Hitites

De Wikipedia
Hitites
(dende II mileniu)
grupu étnicu históricu
Alministración
Xeografía
Cambiar los datos en Wikidata

El Hatti o Imperiu hitita[1] foi un Estáu de l'Antigüedá que s'anició circa del sieglu XVII e.C. y venció circa del sieglu XII e.C.[2] Fueron un poder dominante n'Anatolia, onde s'asitió'l so nucleu políticu central y otros territorios periféricos.[2] Mientres los sieglos XIV y XIII e.C. incorporaron un gran númberu de vasallos anatólicos n'occidente y controlaron estenses zones de Siria septentrional, algamando'l ríu Éufrates.[2] El so organización políticu-militar foi complexa.[2]

La so capital foi Hattusa. Falaben una llingua indoeuropea, escrita con xeroglíficos o calteres cuneiformes tomaos d'Asiria. El so reinu axuntó a numberoses ciudaes-estáu de cultures bien distintes ente elles y llegó a crear un influyente imperiu gracies a la so superioridá militar y a la so gran habilidá diplomática, polo que foi la «tercer» potencia n'Oriente Próximu, xunto con Babilonia y Exiptu. Perfeccionaron el carru de combate llixeru y emplegar con gran ésitu. Atribúyese-yos una de los primeros usos del fierro n'Oriente Próximu pa ellaborar armes y oxetos de luxu. Tres el so cayente, cayeron nel olvidu hasta'l sieglu XIX.

Arqueoloxía de los hitites[editar | editar la fonte]

Un rhyton hitita del Muséu Metropolitanu d'Arte.

Gracies a numberoses escavaciones, dalgunes tan importantes como'l descubrimientu de lo que sería similar a un "archivu nacional" en Hattusa, y munches referencies en testos d'orixe asiriu y exipciu, púdose reconstruyir la so historia y llegar a descifrar la so escritura.

El nome de Hatti[editar | editar la fonte]

Nun se sabe a ciencia cierta cómo se llamaben a sigo mesmos. El nome de Hatti provién de les cróniques asiries que lo identificaben como Khati (el país de Hatti), y per otra parte los exipcios denomináben-yos "Heta", que ye la trescripción más común del xeroglíficu "Ht" (la escritura exipcio escarecía de vocales).

N'idioma asiriu o acadiu URUHai-at-ti

Per otra parte, los "hatti" yeren un pueblu non indoeuropéu que vivía na mesma rexón que los hitites, antes del primer imperiu hitita, y que la so conquista per parte de los segundos provocó que los asirios y demás Estaos vecinos siguieren usando'l nome de "hatti" pa denominar a los nuevos ocupantes, pasando a significar "La tierra de la ciudá de Hattusa".[3] La llingua hática de los hatti siguió siendo usada dacuando y pa ciertos propósitos dientro de les inscripciones n'hitita.

El términu provién de les referencies bíbliques. Ésti yera llamáu "Hittim", que Lutero traduciría al alemán como "Hethiter", los ingleses convertir en "Hittites", ente que los franceses denominar primero "Héthéens" p'acabar llamándo-yos de la mesma que los ingleses, "Hittites". "Hitites" ye'l términu xeneral que s'emplega n'español (tamién s'utilizó'l de "heteos", pero ye pocu frecuente y ta en desusu). Les referencies na Biblia sobre los hitites atópase en Xosué (3,10), Xénesis (15,19-21), (23,3) Númberos (13,29) y Llibru II de los Reis (7,6).

Nel llibru 2 de Samuel (11, 1-21), faise referencia a Urías l'hitita, combatiente de los exércitos del rei David y maríu de Betsabé. En tomándola como concubina mientres Urías engarraba colos amonites, David, dempués d'embarazar a Betsabé, provocó la so muerte.

El descubrimientu de los hitites[editar | editar la fonte]

A diferencia de los reinos contemporáneos de Babilonia, Asiria o Exiptu, que la so memoria tuvo presente nes socesives civilizaciones, el reinu hitita forma parte de los escaecíos pola historia antigua d'Oriente Próximu. Al igual que sumerios, elamitas o urartianos, nun dexaron apenes rastru na memoria de los pueblos que darréu ocuparon les sos tierres. Los baxorrelieves de los hitites y de los sos vasallos, como'l del pasu de Karabel en Kemalpaşa, son bien conocíos dende la dómina antigua y medieval, pero la so atribución foi problemática hasta finales del s. XIX.[4]

En 1834 Charles Texier afaya les ruines d'una antigua ciudá cerca de l'aldega turca de Bogazköy (dempués identificada como la so antigua capital, Hattusa). En 1839, nel so llibru Description de l'Asie Mineure afirma qu'eses ruines pertenecíen a una civilización desconocida.

En 1822, en Viaxes per Siria y Tierra Santa, Johann Ludwig Burckhardt fala del alcuentru d'una llábana con xeroglíficos desconocíos, daqué que pasó nel so momentu inalvertíu. Pero en 1863, los estauxunidenses Augustus Johnson y el direutor Jessup siguiríen les buelgues de Burckhardt en Hama hasta realcontrala.

Ente 1870-80 investíguense diversos restos pol misioneru irlandés Willian Wright, que tresllada delles piedres a Istambul, y H. Skeene y George Smith, qu'afayen Karkemish y atopen restos de la "escritura desconocío", la mesma escritura qu'atoparía en 1879 Henry Sayce en Esmirna.

En 1880, Sayce afirma nuna conferencia ante la Society for Biblical Archaeology que toos esos restos pertenecen a los hitites que menta la Biblia. Cuatro años más tarde, William Wright apurre nueves pruebes a la tesis de Sayce y publica un polémicu y atrevíu tratáu: El gran Imperiu de los Hitites, col desciframientu de les inscripciones hitites pol profesor A. H. Sayce.

Hacia l'añu 1887 afayar en Amarna numberosa documentación exipcia de la dómina d'Akenatón, qu'inclúi abondosa correspondencia coles primeres alusiones direutes a los hitites y a los jebuseos. En 1888, Karl Humann y Felix von Luschan dirixen unes escavaciones en Sendjirli y afayen una fortaleza hitita con numberosos baxorrelieves y tonelaes d'escultures y vasíes de folla cocío. Ente 1891 y 1892 William Flinders Petrie atopa tablillas na mesma "llingua desconocida", que se-y llamaría de primeres "llingua Arzawa", por cuenta de les alusiones que se faíen al territoriu de Arzawa. En 1893 l'arqueólogu francés Ernest Chantre afaya en Bogazköy fragmentos de tablillas na mesma llingua.

Pero'l mayor descubrimientu facer Hugo Winckler ente 1905 y 1909 nuna espedición a Bogazköy, onde atopa más de 10 000 tablillas de lo que paecía ser un "archivu nacional", ente les cualos había testos billingües, lo que dexa descifrar numberosos documentos. Winckler afirma qu'eses ruines pertenecen a la capital, que acaba denominando Hattusa. A partir d'entós, la investigación ente los años 1911 y 1952 centrar en descifrar la llingua hitita, que les sos mayores aportaciones facer Johannes Friedrich que, en 1946, publica un Manual hitita y ente 1952 y 1954 un Diccionariu de llingua hitita.

El puntu culminante del descubrimientu de los hitites producir mientres les escavaciones empobinaes por Kurt Bittel en Bogazköy y les de Helmut Bossert en Karatepe, onde s'atopen nuevos testos billingües qu'ayudaron a descifrar definitivamente la escritura hitita y la fixación de feches.

