Historia de Rusia

De Wikipedia
El monumentu Milenariu de Rusia na ciudá de Nóvgorod, obra de Mikhaíl Mikeshin y Víktor Hartmann (1862).

La historia de Rusia empieza cola llegada de los eslavos orientales, el grupu étnicu del que darréu derivaríen los rusos, ucraínos y bielorrusos.

Cola unificación que realizó nel 882 Oleg de Nóvgorod,[1] del norte (Nóvgorod) y el sur (Kiev), diose orixe al primer estáu eslavu oriental, la Rus de Kiev. Yá nel 944 el fíu de Oleg, Ígor de Kiev, intentó una atayada incursión contra Constantinopla, anque favoreció un tratáu comercial col Imperiu bizantín. La influencia de dichu revelar na cristianización de la Rus de Kiev, empezando asina la fusión ente les cultures eslava y bizantina que caracterizaría la rusa mientres los siguientes siete sieglos. La Rus de Kiev se desintegraría finalmente en dellos principaos que competiríen ente sigo por figurar como herederos de la so civilización y pol predominiu territorial na zona y qu'acabaron baxu dominiu mongol.

Tres el sieglu XIII, el Principáu de Moscú llegó progresivamente a apoderar l'antiguu espaciu cultural. Llegáu'l sieglu XVIII, el Zarato rusu llegara a convertise nel vastu Imperiu rusu, tomando dende Polonia hasta l'océanu Pacíficu. La espansión escontra l'oeste avivó la conciencia rusa d'atrasu con al respeutive de los países europeos y acabó col aislamientu de los primeros tiempos. Los socesivos rexímenes del sieglu XIX respondieron a diches presiones con una combinación de reformismu cobarde y represión. El feudalismu rusu foi abolíu en 1861, pero nunos términos desfavorables pal campesinado y sirvió p'amontar les presiones revolucionaries. Ente l'abolición de la servidume y l'empiezu de la Primer Guerra Mundial en 1914, les reformes de Piotr Stolypin, la constitución de 1906 y la Duma Imperial de Rusia introducieron notables cambeos na economía y la política del país, sicasí, los zares nun tuvieron al altor de les circunstancies pa vencer poder autoritariu. L'últimu monarca, el zar Nicolás II, reinó hasta 1917.

La derrota militar na Primer Guerra Mundial y l'escasez de comida allanaron el camín a la Revolución Rusa de 1917, qu'asitió nel poder a los bolxeviques empobinaos por Vladímir Lenin. Ente 1922 y 1991, la historia de Rusia ye esencialmente la Historia de la Xunión Soviética, un Estáu federal qu'ocupó una estensión territorial similar a la del antiguu Imperiu rusu. La Xunión Soviética configuróse como un Estáu socialista de partíu únicu so la direición del Partíu Comunista, aboliéndose la propiedá privada de los medios de producción ya instaurándose un sistema d'economía planiada. A finales de los años 1980, siendo crítica la debilidá de la so estructura económico y político, ciertos cambeos na executiva del partíu y na economía marcaron el fin de la Xunión Soviética.

La Historia de la Federación Rusa puramente dicha ye curtia, remontándose la so nacencia a la disolución de la Xunión Soviética a fines 1991. Sicasí, Rusia esistió como Estáu mientres más de mil años, siendo mientres gran parte del sieglu XX el nucleu de la URSS, del que Rusia ye socesor llexítimu y llegal na escena internacional.

Rusia intentó construyir una economía de mercáu por aciu l'abandonu de la planificación centralizada y la propiedá estatal y cooperativa que constituyíen la base de la organización económica soviética, con resultaos frecuentemente traumátiques. A pesar de los vaivenes, Rusia inda caltién güei una continuidá cultural y social col so pasáu zarista y depués socialista. Permanez la incógnita de cómo van evolucionar les sos nueves instituciones federales col pasu del tiempu, pos el poder executivu sigui calteniendo gran influxu sobre'l parllamentu, los gobiernos rexonales y la sociedá civil polo xeneral.

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

El nome de Rusia en rusu ye "Rossíya" y procede del términu "rus" (vease Rus' (pueblu)). Sobre l'orixe de dichu términu hai delles teoríes, pero nenguna d'elles ye aceptada por toos. Les versiones estremar n'hestóriques, que se basen n'autores contemporáneos, llingüístiques y toponímiques. Asina les principales hipótesis son la histórica bizantina, la indo-iranina, la llingüística finesa, la históricu-toponímica prusiana, amás de delles toponímiques.

Como exemplu, n'estoniu Rootsi tán rellacionaos con Roslagen, una rexón costera de Suecia (Ruotsi en Finés) ente que para otros deriva del nome que los eslavos daben a los viquingos, o inclusive de términos alanos. El significáu de Rus sigue siendo materia de discutiniu, y otros espertos creen que'l nome tien raigaños eslavos o perses.

La Rusia Antigua[editar | editar la fonte]

Primeros eslavos orientales[editar | editar la fonte]

Espansión de les llingües eslaves.

Los antepasaos de los rusos fueron les tribus eslaves, que'l so orixe inicial allúgase, piensen dellos espertos, nes árees montiegues de les marismas del Prípet (ente Polonia, Bielorrusia y Ucrania). Estos estendiéronse escontra l'este, entemeciéndose con delles tribus d'orixe finu-ugro; y escontra el sur, ente'l ríu Don y los Cárpatos, no que güei ye Ucraína, rexón que tres la dómina d'Atila vio'l movimientu de dellos pueblos, y en que la so costa sur Crimea caltenía un ampliu contautu cola cultura griega.

Tres la cayida del Imperiu romanu viéronse influyíos pol cristianismu griegu cuando Cirilo y Metodio, misioneros procedentes de Bizancio, evanxelizaron a los eslavos y crearon una nueva escritura (escritura cirílico, n'honor a Cirilo) pa traducir los evanxelios, qu'entá s'usa na zona oriental d'Europa pa escribir el rusu. Conforme la suerte del Imperiu bizantín entraba en cayente, la so cultura supunxo una continua inflúi sobre'l desenvolvimientu de Rusia nos sos primeros sieglos d'esistencia.

A partir del sieglu X la rexón vio tamién l'apaición de diverses tribus d'orixe asiáticu dende les estepes, según la creación d'una cultura eslava na zona más cercana a Europa.

N'Oriente: Jazaria y Volga Bulgaria[editar | editar la fonte]

Artículos principales: Jázaros y la Bulgaria del Volga

Los jázaros fueron un pueblu turcu qu'habitó les estepes del baxu Volga ente los sieglos VIII y IX. Munches tribus eslaves orientales pagaron tributu a los jázaros. El so dominiu empezó a aparrar, sicasí, a finales d'esti periodu, cuando Oleg, un guerreru varego, treslladar al Sur dende Nóvgorod pa espulsar a los jázaros de Kiev y fundaría la Rus de Kiev alredor del añu 880. Invasores de procedencia eslava y turca bastiaron la cayida final del gobiernu jázaro sobre'l sieglu X.

La Bulgaria del Volga foi un estáu non eslavu na vega media del ríu Volga. Dempués de la invasión Mongola aportó a parte de la Horda d'Oru. Los chuvashes y los tártaros de Kazán son los descendientes de los volgo-búlgaros. Alredor del sieglu X, Bulgaria del Volga abrazó'l Islam, lo que los llevó a la independencia de Jazaria. Nel sieglu XVI, Rusia conquistó les sos tierres sol reináu del zar Iván IV ('el Tarrecible').

La Rus de Kiev[editar | editar la fonte]

N'occidente: los viquingos y la Rus de Kiev[editar | editar la fonte]

Tribus na dómina de llegada de los varegos, anterior a la colonización eslava.

Los viquingos, llamaos "varegos" polos bizantíns, yeren un pueblu dedicáu tanto a la piratería como al comerciu. Empezaron a aventurase remontando los ríos dende'l mar Bálticu al Este escontra a los mares Negru y Caspio. Los eslavos de la redoma de los ríos de cutiu contratar como proteutores. Acordies cola Crónica de Néstor, un varego llamáu Riúrik aportó a el príncipe de Nóvgorod alredor de 860 primero que los sos socesores treslladar al sur y estendieren la so autoridá a Kiev. A finales del sieglu IX, el gobernador varego de Kiev yá estableciera la so supremacía sobre una vasta zona que gradualmente vieno ser conocida como Rus (a diferencia del nome de l'actual Rusia, Rossíya en rusu, establecíu por Pedro'l Grande).

La Rus de Kiev, el primer estáu eslavu oriental, remaneció nel sieglu IX na redoma del valle del ríu Dniéper, a partir d'un grupu de pequeños principaos comenenciudos en caltener el comerciu fluvial de la zona. La Rus de Kiev controlaba'l comerciu de pieles, cera y esclavos ente Escandinavia y l'Imperiu Bizantín al traviés de la ruta denomada de los varegos a los griegos. A finales del sieglu X, la minoría escandinava yá s'entemeciera cola población eslava.

Ente les principales aportaciones de la Rus de Kiev ta la introducción de la variante eslava del cultu ortodoxu, afondando entá más la síntesis de cultures bizantina y eslava que definiría a la rusa mientres los siguientes mil años. La rexón adoptó'l cristianismu en 988 nel actu oficial de bautismu públicu de los habitantes de Kiev pol príncipe Vladímir I. Dellos años más tarde introducióse'l primer códigu de lleis, la Xusticia de la Rus (Rúskaya Pravda). D'equí p'arriba, los príncipes de Kiev siguiríen l'exemplu bizantín y caltendríen la Ilesia direutamente dependiente d'ellos, inclusive n'ingresos, de manera que la Ilesia y l'Estáu tuvieren permanentemente xuníos.

Principaos de la Rus de Kiev (1054-1132)

Mientres el sieglu XI, particularmente mientres el reináu de Yaroslav I el Sabiu, la Rus de Kiev presumía d'una economía y unos llogros n'arquiteutura y lliteratura cimeres a los qu'esistíen entós nel occidente européu. Comparáu colos llinguaxes de la cristiandá europea, el rusu tuvo bien pocu influyíu pol griegu y el llatín de les antigües escritures cristianes. Esto debió al fechu de que s'usara'l eslavu eclesiásticu pa la lliturxa nel so llugar.

La tribu túrquica de los kipchakos substituyó los pechenegos como fuercia dominante nes rexones del sur de la estepa vecines a Rus nel final del sieglu XI y fundó un estáu nómada nes estepes a lo llargo del mar Negru (Desht-y-Kipchak). El refugu de los sos ataques regulares, especialmente contra Kiev, yera una carga pesada pa les árees meridionales de Rus. Les incursiones nómades causaron una arribación masiva de la población eslava a rexones más segures, fuertemente montiegues del norte, particularmente al área conocida como Zalesie.

La Rus de Kiev acabó desintegrándose como estáu pola mor les disputes armaes ente los miembros de la familia principesca, que colectivamente detentaban el poder, siendo la cabeza d'ellos, el mayor y rotándose nos puestos secundarios según la edá. El Gran príncipe de Kiev Vladímir II Monómaco ye consideráu'l postreru gobernante de la Rus de Kiev unificada. Tres la desintegración de la Rus de Kiev, tantu Vladímir, ciudá qu'él fundó, como Súzdal (que darréu formaríen el Principáu de Vladímir-Súzdal) y la República de Nóvgorod al norte y el Principáu de Hálych-Volynia al suroeste ganaríen poder ya independencia.

