Lleonor d'Austria

De Wikipedia
Lleonor d'Austria
reina consorte de Francia (es) Traducir

1530 - 1548
Claudia de Francia, reina de Francia - Catalina de Médici
Reina consorte de Portugal (es) Traducir

1518 - 1521
María d'Aragón - Catalina d'Austria
Vida
Nacimientu Leuven15 de payares de 1498[1]
Nacionalidá España
Reinu de Portugal
Muerte Talavera la Real[1]18 de febreru de 1558[1] (59 años)
Sepultura Panteón de Infantes
Causa de la muerte asma
Familia
Padre Felipe I de Castiella
Madre Xuana I de Castiella
Casada con Manuel I de Portugal (es) Traducir (1518 – 1521)[2]
Franciscu I de Francia (1530 – 1547)[3]
Fíos/es María de Avis (es) Traducir
Hermanos/es
Familia
Pueblu Casa d'Habsburgu
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu política
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Cambiar los datos en Wikidata

Leonor d'Austria (Lovaina, cerca de Bruxeles, 15 de payares de 1498 - Talavera la Real, Badayoz, 18 de febreru de 1558), reina de Portugal y Francia, fía primoxénita de Felipe I d'Habsburgu, archiduque d'Austria y duque de Borgoña, y de Juana I de Castiella, reina d'Aragón y Castiella, conocida como Juana la Lloca.[5]

Foi célebre nel so tiempu pola so estraordinaria guapura y cultura, siendo pretendida polos reis de Francia Luis XII y Francisco I y pol conde #palatino Federico II del Rin, col qu'íntimamente ella deseyara casase.

Vida temprana[editar | editar la fonte]

Leonor d'Austria nació en Lovaina, como la fía mayor del archiduque Felipe d'Austria, fíu del emperador Maximiliano I d'Habsburgu y la duquesa María de Borgoña, y l'infanta Xuana de Trastámara, fía de los Reis Católicos, quien llegaríen a asoceder en tronu de Castiella a la muerte de la reina Isabel en 1504.

Na so mocedá, el so güelu Maximiliano tratara de casar a Leonor con Enrique, príncipe de Gales, futuru rei Enrique VIII, quién se casaría cola hermana de la so madre, la reina Juana, la infanta Catalina. Más tarde, trataron de llevar a cabu otres propuestes matrimoniales colos reis franceses Luis XII y Francisco I, el polacu Segismundo I o'l duque Antonio de Lorena.

Ella pudo tener un romance con Federico II, conde Palatín del Rin, yá qu'en 1517 cayó en manes del so hermanu Carlos una carta d'amor del conde dirixida a Leonor. Tres el descubrimientu, obligó-yos a xurar que nun taben casaos de callao y espulsó a Federico de la corte de los Habsburgu. Esi mesmu añu, partió col so hermanu a Castiella, yá que este tenía d'ocupar el poder vacante tres el fallecimieto del so güelu Fernando.

Reina consorte de Portugal[editar | editar la fonte]

La política de los Habsburgu yera procurar matrimonios políticamente ventaxosos pal futuru de la dinastía, por ello #comprometer col so tíu, el rei Manuel I de Portugal, moteyáu "l'Afortunáu", que yera viudu de los sos dos tíes, Isabel y María, hermanes de la so madre, al nun llegar a un alcuerdu por que se casara col so herederu'l príncipe Juan, quién finalmente se casaría cola so hermana Catalina.

El matrimoniu #celebrar na ciudá de Lisboa, el 7 de marzu de 1519, y frutu de la unión nacen dos fíos: Carlos y María.

El rei Manuel I fina víctima de la plaga en Lisboa, el 13 d'avientu de 1521, a los 52 años. Leonor tenía apenes 23, y decide retornar al llau del so hermanu Carlos V, viéndose obligada a dexar en Portugal a la so fía María, de namái seis meses d'edá. nun volvería ver la en munchos años, siendo la rellación ente madre y fía distante y difícil, sobremanera pa la infanta portuguesa, que nunca perdonó a la so madre l'abandonu.

En 1523, foi prometida con Carlos III de Borbón, noble francés que s'oponía a Francisco I pola #disputa ente él y la madre del rei, sicasí dichu matrimoniu nunca tuvo llugar.

Reina consorte de Francia[editar | editar la fonte]

La rivalidá ente Carlos V y Francisco I de Francia solmenaba a Europa nuna sangrienta llucha de poderes. Asina que, cuando'l rei francés foi prindáu pol monarca español y encarceláu tres la so derrota na Batalla de Pavía (1525), viose forzáu a roblar el tratáu de Madrid (1526), que llueu desconoz, #volver# a entamar les hostilidaes. Una de les clauses roblaes per dambes partes nel mesmu, foi'l matrimoniu de Francisco I y de Leonor d'Habsburgu, que foi celebráu esi mesmu añu na Imperial Villa de Illescas (Toledo), magar que'l monarca francés nun lu reconocería como tal hasta dempués de la firma del Tratáu de les Dames (3 d'agostu de 1529).

