Dinastía Qing

Coordenaes: 39°55′N 116°23′E / 39.92°N 116.39°E / 39.92; 116.39
De Wikipedia
dinastía Shun
Dinastía Ming
dinastía de los Ming del Sur
Reinu de Tungning
Kanatu de Zungaria
[[Xi dynasty (en) Traducir|←]] [[Xi dynasty (en)
Reinu Celestial Taiping
Dinastía Jin tardía
[[Da Ming Shun Tian Guo (en) Traducir|←]] [[Da Ming Shun Tian Guo (en)
Dinastía Jin tardía
Dinastía Qing
(de 1636 a 1912)
República de China
[[Da Ming Shun Tian Guo (en) [[Da Ming Shun Tian Guo (en) Traducir|→]]
estáu imperial chinu
Himnu nacional Gong Jin'ou (es) Traducir
Alministración
Nome oficial ᡩᠠᡳᠴᡳᠩ ᡤᡠᡵᡠᠨ (mnc)
大清 (zh)
ᠳᠠᠢᠢᠴᠢᠩ ᠤᠯᠤᠰ (mn)
Capital Shuntian Fu (en) Traducir (de 1644 a 1912)
Fengtian Fu (en) Traducir (de 1644 a 1905)
Fengtian Fu (en) Traducir (de 1625 a 1644)
Forma de gobiernu Monarquía absoluta
Llingües oficiales Idioma manchú
Idioma mongol
chinu
Tibetanu
División
Xeografía
Coordenaes 39°55′N 116°23′E / 39.92°N 116.39°E / 39.92; 116.39
Superficie 14700000 km²
Llendaba con Imperiu del Xapón, Imperiu Rusu, Kanatu de Zungaria, Raj británicu, Kanato kazajo (es) Traducir, Dinastía Joseon, Imperiu de Corea, Dinastía Nguyễn (es) Traducir, Reinu de Sikkim, Reinu de Nepal, Bután, Dinastía Namgyal de Ladakh (es) Traducir y Dinastía Konbaung
Demografía
Población 383 100 000 hab. (1912)
Densidá 26,06 hab/km²
Economía
Moneda Tael (es) Traducir, sycee (es) Traducir, Great Qing Treasure Note (en) Traducir y Hubu Guanpiao (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

La dinastía ching o dinastía qing (Chinu清朝pinyinQīng Cháo) o dinastía manchú foi fundada pol clan manchú d'Aisin Gioro nel actual nordeste de China. Al espandir el so dominiu pol restu de China y dellos territorios colindantes d'Asia interior, estableció l'Imperiu del gran Ching (chinu: 大淸帝國, pinyin: dàqīng dìguó). La Qing foi la postrera de les dinastíes imperiales chines. Tuvo la so capital en Beixín dende la so fundación en 1644 hasta l'abdicación en 1912 del últimu emperador, de resultes de la Revolución de Xinhai y l'establecimientu de la República de China.

Historia[editar | editar la fonte]

Formación del estáu manchú[editar | editar la fonte]

Mapa del Imperiu ching en 1844.

La dinastía Qing nun foi fundada polos chinos han, que formen la mayoría de la población china, sinón polos manchús, güei minoría étnica en China. Xente nómada, los manchús teníen la preeminencia no que ye agora China del nordeste.

L'estáu manchú foi formáu por Nurhaci nos entamos del sieglu XVII. Orixinalmente un vasallu de la dinastía ming, declaróse emperador del Jin en 1609. Esi mesmu añu amplió los recursos económicos y humanos del estáu, según la teunoloxía apuntando a los habitantes Han de Manchuria.

En 1625, Nurhaci estableció la so capital en Shenyang (tamién Shenjing; manchú: Mukden), pero al añu siguiente sufrió la so primer derrota militar importante a manes del xeneral ming Yuan Chonghuan. Nurhaci morrió'l mesmu añu.

Unu de los sos llogros más importantes yera la creación del sistema d'ocho banderes, sol cual tolos manchúes pertenecíen a una de los ocho "banderes", que yeren unidaes civiles según militares. Nomen les banderes porque caúna foi representada por una bandera distintiva.

El socesor de Nurhaci, Hung Taiji siguió construyendo lo dexao pol so padre, incorporando les primeres banderes d'Han nel so exércitu. Hung Taiji tamién adoptó munches instituciones polítiques de ming nel so estáu manchú, pero tamién previo la dominación manchú d'eses instituciones al traviés d'un sistema de cuotes.

