Nueva Caledonia

Coordenaes: 21°15′S 165°18′E / 21.25°S 165.3°E / -21.25; 165.3
De Wikipedia
Nueva Caledonia
territoriu dependiente
Bandera de Nueva Caledonia (es) Traducir y Bandera de Francia
Himnu nacional Soyons unis, devenons frères (es) Traducir
Alministración
Nome oficial Nouvelle-Calédonie (fr)
PaísBandera de Francia Francia
ISO 3166-2 FR-NC
Capital Numea
Philippe Germain
Llingües oficiales francés
División
Rellaciones diplomátiques
Miembru de
Xeografía
Coordenaes 21°15′S 165°18′E / 21.25°S 165.3°E / -21.25; 165.3
Superficie 18576 km²
Demografía
Población 278 500 hab. (2017)
Densidá 14,99 hab/km²
Esperanza de vida 76,9615 años
Tasa de fertilidá 2,24 (2014)
Economía
Moneda Francu CFP
PIB nominal 10 071 349 707 $ (2021)
Más información
Dominiu d'Internet .nc
Códigu telefónicu +687
Códigu ISO 540 / NCL / NC
Estaya horaria UTC+11:00
gouv.nc
Cambiar los datos en Wikidata

Nueva Caledonia (en francés: Nouvelle-Calédonie; llamada xeneralmente Kanaky pola población autóctona) ye un archipiélagu d'Oceanía asitiáu na Melanesia, a pocos graos al norte del trópicu de Capricorniu. Asitiar nel suroeste del océanu Pacíficu, a 1500 km al este d'Australia, y 2000 km al norte de Nueva Zelanda, al sur de Vanuatu y al suroeste de Fixi. El so territoriu toma una superficie de 18 575 km².[3]

Ye una dependencia francesa que tien l'estatus de coleutividá sui generis, a diferencia de la Polinesia Francesa y de Wallis y Futuna, que son coleutividaes d'ultramar. El Alcuerdu de Numea concedió a Nueva Caledonia un estatus particular nel senu de la República Francesa.

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

La pallabra Caledonia ye'l nome en llatín que designaba a la rexón qu'anguaño correspuende a Escocia, nel Reinu Xuníu, y por esi motivu'l navegante británicu James Cook nomó a la rexón recién descubierta «Nueva Caledonia». La pallabra nun provién, pos, de Kanaka, un vocablu oceánicu que significa «humanu», usáu polos habitantes del Pacíficu pa referise a sigo mesmos, sinón del llatín.

La pallabra Kanaka deriva del ḥawaianu y significa «home» o «animal-home».[4] Sicasí, foi este'l términu usáu polos franceses pa denominar a tolos nativos de les islles del sur del océanu Pacíficu, incluyendo a los melanesios de Nueva Caledonia. La pallabra pasó al francés como "canaque", tomando connotaciones despreciatibles hasta la década de 1970, cuando coyeron fuercia los movimientos independentistes. Estos retomaron la grafía orixinal kanak pa designar a los pueblos melanesios de Nueva Caledonia, y Kanaky pa designar a la so tierra, dándo-y un sentíu positivu unificador culturalmente y de reinvidicación política.[4] Nel sieglu XXI, el términu kanak ye'l más emplegáu pola población autóctona. Sigue utilizándose el términu melanesiu» minoritariamente, y solo pa referise a organizaciones transnacionales y a una pertenencia cultural que devasa les llendes nacionales.[4]

El alcuerdu de Numea, robláu'l 5 de mayu de 1998 col gobiernu francés, emplega'l términu kanak y preve que se vuelva a definir el nome del país.[5]

Historia[editar | editar la fonte]

L'Océanu Pacíficu occidental empezó a ser pobláu fai 50 000 años. Fai 5000 (ca. 3000 e. C.) los austronesios, procedentes de la mariña de territorios que güei correspuenden a la China meridional, empezaron la colonización de la islla de Taiwán y del archipiélagu de les Filipines, d'onde pasaron a les Célebes y Timor. Escontra'l 3000 e. C. llegaron a Nueva Guinea y dende ellí hasta les Islles Salomón, Nueva Caledonia y otres zones de la Melanesia como Vanuatu. Ente'l 1300 e. C. y el 200 e. C., los austronesios desenvolvieron la cultura neolítica conocida como cultura lapita. Los lapita fueron diestros navegantes y agricultor, ya influyeron gran parte d'esta zona del Pacíficu.

