Esploración espacial

De Wikipedia
Esploración espacial
especialidá
esploración y Investigación espacial (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Primer paséu espacial d'Estaos Xuníos d'América, executáu pol astronauta Ed White de la misión Gemini IV (3 de xunu de 1965).

La esploración espacial designa los esfuercios del ser humanu n'estudiar l'espaciu y los sos astros dende'l puntu de vista científicu y de la so esplotación económica. Estos esfuercios pueden arreyar tantu seres humanos viaxando en naves espaciales como satélites con recursos de telemetría o sondes teleguiadas unviaes a otros planetes (orbitando o aterrizando na superficie d'estos cuerpos celestes).

La ciencia qu'estudia los vuelos espaciales y la teunoloxía rellacionada con ellos denominar astronáutica. Les persones que piloten naves espaciales, o son pasaxeros nelles, llámense astronautes (en Rusia: cosmonautes; en China: taikonautes). Téunicamente considérase astronauta a tou aquel qu'entame un vuelu suborbital (ensin entrar en órbita) o orbital a a lo menos 100 km d'altitú (consideráu la llende esterna de l'atmósfera).[ensin referencies]

El cielu siempres atraxo l'atención y los suaños del ser humanu. Yá en 1634 publicóse la que se considera primer novela de ciencia ficción, Somnium, de Johannes Kepler, que narra un hipotéticu viaxe a la Lluna. Más tarde, en 1865, nuna famosa obra de ficción titulada "De la Tierra a la Lluna", Jules Verne escribe sobre un grupu d'homes que viaxó hasta la Lluna usando un xigantescu cañón. En Francia, Georges Méliès, unu de los pioneros del cine, tomaba la novela de Verne pa crear "Le voyage dans la Lune" (1902), una de les primeres películes de ciencia ficción na que describía un increíble viaxe a la Lluna. N'obres como "La guerra de los mundos" (1898) y "El primer home na lluna" (1901), H.G.Wells tamién se concibieron idees d'esploración del espaciu y de contautu con civilizaciones estraterrestres.

Entá faltaba enforma por que'l ser humanu pudiera algamar l'espaciu esterior, pero esti suañu fixo realidá, en parte, al traviés de les idees d'estos visionarios y del trabayu de pioneros. Ente estos pioneros tien de recordase a los inxenieros aeronáuticos Pedro Paulet (Perú), Robert Hutchings Goddard (EE. XX.), Konstantin Tsiolkovsky (Rusia), Hermann Oberth (Alemaña), y más apocayá Wernher von Braun (Alemaña) y Serguéi Koroliov (XRSS).

Observaciones primitives del cielu[editar | editar la fonte]

Nebulosa NGC 604, que ye un cúmulu d'estrelles, alcontrada n'unu de los brazos n'espiral de la galaxa M33, a 2,7 millones d'años lluz de distancia de la Tierra - semeya tomada pol Telescopiu Espacial Hubble

Los astros siempres fueron oxetu d'observación y estudiu pal ser humanu. Azteques, chinos, hindús y otres civilizaciones como la mesopotámica, y pueblos como los griegos y los árabes rexistraron a lo llargo de la historia diversos eventos celestes, como eclíss solares y llunares y efectuaron midíes de los astros y de les sos órbites principalmente coles mires de caltener calendarios precisos. Los dos mayores astrónomos de l'Antigüedá fueron Hiparco de Nicea y Ptolomeo. Estes primeres observaciones astronómiques faíense totalmente a güeyu y, poro, yeren llindaes. La invención del telescopiu dio un gran impulsu a la observación del cielu.

Entamu de l'astronomía moderna[editar | editar la fonte]

El telescopiu tien un orixe revesosu, siendo la so invención xeneralmente atribuyida a Hans Lippershey, un fabricante de lentes neerlandés, en 1608. En 1609, l'astrónomu italianu Galileo Galilei presentó unu de los primeros telescopios rexistraos pola historia (una "luneta") y de él llogró diverses observaciones astronómiques que lo llevaron a proponer el sistema heliocéntricu. Les observaciones de Galileo incluyeron el descubrimientu de les manches solares, del relieve llunar y de los satélites de Xúpiter, ente otros importantes descubrimientos.

Los primeros cohetes[editar | editar la fonte]

Llanzamientu d'un cohete Mercury-Redstone.

La teunoloxía necesaria pa la esploración espacial tuvo disponible cola construcción de los primeros cohetes. Dexen poner en órbita satélites artificiales pa estudiu tantu de la Tierra como del espaciu esterior. Tamién dexen la unviada d'astronautes al espaciu esterior.

Robert Hutchings Goddard y el primer vuelu de cohete impulsáu por combustible líquidu (gasolina y osíxenu), llanzáu'l 16 de marzu de 1926, en Auburn, Massachusetts, EE.XX.

Desque los antiguos chinos inventaron la pólvora, fáense esperimentos con cohetes, pero fueron Pedro Paulet (Perú), Robert Hutchings Goddard (EE.XX.), Konstantin Tsiolkovsky (Rusia) y Hermann Oberth (Alemaña) los pioneros na concepción de cohetes. Estos científicos fixeron que la ciencia astronáutica diera los sos primeros pasos. Pedro Paulet diseñó y construyó'l primer motor cohete en 1897. El motor pesaba 2,5 kilogramos, tenía un emburrie de 200 llibres, esperimentaba 300 esplosión per minutu y taba impulsáu por combustible de propelente líquidu; un componente formáu por peróxidu de nitróxenu y gasolina. En 1902 Konstantin Tsiolkovsky diseñó una nave a retropropulsión pa viaxes interplanetarios emponiéndose nos diseños y el prototipu denomináu "Autobólido" qu'en 1895 diseñara Pedro Paulet Mostajo.[ensin referencies]

Coles mesmes en 1912, el profesor d'Estaos Xuníos Robert Goddard y el científicu alemán Hermann Julius Oberth (en 1923) perfeccionaron los sos motores esperimentales basándose na concepción inicial de Paulet. Goddard foi más lloñe y construyó diversos cohetes pequeños. Especializar en concebir y construyir cohetes impulsaos por combustible líquidu. Dellos de los sos proyeutos presentaben conceutos qu'hasta güei son usaos nos modernos cohetes, como por casu la estabilización del vuelu col usu de xiroscopios.

