Canibalismu

De Wikipedia
Canibalismu en Brasil, descritu por Hans Staden (1557).

El canibalismu ye l'actu o la práutica d'alimentase con miembros de la mesma especie. El canibalismu puede producise ente miembros de munches especies, anque vulgarmente acomúñase más con antropofaxa, o colos seres humanos que peracaben conxéneres.

El términu provién de la deformación de la pallabra caribe en caniba o cariba del idioma taíno, parcialidá de la etnia arawak.[1] Pa los caribes, significaba «ardigosu», «coraxosu»; pa los arawak, «enemigu»; y pa los europeos, «comedores de carne humano». Nativos d'América que Cristóbal Colón atopó na islla de La Española nel so primer viaxe y que practicaben l'antropofaxa. Los caribes atacaben a los arawak pa consiguir botinos y de camín prindaben a los neños a los cualos capaben y criaben pa come-y los.

Los casos particulares en sociedaes occidentales rellaciónense anguaño con situaciones de fame, criminales o persones con fondos problemes mentales.

Orixe[editar | editar la fonte]

Muyer caníbal, escultura en marfil de Leonhard Kern (c. 1650).

Nun se sabe a ciencia cierta cuándo los humanos adquirieron el vezu de l'antropofaxa. N'Europa, en concretu en Francia y Alemaña, ente otros, y nos xacimientos arqueolóxicos d'Atapuerca, n'España, l'estudiu de les marques nos güesos atopaos na cueva de la Gran Dolina reveló que se practicaba un canibalismu que, con toa seguridá, nun foi productu d'una fame y escarecía de cualquier intención ritual, sinón que s'efectuó polo que se denominó como canibalismu gastronómicu ancestral. Demostróse que'l Homo antecessor prauticar fai yá unos 800 000 años d'antigüedá, siendo esta la referencia sobre canibalismu más antigua d'Europa.[2] Recién estudios apurren pistes[3] pa creer que los seres humanos actuales tienen xenes neandertales y l'encruz ente especies podría asoceder, amás d'apurrir la traza cultural o vezu del antropofaxa que ye daqué probáu en distintos xacimientos neandertales.[4] Un estudiu xenéticu publicáu na revista Science indica que los humanos lleven alredor de 500 000 años protexéndose evolutivamente contra los priones, por cuenta de que'l mediu de tresmisión habitual ye'l canibalismu, lo cual podría indicar que se practicaba de forma habitual dende entós.[5]

Canibalismu ritual y cultural[editar | editar la fonte]

Dellos arqueólogos afirmen que restos arqueolóxicos en Mesoamérica y Suramérica contienen muestres de canibalismu. Coles mesmes, alderícase la estensión del canibalismu ritual en delles cultures africanes o polinésicas.

Una de les sociedaes que más desenvolvieron esta práutica foi la de los guaraníes, quien lo practicaben con fines relixosos, so la creencia de que yera una forma d'adquirir ciertes capacidaes y aptitúes de la víctima.[6] En Norteamérica, l'analís de los restos descubiertos en xacimientos arqueolóxicos habitaos ente'l 1150 y el 1200 d. C. polos anasazi, confirmó la esistencia de canibalismu nesti pueblu. Sopelexáu per primer vegada en 1967, el bioarqueólogo Christy G. Turner probó más concretamente na década de los 90 la esistencia de canibalismu, gracies a los afayos de Richard Marlar de la Escuela de Medicina de la Universidá de Colorado. Xunto colos sos collaboradores afirmen haber atopáu hemoglobina humana nos vasos de cerámica de la cultura anasazi, lo que suxure que fueron cocinaos con sangre humano. Entá más, en coprolitos humanos quemaos (antigües deposiciones), atopaos cerca del fueu n'unu de los abellugos abandonaos, tamién se comprobó la esistencia d'hemoglobina humana.