Historia[editar | editar la fonte]

La historia hitita abarca aproximao quinientos años, dende'l reináu de Labarna a empiezos del sieglu XVII e.C. hasta'l colapsu del reinu a finales del sieglu XIII e.C. o empiezos del XII e.C. La historia del reinu estremar en dos grandes periodos: Reinu Antiguu (empezando col reináu de Labarna) y Reinu Nuevu (empezando col reináu de Tudhaliya I/II). Otres divisiones afaen la historia de los hitites al esquema de la historiografía de los reinos del Antiguu Oriente Próximu y establez tres periodos: antiguu, mediu y nuevu. Sicasí, nesti casu, nun hai unidá pa definir cuándo termina unu y empieza el siguiente.[5]

Oríxenes[editar | editar la fonte]

L'orixe de los hitites y los sos «parientes» luvites y palaítes —toos falantes de llingües indoeuropees—, establecíos n'Anatolia nel segundu mileniu antes de Cristu, ye oxetu d'un alderique que se topa xuníu a los oríxenes de los pueblos indoeuropeos. Una hipótesis propón un orixe autóctonu, polo que los hitites yeren un pueblu indíxena d'Anatolia. Sicasí, la opinión predominante ye que l'orixe de los indoeuropeos ta nes estepes del sur de Rusia d'onde migraron los hitites: cruciaron los Balcanes, travesaron los estrechos que dixebren Asia d'Europa y asitiáronse n'Anatolia Central. La conocencia actual nun dexa determinar si los hitites, luvitas y palaítas llegaron en folaes socesives o coles mesmes, o si quiciabes un pueblu que sería'l so ancestru común estremar en dellos grupos tres la so llegada a Anatolia. La datación d'estes migraciones sigui siendo revesosa y dellos estudiosos proponen periodos que se remonten hasta'l tercer mileniu antes de Cristu.[6]

Primeros reinos[editar | editar la fonte]

Sía'l que quier el so orixe, los primeros testos hitites conocíos identificar al empiezu del segundu mileniu antes de Cristu nos archivos de los mercaderes asirios d'Anatolia Central onde establecieron delles colonies comerciales. La más importante foi l'asitiada en Kanes (actual Kültepe) na que s'atoparon la mayoría de les tablillas.[7] El so estudiu reveló la presencia de diversos principaos que compartíen Anatolia Central nel sieglu XIX e.C.: al norte taben Hatti (alredor de Hattusa) y Zalpa (cerca del mar Negru); al sur, Buruskhattum (la Puruskhanda de los testos hitites posteriores, quiciabes l'actual Acemhöyük), Wahsusana, Mama y especialmente Kanes, nuna rexón onde los hitites taben más concentraos.[8] La importancia d'esta última ciudá pa los oríxenes hitites reflexar en que ye a partir del so nome que los hitites llamaben al so propiu idioma (nesili, la llingua de Nesa, otru nome de la ciudá de Kanes).[9]

La primer dinastía «hitita» qu'exerz la hexemonía n'Anatolia Central vien de la ciudá de Kussara —que la so allugamientu desconocer— so la direición de dos reis del sieglu XVIII e.C.: Pitkhana y Anitta. Establecieron la so capital en Kanes y sometieron a los principales Estaos anatolios, ente los que s'atopaben Buruskhattum, Hatti y Zalpa.[10] Esta dinastía nun sobrevivió munchos años a Anitta y sumió en circunstancies desconocíes.[11]

L'apaición del gran reinu hitita[editar | editar la fonte]

Antiguu Oriente Próximu en tiempos de Hattusili I y Mursili I. La estensión de los reinos y l'allugamientu de delles ciudaes son averaes.

El gran reinu hitita, que la so dinastía apoderó ininterrumpidamente gran parte de la península anatólica mientres más de cuatro siglos, conformar nes últimes décades del sieglu XVII e.C. Los sos fundadores probablemante tuvieron emparentaos cola dinastía de Kussara. La naturaleza de la conexón ye inda escura. El fundador de la dinastía paez que se llamó Labarna. Esti nome emplegóse dempués pa referise al monarca, de la mesma manera que los nomes César y Augusto utilizar pa designar a les funciones más altes del Imperiu romanu.[12]

El primer rei que los sos fechos son conocíos ye Hattusili I, socesor de Labarna y modelu hitita de rei conquistador. Estableció la so capital en Hattusa y apurre el primer periodu d'espansión territorial al reinu hitita al apoderase de ciudaes nel norte d'Anatolia (Zalpa) y, sobremanera, nel sur, yá que llogró amenaciar les posiciones de Yamhad (Alepo), el reinu más poderosu de Siria naquellos díes.[13]

El so nietu y socesor, Mursili I, siguió con esta dinámica bélica al prindar finalmente Alepo y faer una incursión esitosa hasta Babilonia en 1595 e.C. Provocó asina la cayida de los dos reinos más importantes de la so dómina nel Antiguu Oriente Próximu, pero fueron ésitos efímeros.[14] Foi asesináu por Hantili I, el so propiu cuñáu, tres el so regresu de la espedición babilónica. Esto foi'l preludiu d'un periodu d'intrigues cortesanes y trestornos fronterizos que conducieron a los hitites a una progresiva retirada territorial.[15]

La inestabilidá del reinu[editar | editar la fonte]

Los socesores de Mursili I nun llograron estabilizar la corte real, solmenada regularmente por intrigues sangrientes mientres gran parte del sieglu XVI e.C. La situación foi restaurada por Telepinu por aciu la proclamación d'un edictu nel que prescribía les regles socesories del reinu —col fin d'evitar más derramamiento de sangre— y p'instruyir a los sos súbditos nes normes de la bona alministración del Estáu. En política esterior robló un tratáu de paz col reinu de Kizzuwadna, frontero con Siria septentrional, que se convirtió na potencia dominante nel sureste d'Anatolia.[16]

Los siguientes reis esforciar por caltener rellaciones pacífiques con Kizzuwadna, pero esti basculó escontra la órbita de la nueva potencia dominante en Siria: el reinu de Mitanni, gobernáu polos hurritas, que se convirtió en rival de los hitites na hexemonía sobre los reinos d'Anatolia Oriental. Coles mesmes surdió una amenaza pel norte onde les tribus kaskas ocuparon los montes del Ponto y dirixeron incursiones devastadoras al corazón de Hatti. Les intrigues cortesanes siguieron hasta finales del sieglu XV e.C. cuando Tudhaliya I/II xube al tronu.[17]

Antiguu Oriente Próximu a empiezos del Reinu Nuevu hitita. La estensión de los reinos y l'allugamientu de delles ciudaes son averaes.

La cronoloxía d'esti periodu llamáu n'ocasiones Reino Mediu—[18] ta mal establecida y el númberu de soberanos qu'ocuparon el tronu sigue aldericándose. De toes formes, el reinu fortaleció frente a los sos oponentes. L'amenaza de los kaskas contener por aciu l'establecimientu d'una zona fronteriza chiscada de guarniciones, dalguna de les cualos conozse bien gracies a les escavaciones y les tablillas que salieron a la lluz (en Tapikka, Sapinuwa, Sarissa). Al sur, el reinu de Mitanni tuvo en problemes mientres esti periodu pola ofensiva exipciu qu'algamó la so frontera sur. Kizzuwadna salió de la so órbita pa tornar a l'alianza colos hitites. Otros conflictos conducen a los reis hitites al oeste d'Anatolia, onde l'ascensu de los países d'Arzawa amenaciaba la hexemonía hitita na rexón.[19]

Los reinaos de Arnuwanda I y Tudhaliya III, mientres la primer metá del sieglu XIV e.C., fueron testigos del progresivu agrietamiento de la solidez del reino frente a los sos rivales anatolios.[20] Nel norte, los kaskas asaltaron delles places fuertes antes de tomar y escalar Hattusa, lo qu'obligó a la corte real a retirase a Samuha. Nel oeste, los hitites nun consiguieron instalar de forma permanente la so autoridá y recularon col tiempu; mientres, el rei de Arzawa buscaba la reconocencia como «gran rei» —que-y asitiaba n'igualdá de rangu col rei hitita— del faraón Amenofis III, como s'esprende de la correspondencia diplomática de les cartes d'Amarna. Nel este, los reinos d'Isuwa y Azzi-Hayasa amenaciaben a los hitites. A mediaos del sieglu XIV e.C. les grandes potencies d'Antiguu Oriente Próximu paecíen asistir a la fin del reinu de los hitites.[21]

L'imperiu hitita[editar | editar la fonte]

Tudhaliya III designó herederu a un príncipe homónimu, conocíu como Tudhaliya el Mozu. Foi suplantáu por Suppiluliuma I (h.1350-1322 e.C.), probablemente'l so mediu hermanu. Suppiluliuma I foi un xefe militar de gran valor qu'entamó los primeros esfuercios pa recuperar el reinu hitita de la situación catastrófica na que taba. Recuperó Arzawa y Isuwa y estableció el vasallaxe de Azzi-Hayasa. Los sos ésitos más notables tuvieron llugar en Siria onde estendió considerablemente la so influencia tres infligir dos severes derrotes a Mitanni, dempués fundíu por intrigues socesories. Los vasallos sirios de Mitanni revelar contra la influencia hitita na rexón, pero fueron sometíos y puestos baxu tutelar de virréis hitites. Les capitales d'estos virreinatos fueron Alepo y Karkemish. Antes d'empezar un conflictu abiertu contra Exiptu, atráxose la fidelidá de dellos vasallos del faraón Akenatón como Ugarit, Qadesh o Amurru. Sicasí, los prisioneros deportaos a Hatti mientres los primeros enfrentamientos traxeron una epidemia de peste que tuvo, como más conocíes víctimes, al propiu Suppiluliuma I y al so socesor Arnuwanda II.[22]

El mozu Mursili II (h.1321-1295 e.C.) tomó'l poder en circunstancies difíciles. Sicasí, tuvo una capacidá militar ensin igual naquel momentu que-y dexó completar el trabayu del so padre, Suppiluliuma I, al someter a los países de Arzawa y apurrilos a dellos vasallos fieles. Combatió contra los kaskas. Dellos gobernantes vasallos del so padre, tantu d'Anatolia como de Siria, remontar contra la so autoridá, pero fueron derrotaos. Nel casu de los sirios, foi posible gracies a l'actuación de los virréis de Karkemish, establecíos como intermediarios de l'autoridá del gran rei.[23]

Antiguu Oriente Próximu en tiempos de Muwatalli II. La estensión de los reinos y l'allugamientu de delles ciudaes son averaes.

