Guerra de los Trenta Años

De Wikipedia
Guerra de los Trenta Años
Parte de guerres de relixón n'Europa
Fecha 1618 → 1648
Llugar Europa (principalmente na actual Alemaña)
Resultáu

Paz de Westfalia

Belixerantes
Imperiu suecu

Bandera de Países Baxos Provincies Xuníes
Reinu de Francia
Bandera de Inglaterra Reinu d'Inglaterra
Bohemia
Bandera de Dinamarca Reinu de Dinamarca y Noruega[1]
Bandera d'Escocia Escocia
Saxonia
El Palatináu
Principáu de Transilvania

Bandera de Rusia Rusia
Imperiu español

Sacru Imperiu Romanu Xermánicu

Comandantes
Gustavo II Adolfo
Johan Banér

Lennart Torstenson
Carlos X Gustavo
Bandera de Países Baxos Mauricio de Nassau
Bandera de Países Baxos Guillermo de Nassau
Bandera de Países Baxos Federico Enrique d'Orange-Nassau
Bandera de Países Baxos Maarten Harpertszoon Tromp
Bandera de Países Baxos Piet Hein
[[Archivu:{{{bandera alies-moderna}}}|25px|border|link=|Bandera de Francia]] Lluis XIII de Francia
[[Archivu:{{{bandera alies-moderna}}}|25px|border|link=|Bandera de Francia]] Cardenal Richelieu
[[Archivu:{{{bandera alies-moderna}}}|25px|border|link=|Bandera de Francia]] Lluis II de Borbón-Condé
[[Archivu:{{{bandera alies-moderna}}}|25px|border|link=|Bandera de Francia]] Vizconde de Turenne
Bandera de Inglaterra George Villiers, I duque de Buckingham
Federico V
Bandera de Dinamarca Cristián IV
Juan Xurde I
Bernardo de Saxonia-Weimar

Gabriel Bethlen
Felipe IV
Conde-Duque d'Olivares

Fernando d'Habsburgu
Gonzalo Fernández de Córdoba
Ambrosio Espínola
Gómez IV Suárez de Figueroa y Córdoba
Fadrique Álvarez de Toledo y Mendoza
Antonio de Oquendo
Francisco de Melo
Diego Mexía Felípez de Guzmán
Fernandu II
Fernandu III
Johann Tserclaes
Albrecht von Wallenstein
Gottfried von Pappenheim
Franz von Mercy
Bandera de Austria Johann von Werth

Maximiliano I, duque y eleutor de Baviera
Fuercies en combate
72 000 alemanes[2]
40 000 suecos y finlandeses[2]
100 000 franceses[2]
68 000 holandeses[2]
38 000 daneses[2]
25 000 escoceses[2]
82.000 ingleses
47 000 rusos
200 000 Monarquía Hispánica[2]
250 000-300 000 Sacru Imperiu Romanu Xermánicu
37 000-56 000 restu d'aliaos[2]

3 500 000-4 500 000 muertos en total, namái 300 000-600 000 militares (300 000-350 000 en batalla).[2]
[editar datos en Wikidata]

La guerra de los Trenta Años fue una guerra llibrada na Europa Central (principalmente Alemaña) ente los años 1618 y 1648, na qu'intervieno la mayoría de les grandes potencies europees de la dómina. Esta guerra va marcar el futuru del conxuntu d'Europa nos sieglos posteriores.[3][4]

Anque primeramente tratábase d'un conflictu políticu ente Estaos partidarios de la reforma y la contrarreforma dientro del propiu Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, la intervención paulatina de les distintes potencies europees convirtió gradualmente'l conflictu nuna guerra xeneral por toa Europa, por razones non necesariamente rellacionaes cola relixón:[5] busca d'una situación d'equilibriu políticu, algamar la hexemonía nel escenariu européu, enfrentamientu con una potencia rival, etc.

La guerra de los Trenta Años llegó a la so final cola Paz de Westfalia y la Paz de los Pirineos, y supunxo el puntu culminante de la rivalidá ente Francia y los territorios de los Habsburgu (l'Imperiu español y el Sacru Imperiu Romanu Xermánicu) pola hexemonía n'Europa, que conduciría n'años posteriores a nueves guerres ente dambes potencies.

El mayor impautu d'esta guerra, na que s'usaron mercenarios de forma xeneralizada, foi la total devastación de llugares enteros que fueron esquilmaos polos exércitos precisaos de suministros. Los continuos episodios d'fames y enfermedaes abrasaron la población civil de los Estaos alemanes y, en menor midida, de los Países Baxos ya Italia, amás de llevar a la bancarrota a munches de les potencies implicaes.[6] Anque la guerra duró trenta años, los conflictos que lu xeneraron siguieron ensin resolvese mientres enforma tiempu.[7]

Mientres el cursu d'esta, la población del Sacru Imperiu viose amenorgada nun 30 %.[8] En Brandeburgu llegar al 50 %, y n'otres rexones inclusive a dos tercios. La población masculina n'Alemaña menguó a la metá. Nos Países Checos la población cayó nun terciu por causa de la guerra, la fame, les enfermedaes y l'espulsión masiva de checos protestantes. Solo los exércitos suecos destruyeron mientres la guerra 2000 castiellos, 18 000 villes y 1500 pueblos n'Alemaña.[9][10][11][12]