De forma independiente, na Alemaña nazi, los inxenieros alemanes desenvolvíen un proyeutu que resultaría nel misil V-2 (téunicamente más bien descrita como misil). Les V-2 taben impulsaes por alcohol (un amiestu del 75% d'alcohol etílico y un 25% d'agua) y osíxenu líquido. Los motores xeneraben un máximu de 72 574 kgf (160 000 lbf) d'emburrie, desenvolviendo una velocidá de 1.341 m/s, con un radiu d'algame de 321 a 362 km. Fueron usaes pa bombardear París y Londres en 1944. El proyeutu de los modernos cohetes débe-y enforma a estos precursores.

El principiu de funcionamientu del motor del cohete basar na tercer llei de Newton, la llei de l'aición y reaición, que diz que "a toa aición correspuéndelu una reaición, cola mesma intensidá, mesma direición y sentíu contrarios". Asina, el cohete va movese escontra riba como reaición a la presión exercida polos gases en combustión na cámara de combustión del motor. Por eso esti tipu de motor llamar de propulsión a reaición.

La carrera espacial[editar | editar la fonte]

Wernher von Braun

Na década de 1930, l'entusiasmu colos cohetes yera bien grande tantu nos EE.XX., con Goddard, como na URSS. Cola derrota d'Alemaña na Segunda Guerra Mundial, los EE.XX. y la URSS prindaron la mayoría de los inxenieros que trabayaron nel desenvolvimientu de la V-2 (vease tamién Operación Paperclip). Ciertu ye qu'ellos fueron relevantes namái nel programa espacial de los EE.XX., una y bones los prindaos pola URSS nun pasaben d'inxenieros y téunicos de producción. Particularmente importante pa los EE.XX. foi'l reclutamiento de Wernher von Braun, unu de los principales proyeutistes alemanes, oficial ya inxenieru de la SS, que participó viviegamente nel programa de misiles balísticos de los EE.XX. y dempués de los primeros pasos del programa espacial d'Estaos Xuníos (siendo, inclusive, el líder del equipu que proyeutó'l llanzador Saturn V que llevó les naves Apollo a la Lluna).

Históricamente, la esploración espacial empezó col llanzamientu del satélite artificial Sputnik pola URSS el 4 d'ochobre de 1957, nel Cosmódromo de Baikonur (base de llanzamientu de cohetes de la URSS), en Tyuratam, en Kazakstán. Esti acontecimientu provocó una carrera espacial pola conquista del espaciu ente la URSS y los Estaos Xuníos que remató cola llegada del home a la Lluna.

Tresmisión de radiu de la Sputnik

El primer ser vivu nel espaciu nun foi un home, sinón la perra soviética Laika. Llegó al espaciu en 1957 a bordu de la nave espacial Sputnik II, y morrió cuatro díes dempués, debíu al calor na reentrada. Diversos animales fueron usaos nos entamos de la esploración espacial pa probar l'efectu de la radiación, de l'ausencia de gravedá y de les condiciones del espaciu esterior sobre los organismos vivos. Antes de la perra Laika, fueron les perres Albina y Tsyganka, usaes pola URSS en vuelos sub-orbitales. Pel llau de los Estaos Xuníos, los primeres primates fueron Albert 1 y Albert 2, que morrieron en 1949 na punta de cohetes V-2 prindaos n'Alemaña. Sputnik V, la última misión Sputnik, foi llanzada al espaciu'l 19 d'agostu de 1960 colos perros Belka y Strelka, cuarenta hámsters, dos mures y diverses plantes. Les misiones Korabl-Sputnik llevaron los perros Pchelka, Mushka, Chernuschka y Zviózdochka.

Sputnik 1, el primer satélite artificial de la historia.

El soviéticu Yuri Gagarin (1934 - 1968) foi'l primera ser humanu nel espaciu, nun vuelu orbital de 48 minutos, a bordu de la nave Vostok 1. El vuelu de Gagarin efectuóse'l 12 d'abril de 1961. Nesti vuelu dixo la famosa frase: "La Tierra ye azul". La primer muyer nel espaciu, foi la tamién soviética Valentina Tereshkova (1937 - ), que'l 16 de xunu de 1963 dio 46 vueltes alredor de la Tierra a bordu de la nave Vostok VI. El llanzamientu de la Sputnik y l'unviada del primer home al espaciu débense, en gran midida, al inxeniu del inxenieru soviéticu Serguéi Koroliov, l'inxenieru xefe del programa espacial soviéticu, que consiguió convencer a Nikita Khrushchov, líder de la URSS entós daquella, a invertir nel programa espacial. Foi él quien tuvo la idea de llevar (realmente) persones a la Lluna.

Cuatro meses dempués del llanzamientu de la Sputnik I, los EE.XX. respondieron col so primer satélite, el Explorer I, el 31 de xineru de 1958. El númberu de satélites artificiales terrestres y sondes espaciales llanzaos polos EE.XX. y pola URSS multiplicar nos primeros años de la carrera espacial. A los Sputniks de la URSS siguiéronlos, amás del Explorer I, les Vanguard I, II y III de los EE.XX., y una gran cantidá de satélites de comunicación, meteorolóxicos y espíes. Alredor de la metá de la década de 1960 dambos, EE.XX. y URSS, llanzaren tantos satélites que sería imposible indicalos toos nun artículu xeneralista como ésti. Amás de les Sputniks, los soviéticos habíen llanzáu 12 satélites de la serie Cosmos, y los EE.XX. habíen llanzáu 16 satélites Explorers y más de 38 satélites de reconocencia Discoverer, namái por citar dalgunos.