Cuando Ligden Khan, el postreru gran kan de los mongoles, morrió nel Tíbet en 1634, el so fíu Ejei apurrir a los manchús y dio-y el gran sellu del emperador de Yuan a Hung Taiji. En 1636, Hung Taiji retituló l'Estáu ching, suxuriendo ambiciones más allá de Manchuria.

La denominación ching foi escoyida porque'l nome de la dinastía ming (明) componer de los calteres pal Sol (日) y la Lluna (月), que s'acomuñar al elementu del fueu. El calter ching (清) componer del radical de l'agua (水) y del calter (青) pal azul, que son dambos asociaos col elementu de l'agua.

Nuna serie de campañes militares, Hung Taiji ganó la sumisión de Mongolia y de Corea enantes de dar en tomar el control de la rexón de Heilongjiang, asitiada alredor del río Dragón Negru (Amur).

Demanden el Mandatu del Cielu[editar | editar la fonte]

Beixín yera escalada por una coalición de fuercies rebalbes conducíes por Li Zicheng. La dinastía ming remató oficialmente cuando l'emperador Chongzhen de China, últimu emperador ming, suicidóse colgar nun árbol nel parque Jingshan que pasaba per alto la Ciudá Prohibida.

Dempués de tomar Beixín n'abril de 1644, Li Zicheng condució un exércitu de seiscientos mil homes a enfrentar a Wu Sangui, el comandante xeneral de los ming. Cien mil soldaos guardaben Shanhaiguan (山海關). Shanhaiguan ye'l pasu obligáu del nordeste de la Gran Muralla China alcontráu a cincuenta milles al nordeste de Beixín y per años los sos defenses fueron les que caltuvieron a los manchús fuera de la capital.

Wu Sangui, abarganáu por dos enemigos, decidió axustar colos manchús y faer una alianza col príncipe Dorgon, rexente del emperador Shunzhi de seis años d'edá, fíu del emperador Hung Taiji que morriera l'añu anterior. Xuntos los dos exércitos ganaron a les fuercies rebalbes de Li Zicheng en batalla'l 27 de mayu de 1644. El procesu duró otros diecisiete años de lluches ente los legitimistas, los pretendientes y los rebeldes ming.

El postreru pretendiente ming, príncipe Gui, buscó abellugu en Birmania, pero una fuercia espedicionario ching empobinada por Wu Sangui facer traer de nuevu a la provincia de Yunnan y foi executáu a principios de 1662.

Kangxi y l'Afitamientu[editar | editar la fonte]

L'emperador Kangxi (r. 1662-1722).

L'emperador Kangxi (r. 1662-1722) xubió al tronu a los ocho años d'edá. Mientres el so llargu reináu, recibió'l sofitu de la so güela, la gran emperatriz viuda Xiaozhuang.

Los manchús controlaben el Mandatu del Cielu, pero la gran estensión del país faía qu'arralecieren les tropes p'apoderar direutamente al imperiu; la dinastía apenes cuntaba coles abondes pa caltener guarniciones nes ciudaes que formaben el nucleu d'una rede de defensa que dependía en gran midida de los soldaos Ming que se rindieren a los nuevos gobernantes.

Los Qing, pa fortalecese, escoyeron a trés xenerales Ming, que contribuyeren de manera destacada al establecimientu de la nueva dinastía, y nomar príncipes feudales (藩王) y apurriéron-yos el gobiernu d'estensos territorios na China meridional. El principal d'ellos foi Wu Sangui (吳三桂), al que se-y dieron les provincies de Yunnan y de Guizhou, ente que a los xenerales Shang Kexi (尚可喜) y Geng Zhongming (耿仲明) apurriéronse-yos les provincies de Guangdong y de Fujian, respeutivamente.

Nos primeros años, los trés señores feudales y los sos territorios fixéronse inevitablemente cada vegada más autónomos. Finalmente, en 1673, Shang Kexi solicitó al emperador Kangxi, indicando'l so deséu de retirase a la so ciudá natal na provincia de Liaodong (遼東), que nomara al so fíu como'l so socesor.

