Frixa

Coordenaes: 40°N 30°E / 40°N 30°E / 40; 30
De Wikipedia
(Redirixío dende Frigia)
Frixa
reinu
Alministración
Xeografía
Coordenaes 40°N 30°E / 40°N 30°E / 40; 30
Cambiar los datos en Wikidata
El nucleu de Frixa y la máxima estensión averada del reinu frixu.

Frixa[1] (griegu Φρυγία Phrygía) foi una antigua rexón d'Asia Menor qu'ocupaba la mayor parte de la península d'Anatolia, nel territoriu qu'anguaño correspuende a Turquía. Taba arrodiáu poles fontes del ríu Sakarya y asitiada ente les provincies modernes d'Afyon, Eskişehir y Ankara.

Historia[editar | editar la fonte]

Foi conquistáu dempués de la llegada de los indoeuropéos occidentales, que llegaron a Europa sobre'l 1200 e.C. , y que dexaron la so propia marca cultural como espertos artesanos. Yera una rexón rica, de numberoses ciudaes como Cibira o Apamea, que taba asitiada nes rutes comerciales de Lidia y Caria, que diben escontra l'este. Frixa tenía un gran potencial n'agricultura, gracies a que l'agua de les agües —que yeren bien intenses nos montes— baxaba a la ciudá. Esti potencial dexó que Frixa desenvolviera un gran reinu al empiezu de la dómina arcaica griega. Les sos llendes fueron un campu de batalla pa los perses y los lidios; los romanos y los celtes; los árabes y los romanos; los cruzaos y los turcos selyúcides; los otomanos y los mongoles y pa los bizantinos y los turcos. Los monumentos y ruines abonden en Sakarya.

Como invasores de Tracia, los frixos desempeñaron un papel decisivu na destrucción del reinu hitita y de la cayida de Troya. El reinu frixu del sieglu VIII y VII e.C. caltuvo cerca los sos contactos colos arios nel este y los griegos nel oeste. La so historia ye namái narrada de volao por Heródoto, cuntando'l suicidiu del pasáu rei Midas en Gordión cuando cayó ante los cimerios nel 676 e.C. Col establecimientu de los celtes en Frixa del este, el cultu de Cibeles, la diosa madre, estender ente los habitantes de la ciudá.

Influencia na música[editar | editar la fonte]

La pallabra Frixa rellacionar col mou griegu frixu (nesti casu "mou" nun tien un significáu certeru) y depués utilízase pa denominar el mou musical gregorianu frixu.

La escala que Tolomeo (Tolemaida, Tebaida, c. 85 – Canopo, c. 165; otros autores dicen c. 100 – c.170) denomina como frixa, correspuende interválicamente al manera gregoriana homónimu. Una forma gráfica de ver a la manera frixu ye (como en toles maneres gregorianes) a partir de la escala natural (ensin alteraciones). Nesti casu ye empezando pol La mio. Los dos semitonos d'esta miente gregorianu tán ente la Tónica y la segunda, y ente la Quinta o Dominante y La Sexta o Relativa Menor, dando llugar a una escala menor. Tien un timbre árabe, y más tarde utilizóse n'España como escala flamenca.[2]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. Esti términu apaez na traducción al asturianu de la Biblia: Sociedad Bíblica (2021). La Biblia en llingua asturiana. ISBN 978-84-8083-864-1.
  2. Vease: "Cadencia andaluza".

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]