Esplicación[editar | editar la fonte]

Según los rellatos de los conquistadores, la práutica del canibalismu yera habitual ente los pueblos nativos aliaos y adversarios de Hernán Cortés n'actos relixosos y tres les escaramuzas, pa lo cual inclusive soler llevar sal a les batalles pa salar a los enemigos muertos, de forma que-yos durara más tiempu la so carne y pudieren volver con ella a los sos poblaos y partila ente los sos familiares. Ente l'aristocracia azteca practicábase davezu'l canibalismu n'actos relixosos.[7] El canibalismu como forma habitual de sostén alimenticiu nun foi probáu, y los casos de los que se suel falar básase en fontes que podríamos calificar de parciales (conquistadores, enemigos, esploradores, etc.). Na psicoloxía, el canibalismu descríbese como la resultancia d'impulsos agresivos orales ensin controlar, un actu antisocial aniciáu pol deséu de dominación.

Paez probada la esistencia del canibalismu ritual como ufrienda a los dioses o como manera de llograr la fuercia y el valor del guerreru enemigu. El principiu básicu que sofitaba l'antropofaxa guaraní yera que la persona atropa enerxía a lo llargo de la so esistencia, y que esa enerxía puede ser utilizada por otra persona pa espandir la conciencia. L'oxetivu vital de los guaraníes yera trescender les llendes de la esistencia cotidiana aportando a lo que llamaben «la tierra ensin mal», un estáu vital onde una persona escapaba al dañu ya inclusive a la muerte (como supresión del nivel físicu de la esistencia). Nesti contestu, consumir la personalidá d'una persona primeru y el so cuerpu físicu dempués, daba al prauticante una medría d'enerxía imposible de consiguir per otros medios. D'ellí que los guaraníes nun comieren a cualesquier, sinón solo a los meyores. El canibalismu yera parte del camín de la perfeición o aguyé.

Ye atribuyíu a munches tribus y etnies: los nativos amazónicos, los caribes, los azteques, los pigméos y otros nativos de la cuenca del ríu Congu, les tribus Korowai y Fore de Nueva Guinea.

El 14 de febreru de 1779, el comandante de la espedición marina inglesa James Cook y dalgunos de los sos homes fueron muertos y consumíos en Kealakekua Bay, en Ḥawai (anque inda esiste discutiniu sobre la certidume esti fechu) pola población llocal, tres un intentu fallíu de secuestrar al so rei, en represalia polos robos de los nativos. Los restos remanentes fueron recuperaos depués y fíxose-yos un funeral marín.

En 1809, los 66 pasaxeros y la tripulación del barcu The Boyd fueron mataos y comíos por maorís na península de Whangaroa, na islla Norte, como parte d'un utu (‘vengación') pola azotadura con llátigu d'un maorí que refugara trabayar nel barcu mientres el viaxe dende Australia. El fechu permanez como la mayor matanza na historia de Nueva Zelanda.

En casos aisllaos, acusóse de caníbales a les poblaciones enemigues como mediu de propaganda con que desproveerlas de toa civilización o humanidá. D'esta forma, la conquista, represión o cualquier tipu de tratu inhumanu y vexatoriu podíen ser fácilmente xustificaos moral y llegalmente. Otru exemplu clásicu d'esti enclín sería l'acusación de canibalismu escontra los cristianos en dómina romana, que facilitó la so criminalización y posterior represión.

Otres razones de canibalismu[editar | editar la fonte]

El canibalismu por fame en tiempos d'amenaza estrema sería una práutica venceyada a situaciones onde se pon en xuegu la mesma esistencia, polo que tien la so causa inmediata na desesperación y la necesidá radical de sustentu. Anguaño, escayó la so práutica y nes civilizaciones actuales ye socialmente refugáu y llegalmente sancionáu; la estensión y aceptación social nel pasáu ye una tema aldericada na antropoloxía y enmárcase nel relativismu cultural. Los casos particulares rellacionar con situaciones estremes de fame, criminales o persones con fondos problemes psicolóxicos. Hubo un casu notable, el del soldáu polacu Charles Domery, que'l so mambís inusual llevar a intentar comese la pierna amputada d'unu de los sos compañeros pa satisfaer la so fame estrema.[8]

Nel Antiguu Exiptu, a fines del 3ᵉʳ mileniu e.C., la fame llevó a la xente a la insurrección y al canibalismu (única ocasión conocida d'Exiptu) por cuenta de una seca bien llarga (al paecer un eventu global llamáu «Súper Neñu»), dómina rexistrada na historia exipcia como «los años de los chacales». Esti sucesu llevó a la fin del Imperiu Antiguu y al entamu del Primer periodu entemediu d'Exiptu.