La conquista pol Imperiu mongol llevada por aciu una política expansionista por Genghis Khan, nel sieglu XIII foi'l momentu final, quedando'l sur baxu dominiu mongol y el norte sometíu a vasallaxe. La división ente los príncipes llocales fixo fácil y corta la conquista. Kiev sería afarada, la zona occidental va ser absorbida pola Mancomunidá Polacu-Lituana y el norte cayería so la influencia sueca. La rexón de Súzdal, apoderada polos mongoles, y l'independiente ciudá báltica de Nóvgorod, estrechamente xunida a les redes comerciales alemanes y sueques, estableceríen les bases pa la Rusia moderna.

La invasión mongola de la Rus de Kiev[editar | editar la fonte]

Principaos de la Rus de Kiev en 1237.

Los mongoles aceleraron la fragmentación de la Rus de Kiev. En 1223, enfrentar a un destacamentu del exércitu del Imperiu mongol nel ríu Kalka, saliendo claramente derrotaos. En 1237-1239 los mongoles afaren los principaos de Kiev, Riazán, Vladímir (Principáu de Vladímir-Súzdal), Pereyáslavl, Chernígov, Yúriev-Polski, Rostov, Yaroslavl, Úglich, Kozelsk, Múrom. En 1240, los mongoles escalaron la ciudá de Kiev y treslladáronse al oeste, sobre Polonia y Hungría. Aquel día yá conquistaren la mayor parte de los principaos de la Rus de KIev. De los que formaben parte de la Rus de Kiev solu Nóvgorod escapó de la ocupación.

L'impautu de la invasión mongola de los territorios de la Rus de Kiev nun tuvo precedentes, siendo asesinada la metá de la población. Centros urbanos como Kiev enxamás se recuperaron de la devastación del ataque inicial. Los inmigrantes qu'abandonaron la Rus meridional escapando de los mongoles treslladáronse principalmente al nordeste, onde'l clima yera más fríu, el suelu yera más probe y les comunicaciones anteriores comerciales con Europa fueron complicaes. Esta rexón constituyiría'l nucleu del estáu rusu modernu nel periodu medieval tardíu. Sicasí, Nóvgorod siguió espolletando y una nueva entidá Moscovia, que llueu se convertiría nel Principáu de Moscú, anque foi afarada dos veces polos mongoles, empezó a amontase rápido dempués de 1327.

Cuando'l Imperiu mongol se desintegró, dellos principaos de la estazada Rus de Kiev pasaron a depender de la Horda d'Oru.

La Horda Dorada[editar | editar la fonte]

Aleksandr Nevski

Los mongoles apoderaron Rusia dende la so capital occidental de Sarai, na ribera del Volga, cerca de l'actual ciudá de Volgográu. Los príncipes de la Rusia meridional y oriental tuvieron que pagar tributu a los mongoles, o tártaros, o la Horda Dorada. A cambéu recibíen un documentu, el yarlyk (Jarlig), que los certificaba como gobernantes en representación del Kan. Polo xeneral, los príncipes gociaben d'una considerable llibertá pa gobernar al so antoxu. Unu d'ellos, Aleksandr Nevski, príncipe de Vladímir, algamó entidá llexendaria na metá del sieglu XIII como resultáu de les sos victories sobre los caballeros teutonos, los suecos y los lituanos. Pa la Ilesia ortodoxa y casi tolos príncipes, los occidentales significaben un mayor peligru pal so estilu de vida que los mongoles. Nevski llogró proteición y asistencia mongola na so llucha contra los invasores del Oeste qu'intentaron aprovechase d'un supuestu colapsu rusu pa ganar tierres. Coles mesmes, gracies al sofitu mongol llogró afitase nel dominiu de la entós secundaria ciudá de Moscú, que los mongoles apurriríen a la so descendencia. Magar tou, los socesores de Nevski desafiaríen más tarde el poder tártaro.

Los mongoles non solo esixíen pesaos tributos de los principaos rusos, sinón que de cutiu los invadíen, escalándolos y faciendo esclavos. Por casu, les invasiones de 1252 y 1293 significaron práuticamente la ruina, al igual que la invasión de Batu Kan nos años 1237-1241.

Los mongoles dexaron la so buelga ente los rusos en ciertos campos como les táctiques militares y el desenvolvimientu de rutes comerciales. So la ocupación mongola, Moscovia tamién desenvolvió un sistema postal per carretera, el censu, recaldación d'impuestos y una organización militar. La influencia oriental permaneció viva hasta bien entráu'l sieglu XVIII, cuando los mandatarios rusos llevaron a cabu un esfuerciu pa occidentalizar el so país.

El Principáu de Moscú[editar | editar la fonte]

La puxanza de Moscú[editar | editar la fonte]

La fecha exacta de la fundación de Moscú ye desconocida. La primer mención escrita de la ciudá ta na Crónica de Ipátiev so 1147. 04 d'abril 1147 Yuri Dolgoruki convidó Seversky príncipe Sviatoslav II de Kiev na xunta militar :

"Vengan a mi , hermanu, nel Moscú! " . Dempués de nueve años ellí, el so principáu na frontera, na confluencia del ríu Moskvá y el Neglínnaya Yuri Dolgoruki decidió construyir un castiellu -fortaleza y cronista escribió En 1156 , a veres del ríu Moskvá nuna llomba llevantó la primer fortaleza de la paré de madera - . Kremlin de Moscú.

Moscú nuevu yera parte alloñada de Vladimir- Suzdal principáu .

Entrada Moscú sustituyó a l'aldega Kuchkova , noble - tabernáculos comerciante Stepan Ivanovich taba a la mano . Xente de Chudski y de Mordvynski de pueblu Kuchkovo pa comodidá, llamaron Moscú. Yá porque yera de pies nel ríu Moscú. "Moscú [ ... ] fundada nel sangre y pa sorpresa de los enemigos del nuesu reinu fíxose famosu . Ella yera conocida dende hai enforma tiempu como Kuchkova. " - escribió N. Karamzin . Según otros, la primer vegada que la ciudá foi mentada ente'l tercer censu de les tierres que pertenecíen a la Horda d'Oru , que tuvo llugar en 1272 . A finales del sieglu XIII, Moscú yera insignificante de lliquidación, propiedá de los príncipes más nuevos de la dinastía de Suzdal. Por 1303 el principáu yera desaxeradamente pequeña . Daniil Aleksándrovich, el fíu menor de Nevski, fundó'l principáu de Moscovia, centráu na ciudá de Moscú, que llegaría a espulsar a los tártaros de Rusia. Bien asitiáu n'el treme fluvial del Este d'Europa y arrodiáu de montes y marismas que-y ufiertaben proteición frente al enemigu, Moscovia foi nun principiu vasallu de Vladímir, pero llueu absorbió al so estáu matriz orixinal. Un factor determinante de la superioridá de Moscovia foi la cooperación ente los sos mandatarios y los señores mongoles, que-yos garantizaron que'l títulu de Gran Príncipe de Rusia y el control de la recaldación d'impuestos del tributu mongol fueren hereditarios pa los descendientes de Nevski. El prestíu del principáu aumentó sobremanera cuando aportó a el centru de la Ilesia Ortodoxa. El so líder, l'obispu metropolitanu, treslladar de Kiev a Vladímir en 1299 y unos años más tarde estableció la base permanente de la Ilesia Ortodoxa en Moscú.

A mediaos del sieglu XIV, el poder de los mongoles entró en cayente, y los Grandes Príncipes de Rusia sintiéronse capaces d'oponese abiertamente al xugu mongol. En 1380, en Kulikovo, cerca del ríu Don, el kan foi derrotáu y, anque esta reñida victoria nun marcó'l fin del poderíu tártaru en Rusia, infirió enorme fama al Gran Príncipe. El lideralgu de Moscú en Rusia taba firmemente consolidáu y el so territoriu considerablemente espandíu gracies al comerciu, la guerra y los matrimonios.

Iván III, el Grande[editar | editar la fonte]

Mientres el sieglu catorce, los grandes príncipes de Moscovia empezaron a adquirir tierres ruses p'amontar la población y la riqueza sol so poder. Quien meyor punxo en práutica esta estratexa foi Iván III el Grande (14621505), quien estableció los cimientos pa un nuevu estáu rusu. Contemporaneu de los Tudor y otros "nuevos monarques" na Europa Occidental, Iván dobló les tierres sol so mandatu y proclamó la so soberanía absoluta sobre tolos príncipes y nobles rusos. En negándose a pagar más tributos a los mongoles, Iván entamó una serie d'ataques qu'abrieron el camín a la completa derrota de la Horda d'Oru, agora estremada en diversos kanatus. Tamién impunxo la so autoridá a les ciudaes de Pskov y Nóvgorod hasta entós semiindependientes.

Mientres el reináu d'Iván III, que contraxera matrimoniu con Sofía Paleóloga, empezó a xestase la idea de la Tercera Roma. Sofía yera sobrina de Constantino XI, el postreru Emperador bizantín ya Iván podía reclamar ser l'herederu del esmarranáu Imperiu Romanu d'Oriente (Imperiu bizantín). Iván compitió col so poderosu rival noroccidental Lituania pol control de dalgunos de los principaos semiindependientes que formaron la Rus de Kiev nel Dniéper cimeru y les llanures del ríu Donéts. L'abandonu de dellos príncipes, les escaramuzas fronterices y una llarga ya interminable guerra con Lituania qu'acabaría en 1503 dexaron a Iván III estender al Oeste los sos dominios, que se triplicaron mientres tol so reináu.

L'afitamientu internu complementar cola espansión del estáu. Mientres el sieglu XV, los gobernantes de Moscú consideraron tol territoriu rusu como la so propiedá. Dellos principaos semiindependientes inda reivindicaben ciertos territorios, pero Iván III forzó a los menos poderosos a aceptar al gran príncipe de Moscovia y los sos descendientes como líderes indiscutidos con competencies sobre asuntos militares, xudiciales y diplomáticos. Gradualmente, el mandatariu moscovita remaneció como un líder poderosu y autocráticu: un zar.

Mientres el reináu del so fíu, Basilio III, Rusia sufría de les incursiones regulares de los tártaros de Crimea y los tártaros de Kazán. Les invasiones más peligroses asocedieron en 1517, 1521, 1537, 1538. L'amenaza de les incursiones tártares nun dexaba al pueblu rusu asimilar les rexones del sur col suelu fértil. Les decenes de miles de milicianos y los nobles protexeron les llendes del sur que yeren la carga pesada pal estáu y menguaba tamién el so desenvolvimientu económico y social. Mientres la disputa con Pskov en 1510, el monxu Filoféi escribió una carta a Basilio III, fíu d'Iván III, na que profetizaba qu'esti reinu diría convertise na Tercera Roma, cristalizando asina'l sentimientu rusu d'heriedu con al respeutive de los bizantinos.

Iván IV, el Tarrecible[editar | editar la fonte]

Semeya d'Iván el Tarrecible

Ivan IV foi'l primera gobernante moscovita qu'emplegó'l títulu de zar estableciendo'l Zarato rusu.