Les revueltes de los vasallos y la llucha contra Exiptu, qu'esperimenta un nuevu impulsu so los primeros reis de la Dinastía XIX, fueron les principales esmoliciones militares de Muwatalli II (h.1295-1272 e.C.), el siguiente rei. El choque contra Exiptu producir na batalla de Qadesh (h.1274 e.C.) onde les sos tropes y les de Ramsés II van dir ensin una victoria decisiva pa nenguna de les partes.[24]

El socesor designáu por Muwatalli II ye'l so fíu Urhi-Tesub quien xubió al tronu col nome de Mursili III (h.1272-1267 e.C.). La so madre yera una concubina, non la reina titular, polo que la so llexitimidá viose debilitada. El so tíu, Hattusili III, líder brillosu que s'estremó na guerra contra los kaskas, fíxo-y solombra. La llucha pol poder que se desamarró ente los dos bandos favoreció a Hattusili III (h.1267-1237 e.C.), que desterró al so sobrín.[25] El reináu de Hattusili III tuvo marcáu pola voluntá de reconocer la so plena llexitimidá a los güeyos de los otros reis. Consiguió concluyir la paz con Ramsés II, que se casó con dos de les fíes del hitita. L'oponente más terrible pa los hitites mientres el so reináu foi Asiria que surdió de los réfugos de Mitanni y asitió sol so dominiu l'Alta Mesopotamia hasta'l Éufrates.[26]

El siguiente rei, Tudhaliya IV (h.1237-1209 e.C.), reinó col sofitu de la so madre, la influyente Puduhepa. Sufrió una dura derrota d'Asiria, anque nun llegó a amenaciar les sos posiciones en Siria yá que Tudhaliya IV caltuvo'l virreinatu de Karkemish. La situación foi más aturbolinada n'Anatolia Occidental de la que'l reinu d'Alasiya (isla de Xipre) foi sometíu. La dinastía gobernante vio la so llexitimidá cuestionada pola presencia d'una caña colateral de la familia real instalada en Tarhuntassa, rexentada por otru fíu secundariu de Muwatalli II, Kurunta, y los sos socesores. Kurunta paez que llegó a faese col tronu hitita. De ser asina, foi movíu por Tudhaliya IV pocu dempués. Los reinaos de Hattusili III y Tudhaliya IV tuvieron tamién marcaos pol embellecimiento de la capital Hattusa, abandonada por Muwatalli II, y pola reforma cultual que llevó una mayor presencia d'elementos hurritas na relixón oficial, ilustrada pola remodelación del santuariu rupestre de Yazilikaya.[27]

El colapsu del reinu hitita y de los sos estaos vasallos[editar | editar la fonte]

Arnuwanda III y dempués Suppiluliuma II asocedieron a Tudhaliya IV. La llinia socesoria de Hattusili III caltúvose de la que se consolidaben les cañes colaterales de Karkemish y Tarhuntassa, seique contribuyendo a un xuegu de fuercies centrífugues que debilitó adulces el poder hitita. Nesti periodu, les principales amenaces esternes apaecieron nel oeste d'Anatolia y nes rexones de la mariña mediterránea onde surdieron grupos de población que los exipcios llamaron Pueblos del Mar. Les fontes nun dexen restaurar una imaxe clara d'esti periodu, pero ta claro que los primeros años del sieglu XII e.C. vieron al estáu hitita acorviáu por estes nuevu amenaces. Otros factores pudieron contribuyir a la crisis, como la carestía persistente n'Anatolia Central. La mayoría de los sitios d'Anatolia y Siria d'esti periodu amuesen signos de destrucción violenta. Hattusa foi abandonada pola corte real antes de ser destruyida. El destín del últimu rei hitita conocíu, Suppilulliuma II, ye desconocíu. Los responsables de la destrucción nes mariñes de Siria paez que fueron los Pueblos del Mar, pero pa les rexones del interior la incertidume sigue esistiendo. La destrucción de Hattusa atribuyir a los kaskas o a los frigios que se fixeron col llugar pocu dempués. Los descendientes de la dinastía real hitita establecíos en Karkemish y Arslantepe (la moderna Malatya) sobrevivieron al colapsu del gran reinu y aseguraron la continuidá de les tradiciones reales hitites.[28]

Los reinos neohititas[editar | editar la fonte]

El paisaxe cultural y políticu d'Anatolia y Siria tuvo bien ximelgáu mientres el final del segundu mileniu antes de Cristu y l'empiezu del siguiente. La llingua hitita dexar de falar. Los reinos qu'asocedieron al gran reinu hitita caltuvieron pa les inscripciones oficiales l'usu de xeroglíficos hitites que de fechu trescribíen en luvita. L'antiguu país de Hatti foi ocupáu polos frigios, un pueblu recién llegáu, que seique se pueda identificar colos mushki mentaos nos testos asirios. Estos postreros inda utilizaben el términu Hatti pa referise a los reinos establecíos en Siria y nel sureste d'Anatolia que los modernos estudios denominen neohititas por cuenta de que dieron continuidá a les tradiciones hitites mientres ellaboraben una cultura orixinal propia.[29]

Los reinos neohititas tuvieron representaos poles dos cañes descendientes de los reis hitites establecíes en Karkemish y Arlanstepe, según otres dinastíes en Gurgum, Kummuhu, Que, Unqi o en Tabal ya inclusive Alepo. La mayor parte de Siria quedó sicasí sol control d'un nuevu grupu semita que remaneció mientres esti periodu de crisis: los arameos, establecíos en Samal, Arpad, Hamat, Damascu o Til Barsip. Por tanto tien de considerase a los reinos neohititas y arameos un mosaicu cultural y políticu que combina elementos arameos y luvitas ente otros. Estos estaos enfrentar a partir del sieglu IX e.C. a la espansión de la puxante Asiria a la cual trataron d'aguantar solicitando l'ayuda d'Urartu, un nuevu estáu surdíu n'Anatolia Oriental. Finalmente, viéronse superaos y anexonaos al Imperiu asiriu mientres la segunda metá del sieglu VIII e.C.[30]

Rellaciones esteriores[editar | editar la fonte]

Esfera d'influencia: vasallos, virréis y trataos de vasallaxe[editar | editar la fonte]

Tablilla de bronce na que ta inscritu'l tratáu ente Tudhaliya IV y Kurunta pol que'l primeru concedía la soberanía de Tarhuntassa al segundu. Ta fecháu en 1235 e.C.