Na Biblia ta escritu que los antiguos israelites, en casu de desobediencia a Dios, seríen castigaos con grandes calamidaes incluyendo'l comer carne de los sos propios fíos y fíes (Levítico). Mientres el sitiu de Samaria per parte de los sirios, rellátase'l casu d'una muyer qu'al pie de otra se comieron al fíu de la primera (Segundu Llibru de los Reis). Mientres el sitiu de Xerusalén (70 d.C.) l'historiador Flaviu Xosefu rellata un casu de canibalismu perpetáu por una muyer de nombre María contra'l so propiu fíu ante la fame qu'afaraba a la ciudá arrodiada pol exércitu romanu.[9]

Nestos casos suelen inxerise los cuerpos de los muertos por otres causes y ye pocu frecuente'l homicidiu con fines caníbales. Históricamente, tán atestiguaos, con mayor o menor grau de verosimilitud, casos de canibalismu mientres el Sitiu de Maarat an-Numan n'ocasión de la Primer Cruzada, mientres la Guerra de los Trenta Años (1618-1648), l'asediu de Leningráu mientres la Segunda Guerra Mundial y la dómina del colonialismu, sobremanera de resultes de los frecuentes naufraxos. Más allá de circunstancies históriques d'esti tipu, conócense casos de canibalismu venceyaos a fechos dramáticos concretos, como foi'l casu de los sobrevivientes del accidente aereu producíu nos Andes en 1972, qu'hubieron d'alimentase de los sos compañeros muertos pa sobrevivir. Quien probaron la carne humano afirmen qu'ésta tien un sabor similar a la de gochu.[10][11]

Nes selves de Nueva Guinea esisten numberoses comunidaes natives aisllaes, munches d'elles embravecíes, dalgunes de les cualos prauticaron el canibalismu, principalmente atacando a los sos vecinos, otres vegaes por ritual rindíu a los sos recién difuntos (ye lo que-yos provocaba la enfermedá conocida como kuru).

Casos de canibalismu nel sieglu XX[editar | editar la fonte]

En guerres o dómines de fame surden de cutiu rellatos d'esti tipu de canibalismu. Dellos exemplos, más o menos aldericaos, seríen: na Xunión Soviética nos años 1930; mientres el Sitiu de Leningráu en 1941 na Segunda Guerra Mundial, mientres 900 díes d'asediu morrieron alredor de 1.500.000 persones y diéronse munchos casos de canibalismu ente los sos habitantes..[12]

Les tropes xaponeses pudieron prauticar dacuando na Segunda Guerra Mundial. Munchos informes escritos y testimonios, recoyíos pola Seición australiana de crímenes de guerra del Tribunal de Tokiu ya investigaos pol fiscal William Webb (el futuru xuez en xefe), indicaben que'l personal xaponés cometió actos de canibalismu contra los prisioneros de guerra aliaos en munches partes d'Asia y el Pacíficu. En munchos casos, el fechu taría inspiráu polos ataques siempres crecientes de los aliaos a les llinies de suministru xaponeses, según a la muerte y a la enfermedá del personal xaponés como resultancia de la fame. Sicasí, según l'historiador Yuki Tanaka: «el canibalismu yera de cutiu una actividá sistemática conducida por escuadrones enteros y so la direición d'oficiales».[13]

Por casu, un prisioneru de guerra d'India, Havildar Changdi Ram, testificó: «el 12 de payares de 1944 el Kempeitai degolló a un pilotu aliáu. Yo vi esta escena dende tras d'un árbol y reparé a dalgunos de los xaponeses, cortando carne de los sos brazos, piernes, cadriles, nalgues, y lleva-y la escontra los sos cuarteles... Cortar en pequeñes pieces y tostar».[14] Quiciabes l'oficial de más altu rangu condergáu por canibalismu foi'l teniente xeneral Yoshio Tachibana, quien con otros once xaponeses foi xulgáu en rellación cola execución de pilotos estauxunidenses y el canibalismu de, siquier, unu d'ellos, n'agostu de 1946 en Clica Jima, nes Islles Ogasawara.[15]

La práutica del canibalismu como últimu recursu en situaciones de fame foi la estrema situación de los xugadores de rugbi uruguayos sobrevivientes del yá nomáu accidente aereu nos Andes en 1972, quien llograron caltenese con vida alimentándose de los cuerpos de les víctimes mortales del accidente. El canibalismu como forma de sobrevivencia foi realizáu dempués d'una oración solemne. Más tarde xustificóse dafechu l'acción de sobrevivencia.