El nuevu emperador concedió'l so retiru, pero negó l'heriedu nel so fíu. En reaición, los otros dos xenerales decidieron solicitar los sos propios retiros pensando que'l nuevu emperador nun s'arriesgaría a ofendelos a ellos tamién, esto prueba'l resolución de Kangxi. El movimientu fracasó al aceptar, el nuevu emperador, los pidimientos de retiru y ordenar a los trés que devolvieren los sos territorios de nuevu a la corona. Wu Sangui sentía qu'él nun tenía nenguna opción polo que decidió llevantase na rebelión. Llueu lo ayudar Geng Zhongming y por Shang Kexi el so fíu Shang Zhixin (尚之信).

La rebelión que sobrevieno duró ocho años. Nel so apoxéu, los rebeldes llegaron a controlar el ríu Yangtze (長江). N'última instancia, el gobiernu Qing pudo entartallar la rebelión y retomar el control sobre tola China meridional. Esta sería conocida na historia china como la Rebelión de los Trés Feudatarios».

Pa consolidar l'imperiu, l'emperador Kangxi condució personalmente a China a una serie de campañes militares contra'l Tíbet, el Kanato de Zungaria y, más tarde, Rusia. Y, pa evitar un conflictu militar, alcordó'l matrimoniu de la so fía col Kan mongol Gordhun. La campaña militar de Gordhun contra los Qing falló, lo que consolidó l'imperiu. Taiwán tamién foi conquistáu poles fuercies del Imperiu Qing en 1683 al fíu de Zheng Jing, Zheng Ke-Shuang; el so güelu Koxinga conquistar, de la mesma, a los colonos holandeses.

Antes de fin de sieglu XVII, China algamara'l so máximu poder dende los tiempos de la dinastía Ming. L'emperador Kangxi tamién acoyó munchos misioneros xesuites que vinieron a China cola esperanza de más conversiones. Anque fracasaron nel so oxetivu, Kangxi caltuvo en paz a los misioneros en Beixín.

Los emperadores Yongzheng y Qianlong[editar | editar la fonte]

Los reinaos de los emperadores Yongzheng (1723-1735) y del so fíu Qianlong (1735-1796) marcaron el visu del poder de la dinastía Qing. Mientres esti periodu, la dinastía Qing gobernó sobre 13 millones de quilómetros cuadraos de territoriu.

Dempués de la muerte del emperador Kangxi nel iviernu de 1722, el so cuartu fíu, el príncipe Yong (雍親王), asoceder col nome d'emperador Yongzheng. Yongzheng amosó un calter polémicu por cuenta de los rumores de qu'usurpara'l tronu; nos últimos años del emperador Kangxi, había estáu implicáu en grandes lluches polítiques colos sos hermanos.

Alministrador acuciosu, gobernó con mano de fierro. La so primer reblagada escontra un réxime más fuerte vieno cuando restauró'l nivel orixinal del sistema d'exámenes estatales. En 1724, sedar so cambeos illegales de monedes, que yeren manipoliaos polos funcionarios p'arreglar les sos necesidaes financieres. Espulsar a los funcionarios qu'habíen infringido les nueves lleis sobre finances y, en casos estremos, executar.

Yongzheng demostró un gran enfotu nos funcionarios Han, y designó a munchos de los sos protexíos en posiciones prestixoses. Encargar a Nian Gengyao la direición d'una campaña militar en Qinghai, en llugar del so hermanu Yinti. Les aiciones sobeyoses de Nian, sicasí, conducieron a la so cayida en 1726. Mientres el reináu de Yongzheng, algamóse l'afitamientu del poder imperial nel so más altu grau na historia china. Más territoriu foi incorporáu nel noroeste. Endurecióse'l tratu a los funcionarios corruptos y creó un gran conseyu, que se convirtió nel gabinete imperial pal restu de la dinastía.

L'emperador Yongzheng morrió en 1735 y asocedió-y el so fíu, el príncipe Bao (寶親王) col nome d'emperador Qianlong, al que se consideraba un xeneral capaz. Ocupando'l tronu a la edá de 24 años, dirixó personalmente campañes militares en Sinkiang y Mongolia. Les rebeliones y les sulevaciones en Sichuan y partes de China meridional fueron encaloraes con ésitu.

Alredor de los cuarenta años del reináu de Qianlong, el gobiernu chinu sufrió un resurdimientu de la corrupción desenfrenada. L'oficial Heshen yera unu de los más corruptos na dinastía Qing. Forzóse-y finalmente a suicidase por orde del emperador Jiaqing (1796-1820).