A partir del sieglu XI, produzse un intercambiu continuu con pueblos polinesios que s'entemecieron cola población llocal. Los europeos acolumbraron les islles a fines del sieglu XVIII. L'esplorador inglés James Cook acolumbró Grande Terre en 1774 y llamar "New Caledonia", n'honor a les Tierres Altes d'Escocia, a les cualos los romanos llamaben "Caledonia". Balleneros británicos y estauxunidenses interesar en Nueva Caledonia, y les tensiones por ella amontáronse. Los europeos usaben alcohol y tabacu, ente otres coses, pa intercambialos por insumos. El contautu colos europeos traxo enfermedaes, como la disentería, la gripe, la sífilis y la llepra. Munchos nativos morrieron por causa de estes enfermedaes. Les tensiones volviéronse hostilidaes, y en 1849 la tripulación del cúter foi asesinada y comida pol clan Pouma.

Mapa de Nueva Caledonia (Francia).

A partir de mediaos del sieglu XIX, los indíxenes de Nueva Caledonia, xunto colos de Vanuatu, Papúa Nueva Guinea y les Islles Salomón, vieron tamién la so población amenorgada por cuenta de la práutica de tratar d'esclavos, conocida como Blackbirding, que-yos destinaba a trabayar como esclavos nes plantaciones d'azucre en Fixi y Queensland (Australia). El blackbirding duró hasta principios del sieglu XX.

Los misioneros católicos y protestantes llegaron mientres el sieglu XIX. Estos tuvieron un fondu impautu na cultura indíxena. Aportunaron en que los nativos teníen d'usar ropes ya introducieron el críquet y el . Tamién erradicaron munches de les costumes y tradiciones llocales.

Colonizada per Francia mientres la primer metá del sieglu XIX, Nueva Caledonia foi convertida en posesión francesa en 1853. Sirvió como colonia penal por cuatro décades dempués de 1864.

Dende 1986, Nueva Caledonia reintegra la llista de les Naciones Xuníes de territorios non autónomos. Baturicios demandando la independencia per parte del Frente Socialista de Lliberación Nacional Canaco (Front de Libération National Kanak Socialiste - FLNKS) empezaron en 1985. El FLNKS (lideráu por Jean Marie Tjibaou, que foi asesináu en 1989) demandaba la creación del "Estáu Independiente de Kanaky". Los problemes remataron en 1988 cola sangrienta toma de rehenes en Ouvéa. Esto llevó al otorgamiento de mayor autonomía colos Alcuerdos de Matignon (1988) y Numea (1998).

Gobiernu y política[editar | editar la fonte]

La bandera canaca ye una bandera cooficial, xunto cola de la República Francesa, de Nueva Caledonia dende 2010.

Xunto con otros territorios de la Polinesia Francesa y Wallis y Futuna, Nueva Caledonia ye parte de la República Francesa.

El so estatus oficial ye'l de "Coleutividá Sui Generis" (Collectivité Sui generis); ye un estatus únicu dientro de la República. Nueva Caledonia foi una colonia hasta 1946; dempués un territoriu d'ultramar hasta 1999. La capital ye Numea, en Grande Terre. La moneda de cursu llegal ye'l francu CFP, utilizáu tamién na Polinesia Francesa y en Wallis y Futuna.

L'estatus únicu de Nueva Caledonia asitiar ente'l d'un país independiente y un departamentu d'ultramar francés. Per una parte, un Congresu de Nueva Caledonia (Congrès de la Nouvelle-Calédonie) y un gobiernu fueron establecíos. Cuestiones importantes, como los impuestos, lleis llaborales, salú y comerciu esterior, tán en manes del Congresu, y entá más facultaes van se-y daes a este.

