Civilización

De Wikipedia
Civilización
sociedá
Cambiar los datos en Wikidata
Vista sobre la ciudá de Nueva York. La ciudá (civitas) ye l'orixe del conceutu de ciudadanu y con él el de civilización.

Civilización[1] utilizando'l términu nun sentíu acutáu, ye una sociedá complexa,[2][3] y por tanto los sos traces definitorios son la so forma d'organización, les sos instituciones y la so estructura social, según la so teunoloxía disponible y la forma d'esplotación de los recursos disponibles.[4]

Les civilizaciones estremar de les sociedad tribales basaes nel parentescu[5] pol predominiu de la manera de vida urbanu (la ciudá, qu'impon rellaciones sociales más abiertes) y el sedentarismu (qu'implica'l desenvolvimientu de l'agricultura y a partir d'ella tou tipu de desarrollos teunolóxicos y económicos cola división del trabayu, la comercialización d'escedentes[6] y, más tarde, la industrialización y la terciarización).[7] Con poques esceiciones, les civilizaciones son históriques, esto ye, utilicen la escritura pal rexistru del so llexislación y la so relixón (apaecíes col poder políticu -reies, estaos- y relixosu -templos, cleru-) y pa la perpetuación de la memoria del so pasáu (incluyendo l'apaición de los conceutos de tiempu históricu y calendariu).

Si utilizar nun sentíu ampliu, civilización pasa a ser sinónimu de Cultura (englobando les visiones del mundu o ideoloxíes, les creencies, los valores, les costumes, les lleis y instituciones); que se suel aplicar con calter más xeneral.

Apocayá surde un nuevu conceutu de civilización: "la civilización empieza a apaecer cuando s'establez un sistema de vida facedera, esto ye, una rellación apropiada ente l'home y la naturaleza, acordies coles carauterístiques d'una rexón determinada".[8] D'alcuerdu a esti nuevu enfoque, el desenvolvimientu industrial solo desenvuelve a una civilizacíon si esti contribúi al bienestar de la sociedá y del Mediu ambiente. A partir d'esta definición vemos una fonda rellación ente civilización y sustentabilidad. Diendo más lloñe, puede dicise que'l progresu non siempres ye acumulativu, sinón que ye Non llinial; el pasu del tiempu nuna sociedá puede afectar tanto al bienestar de los sos miembros como al bienestar de la naturaleza.

Etimológicamente, la pallabra "civilización" deriva indireutamente del llatín civis (ciudadanu) al traviés de civil y civilizar.

Civilización en singular o civilizaciones en plural[editar | editar la fonte]

Civilización, un conceutu fundacional de les ciencies sociales, tien un usu conceptualmente distintu, inclusive opuestu,[9] cuando s'emplega intencionalmente en singular, refiriéndose al grau cimeru de desenvolvimientu de la sociedá humana, colo que s'indica qu'esiste una única civilización; o cuando se fai en plural, pa indicar la pluralidá de les civilizaciones al traviés del tiempu, l'espaciu xeográficu y les distintes traces culturales (llingües, relixones, ya inclusive los polémicos conceutos d'etnies o races humanes), colo que s'indica qu'esistieron y esisten munches: civilización micénica, civilización andina, civilización grecorromana -o civilización griega y civilización romana-, civilización china, civilización islámica, civilización cristiana, civilización occidental, etc., inclusive les identificaes coles naciones europees que tuvieron un mayor pesu na formación histórica d'imperios o han estendiendo la so llingua o la so cultura (civilización portuguesa, civilización española, civilización francesa, civilización británica, civilización rusa, civilización alemana, civilización italiana).

Civilización como estadiu de la evolución cultural[editar | editar la fonte]

La descripción tradicional de la evolución cultural de la humanidá incluyía'l so pasu por trés estadios: xabacismu, barbarie y civilización. Esta perspeutiva implicaba la idea de progresu, por más qu'ente los sos establecedores tuviera Rousseau, que nun vía meyora, sinón degradación, nel pasu del estáu de naturaleza del bon xavaz al estáu de civilización, en que l'home ta malváu y empecatáu pola sociedá. El pesimismu rousseauniano foi superáu polos intelectuales posteriores, claramente optimistes (positivismu d'Auguste Comte).