El progresu del poder autocráticu del zar algamó'l so puntu máximu mientres el reináu (15471584) d'Iván IV. Iván fortaleció la posición del zar hasta un puntu ensin precedentes, subordinando a la so voluntá a la nobleza ensin nengún reparu, exiliando o executando a munchos de los sos miembros ante la menor provocación. Magar tou, Iván foi un estadista con una visión al llargu plazu que promulgó un nuevu códigu de lleis, reformó la ética del cleru y construyó la gran Catedral de San Basilio, qu'inda s'atopa na Plaza Roja de Moscú. Introdució la autoadministración sobre'l nordeste de Rusia, onde había pocos grandes propietarios de tierres.

El zar Iván IV venció a los tártaros de Kazán en 1552, sicasí los tártaros de Crimea siguíen afarando les tierres ruses. En 1571 estos tártaros de Crimea amburaron la capital rusa y amenorgaron a la esclavitú a cientu cincuenta mil rusos. N'otru frente, Iván IV lluchaba pola salida de Rusia al mar Bálticu y l'accesu al comerciu marítimu. Esto foi causa d'una guerra cansosa, y a la fin infructuosa de Rusia contra Letonia, Polonia, Lituania, Suecia y territorios alemanes.

El Periodu Tumultuoso[editar | editar la fonte]

A la muerte d'Iván dio empiezu un periodu de guerres civiles conocíu como'l Periodu Tumultuoso. La disputa na socesión y el resurdir de la nobleza fueron los principales detonantes del conflictu.

Cuatro años (1600-1604) de mala collecha causada poles baxes temperatures nos meses veraniegos provocaron la fame y la desorganización económica.

L'autocracia sobrevivió a estos años aveseos y el gobiernu de zares corruptos o débiles gracies a la puxanza de la burocracia del gobiernu central. Los funcionarios gubernamentales siguieron emprestando serviciu, ensin entrar en polémiques sobre la llexitimidá del soberanu o la faición que controlara'l tronu.

Les disputes socesories mientres el Periodu Tumultuoso causaron perdes de numberosos territorios en favor de la Comunidad Polacu-Lituana y Suecia en guerres como les Dimitríadas, la Guerra de Ingria y la de Smolensk. Munches ciudaes ruses fueron afaraes polos intervencionistes polacos y suecos. La recuperación llegaría a mediaos del sieglu XVII, cuando diverses guerres entamaes contra la Comunidá Polacu-Lituana (16541667) apurrieron sustanciales beneficios territoriales, incluyendo Smolensk, Kiev y la parte oriental d'Ucraína.

Los Románov[editar | editar la fonte]

Llogróse restaurar l'orde en 1613 cuando Miguel Románov, rellacionáu por matrimoniu cola Dinastía de Rúrik, foi escoyíu pola Asamblea Nacional (Zemsky Sobor) pa ocupar el tronu. Asina dio entamu'l periodu de la Dinastía Románov, que duraría nel poder dende 1613 hasta'l trunfu de la Revolución de Febreru de 1917.

El deber inmediatu de la nueva dinastía foi'l de restaurar l'orde. Por suerte pa Moscú, los sos mayores enemigos, la Comunidad Polacu-Lituana y Suecia, entraren en conflictu ente sigo, lo que brindó a Moscovia la oportunidá de faer la paz con Suecia en 1617 y roblar una tregua colos Polacu Lituanos en 1619.

Cuadru del sieglu XVII representando una cai de Moscú en fiestes, por Andréi Ryábushkin.

Más qu'arriesgar les sos posiciones en más guerres civiles, los grandes nobles o boyardos cooperaron colos primeros Románov, dexándo-yos rematar les xeres de centralización burocrática. Con éses l'Estáu riquió los servicios tantu de la vieya como de la nueva nobleza, principalmente nel planu militar. A cambéu los zares dexaron a los boyardos completar el procesu de feudalización del campesinado.

Mientres el sieglu anterior, l'estáu llindara progresivamente el derechu de los llabradores a treslladase de los dominios d'un señor a otru. Col Estáu agora legitimando totalmente la servidume, los llabradores que fuxíen convirtiéronse automáticamente en proscritos. Los terratenientes teníen el control absolutu sobre los sos llabradores y podíen mercalos, vendelos, comerciar con ellos como mercancía o hipotecalos. Tanto l'Estáu como los nobles fixéron-yos soportar la pesadísima carga de los impuestos, que la so tasa yera cien veces mayor a mediaos el sieglu XVII qu'un sieglu antes. Amás, los comerciantes y artesanos de clase media qu'habitaben les ciudaes fueron gravados con más impuestos y, como a los siervos, prohibióse-yos camudar de residencia. Finalmente, tolos sectores de la población fueron suxetu de lleves militares ya impuestos especiales.

Rebeliones ente'l campesinado[editar | editar la fonte]

Nun periodu nel que los disturbios ente'l campesinado yeren reinales, el de mayor entidá del sieglu XVII empezó en 1667. Cuando los cosacos reaccionaron contra la creciente centralización del Estáu, los siervos sumar a la revuelta y escaparon de les sos tierres xuniéndose a aquellos. El cosacu rebalbu Stenka Razin condució a los sos siguidores xubiendo'l Volga, afalando revueltes llabradores y sustituyendo los gobiernos llocales por un mandu cosacu. Finalmente, l'exércitu del zar entartallar col so exércitu en 1670; un añu dempués, Stenka foi prindáu y degolláu. El llevantamientu y la consecuente represión con que remató la postrera de les crisis de mediaos de sieglu traxeron la muerte d'un porcentaxe significativu de la población llabradora de les árees afeutaes.

La Rusia Imperial[editar | editar la fonte]

Pedro'l Grande[editar | editar la fonte]

La espansión de Rusia ente 1613 y 1914.

Pedru I, el Grande (16721725), consolidó l'autocracia en Rusia y desempeñó un papel crucial na adautación del país al sistema européu d'estaos. Dende los sos modestos oríxenes nel sieglu XIV como Principáu de Moscú, Rusia convirtiérase na nación más grande del mundu en tiempos de Pedro. Tres veces el tamañu d'Europa, tomaba les llanures eurasiáticas dende'l Mar Bálticu al Océanu Pacíficu. Bona parte de la so espansión produxérase nel sieglu XVII, rematando col primer asentamientu nel Pacíficu a mediaos de sieglu, reconquistar de Kiev y la pacificación de les tribus siberianes. Sicasí, esta vasta estensión de tierra solo allugaba a catorce millones d'habitantes. La producción de granu nun algamar les cifres d'Occidente, obligando a casi tola población a vivir de l'agricultura. Solo una minúscula proporción del total habitaba les ciudaes.

Pedro taba fuertemente impresionáu poles meyores teunolóxicos, bélicos y políticos d'Occidente. Estudió les sos táctiques militares y fortificaciones pa más tarde crear un exércitu de 300.000 efectivos solu movilizaos pa él y a los que reclutó pa tola vida. Nel intervalu 1697-1698, convertir nel primer príncipe rusu en visitar Occidente, onde'l so séquitu y él causaron una fonda impresión. Nuna ceremonia especial, Pedro asumió'l títulu d'emperador al empar que'l de zar, y Moscovia pasó a llamase oficialmente Imperiu rusu en 1721.

Los primeros esfuercios militares de Pedro fueron dirixíos contra l'Imperiu otomanu. Tres ello, la so atención centrar nel Norte. Pedro inda escarecía d'un puertu seguru en dicha zona, sacante en Arjángelsk, nel Mar Blanco, que les sos agües permanecíen xelaes nueve meses al añu. L'accesu al Bálticu atopábase bloquiáu per Suecia, que'l so territoriu zarrar por trés puntos. Les ambiciones de Pedro por tener una "ventana al mar" lleváronlu a roblar una alianza secreta contra Suecia cola Comunidad Polacu-Lituana y Dinamarca en 1699, derivando na Gran Guerra del Norte. La guerra remató en 1721 cuando una Suecia exhausta pidió la paz a Rusia. Pedro adquirió cuatro provincies asitiaes al sur y al Este del Golfu de Finlandia asegurando asina'l so acobiciáu accesu al mar. Ellí construyó la nueva capital de Rusia, San Petersburgu, como una "ventana abierta sobre Europa" pa sustituyir a Moscú, mientres tanto tiempu centro cultural del país.

Les tensiones xeneraes poles espediciones militares de Pedro provocaron otra revuelta. En nome del rebalbu executáu Stenka Razin, otru caudiellu cosacu, Kondraty Bulavin, llevantar n'armes siendo derrotáu finalmente.

Pedro reorganizó'l so gobiernu siguiendo los modelos occidentales, tresformando Rusia nun estáu absolutista. Reemplazó a la vieya Duma boyarda (un conseyu de nobles) por un senáu de nueve miembros, na práutica un conseyu d'estáu. La Rusia rural foi estremada en nueves provincies y distritos. Pedro comunicó al senáu que la so misión yera recaldar impuestos. De resultes, la recaldación triplicar mientres el so reináu. Como parte de les sos reformes de gobiernu, la Ilesia Ortodoxa incorporóse parcialmente a la estructura alministrativa del país, faciéndola na práutica una ferramienta del Estáu. Pedro abolió'l patriarcáu y sustituyir por un cuerpu coleutivu, el Sínodu Sagráu, dirixíu por un funcionariu llaicu. Mentanto, fueron esaniciándose toles muertes del antiguu autogobiernu local, y Pedro prosiguió ya intensificó los esfuercios de los sos predecesores, encamentando a la nobleza por qu'emprestara servicios a l'alministración.

Pedro morrió en 1725, dexando la socesión nel aire y un reinu exhausto. Mientres el so mandatu formuláronse preguntes sobre l'atrasu del país, la so rellación con Occidente, la idoneidad de la reforma dende enriba, y otros problemes fundamentales a los que se tuvieron qu'enfrentar los siguientes estadistes rusos. Asina y tou, asitió les bases pal establecimientu d'un Estáu modernu en Rusia.

L'Imperiu espándese[editar | editar la fonte]

Sol reináu de Catalina, Rusia convertir nuna de les potencies con mayor influencia d'Europa.

Habríen de pasar casi cuarenta años primero que un gobernante ambiciosu ya implacable sentar nel tronu rusu. Catalina II la Grande foi una princesa alemana que se casó col herederu del zar, Pedru III. El zar ganó'l refugu de la nobleza y el cleru, pola so predilección pola cultura prusiana y les sos reformes agraries que trataron de dir contra los intereses de la nobleza. Gracies a la inactividá y indolencia del zar, Catalina pudo dar un esitosu golpe d'estáu y autoproclamarse zarina; Pedro sería asesináu por sicarios de Catalina, anque la so muerte foi atribuyida a problemes hemorroidales.

Catalina contribuyó al resurdimientu de la nobleza rusa, entamáu tres la muerte de Pedro'l Grande. El serviciu al Estáu fuera abolíu, y la nueva zarina complació a los nobles entá más allá delegándoles el poder nes provincies.