Finalmente, la República Francesa va encargase solo de los asuntos esteriores, xusticia, defensa, orde públicu y tesorería. Una nueva ciudadanía foi introducida: solo ciudadanos de Nueva Caledonia tienen el derechu a votar nes eleiciones llocales. Esta midida foi criticada porque convierte a los ciudadanos franceses que viven en Nueva Caledonia en ciudadanos de segunda clase, una y bones estos nun tener la ciudadanía de Nueva Caledonia por ser de recién llegada a les islles. Ye-y dexada la cooperación internacional con otres naciones del Pacíficu, y el Congresu puede pasar estatutos que son derogativos a la llei francesa en determinaos asuntos.

Vista satelital de Numea, capital de Nueva Caledonia.

Per otra parte, Nueva Caledonia sigue siendo parte integral de la República Francesa. Los habitantes de Nueva Caledonia son ciudadanos franceses y tienen pasaportes franceses. Participen nes eleiciones llexislativu y presidencial. Esta unvia dos representantes a l'Asamblea Nacional Francesa y un senador al Senáu galu. El Altu Comisionado de la República encargar de representar al poder central en Nueva Caledonia, y ye la cabeza de los servicios civiles, teniendo un asientu nel gobiernu llocal.

Nos Alcuerdos de Numea establecióse que'l Congresu de la Nueva Caledonia va tener el derechu a convocar un referendu sobre la independencia dempués de 2014. Dende'l 17 de xunetu de 2010, l'antigua bandera independentista canaca ye bandera co-oficial de les islles xunto a la de Francia.[6] Amás de los trés colores del país, la bandera amuesa un símbolu negru dientro d'un círculu mariellu, que representa la figura de los típicos pináculos de madera tallao qu'afaten les viviendes canacas.

L'actual presidenta del gobiernu escoyida pol Congresu de la Nueva Caledonia, ye Cynthia Ligeard, del partíu anti-independencia Rassemblement-UMP («Reagrupamientu-UMP»).

El territoriu ta compuestu d'una islla principal y delles islles más pequeñes a la so alredor.

Ye unu de los 17 territorios non autónomos so supervisión del Comité de Descolonización de les Naciones Xuníes, col fin d'esaniciar el colonialismu.

Organización políticu-alministrativa[editar | editar la fonte]

Patrulleru francés na base militar de Noumea, en Nueva Caledonia.

Nueva Caledonia alministrativamente ta estremada en tres provincies, caúna d'elles con cierta autonomía:

Xeografía[editar | editar la fonte]

Nueva Caledonia ta alcontrada nel suroeste del océanu Pacíficu a unos 1200 km al este d'Australia, y 1500 km al nordeste de Nueva Zelanda. Vanuatu topar al nordeste.

Nueva Caledonia componer d'una islla principal, la Grande Terre (Tierra Grande), y delles islles y petones más pequeños, como:

Sablera de la Badea de les Tortúes, en Bourail, con araucaria luxurians, árbol endémicu de la islla.

Grande Terre ye por enforma la islla más grande y la única con montes. Tien una superficie de 16 372 km y una forma allargada de noroeste a sureste, midiendo 350 km de llongura por 50-70 km d'anchu. Una cadena montascosa cuerre a lo llargo de la islla y cuenta con cinco picos de más de 1500 m. El puntu más eleváu ye'l visu del Monte Panie, con 1628 m d'altor.[3]

Clima[editar | editar la fonte]

Sablera de Saint Joseph, na Islla de Los Pinos.

Nueva Caledonia alcontrar nel trópicu de Capricorniu, ente los 19º y 23º de llatitú sur. El clima de les islles ye tropical; l'agua ye estacional y trayida polos vientos que usualmente cuerren dende l'este. El permediu de precipitación añal ye de 1500 mm (1,5 kl/) nes Islles de la Llealtá, 2000 mm nes partes baxes de Grande Terre y ente 2000 mm y 4000 mm nes zones elevaes de Grande Terre.