Amás de los territorios alministraos direutamente polos hitites, había estaos sometíos la so autoridá que disponíen de la so propia alministración. La so soberanía tenía de ser aprobada pol rei hitita, que s'acutar el derechu a intervenir nos sos negocios. A pesar d'esto, la mayoría de vasallos tenía una autonomía considerable. N'Anatolia, los principales vasallos hitites fueron los países d'Arzawa (Mira-Kuwaliya, Hapalla, el país del ríu Seha), Wilusa y Lukka (la Licia clásica) al oeste; Kizzuwadna y Tarhuntassa al sur; Azzi-Hayasa y Isuwa al este; y, mientres ciertos periodos, los kaskas al norte. En Siria, tres el reináu de Suppiluliuma I, los hitites teníen dellos estaos vasallos: Alepo, Karkemish, Ugarit, Alalakh, Emar, Nuhasse, Qadesh, Amurru y Mitanni ente los principales.[31] Ente estos reinos, dalgunos teníen un estatus particular porque fueren apurríos a miembros de la dinastía real hitita: Alepo, Karkemish y Tarhuntassa tuvieron les sos propies dinastíes colaterales; otros, como Hakpis, confiáu a Hattusili III antes del so ascensu al tronu, solo llograron esi estatus temporalmente. La dinastía hitita de Karkemish representó un papel especial mientres los últimos años del reinu. El so soberanu intervieno nos asuntos d'otros estaos sirios pa resolver disputes, xera que de normal recayía nos reis hitites, pero que delegaron nos sos virréis p'allixerar la so carga de xeres.[32]

Les rellaciones ente los reis y virréis hitites y los sos vasallos refléxase bien nos archivos descubiertos nes escavaciones de Ugarit y Emar. Les autoridaes hitites teníen que resolver pleitos ente los sos vasallos pa garantizar la paz y cohesión en Siria —problemes fronterizos, matrimoniales, comerciales—, afitar los tributos y supervisar la vixilancia de posibles amenaces esternes. Emitiéronse dellos decretos pa resolver esti tipu de casos.[33] Los testos de Ugarit y Emar amuesen otros representantes del poder hitita —que son parte del grupu de los fíos del rei», la elite hitita— unviaos cerca de los vasallos.[34]

Pa formalizar les rellaciones colos sos vasallos, los hitites teníen el costume d'otorgar los trataos (n'hitita, ishiul- y lingais-; en acadiu, RIKSU/RIKILTU y MAMĪEL TO) y ponelos por escritu, de forma similar a otres instrucciones destinaes a otru servidores del reinu. Delles decenes d'estos trataos atopáronse en Hattusa nel área del palaciu o nel gran templu, onde s'archivaben cerca de les divinidaes que los garantizaben. Caltienen un modelu estable mientres el periodu imperial: un preámbulu nel que se presenta a les partes contratantes siguíu d'un prólogu históricu que reconstrúi les pasaes rellaciones ente ellos y xustifica l'alcuerdu de vasallaxe; de siguío, axústense les obligaciones del vasallu —polo xeneral, la esixencia de llealtá al rei hitita, la obligación d'estraditar a les persones que fuxan de Hatti, delles oblicaciones militares como participar en campañes militares xunto al rei o la proteición de les guarniciones hitites y, dacuando, la fixación del tributu a pagar o la regulación de los conflictos fronterizos—; les partes finales prescriben el númberu de copies del tratáu y, n'ocasiones, la necesidá d'escribir en tablillas de metal (plata o bronce) y los llugares onde diba ser depositáu (palacios y templos); sigue una llista de los dioses que garanticen l'alcuerdu y, finalmente, les últimes pallabres son maldiciones contra'l vasallu que viole'l tratáu. Dellos vasallos disponíen d'un estatus honoríficu más altu qu'otros y establecíen trataos llamaos kuirwana, que son formalmente trataos ente iguales, porque estos vasallos yeren descendientes de reis d'estaos que nel pasáu yeren iguales que Hatti: Kizzuwadna, antes de la incorporación al reinu, y Mitanni.[35]

El rei hitita y los sos «hermanos»[editar | editar la fonte]

Tratáu de Qadesh robláu ente Hattusili I y Ramsés II. Ta fecháu en 1269 e.C.

Dende los tiempos d'Anitta y Hattusili I, los reis hitites tomaron y vieron reconocíu'l títulu de «gran rei» (en acadiu, šarru rābu, la llingua diplomática de la dómina) que-yos asitiaba nel cerradísimo club de les potencies dominantes del Antiguu Oriente Próximu. Esti rangu reconocer en principiu a los reis que nun teníen señor, que disponíen d'un poderosu exércitu y de numberosos vasallos. Reconociéronse mutuamente como «hermanos», sacante cuando les rellaciones ente ellos yeren especialmente males. Fueron, amás de los reis hitites, los de Babilonia, los d'Exiptu y, en socesives dómines, los de Alepo, Mitanni, Asiria, Alasiya (a pesar de la so escasa fortaleza) y Ahhiyawa.[36]

Les rellaciones diplomátiques ente los grandes reis de la segunda metá del segundu mileniu antes de Cristu conocer poles cartes de Amarna desenterraes nes ruines de l'antigua capital del faraón Akenatón[37] y la correspondencia de dellos reis hitites atopada en Hattusa.[38]

L'intercambiu de mensaxes facer por aciu embaxadores mensaxeros porque nun esistíen embaxaes permanentes. Sicasí, dellos unviaos podíen tar especializaos nel tratu con una corte concreta y quedase ellí mientres meses o años. Estes misives diben acompañaes xeneralmente d'un intercambiu de regalos conforme de primeres de la donación y contradonación. Si los mensaxes concerníen a asuntos políticos, munchos trataben de les rellaciones ente los soberanos, que yeren oxetu de tensiones rellacionaes col prestíu ente iguales que podíen perder —en particular sobre la magnificencia y valor de los regalos recibíos o unviaos—, o de les aliances matrimoniales que los xuníen. Los reis hitites casáronse delles vegaes con princeses babilonies, yá que tuvieron aliaos llargu tiempu cola dinastía casina que dirixía entós el reinu mesopotámicu. Hattusili III, pela so parte, unvió a dos de les sos fíes por que se casaren con Ramsés II. Esto reforzó l'alianza ente dambes cortes y foi oxetu de llargues negociaciones. Los trataos internacionales concluyíos ente grandes reis yeren tamién oxetos d'estenses negociaciones. L'únicu casu bien conocíu foi un tratáu ente Hattusili III y Ramsés II.[39]

La guerra y l'exércitu pa los hitites[editar | editar la fonte]

La guerra tuvo bien presente en tola historia hitita, hasta'l puntu de que ye difícil atopar una ideoloxía de paz nos testos. L'estáu ideal paez que foi'l de l'ausencia de conflictos internos nel reinu y en concretu na corte real, potencialmente bien desestabilizadores y destructivos, primero que la confrontación colos enemigos esternos qu'apaecen como normales. L'enfrentamientu bélicu viose como la recreación d'un xuiciu divín —ordalía— nel que'l futuru trunfador tenía los poderes divinos del so llau. Nun testu describe un ritual que tenía de cumplir el soberanu antes d'una campaña pa empezala con bonos badagüeyos. Per otra parte, el rei hitita nunca se presenta como l'instigador del conflictu, sinón siempres como l'atacáu que tenía que reaccionar pa restaurar l'orde.[40]

Cuando resultaba ganador del conflictu, el rei hitita establecía rellaciones formales col vencíu por aciu la celebración d'un tratáu escritu, en cuenta de confiar nel terror, lo que se suponía que garantizaría la estabilidá na rexón.[41] Esto nun torgar que la guerra siguiera con destrucciones, pillajes y otres espoliaciones según la deportación de prisioneros de guerra y por tanto fuera una manera d'atropar riqueces.[42]

Los soldaos del carru de combate yeren les tropes d'élite del exércitu hitita.

L'exércitu hitita taba sol mandu supremu del rei, que taba nel centru d'una rede d'asesores que lu informaben de tolos frentes militares activos y potenciales del imperiu. Esta información taba basada nes guarniciones fronterices y les práutiques d'espionaxe.[43] El rei podía ponese al mandu de les sos tropes o bien delegar nun xeneral, sobremanera cuando había dellos conflictos simultáneos. Esto yera un privilexu de los príncipes —en primer llugar de los hermanos del rei (el xefe de la guardia real, MEŠEDI) y del fíu mayor—, de los altos dignatarios como'l gran mayordomu y, cada vez más col tiempu, de los virréis, especialmente'l de Karkemish. El rangu inferior taba compuestu polos xefes de los distintos cuerpos de tropes (carros, caballería ya infantería), cargos que s'estremaben ente un xefe de derecha y un xefe d'esquierda.[44] Otros oficiales importantes yeren los xefes de torre de guardia y el supervisores de los heraldos militares, que s'ocupaben de les guarniciones —principalmente les fronterices—, y podíen comandar los cuerpos del exércitu. La xerarquía militar baxaba dende equí a los oficiales que dirixíen les unidaes más pequeñes.[45]