Discursu de Kennedy
Mensaxe de Navidá de la tripulación del Apollo 8 dende l'espaciu

Los llogros iniciales de la URSS na carrera espacial, qu'inclúin el primer satélite artificial - el Sputnik - y el primer home nel espaciu - Yuri Gagarin, desafiaron a los EE.XX., que'l so programa espacial entá daba los primeros pasos - el primer norteamericanu diría al espaciu namái'l 5 de mayu de 1961, aun así namái nun vuelu sub-orbital. Nun famosu discursu en 1961, John F. Kennedy llanzó'l desafíu de "unviar homes a la Lluna y traelos a salvo" primero que la década terminara. Nel so famosu discursu na Universidá Rice les sos pallabres fueron: We choose to go to the moon. We choose to go to the moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard ("Nós decidimos dir a la Lluna. Decidimos dir a la Lluna nesta década y faer otres coses, non porque sían fáciles, sinón porque son difíciles"). A partir d'entós, los EE.XX. punxeron en marcha un ambiciosu programa espacial tripuláu que s'empecipió col Proyeutu Mercury, qu'usaba una cápsula con capacidá pa un astronauta en maniobres n'órbita terrestre, siguíu pol Proyeutu Gemini con capacidá pa dos astronautes, y finalmente el Proyeutu Apollo, que la so nave tenía capacidá pa trés astronautes y aterrizar na Lluna.

Vista de la Tierra dende la Lluna - Apollo 8.
Neil Armstrong, primer home na lluna.
Famosa frase de Neil Armstrong al triar la Lluna.

Los primeres astronautes en circunnavegar la Lluna fueron los tripulantes de l'Apollo 8, Frank Borman, James A. Lovell, Jr. y William A. Anders, na nueche de Navidá de 1968. Por problemes nes sos misiones Zond (qu'usaben la nave Soyuz modificada pa la circunnavegación de la Lluna), los soviéticos nun fueron capaces de llevar homes a la órbita de la Lluna antes de los EE.XX., y nunca más lo fadríen. Namái les misiones Zond non tripulaes, Zond 5 y Zond 6, facer en setiembre y payares de 1968. Dempués d'esto, entá hubo les misiones ensin tripular Zond 7 y Zond 8 que circunnavegaron la Lluna en 1969 y 1970, yá dempués de los esitosos vuelos tripulaos de los EE.XX. escontra la Lluna.

Finalmente, l'oxetivu de llegar a la Lluna foi algamáu'l 20 de xunetu de 1969 pola Apollo 11, depués de desapegar el 16 de xunetu y retornando a la tierra'l 24 de xunetu. Ye famosa la frase del primer astronauta en triar na lluna, Neil Armstrong: "Un pequeñu pasu pal home, pero un reblincón pa la humanidá".

En 1975, les naves Apollo y la soviética Soyuz 19 realizaron un acoplamientu nel espaciu, na primer misión conxunta de la NASA (axencia espacial de los EE.XX.) y de l'Axencia Espacial soviética. Más tarde, cola cayida del comunismu, esta cooperación ente los dos países intensificaríase y acabaríen participando xuntos na construcción de la Estación Espacial Internacional.

Programa espacial de la URSS[editar | editar la fonte]

La XRSS empezó'l so programa espacial con una gran ventaya sobre los EE. XX. Esto asocedió porque, por cuenta de problemes téunicos pa fabricar arcos nucleares más débiles, los misiles llanzadores intercontinentales de la URSS yeren inmensos y potentes comparaos colos sos similares norteamericanos. Asina, los cohetes pal so programa espacial yá taben llistos como resultancia del esfuerciu militar soviéticu resultante de la guerra fría. De resultes, los soviéticos fueron capaces d'unviar el primer satélite artificial n'órbita (el Sputnik, de cuasi 84 kg) y el primer home, Yuri Gagarin.

El llanzamientu del Sputnik foi parte d'un esfuerciu de preparación de la URSS pa unviar misiones tripulaes al espaciu. Consistió n'ocho vuelos non tripulaos: Sputnik 1, Sputnik 2, Sputnik 3, Sputnik 4, Sputnik 5, Korabl-Sputnik-3, Korabl-Sputnik-4 y Korabl-Sputnik-5. Los dos últimos usando naves Vostok y yá con patrón compatible a la unviada de seres humanos al espaciu. El so programa espacial incluyía planos pa llevar homes a Lluna (esti programa llamábase Llunar L1). La prueba d'esto ye la esistencia d'un módulu llunar soviéticu, llamáu LK lander, pero que la so esistencia yera desconocida hasta apocayá n'Occidente.

El programa espacial de la URSS, mientres el periodu de la carrera espacial, consistió en tres proyeutos (amás de les misiones ensin tripular Sputnik llevaes a cabo antes de les misiones Vostok y de una serie de sondes unviaes a otros planetes y a la Lluna): Vostok (nave con capacidá pa una cosmonauta), Vosjod (pa dos o tres cosmonautes) y Soyuz (pa tres cosmonautes) qu'aproximao acompañaben les capacidaes de los sos conxéneres de los EE.XX.: Proyeutu Mercury, Proyeutu Gemini y Proyeutu Apollo.