La llarga serie de conflictos que formen la guerra pueden estremase en cuatro etapes estremaes:

Oríxenes de la guerra[editar | editar la fonte]

A mediaos del sieglu XVI, la fráxil paz de Augsburgu, un alcuerdu robláu pol emperador Carlos V d'Alemaña (Carlos I d'España) y los príncipes luteranos en 1555, confirmara la resultancia de la primera Dieta de Espira y en realidá fixera amontar col tiempu los odios ente católicos y luteranos. En dicha paz estableciérase que:

  • Los príncipes alemanes (alredor de 360 d'ellos) podíen escoyer la relixón (luteranismu o catolicismu) nos sos señoríos acordies cola so conciencia. Yera'l principiu de cuius regio, eius religio.
  • Los luteranos que vivieren nun Estáu eclesiásticu (sol control d'un obispu) podíen siguir siendo luteranos.
  • Los luteranos podíen caltener el territoriu que tomaren a la Ilesia católica dende la Paz de Passau (1552).
  • Los obispos de la Ilesia católica que se convirtieren al luteranismu teníen qu'apurrir la so diócesis.

Nos entamos del sieglu XVII amontáronse les tensiones ente les naciones d'Europa. España taba interesada nos principaos alemanes, por cuenta de que Felipe III, nietu de Carlos V, yera un Habsburgu y tenía territorios alredor de la frontera occidental de los Estaos alemanes (Flandes, el Francu Condáu). Francia tamién taba interesada nos Estaos alemanes porque deseyaba recuperar la hexemonía a mariña del poder de los Habsburgu, como tuviera mientres la Edá Media. Suecia y Dinamarca taben interesaes por razones económiques nos Estaos xermánicos del norte a veres del mar Bálticu.

Mientres la segunda metá del sieglu XVI, les tensiones relixoses tamién s'intensificaren. La paz de Augsburgu tuvo consecuencies a lo llargo de la segunda metá del sieglu XVI, una y bones los obispos negar a abandonar los sos obispaos. Ello ye que los términos del tratáu de Augsburgu fueron utilizaos pa un resurdimientu del poder católicu. Les tensiones y rensíes ente católicos y protestantes nun fixeren sinón amontase dende la firma del tratáu, y en munchos llugares d'Alemaña destruyíense ilesies protestantes y había llimitaciones y torgues al cultu protestante. Al amenorgamientu d'estes tensiones nun ayudar nada'l calvinismu que s'estendía por toa Alemaña, lo qu'añedió otra relixón a la disputa pos los católicos d'Europa central (los Habsburgu d'Austria o los reis de Polonia) taben tratando de restaurar el poder del catolicismu.

Rodolfo II del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu.

Los Habsburgu taben principalmente interesaos n'estender el so poder, asina que taben dacuando dispuestos a tolerar y dexar el protestantismu. A la llarga esto amontó les tensiones. Rodolfo II, emperador del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, y el so hermanu y socesor, Matías I, nun practicaben una política católica agresiva, yá que taben más comenenciudos n'amontar el poder y les posesiones de los Habsburgu. Yeren tamién bien tolerantes (como'l so güelu y el so padre, Fernandu I y Maximiliano II), lo que dexó que distintes relixones estender al so aire y que topetaren ente sigo llibremente. Suecia y Dinamarca, que queríen apoderar los Estaos alemanes del Mar Bálticu, yeren países de confesión luterana.

Estes tensiones españaron con violencia na ciudá alemana de Donauwörth en 1606. La mayoría luterana atrabancó los intentos de los residentes católicos de faer una procesión y provocaron asina una revuelta violenta. Los católicos de la ciudá solicitaron la intervención del duque Maximiliano I de Baviera nel so sofitu.

Fernandu II, emperador del Sacru Imperiu, que les sos aiciones provocaron la tercer defenestración de Praga al unviar delegaos a dicha ciudá.

Una vegada hubo cesáu la violencia, n'Alemaña los calvinistes, que la so relixón taba inda nos sos empiezos y constituyíen una minoría, sintiéronse amenaciaos y arrexuntáronse na Lliga de la Unión Evanxélica (tamién conocida como Lliga Protestante), creada en 1608, sol lideralgu de Federico IV, el Príncipe eleutor del Palatináu. Esti príncipe tenía nel so poder el Palatináu de Renania, unu de los Estaos qu'España deseyaba pa sigo con cuenta de protexer el camín español. Esto provocó que los católicos tamién s'arrexuntaren na Lliga Católica, so la xefatura del duque Maximiliano I.

L'emperador del Sacru Imperiu y rei de Bohemia, Matías d'Habsburgu, finó en 1619, pero testando a favor del so primu hermanu, Fernandu III d'Estiria. Fernando, que al convertise en rei de Bohemia y emperador del Sacru Imperiu pasara a llamase Fernandu II, yera un católicu convencíu que fuera educáu polos xesuites y quería restaurar el catolicismu. Por ello yera impopular en Bohemia, que yera predominantemente calvinista. El refugu de Bohemia a Fernando foi'l detonante de la guerra de los Trenta Años.