El so llargu reináu de sesenta años foi'l segundu más llargu de la historia de China, dempués del del so güelu l'emperador Kangxi. De nun ser pola so abdicación oficial en 1796, el so reináu sería'l más llargu de tola historia imperial china. La so etapa nel poder tuvo carauterizada pol afitamientu de les conquistes territoriales llevaes a cabu pol so güelu y el so padre, completando la dómina de rellumanza de la dinastía marcada por estos trés emperadores.

Sicasí, na segunda metá del so reináu, empezar a revelar les debilidaes del Estáu Qing, que llevaríen al cayente de la dinastía nel sieglu XIX. Tres el so fallecimientu, el so decimoquintu fíu asocedió-y: l'emperador Jiaqing.

Una aguda decadencia[editar | editar la fonte]

China y les sos provincies tradicionales en 1910, coles concesiones territoriales daes a les potencies.

A mediaos del sieglu XIX, dempués de les derrotes morales que supunxeron les Guerres del Opiu, remaneció un nuevu líder: la emperatriz viuda Cixi. Cixi yera la concubina del emperador Xianfeng (1850-1861), madre del emperador Tongzhi, y tía del emperador Guangxu. Dende'l principiu, controló'l Gobiernu Qing y foi la gobernante de facto de China mientres 47 años.

Llegó a protagonizar un golpe d'Estáu pa espulsar de la rexencia a Sushun, designáu como tal pol últimu emperador. Conocer como la gobernante detrás de la cortina» (垂帘听政 chuílián tīŋẑèŋ) na política Qing, pos lu indicaba al so fíu, l'emperador, qué faer dende detrás d'una cortina.

Mientres los años 1860, la dinastía Qing venciera les rebeliones cola ayuda de milicies entamaes. El Gobiernu Qing procedió entós a ocupase del problema de la modernización, que procuró col Movimientu d'Unu mesmu». Formáronse dellos exércitos modernizaos, como'l Exércitu Beiyang. Sicasí, les flotes de "Beiyang" fueron aniquilaes na Primer Guerra Chinu-Xaponesa (1894-1895), que foi la señal de que yera necesaria una reforma mayor y más estensa, necesidá apinada pola rebelión de los Boxer.

A empiezos del sieglu XX, a la dinastía Qing presentábase-y un dilema: podía aplicar reformes y provocar a l'aristocracia y nobles conservadores o bien podía evitar les reformes y forzar con ello un llevantamientu de los «revolucionarios». La dinastía intentó siguir una trayeutoria entemedia, pero lo único que consiguió foi provocar malestares en dambos bandos.

Diez años dempués del reináu del emperador Guangxu (1875-1908), la presión occidental en China yera tan grande que'l Gobiernu imperial viose forzáu a reconoce-yos toa clase de privilexos, como la zona franca del puertu de Shanghai, concede-yos importantes contratos comerciales y de construcción d'infraestructures, exenciones fiscales.

En 1898 Guangxu intentó llevar a cabu la llamada «Reforma de los cien díes» (百日維新/戊戌變法), na cual promulgáronse nueves lleis y aboliéronse delles vieyes lleis. Confiando más en reconocíos pensadores progresistes como Kang Youwei, estremar al conocíu conservador Li Hongzhang y otros nobles de les altes esferes del Gobiernu.

Pero Cixi entartalló l'intentu de modernización y encarceló a Guangxu nel so propiu palaciu. Abandonando tou intentu reformista, Cixi concentróse sobremanera n'afitar la so propia base de poder. Con ocasión del so sesentenu cumpleaños, gastó más de trenta millones de taels de plata pa les decoraciones y les celebraciones, con fondos orixinariamente destinaos a ameyorar l'armamentu de la marina de guerra de Beiyang.

En 1901, dempués del asesinatu del embaxador alemán, l'Alianza de los Ocho Naciones (八國聯軍) entró en China con una fuercia militar unificada per segunda vegada. Cixi reaccionó declarando la guerra a l'alianza de los ocho naciones, pero perdió'l control de Beixín pocu dempués. Fuxó a Xi'an xunto col emperador Guangxu y viose forzada a axustar coles potencies. Como compensación polos gastos de la campaña militar, l'alianza presentó una serie d'esixencies al Gobiernu Qing. Li Hongzhang foi unviáu p'axustar y l'alianza esanició delles d'elles.