El corazón del exércitu componer de tropes permanentes aparcaes nes guarniciones. Taben calteníes polos suministros recoyíos de los almacenes estatales y, seique tamién, de les concesiones de tierres de serviciu. Según les necesidaes de determinaos conflictos, faíense lleves forzoses de tropes ente la población y los reis vasallos teníen qu'apurrir combatientes.[46] Amás de los testos d'instrucciones del MEŠEDI y los xefes de torre de guardia, conócense otros testos destinaos a garantizar la competencia y, sobremanera, la llealtá de los soldaos. Tán les instrucciones a los oficiales, anotaes p'asegurase la fiabilidá de los que dirixen les tropes, y un ritual del xuramentu militar que teníen d'emprestar los soldaos y oficiales cuando entraben en serviciu, por aciu el que xuraben fidelidá al rei y nel que se describía en detalle un ritual análogu de maldiciones a les que s'esponíen en casu de deserción o traición a la patria (actos que taben, seya que non, castigaos cola pena de muerte).[47]

La mayoría de les tropes del exércitu hitita yeren d'infantería y taben forníes con espaes curties, llances y arcos, según con escudos. Contrariamente a la creencia popular, el metal de les armes hitites yera'l bronce y non el fierro. La infantería acompañaba a les tropes d'élite, los carros de combate, conocíos poles representaciones que fixeron los exipcios de la batalla de Qadesh nes que s'amuesa la so capacidá d'entamar una ofensiva rápida. Tiraos por dos caballos, estos carros yeren montaos davezu por un conductor y un combatiente armáu con un arcu, pero nes representaciones de Qadesh van acompañaos por un tercer home que porta un escudu. La caballería taba pocu desenvuelta y sirvía quiciabes principalmente pa misiones de vixilancia y correos rápidos.[48] Según los testos exipcios que describen la batalla de Qadesh, les tropes hitites movilizaes naquel momentu —l'apoxéu del imperiu— alzar a 47 000 soldaos y 7000 caballos, cuntando les tropes de los vasallos. Sicasí, la fiabilidá d'estes cifres foi cuestionada.[49] Mientres la última fase del reinu, tamién podíen movilizar fuercies navales —en particular pa la invasión de Alasiya—, gracies a los barcos de los sos estaos vasallos costeros como'l reinu de Ugarit.[50]

Xeografía[editar | editar la fonte]

Mapa de les principales ciudaes y rexones del mundu hitita. Los nomes en colloráu claro indiquen l'allugamientu más probable o averada.

El corazón del Imperiu hitita –llamáu comúnmente País de Hatti– taba asitiáu nel recodo del ríu Kizil Irmak (Marrasantiya en llingua hitita), onde se topaba la capital Hattusa. Esti nucleu llindaba al norte coles tribus kaskas, al sur con Kizzuwadna, al este con Mitanni y al oeste con Arzawa. Nel momentu de máxima espansión hitita, Kizzuwadna, Arzawa y una parte importante del territoriu gasga fueron incorporaos al Imperiu, qu'incluyía, amás, una bona parte (o la totalidá) de Xipre y diversos territorios en Siria, onde'l reinu hitita llindaba al este con Asiria y al sur con Exiptu.

Dalgunes de les principales ciudaes hitites fueron alcontraes, ente elles Nesa y la capital Hattusa. Entá queden ciudaes por topar, como, por casu, Kussara, Nerik o Tarhuntassa. En Siria taben especialmente les ciudaes conquistaes al antiguu reinu de Iamhan d'Alepo, Karkemish y Qadesh.

Cultura[editar | editar la fonte]

Ye bien probable qu'a partir de grafismos, los hitites llegaren a desenvolver la so propia escritura basada principalmente en pictogrames, pero anque s'atopen pictogrames na zona hitita, entá nun ye vidable rellacionalos direutamente cola cultura hitita nin tampoco ye posible pel momento calificalos como una escritura sistematizada.

Lo que sí ye corroborable ye que los hitites adoptaron la escritura cuneiforme usada a partir de los sumerios. Esta escritura sirvió-yos pal comerciu internacional, anque podía tar "dialectizada" acorde al idioma hitita, magar al usala en gran midida d'una manera próxima al de los ideogrames resultaba intelixible pa pueblos vecinos alófonos.

L'arte hitita que llegó a los nuesos díes foi calificáu dende'l tiempu de los griegos clásicos como un "arte ciclópeo" por cuenta de la magnitú de les sos sillerías y a les dimensiones y relativa tosquedá de los sos baxorrelieves y dalgunes poques escultures en bultu. Estes poques escultures en bultu paecen recibir dalguna influencia exipcia, ente que los baxorrelieves evidencian influxos mesopotámicos, anque con un típicu estilu hitita carauterizáu pola ausencia de delicadeces formales.

Sicasí, l'arte hitita más típicu reparar nos pocos elementos metálicos (especialmente de fierro) que llegaron hasta los nuesos díes. Equí tamién se nota un arte "axatáu" y bastu, anque bien suxestivu por cierta estilización y astraición de índole relixosa, na cual abonden símbolos bastante crípticos.

Llingua hitita[editar | editar la fonte]

La llingua hitita, tamién llamada nesita, ye la más importante de la escastada caña anatolia de les llingües indoeuropees, siendo los otros miembros el luvita (especialmente'l luvita xeroglíficu), el palaico, el trepo y el liciu. Unu de los grandes llogros de l'arqueoloxía y la llingüística ye'l descifrar esta llingua estinguida, que se considera la más antigua d'ente toles llingües indoeuropees documentaes. Precisamente, al ser la más antigua, resulta interesante polos elementos de los qu'escarez y que se topen presentes en llingües documentaes darréu.

Una de les sos carauterístiques principales ye'l gran númberu de pallabres non indoeuropees que contién, por cuenta de la influencia de cultures d'Oriente Próximu, como la hurrita o la cultura del pueblu de Hatti, siendo especialmente acusada esta influencia nos vocablos d'orixe relixosu. Consta de la mayoría de los casos habituales nuna llingua indoeuropea, dos xéneros gramaticales (común y neutru) y dos númberos (singular y plural), según diverses formes verbales.

Anque paez que los hitites cuntaben con un sistema de pictogrames, llueu empezaron a usar tamién l'sistema cuneiforme.

Relixón y mitoloxía[editar | editar la fonte]

Un panteón abondosu[editar | editar la fonte]

El gran templu (templu 1) de Hattusa.

La relixón hitita aportó a conocida como «la relixón de los mil dioses». Cuntaba con numberoses divinidaes propies y otres importaes d'otres cultures (bien especialmente, de la cultura hurrita), ente les cualos destacábase Tesub, el dios del truenu y l'agua, que'l so emblema yera un hachu de bronce de doble filu (daqué asemeyáu, anque pue ser casual, reparar na civilización minoica, cola so labrix), y Arinna, la diosa del sol. Otros dioses importantes yeren Aserdus (diosa de la fertilidá), Naranna, diosa del prestar y la natalidá y el so home Elkunirsa (creador del universu) y Sausga (equivalente hitita d'Ishtar).

Templos, cultu y celebraciones[editar | editar la fonte]

El rei yera tratáu como un humanu escoyíu polos dioses y encargábase de los más importantes rituales relixosos, amás de salvaguardar les tradiciones. Si daqué nun diba bien nel país, podía culpáse-y a él si cometiera'l más mínimu error mientres unu d'esos rituales, ya inclusive los mesmos reis participaben d'esta creencia; asina, por casu, Mursili II atribuyó una gran peste qu'afaró'l reinu hitita a los asesinatos que llevaron al so padre al tronu, y realizó numberosos actos y mortificaciones pa pidir perdón ante los dioses.