Estación espacial Mir

Sicasí, non tou yeren ésitos nel llau de la URSS. Nun accidente asocedíu na plataforma de llanzamientu en 1960 decenes de científicos y téunicos soviéticos morrieron, atrasando los planes espaciales soviéticos. Pero'l peor asocedió en 1966 cola prematura muerte de Serguéi Koroliov, l'inxenieru xefe del programa espacial soviéticu. L'accidente cola Soyuz 1, n'abril de 1967, cola muerte de la cosmonauta Vladímir Komarov, atrasó'l Proyeutu Soyuz 18 meses. Estos fechos sumaos la falta de presupuestu, poco control calidable de la industria soviético[ensin referencies] y el desinterés de los militares de la cúpula del réxime pol programa espacial fueron les principales causes del fracasu de los soviéticos en llegar a la Lluna. Amás de los programes Vostok y Soyuz, la URSS desenvolvió los proyeutos Salyut y Almaz, de permanencia de seres humanos al llargu plazu nel espaciu, usando estaciones espaciales.

Entá nun habiendo consiguíu llevar homes a la Lluna, el programa espacial soviéticu foi bien esitosu en dellos aspeutos, ende inclúyese la estación espacial Mir - un esbozu y campu de pruebes pa lo que vendría ser la Estación Espacial Internacional. La URSS tamién desenvolvió un vehículu reutilizable, asemeyáu al Tresbordador espacial de los EE.XX., llamáu Buran. Sicasí, el vehículu foi usáu namái una vegada, nun vuelu ensin tripular, y dempués abandonáu.

El programa espacial de Rusia (heredera de l'antigua Xunión Soviética) cuenta hasta güei cola nave Soyuz (la nave espacial más antigua de la historia de la esploración espacial entá n'usu), y tamién cola nave de carga Progress (una versión modificada de la Soyuz, que ta siendo usada p'abastecer la Estación Espacial Internacional) y con un poderosu llanzador, el cohete Protón.

Programa espacial de los EE.XX.[editar | editar la fonte]

Enforma del atrasu inicial del programa espacial de los EE. XX. puede atribuyise a un error estratéxicu d'invertir primeramente nos llanzadores Vanguard, más complexos y menos confiables que los llanzadores Redstone (basaos nes antigües V-2 alemanes). Esto acarretó que la capacidá de llanzamientu d'Estaos Xuníos yera de 5 kg nel momentu que la Sputnik I, de 84 kg pero con capacidá de 500 kg, foi acabante llanzar pola XRSS. Aun así, dempués de la Sputnik, los EE.XX. respondieron cola Explorer I y les Vanguard I, II y III. Enforma tenía que faese pa llegar al xigantescu cohete Saturn V, desenvueltu pol equipu encabezáu por Von Braun, y que dexaría unviar la nave Apollo a la Lluna. Saturn V tenía 110 m d'altor y 2,7 millones de kg impulsaos polos cinco poderosos motores F-1 y J-2.

Nave Gemini n'órbita

En xunetu de 1958 créase l'axencia espacial de los EE.XX., la NASA, responsable de coordinar tol esfuerciu d'Estaos Xuníos d'esploración espacial y alministrar el programa espacial de los EE.XX. El programa espacial de los EE.XX. empecipiar col Proyeutu Mercury, basáu nuna nave con capacidá pa un astronauta y maniobres en órbita cola Tierra. De siguío, la NASA desenvolvió'l Proyeutu Gemini, que consistía nuna nave con capacidá pa dos astronautes y maniobres n'órbita con Tierra. Los principales oxetivos de les misiones Gemini yeren probar l'acoplamientu n'órbita y actividaes extra-vehiculares, dos habilidad consideraes necesaries pal aterrizaxe na lluna. El llanzador usáu nel Proyeutu Gemini foi'l cohete Atles. El Proyeutu Gemini tamién fixo usu del Agena, un vehículu d'entrenamientu y acoplamientu. Hubo doce vuelos nel Proyeutu Gemini, diez d'ellos tripulaos, que tuvieron llugar ente marzu de 1965 y payares de 1966. El proyeutu foi esitosu nos sos oxetivos de desenvolver la teunoloxía y preparar a los astronautes pa les misiones na Lluna.

Buzz Aldrin fotografiáu por Neil Armstrong na misión del Apollo 11.

Finalmente, los EE. XX. llograron nel so oxetivu d'algamar la Lluna primero que la XRSS, en 1969, col Proyeutu Apollo. Esti proyeutu envolubró un estraordinariu esfuerciu económicu de 25 400 millones de dólares (de 1973),[1] 20 000 compañíes que desenvolvieron/fabricaron componentes y pieces, y 300 000 trabayadores. Seis misiones Apollo posáronse na lluna (un total de dolce astronautes caminaron sobre la Lluna). Toles misiones tripulaes Apollo fixeron usu del cohete Saturn V, con esceición de les Apollo 7, Skylab 2, Skylab 3 y Skylab 4, y Apollo 19, qu'usaron el cohete Saturn IB, menos potente y más baratu, pos estes misiones fueron misiones con pequeña carga n'órbita terrestre.

Dempués de la misión Apollo-Soyuz, la NASA abandonó la nave Apollo pa desenvolver un vehículu reutilizable, llamáu Tresbordador espacial (Space Shuttle), qu'entró n'operación en 1981. Anque'l Tresbordador espacial nun seya totalmente reutilizable, como se pretendía al entamu del so desenvolvimientu, acabó atendiendo les necesidaes de la NASA hasta apocayá. El proyeutu de construcción de vehículos espaciales reutilizables remontar a 1975, cuando se fixeron les primeres pruebes d'un prototipu acopláu a un avión Boeing y afechu a pruebes de vuelu a gran altitú. L'oxetivu foi probar l'aerodinámica y la dirigibilidad del Tresbordador espacial. Construyéronse cinco naves d'esti tipu, llamaes Columbia, Challenger, Discovery, Atlantis y Endeavour, que fueron usaes en diverses misiones nel espaciu. D'éstes namái la Discovery, Atlantis y la Endeavour entá esisten, una y bones les otres acabaron destruyíes en tráxicos accidentes de la historia de la esploración espacial. Entá fueron construyíes dos naves más, una llamada Enterprise, usada namái pa pruebes d'aterrizaxe, pero ensin capacidá d'entrar n'órbita, y la otra llamada Pathfinder, un simulador usáu pal entrenamientu de los astronautes.