Coles mesmes, Catalina estendió la influencia política sobre la Comunidá Polacu-Lituana con aiciones como'l sofitu a la Confederación Targowica, magar que'l costu de les sos campañes, nel apoxéu d'un sistema social que precisaba del trabayu de los siervos nes tierres del so señoríu, provocaren un gran llevantamientu llabrador en 1773 tres la llegalización de la venta de siervos xebradamente de la tierra. Inspiraos por otru cosacu llamáu Yemelián Pugachov, sol lema «¡Colguemos a tolos señores!» y faciéndose pasar pol difuntu Pedru III, Pugachov y los sos rebeldes convertir nuna molestia pa Catalina, que terminaron siendo estrapaos cuando la so indisciplina fixo esmornia. Pugachov foi treslladáu a Moscú pa recibir una execución exemplar, magar tou, nun sería l'únicu movimientu llabrador que se produció contra'l tronu.

Mientres s'encaloraba'l llevantamientu rebalbu, Catalina entamó exitosamente la guerra contra un Imperiu otomanu en decadencia y estendió la frontera meridional al Mar Negru. Nesi momentu, y cola collaboración d'Austria y Prusia, se anexonó l'este de la Comunidá Polacu-Lituana (poblada polos ucraínos ortodoxos y los bielorrusos, que na Edá Media formaron parte de la Rus de Kiev) mientres les Particiones de Polonia y movió consiguientemente la frontera hasta Europa Central. A la muerte de Catalina, en 1796, la so política expansionista convirtiera a Rusia nuna de les grandes potencies europees. Hubo un conflictu con España en 1799, por cuestiones de la soberanía de la Orde de Malta, anque nun llegó al enfrentamientu armáu.

Alexandru I foi'l zar que tuvo que faer frente a les Guerres Napoleóniques, onde Rusia, como potencia autocrática de primer orde, oponer a Napoleón dende'l primer momentu. Sicasí, tres la decisiva derrota rusa na Batalla d'Austerlitz, Rusia robló la paz con Francia, una paz que nun duraría enforma tiempu. Rusia y Francia volvieron entrar en guerra, y Napoleón protagonizó una desastrosa invasión de Rusia, onde les polítiques de tierra quemada emplegaes polos rusos abrasaron al exércitu francés, que tuvo qu'efectuar una penosa retirada al traviés d'una xelada y afarada Rusia.

Tres la derrota definitiva de Napoleón, produciríase'l Congresu de Viena, onde se reconoz l'autoridá rusa sobre Polonia, Finlandia y Besarabia.

Entá desempeñando un papel políticu preponderante mientres el siguiente sieglu gracies a la derrota infligida a la Francia napoleónica, la non abolición de la servidume hipotecó cualquier tipu de progresu económicu en Rusia. Mientres la economía europea crecía imparable mientres la Revolución industrial, qu'empezó na segunda metá del sieglu XVIII, Rusia quedaba arrezagada como enxamás lo tuviera con al respeutive de Occidente, xenerándo-y esti considerable atrasu nuevos y graves problemes al imperiu.

Los últimos zares[editar | editar la fonte]

La Revuelta Decembrista[editar | editar la fonte]

L'estatus aventayáu de Rusia clisó mientres bastantes años la ineficiencia del so gobiernu, l'aislamientu del so pueblu y el so atrasu económicu. Tres la derrota de Napoleón, Alexandru I había estáu dispuestu a axustar ciertes reformes constitucionales pero, anque se realizaron dalgunes, nun s'acometió realmente nengún cambéu sustancial.

Esti zar, lliberal de pensamientu pero non d'obra, foi reemplazáu pol so hermanu menor, Nicolás I, quien al empiezu del so reináu tuvo qu'enfrentase a un pronunciamientu militar. L'orixe d'esta revuelta remontar a les Guerres Napoleóniques, cuando gran númberu d'oficiales rusos de bona formación viaxó a Europa mientres les campañes militares, onde la so esposición al lliberalismu de la Europa Occidental inspirólos a buscar el cambéu nel so regresu a l'autocracia rusa. La resultancia foi la Revuelta Decembrista, obra d'un amenorgáu círculu de nobles lliberales y oficiales del exércitu que queríen entronizar al hermanu mayor de Nicolás como monarca (de calter más lliberal) y promulgar una constitución. Pero la rebelión foi encalorada fácilmente, alloñando definitivamente a Nicolás I del procesu de occidentalización empezáu por Pedro'l Grande, torgando l'adopción d'una constitución (la primer constitución rusa ye la Constitución rusa de 1906) y abanderando la máxima de "Autocracia, Ortodoxa, Nacionalismu".

Los zares rusos tuvieron que trepar con llevantamientos nos territorios anexonáus de la Comunidá Polacu-Lituana: el Llevantamientu de Payares, en 1830, y el Llevantamientu de Xineru, en 1863.

Cismes ideolóxicos y reaición[editar | editar la fonte]

Mikhaíl Bakunin.

La dura represión de la revuelta fixo que'l "Catorce d'avientu" fuera un día largamente recordáu por posteriores movimientos revolucionarios. Pa evitar futures rebeliones, les escueles y universidaes viéronse baxu constante vixilancia y forniríase a los estudiantes con llibros de testu oficiales. Los espíes policiales de la Ojrana podíen atopase en cualquier sitiu. Los sospechosos de ser revolucionarios yeren mandaos a Siberia: so Nicolás I cientos de miles fueron unviaos a campos de trabayu.

Nesta situación remanecería Mikhaíl Bakunin como padre del anarquismu. Abandonó Rusia en 1842 en direición a Europa Occidental, onde exerció l'activismu dientro del movimientu socialista. Dempués de participar nel Llevantamientu de Mayu de Dresde en 1849, foi encarceláu y unviáu por barcu a Siberia, pero llograría escapar poniendo aldu de vuelta a Europa. Ellí collaboró con Karl Marx, a pesar de considerables diferencies ideolóxiques y táctiques.

La cuestión del aldu de Rusia había alloriáu tomando fuercia desque Pedro'l Grande empezara'l so programa de occidentalización. Dalgunos favorecieron la mera imitación de los costumes y sistemes ente qu'otros arrenunciaron a Occidente y pidieron una vuelta a les tradiciones del pasáu. Esta última opción foi la escoyida polos nacionalistes eslavófilos, que faíen burlla continua de la "decadente" Europa. Los eslavófilos preferíen el coleutivismu del mir, o comunidá de l'aldega medieval, al individualismu Occidental. Más tarde, el comunismu de la Rusia Soviética non solo taría en delda coles idees de Marx, sinón col per munchos años establecíu patrón social del mir.

Crimea, Alexandru II y l'abolición de la servidume[editar | editar la fonte]

Alexandru II, caricaturizáu, esmuzse sobre'l trinéu del despotismu escontra'l derribadoriu.

Pol so fervosu llucha contra los lliberalismos europeos, el zar Nicolás foi moteyáu «El xendarme d'Europa», non ensin cierta socarronería. En 1853, españaba la Guerra de Crimea ente Rusia y l'Imperiu Otomanu pola aventadura rusu de defender los intereses ortodoxos en Tierra Santa, que ellos consideraben que nun yeren satisfechos pol sultán. Los rusos enfrentáronse tamién al Reinu Xuníu y a Francia, que tarrecíen que Rusia se volviera demasiáu influyente. La guerra vio cómo Crimea yera afarada y los puertos rusos que daben al Mar Negru yeren bombardeados. Enchida, Rusia viose obligada a pidir la paz y collo les potencies europees empezaron a apreciar la decadencia del réxime zarista.

Cuando Alexandru II llegó al tronu en 1855, la avidez de reformes xeneralizárase. Un nuevu movimientu humanitariu, que darréu s'habría de comparar col abolicionista de los Estaos Xuníos previu a la Guerra Civil Americana, atacó la servidume. En 1859 había más de 23 millones de siervos viviendo en condiciones munches vegaes peores que les de los llabradores d'Europa Occidental nos feudos del sieglu XII. Alexandru II; lliberal, sensible y de gustos más humanistes que'l so padre, decidir a abolir la servidume dende enriba primero qu'esperar a que fuera atayada dende embaxo por aciu una revolución.

La emancipación de los siervos de 1861 foi l'acontecimientu más importante de la historia rusa del sieglu XIX. Foi l'empiezu del fin del monopoliu del poder ostentáu pola aristocracia terrateniente. La emancipación supunxo una aportación de nueva mano d'obra a les ciudaes; aguiyó la industria y les clases medies crecieron en númberu ya influencia. Sicasí, los llabradores lliberaos tuvieron que pagar un impuestu especial pa tola vida al gobiernu, qu'a cambéu pagó un arrogante preciu a los antiguos señores pela tierra qu'habíen perdíu; una forma de caltener a entrambos llaos contentos. Tol territoriu vencíu a los llabradores yera propiedá coleutiva de la mir, la comunidá aldeana, qu'estremaba la tierra ente los llabradores y realizaba xeres de supervisión.

En resume, anque la servidume foi abolida, como esti llogru consiguir en términos desfavorables pa los llabradores, nun se llograron aselar los ánimos revolucionarios a pesar de les intenciones d'Alexandru II.

Na década de 1870 la situación na península balcánica influyó fuertemente na política de Rusia. En 1875-1877 l'exércitu turcu suprimió con una gran crueldá la insurrección de les nacionalidaes eslaves contra'l réxime turcu. La sociedá rusa constreñía el gobiernu a emprestar ayuda militar a los eslavos balcánicos. Mientres la guerra 1877-1878 (Guerra Ruso-Turca, 1877–1878) l'exércitu rusu xunto colos patriotes búlgaros, rumanos, serbios venció a los turcos y llegó casi a Istambul. Turquía concluyó un tratáu de paz sobre la base de les condiciones ruses. Sicasí Inglaterra adoptó una posición antirrusa y les condiciones del tratáu de paz fueron camudaes, amenorgando les ventayes de Rusia y los sos aliaos eslavos. Los fracasos de política esterior de Rusia aumentaron la tensión na sociedá rusa.

Los movimientos Naródnik y Nihilista[editar | editar la fonte]

Mientres dalgún tiempu munchos lliberales rusos atopáronse insatisfechos col discutiniu vacíu de la intelligentsia. Na década de 1860 cuestionaron los vieyos valores, abanderaron la independencia del individuu y escupuliciaron a la clase dirixente rusa.

Primero intentaron atraer a l'aristocracia a la causa reformista. En fracasando, volvieron la so mirada a los llabradores. La so campaña "dirixir al pueblu" acabó siendo conocida como'l movimientu Naródnik (narod significa pueblu en rusu). Cuando esti movimientu ganó en fuercia, el gobiernu actuó rápido na so supresión.

En respuesta a la creciente reaición gubernamental, una ala radical de los naródniks defendió un movimientu conocíu como nihilista y exerció el terrorismu. Una tres otra, personalidaes importantes del réxime fueron asesinaes a disparos o por aciu bombes. Finalmente, dempués de munchos intentos, Alexandru II foi asesináu en 1881, el mesmu día en qu'aprobaba un pidimientu de l'asamblea de representantes por que considerara nueves reformes que complementaren l'abolición de la servidume y asina aselar a los revolucionarios.

Reaición so Alexandru III[editar | editar la fonte]

Semeya del zar Alexandru III (1886).

Que los ánimos revolucionarios nun menguaron cola reforma d'Alexandru II tuvo claru cuando esti foi asesináu nun atentáu terrorista.