Revuelta de Bohemia (1618-1625)[editar | editar la fonte]

La eleición del católicu Fernandu II como emperador punxera a la nobleza de Bohemia, de mayoría protestante, nuna situación práuticamente de rebelión.

Amás, yá que la dignidá de rei de Bohemia conferir por eleición, los bohemios escoyeron como'l so líder a Federico V del Palatináu (socesor de Federico IV, que creara la Lliga de la Unión Evanxélica). Cuando Fernandu II unvió a dos conseyeros católicos (Martinitz y Slavata) y los sos representantes al castiellu de Hradčany, en Praga, en mayu de 1618 pa preparar el camín a la so llegada, los calvinistes de Bohemia secuestrar y refundiar per una ventana del palaciu.

Grabáu que representa la defenestración de Praga de 1618. Dende una ventana del castiellu de la ciudá fueron refundiaos los dignatarios católicos, dando empiezu a la Guerra de los trenta años.

Los dos dignatarios y l'escriba que fueron refundiaos cayeron sobre un montón de cuchu y nun sufrieron mancadures importantes (al contrariu que na primer defenestración, socedida 200 años enantes y na que morrieron siete conceyales). Esti eventu, conocíu como la Tercer Defenestración de Praga, tómase como puntu de referencia del empiezu de la rebelión bohemia, anque la rebelión yá taba xestándose enforma tiempo enantes. El conflictu bohemiu estendióse llueu a la totalidá de los Países Checos (Bohemia, Silesia, Lusacia y Moravia), que yá taben estremaos por enfrentamientos ente católicos y protestantes. Esta confrontación diba atopar munchos ecos en tol continente européu, viéndose afeutada Francia y Suecia, inter alía.

Si la rebelión bohemia llindárase a un asuntu puramente de la Europa central, la guerra de los Trenta años podía concluyise en namái trenta meses. Sicasí, la debilidá tantu de Fernandu II como de los mesmos bohemios llevó a la estensión de la guerra al oeste d'Alemaña. Fernando viose obligáu a reclamar l'ayuda del so sobrín y xenru, el rei Felipe III d'España, fíu y socesor de Felipe II.

El Conde húngaru Gabriel Bethlen, Príncipe de Transilvania.

Los bohemios, desesperaos por atopar aliaos frente al emperador, solicitaron ser almitíos na Unión Protestante, liderada pol calvinista Federico V del Palatináu. Los bohemios alcordaron que l'Eleutor Palatín podría convertise en rei de Bohemia si dexába-yos xuntase a la Unión y asina quedar so la so proteición. Sicasí, otros miembros de los Estaos bohemios fixeron ufiertes similares al duque Carlos Manuel I de Saboya, al Eleutor Juan Xurde I de Saxonia y al húngaru Gabriel Bethlen, soberanu del Principáu de Transilvania. Los austriacos, que paecíen interceptar toles cartes que salíen de Praga, fixeron públiques estes duplicidades y desentrañaron gran parte d'esti sofitu a los bohemios, particularmente na corte de Saxonia.

La rebelión foi primeramente favorable a los bohemios. Gran parte de l'Alta Austria, que la so nobleza yera luterana y calvinista, xunióse-yos (sicasí, les simpatíes relixoses d'esta zona camudaríen nos siguientes años). La zona meridional d'Austria remontar mientres l'añu 1619. El conde de Thurn llegó a llevar un exércitu hasta los mesmos murios de Viena. Nel este, el Príncipe protestante de Transilvania, Gabriel Bethlen, condució una inspirada campaña nel interior de Hungría coles bendiciones del sultán turcu Osman II. Fernandu II convirtiérase en 1618 en rei d'Hungría ya intentó implementar nos sos territorios húngaros les mesmes midíes qu'aplicara en Bohemia contra los protestantes. Sintiéndose agraviaos, los húngaros de Transilvania declararon la guerra contra Fernando aprovechando como escusa l'asuntu relixosu, pos los príncipes transilvanos teníen como oxetivu dende diba décades lliberar a Hungría del control de los Habsburgu y reunificar el reinu. Asina, apelaron inclusive a l'ayuda del sultán turcu en munches ocasiones, quien tamién deseyaba ver al Sacru Imperiu Romanu Xermánicu de rodíes.

L'emperador, que taba ocupáu na Guerra Uzkok, entainar a formar un exércitu pa detener a los bohemios y los sos aliaos, qu'anubríen dafechu'l so país. El conde de Bucquoy, el comandante del exércitu imperial, ganó a les fuercies de la Unión Protestante lideraes pol conde Ernesto de Mansfeld na batalla de Sablat, el 10 de xunu de 1619. Esto cortó les comunicaciones del conde de Thurn con Praga, que abandonó darréu'l sitiu de Viena. La derrota de los protestantes bohemios en Sablat tamién costó a los protestantes un importante aliáu, Saboya, que fuera mientres enforma tiempu un oponente a la espansión de los Habsburgu y unviara yá considerables sumes de dineru y tropes irregulares a les guarniciones de les fortaleces de Renania. La captura de la cancillería de campu de Mansfeld esmazcaró la intriga de los sardos y forzó al avergoñáu duque a abandonar la guerra.