Unu de los grandes fechos recién de la NASA foi'l Telescopiu Espacial Hubble, puestu n'órbita en 1990, y que captó les imáxenes más nítidas del cielu vistes hasta entós y que tán dexando afayar los oríxenes del nuesu Universu.

Cohete Saturn V. Llanzamientu del Apollo 11 el 16 de xunetu de 1969.
Cohete Saturn V. Llanzamientu del Apollo 11 el 16 de xunetu de 1969.  
L'astronauta Buzz Aldrin triando la Lluna mientres la misión del Apollo 11.
L'astronauta Buzz Aldrin triando la Lluna mientres la misión del Apollo 11.  
Tresbordador espacial na torre de llanzamientu.
Tresbordador espacial na torre de llanzamientu.  
Llanzamientu del tresbordador espacial Columbia.
Llanzamientu del tresbordador espacial Columbia.  
Telescopiu espacial Hubble.

Accidentes de la carrera espacial[editar | editar la fonte]

Esplosión del tresbordador espacial Challenger momentos dempués del so despegue, el 28 de xineru de 1986.

A pesar del enorme esfuerciu puestu nel diseñu seguru de les naves espaciales y los rigorosos controles calidable, la historia de la esploración espacial cunta dellos accidentes, dalgunos de los cualos costáron-y la vida tantu a persones arreyaes como a civiles dafechu ayenos a la mesma.

El 24 d'ochobre de 1960 una esplosión na plataforma de llanzamientu mató a decenes de científicos y téunicos de la URSS. En 1966 la nave Gemini 8 sufrió un desperfecto nel sistema de control d'actitú. Los astronautes Neil Armstrong y David Scott executaron correutamente los procedimientos d'emerxencia, llograron recuperar el control sobre la nave y albortaron la misión darréu. El 27 de xineru de 1967, los astronautes Gus Grissom, Ed White y Roger Chaffee, del Proyeutu Apollo, morrieron nuna quema dientro de la cabina de comandu (Apollo 1). N'abril de 1967, la cosmonauta Vladímir Komarov tuvo una variedá de problemes téunicos cola nave Soyuz 1, y acabó morriendo nel aterrizaxe, nel accidente qu'atrasó'l programa espacial soviéticu 18 meses. El 21 de febreru de 1969 un cohete del programa llunar soviéticu cayóse, darréu dempués del llanzamientu, sobre una ciudá matando a 350 persones.

"Houston, tenemos un problema"

En 1970, por cuenta de un accidente grave, probablemente causáu por un cortucircuitu nun tanque d'osíxenu, el módulu de serviciu del Apollo 13 foi seriamente estropiáu nel so camín a la Lluna. Esto imposibilitó el so allunizaxe y resultó nuna torna tirante y espectacular a la Tierra, con mínimes reserves d'osíxenu y enerxía, nel más conocíu accidente espacial de la historia. L'episodiu terminó, afortunadamente, de forma satisfactoria pa los sos tripulantes. La frase que marcó l'eventu foi: OK, Houston, we've had a problem here. ("OK, Houston, tenemos un problema equí"). El 30 de xunu de 1971 la despresurización de la nave Soyuz mató a los cosmonautes Georgy Dobrovolsky, Vladislav Vólkov y Viktor Patsayev, que cumplieren una misión de 24 díes n'órbita.

El 28 de xineru de 1986 el Tresbordador espacial Challenger desapegó en condiciones climatolóxiques fuera del rangu de temperatura de diseñu de los SRB. Esto provocó un mal funcionamientu del booster derechu, provocando la desintegración de la nave y la muerte de los sos tripulantes a los 73s de vuelu. Más apocayá, en 2003, el Tresbordador espacial Columbia se desintegró na reentrada na atmósfera, morriendo nel accidente tolos sos tripulantes.

Otros programes[editar | editar la fonte]

Apocayá los programes espaciales de los EE. XX. y de Rusia (heredera del programa espacial de la estinguida XRSS) empezaron a recibir competencia de programes d'otros países, tales como la Xunión Europea, Xapón y China. L'Axencia Espacial Europea (ESA) cuenta con un óptimo llanzador pa satélites, el cohete Ariane. Desenvolvió tamién un vehículu reutilizable asemeyáu al Tresbordador espacial d'Estaos Xuníos, llamáu Hermes. Sicasí, por cuenta de los costos y a la coxuntura política tres la estinción de la URSS, el proyeutu foi abandonáu.

Nos años 90 l'axencia espacial xaponesa convertir na tercera dempués de rusos y norteamericanos en mandar sondes a la Lluna y Marte. En 2003 China foi la tercer nación n'unviar un home al espaciu na nave Shenzhou (una versión ameyorada de la Soyuz). China anunció tamién el so interés n'efectuar una misión tripulada a la Lluna.

Tamién empezaron les primeres tentatives privaes d'esploración espacial, como ye'l casu de la SpaceShipOne qu'unvió astronautes exitosamente en vuelos sub-orbitales percima de 100 km d'altitú.

Sondes espaciales[editar | editar la fonte]

El cohete Atles-Centauru llanza'l Surveyor 1 el 30 de mayu de 1966.

Anque la presencia de seres humanos na Lluna ye un fechu teunolóxicu grandiosu, la mayoría de los descubrimientos científicos más interesantes fueron fechos por sondes teleguiadas non tripulaes. La primer sonda espacial foi la soviética Lunik 2, que llegó a la Lluna en 1959. Dempués d'esto siguieron diverses sondes de la XRSS y de los EE. XX., unviaes a la Lluna y diversos planetes.