  Parámetros climáticos permediu de Numea, Nueva Caledonia 
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura máxima media (°C) 28.9 29.0 28.5 26.9 25.2 23.8 22.6 22.8 23.8 25.5 27.0 28.2 26
Temperatura media (°C) 26.0 26.1 25.6 24.1 22.5 21.1 20.0 20.5 21.1 22.4 23.9 25.0 23.2
Temperatura mínima media (°C) 23.0 23.2 22.8 21.4 19.8 18.5 17.3 17.5 17.9 19.2 20.7 21.9 20.3
Precipitación total (mm) 112.9 123.1 134.6 110.5 90.6 128.7 73.0 70.1 39.2 53.2 62.9 72.7 1071.5
Díes de precipitaciones (≥ 1 mm) 14.2 14.2 17.1 15.0 16.8 17.3 15.9 13.1 9.6 9.3 10.3 11.3 164.1
Hores de sol 232.5 209.0 201.5 198.0 176.7 156.0 182.9 201.5 222.0 251.1 249.0 260.4 2540.6
Fonte: Hong Kong Observatory,[7]

Ecoloxía[editar | editar la fonte]

Un kagú en Nueva Caledonia.

Al contrariu de munches islles del Pacíficu, que son d'orixe volcánicu recién, Nueva Caledonia ye un antiguu fragmentu del supercontinente Gondwana. Nueva Caledonia y Nueva Zelanda dixebrar por deriva continental d'Australia hai 85 millones d'años. Les islles entá caltienen flora y fauna que tuvo'l so orixe en Gondwana.

Presenta como peculiaridá, que tien xéneros orixinarios de la flora antártica, y comparte munches families de plantes col monte valdiviano, d'América del Sur, Nueva Zelanda, Tasmania, y Australia. Según hábitats propios del monte nublu y el monte húmedu de clima templáu. El clima tropical más secu ye la resultancia ente la influencia templao y seco de los anticiclones subtropicales, branu secu y calorosu, y la corriente d'aire polar antárticu, responsable de les umbaes portadores d'agües, iviernu frescu y húmedu. Esta zonificación vexetal diose n'otres partes del mundu con especies vicariantes que cumplíen el mesmu rol ecolóxicu, por casu na mariña oeste de Norteamérica, en Nueva Zelanda o na Eurasia del Terciariu onde tamién esistió una laurisilva acompañada de comunidaes de coníferes nes zones más estremes. El rol de les podocarpaceas y los nothofagos ocupar los taxus y diverses quercineas.

A estes carauterístiques débese que Nueva Caledonia, siendo enforma menor que Nueva Zelanda y Australia n'estensión, tenga'l mayor índiz d'especies vexetales endémiques del Pacíficu, y una de les más riques selves tropicales del planeta nuna zona tan aisllada. Atópense hábitats de selva baxa o tropical, montes mistos y selva alta, o monte nublu: monte de monte tupiu de Nueva Caledonia.

La vexetación na parte más occidental de la islla grande ye más xerófila, tando ocupaes les zones húmedes baxes por diversu comunidaes de manglares y selva tropical, bien degrada. Ye bien ricu en epifitas y los montes de monte asítiense sobremanera nes zones montascoses nes fasteres de sotaventu, onde s'atopen comunidaes con especies siempres verdes de laurisilva.

Son montes típicamente perennifolios y pluriespecíficos. Perennifolios porque la benignidad del clima dexa una actividá biolóxica continua, y pluriespecíficos pola notable diversidá d'especies arbóreas na bóveda forestal. N'efeutu, a falta d'una fuerte presión selectiva ambiental, el númberu d'especies que comparten l'estratu arbóreo ye eleváu. Ye precisamente esta pluriespecifidad lo que-yos merez la denominación de selva, en contraste colos "montes", montes mediterráneos, montes templaos caducifolios etc, que'l so dosel arbóreo ye monoespecífico o ta apoderáu por una o unes poques especies. Nesti sentíu, la laurisilva ye una formación de tránsitu ente los montes templaos y les selves tropicales. Munches especies arbóreas, nun coinciden na perda de fueya, nel floriamientu nin na dómina de maduración de los frutos, atopando toles fases en cualquier momentu del añu. Les plantes maderices inclúin coníferes de les families Podocarpaceae, Araucariaceae y la subfamilia Callitroideae de les Cupressaceae, y anxospermes tales como les families Erythroxylaceae, Proteaceae, Griseliniaceae, Cunoniaceae, Atherospermataceae, y Winteraceae, y xéneros como les hayas australes (Nothofagus) y fuchsia (Fuchsia). Munches otres families de plantes con flor y felechos, incluyendo'l felechu arborescente Dicksonia. Hai munchos epifitos y grandes formaciones musgosas, que cuelguen dacuando, dando un aspeutu irreal y fantasmal a la selva. El mugor ye abondosu, aportando a en delles árees un factor limitante pa la vexetación, al crease un mediu higrófilo rezumante de mugor, con un gran curiosu visual, en forma de borrines y rosaes, llagunes y regueros que trescalen tol campu visual.