Rituales de maxa[editar | editar la fonte]

De numberoses tablillas hitites, conocemos unos rituales de tipu máxicu que tienen por oxetivu manipoliar la realidá pa convocar ya influyir nes fuercies invisibles (los dioses y otros). Estos procesos utilizar nuna gran variedá de casos: mientres los ritos de camín (nacencia, mayoría d'edá, muerte); mientres l'establecimientu de venceyos garantizaos poles fuercies divines (compromisu col exércitu, alcuerdos diplomáticos); pa curar o expiar los diversos males, a los que s'atribuyía un orixe sobrenatural (enfermedaes o epidemies que tienen por orixe una falta cometida, conxuros debíos a la malicia d'un bruxu o, más de cutiu, d'una bruxa, pero tamién engarradielles de pareya, impotencia sexual, una derrota militar, etcétera).[51]

Estos rituales movilizaben a munchos especialistes. En primer llugar a les muyeres vieyes» (sumerograma, ŠO.GI; n'hitita, hassawa), que paecen ser les espertes en rituales por excelencia, pero tamién a los especialistes n'aldovinación, que completaben les sos práutiques habituales por aciu rituales máxicos, y a los médicos exorcistas (A.ZU, que podría traducise por físicu»). N'efeutu, les práutiques médiques hitites combinaben remedios qu'a güeyos modernos revelaríen medicina científica con otros que yeren d'orde máxicu. Esta diferencia nun yera apreciada pola xente de los tiempos antiguos.[52]

Los rituales máxicos de los hitites podíen siguir delles regles:

  • La analoxía o simpatía que consistía nel usu d'oxetos colos que se realizaben actividaes que simbolizaben l'efectu de lo que queríen consiguir, de la que se recitaben encantamientos que garantizaren la so eficacia. Por casu, mientres el ritual d'entrada en serviciu de los soldaos, entartallábase la cera pa simbolizar lo que-yos asocedería en casu de deserción; mientres el ritual contra la impotencia sexual, l'home apurría nel ritual un fusu y una rueca, que representaben la feminidad (asimilaos a la impotencia), y dáben-y un arcu y unes fleches que simbolizaben la virilidad realcontrada.
  • El contautu aseguraba la tresferencia d'un mal d'una persona o oxetu a otru oxetu o partes d'un animal sacrificáu. Esto faía con solo tocar o ximelgar l'oxetu que se suponía captaba'l mal alredor de la persona tratada; o faciendo pasar a esti postreru ente les partes d'oxetos y animales que constituyíen una suerte de portal simbólicu que dexara estenar el mal cuando yera trevesáu.
  • La sustitución yera un procesu que dexaba reemplazar la persona receptora del mal por un oxetu (de cutiu una figurilla de folla que lo representaba), un animal o inclusive otra persona nel casu de los reis. El sustitutu yera dempués destruyíu, sacrificáu o exiliáu (práutica del chivu espiatoriu) llevando consigo'l mal.[53]

Aldovinación[editar | editar la fonte]

La voluntá de los dioses yera accesible a los homes por aciu l'aldovinación. Esto dexó a los hitites conocer l'orixe d'una enfermedá o una epidemia, d'una derrota militar o de cualesquier mal. Les informaciones arrexuntaes asina teníen de dexar depués executar los rituales fayadizos. L'aldovinación tamién podía sirvir pa xulgar la oportunidá d'una aición que quixeren realizar (empecipiar una batalla, construyir un edificiu, etc...) en previsión de si teníen el consentimientu divín, de si realizar nun momentu aparente o perxudicial y, sobremanera, pa saber que diba asoceder nel futuru.

Esistieron dellos tipos de práutiques adivinatorias. L'aldovinación por aciu los suaños (oniromancia), que paez ser la más habitual, podía ser de dos tipos: o'l dios dirixíase él mesmu al durmiente, o provocaba'l suañu (incubación). L'astroloxía ta atestiguada en testos atopaos en Hattusa. Los otros procedimientos d'aldovinación oracular más habituales yeren la llectura de les coraes d'oveyes (hepatoscopia), la observación del vuelu de ciertes aves (augures), los movimientos d'una culiebra d'agua nun barreñu y un procesu enigmáticu consistente n'echar a suertes objeto que simbolizaben daqué (la vida, el bienestar d'una persona) supuestamente pa revelar el futuru.

Poro, l'aldovinación podía ser producida nos homes colos rituales precisos, o bien emanar direutamente de los dioses de forma bonal y ser impuesta a los homes que debíen dempués interpretar el mensaxe. En tolos casos foi necesariu apelar a especialistes n'aldovinación. Dalgunos taben especializaos en ciertes práutiques concretes, como'l BARU en hepatoscopia o'l MUŠEN.DÙ pa la interpretación de los suaños. La muyer vieya» realizó tamién munchos d'estos rituales.[54]

Mitos[editar | editar la fonte]

Nes ruines de Hattusa desenterráronse dellos rellatos mitolóxicos. L'estáu fragmentariu de la mayoría d'ellos torga conocer el so desenllaz o inclusive'l so desenvolvimientu principal. Sicasí, delles pieces atopar ente les más notables de la mitoloxía del Antiguu Oriente Próximu. La mayoría d'estos mitos nun tienen un orixe hitita: munchos paecen tener un fondu hattiano; otros tienen un orixe hurrita (quiciabes más precisamente de Kizzuwadna).

Ente los mitos del primer grupu, una tema recurrente ye'l del dios sumíu, que'l so exemplu más conocíu ye'l mitu de Telepinu. El dios epónimu sumi poniendo en peligru la prosperidá del país, de la cual yera garante. La esterilidá cute a los campos y animales; les fontes d'agua ensúguense; reinen la fame y el desorde. Los dioses investiguen como faer volver a Telepinu, pero fracasen primero que una pequeña abeya unviada por Hannahanna consiga atopalo y espertalo. El final del testu ta perdíu, pero rescampla que nél se narraben el regresu del dios y de la prosperidá. Conócense otros mitos que narren la desapaición d'otros dioses y que siguen este mesmu patrón. Referir al dios Lluna nel mitu de la lluna que cayó del cielu, a dellos dioses de la nube como'l de Nerik, al dios Sol y munchos más. Con frecuencia solo conócense por hestories fragmentaries o polos rituales nos que se reproduz el desenvolvimientu del mitu y que dexen el regresu del dios y, poro, asegurar la prosperidá del país. Estos mitos tán claramente rellacionaos col ciclu agrícola y la torna de la primavera. Simbolicen el regresu del orde frente a la desorganización, que puede garantizase por aciu l'aplicación de los mitos venceyaos a él.[55]

Otru mitu anatolio importante ye'l de Illuyanka. Conocer por dos versiones y rellata el combate del dios de la nube contra la xigantesca culiebra Illuyanka. La victoria del gran dios producir a pesar de los reveses iniciales y cola ayuda d'otros dioses. Esti mitu inscribir na tema de los mitos que tienen a una deidá soberana enfrentándose a una bisarma que simboliza'l caos —como nel ciclu de Baal de Ugarit, la epopeya babilónica de la creación—. Al igual qu'esti postreru, recitóse y seique representóse mientres una de les grandes celebraciones de primavera (la celebración purulli ente los hitites).[56]

El postreru gran mitu, conocíu por unes tablillas de Hattusa, ye'l ciclu de Kumarbi, mitu d'orixe hurrita estremáu en cinco «canciones» (Sìr) desigualmente conocíes. Tien por tema la declaración del dios Tesub (el dios hurrita de la nube) ante varios adversarios, en primer llugar Kumarbi que-y suplanta na primer historia: el cantar de Kumarbi. La rivalidá ente los dos termina nel cantar de Ullikumi na que Tesub tien de ganar a un xigante niciáu pol so enemigu mortal. Esti ciclu míticu tien un algame más xeneral que los precedentes porque empieza con una narración del orixe de los dioses y esplica la creación de la so xerarquía ysobremanera, la primacía del dios de la nube. Ye tamién el que presenta mayores paralelismos cola mitoloxía griega, una y bones la narración de los conflictos xeneracionales de los dioses ye bien cercana a la de la Teogonía de Hesiodo.[57]

De los mitos puramente hitites que nos llegaron, tenemos a los humanos como personaxes principales, pero implicando tamién a los dioses. El mitu de Appu cunta la historia d'una pareya rica ensin fíos que implora al dios Sol por que vaya na so ayuda. Esto, a lo último, déxa-yos tener ximielgos, unu bonu y otru malu, que depués se volverán rivales siguiendo un modelu conocíu n'otres cultures antigües (como Caín y Abel na Biblia). La lleenda de Zalpa introduz un testu historiográficu nel que se rellata tomar d'esta ciudá por Hattusili I y sirve ensin dulda pa presentar l'orixe del conflictu. Rellata como la reina de Kanesh da a lluz a trenta hijos qu'ella escuerre tres la so nacencia y que sobreviven gracies a l'ayuda divina pa crecer en Zalpa. Más tarde, tán a puntu de xunise a los trenta fíes que la reina de Kanesh tuviera de siguío, momentu nel que la historia detiense.[58]

La muerte y el más allá[editar | editar la fonte]

Siguiendo les concepciones qu'apaecen en dellos testos atopaos no que foi'l país de Hatti, los hitites estremaron l'universu nel Cielu —el mundu cimeru onde vivíen los grandes dioses— y un conxuntu formáu pola Tierra y l'Infiernu —el mundu soterrañu descritu como «tierra aveseda»—, al que llegaben los difuntos dempués de la muerte. Yera accesible dende la superficie de la tierra al traviés de los cuévanos naturales que conducen escontra les fondures: pozos, banzaos, cascaes, covarones y otros furacos (como los dos cámares de Ninşantepe en Hattusa). Estos llugares podíen sirvir como espacios pa los rituales rellacionaos coles deidaes infernales. Como'l so nome indica, la tierra aveseda víase como un mundu pocu curiosu nel que los muertos llevaben una esistencia lúgubre.

