Contrarreforma

De Wikipedia
Contrarreforma
Cisma, movimientu social y Doctrina
Cambiar los datos en Wikidata
El sacramentu de la confesión de los pecaos, una de les diferencies ente la Reforma protestante y la Contrarreforma católica.

Denominar Reforma católica o Contrarreforma a la respuesta de la Ilesia católica dada a la reforma protestante de Martín Lutero, que debilitara a la Ilesia. Denota el periodu de resurdimientu católicu dende'l Concilio Ecuménicu de Trento en 1545; el pontificáu del papa Pío IV en 1560 hasta'l fin de la guerra de los Trenta Años, en 1648. Los actos antiprotestantes dempués del sieglu XVII denominar antiprotestantismo.

Los sos oxetivos fueron anovar la Ilesia y evitar la meyora de les doctrines protestantes.

Centróse sobremanera en cinco aspectos:

  1. Doctrina.
  2. Reestructuración eclesiástica, cola fundación de seminarios.
  3. Reforma de les órdenes relixoses, faciéndoles volver a los sos oríxenes tradicionales.
  4. Vixilancia de los movimientos espirituales, centrándolos na vida piadosa y nuna rellación personal con un sacerdote, y este, con Cristu.
  5. Creación de la Santa Inquisición y xestión d'ésta.

Concilio de Trento[editar | editar la fonte]

Foi un concilio xeneral de la Ilesia, axuntáu de 1545 a 1563 en Trento, cerca de los Alpes, qu'aprobó una serie de decretos doctrinales con al respective de los dogmes, la disciplina, el papáu y les órdenes relixoses, que permanecieron vixentes hasta que s'axuntó'l siguiente concilio, más de tres siglos dempués.

Foi convocáu por Pablo III y estableció:

  • Una xerarquía efectiva de supervisión pa garantizar que'l cleru y los llaicos repararen les nueves normes de disciplina y ortodoxa que s'esperaba d'ellos.
  • El fortalecimientu de la figura del papa.
  • La revitalización de la meditación y l'oración, según el control de les pasiones de los individuos.
  • L'exame cotidianu de la conciencia y la confesión.
  • La celebración de fiestes añales n'honor de los santos y les advocaciones a la Virxe María.
  • L'impulsu a la formación de más cofraderíes y hermandaes onde s'entamaríen caxes d'aforru p'ayudar a les vilbes, los güérfanos, los vieyos y los enfermos, y pa pagar los gastos funerarios.
  • El castigu a los miembros de la Ilesia qu'abusaren de los bienes económicos de los fieles.
  • Estes midíes, xunto cola Inquisición y les guerres de relixón, pretendíen detener la meyora del protestantismu y infundir un nuevu entusiasmu y enfotu a los católicos.

Escontra 1650, más de dos tercios d'Europa emprestaba de nuevu obediencia a la Ilesia de Roma: la Reforma protestante, en xunto, namái caltuvo la so influencia nel norte.

Contrarreforma católica[editar | editar la fonte]

Index Librorum Prohibitorum.

La Contrarreforma, pa dalgunos, nun difería en forma sustancial d'aquello que buscaba la Reforma protestante a la d'anovar la Ilesia. Sicasí, en cuestiones teolóxiques yera dafechu opuesta. Los esfuercios reformistes de Pablo IV basar nel Derechu Canónicu y les encícliques papales. Dos de les sos ferramientes fueron la Inquisición, institución creada pol papa Gregorio IX nel sieglu XIV pa investigar y xulgar a los acusaos de herexía o bruxería, y la censura, cola creación del índiz de llibros prohibíos.

Ente otres midíes efectives sobre lliturxa, alministración y enseñanza relixosa, tomáronse les siguientes:

  1. Nomar cardenales y obispos de gran integridá moral, como San Carlos Borromeo, arzobispu de Milán.
  2. Crear seminarios en munches de les diócesis, lo que garantizó la formación teolóxica del cleru.

El Concilio de Trento nun aprobó nenguna de les reformes de Lutero o otros protestantes, sobremanera la xustificación pola fe, lo qu'acentuó la división del cristianismu, con distintos reformistes coincidiendo en que'l papáu yera perxudicial.

Per otra parte, el descubrimientu y colonización d'América convirtió a munchos clérigos en misioneros, empeñaos na conversión de los nuevos pueblos conocíos y estableciendo escueles confesionales.