El 11 de xunetu de 1981, Issei Sagawa asesinó d'un disparu a Renée Hartevelt de 25 años d'edá, estazó'l cuerpu y comer. Narraría la so esperiencia caníbal nun posterior llibru. Anguaño, Sagawa vive en llibertá en Tokiu y ye una pequeña celebridá en Xapón, siendo convidáu de cutiu a participar como conferenciante y comentarista en televisión.[16]

Ente 1978 y 1991, Jeffrey Lionel Dahmer, moteyáu «El Carniceru de Milwaukee», foi un asesín en serie responsable pola muerte de 17 homes y mozos. Ye conocíu non solo pola cantidá de persones qu'asesinó, sinón tamién por prauticar la necrofilia y el canibalismu. Nel añu 2002 estrenóse una película llamada Dahmer basada na so historia real, con Jeremy Renner nel papel de Jeffrey Dahmer.

En 1999 dar en Venezuela un casu de canibalismu: Dorángel Vargas, un indixente natural del Estáu Táchira, asesinaba a les sos víctimes pa depués consumir la carne. Conocióse-y como «El comegente del Táchira». Sicasí, nesti casu tratar d'un cuadru d'esquizofrenia aguda que carecía.[17]

En marzu de 2001 Armin Meiwes grabó en videu cómo cortó'l pene, asesinó, estazó y comióse a Bernd Brandes, con quien contactara per Internet y que supuestamente -y pidió que lo matara y depués taramiar. Por ello Armin Meiwes ye conocíu como'l caníbal de Rotenburgu.

El 8 d'ochobre de 2007, miembros de la Procuradoría Xeneral de Xusticia de Méxicu DF fueron a la casa de José Luis Calva Zepeda y arrestar sol barruntu de ser responsable de la desapaición de la so novia Alejandra Galeana Garabito, quien fuera vista per últimu vegada'l día 6 del mes. Foi topáu'l cuerpu d'esta muyer destazado y delles partes frites nun sartén. Nun se comprobó científicamente qu'inxiriera carne humano, y él mesmu negar antes de morrer, pero dalgunos datos apunten a qu'asina foi. Trató d'escapar al traviés d'una ventana, pero mancar nel intentu y foi aprehendido. La policía atopó restos del cuerpu de la so novia, carne humano na nevera, un sartén con carne humano frita y güesos humanos nuna caxa de cebera, amás d'un llibru ensin terminar tituláu Instintos caníbales o 12 díes y una semeya d'Anthony Hopkins nel so papel de Hannibal Lecter.

Canibalismu na cultura[editar | editar la fonte]

Saturno taramiando al so fíu, cuadru del pintor español Francisco de Goya, ye una de les principales obres dedicaes al canibalismu ente humanos.

Canibalismu non humanu[editar | editar la fonte]

Delles especies animales non humanes recurren al canibalismu. Citóse yá'l casu de los cocodrilos. Viose a dellos inseutos comese a los sos propios fíos en dómines d'estrema escasez, y eso ayudar a sobrevivir hasta que pase la crisis, pos les sos críes comoquier tienen bien poques o nules posibilidaes de sobrevivir. Los arácnidos femes que se comen al machu, como nel casu de los escorpiones y les arañes.

La santateresa comer al machu al acabar la reproducción, anque esto asocede bien escasamente n'estáu selvaxe.

Viose a perres comese a dalgún de los sos fíos naciellos, pero nun se sabe si haber fechu por fame o si'l cachorru nació con dalgún defectu non visible que la madre golió, anque nestos casos xeneralmente solo dexar morrer de fame.

La foca leopardo comer a les sos críes en casos de fame, o a otres foques.