Alexandru III asoceder como zar. De talante reaccionario, Alexandru III tuvo bien influyíu pol so tutor, el ultraconservador Konstantín Pobedonóstsev, y el so reináu destacar pola vuelta a los principios de «autocracia, ortodoxa y nacionalismu» del so güelu Nicolás. Alexandru III emplegó a la policía secreta pa reprimir cualquier tipu d'oposición. Lleváu por una política antisemita, miles de xudíos pidieron asilu en países como Estaos Xuníos, y lleváronse a cabu los denominaos «pogromos».

Nel reináu d'Alexandru III, Rusia estableció una alianza con Francia. La industria ruso recibió los creitos grandes de los bancos franceses. El desenvolvimientu del capitalismu aumentó la exfoliación de propiedá na sociedá, niciáu'l proletariáu y lleváu al empobrecimiento de les partes importantes del campesinado, que foi causa de la crecedera de los movimientos socialistes, anarquistes y antisemites.

Alexandru III morrió de forma repentina en 1894, ensin que llegara a inculcar al so fíu les capacidaes de gobiernu necesaries pa un país desapaecíu nuna fonda crisis social y gubernamental que precisaba reformes de forma urxente.

Nicolás II y el nuevu movimientu revolucionariu[editar | editar la fonte]

L'últimu zar de Rusia, Nicolás II.

Alexandru foi asocedíu pol so fíu Nicolás II (18941917). La Revolución Industrial, qu'empezaba a exercer una influencia importante en Rusia, fomentaría los factores que finalmente acabaríen col zar. Los elementos lliberales ente los capitalistes y la nobleza creíen nuna reforma social pacífica y nuna monarquía constitucional, tomando parte nel Partíu Democráticu Constitucional (KD), tamién llamaos kadety. Los miembros del Partíu Social-Revolucionariu (SR o esery) integraron na so doctrina la tradición de los naródnik, y esixeron la distribución de la tierra ente los que la trabayaren: los llabradores. Otru grupu radical yera'l de los miembros del Partíu Obreru Socialdemócrata de Rusia (SD), representantes del marxismu en Rusia. Ganando cada vez más sofitu per parte d'intelectuales y la clase obrera urbana, defendíen una revolución social, económica y política.

En 1903, el partíu SD biforcar en dos faiciones: los mencheviques, o moderaos, y los bolxeviques, o radicales. Los mencheviques creíen que'l socialismu ruso llegaría gradual y pacíficamente y que'l réxime del zar tendría de ser asocedíu por una república democrática na que los socialistes hubieren de cooperar colos partíos burgueses. Los bolxeviques, baxu Vladímir Lenin, sosteníen la formación d'una pequeña élite de revolucionarios profesionales, suxetos a una ferrial disciplina de partíu, qu'actuaren de vanguardia del proletariáu col fin de tomar el poder pola fuercia.[2]

La desastrosa intervención de les fuercies armaes na Guerra Ruso-Xaponesa de 1904-1905 foi un gran contratiempu pal réxime zarista y amontó el probable potencial d'un llevantamientu. En xineru de 1905, una serie de sucesos conocíos como "Domingo Sangrientu" asocedieron cuando'l Padre Gapón condució a una gran masa de xente al Palaciu d'Iviernu en San Petersburgu pa presentar un pidimientu al zar. Cuando'l grupu llegó al palaciu, los cosacos abrieron fueu sobre los ellí aconceyaos, matando a cientos de persones. El pueblu rusu llegó a tal indignación pola masacre que se declaró una fuelga xeneral demandando una república democrática. Esto marcó l'entamu de la Revolución rusa de 1905. Los sóviets (conseyos de trabayadores) apaecieron na mayoría de ciudaes pa dirixir l'actividá revolucionaria. Rusia acabó paralizada, y el gobiernu, nuna situación desesperada.

N'ochobre de 1905, Nicolás robló con reticencies el famosu Manifiestu d'Ochobre, que concedía la creación de la Duma Imperial de Rusia (parllamentu) nacional que convocaría ensin demoranza. El derechu al votu foi xeneralizáu y nenguna llei entraría a valir ensin el refrendo de la Duma. Los grupos moderaos taben satisfechos, pero los socialistes refugaron les concesiones y trataron d'entamar nueves fuelgues. A la fin de 1905, esistía cierta desunión ente los reformistes, y la posición del zar acabaría fortaleciéndose col pasu del tiempu. Finalmente, foi promulgada la primer constitución de Rusia, la Constitución rusa de 1906.

La Revolución Rusa[editar | editar la fonte]

Ficheru:Soviet Union, Lenin (55).jpg
Vladímir Lenin en tornando a Petrográu.

El zar Nicolás II y los sos collaboradores fixeron entrar al país na Primer Guerra Mundial con entusiasmu y patriotismu, y cola defensa de los hermanos eslavos ortodoxos, los serbios, como principal argumentu bélicu. Sicasí, la debilidá de la economía rusa y l'ineficacia y corrupción del gobiernu solu tuvieron despintaes bien de volao pol mantu de fervor nacionalista. Los reveses militares y l'incompetencia gubernamental llueu decepcionaron a la población. El control alemán del Mar Bálticu y el bloquéu xermanu-otomanu del Mar Negru tarazaron les víes d'entrada al comerciu marítimu internacional y torgaron la llegada de mercancíes de primera necesidá.

A mediaos de 1915, l'impautu de la guerra yera desmoralizante. La comida y el combustible arralecíen, el númberu de baxes yera escandalosu, y l'inflación nun dexaba d'esguilar. Les fuelgues aumentaron ente los obreros mal pagos de les fábriques y los llabradores, qu'esixíen reformes agraries, taben inquietos. Mientres, el descontentu xeneral col réxime agravar por momentos por causa de los informes qu'afirmaben qu'un místicu semianalfabeto, Grigori Rasputin, ganárase una importante influencia política dientro del gobiernu. El so asesinatu a finales de 1916 acabó col escándalu pero nun restauró'l prestíu perdíu del réxime.

El 3 de marzu de 1917, tuvo llugar una fuelga na fábrica Putílov de la capital Petrográu (l'antigua San Petersburgu). Nuna selmana, casi tolos obreros de la ciudá secundar, y empezaben a asocedese los disturbios caleyeros. Cuando'l zar eslleió la Duma y encamentó a los güelguistes a que volvieren al trabayu, los sos órdenes desencadenaron la Revolución de Febreru.

La Duma refugó eslleise, los güelguistes celebraron mítines masivos desafiando al réxime, y l'exércitu explícitamente púnxose del llau de los obreros. Unos díes dempués la Duma nomó un Gobiernu provisional encabezáu pol Príncipe Lvov. A otru día el zar abdicó. Coles mesmes, los socialistes de Petrográu formaron el Sóviet de Petrográu (conseyu) de los Representantes de los Trabayadores y los Soldaos pa, según la so retórica, apurri-yos el poder del qu'escarecíen na Duma. Mientres el Gobiernu provisional agora encabezáu por Aleksandr Kérenski dexaba pasar el tiempu, el soviet marxista en Petrográu arrobinó la so organización al traviés de tol país creando sóviets llocales. Coles mesmes, Kérenski cometió'l fatal error de siguir la participación de Rusia na guerra, una decisión desaxeradamente impopular ente'l pueblu.

Lenin tornó a Rusia n'abril dende'l so exiliu en Suiza, con ayuda d'Alemaña, qu'esperaba qu'un conflictu civil xeneralizáu obligara a Rusia a retirase de la guerra. Producióse una sonora receición al cargu de miles de llabradores, obreros y soldaos ante la llegada del tren que traía a Lenin a Petrográu. Dempués de munches maniobres ente bambalinas, los bolxeviques formaron un nuevu gobiernu lideráu por Lenin en payares de 1917, y obligaron a Kérenski y el so executivu a fuxir escontra l'exiliu; tou esto, mientres los sucesos que seríen conocíos como la Revolución d'Ochobre.

Cuando l'Asamblea Constituyente Rusa, que s'axuntó en xineru de 1918, refugó convertise nun meru preséu de los bolxeviques, foi eslleida polos partidarios de Lenin. Cola disolución de l'Asamblea constituyente, sumió la última muerte de l'anterior y efímera democracia. A partir d'esi momentu, tando la oposición moderada fuera de combate, Lenin pudo desvenceyar el so réxime de la Gran Guerra por aciu el duru Tratáu de Brest-Litovsk robláu con Alemaña, qu'impunxo a Rusia grandes perdes en territorios.

Cola llegada al poder del gobiernu provisional, el zar foi recluyíu xunto a la so familia nel palaciu de Tsárskoye Seló, cerca de Petrográu, pa dempués ser treslladáu a Tobolsk. En 1918, l'eméritu zar Nicolás II topaba prisioneru de los bolxeviques en Ekaterimburgu. Ante la posible llegada de los blancos, Lenin autorizó la orde d'asesinatu de la familia imperial. Un comandu de la Checa executó a tola familia nel interior de la Casa Ipátiev, pa darréu esaniciar cualquier rastru de los cadabres.

La Guerra Civil Rusa[editar | editar la fonte]

Un poderosu grupu de contrarrevolucionarios denomináu'l Movimiento Blanco empezó a entamase pa derrocar a los bolxeviques. Coles mesmes les potencies aliaes unviaron cuerpos espedicionarios pa sofitar a les fuercies anticomunistes. Los aliaos tarrecíen que los bolxeviques tuvieren conspirando colos alemanes de resultes de Brest-Litovsk; tamién teníen la esperanza de que los blancos volvieren a entamar les hostilidaes contra Alemaña. Na seronda de 1918 el réxime bolxevique sobrevivía nuna situación peligrosa, enemistado coles potencies aliaes y los opositores internos. Sicasí, el Movimientu Blanco escarecía d'un mandu unificáu y les sos tropes topábense esvalixaes y ensin actuar de forma coordinada; dalgunos inclusive nun actuaben más que como simples sátrapas d'una rexón.

Pa compensar esta situación d'emerxencia, dio empiezu un reináu del terror mercé'l Exércitu Coloráu y la Cheka (la policía secreta), qu'acabaríen con tolos enemigos de la revolución. Por nobles que declararen ser los sos oxetivos finales, los comunistes nun llograron l'aprobación de tolos elementos de la sociedá y asina tuvieron qu'emplegar la fuercia pa exercer el poder sobre Rusia. Acabaron cola policía secreta zarista, tan despreciada polos rusos de toles opciones polítiques, de la que con otres instituciones del antiguu orde, pero aseguraron la sobrevivencia del so propiu réxime creando una nueva policía política d'entá mayores dimensiones que l'anterior, tantu nel algame de la so autoridá como na severidá de los sos métodos. En 1920, tola resistencia blanca fuera entartallada y los exércitos estranxeros, sacupaos, mas col costu de perpetuar el calquier rusu de poder autocráticu so nueves apariencies.

Tando Rusia enllancada na so guerra civil, les fronteres ente Polonia y Rusia nun quedaben claramente definíes pol Tratáu de Versalles tres el fin de la guerra mundial. La Guerra Rusu-Polaca (1919–1921) (Ofensiva de Kiev), que remató cola derrota del Exércitu Coloráu, determinó temporalmente les llendes ente dambos países.