En xineru de 1962, la sonda Ranger 3 de los EE. XX., de 327 kg, falló en posase na lluna y entró en órbita solar. N'abril de 1962, la Ranger 4, de 328 kg, convertir na primer sonda d'Estaos Xuníos n'algamar la Lluna. La Ranger 4 nun llegó esautamente, impautar cola superficie llunar. Lo mesmo asocedió cola Ranger 6, en xineru de 1964. Ente 1966 y 1968, los EE.UU unviaron 7 sondes Surveyor a la Lluna. Delles partes de la Surveyor 3 fueron recoyíes pa estudiu pola misión Apollo 12 en payares de 1969. La primer sonda interplanetaria foi la Mariner 2 (EE.XX.), que sobrevoló Venus en 1962. La sonda soviética Venera 3 ye'l primer oxetu fechu pol home en faer contautu con otru planeta al estrellase sobre Venus en 1966. La Venera 7 de la URSS consigue un aterrizaxe controláu sobre esi planeta en 1970. En 1968 les misiones Zond 5 y Zond 6 de la URSS tuvieron ésitu al sobrevolar la Lluna.

En 1970 la URSS unvió a la Lluna'l vehículu por control remotu (rover) Lunokhod 1, a bordu de la nave Lunik 17. La URSS recoyó 400 gramos de polvu llunar al traviés de les sos sondes Lunik. En 1971 la Mariner 9 unvió semeyes de la superficie de Marte. Esi mesmu añu les sondes Marsnik 2 y Marsnik 3 de la URSS tamién llegaron a Marte. La Mariner 10 sobrevoló Mercuriu en 1974. Los EE.XX. tamién unviaron sondes de llarga distancia y con misiones llargues, como por casu les Pioneer 10 y 11 qu'investigaron Xúpiter en 1973 y 1974, y en 1979 unviaron semeyes de Saturnu. La Pioneer 10 foi'l primer artefautu fechu pol home n'abandonar el Sistema Solar. Llanzada'l 3 de marzu de 1972, sobrevoló Xúpiter a aproximao 131 000 km el 3 d'avientu de 1973. Un añu dempués, el 3 d'avientu de 1974, la Pioneer 11 tamién sobrevoló Xúpiter a 46 000 km, siguiendo la so ruta a Saturnu.

Tamién tenemos d'alcordanos de les Voyager 1 y 2 qu'investigaron los planetes esternos del sistema solar y abandonaron el sistema solar nun viaxe ensin torna pol universu. La Voyager 2, llanzada'l 20 d'agostu de 1977 pasó a 286 000 km de Xúpiter y a 101 000 km de Saturnu. El 24 de xineru de 1986 pasó a 82 000 km d'Uranu, y en 1989 fixo'l so pasu por Neptunu, el planeta más distante de la Tierra en ser visitáu por una sonda espacial. En 1976 les Viking (EE.XX.) llegaron a Marte y recoyeron munchos datos del planeta y unviaron fotografíes de la so relieve.

Semeya tomada pola Stardust de la cometa Wild 2.

Más avanzada, la Mars Pathfinder de los EE.XX. trió'l suelu de Marte en 1997, con un vehículu robóticu (rover) capaz de movese pola superficie marciana y unviar semeyes detallaes del so terrén. La sonda Deep Space 1 foi llanzada'l 24 d'ochobre de 1998, probando diverses nueves teunoloxíes espaciales. La so misión foi atopase col cometa Borrelly y unviar les meyores semeyes d'un cometa enxamás llograes. La nave dexó de funcionar n'avientu de 2001. Más ambiciosa que la misión de la Deep Space 1, la Stardust proyeutar pa recoyer material d'una cometa y retornar a la Tierra pa diversos estudios. La nave foi llanzada al espaciu'l 7 de febreru de 1999 y algamó la cometa 81P/Wild en xineru de 2004. La nave retornó exitosamente col material recoyíu de la cometa en 2006.

Sonda Cassini/Huygens

La sonda Xénesis tien como oxetivu recoyer iones del espaciu esterior, nel periodu dende'l 30 de payares de 2001 hasta'l 1 d'abril de 2004, nuna rexón ente'l Sol y la Tierra llamada "puntu L1", y traelos pa sometelos a estudiu. La misión tornó col material nuna cápsula'l 8 de setiembre de 2004. Anque asocediera un problema téunicu col paracaíes y la nave estropiárase na cayida, el material recoyíu ta en bon estáu y va poder ser estudiáu. Son dignes de mención la sonda Galileo, qu'afayó volcanes en Xúpiter, y la sonda Cassini, llanzada en 1997, qu'investiga Saturnu.

Na Navidá de 2004 la Sonda europea Huygens esprender de la so nave-madre, la norteamericana Cassini, y empecipió el so viaxe pa llegar a Titán, lluna de Saturnu, habiéndose posáu en Titán con ésitu'l 14 de xineru de 2005. Foi'l primer aterrizaxe d'una nave espacial n'otru satélite natural que nun seya nuesa Lluna. Unu de los descubrimientos científicos d'esta sonda amosaron qu'en Titán "llueve" metanu, provocando fluxos líquidos. Esto asocede porque la temperatura de Titán ye de –180 °C.

Esploración de Marte[editar | editar la fonte]

El planeta Marte.

El planeta del Sistema Solar que más atraxo la imaxinación del home foi siempres el "planeta coloráu". Escenariu d'incontables histories de ciencia ficción, Marte ye'l planeta del sistema solar que tien l'atmósfera más próxima a los parámetros de l'atmósfera terrestre. Oxetu d'estudiu de les misiones Viking, Mars Pathfinder, Mars Global Surveyor, Mars Odyssey y Mars Express, munchos descubrimientos tán entá por faese, particularmente la respuesta a la entruga de si Marte tien o tuvo vida.