Los testos hitites paecen fuertemente influyíos poles creencia mesopotámiques nel más allá, polo que resulta difícil determinar en que midida reflexen les creencies populares locales. Al igual que los habitantes del país de los dos ríos, los hitites punxeron el inframundu so la proteición de la diosa Sol de la Tierra (la diosa Sol de Arinna) que recueye aspeutos de l'antigua diosa hatti Wurusemu. Esta acomuñóse a Lelwani, otra gran divinidá infernal hatti, y asimilada a les sos equivalentes sumeria y hurrita Ereshkigal y Allani. El mundu infernal anatolio taba pobláu d'otros dioses, sirvientes d'esta reina del Infiernusobremanera por unes dioses que filaben la vida de los homes igual que les moiras de la mitoloxía griega o les parques de la romana.[59]

Les práutiques funeraries conocíes son principalmente aquelles que concernen a los reis y a los miembros de la familia real que se beneficiaron de funerales campanudos y del ancestral cultu a los muertos.[60] Nun s'afayó nenguna tumba real. Los soberanos y les sos families yeren encenraos y los sos restos yeren ensin dulda depositaos nel so llugar de cultu funerariu llamáu hekur. Quiciabes tengamos un exemplu cola cámara B de Yazilikaya, que sirviría entós pal cultu funerariu de Tudhaliya IV y que los sos baxorrelieves podríen representar a les divinidaes infernales. Ufiertábense sacrificios regulares a los reis y miembros de la familia real difuntos y los sos templos funerarios yeren riques instituciones dotaes de tierres y personal, como nos grandes templos.[61] Esta práutica de cultu a los antepasaos probablemente esistía tamién ente'l pueblu, coles mires d'asegurase de que los muertos nun volvieren p'acoradar a los vivos so la forma de pantasmes (GIDIM). Si yera necesariu, podíen ser espulsaos por aciu esconxuros.[62]

Los campusantos anatolios del segundu mileniu antes de Cristu daten principalmente na primer metá d'esti periodu, correspondiente a la dómina de les colonies asiries de mercaderes y al antiguu reinu hitita. Pocos campusantos del periodu del Imperiu hitita sacáronse a la lluz. El más importante ye'l de Osmankayasi asitiáu cerca de Hattusa. Estos campusantos documentan les práutiques funeraries de les clases media y baxa de la sociedá hitita. La inhumación ya incineración coesisten, pero la segunda tiende a aumentar nel intre del periodu. Los enterramientos podíen faese en tumbes de cista (ensin dulda pa los más ricos), en simples fueses o en grandes jarras llamaes cola pallabra griega pithos (pa los menos ricos). La mayoría de les tumbes conocíes tán asitiaes nes necrópolis, pero dalgunes d'elles atópense nel interior de los murios de les ciudaes, debaxo de la residencia de la familia del difuntu, como tamién ye común en Siria y Mesopotamia.[63]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: hitita
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 González Salazar, Juan Manuel (2003). «L'Imperiu Hitita. Carauterístiques esenciales y calces de desenvolvimientu d'una organización imperial hexemónica del Oriente Próximu (II mileniu e.C.)». Gerión. Revista d'Historia Antigua (Universidá Autónoma de Madrid) 21 (1):  p. 11. ISSN 1698-2444. http://revistas.ucm.es/index.php/GERI/article/view/GERI0303120011A/14181. Consultáu'l 11 d'agostu de 2017. 
  3. N'inglés: http://www.historyfiles.co.uk/KingListsMiddEast/AnatoliaHittites.htm
  4. Collins, B. J. (2007) The Hittites and their world. Atlanta, Society of Biblical Literature, coll. «Archaeological and Biblical Series» páxs. 1-4
  5. Bryce, 2001, páxs. 29-30.
  6. Bryce, 2001, pp. 34-35; Freu y Mazoyer, 2007a, pp. 30-32.
  7. Referencies en:
    • Michel, Cécile (2001). Correspondance des marchands de Kaniš, au début du IIe millénaire avant J.-C. (en francés). -yos Éditions du Cerf. ISBN 978-2-204-06700-8.
    • Veenhoff, Klaas R.; Eidem, Jesper (2008) Mesopotamia. The Old Assyrian Period (n'inglés). Vandenhoeck & Ruprecht. ISBN 978-3-7278-1623-9.
  8. Bryce, 2001, páxs. 48-50 y 60-61.
  9. Bryce, 2001, páxs. 40-42.
  10. Bryce, 2001, pp. 61-66; Freu y Mazoyer, 2007a, pp. 33-35.
  11. Bryce, 2001, páxs. 67 y 89.
  12. Bryce, 2001, pp. 93-95; Freu y Mazoyer, 2007a, pp. 49-57.
  13. Bryce, 2001, pp. 98-125; Freu y Mazoyer, 2007a, pp. 74-105.
  14. Bryce, 2001, pp. 127-131; Freu y Mazoyer, 2007a, pp. 107-122.
  15. Bryce, 2001, páxs. 131-136.
  16. Bryce, 2001, pp. 136-145; Freu y Mazoyer, 2007a, pp. 133-152.
  17. Bryce, 2001, pp. 145-151; Freu y Mazoyer, 2007a, pp. 153-184.
  18. Gurney, 1995, p. 25.
  19. Bryce, 2001, pp. 151-157; Freu y Mazoyer, 2007b, pp. 18-102 y 161-188.
  20. Bryce, 2001, pp. 128-145; Freu y Mazoyer, 2007b, pp. 102-160.
  21. Bryce, 2001, pp. 159-195; Freu y Mazoyer, 2007b, pp. 189-201.
  22. Bryce, 2001, pp. 197-235; Freu y Mazoyer, 2007b, pp. 202-297.
  23. Bryce, 2001, pp. 237-273; Freu y Mazoyer, 2008, pp. 19-82.
  24. Bryce, 2001, pp. 275-302; Freu y Mazoyer, 2008, pp. 90-151.
  25. Bryce, 2001, pp. 303-327; Freu y Mazoyer, 2008, pp. 163-270.
  26. Bryce, 2001, pp. 329-363; Freu y Mazoyer, 2008, pp. 19-25.
  27. Bryce, 2001, pp. 365-400; Freu y Mazoyer, 2010, pp. 1-150.
  28. Bryce, 2001, pp. 401-422; Freu y Mazoyer, 2010, pp. 217-265.
  29. Collins, 2007, páxs. 85-90.
  30. Bryce, 2001, pp. 422-431; Collins, 2007, pp. 80-85.
  31. Collins, 2007, páxs. 103-104.
  32. Beckman, Gary M. (2003). «International Law in the Second Millennium: Late Bronze Age», A History of Ancient Near Eastern Law (n'inglés). Brill, páx. 756-759.
  33. Beckman, 1999, pp. 151-169; Lackenbacher, 2002, pp. 43-178.
  34. Collins, 2007, p. 106; Lackenbacher, 2002, p. 48.
  35. Beckman, Gary M. (2003). «International Law in the Second Millennium: Late Bronze Age», A History of Ancient Near Eastern Law (n'inglés). Brill, páx. 759-762.
  36. Liverani, Mario (2002). «The 'Great Powers' Club», Amarna Diplomacy (n'inglés). Johns Hopkins University Press, páx. 15-24. ISBN 978-0-8018-7103-0.
  37. Varios autor (1987). -yos Lettres d'El-Amarna (en francés). -yos Éditions du Cerf. ISBN 978-2-204-02645-1.
  38. Beckman, 1999, pp. 119-143; Hoffner Jr., 2009, pp. 268-326.
  39. Referencies en:
    • Beckman, Gary M. (2003). «International Law in the Second Millennium: Late Bronze Age», A History of Ancient Near Eastern Law (n'inglés). Brill, páx. 753-774.
    • Liverani, Mario (1990). Prestige and interest: International relations in the Near East ca. 1600-1100 b.C. (n'inglés). Sargon Editrice Libreria.
    • Bryce, Trevor (2003). Letters of the Great Kings of the Ancient Near East (n'inglés). Routledge. ISBN 978- 0-203-50498-4.
  40. Bryce, 2004, páxs. 99-101.
  41. Collins, 2007, páxs. 108-109.
  42. Beal, 1995, p. 553; Bryce, 2004, pp. 99-101.
  43. Beal, 1995, páxs. 545-546.
  44. Beal, 1995, pp. 546-547; Bryce, 2004, pp. 109-111.
  45. Referencies en:
    • Bryce, Trevor (2004). Life and Society in the Hittite World (n'inglés). Oxford University Press, páx. 16-17 y 116-117. ISBN 978-0-199-27588-5.
    • Haase, Richard (2003). «The Hittite Kingdom», A History of Ancient Near Eastern Law (n'inglés). Brill, páx. 753-774.
  46. Beal, 1995, p. 547; Bryce, 2004, pp. 111-112.
  47. Beal, 1995, pp. 547-548; Freu y Mazoyer, 2007b, pp. 100-102.
  48. Beal, 1995, pp. 548-549; Bryce, 2004, pp. 111-112.
  49. Bryce, 2001, p. 292; Freu y Mazoyer, 2008, p. 144.
  50. Beal, 1995, páxs. 549-550.
  51. Frantz-Szabó, 1995, p. 2011.
  52. Collins, 2007, pp. 180-181; Frantz-Szabó, 1995, pp. 2009 y 2011.
  53. Collins, 2007, pp. 182-189; Frantz-Szabó, 1995, pp. 2011-2012.
  54. Frantz-Szabó, 1995, páxs. 2013-2015.
  55. Bryce, 2004, pp. 211-215; Collins, 2007, pp. 149-150; Freu y Mazoyer, 2007a, pp. 193-247; Freu y Mazoyer, 2007b, pp. 357-362; Hoffner Jr., 1998, pp. 14-39.
  56. Bryce, 2004, pp. 215-219; Collins, 2007, pp. 150-151; Hoffner Jr., 1998, pp. 10-14.
  57. Referencies en:
    • Bryce, Trevor (2004). Life and Society in the Hittite World (n'inglés). Oxford University Press, páx. 222-228. ISBN 978-0-199-27588-5.
    • Collins, Billie Jean (2007). The hittites and their world (n'inglés). Society of Biblical Literature, páx. 151-152. ISBN 978-1-58983-296-1.
    • Hoffner Jr., Harry A. (1998). Hittite Myths (n'inglés). Society of Biblical Literature, páx. 40-65. ISBN 978-0-7885-0488-6.
    • LeBrun, René (1995). «From Hittite Mythology: The Kumarbi Cycle», Jack M. Sasson: Civilizations of the Ancient Near East (n'inglés). Scribner. ISBN 978-0-68419-279-6.
  58. Bryce, 2004, pp. 220-222; Collins, 2007, pp. 147-149; Hoffner Jr., 1998, pp. 81-89.
  59. Bryce, 2004, pp. 180-182; Collins, 2007, pp. 192-193; Haas, 1995, pp. 2021-2023.
  60. Haas, 1995, páxs. 2024-2029.
  61. Bryce, 2004, páxs. 182-183.
  62. Bryce, 2004, p. 184.
  63. Bryce, 2004, páxs. 178-179.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Beal, Richard H. (1995). «Hittite Military Organization», Jack M. Sasson: Civilizations of the Ancient Near East (n'inglés). Scribner. ISBN 978-0-68419-279-6.
  • Beckman, Gary M. (1999). Hittite Diplomatic Texts (n'inglés). Society of Biblical Literature. ISBN 978-0-7885-0551-5.
  • Bryce, Trevor (2001). El reinu de los hitites, Traducíu por José Luis Rozas López, Ediciones Cátedra. ISBN 978-84-376-1918-1.
  • Bryce, Trevor (2004). Life and Society in the Hittite World (n'inglés). Oxford University Press. ISBN 978-0-199-27588-5.
  • Bryce, Trevor (2009). The Routledge handbook of the peoples and places of Ancient Western Asia (n'inglés). Routledge. ISBN 978–0–415–39485–7.
  • Collins, Billie Jean (2007). The hittites and their world (n'inglés). Society of Biblical Literature. ISBN 978-1-58983-296-1.
  • Frantz-Szabó, Gabriella (1995). «Hittite Witchcraft, Magic, and Divination», Jack M. Sasson: Civilizations of the Ancient Near East (n'inglés). Scribner. ISBN 978-0-68419-279-6.
  • Freu, Jacques; Mazoyer, Michel (2007a) Des origines à el fin de l'ancien royaume hittite (en francés). Groupe L'Harmattan. ISBN 978-2-296-02744-2.
  • Freu, Jacques; Mazoyer, Michel (2007b) Les débuts du nouvel empire hittite (en francés). Groupe L'Harmattan. ISBN 978-2-296-04392-3.
  • Freu, Jacques; Mazoyer, Michel (2008) L'apogée du nouvel empire hittite (en francés). Groupe L'Harmattan. ISBN 978-2-296-06812-4.
  • Freu, Jacques; Mazoyer, Michel (2010) -y déclin et la chute du nouvel empire hittite (en francés). Groupe L'Harmattan. ISBN 978-2-296-10529-4.
  • Gurney, Oliver Robert (1995). Los hitites, Traducíu por Augusto Herranz, Editorial Laertes. ISBN 978-84-7584-274-5.
  • Haas, Volkert (1995). «Death and Afterlife in Hittite Thought», Jack M. Sasson: Civilizations of the Ancient Near East (n'inglés). Scribner. ISBN 978-0-68419-279-6.
  • Hoffner Jr., Harry A. (1998). Hittite Myths (n'inglés). Society of Biblical Literature. ISBN 978-0-7885-0488-6.
  • Hoffner Jr., Harry A. (2009). Letters from the Hittite Kingdom (n'inglés). Society of Biblical Literature. ISBN 978-1-58983-212-1.
  • Lackenbacher, Sylvie (2002). Textes akkadiens d'Ugarit (en francés). Éditions du Cerf. ISBN 978-2-204-06701-0.
  • Mazoyer, Michel (2003). Télipinu, Le dieu au marécage (en francés). Groupe L'Harmattan. ISBN 978-2-7475-4345-5.