El predominiu européu dende la era de los descubrimientos (sieglu XV), pero sobremanera dende la Revolución industrial (sieglu XVIII) y el parto colonial d'África (sieglu XIX), na fase del capitalismu que se conoz como Imperialismu (definición de Lenin), paecía faer evidente pa los contemporáneos la supremacía de toles sos particulares formes d'organización: fueren económiques, sociales, polítiques, inclusive les sos creencies y la so raza (misionerismo y racismu). Dende esi puntu de vista, el conceutu ilustráu de civilización universal pasó a imponese como un modelu a que toles partes del mundu debíen amoldarse, de grau o pola fuercia, pol so propiu bien; y les potencies imperialistes occidentales teníen d'encarar, non por ser el so interés, sinón por ser el so sagrada misión, esa carga del home blancu (Rudyard Kipling).

Relativismu cultural[editar | editar la fonte]

El surdimientu de duldes nel esquema ye paralelu a la so propia formulación, y pueden allugase dende la Xunta de Burgos y la Xunta de Valladolid, en que se realizó l'alderique de los xustos títulos nel que Bartolomé de las Casas tomó partíu polos conquistaos en cuenta de polos sos compañeru de conquista (anque en concencia pensaba na so relixón como única verdadera). El relativismu cultural que se fai científicu cola antropoloxía moderna (Bronislaw Malinowski) va ampliase al conceutu de civilización, qu'empieza a usase en plural, y de pies d'igualdá relativa, pa definir a caúna de les organizaciones humanes, venceyaes a una forma d'entender la vida, más allá inclusive del conceutu de Relixón o de Cultura.

Tanto'l Oxford Dictionary como'l DRAE coinciden en que civilizar ye sacar a daqué o daquién d'un estáu bárbaru o selvaxe, instruyéndo-y nes artes de la vida -añede'l llibru inglés- de cuenta que pueda progresar na escala humana. Esto ye que, anque una civilización seya el conxuntu de creencies y valores que conformen una comunidá, a la civilización en sí podemos definila como el progresu a seques. Les civilizaciones, sicasí, constitúin un conceutu más ambiguu ya impuru: faen referencia non yá a los valores culturales, éticos o de cualesquier otru tipu que sofiten la sociedá, sinón tamién a sistemes o mecanismos d'organización de la mesma. Tienen, por eso, que ver cola cultura y l'educación, pero tamién, y en gran midida, col poder. Na historia de les cultures desempeña, a nun duldar, un papel relevante la de les relixones, y de ende derívase'l frecuente abusu intelectual que tiende a confundir éstes coles civilizaciones puramente felicidaes. Sería absurdu negar que la relixón, y la so práutica, tuvieron enorme influencia nel aportar de los humanos.

Entendíu d'esta miente, en plural, cada civilización ye una entidá cultural qu'apigura un sentíu más o menos consciente d'unidá, y qu'arrexunta nel so senu a delles naciones y pueblos distintos.

Determinaes sociedaes, polos sos especiales llogros culturales y pola capacidá d'éstos d'imponese como comunes a un espaciu más o menos ampliu, son consideraes polos historiadores como civilizaciones independientes. Un exemplu claro dar l'anfictionía qu'unificaba a toles polis griegues en redol a determinaos llugares de cultu (el oráculu de Delfos), festividaes (les Olimpiaes) o testos (les obres de Homero) y que les oponía a lo que consideraben bárbaru (estranxeru, que fala con soníos inintelixibles: bar-bar) y non helénicu, como los perses.

Evolución de les civilizaciones antigües. Apréciase que distintes civilizaciones históriques (dientro d'una mesma figura) comparten el mesmu grau de desenvolvimientu políticu, social y cultural.