La especie animal más conocida ye'l kagú,[8] en peligru d'estinción pola introducción de perros, aguarones y otros predadores. Ye una ave del tamañu d'una pita casi incapaz de volar, con una llarga cresta y un graciosu cacarexo mesma de los montes frondosos de monte. Considérase, en rellación a la estensión del territoriu neocaledonio, que la islla de Grande Terre ye'l llugar del planeta Tierra con mayor variedá de reptiles, destacar el varano xigante. El árbol niaouli, que tamién crez n'Australia y Nueva Zelanda, ye d'interés médicu, yá que ye utilizáu pa combatir resfriaos. Otres especies son: Pinu de Nueva Caledonia, Pinu colonario, podocarpaceas, Mangrova, Swietenia macrophylla, Cocos nucifera, Erythroxylum novocaledonicum etc. Tien 21 especies de Metrosideros, Metrosideros brevistylis, M. cacuminum... Cuenta con 13 especies endémica d'araucarias y delles más que s'atopen tamién na islla de Norfolk, perteneciente a Australia y nel este de Nueva Guinea. Munches, si non toles poblaciones actuales son relictas. Estrémase la so vexetación pola tasa más alta del mundu de endemismos: 5 families, 107 xéneros y 3.380 especies endémiques.

Antes de la llegada de los europeos, l'únicu mamíferu esistente na islla yera'l roussette (esperteyu roseto), un enorme esperteyu frugívoro, que ye consumíu polos habitantes llocales. Numberoses especies fueron esterminaes antes de la llegada de los europeos, ente elles un gran ave non voladora Sylviornis neocaledoniae.,[9] una especie de curuxa, dos especies de ferres, un megapodo, una especie de tortúa xigante Meiolania, un esperteyu xigante, dos especies de cocodrilos terrestres, descendientes d'especies terrestres de Gondwana, cocodrilu mekosuchino, Mekosuchus inexpectatus, artrópodos, etc.

Les islles formen dos ecoregiones: el monte lluviosu de Nueva Caledonia nes Islles de la Llealtá, Islla de los Pinos y la parte oriental de Grande Terre; y el monte tropical secu de Nueva Caledonia, na parte occidental de Grande Terre. Esta postrera foi onde s'establecieron los europeos, dexando la parte oriental a los canacos. El bioma ta bien amenaciáu por cuenta de la fraxilidá producida pola so llarga evolución ensin apenes herbívoros o carnívoros, la deforestación pol fueu, tradicional de los habitantes autóctonu baltar, l'apertura de camperes, los plantíos y los grandes ranchos ellaboraos polos inmigrantes europeos y más apocayá l'apertura de resorts ya instalaciones pal turismu. Dellos problemes son plagues debíes a especies introducíes, como inseutos etc. Anque l'impautu del usu del fueu, vese menguáu nes zones húmedes, provoca un amenorgamientu d'especies, y la sustitución de la cubierta orixinal por otres introducíes como la yerba Melinis minutiflora. La gran biodiversidá de les especies arbóreas natives, torgó que les especies vexetales arbóreas invasores introducíes sían un problema, como asocedió n'otres islles del Pacíficu. El gobiernu fixo esfuercios pa crear parques y reserves.

Economía[editar | editar la fonte]

La economía neocaledonia básase principalmente na esplotación minera del níquel, del que ye'l tercer productor mundial dempués de Rusia y Canadá. Envalórase que tien el 25 % de les reserves mundiales.[10] Los ingresos procedentes del turismu ocupen un sitiu importante na economía llocal, xunto colos intercambios financieros con Francia.

L'agricultura nes islles ye sobremanera una agricultura de subsistencia, polo que gran parte de los alimentos son importaos. L'acuicultura empobinada a la esportación ye un sector n'espansión, dedícase principalmente a la crianza de gambes como la Obsiblue de Nueva Caledonia, cada vez más apreciada en restoranes gastronómicos.