A pesar de la derrota de Sablat, l'exércitu del conde de Thurn siguió esistiendo como fuercia efeutivo, y Mansfeld consiguió reformar el so exércitu más al norte, en Bohemia. Los estaos d'Austria septentrional y meridional, inda en rebelión, roblaron una alianza colos bohemios a empiezos d'agostu, y el día 22 Fernando foi depuestu oficialmente como rei de Bohemia y sustituyíu pol Eleutor Palatín Federico V. N'Hungría, inclusive a pesar de que los bohemios refugaren la ufierta de la so corona, los transilvanos siguieron faciendo progresos sorprendentes, obligando a los exércitos del emperador a retirase d'esi país en 1620.

Los españoles unviaron un exércitu dende Bruxeles so les órdenes d'Ambrosio Spinola pa dar sofitu al emperador, y l'embaxador español en Viena, don Íñigo Oñate, convenció a la Saxonia protestante pa intervenir contra Bohemia en cuenta de ufierta-yos el control sobre Lusacia. Los saxones invadieron, y l'exércitu español nel oeste evitó que les fuercies de la Unión Protestante pudieren emprestar auxiliu. Oñate conspiró pa tresferir el títulu eleutoral del Palatináu al duque de Baviera en cuenta del so sofitu a la Lliga Católica.

Johan Tzerclaes, conde de Tilly, xeneral de los exércitos imperial y bávaro.

Sol mandu del xeneral Tilly, l'exércitu de la Lliga Católica, qu'incluyía a René Descartes nes sos files, pacificó l'Austria Alta, ente que les fuercies del emperador pacificaban l'Austria meridional. Una vegada xuníos los dos exércitos, mover escontra'l norte, dientro de Bohemia. Fernandu II ganó decisivamente a Federico V na batalla del Monte Blancu (en checu: Bílá Hora) cerca de Praga, en 1620. Bohemia permanecería en manes de los Habsburgu mientres casi 300 años.

Esta derrota provocó la disolución de la Lliga de la Unión Evanxélica y la confiscación de les posesiones de Federico V. El Palatináu renano foi apurríu a nobles católicos, ente que'l títulu d'Eleutor Palatín dióse-y al so primu alloñáu, el duque Maximiliano I. Federico V, anque yá ensin territorios, convertir nun exiliáu prominente nel estranxeru, ganándose simpatíes y sofitu a la so causa nes Provincies Xuníes, Dinamarca y Suecia.

Trátase d'un golpe seriu a les ambiciones protestantes na rexón. La rebelión lliteralmente fundióse, y les amplies confiscaciones patrimoniales y supresiones de títulos nobiliarios bohemios presistentes aseguraron que'l país tornaría a la fe católica dempués de más de dos sieglos de disidencies relixoses, qu'empezaren cola guerra husita. Los españoles, tratando de flanquear a los holandeses, en preparación pa la inminente guerra provocada pol fin de la tregua tres la guerra de los Ochenta Años, tomaron les tierres de Federico, el Palatináu de Renania. La primer fase de la guerra terminó dafechu cuando Gabriel Bethlen de Transilvania robló un tratáu de paz col emperador n'avientu de 1621, ganando dellos territorios n'Hungría oriental.

Dellos historiadores consideren el periodu ente 1621-1625 como una fase separada de la guerra de los Trenta años, denominándola la fase del Palatináu. La catastrófica derrota del exércitu protestante nel Monte Blancu y la partida de Gabriel Bethlen significaron la pacificación del este d'Alemaña. La guerra nel oeste, concentrada na ocupación del Palatináu, consistió en batalles muncho más pequeñes que les que vieron les campañes bohemio y húngaro y con un usu enforma mayor del asediu. Mannheim y Heidelberg cayeron en 1622, y Frankenthal en 1623. Con ello'l Palatináu cayó en manes del emperador.

El restu del exércitu protestante, empuestu por Mansfeld, fixo un intentu d'algamar la frontera holandesa. Tilly lo flanqueó en Stadtlohn el 6 d'agostu de 1623, y solo un terciu del exércitu de 21.000 homes de Mansfeld consiguió escapar de la batalla. Ensin suministros, nin recursos humanos, nin financiamientu, l'exércitu de Mansfeld esvalixar en 1624. Cabo resaltar qu'esti fechu foi práuticamente decisivu pal intre de la guerra.