Llugar d'aterrizaxe de la Viking Lander 1

Les misiones Viking unviaron dos naves ximielgues a Marte, les Viking 1 y Viking 2. La Viking 1 foi llanzada'l 20 d'agostu de 1975 y llegó a Marte'l 19 de xunu de 1976. La Viking 2 foi llanzada'l 9 de setiembre de 1975 y entró n'órbita de Marte'l 7 d'agostu de 1976. Dambes llevaron naves-fíes, les Landers, que tomaron semeyes y muestres y efectuaron analises del suelu en busca de vida marciana. Fueron esautamente los analises del suelu marcianu, feches polos Landers de les misiones Viking, los que dexaron a los científicos clasificar diversos meteoritos atopaos na Tierra como d'orixe marcianu. Unu d'ellos n'especial, llamáu científicamente ALH 84001, cayíu na Tierra fai decenes de miles d'años y atopáu ente 1984 y 1985, causó sensación en 2001, pos presentaba posibles nicios de vida bacteriana fosilizada, en forma de pequeñes estructures minerales —eventual prueba de vida estraterrestre que s'amosó discutiniu y foi refugada.

A les misiones Viking siguió-yos la Mars Pathfinder, que foi una de les sondes más célebres de la historia de la esplotación espacial. La Pathfinder foi llanzada al espaciu'l 4 d'avientu de 1996. Tenía un robot llamáu Sojourner Rover, que dexaba movilidá nes observaciones de la superficie marciana. El robot proyeutar pa movese pola superficie de Marte y recoyer muestres, según faer analises del suelu. Les imáxenes de la Pathfinder fueron recibíes hasta setiembre de 1997, cuando les tresmisiones atayar por dalgún problema desconocíu.

Sojourner rover (misión Mars Pathfinder) nel suelu de Marte.

La Mars Global Surveyor ye una nave de la NASA llanzada'l 7 de payares de 1996, que llegó a la órbita de Marte'l 12 de setiembre de 1997. La so misión principal empezó en marzu de 1999 y terminó en xineru de 2001. La misión estendida empezó darréu dempués, en febreru de 2001 y remató n'avientu de 2006. La NASA tamién llevó dos vehículos robóticos de control remotu (rovers) a la superficie de Marte, el Opportunity y el Spirit. Dambos llograron pervalibles informaciones científiques del suelu marcianu.

La Mars Odyssey foi una sonda llanzada'l 7 d'abril de 2001, y que llegó a Marte'l 24 d'ochobre de 2001. Amás de los esperimentos científicos que fizo, la Mars Odyssey sirvió tamién como retransmisora de les señales de radio de los rovers Opportunity y Spirit.

Otra sonda importante unviada a Marte foi la Mars Express, llanzada pola Axencia Espacial Europea al espaciu'l 2 de xunu de 2003 per mediu d'un cohete Soyuz-Fregat (el Fregat ye la cuarta etapa de la danzadera Soyuz). La Mars Express ye la primer misión europea en visitar otru planeta. Foi proyeutada escontra investigaciones rellacionaes cola xeoloxía y la historia de Marte, siendo unu de los sos oxetivos primarios el descubrimientu de traces d'agua. Hai en total siete preseos científicos a bordu de la nave, pa executar una serie d'esperimentos remotos. La sonda tamién llevó a la superficie marciana'l Beagle 2 Lander, que'l so contauto per radio foi perdíu darréu dempués del aterrizaxe, faciéndolo inútil.

En febreru de 2005 anuncióse'l descubrimientu, pola Mars Express, d'evidencies d'un mar conxeláu darréu so la superficie del planeta, solamente 5 º al norte del ecuador del planeta, con una estensión de 900 km. La importancia d'esti descubrimientu ye qu'ésta ye la primer evidencia de la esistencia d'agua lloñe de los polos del planeta. Pero'l más importante descubrimientu de la Mars Express ye la esistencia de xelu en Marte, llográu per mediu d'una cámara estereoscópica HRSC. Trátase d'una superficie circular de xelu, de 35 km de llargor y 2 km de fondura, alcontrada no fondero d'un cráter, nuna gran llanura nel polu norte del planeta.

Estación Espacial Internacional[editar | editar la fonte]

La Estación Espacial Internacional en 2002.

La espresión «estación espacial» foi acuñada por Hermann Oberth en 1923 pa describir una estructura que sirviría como puntu de partida pa viaxes a la Lluna y Marte.

La única esperiencia de los EE. XX., con una estación espacial, la Skylab, na década de 1970, foi un fracasu. La Skylab cayó a la Tierra prematuramente, acabando colos esfuercios d'Estaos Xuníos d'ocupación permanente del espaciu. La esperiencia más satisfactoria d'ocupación permanente del espaciu foi la Estación Espacial Rusa Mir.

Dempués de la cayida del comunismu, la cooperación y el financiamientu de los EE.UU, dexaron desenvolver cola Mir una teunoloxía que güei ta siendo aplicada na Estación Espacial Internacional (ISS). La ISS ye una estación permanente d'investigación espacial. Participen nel so desenvolvimientu 16 países: EE. XX., Canadá, Xapón, Rusia, 11 países pertenecientes l'Axencia Espacial Europea y Brasil. La ISS, cuando se complete, va midir aproximao 90 m por 70 m, que ye más de cuatro veces el tamañu de la Mir. La construcción de la ISS empezó en 1998 cola conexón del módulu de control Rusu Zaryá col Unity Node d'Estaos Xuníos. La construcción entá va llevar dellos años pa ser concluyida, anque la ISS yá ta funcional nesti momentu.

