Esploración xeográfica

De Wikipedia

Esploración xeográfica ye l'actividá de viaxar col propósitu d'afayar nuevos territorios o espacios desconocíos, víes de comunicación, rutes de motivos, dende los económicos, relixosos o militares, hasta motivos de sustentu o d'ociu y turismu.

La esploración xeográfica esistió dende l'orixe de la humanidá en tiempos prehistóricos. La busca de nuevos territorios por distintes especies d'homínidus d'África y la so llegada a distintos continentes del Vieyu Mundu al cabu de milenios, ye'l primer exemplu d'esploración humana, por razones de sobrevivencia. A otros continentes como América y Australia llegaron socesives folaes d'humanos miles d'años dempués, de la especie humana actual. La población de les islles del Pacíficu realizar tres una serie de migraciones marítimes dende Asia, qu'inda son oxetu d'investigación antropolóxica.

Les esploraciones xeográfiques de la Edá Antigua y Media taben llindaes por razones teunolóxiques, socioeconómiques o inclusive polítiques. Dalgunes quedaron como empreses secretes o escaecíes (como la posible llegada de los vnd- o de los balleneros vascos a Terranova). D'otres, esiste documentación histórica certera, como los viaxes de Marco Polo al estremu oriente o los de Zheng He a la mariña oriental d'África.

El puntu culminante de la esploración xeográfica algamar na Era de los descubrimientos mientres los sieglos XV y XVI, cuando navegantes de Portugal y España cruciaron per primer vegada l'Océanu Atlánticu (Cristóbal Colón), l'Índicu (Vasco da Gama) y el Pacíficu (Fernando de Magallanes). Eses epopeyes fueron posibles gracies a meyores teunolóxiques del momentu como la brúxula, les conocencies derivaes de la observación astronómica, nuevos diseños navales que dieron llugar a la nao, la carabela, y el galeón, y les armes de fueu.[1] Con eses meyores y el deséu d'afayar nueves rutes comerciales a Asia, entamáronse grandes viaxes tresoceánicos que resultaron na circunnavegación d'África por Bartolomé Díaz, el descubrimientu d'América por Cristóbal Colón, la primer vuelta al mundu, empezada por Fernando de Magallanes y completada por Juan Sebastián Elcano, y múltiples esploraciones del Pacíficu por navegantes españoles mientres el sieglu XVI. Tou ello dio llugar a la colonización europea d'América, l'asentamientu español y portugués n'Asia, y la creación de rutes tresoceániques como les Flotes d'Indies (Atlánticu) y el Galeón de Manila (Pacíficu).

Más tarde, otros países como Inglaterra, Holanda y Francia entamaron espediciones oceániques a América y Asia nos sieglos XVII y XVIII. L'holandés Abel Janszoon Tasman afayó Tasmania en 1642 según Nueva Zelanda, (anque ye posible que esti archipiélagu fuera afayáu enantes pol marín español Juan Fernández en 1576). Los franceses de la mesma esploraron la Polinesia con Louis Antoine de Bougainville nel sieglu XVIII, y los británicos el Pacíficu Sur y Australia colos trés viaxes de James Cook. Estes potencies tamién realizaron viaxes a América y fundaron asentamientos como les Trece Colonies d'Inglaterra y la Luisiana francesa, n'América del Norte.

Foi bien estrecha la rellación d'estos descubrimientos y esploraciones xeográfiques colos movimientos culturales ya intelectuales contemporáneos (renacencia, humanismu, revolución científica),[2] espediciones polares (Robert Peary, 1909; Robert Falcon Scott y Roald Amundsen, 1912), l'ascensu a les más altos montes (al Everest por Edmund Hillary, 1953) y la esploración submarina (andriu D`agostino, Auguste Piccard, Jacques Piccard)

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Carlo Maria Cipolla Cañones y Veles
  2. Romanu y Tenenti Los tresformamientos del mundu modernu

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: esploración Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: esplorador