Gobiernu, sociedá y cultura[editar | editar la fonte]

Política interior[editar | editar la fonte]

Bandera nacional de la dinastía ching, posterior a 1888.

Daqué trascendental pa China foi, mientres la dinastía Quing, la introducción y divulgación na dieta del maíz, la pataca y el boniato; ello ye que considérase qu'estes plantes dexen esplicar l'actual supremacía demográfica china.[ensin referencies]

Tocantes a la política, l'imperiu taba consideráu como una inmensa familia, siendo'l emperador "Fíu del Cielu" al empar "el padre y la madre" del so pueblu, y por consecuencia, como na familia antigua, el señor absolutu de toos. En Beixín la so capital, vivía zarráu nuna ciudá estreme, "la Ciudá Prohibida", invisible al común de los sos súbditos.

Asistíu d'un Conseyu d'Estáu y de ministros, gobernaba per mediu d'ocho virréis, ente los que taben estremaes los dieciocho provincies del Imperiu. Les provincies taben subdividíes en prefeutures, etc., gobernaes por una xerarquía de funcionarios o mandarinos, nome inventáu polos portugueses.

Los mandarinos se reclutaban ente los lletraos, ye dicir ente los qu'estudiaren la lliteratura, les ciencies y la filosofía chines, y fueren aprobaos en numberosos exámenes. Los programes de los exámenes, entá a valir en 1900, yeren contemporáneos de Carlomagno y remontaben al sieglu IX: apenes si acaben d'introducise nellos dellos elementos de les ciencies estranxeres.

Emperadores de la dinastía ching[editar | editar la fonte]

Nome dau¹ Nome Póstumu²
(forma curtia)
Chinu, Manchú
Nome del Templu² Nome Reináu
Chinu, Manchú
Años Reináu Nome pol
que se-y conoz
Nurhaci
努爾哈赤
pinyin: Nǔ'ěrhāchì
Gāodì
高帝
Dergi hūwangdi
Tàizǔ
太祖
Tiānmìng
天命
Abkai fulingga
1616-1626³ Nurhaci
Hong Taiji⁴
皇太極
pinyin: Huángtàijí
Wéndì
文帝
Genggiyen el so hūwangdi
Tàizōng
太宗
Tiāncōng
天聰
Abkai sure
1627-1636;