La moneda de cursu llegal ye'l Franco CFP, que reemplazó al Franco de Nueva Caledonia.

Tresportes[editar | editar la fonte]

Les redes de tresporte en Nueva Caledonia tán suxetes a una serie de llimitaciones xeográfiques: la insularidad, parte relativamente importante al respeutive de la islla principal o la presencia de la Cordal Central. Amás, nun hai alternativa vial nel tresporte terrestre, sacante les conexones marítimes ente les islles. Nueva Caledonia tien dellos operadores de tresporte públicu en comuñes públiques, terrenes propios del territoriu o de provincies o comuñes. Hai delles redes d'autobuses públicos, el más importante en términos de tráficu y por númberu de pasaxeros sigue siendo'l de la ciudá de Numea (Karuïa autobús) y Gran Numea (CarSud).

En cuanto al tresporte aereu, creáronse empreses llocales: Aircalin pa vuelos internacionales y Air Calédonie (AirCal) pa vuelos llocales. L'Aeropuertu Internacional La Tontouta, asitiáu nel territoriu de Païta, ye la puerta d'entrada dende l'esterior siendo l'únicu aeropuertu internacional del archipiélagu. L'Aeropuertu de Magenta a Noumea, ye la plataforma central de la rede doméstica. La rede llocal componer de nueve aeródromos onde la infraestructura pueden afaer aviones de curtiu percorríu: el de la Islla de Pinos, el de la Islla de Tiga, l'aeropuertu de Koné, Koumac, Maré (La Roche) a Lifou, Ouvéa, y finalmente Touho Noumea-Magenta.

A pesar d'ello, el desplazamientu ente les islles realízase principalmente en barcu.

Demografía[editar | editar la fonte]

Muyeres canacas de Nueva Caledonia.

Con cuenta de garantizar la igualdá de los sos ciudadanos, la Constitución Francesa establez que nun tien de faer se distinción ente los franceses pol so etnia o relixón, polo que nel censu realizáu en 2004 esanicióse la entruga respeuto al orixe étnicu de los encuestaos. Pero per derogación la CNIL (Comisión nacional de la informática y de les llibertaes - Commission nationale de l'informatique et des libertés), autorizóse que nel censu de 2009 méntese l'orixe étnicu de los neocaledonios "por motivos d'interés públicu, daes les caraterísticas sociodemográficas mesmes al territoriu de Nueva Caledonia".[11]

La vida política ye delicada pola diversidá étnica y el so posible inflúi sobre'l futuru referendu d'independencia. Según l'Institutu d'estadístiques y estudios económicos (Institut de la Statistique et des Études Économiques, ISEE) de Nueva Caledonia, los datos disponibles al 6 d'agostu de 2010 vienen de estadístiques de 1996, y reflexen el sentimientu de pertenencia a una comunidá étnica dada:[12]

  • Población d'orixe melanesiu: 44 % del total.
  • Población d'orixe francés (moteyaos caldoches): 34,1 %.
  • Población orixinaria de Wallis y Futuna: 9 %.
  • Población orixinaria de Tahití: 2,6 %.
  • Población orixinaria d'Indonesia: 2,5 %.
  • Población orixinaria de Vietnam: 1,4 %.
  • Población orixinaria de Vanuatu: 1,1 %.
  • Otros: 5 %.

Esiste un contingente de xente que vien de Francia a trabayar unu o dos años, o bien, lleguen a Nueva Caledonia pa establecese ellí. Los censos de población son desaxeradamente críticos pal balance del poder nel territoriu. La tasa de crecedera de la población ralentizóse na última década, debíu en particular al descensu de la llegada de franceses provenientes de la Francia metropolitana, y tamién debíu al estancamientu de les nacencies: la población de les islles creció 2,6 % de 1989 a 1996, y 1,9 % de 1996 a 2004. Ello ye que la estructura de la población según el llugar de nacencia, amuesa qu'en 1976, 74,6 % de la población naciera en Nueva Caledonia, y 76,8 % en 2004. La tasa de natalidá (1,7 en 2007) ye cimera a la rexistrada en Francia (1,3).[13] Según el censu de 2009, la población xube a 245 580 habitantes (230 789 en 2004, y 196 836 en 1996).[14]