Principales líderes blancos[editar | editar la fonte]

Nome !Comentariu !Muerte
Mikhaíl Alekséyev Unu de los fundadores del Exércitu de Voluntarios. Finó en 1918 d'un ataque cardiacu mientres se topaba nes cercaníes del Volga.
Pável Bermondt-Aválov Comandante de les fuercies blanques que combatieron n'Estonia, Letonia y Lituania Exiliáu n'Alemaña y Estaos Xuníos, finó en 1974.
Antón Denikin Combatió n'El Cáucasu norte, liderando al Exércitu de Voluntarios. Dirixó una fracasada ofensiva contra Moscú, siendo derrotáu en Orel. Exiliáu en numberosos países europeos, finó en 1947 n'Estaos Xuníos.
Alekséi Kaledin Formó un gobiernu anti-bolxevique en Rostov del Don, siendo reconocíu como líder políticu de la rexón. Suicidar en 1918 ante la meyora de los soviéticos.
Aleksandr Kolchak Reconocíu pol Direutoriu de Omsk como «Gobernante Supremu de Rusia». Apurríu a los bolxeviques pola Lexón Checoslovaca, foi fusiláu en Irkutsk en 1920.
Lavr Kornílov Primer comandante del Exércitu de Voluntarios. Finó en 1918 tratando de tomar la ciudá d'Ekaterinodar.
Piotr Krasnov Anque miembru del Movimientu Blanco, foi presidente de la efímera República Cosaca que s'opunxo tanto a bolxeviques como a blancos. Prindáu polos soviéticos mientres la Segunda Guerra Mundial, foi executáu por traición en 1946.
Yevgueni Miller Dirixó les fuercies blanques en Múrmansk y Arjanguelsk. Exiliáu en Francia, foi prindáu polos soviéticos, treslladáu a Moscú y executáu sumariamente en 1939.
Grigori Semiónov Un cosacu, instalar en Chitá y actuó como un señor feudal col sofitu de Xapón. Exiliáu, permaneció en China y Corea al serviciu de Xapón. En 1946 foi prindáu polos soviéticos y executáu.
Andréi Shkuró Cosacu afamáu pol so calter cerbunu. Asitiáu en Kubán, foi nomáu atamán en 1920. Prindáu polos soviéticos mientres la Segunda Guerra Mundial, foi executáu en 1947.
Ungern von Sternberg Moteyáu El Barón Llocu, dirixó una ofensiva de los Blancos en Mongolia en sofitu al Bogd Khan. Derrotáu en Mongolia, foi prindáu polos soviéticos y executáu en Novonikoláyevsk en 1921.
Piotr Wrangel Conquistó Tsaritsyn, combatió al Exércitu Negru n'Ucraína y fíxose col control de Crimea. Líder del Movimientu Blanco nel exiliu, finó en Bruxeles en 1928.
Nikolái Yudénich Líder de les fuercies blanques del Bálticu, dirixó un fallíu ataque sobre Petrográu. Exiliáu en Francia, finó en 1933 de causes naturales.

La Xunión Soviética[editar | editar la fonte]

Fundación de la Xunión Soviética[editar | editar la fonte]

La historia de Rusia ente 1922 y 1991 ye esencialmente la historia de la Unión de Repúbliques Socialistes Soviétiques o, más de volao, Xunión Soviética. Esta nación xunida pola ideoloxía, establecida en 1922 polos líderes del Partíu Comunista de la Xunión Soviética, se superponía territorialmente a les traces col antiguu Imperiu Rusu. Naquella dómina, el nuevu estáu taba constituyíu por cuatro repúbliques: la República Socialista Federativa Soviética de Rusia (RSFSR), la RSS Ucraniana, la RSS Bielorrusa y la República Federativa Socialista Soviética de Transcaucasia.

La Constitución de la Xunión Soviética de 1924 establecía un sistema federal de gobiernu basáu nuna socesión de soviets emplazados en pueblos, fábriques y ciudaes nes rexones más grandes. Esta pirámide de soviets en cada república integrante remataba nel Congresu de los Sóviets de la Xunión Soviética. Pero mientres l'apariencia yera qu'esti congresu exercía la soberanía, esti órganu taba de fechu controláu pol Partíu Comunista de la Xunión Soviética, que de la mesma yera supervisáu pol Politburó dende Moscú, la nueva capital de la Xunión Soviética, tal que lo fuera so los zares antes de Pedro'l Grande.

El comunismu de guerra y la Nueva Política Económica[editar | editar la fonte]

El periodu entendíu dende l'afitamientu de la revolución bolxevique en 1917 hasta 1921 ye conocíu como'l periodu del comunismu de guerra. Bancos, ferrocarriles y naves fueron nacionalizaos y l'economía monetaria acutada. Llueu surdiría un fuerte refugu popular ante los cambeos. Los llabradores riquíen pagos en metálicu p'adquirir los sos productos y nun aceptaron con prestu el tener que dexar los escedentes de granu al gobiernu como parte de la so política de guerra civil. Ante esta oposición del campesinado, Lenin empezó una retirada progresiva del comunismu de guerra conocida como la Nueva Política Económica (NEP). Los llabradores viéronse lliberaos de les recaldaciones masives de granu y dexóse-yos vender los sos productos excedentarios nel mercáu. Aguiyóse'l comerciu dexando la venta al per menor. L'estáu siguió siendo'l responsable de la banca, el tresporte, la industria pesao y los servicios públicos.

Anque los grupos d'estrema izquierda ente los mesmos comunistes criticaron a los llabradores ricos o kuláks que se beneficiaben de la NEP, el programa demostró ser bastante beneficiosu y l'economía alicó. La NEP enfrentar a una creciente oposición dende dientro del partíu tres la muerte de Lenin a principios de 1924.

Cambeos na sociedá rusa[editar | editar la fonte]

A midida que la economía rusa diba tresformándose, la vida social de la xente sufrió cambeos igualmente drásticos. Dende l'empiezu de la revolución, el gobiernu intentó debilitar la dominación patriarcal de la familia. El divorciu nun riquir más intervención xudicial; y pa lliberar totalmente a la muyer de les responsabilidaes de la maternidá, l'albuerto foi llegalizáu en fecha tan temprana como 1920. Como efeutu colateral, la emancipación de les muyeres amontó la masa llaboral. Animar a les moces a asegurase una educación y a llabrase una trayeutoria na fábrica o na oficina. Dispunxéronse guarderíes comunales pal cuidu de los neños pequeños y fixéronse esfuercios pa camudar el centru de la vida social de la xente dende'l llar a los grupos educativos y de recréu, los clubes soviéticos.

El réxime abandonó la política zarista de discriminación contra les minoríes nacionales en favor d'una política d'integrar a los más de doscientos grupos minoritarios na vida soviética. Otra carauterística del réxime foi la estensión de los servicios sanitarios. Promoviéronse campañes contra'l tifus, el roxura y la malaria; el númberu de doctores amontóse tan rápido como les infraestructures y la formación poder dexar; y la tasa de mortalidá infantil escayó rápido ente que la esperanza de vida xubió con igual baramentu.

El gobiernu tamién promovió'l ateísmu y el materialismu, que formaben la base del marxismu teóricu. Oponer a les relixones entamaes, sobremanera coles mires de quebrar el poder de la Ilesia Ortodoxa Rusa, una antigua pilastra del antiguu réxime y una gran barrera pal cambéu social. Munchos líderes relixosos fueron unviaos a campos d'exiliu internos. Prohibióse-yos a los miembros del partíu asistir a servicios relixosos. El sistema educativu foi darréu dixebráu de la Ilesia. La enseñanza relixosa foi prohibida sacante en casa y fíxose fincapié na instrucción ateísta nes escueles.

Los primeros años de Stalin: industrialización y coleutivización[editar | editar la fonte]

Los años ente 1929 y 1939 entienden una década aturbolinada na historia rusa, un periodu de industrialización masiva y lluches internes al establecer Josif Stalin control casi total sobre la sociedá rusa, ostentando un poder ensin restricciones desconocíu inclusive pa los zares más ambiciosos. Tres la muerte de Lenin en 1924, Stalin lluchó con otres faiciones rivales del Politburó, especialmente León Trotsky, pol lideralgu de la Xunión Soviética. En 1928, colos trosquistes exiliaos o espulsaos del poder, Stalin foi capaz de poner en práutica un programa radical de industrialización.

En 1928 Stalin propunxo'l primera Plan Quinquenal. Abolida la NEP, foi'l primeru d'unos planes empobinaos a la rápida acumuladura de capital por aciu l'ensamblaxe de vastos complexos d'industria pesao, la coleutivización de l'agricultura, la manufactura acutada de bienes de consumu. Cola implantación del plan, per primer vegada na historia un gobiernu controlaba tola actividá económica. Mientres nos países capitalistes les fábriques y les mines atopábense inactives o funcionando per debaxo del so rendimientu máximu mientres la Gran Depresión y millones d'obreros fueron al paru, el pueblu soviéticu trabayaba bastantes hores al día, seis díes a la selmana nun cansosu intentu de revolucionar la estructura económica de Rusia.

Como parte del plan, el gobiernu tomó'l control de l'agricultura al traviés del estáu y les granxes coleutives. Por aciu un decretu de febreru de 1930, cerca d'un millón de kuláks fueron forzaos a abandonar la so tierra. Munchu llabradores opunxéronse firmemente a la reglamentación estricta del estáu, frecuentemente matando'l ganáu cuando s'enfrentaben a la perda de la so tierra. En delles rexones llegaron a remontase, ya incontables llabradores consideraos oficialmente "kuláks" poles autoridaes fueron executaos. Españó una grave fame y dellos millones de llabradores morrieron de inanición. Les deterioraes condiciones nel campu conducieron a millones de llabradores desesperaos a unes ciudaes en rápida crecedera, amontando desproporcionadamente la población urbana nel espaciu d'unos pocos años.

Los planes producieron unes fabuloses resultaos n'árees distintes a l'agricultura. Rusia, so ciertos parámetros la nación más probe d'Europa nel momentu de la revolución bolxevique, industrializábase agora a un ritmu ensin precedentes, devasando de llargu la industrialización alemana del sieglu diecinueve y la de Xapón a principios del venti. Les autoridaes soviétiques declararon en 1932 una medría de la producción industrial un 334 per cientu con al respeutive de 1914, y en 1937 una crecedera del 180 per cientu sobre 1932. Ye más, la sobrevivencia de la XRSS frente a la inminente acometida nazi foi posible en parte gracies a la capacidá de producción llograda con felicidá industrialización.

Mientres los planes quinquenales fueron avanzando, Stalin foi afitando'l so poder personal. La policía secreta axuntaba per miles a ciudadanos soviéticos pa la so execución. De los seis miembros orixinales del Politburó de 1920 que sobrevivió a Lenin, toos fueron purgados por Stalin. Los vieyos bolxeviques que fueren lleales collacios de Lenin, altos oficiales del Exércitu Coloráu, y direutores d'industria fueron liquidaos nes Grandes Purgues.