Intervención danesa (1625-1629)[editar | editar la fonte]

El periodu danés empezó cuando'l rei Cristián IV de Dinamarca (1577-1648), un luteranu convencíu, tarreciendo que la soberanía de Dinamarca como nación protestante fora amenazada, ayudó a los alemanes encabezando un exércitu contra'l Sacru Imperiu. Cristián IV sacara abondosu provechu de les sos polítiques nel norte d'Alemaña (Hamburgu fuera forzada a aceptar el protectoráu danés en 1621, y en 1623 l'herederu de Dinamarca foi nomáu obispu de Bremen-Verden). Cristián IV desendolcárase francamente bien como alministrador y consiguiera pal so reinu un nivel d'estabilidá y riqueza que nun fuera igualáu niundes d'Europa. Beneficiárase tamién de les aportaciones económiques de les aduanes nel Skagerrak y de los estensos arreglos de guerra pagues per Suecia. L'únicu país n'Europa con una posición financiera comparablemente fuerte foi, irónicamente, Baviera. Tamién ayudó a ello'l que'l rexente francés, el Cardenal Richelieu, deseyaba fomentar y financiar una incursión danesa n'Alemaña. Cristián invadió al frente con un exércitu de 20 000 mercenarios, pagáu casi dafechu cola so fortuna personal.

Albrecht von Wallenstein, xeneral bohemiu al serviciu de Fernandu II.

Pa enfrentase a esta fuercia, Fernandu II emplegó l'ayuda militar d'Albrecht von Wallenstein, un noble bohemiu. Wallenstein prometió a Fernandu II un exércitu d'ente 30 000 y 100 000 soldaos a cambéu del derechu a escalar los territorios prindaos. Cristian, que desconocía la esistencia de Wallenstein cuando efeutuó la invasión, foi forzáu a retirase primero que'l so exércitu fora aniquiláu pol exércitu de Wallenstein y el de Tilly. La suerte de Cristián empioró entá más cuando tolos aliaos colos que pensaba que cuntaba viéronse forzaos a abandona-y. Tanto Inglaterra como Francia pasaben por dos tales guerres civiles. Suecia taba en guerra con Polonia y nin Brandemburgu nin Saxonia paecíen tener intenciones de faer nada qu'alteriara la tenue paz n'Alemaña oriental. Wallenstein ganó al exércitu de Mansfeld na batalla de la Ponte de Dessau (1626) y el xeneral Tilly ganó a los daneses na batalla de Lutter (1626). Mansfeld morrió unos meses dempués d'enfermedá, exhausto pola batalla que-y costara la metá del so exércitu.

L'exércitu de Wallenstein entós coló escontra'l norte, ocupando Mecklemburgu, Pomerania y finalmente la mesma Xutlandia. Sicasí foi incapaz de tomar la capital danesa na islla de Seeland ensin una flota y nin los puertos hanseáticos nin los polacos dexaron que se construyera una flota imperial nel Bálticu. Entós optó por sitiar Stralsund, l'únicu puertu batallosu del Bálticu con instalaciones pa construyir una flota que pudiera tomar les islles daneses. Sicasí, el costo del sostenimientu de les operaciones de Wallenstein yera tresmandáu, particularmente si comparar colo que podría ganase na guerra con Dinamarca.

Imaxe de la serie Les miseries de la guerra de Jacques Callot.

Por esto llegó finalmente al tratáu de Lübeck (1629), pol que Cristián IV arrenunció al so sofitu a los protestantes alemanes pa poder caltener el so control sobre Dinamarca. Nos siguientes dos años apoderáronse más tierres a los poderes católicos.

La Guerra de los Trenta Años podría terminar col periodu danés, pero la Lliga Católica persuadió a Fernandu II de qu'intentara recuperar les posesiones luteranes que, n'aplicación de los alcuerdos de la Paz de Augsburgu, pertenecíen por llei a les ilesies católiques. Estes posesiones taben descrites nel Edictu de Restitución de 1629, ya incluyíen dos arzobispaos, dieciséis obispaos y cientos de monesterios.

El panorama pa los protestantes yera desolador. Los nobles y llabradores preferíen abandonar les sos tierres en Bohemia y Austria primero que convertise al catolicismu. Mansfeld y Gabriel Bethlen, los primeros oficiales de la causa protestante, morrieron nel mesmu añu. Namái'l puertu de Stralsund, abandonáu por tolos sos aliaos, calteníase frente a Wallenstein y l'emperador.

Intervención sueca (1630-1635)[editar | editar la fonte]

Delles persones na corte de Fernandu II creíen que Wallenstein deseyaba controlar a los príncipes alemanes y restaurar el poder del emperador n'Alemaña so la so autoridá. Fernandu II destituyó a Wallenstein en 1630. Más tarde volver a llamar dempués de que los suecos, al mandu del rei Gustavo II Adolfo, atacaren l'imperiu y vencieren nunes cuantes batalles significatives. La entrada d'esta nación a la guerra conduciría al Imperiu a una situación defensiva.

Gustavo II Adolfo xustificaba oficialmente la so intervención aduciendo que defendería a los protestantes d'un emperador inxustu. Pero, como primeramente fixera Cristián IV, allegó n'ayuda de los luteranos alemanes pa prevenir una posible agresión católica al so país y pa llograr influencia económica y política de Suecia nos Estaos alemanes asitiaos alredor del mar Bálticu, en desterciu de les esferes d'influencia de Dinamarca, Polonia y la Lliga Hanseática. Tamién, como Cristián IV, Gustavo II Adolfo foi subvencionáu por Richelieu, el primer ministru del rei Lluis XIII de Francia, y poles Provincies Xuníes. Dende 1630 hasta 1634 fixo recular a les fuercies católiques y recuperó una gran parte de les tierres protestantes ocupaes, tomando Pomerania ya invadiendo Magdeburgu.