Coles mesmes que l'agresividá y militancia del catolicismu yera bultable, surdió una fola de misticismu que proponía la meditación y el rezu personal, como'l del rosariu. La fe católica tres la contrarreforma tuvo dos vertientes:

  1. La idea d'un Dios tarrecible qu'utilizaba'l castigu, que foi impulsada por Pablo IV, #

La piedá popular y l'esperiencia relixosa individual, que dio figures como Teresa de Jesús, Juan de la Cruz o Inaciu de Loyola.

Pío V representó l'esfuerciu d'un sector eclesiásticu pa combatir el protestantismu impulsando la devoción popular y castigando la herexía. Yera un dominicu de fe sólida y ferrial disciplina, que protexó a los probes creando hospitales y escueles y sofitando les misiones nel nuevu mundu, pero decidió aplicar la Inquisición pa prevenir l'aumentu de herexes.

Sixto V representó la etapa final de la Reforma católica, convirtiendo Roma y el Barrocu na representación visual del catolicismu.

Órdenes relixoses[editar | editar la fonte]

Les nueves órdenes relixoses constituyeron una parte fundamental de la reforma. Órdenes tales como los capuchinos, carmelites descalzos, ursulines, teatinos, paulistas o xesuites consolidaron les parroquies rurales, ayudaron a consolidar la piedá popular per mediu del exemplu y el cuidu de probes y enfermos. La so dedicación a les obres de misericordia ejemplifica la reafirmación católica de la salvación al traviés de la fe y de les obres, y negando la idea luterana de salvación namái al traviés de la fe. Non solamente fixeron la Ilesia más eficaz, sinón que reafitaron les premises fundamentales de la Ilesia medieval.

  • Carmelites descalzos: Reforma de la Orde del Carmen, anovaron la espiritualidá cristiana por aciu la mística.
  • Capuchinos: formaos a partir de los franciscanos, algamaron sonadía pola proteición espachada a los probes, decidíos a prauticar la caridá cristiana y vivir austeramente.
  • Ursulines: centrar na educación de neñes y nueves.
  • Teatinos: decidieron acabar cola herexía al traviés de la rexeneración del cleru.
  • Paulistas: les sos actividaes taben dirixíes a la educación de los mozos, catequesis, y exercíen apostoláu nes prisiones y hospitales.
  • Xesuites: amás de faer un votu d'obediencia incondicional al papa, centrar na educación, la reflexón teolóxica y les misiones. La so gran preparación intelectual convertir en direutores espirituales de monarques y, hasta la fecha, n'educadores de l'alta sociedá.

Otros movimientos espirituales, como los espiritualistes italianos o los místicos españoles, intentaron reformar la ilesia al traviés del individuu. Un exemplu fueron los oratorios.

Lliturxa[editar | editar la fonte]

Órganu barrocu.

Una consecuencia del concilio foi la unificación llitúrxica:

  • Aboliéronse los ritos eucarísticos locales, salvo delles esceiciones, y establecióse un ritu unificáu conocíu como Misa Tridentina, empuesta por un Misal y que regula l'ordinariu de la misa, el santoral y les mises votivas y de difuntos. La Eucaristía definióse dogmáticamente como un auténticu sacrificiu espiatoriu, nel que'l pan y el vinu tresformar na carne y sangre auténticu de Cristu.
  • Reguláronse los Sacramentos y la fundación de nueves parroquies.
  • Pidióse la simplificación na música usada nes ilesies, evitando la polifonía; esto llevó a un mayor espardimientu del cantar gregoriano.

La revolución cultural[editar | editar la fonte]

Dellos historiadores, como James Burke, repararon que dalgunes de les directrices de la contrarreforma provocaron consecuencies igual de graves que la cisma: por casu, los estudios realizaos pa reformar el calendariu xulianu terminaron na confrontación con Galileo y el mundu científicu polo xeneral.

Queríen faese curiosos los ritos, y tomáronse dos caminos:

  • El del arte, cola aplicación de la decoración barroca.
  • Les celebraciones festives, pa lo que yera necesariu acabar cola inexactitud del calendariu, desfasáu en diez díes.

Pidir a los astrónomos que lo reformaren, ente ellos a Nicolás Copérnico. Na so obra, De Revolutionibus Orbium Coelestium, sustitúi'l modelu tolomeico por unu heliocéntricu, anque pasó desapercibíu. El llibru foi evitáu por oponer se a les teoríes católiques cuando otros científicos atroparon evidencies al so favor, aportando a la base d'una revolución científica ayena a la Ilesia que remató cola prohibición del estudiu de los trabayos de Galileo Galilei.

Personalidaes principales[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]