Según los datos recoyíos en 2004, 71,2 % de los habitantes viven na Provincia Sur onde s'atopa la capital Numea, 19,3 % na Provincia Norte y 9,6 % na Provincia de les Islles de la Llealtá.[15] En 2012, envaloróse que cinco de les llocalidaes neocaledionas superaben los 10 000 residentes. Estes yeren: Numea (106 105 habitantes), Mont-Dore (27 909), Dumbéa (24 852), Païta (17 483) y Lifou (10 616).[16] D'alcuerdu a datos del aeropuertu, taríen llegando ente 1000 y 5000 franceses metropolitanos cada añu.[ensin referencies] Esti datu ye revesosu, especialmente ente la población indíxena.

Idiomes[editar | editar la fonte]

Como nel restu de la República Francesa, el francés ye l'idioma oficial. Esisten 28 llingües austronesies autóctones, de les que 5 tienen estátus de llingua rexonal. Nel censu de 2004, 97 % de la población mayor de catorce años afirmó que podíen falar, lleer y escribir francés; solo'l 0,97 % reportó que nun tener nenguna conocencia d'esi idioma.[17] Nel mesmu censu, 37,1 % de la población mayor de catorce años dixo que sabía falar (pero non necesariamente lleer o escribir) una de los ventiocho llingües austronesies de Nueva Caledonia, ente que el 58,7 % respondió que nun cuntaben con nenguna conocencia d'aquellos idiomes.[18]

Cultura[editar | editar la fonte]

Mázcara de Nueva Caledonia.

La talla de madera, especialmente de la Montrouziera cauliflora, ye una espresión contemporánea de les creencies de les sociedaes tribales tradicionales, ya inclúi tótems, mázcares, marcos y flèche faitière,[19] una especie de flecha qu'afata los teyaos de les cases Kanak. La cestería ye una artesanía llargamente practicada poles muyeres tribales, quien fabriquen oxetos d'usu cotidianu.[19]

El centru cultural Jean-Marie Tjibaou, diseñáu pol arquiteutu italianu Renzo Piano, inaugurar en 1998, y agora ye un iconu de la cultura Kanak.[19] La kaneka ye un xéneru musical local, inspiráu nel reggae y aniciáu nos años 1980.[19] El Mwâ Ka ye un tótem de 12 m d'altor construyíu pa conmemorar l'anexón francesa de Nueva Caledonia, y foi inauguráu en 2005.[20]

Deporte[editar | editar la fonte]

Bandera usada nos Xuegos del Pacíficu Sur 2007.

El fútbol ye'l deporte más popular nel país. La seleición de fútbol de Nueva Caledonia fundar en 1951, pero nun foi almitida pola FIFA hasta 2004.[21] Antes de xunise a la FIFA, Nueva Caledonia caltenía un estatus d'observador dientro de la Confederación de Fútbol d'Oceanía, y convirtióse nun miembru oficial d'esta cuando adquirió la membresía total de la FIFA. Ganó los Xuegos del Pacíficu cinco veces, más apocayá en 2007, y llogró un segundu o tercer llugar en dos causes dientro de la Copa de les Naciones de la OFC. Tamién cunta con una seleición femenina.

La máxima competición futbolística ye la Superliga de Nueva Caledonia, tamién esiste la Segunda División de Nueva Caledonia. La Superliga tien un cupu pa la Lliga de Campeones de la OFC, onde los equipos neocaledonios nun acostumen faer bonos papeles.

Les carreres de caballos tamién son bien populares.[ensin referencies]

El deportista más representativu ye'l ex-futbolista francés Christian Karembeu que lo ganó práuticamente tou nel mundu del fútbol. Nació en Lifou - Nueva Caledonia y foi internacional cola Seleición Francesa de fútbol, cola cual ganó la Copa Mundial de Fútbol 1998, celebrada precisamente en Francia. Foi fixu de la seleición francesa y xugó en clubes como'l Real Madrid o la Sampdoria. Col Real Madrid, ganó la Lliga de Campeones de la UEFA 1997-98, llogrando goles decisivos nos partíos de cuartos de final ante'l Bayer Leverkusen y semifinales ante'l Borussia Dortmund. Esi mesmu añu foi campeón del Mundial 1998 y dempués ganó la Eurocopa 2000 n'Holanda cola seleición de Francia.