Victoria de Gustavo Adolfo de Suecia na batalla de Breitenfeld en 1631.

Fernandu II dependía de la Lliga Católica, yá que cesara a Albrecht von Wallenstein. Na batalla de Breitenfeld, Gustavo II Adolfo ganó a la Lliga Católica comandada pol xeneral Tilly. Un añu dempués atopáronse de nuevu, y esta vegada'l xeneral Tilly resultó muertu nel ríu Lech (1632) mientres ufiertaba resistencia a la invasión sueca del Palatináu. Esto obligó a Fernandu II a volver llamar a Wallenstein.

Muerte del rei Gustavo Adolfo na batalla de Lützen.

Wallenstein y Gustavo II Adolfo de Suecia topetaron na batalla de Lützen, en 1632, onde los suecos salieron victoriosos, pero cola perda del so rei en Leipzig. Los barruntos de Fernandu II sobre Wallenstein volvieron apaecer en 1633, cuando Wallenstein intentó arbitrar nes diferencies ente los bandos católico y protestante. L'emperador creía que tal xeneral entamaba una traición contra él, en contubernio con Suecia. Fernandu II dispunxo les coses p'arrestalo en retirándo-y de nuevu'l mandu. Unu de los soldaos de Wallenstein, el capitán Devereux, asesinólu cuando intentaba contautar colos suecos na casa consistorial de Cheb (Eger n'alemán), el 25 de febreru de 1634.

Les hostilidaes siguieron, y este mesmu añu, los suecos y los sos aliaos protestantes alemanes, al mandu de Gustavo de Horn y Bernardo de Saxonia-Weimar, fueron ganaos na batalla de Nördlingen pol Rei de los Romanos (herederu imperial), archiduque Fernando (fíu de Fernandu II) y el xeneral Matthias Gallas, al mandu de les tropes católiques alemanes, y pol cardenal-infante don Fernando d'Habsburgu, hermanu del rei Felipe IV, al mandu de tropes españoles qu'allegaron n'ayuda de los católicos dende la posesión española de Milán.

Dempués d'aquello, dambos llaos atopar pa entablar negociaciones, y el periodu suecu terminó per mediu de la Paz de Praga (1635), según la cual:

  • Restablecióse la fecha, 1555, que la Paz de Augsburgu estableciera como aquélla a partir de la cual les posesiones en tierres de los protestantes y católicos permaneceríen ensin cambeos, lo cual anuló a tolos efeutos l'Edictu de Restitución.
  • L'exércitu del emperador y los exércitos de los Estaos alemanes quedaron xuníos como únicu exércitu del Sacru Imperiu Romanu.
  • Tolos firmantes del alcuerdu comprometer a espulsar a los suecos de territoriu del Sacru Imperiu.
  • Prohibió que los príncipes alemanes establecieren aliances ente ellos.
  • Llegalizóse'l calvinismu.
  • Resolvió les cuestiones relixoses de la guerra de los Trenta años.

Esti tratáu, sicasí, nun satisfixo a los franceses, una y bones los Habsburgos siguíen siendo bien poderosos. Los franceses entós desencadenaron l'últimu periodu de la guerra de los Trenta Años, llamáu'l Periodu Francés.

Intervención francesa (1636-1648)[editar | editar la fonte]

Rocroi, el postreru terciu, por Augusto Ferrer-Dalmau (2011).

Francia, anque yera un país católicu, andaba a la tema col Sacru Imperiu Romanu Xermánicu y España, y agora entró na guerra nel bandu protestante. El cardenal Richelieu, primer ministru de Lluis XIII, pensó que los Habsburgos inda yeren demasiáu poderosos, yá que calteníen nel so poder dellos territorios na frontera este de Francia y teníen influencia nes Provincies Xuníes.

Poro, Francia alióse colos holandeses y con Suecia y entró na guerra. España destruyó les provincies franceses de Champaña y Borgoña, ya inclusive amenació París mientres la campaña de Francia de 1636. El xeneral imperial Johan von Werth y el comandante español, el cardenal infante Fernando, llevaron a cabu campañes esitoses. Finalmente Bernardo de Saxonia-Weimar ganó a los imperiales y llegó a amenaciar la so permanencia en suelu francés na batalla de Compiègne. Siguieron munches batalles, pero nengún bandu llogró nelles ventayes clares.

En 1642, muerre'l cardenal Richelieu y un añu dempués siguir el rei francés Lluis XIII. Xube al tronu Lluis XIV, con tan solo cinco años, ente que'l so rexente, el Cardenal Mazarino, empieza a trabayar pa restaurar la paz.