Nel casu de los hámsteres, pueden dase casos de canibalismu cuando unu de los proxenitores comer a dalguna cría, seique por dalgún defectu non visible.

Tamién l'aguarón madre comer a les sos críes pa sobrevivir, sobremanera, si siéntese atrabancada pa salir del so xoril.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Vignolo, P (2005) «Hic sunt caníbales: El canibalismu del nuevu mundu nel imaxinariu européu (1492-1729)». Anuariu colombianu de la historia social y de la cultura, núm. 3, p. 151-188
  2. CVC. Atapuerca. El casu de canibalismu más antiguu conocíu na historia de la humanidá
  3. Vincent Plagnol, Jeffrey D. Wall. (Agostu, 2006) «Possible Ancestral Structure in Human Populations». PLoS Genet 2 (7): y105
  4. Defleur A, White T, Valensi P, Slimak L, Cregut-Bonnoure Y. (1999). «Neanderthal cannibalism at Moula-Guercy, Ardeche, France.» Science, 1 d'ochobre; 286 (5437): 18-9.
  5. Redaición (13 d'abril de 2003). «El mio güelu, el caníbal». La Vanguardia (Barcelona):  p. 44. http://hemeroteca.lavanguardia.com/preview/2003/04/13/pagina-44/34008648/pdf.html. Consultáu'l 19 de xunetu de 2015. 
  6. Vaques Mora, V (2008). «Cuerpos, cadabres y comida: canibalismu, comensabilidad y organización social na amazonia». Antípoda, Revista d'antropoloxía y arqueoloxía, xineru- xunu, núm. 6, páx. 271-291
  7. Toles vegaes que Motezuma salía al templu sacrificaben homes y rapazos, lo cual dába-y notable pena y desabrimiento a Cortés, porque'l so principal intentu yera estorbar aquella bestialidá y dilatar o estender la relixón cristiana. A esti fin dixo a Motezuma, dempués que-y tuvo presu, que nun matara nin comiera homes, porque non se lo consintiría.Historia de la vida y fechos del Emperador Carlos V, Prudencio de Sandoval, 1519,XIX,1603
  8. Bondeson, Jan (2004). The Two-Headed Boy, Ithaca, NY: Cornell University Press.
  9. Flaviu Xosefu, La guerra de los xudíos, Llibru 7, Capítulu VIII
  10. «El canibalismu yera una práutica habitual na Europa neolítica y América - 20minutos.es».
  11. «CRONICA | TESTIMONIU/ CANIBALES REALES

    «Quería conocer el sabor de la carne»

    ».

  12. Arribas, V, Ayeedi, C, Cattaneo, A, Quierres, Y, (2000). «Canibalismu y necesidaes estremes: La construcción antropoloxía de l'alimentación humano ante les coses de necesidaes estrema».
  13. Tanaka, Hidden horrors: Japanese War Crimes in World War II, Westview press, 1996, p.127.
  14. Edward Russell, The Knights of Bushido, a short history of Japanese War Crimes, Greenhill books, 2002, p.236.
  15. Case Non. 21 Trial Of Xeneral Tomoyuki Yamashita[, United States Military Commission, Manila, (8th October-7th December, 1945), and the Supreme Court Of The United States (Judgments Delivered On 4th February, 1946). Part VI] (Accesu, 18 d'avientu de 2006); Jeanie M. Welch, "Without a Hangman, Without a Rope: Navy War Crimes Trials After World War II", International Journal of Naval History, v.1, Non. 1, April 2002, p.5-6
  16. Asesinos en Serie - Issei Sagawa - El Caníbal
  17. http://web.archive.org/web/http://www.analitica.com/vas/1999.03.3/nacional/03.htm
  18. Una modesta proposición: Pa prevenir que los neños de los probes d'Irlanda sían una carga pa los sos padres o'l país, y pa faelos útiles al públicu. Sátira de Jonathan Swift, en ciudadseva

Bibliografía complementaria[editar | editar la fonte]

  • Nahlah Saimeh, «Canibalismu», Mente y Celebru, 27, 2007, páxs. 12-17.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Artículu de traducción automática a partir de "Canibalismo" que necesita revisión. Quita l'avisu cuando tea correxíu.