Referencia históricu-xeneral[editar | editar la fonte]

  • Bittel, Kurt (1976). Los Hitites. traducción por José Gil de Ramales. Madrid: Aguilar.
  • Ceram, C. W. (1985). El misteriu de los hitites. Ediciones Destino, S.A. ISBN 978-84-233-0760-9.
  • Kuhrt, Amelie (2001). L'Oriente próximu na antigüedá, c. 3000-330 e.C.. Editorial Crítica. ISBN 978-84-8432-163-7.
  • Loon, Maurits N. van (1985). Anatolia in the second millennium B.C. Leiden: E.J. Brill.
  • Macqueen, J. G. (1986). The Hittites : and their contemporaries in Asia Minor. London: Thames and Hudson.
  • Sáez Fernández, Pedro (1988). Los hitites. Ediciones Akal, S.A.. ISBN 978-84-7600-335-0.

Testos hitites[editar | editar la fonte]

  • Alp, Sedat (1991). Hethitische Briefe aus Masat-Höyük. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basimevi.
  • Bernabé Payares, A. y Álvarez Pedrosa, J.A. (2000). Historia y lleis de los hitites. Testos del Imperiu Antiguu. El Códigu. Coleición: AKAL/ORIENTE. ISBN 978-84-460-1123-1.
  • Bernabé Payares, A. y Álvarez Pedrosa, J.A. (2004). Historia y lleis de los hitites. Testos del Imperiu Mediu y del Imperiu Nuevu. Coleición: AKAL/ORIENTE. ISBN 978-84-460-2253-4.
  • Bernabé, Alberto (1979). Texto lliterarios hitites. Madrid: Editora Nacional.
  • García Trabazo, José Virgilio (2002). Texto relixosos hitites. Mitos, plegaries y rituales. coleición: Biblioteca de Ciencies Bíbliques y Orientales númberu 6. Edición billingüe crítica. Madrid: Editorial Trotta. ISBN 978-84-8164-522-4.
  • González Salazar, Juan Manuel (2010). Rituales hitites. Ente la maxa y el cultu.. Coleición: AKAL/ORIENTE. ISBN 978-84-460-0945-0.
  • Hagenbuchner, Albertine (1989). Die Korrespondenz der Hethiter. Heidelberg: Winter.
  • Kosak, Silvin (1982). Hittite inventory texts: CTH 241-250. Heildelberg: Winter.

Novela histórica[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]