La represión estalinista llevó a la creación d'un enorme sistema d'exiliu interior, de dimensiones considerablemente mayores que les dispuestes nel pasáu polos zares. Punxéronse a valir sanciones draconianas y munchos ciudadanos fueron enxuiciaos por crímenes ficticios de sabotaxe y espionaxe. El llabor realizáu polos presos nos campos de trabayu del sistema del Gulag aportó a una pieza importante del esfuerciu industrializador, especialmente en Siberia. Seique unos 14 millones de persones pasaríen pol Gulag.[3]

La Xunión Soviética na escena internacional[editar | editar la fonte]

La Segunda Guerra Mundial[editar | editar la fonte]

En 1939, la Xunión Soviética firma cola Alemaña nazi'l Pactu Ribbentrop-Mólotov, un tratáu de non-agresión ente dambes potencies qu'amás incluyía un apéndiz secretu pol cual dambes estremar la Europa del Este y los países bálticos. La URSS invadía Polonia esi mesmu añu de forma conxunta colos alemanes. Tres la rindición de Polonia, la URSS se anexonaba el denomináu «Kresy». Per otru llau, invadía Finlandia na llamada Guerra d'Iviernu, anexonándose el ismu de Karelia.

Sicasí, Alemaña invadía de forma repentina la URSS na Operación Barbarossa. La Xunión Soviética, colos sos meyores xenerales y oficiales esaniciaos mientres la Gran Purga, con una maquinaria bélica deficiente, y con un Stalin inoperante del que dependíen toles órdenes nel frente, sufría un colapsu frente a les tropes de la Wehrmacht. El desastre soviéticu foi inmensu: en cinco meses, los soviéticos sufrieren más de 4 millones de baxes militares, y los alemanes taben a les puertes de Moscú y sitiando Leningráu.

La situación dio un xiru drásticu tres la Batalla de Stalingráu, onde la victoria soviética evitó que los alemanes facer colos pozos petrolíferos d'El Cáucasu. Tres eso, los soviéticos nun perdieron la iniciativa na guerra. Cola Operación Bagration, los soviéticos lliberaben Bielorrusia y los países bálticos. Pa 1945, los soviéticos yá lliberaren gran parte de la Europa del Este. En marzu, los soviéticos entraben en Berlín, y Hitler suicidábase; poco dempués, l'Alemaña nazi rindir a les potencies Aliaes.

Mentanto, n'oriente, los soviéticos caltuvieron una batalla inicial contra los xaponeses na Batalla de Jaljin Gol en 1939. Gracies a los sos espíes, los soviéticos afayaron que Xapón nun sofitaría a Alemaña na so invasión, de cuenta que pudieron concentrar toles sos fuercies na llucha contra los alemanes. Tres la rindición alemana, la Xunión Soviética declaró la guerra a Xapón y invadió Manchuria; Xapón se rindiría pocu dempués.

Anque la Xunión Soviética foi unu de los vencedores na Segunda Guerra Mundial, la so economía fuera afarada mientres el conflictu por causa de la invasión alemana, cobrándose más de 20 millones de víctimes, ente baxes civiles y militares.

La Guerra Fría[editar | editar la fonte]

La collaboración ente los Aliaos fíxo-yos ganar la guerra y supuestamente sirviría como base pa la reconstrucción y la seguridá europees mientres la posguerra. Sicasí, el conflictu ente los intereses soviéticu y estauxunidense, conocíu como Guerra Fría, apoderaría la escena internacional mientres les siguientes décades, asumiéndose como un choque d'ideoloxíes n'apariencia.

La Guerra Fría surdió de la disputa ente Stalin y el presidente Harry Truman sobre'l futuru d'Europa del Este dempués de la Conferencia de Potsdam nel branu de 1945. Rusia sufriera trés devastadores conflictos dende l'oeste los anteriores 150 años, polo que la meta de Stalin foi la d'establecer una zona d'estado tapón ente Alemaña y la URSS. Truman acusó a Stalin de traicionar los alcuerdos de Yalta. Con Europa Oriental sol control de la URSS, Stalin tamién ganaba tiempu mientres se desenvolvía de callao el so propiu proyeutu de bomba atómica.

N'abril de 1949, los Estaos Xuníos patrocinaron la Organización del Tratáu del Atlánticu Norte (OTAN), un pactu de defensa mutua na que la mayoría de les naciones occidentales roblaron actuar contra un estáu concretu qu'atacara a cualesquier de los socios. La Xunión Soviética estableció un contrapacto oriental a la OTAN en 1955, denomináu'l Pactu de Varsovia. La división d'Europa en dos bloques se extrapolaría más tarde mundialmente, especialmente tres 1949, cuando'l monopoliu nuclear norteamericanu vio'l so fin cola prueba de la primera bomba atómica soviética y el comunismu facer col poder en China.

Los principales oxetivos de la política esterior soviética fueron el caltenimientu y la meyora de la seguridá nacional y el sostenimientu de la hexemonía sobre Europa Oriental. La Xunión Soviética caltuvo la so influencia sobre'l Pactu de Varsovia por aciu la represión de la Revolución Húngara de 1956, la Primavera de Praga en Checoslovaquia en 1968, y sofitando la persecución del movimientu Solidaridá en Polonia a principios de los años 1980.

Mientres la Xunión Soviética siguió calteniendo estrechu control sobre la so esfera d'influencia, la Guerra Fría dio pasu a un periodu menos tirante ente 1961 y 1962 con unes rellaciones internacionales más complexes pa les que'l mundu nun s'estremaba tan claramente en dos claros polos opuestos. Los países menos influyentes tuvieron mayor capacidá de maniobra p'afirmar la so independencia, y los dos superpotencies fueron solo medianamente capaces de reconocer intereses comunes al tratar de xixilar la proliferación d'armes nucleares en trataos como'l SALT I, SALT II y el Tratáu sobre Misiles Anti-Balísticos.

Les rellaciones soviéticu-estauxunidenses deteriorar tres la entrada del contingente militar soviéticu n'Afganistán en 1979 y la eleición de Ronald Reagan en 1980.

Los años de Khrushchov y Brézhnev[editar | editar la fonte]

Mientres la llucha pol poder que socedió tres la muerte de Stalin en 1953, les sos más estrechos collaboradores salieron derrotaos. Nikita Khrushchov afitó la so posición nun discursu ante'l XX Congresu del Partíu Comunista detallando les otomíes de Stalin y atacándolo por promover un Cultu a la personalidá cultu a la so personalidá. A midida que díbense faciendo públicos los detalles del discursu, Khrushchov aceleró la execución d'un ampliu paquete de reformes. Menguando la énfasis del so antecesor pola industria pesada, amontó la producción de bienes de consumu ya inmuebles, amás d'aguiyar la producción agraria. Les nueves polítiques ameyoraron les condiciones de vida, anque la escasez de maquinaria, testiles y otros bienes de consumu non perecederos haber d'amontar nos años siguientes. El sistema xudicial, anque inda so control absolutu del Partíu, dio per terminada la política del terror. Los intelectuales tuvieron mayor llibertá d'espresión mientres el destemple de Khrushchov que mientres el periodu estalinista.

En 1964, Khrushchov foi destituyíu pol Comité Central del Partíu Comunista, atribuyéndo-y una gran cantidá d'errores qu'incluyíen dellos reveses soviéticos como la Crisis de los Misiles Cubanos y la Rotura chino-soviética. Dempués d'un curtiu periodu de mandatu coleutivu, un veteranu burócrata, Leonid Brézhnev, ocupó'l llugar de Khrushchov.

A pesar de la meyora de la planificación económica so Khrushchov, el sistema permaneció dependiente de planes centralizaos realizaos ensin nenguna referencia a los mecanismos del mercáu. Como país desenvueltu que yera, la Xunión Soviética nos años 70 tuvo series dificultaes pa caltener les altes tases de crecedera nel sector industrializáu de qu'esfrutara n'años precedentes. Fíxose necesariu una medría progresiva na inversión y la masa llaboral pa caltener la crecedera, pero estos apurras faíense cada vez más complicaos de llograr, en parte debíu al refuerzu na producción de bienes de consumu. Anque los oxetivos de los planes quinquenales de los años 70 viéronse revisaos a la baxa, non pudieron algamar. El desenvolvimientu agrariu siguió enllancáu mientres los años de Brézhnev.

Anque ciertos aparatos y otros bienes fueron progresivamente más accesibles mientres los años 60 y 70, les meyores en construcción y producción d'alimentos nun fueron abondos. La naciente cultura del consumismu y l'escasez en bienes de consumu, inherentes a un sistema de precios non reguláu pol mercáu, fomentó'l robu de propiedaes estatales y la crecedera d'un brengosu mercáu negru. Pero, en contraste col espíritu revolucionariu qu'acompañó a la nacencia de la Xunión Soviética, l'estáu d'ánimu que predominaba na élite soviética al morrer Brézhnev en 1982 yera'l mieu al cambéu.

La inminente rotura de la Unión[editar | editar la fonte]

Dos tendencies apoderaron la década siguiente: l'aparente desmoronamiento de les estructures económicu y políticu, y los intentos por invertir esi procesu por aciu reformes improvisaes. Dempués de la rápida socesión de Yuri Andrópov y Konstantín Chernenko, figures de transición con fuertes raigaños na tradición breznevita, el relativamente nuevu y enérxicu Mikhaíl Gorbachov llevó a cabo cambio significantes na economía y nel lideralgu del partíu. La so política de glásnost lliberó l'accesu públicu a la información dempués de décades de represión gubernamental. Pero Gorbachov fracasó al tratar de enmendar la crisis esencial del sistema soviéticu; en 1991, cuando una combalechadura de persones próximes al gobiernu (Intentu de golpe d'Estáu na Xunión Soviética) reveló la debilidá de la posición política de Gorbachov, el fin de la Xunión Soviética taba próximu.

A la fin de la Primer Guerra Mundial, los grandes imperios Otomanu, de los Habsburgu y los Románov derrumbáronse, dexando Europa Oriental y Eurasia nel caos. Solo'l Imperiu Rusu acabó reconfigurado sol lideralgu bolxevique. Stalin conducir pola sienda de la industrialización y l'agresión Nazi acabó convirtiéndolo nuna superpotencia rival de los Estaos Xuníos. La economía centralizada acabó demostrándose menos sostenible coles teunoloxíes postindustriales y coles demandes d'una nueva clase media y una burocracia forxada sol so tuteláu. La Perestroika antemanó l'esmantelamientu de la economía, y la glásnost dexó a les minoríes étniques y los nacionalistes, hasta entós invisibles pal públicu, adquirir notoriedá. Cuando Gorbachov trató de reformar el partíu, debilitó los venceyos que cohesionaban l'Estáu y la Xunión.

La RSFS de Rusia na Xunión Soviética[editar | editar la fonte]

Por causa de la posición dominante de los rusos na Xunión Soviética, la mayoría nun lu emprestaba especial atención a les diferencies ente Rusia y la URSS antes de finales de los 80. Sicasí, el fechu de que'l réxime taba apoderáu por rusos nun implicaba que la RSFS de Rusia o RSFSR tuviera especialmente beneficiada por esta coxuntura. Ello ye que Rusia escarecía de los escasos preseos de soberanía que les otres repúbliques teníen siquier, como les sos respeutives cañes del Partíu Comunista, la KGB, conseyu de sindicatos, Academia de les Ciencies y similares. La razón d'esto ye que, d'esistir cañes de diches organizaciones na RSFSR, amenaciaríen les estructures de poder de la Unión.