En 1643 les tropes españoles de Felipe IV, que s'enfrentaba na península a la Sulevación de Cataluña, yeren ganaes na fortaleza de Rocroi y dos años dempués, en 1645, el mariscal suecu Lennart Torstensson vencía a un exércitu imperial na batalla de Jankov, cerca de Praga, ente que Lluis II de Borbón, príncipe de Condé, ganaba al exércitu bávaru en Nördlingen. El postreru gran militar de los católicos, el conde Franz von Mercy, perdió la vida na batalla.

En 1647 Francia y Suecia invadieron Baviera y forzaron a Maximiliano I a roblar el 14 de marzu de 1647 la Tregua d'Ulm y arrenunciar a la so alianza col Sacru Imperiu Romanu. Sicasí, na seronda d'esi mesmu añu rompió la tregua y volvió colos imperiales. En 1648, suecos y franceses ganaron al exércitu imperial nes batalles de Zusmarhausen y Lens. Namái los territorios de la mesma Austria permanecieron seguros en manes de los Habsburgu.

Paz de Westfalia[editar | editar la fonte]

De resultes d'estos trataos, Francia llogró importantes ventayes territoriales en Alsacia y la frontera renana, Suecia quedar con Pomerania occidental y diversos enclaves alemanes del mar del Norte y el Bálticu, convirtiéndose en miembru del Imperiu. Brandeburgu espandir en Pomerania oriental y llogró dellos territorios n'Alemaña occidental, mientres el duque de Baviera retenía l'altu Palatináu y la condición d'eleutor, que se restituyiría a los herederos de Federico V, xunto al baxu Palatináu, fechu que se tradució nel aumentu del colexu eleutoral imperial a ocho miembros. Pela so parte, la independencia formal de Suiza foi acatada pol Imperiu. Esta institución foi la más perxudicada, pos la reconocencia de la soberanía de los príncipes y les ciudaes baleraba de conteníu'l títulu imperial. La consagración de la llibertá relixosa de los príncipes, qu'impondríen la so fe nos sos estaos estender al calvinismu y punxo fin al ciclu de guerres relixoses qu'ensangrecieren Europa dende'l sieglu XVI.

Los Habsburgu vieneses, a pesar de delles concesiones, fortalecieron el control sobre les sos posesiones patrimoniales, gobernaes dende Austria. La gran perdedora d'esti enllargáu conflictu foi Alemaña nel so conxuntu, sometida a tarrecibles devastaciones mientres tres décades —especialmente en rexones como Renania, que perdió dos tercios de la so población— y afeutada por perdes materiales que tardaron decenios en ser reparaes. Pela so parte, Inglaterra y Holanda afitáronse como potencies marítimes, condición que fadría posible un gran desenvolvimientu comercial y colonial futuru. Francia confirmóse como la nueva potencia europea, anque inda tenía que dirimir el so conflictu con España.

L'exércitu francés del Príncipe de Condé ganó a los españoles na batalla de Lens en 1648, que foi siguida de negociaciones. Los entes políticos que tomaron parte de les mesmes fueron: el Sacru Imperiu Romanu Xermánicu baxu Fernandu III, Francia, España, Provincies Xuníes, Suiza, Suecia, Portugal, y el Papáu. La paz de Westfalia en 1648 foi la resultancia d'estes negociaciones.

Robla del Tratáu de Münster. Pintura de Gerard ter Borch (1648).

Les idees centrales de la paz de Westfalia fueron:

  • La Paz de Praga foi incorporada na Paz de Westfalia (la cual incorporaba tamién la Paz de Augsburgu, anque les feches de les posesiones de tierra que fueren establecíes per mediu de la Paz de Praga fueron de nuevu establecíes de 1624 a 1627, lo cual favoreció a los protestantes). Los calvinistes fueron, d'esta forma, reconocíos internacionalmente, y l'Edictu de Restitución foi de nuevu rescindíu. La primer Dieta de Speyer foi aceptada internacionalmente.
  • Redistribuciones territoriales:
    • Francia llogró l'arzobispáu de Metz, Toul, Verdún y tola Alsacia sacante Estrasburgu y Mulhouse. Tamién adquirió votu na Dieta Imperial Xermánica.
    • Suecia llogró la Pomerania occidental y los arzobispaos de Bremen y Stettin. Tamién llogró'l control sobre la desaguada del Oder, Elba y Weser. Al igual que Francia, llogró votu na Dieta Imperial Xermánica.
    • Baviera adquirió votu nel Conseyu Imperial d'Eleutores.
    • Brandemburgu llogró la Pomerania oriental y l'arzobispáu de Magdeburgu.
    • Suiza foi reconocida como nación dafechu independiente.
    • Provincies Xuníes foi reconocida como nación independiente (antes de la so rebelión, cien años enantes, fuera parte de la monarquía Habsburgu).
    • A los estaos alemanes (alredor de 360), dióse-yos el derechu d'exercer la so propia política esterior, pero nun podíen entamar guerres contra l'emperador del Sacru Imperiu Romanu. L'imperiu, como totalidá, inda podía entamar guerres y roblar trataos.
    • Abolióse la posibilidá d'eleición del emperador romanu vivente imperatore (en vida del emperador reinante).
    • Los Palatinados fueron estremaos ente'l restablecíu Eleutor Palatín Carlos Luis (fíu y herederu de Federico V) y l'Eleutor-Duque Maximiliano de Baviera (lo que significaba la división ente protestantes y católicos). Carlos Luis llogró'l Baxu Palatináu (Palatináu renano) y Maximiliano caltuvo l'Altu Palatináu.

