Lluis II de Borbón-Condé

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta
Lluis II de Borbón-Condé
Louis, Grand Condé.PNG
Vida
Nacimientu París8 de setiembre de 1621
Nacionalidá Bandera de Francia Francia
Fallecimientu

Fontainebleau11 d'avientu de 1686

(65 años)
Familia
Padre Enrique II de Borbón-Condé
Madre Charlotte Marguerite de Montmorency
Casáu/ada con Claire-Clémence de Maillé-Brézé
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Casa de Borbón
Estudios
Llingües francés
Oficiu
Oficiu Condottiere y militar
Premios
Serviciu militar
Graduación xeneral
Lluchó en Guerra de los Trenta Años
Guerra franco-española (1635-1659)
Creencies
Relixón Ilesia Católica
IMDb ch0104827
Signature of Louis de Bourbon, Grand Condé at the marriage of his son in December 1663.png
Cambiar los datos en Wikidata

Lluis de Borbón, llamáu El Gran Condé (París, 8 de setiembre de 1621 - Fontainebleau, 11 de payares de 1686), primer príncipe de sangre real conocíu como duque de Enghien, yera amás Príncipe Condé, duque de Borbón, duque de Montmorency, duque de Châteauroux, duque de Bellegarde, duque de Fronsac, conde de Sancerre, conde de Charolais, par de Francia, príncipe de sangre, gobernador de Berry y xeneral francés mientres la Guerra de los Trenta Años.

Fíu d'Enrique de Borbón y de Carlota Margarita de Montmorency, baronesa de Châteubriant y de Derval, madrina de Lluis XIV de Francia. Los trés primeros fíos d'Enrique de Borbón y de Charlotte-Marguerite de Montmorency, morrieron pocu dempués de nacer, Lluis recibió'l títulu de duque de Enghien. Estudió nos Xesuites en Bourges y, a los 17 años, gobernó Borgoña en nome del so padre.

Biografía[editar | editar la fonte]

Lluis de Borbón, el Gran Condé, David d'Angers (1817).
Recepción del Gran Condé en Versailles; Jean-Léon Gérôme, 1878.

Bien brillosu nos sos empiezos militares recibió, en 1643, a los 21 años, el mandu de l'armada de Picardía, so les ordes del mariscal de L’Hôpital; encargar de cortar el pasu al exércitu español cuando salía de Flandes pa invadir Francia.

El 19 de mayu, cinco díes dempués del fallecimientu de Lluis XIII, Enghien llogró una importante victoria na Batalla de Rocroi venciendo a'l españoles.

Dempués, Condé, foi unviáu, con Turenne, a lluchar nel Rin. En 1644 ablayó a los alemanes en Friburgu y dirixió, xuntu con Turenne, la batalla de Nördlingen en 1645 contra Mercy. En 1646, tres la muerte del so padre pasó a ser Príncipe de Condé.

Tomó Dunkerque en 1646. Tuvo menos fortuna en Cataluña, onde nun pudo tomar Lleida pero, en 1648, consiguió vencer na batalla de Lens (Artois) al Archiduque Leopoldo Guillermo de Habsburgu que, xuntu con Alemaña, amenaciaba la paz.

Mientres les revueltes de la Fronda, Condé adoptó una ambigua posición: defendió, en principiu, a la Corte, pero dempués enfrentóse al Cardenal Mazarino.

El so sofitu a Ana d'Austria favoreció la firma de la paz de Rueil. Sicasí, en 1649, por causa de la so rivalidá con Mazarino, volvió xunise a la Fronda.

El 18 de xineru de 1650, Condé, el so hermanu Conti y el so cuñáu Longueville fueron arrestaos y permanecieron encarcelaos mientres trece meses.

El 7 de febreru, ante l'ataque de la Fronda, Mazarino fuxó y lliberó a los príncipes. Condé púnxose a la cabeza de la Fronda de los príncipes, magar la mayoría d'edá del so primu Lluis XIV. Darréu robló un alcuerdu con Felipe IV d'España y con Cromwell.

Coles sos tropes dirixir escontra París. Lluis XIV punxo al mandu de les tropes reales a Turenne que ganó al príncipe en Bléneau (7 d'abril de 1652), Étampes; y dempués nel barriu de San Antonio.

La duquesa de Montpensier (la Gran Mademoiselle) fixo bombardear a les tropes reales pa dexar qu'el so primu abelugar en París.

Condé foise aína a Flandes xuniéndose a les tropes españoles, y participó na victoria na batalla de Valenciennes en contra d'el franceses según en 1658 na batalla de les Dunes, de la que salió vencedor Turenne. El Tratáu de los Pirineos (1659) aseguró-y el perdón real, otorgáu en Aix-en-Provence, poco primero de que Lluis XIV contraxera matrimoniu con María Teresa d'Austria.

Recomenzada la Guerra de Devolución, ente Francia y España, Condé conquistó'l Franco El Condao en tres semana (1668). Instituyó, en 1670, con ocasión del so matrimoniu con Anne, fía del Delfín de Auvergne, una Orde de Chardon, que sicasí duró pocu.

Combatió, de nuevu al pie de Turenne na Guerra d'Holanda (1672) onde ganó a príncipe d'Orange na batalla de Seneffe (1674); tres la muerte de Turenne (1675), colar a Alsacia pa defendela lluchando contra Raimondo Montecuccoli.

Acabó los sos díes viviendo nel so castiellu de Chantilly, arrodiáu de músicos, poetes y escritores como Nicolás Boileau, Molière o Jean Racine, colos que caltenía jugosas conversaciones. El so fíu, Enrique Julio, asocedió-y.

Bossuet pronunció, nel so entierru, una oración aciaga que foi una obra maestra nel so xéneru.

== Matrimoniu y descendencia casó'l 11 de mayu de 1641 con Claire Clémence de Maillé, sobrina del Cardenal Richelieu, que tenía 13 años. Tuvieron, cuatro fíos, trés de los cualos morrieron prematuramente:

  • Enrique Julio de Borbón, duque de Enghien (París, 1643 – ibídem, 1709), dempués príncipe de Condé.
  • Lluis de Borbón, duque de Borbón (Burdeos, 1652 – ibídem, 1653).
  • Lluis de Borbón (Burdeos, 1658).
  • Mademoiselle de Borbón (Breda, 1657 – París, 1660).

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Katia Béguin, -yos Princes de Condé. Seyssel: Champ Vallon, 1999.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Enrique II de Condé
Blason pays fr Dombes.svg
Príncipe de Condé

16461686
Socesor:
Enrique III de Condé
Predecesor:
Enrique II de Condé
Duque de Enghien
16211646
Socesor:
Enrique III de Condé
Predecesor:
Enrique II de Condé
Conde de Sancerre
16461686
Socesor:
Enrique III de Condé





Luis II de Borbón-Condé