Civilizaciones en perspeutiva histórica[editar | editar la fonte]

Zones culturales del mundu na actualidá (inspirada nel llibru de Huntington Choque de Civilizaciones (1996)).

La perspeutiva histórica utilizada pa clasificar a una civilización (más qu'a un país) como una unidá, ye d'orixe relativamente recién. A partir de la Edá Media, la mayor parte de los historiadores adoptaron un puntu de vista relixosu o nacional. El puntu de vista relixosu prevaleció hasta'l sieglu XVIII ente los historiadores européos, que consideraben la revelación cristiana como'l socesu históricu más importante, tomándolo como referencia pa la so clasificación. Los primeros historiadores europeos nun estudiaron otres cultures más que como intereses o como árees potenciales d'actividá misionera.

El puntu de vista nacional, a diferencia del relixosu, desenvolver a principios del sieglu XVI a partir de la filosofía política del estadista ya historiador italianu Nicolás Maquiavelo, quien sostenía que l'oxetu fayadizu d'estudiu históricu yera l'Estáu. L'español Francisco de Vitoria, fundador del Derechu internacional, encetó la tema de los derechos de la Corona d'España na conquista d'América. Sicasí, los múltiples historiadores que más tarde realizaron la crónica de los estaos nacionales d'Europa y América namái estudiaron les sociedaes al marxe de la cultura europea, pa describir la so sumisión a les potencies europees, a la so entender más progresistes. Caso aparte ye'l de los misioneros y teólogos españoles qu'afondaron na conocencia y analís de les civilizaciones recién descubiertes, dacuando de mala carauterización.

Arnold J. Toynbee tipificó 23 civilizaciones universales. MacNeill analizó nueve y Melko señaló que esiste razonable alcuerdo sobre siquier dolce grandes civilizaciones de les cualos siete yá nun esisten (mesopotámica, exipcia, cretense, clásica bizantina, mesoamericana y andina).[11] Para Philip Bagby, les civilizaciones meyor definíes y más aceptaes como tales son la exipcia, la babilónica, la china, la india, la grecorromana, l'andina, la centroamericana y el cristianu occidental.[12] Na so obra Choque de civilizaciones, Samuel Huntington, basándose en Toynbee propón un númberu más ampliu de civilizaciones esistentes na actualidá: la occidental (ente la qu'estrema como subcivilizaciones la llatinoamericana y l'ortodoxa del Europa oriental), la musulmana, la xudía, la hindú, la sínica, la xaponesa, l'africana sub-saḥariana y la budista.

Civilizaciones históriques
Civilización Estaos
Sumeria Sumeria
Caldea-Semita Babilonia, Asiria, Fenicia, Reinu d'Israel.
Exipcia Antiguu Exiptu
Valle del Indo Harappa
Exea (Cicládica- Minoica- Micénica) y Helénica Thera, Creta; Micenas, Tirinto; polis griegues, Imperiu d'Alexandru Magnu y reinos helenísticos (Exiptu ptolemaicu, Pérgamo, historia de Siria Siria, Macedonia, etc.)
Carpato-danubiana Dacia, Tracia
Hitita Hitites
China Imperiu chinu, sometíu mientres milenios a un repitíu ciclu dinásticu (que terminó cola Dinastía Ming y la Dinastía Qing), y dende el sieglu XX, la República de China y la República Popular China
civilización de la India Hindú Imperiu maurya, Gupta
Austronesia Champa
Celta Europa danubiana, mediterranea, Anatolia, islles britániques
Persa Imperiu persa
Romana Roma Antigua, Imperiu romanu
Camboyana Imperiu jemer
Árabe-islámica Isllam, Califatu Omeya, Califatu Abbasí, Al-Ándalus, Imperiu otomanu. Na actualidá Mundu árabe, Turquía, Irán, Paquistán, Indonesia, Asia Central...
Mesoamericana Olmeca, Tolteca, Azteca, Antiguos mayes
Andina Imperiu inca, Naza, Huari, Tiahuanaco, Aimara, Chimú, Chavín
Xaponesa Historia de Xapón, Shogunato Tokugawa y Dómina Meiji (converxe cola Occidental)
Africanes Imperiu Kanem-Bornu, Benín, Ashanti, Zulú
Polinesia lápita, Maorís, Islla de Pascua
Mongol Imperiu mongol
Cristiana medieval (Edá Media), en formación dende l'Antigüedá tardida por fusión d'elementos greco-romanos, xermánicos y xudeo-cristianos Imperiu bizantín, pueblos xermánicos, Imperiu carolinxu, Papáu, monarquíes feudales, monarquíes autoritaries
Maxar (difícilmente xebrable de la cristiana medieval, cola que conflúi) Maxares
Viquinga (difícilmente xebrable de la cristiana medieval, cola que conflúi) Viquingu
Eslava (difícilmente xebrable de la cristiana medieval, cola que conflúi) Pueblos eslavos, Imperiu búlgaru, Reinu de Polonia, República de les Dos Naciones, Historia de Serbia, Historia de Rusia,