Chóngdé
崇德
Wesihun erdemungge
1636-1643

1626-1643 Hung Taiji
Fúlín
福臨
Zhāngdì
章帝
Eldembure hūwangdi
Shìzǔ
世祖
Shùnzhì
順治
Ijishūn dasan
1643-1661⁵ Shunzhi
Xuányè
玄燁
Réndì
仁帝
Gosin hūwangdi
Shèngzǔ
聖祖
Kāngxī
康熙
Elhe taifin
1661-1722 Kangxi
Yìnzhēn
胤禛
Xiàndì
憲帝
Temgetulehe hūwangdi
Shìzōng
世宗
Yōngzhèng
雍正
Hūwaliyasun tob
1722-1735 Yongzheng
Hónglì
弘曆
Chúndì
純帝
Yongkiyangga hūwangdi
Gāozōng
高宗
Qiánlóng
乾隆
Abkai wehiyehe
1735-1796
(muertu 1799)6
Qianlong
Yóngyǎn
顒琰
Ruìdì
睿帝
Sunggiyen hūwangdi
Rénzōng
仁宗
Jiāqìng
嘉慶
Saicungga fengšen
1796-1820 Jiaqing
Mínníng
旻寧
Chéngdì
成帝
Šanggan hūwangdi
Xuānzōng
宣宗
Dàoguāng
道光
Doro eldengge
1820-1850 Daoguang
Yìzhǔ
奕詝
Xiǎndì
顯帝
Iletu hūwangdi
Wénzōng
文宗
Xiánfēng
咸豐
Gubci elgiyengge
1850-1861 Xianfeng
Zǎichún
載淳
Yìdì
毅帝
Filingga hūwangdi
Mùzōng
穆宗
Tóngzhì
同治
Yooningga dasan
1861-1875⁷ Tongzhi
Zǎitián
載湉
Jǐngdì
景帝
Ambalinggū hūwangdi
Dézōng
德宗
Guāngxù
光緒
Badarangga doro
1875-1908⁷ Guangxu
Pǔyí
溥儀
tamién conocíu Henry
Nun tien 8
Nun tien 9 Xuāntǒng
宣統
Gehungge yoso
1908-191210
(muertu 1967)
Xuantong
1 El nome de familia imperial ching yera Aisin Gioro (愛新覺羅 aixin jueluo), pero nun yera práutica manchú incluyir el nome de la familia o del clan nel nome personal d'un individuu.
2 Los nomes póstumu y los nomes de los templos fueron compartíos de cutiu polos emperadores de diverses dinastíes, ellos son precedíos xeneralmente pol nome de la dinastía, nesti casu, ching o qing, pa evitar el tracamundiu. Por casu, l'emperador Qianlong referir con frecuencia como Qing Gaozong.
3 Nurhaci fundó'l Jin (金) o dinastía tardida de Jin (後金) en 1616, pero foi'l so fíu Hung Taiji quien camudó'l nome de la dinastía a ching en 1636. Nurhaci adoptó'l nome Tianming del reináu pero los sos títulos ching fueron conferíos póstumamente.
4 Hung Taiji refiérense equivocadamente en dellos testos históricos como Abahai (阿巴海).
5 L'emperador Shunzhi foi'l primer emperador ching que gobernó China dempués de la ocupación de Beixín en 1644.
6 L'emperador Qianlong retiróse oficialmente en 1796, tomando'l títulu d'emperador honorariu (太上皇帝). Este yera un actu de la piedá filial p'asegurase de qu'él nun reinaría más que'l so pernomáu güelu, l'emperador Kangxi. Sicasí, él siguía siendo la última autoridá hasta la so muerte en 1799, en que'l so fíu, l'emperador Jiaqing, empezó a exercer el poder que fuera solo de nome a partir de 1796.
7 La emperatriz viuda Cixi, la concubina del emperador Xianfeng, la madre del emperador Tongzhi, y la madre adoptiva del emperador Guangxu, utilizó les sos considerables habilidaes de manipulación política p'actuar como'l poder detrás del tronu o nel tronu a partir de 1861 hasta la so muerte en 1908. Ella actuaba como rexente mientres les minoríes de los dos nuevos emperadores y confinó l'emperador Guangxu nel palaciu de branu dempués de qu'él procurara introducir reformes en 1898. La muerte del emperador Guangxu foi anunciada'l día enantes de la so muerte.
8 Xùndì (遜帝) (“l'emperador abdicáu”) ye'l nome que los llibros d'historia china y taiwanesa a Puyi.
9 En 2004 los descendientes de la familia imperial ching confirieron un nome póstumu y nome atrasáu a Puyi. Nome póstumu: Mindi (愍帝). Nome del templu: Gongzong (恭宗). Hai que esparar si estos nomes van ser aceptaos pol públicu chinu.
10 La dinastía ching foi derrocada en 1911, y l'últimu emperador Xuantong, abdicó oficialmente'l 12 de febreru de 1912. Sicasí, esi mesmu día la República de China concedió los Artículos de tratamientu favorable d'emperador del gran ching dempués de que la so abdicación” (清帝退位優待條件) que dexó que Xuantong caltuviera'l so títulu imperial ya indicó qu'él fuera tratáu pol gobiernu de la república col protocolu d'un monarca estranxeru. Estos artículos fueron revisaos el 5 de payares de 1924, dempués del golpe del xeneral Feng Yuxiang: los artículos revisaos indicaron que Xuantong perdía'l so títulu imperial y d'equí p'arriba sería tratáu como un ciudadanu simple de la república China. Xuantong foi espulsáu de la ciudá prohibida'l mesmu día. Asina, Xuantong gobernaba como emperador hasta'l 12 de febreru de 1912 (y tamién de volao ente l'1 de xunetu y 12 de xunetu de 1917), y emperador non-gobernante ente'l 12 de febreru de 1912 y 5 de payares de 1924. Xuantong tamién acepto más palantre ser el líder marioneta de Manchukuo controláu polos Xaponeses baxo nome de Datong (大同) (1932-1934), entós l'emperador marioneta reino igual baxo nome del reináu Kangde (康德) (1934-1945).