A finales de los años 80, Gorbachov subestimó la importancia de la República Socialista Federativa Soviética de Rusia (RSFSR), que remaneció como un centru de poder rival de la Xunión Soviética. Una reaición nacionalista rusa contra la Unión llegó cuando munchos rusos empezaron a creer que Rusia había subsidiado a otres repúbliques, cada vez más probes, con petroleu barato, por casu. Les demandes d'unes instituciones propies crecieren en Rusia y, cuando'l nacionalismu ruso foi claramente patente a la fin de la década, apaecieron tensiones ente los que pretendíen caltener una Unión cohesionada y los que pretendíen crear un estáu rusu fuerte.

Estes tensiones acabaron personificándose na llucha de poder ente'l Presidente de la Xunión Soviética Mikhaíl Gorbachov y el Presidente de la RSFSR Borís Yeltsin. Esaniciáu de la política de la Unión por Gorbachov en 1987, Yeltsin, un home de partíu a la vieya usanza ensin nengún antecedente de disidencia, precisaba una plataforma alternativa pa desafiar a Gorbachov. Crear representándose a sigo mesmu como un nacionalista rusu y un demócrata convencíu. Tres un golpe de suerte, llogró ser escoyíu Presidente del Sóviet Supremu de la RSFSR en mayu de 1990, convirtiéndose de fechu nel primer presidente electu de Rusia. Al mes siguiente, blindó la llexislación otorgándo-y a les lleis ruses prioridá sobre les lleis soviétiques y reteniendo dos terceres partes del presupuestu. El 12 de xunu de 1990 el Congresu de los Diputaos del Pueblu de Rusia declaraba la soberanía de la RSFS de Rusia.

El intentu de golpe d'Estáu na Xunión Soviética n'agostu de 1991 por comunistes de la llinia dura y la cúpula del KGB fracasaría cola ayuda de Yeltsin. Los cabezaleros del golpe pretendieron salvar el partíu y la Xunión; sicasí, entainaron el colapsu de dambos.

La Xunión Soviética se disgregó oficialmente'l 25 d'avientu de 1991. L'actu final del trespasu de poder de la Xunión Soviética a Rusia foi la cesión, de Gorbachov a Yeltsin, de les maletes conteniendo los códigos pa esplegar l'arsenal nuclear.

La Federación de Rusia[editar | editar la fonte]

Firma en Moscú del tratáu Start II ente Borís Yeltsin y el presidente de los Estaos Xuníos, George H. W. Bush, 1 de marzu de 1993.

A mediaos de los años 90, la Federación de Rusia yera una democracia multipartidista, mas yera difícil asegurar un gobiernu representativu por causa de dos problemes estructurales: l'enfrentamientu ente'l presidente y el parllamentu, y l'anárquicu sistema de partíos. Anque Yeltsin ganó prestíu nel estranxeru al amosase como un demócrata pa debilitar a Gorvachov, la so concepción de la presidencia yera bien autocrática, actuando bien como'l so propiu primer ministru (hasta xunu de 1992) o bien nomando para tal cargu a xente del so enfotu, ensin tener en cuenta al parllamentu.

Mientres, la escesiva presencia de partíos minúsculos y el so refugu a formar aliances coherentes dexaba la llexislatura ingobernable. Mientres 1993, el contenciosu ente Yeltsin y el parllamentu remataría cola crisis constitucional d'ochobre. Esta llegó al so puntu críticu cuando, el 3 d'ochobre, Yeltsin mandó a los tanques a bombardear la Casa Blanca (Moscú). Con esti trascendente (ya inconstitucional) pasu d'eslleir a cañonazos el parllamentu, Rusia nun había tao tan cerca del enfrentamientu civil dende la revolución de 1917. A partir d'entós, Yeltsin dispunxo d'entera llibertá pa imponer una constitución con fuertes poderes presidenciales, que foi aprobada en referendu n'avientu de 1993. Sicasí, el votu d'avientu tamién supunxo una meyora importante de comunistes y nacionalistes, reflexu del creciente desencantu de la población coles reformes económiques neolliberales.

Magar llegar al poder nun ambiente xeneral d'optimismu, Yeltsin nunca recuperaría la so popularidá en sofitando la "'terapia de choque" económica de Yegor Gaidar: fin del control de precios de la era soviética, retayos drásticos nel gastu públicu y l'apertura al comerciu esterior en 1992. Les reformes afararon darréu la calidá de vida de la gran mayoría de la población, especialmente naquellos sectores beneficiaos polos salariu y precios controlaos, los subsidios y l'estáu del bienestar de la dómina comunista. Rusia sufrió na década de los noventa una recesión económica más grave que la Gran Depresión qu'azotó los Estaos Xuníos o Alemaña a principios de los años 1930.[4]

Les reformes económiques consolidaron una oligarquía semicriminal guañada nel vieyu sistema soviéticu. Aconseyada polos gobiernos occidentales, el Bancu Mundial y el Fondu Monetariu Internacional, Rusia embarcar na más grande y más rápida privatización enxamás llevada a cabu por un gobiernu en tola historia. A mediaos de década, el comerciu, los servicios y la pequeña industria yá taben en manes privaes. Casi toles grandes empresa fueron adquiríes polos sos antiguos direutores, niciando una clase de nuevos ricos cercanos a diverses mafies o a inversores occidentales.[5] Na base del sistema, por causa de la inflación o'l desemplegu, munchos obreros acabaron na probeza, la prostitución o la delincuencia.

Con too y con eso, un supuestu regresu a la economía empobinada paecía casi imposible, cuntando col refugu unánime d'Occidente. La economía Rusa atopó'l fin del calvariu cola recuperación a partir de 1999 en parte gracies a l'alza de los precios del crudu, la so principal esportación entá quedando lloñe los niveles de producción soviéticos.

Tres la crisis financiera de 1998 Yeltsin atopar nel ocaso de la so trayeutoria. Solo unos minutos antes del primer día de 2000, dimitió por sorpresa dexando'l gobiernu en manes del so primer ministru, Vladímir Putin, un antiguu funcionariu del KGB y xefe de la so axencia socesora, el Serviciu Federal de Seguridá. En 2000, el nuevu presidente ganó con facilidá a los sos contrincantes nes eleiciones presidenciales del 26 de marzu, ganando en primer vuelta. En 2004 foi reelixíu col 71% de los votos y los sos aliaos ganaron les llexislatives, magar les reticencies d'observadores nacionales y estranxeros sobre la llimpieza de los comicios. Fíxose entá más patente la esmolición internacional a finales de 2004 pola mor les notables meyores nel endurecimientu del control del presidente sobre l'Asamblea Federal de Rusia (parllamentu), la sociedá civil y los representantes rexonales.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Rusia prerrevolucionaria

  • Becker, Seymour. "Nobility and Privilege in Late Imperial Russia", en American Historical Review 92:4 (ochobre 1987) páxs. 1006–1007.
  • Curtis, Glenn Y (ed). Russia: a country study. Washington, DC: Federal Research Division, Library of Congress, 1998. DK510.23.R883 1998
  • Hobsbawm, Eric. La era de la revolución, 1789–1848. Barcelona: Crítica, 1997. ISBN 84-7423-855-2
  • Manning, Roberta. The Crisis of the Old Order in Russia: Gentry and Government. Princeton University Press, 1982. ISBN 0-691-05349-9
  • Moss, Walter G. A History of Russia. Vol. 1: To 1917. 2ª ed. Anthem Press, 2002. ISBN 1-84331-023-6
  • Skocpol, Theda. States and Social Revolutions: A Comparative Analysis of France, Russia, and China. Cambridge O Press, 1988. ISBN 0-521-29499-1
  • Marcoff, Alexis. L'alma del pueblu rusu y la so evolución histórica. Barcelona, Tipografía La Educación, 1945.
  • Idees principales del llibru de Alexis Marcoff sobre Rusia
  • Hanisch, Erdmann. Historia de Rusia. Madrid, Espasa-Calpe, 1944. Dos volumes. Traducción de Guillermo Sans Huelin.
  • Idees principales del llibru de Erdmann Hanisch sobre Rusia

Yera soviética

  • Cohen, Stephen F. Rethinking the Soviet Experience: Politics and History since 1917. Nueva York: Oxford University Press, 1985. ISBN 0-19-504016-3
  • Fitzpatrick, Sheila. The Russian Revolution. Nueva York: Oxford University Press, 1982. ISBN 0-19-280204-6
  • Goldman, Marshall I. "Economic Problems in the Soviet Union", Current History, 82, ochobre 1983, 322–25.
  • Paul R. Gregory y Robert C. Stuart, Russian and Soviet Economic Performance and Structure, Addison-Wesley, séptima edición, 2001. ISBN 0-321-07816-0
  • Lewin, Moshe. Russian Peasants and Soviet Power. Evanston: Northwestern University Press, 1968. ISBN 0-8101-0140-8
  • McCauley, Martin. The Soviet Union 1917–1991. 2ª ed. Londres: Longman, 1993. ISBN 0-582-01323-2
  • Moss, Walter G. A History of Russia. Vol. 2: Since 1855. 2ª ed. Anthem Press, 2005. ISBN 1-84331-034-1
  • Remington, Thomas. Building Socialism in Bolshevik Russia. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press, 1984. ISBN 0-8229-3809-X
  • Solzhenitsyn, Aleksandr. Archipiélagu Gulag: 1918–1956. Barcelona: Plaza & Janés, 1974. ISBN 84-01-33066-1

Etapa post-soviética

  • Cohen, Stephen. Failed Crusade: America and the Tragedy of Post-Communist Russia. Nueva York: W.W. Norton, 2000. ISBN 0-393-32226-2
  • Fairbanks, Jr., Charles H. 1999. "The Feudalization of the State." Journal of Democracy 10(2):47–53.
  • Paul R. Gregory y Robert C. Stuart, Russian and Soviet Economic Performance and Structure, Addison-Wesley, séptima edición, 2001. ISBN 0-321-07816-0
  • Medvedev, Roy. La Rusia Post-soviética. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, 2004. ISBN 84-493-1634-0
  • Moss, Walter G. A History of Russia. Vol. 2: Since 1855. 2ª ed. Anthem Press, 2005. Capítulu 22. ISBN 1-84331-034-1

Notes[editar | editar la fonte]

  1. VV.AA. Guía del mundu 2009, IEPALA Editorial, 2008 ISBN 84-675-3225-4, 9788467532258
  2. Pa un analís más detalláu de la reaición de la élite, lléase Manning, Roberta. The Crisis of the Old Order in Russia: Gentry and Government. Princeton University Press, 1982.
  3. http://scholar.princeton.edu/golosov/publications/revolution-and-industrialization-russia-through-lenses-neoclassical-growth-theo Was Stalin Necessary for Russia's Economic Development?
  4. Peter Nolan, China's Rise, Russia's Fall. Macmillan Press, 1995. páxs. 17–18. ISBN 0-312-12714-6
  5. Vease Fairbanks, Jr., Charles H. 1999. "The Feudalization of the State". Journal of Democracy 10(2):47–53.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

N'inglés