Imperiu rusu, XRSS, Federación rusa

Occidental (Edá Moderna) Imperiu portugués, Imperiu español, Imperiu francés, Imperiu británicu, monarquía absoluta
Occidental (Edá Contemporánea) Revolución francesa, Unificación alemana, Unificación italiana
Occidental (dende mediaos del sieglu XX) Estaos Xuníos, bloque capitalista, Xunión Soviética, bloque soviéticu, Xunión Europea, descolonización, países subdesendolcaos, tercer mundu, países emerxentes
Globalización (dende 1989) G-8, G-20, Estaos Xuníos, Xunión Europea, Xapón,BRICS (Brasil, Rusia, India, Sudáfrica, China).

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: civilización
  2. Tainter nel so estudiu sobre'l colapsu de les sociedaes complexes, define una civilización como'l sistema cultural d'una sociedá complexa, y por ello sostién que la civilización remanez cola complexidá, esiste por ella y sume cuando ésta amenórgase Lo cual llévalu a dicir que l'estudiu de la medría y de la perda de la complexidá d'una sociedá sirve como monitorización del fenómenu denomináu civilización.
    Citáu por Josep Antequera El potencial de sostenibilidá de los asentamientos humanos, en eumed.net
  3. Según Stuart Piggott una civilización ye "una solución al problema de vivir nuna comunidá permanente y relativamente grande, nun nivel de desenvolvimientu teunolóxicu y social superior al de la banda de cazadores, de la familia de llabradores, de l'aldega independiente o de la tribu". Piggott, Stuart (1988). L'espertar de la civilización. Alianza Editorial, páx. 13. ISBN 84-206-0302-3.
  4. Marvin Harris (2011): La nuesa Especie, Alianza Editorial, ISBN 9788420660134.
  5. Otres categoríes antropolóxiques son compartíes por sociedaes urbanes y non urbanes, como'l patriarcáu, conceutu obsoleto na so definición inicial (cuando se definió n'oposición al denomináu matriarcáu; l'antropoloxía recién utiliza otres categoríes más afeches, que definen sociedaes patrilineales y matrilineales) que foi reutilizáu dende'l pensamientu feminista con otru sentíu , que ye'l que desenvuelven los denominaos gender studies ("estudios de xéneru"). Fries, Lorena y Matus, Verónica, El derechu. Trama y conxura patrialcal Páx.20.
  6. Vere Gordon Childe Los oríxenes de la civilización
  7. Jan de Vries, La urbanización d'Europa 1500-1800
  8. Rudgley, Richard (1999) Los pasos alloñaos. grijalbo.
  9. Juan Luis Cebrián, Barbarie, relixón y progresu, El País, 17/09/2006
  10. Autor citáu en Civilización del Mundu Identificada con Cinco Époques de la Historia
  11. Culture and history: prolegomena to the comparative study of civilizations, 1963.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]