El futuru[editar | editar la fonte]

Munches aspiraciones de la química pueden faese realidá en pocos años. Dende meyores motor de cohete motores de cohetes hasta descubrimientos científicos revolucionarios y viaxes tripulaos a Marte son les promeses de la esploración espacial nesti nuevu sieglu.

Un motor revolucionariu, que puede faer avanzar la teunoloxía astronáutica, ye'l motor Scramjet, capaz d'algamar velocidaes hipersónicas d'hasta 15 vegaes la velocidá del soníu. El motor Scramjet nun tener partes móviles, y llogra la compresión necesaria pa la combustión pol aire qu'entra pol frente, impulsáu pola mesma velocidá del vehículu. La NASA probó con ésitu un motor d'esti tipu en 2004. El cohete, llamáu X-43A, foi lleváu hasta una altitú de 12.000 m por un avión B-52, y llanzáu na punta d'un cohete Pegasus a una altitú de 33.000 m. Algamó la velocidá récor de 11.000 km/h.

Otra posibilidá de meyora na teunoloxía de motores de cohetes ye l'usu de propulsión nuclear, nel qu'un reactor nuclear calez un gas produciendo un impulsu que ye usáu pa producir emburrie. O la idea de construyir un cohete en forma de vela, que s'alimentaría por enerxía solar, lo que dexaría mayor velocidá y viaxes a distancies mayores.

Concepción artística del VentureStar (o X-33), proyeutu d'un vehículu realmente reutilizable.

El desenvolvimientu d'un vehículu reutilizable (lo que'l Tresbordador espacial nunca foi dafechu) ye otra meyora esperada pa los próximos años. Esto dexaría más vuelos al espaciu y un aumentu de les actividaes d'investigación na Estación Espacial Internacional. Unu d'estos proyeutos ye'l VentureStar (tamién conocíu como X-33), una nave con mayor capacidá que'l Tresbordador espacial y realmente reutilizable.

Los descubrimientos recién de planetes fuera del nuesu Sistema Solar tán espertando la posibilidá del descubrimientu de vida estraterrestre. Pero ye posible que seya afayada equí, nel nuesu sistema solar, pos, Europa, satélite natural de Xúpiter, ye una fuerte candidata a tener organismos vivos. Esto ye porque se sabe que, so una capa de xelu, probablemente esista un mar estraterrestre que pueda allugar seres vivos.

El descubrimientu de la teunoloxía necesaria pa caltener una base permanente d'homes na Lluna podría ser l'entamu de la esplotación comercial de la mesma. Munchos minerales podríen ser estrayíos y unviaos a la Tierra. Otra posibilidá sería l'usu de la Lluna como base de llanzamientu de cohetes pa los planetes más alloñaos de la Tierra, y entá más lloñe, fora del sistema solar. Tal posibilidá tendría la ventaya económica de la baxa gravedá llunar, que dexaría llanzar naves más lloñe y usando menos combustible.

Toes estes posibilidaes son bastantes esperanzadoras, incluyendo'l plan recién de los EE.XX. d'unviar a seres humanos a Marte. Esto podría ser un pasu importante p'afayar si ellí yá hubo vida o non.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Axencies espaciales[editar | editar la fonte]

Programa espacial d'Estaos Xuníos[editar | editar la fonte]

Programa espacial soviéticu[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Butts, G. y Linton, K.. «The Joint Confidence Level Paradox: A History of Denial, 2009 NASA Cost Symposium» (inglés). Consultáu'l 6 d'abril de 2011.

Bibliografía complementaria[editar | editar la fonte]

  • Buzz Aldrin, Michael Gorn: NASA: The Complete Illustrated History. Merrell (2005). ISBN 1-85894-254-3
  • Joseph A. Angelo: Encyclopedia of Space Exploration. Facts on File (2000). ISBN 0-8160-3942-9
  • Jay Apt, Michael Helfert, Justin Wilkinson: NASA Astronauts Photograph the Earth. National Geographic (2003). ISBN 0-7922-6186-0
  • Martin J. Collins: Space Race: The U.S.-U.S.S.R. Competition to Reach the Moon. Pomegranate Communications (1999). ISBN 0-7649-0905-3
  • Ken Croswell : Magnificent Mars. Free Press (2003). ISBN 0-7432-2601-1
  • DK Publishing: Space Shuttle: The First 20 Years. DK ADULT (2002). ISBN 0-7894-8425-0
  • DK Publishing: Space Exploration (DK Eyewitness Books). DK CHILDREN (2004). ISBN 0-7566-0731-0
  • Lee A. Ellis: Who's Who of NASA Astronauts. Americana Group Publishing (2001). ISBN 0-9667961-4-4
  • Tim Furniss: A History of Space Exploration. The Lyons Press; 2003. ISBN 1-58574-650-9
  • David Glover: Space Exploration. Two-Can Publishers (2001). ISBN 1-58728-225-9
  • Peter C. Hughes: Spacecraft Attitude Dynamics (Dover Books on Engineering). Dover Publications (2004). ISBN 0-486-43925-9
  • Richard Russell Lawrence: The Mammoth Book of Space Exploration and Disaster. Constable & Robinson Ltd (2004). ISBN 1-84119-963-X
  • Marcel J. Sidi, Michael J.Rycroft, Wei Shyy .: Spacecraft Dynamics and Control : A Practical Engineering Approach. Cambridge University Press (2000). ISBN 0-521-78780-7
  • Steve Squyres: Roving Mars : Spirit, Opportunity, and the Exploration of the Red Planet. Hyperion (2005). ISBN 1-4013-0149-5
  • Giuseppe Albatrino: Caminando na lluna. Editorial Recréu (2009). ISBN 0-8729515110-5

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Axencies espaciales[editar | editar la fonte]

Proyeutos en cooperación[editar | editar la fonte]

Otros programes[editar | editar la fonte]