Fotografíes[editar | editar la fonte]

Códigos[editar | editar la fonte]

Nueva Caledonia tien los siguientes códigos:

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. URL de la referencia: http://www.unesco.org/eri/cp/ListeMS_Indicators.asp.
  2. URL de la referencia: https://public.wmo.int/en/members/new-caledonia. Data de consulta: 26 mayu 2020.
  3. 3,0 3,1 Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes superficie
  4. 4,0 4,1 4,2 Carteron, Benoît (2008). Identités culturelles et sentiment d'appartenance en Nouvelle-Calédonie: Sur le seuil de la maison commune (en francés). París: Editions L'Harmattan, páx. 85-92. ISBN 978-2-296-06016-6.
  5. Journal Oficiel de la République Française (JORF) n°121 del 27 de mayu de 1998 páxina 8039. «Accord sur la Nouvelle-Calédonie signé à Nouméa -y 5 mai 1998» (francés). Consultáu'l 15 de xunetu de 2013.
  6. François Fillon consacre la coexistence des drapeaux tricolore et kanak en emblemes.free.fr, 17 de xunetu de 2010, francés, consultáu'l 23/10/2010.
  7. «Climatological Information for Noumea, New Caledonia». Hong Kong Observatory.
  8. Bernis, F; De Juana, E; Del Hoyo, J; Fernández-Cruz, M; Ferrer, X; Sáez-Royuela, R; Sargatal, J. «Nombres en castellano de las aves del mundo recomendados por la Sociedad Española de Ornitología (Tercera parte: Opisthocomiformes, Gruiformes y Charadriiformes)». Ardeola. Handbook of the Birds of the World (Madrid: SEO/BirdLife) 43 (2):  páxs. 231-238. ISSN 0570-7358. https://www.seo.org/wp-content/uploads/tmp/docs/vol_43_3_tercero.pdf. 
  9. Steadman D, (2006). Extinction and Biogeography in Tropical Pacific Birds, University of Chicago Press. ISBN 978-0-226-77142-7
  10. Datos de la empresa Koniambo Nickel SAS
  11. Deliberación n° 2009-317 del 7 de mayu de 2009, relativa al tratamientu informáticu realizáu con motivu del censu de la población de Nueva Caledonia de 2009, publicáu nel Boletín Oficial (Journal Officiel) del 26 de xunetu de 2009
  12. Datos del ISEE consultaos el 6 d'agostu de 2010
  13. Datos Isee
  14. Datos Isee 2009
  15. Datos Isee [1]
  16. World Gazetteer (2012). «Nueva Caledonia - les ciudaes más importantes». Population Statistics.com. Consultáu'l 21 de setiembre de 2012.
  17. Gobierno de Francia. «P9-1 - Population de 14 ans et plus selon la connaissance du français, -y sexe, par commune, "zone" et par province de résidence» (francés). Consultáu'l 3 de xunetu de 2010.
  18. Gobierno de Francia. «P10-1 - Population de 14 ans et plus selon la connaissance d'une langue mélanésienne et le sexe, par commune, "zone" et par province de résidence» (francés). Consultáu'l 3 de xunetu de 2010.
  19. 19,0 19,1 19,2 19,3 Tourisme Nouvelle-Calédonie. «Découvrez - La Culture» (francés). Visite Nouvelle Calédonie.com. Consultáu'l 21 de setiembre de 2012.
  20. Lonely Planet. «Mwâ Ka in Noumea, New Caledonia» (inglés). Lonely Planet.com. Consultáu'l 21 de setiembre de 2012.
  21. «New Caledonia joins the world football community» (inglés). FIFA.com (24 de mayu de 2004). Archiváu dende l'orixinal, el 25 de payares de 2015. Consultáu'l 3 de xunetu de 2010.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Wikipedia
Wikipedia
Wikipedia en francés ye una versión de Wikipedia nun idioma que fálase nesti país. Pues visitala y contribuyir.

Plantía:Wikiatlas