Finalmente consiguióse la firma del Tratáu de Cambrai o de les Dames, llamáu asina porque foi robláu por Luisa de Saboya —madre de Francisco I— y Margarita d'Austria —tida de Carlos V—. En celebrándose una nueva ceremonia de matrimoniu por poderes en Torrelaguna el 20 de marzu de 1530, a la qu'allegó la emperatriz Isabel, Leonor empecipió'l viaxe a Francia al pie de los dos neños fíos de Francisco I, el delfín Francisco y el so hermanu Enrique, duque d'Orleans, que'l so padre dexara como rehenes en 1526 a Carlos V como garantía de que cumpliría'l Tratáu de Madrid y devolvería Borgoña. Al nun faelo, el cautiverio de los príncipes duró más de cuatro años. Tuvieron reteníos en delles fortaleces del Condestable de Castiella, Íñigo Fernández de Velasco, y a la muerte d'este, del so fíu #don Pedro. Él acompañó a Leonor y a los príncipes franceses hasta Fuenterrabía onde s'intercambiaron por cuatro tonelaes d'oru. Francisco I nun devolvió Borgoña al emperador. Daquella, Leonor perdiera la brenga na so persona: habíase vueltu enfermiza, delicada, y taba, amás, afeutada por elefantiasis, una enfermedá qu'enche y deforma les piernes, dexándoles amorataes.

La vida de Leonor na refinada y luxuriosa corte francesa foi difícil y angustiosa: vía cómo los so home #refugar y despreciaba, esviando les sos atenciones escontra otres muyeres. L'intentu del emperador de consiguir meyores rellaciones col rei francés al casar con él a la so hermana resultó inútil. Foi un sacrificiu más pa Leonor. Francisco I morrió en Rambouillet, el 31 de marzu de 1547, a los 52 años d'edá. Tres enviudar, nomada duquesa de Turena como dote. Leonor, viuda y ensin fíos nesti matrimoniu, tornó pocu dempués a la corte de Bruxeles.

Últimos años[editar | editar la fonte]

Tumbes de Leonor y de la so hermana María, n'El Escorial.

Mientres munchos años, Leonor trató, ayudada pol so hermanu, el consentimientu del rei de Portugal por que la so fía María viviera con ella.

Tres l'abdicación de Carlos  V en 1555, de la cuál foi testigu, y el so retiru a San Jerónimo de Yuste, Leonor y la so hermana María deciden siguir al so hermanu, dando muestra del inmensu ciñu que los xunía.

Entós, asocede lo inesperao: el rei Juan III de Portugal a la fin dexa que la infanta María viviera al llau de la so madre. Pero los años de separación fueron demasiáu: una vegada llegada a España, la infanta #negar a permanecer al llau de la so madre y torna a Portugal. Pa Leonor foi'l golpe de gracia; la so salú resintiérase considerablemente nel últimu añu, y el refugu de la so única fía foi más de lo que pudo soportar.

Finó na llocalidá de Talavera la Real, perteneciente entós al términu municipal de Badayoz, el 18 de febreru de 1558. La so hermana María morrió'l 18 d'ochobre del mesmu añu.

Foi soterrada na catedral de Mérida, hasta que'l so hermanu Carlos V mandó que los sos restos fueren treslladaos al Monesteriu de Yuste.[6] Anguaño, los sos restos mortales reposen nel Panteón d'Infantes del Monesteriu del Escorial.

Descendencia[editar | editar la fonte]

Dambos fíos son del so matrimoniu con Manuel I de Portugal:

  • Carlos (18 d'agostu de 1520-15 d'abril de 1521).
  • María (8 de xunu de 1521-10 d'ochobre de 1577), duquesa de Viseu y conocida como la princesa más faneguera d'Europa.

Ancestros[editar | editar la fonte]


Predecesor:
María d'Aragón
Reina consorte de Portugal
1519-1521
Socesor:
 
Predecesor:
Claudia de Valois
{{{títulu2}}}
1530-1547
Socesor:
{{{socesora2}}}
Predecesor:
Luisa de Saboya
{{{títulu3}}}
1547-1558
Socesor:
{{{socesora3}}}

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 URL de la referencia: https://dbe.rah.es/biografias/15751/leonor-de-austria.
  2. Vadim Butenko. «Q21600788» (en rusu). Brockhaus and Efron Encyclopedic Dictionary. Volume XLа, 1904. 
  3. Identificador de persona en The Peerage: p10354.htm#i103533. Data de consulta: 7 agostu 2020.
  4. 4,0 4,1 Afirmao en: Kindred Britain.
  5. «Leonor (D.).» (portugués). Portugal - Dicionário Histórico, Corográfico, Heráldico, Biográfico, Bibliográfico, Numismático e Artístico. Consultáu'l 27 de xineru de 2012.
  6. «Leonor de Austria, la hermana de Carlos V, el Emperador». Europapress (19 de payares de 2015). Consultáu'l 5 de xineru de 2018.