La historiografía señaló a la paz de Westfalia como la paz na que se creó'l primer sistema internacional, abogar pola secularización de la política —acabando asina coles guerres de relixón—, y edificando el primer pasu escontra la destrucción de la sociedá corporativa en beneficiu del ideariu individualista esbozáu en Leviatán (Hobbes), onde les persones vencen llibremente la so capacidá d'actuar violentamente según la so voluntá en beneficiu del príncipe, quien pasa a centralizar la violencia (absolutismu).

Consecuencies[editar | editar la fonte]

Un llabrador clamia clemencia frente a una granxa amburada.
  • La devastación causada pola guerra foi mientres enforma tiempu oxeto de discutiniu ente los historiadores. Les estimaciones de perdes civiles ente la población d'Alemaña d'hasta'l trenta per cientu son trataes agora con procuru (los más alcistas falen de cinco millones d'alemanes muertos). Ye casi dafechu ciertu que la guerra causó un trestornu seriu a la economía de la Europa Central, pero ye posible que nun fixera más que exacerbar los cambeos en términos de comerciu, causaos por otros factores.
  • La resultancia inmediata de la guerra, y que sicasí diba perdurar mientres cerca de dos sieglos, foi la consagración d'una Alemaña estremada ente munchos territorios, tolos cualos, a pesar de la so continuidá na pertenencia al imperiu hasta la formal disolución d'este en 1806, teníen soberanía de facto. Especulóse qu'esta debilidá foi una de les causes subxacentes al posterior militarismu alemán.
  • La guerra de los Trenta Años reestructuró la distribución de poder previa. La decadencia d'España fíxose claramente visible. Mientres España tuvo ocupada con Francia mientres el periodu francés, Portugal declaró la so independencia (permaneciera so dominiu español desque Felipe II tomó'l control del país dempués de que'l rei portugués morriera ensin dexar herederos). La familia Braganza convertir na casa gobernante de Portugal. Francia foi vista a partir d'entós como'l poder dominante n'Europa.
  • Mientres los últimos años de la guerra de los Trenta Años, Suecia viose envolubrada nun conflictu con Dinamarca, ente 1643 y 1645, denomináu la guerra Torstenson. La resultancia favorable a Suecia d'esti conflictu y la conclusión de la guerra n'Europa per mediu de la Paz de Westfalia ayudaron a establecer a la Suecia posbélica como un gran poder n'Europa.
  • Los edictos alcordaos mientres la firma del Tratáu de Westfalia fueron preseos pa sentar los fundamentos de lo qu'inda güei son consideraes como les idees centrales de la nación estáu soberana. Alcordóse que los ciudadanos de les respeutives naciones teníen d'atenese primer y con más importancia a les lleis y designios de los sos respeutivos gobiernos en llugar d'a les lleis y designios de los poderes vecinos, yá fueren relixosos o seculares. Esta certidumbre oldeaba enforma colos tiempos precedentes, nos que'l solapamiento de llealtaes polítiques y relixoses yera un acontecimientu común.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1625-1629. Alliniáu coles potencies católiques mientres 1643-1645.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 2,6 2,7 2,8 De re Militari • Muertos en guerres, dictadures y xenocidios. Capítulu VIII. «De les 16 mayores guerres y xenocidios del sieglu XVII».
  3. «The Thirty-Years-War». Western New England College. Consultáu'l 24 de mayu de 2008. (n'inglés).
  4. «::The Thirty Years War 1621 to 1626:». www.historylearningsite.co.uk. Consultáu'l 22 de mayu de 2008. (n'inglés).
  5. «Thirty Years' War». Encyclopædia Britannica. Consultáu'l 24 de mayu de 2008. (n'inglés)
  6. «Thirty Years' War  — Political consequences». www.spiritus-temporis.com. Consultáu'l 24 de mayu de 2008.
  7. Richard W. Rahn (21 d'avientu de 2006). «Avoiding a Thirty Years War». The Washington Post. www.discovery.org. Consultáu'l 25 de mayu de 2008.
  8. «The Thirty Years War (1618-48)». Twentieth Century Atles. Consultáu'l 24 de mayu de 2008.
  9. «Germany  — The Thirty Years' War  — The Peace of Westphalia». About.com. Consultáu'l 24 de mayu de 2008.
  10. «Population». History Learningsite. Consultáu'l 24 de mayu de 2008.
  11. «The Thirty Years' War  — Czech Republic». www.czech.cz. Consultáu'l 24 de mayu de 2008.
  12. «Historical/Cultural Timeline — 1600s». College of Education, University of Houston. Consultáu'l 24 de mayu de 2008.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]