Tumbes Qing[editar | editar la fonte]

Les tumbes, allugaes na ciudá de Zunhua de la provincia septentrional china de Hebei y con una superficie de 2500 metros cuadraos, constitúin el campusantu imperial más grande ya intactu del mundu. La construcción del grupu de tumbes duró unos 150 años y terminó en 1908, y nelles soterróse a cinco emperadores de la dinastía ching (1644-1911) xunto con 15 emperatrices, d'ellos, los más conocíos son los emperadores Kangxi y Qianlong, que llevaron la economía de la dinastía al so apoxéu.

Les tumbes imperiales del este de la dinastía ching construyéronse al llau del monte Changrui tres llargues inspeiciones y estudios. Los arqueólogos espliquen que'l campusantu ye una integración de tumbes imperiales, palacios y xardinos, que combinen la fermosura natural cola elegancia humana, lo que sirve como exemplu de l'arquiteutura y de la estética.

Sector occidental del área de les tumbes ching, en Hebei.

Consideraes como'l reflexu de la hestoria ching, les tumbes tienen una gran reputación dientro y fora del país. Poner so proteición estatal en 1961 ya incluyéronse na llista del Patrimoniu Cultural de la Humanidá de la Unesco en 2000, xunto coles Tumbes Imperiales del Oeste de la dinastía ching.

Allugaes nel distritu de Yixian, a 120 quilómetros al suroeste de Beixín, les tumbes imperiales del oeste rexistraron el fin de la dinastía ching y tamién el fin del feudalismu en China, señalaron los arqueólogos.

El campusantu, que la so construcción terminó en 1915, cuenta cola tumba del últimu emperador de la historia china. Los arqueólogos destacaron que l'antigua arquiteutura china algamó la so rellumanza na dinastía ching, y l'estructura de madera, escultures de piedra y de madera, y l'avanzáu sistema de drenaxe de les tumbes imperiales del este de ching son bonos exemplos de les cotes más altes de la so arquiteutura.

El gobiernu ching invirtió cada añu una gran cantidá de plata na reforestación del campusantu, y anguaño el gobiernu chinu sigui gastando dineru nel caltenimientu de diches tumbes. Los más de doscientos mil pinos y cipreses nel campusantu convertir nel mayor monte de pinos antiguos nel norte de China.

Funcionarios de la Comisión del Patrimoniu Cultural de la Humanidá indicaron que los grupos de tumbes amuesen les idees tradicionales chines sobre l'arquiteutura y l'adornamientu. La teoría geomántica xunto col delicáu diseñu de les estructures nos campusantos ye la inflexón de los puntos de vista feudales sobre'l mundu y el poder, lo que s'heredó mientres miles d'años en China.

Los arqueólogos destacaron que les tumbes imperiales de la dinastía ching constitúin la obra maestra más creativa del xeniu humanu y la meyor prueba del estilu arquiteutónicu y les formes culturales d'aquella dómina. La integración harmoniosa de los edificios construyíos pola xente y el mediu ambiente natural converten a les tumbes de ching nuna vista única nel mundu.

Política esterior[editar | editar la fonte]

Primeros contactos y Guerra del opiu[editar | editar la fonte]

Escena d'un combate ente tropes chines y occidentales mientres la Segunda Guerra del Opiu (1858-1860).

La riqueza del Imperiu Chinu yera conocida polos europeos dende la Edá Media. Bien acoyíos, estos nun tardaron en exasperar a los chinos pol so rapacidad y les sos violencies. D'equí que la China cerrárase cuasi dafechu dende'l sieglu XVI a los diaños estranxeros». Esta situación duró hasta 1840 y fueron necesaries dos guerres p'abrir más estensamente China al comerciu européu: la Primer Guerra del Opiu (1839-1842) y la posterior Segunda Guerra del Opiu (1858-1860).

La Compañía inglesa de la Indies llograra'l primer puestu nel comerciu en Guangdong. El so principal artículu de venta yera una droga estrayida de l'adormidera, el opiu, que los chinos fumaben y qu'envelena más rápidu que l'alcohol o'l tabacu. En 1839, Lin Hse Tsu prohibiera la venta d'opiu y destruyíu un cargamentu de venti mil caxes depositáu nos almacenes ingleses.

En represalia, estos bloquiaron Guangdong y dempués entamaron una guerra conocida col nome de Primer Guerra del opiu. La flota inglesa tomó Guangdong y Shanghai y remontó el Yangzi hasta Nankín. Pol Tratáu de Nankín, los chinos tuvieron que vencer a Gran Bretaña'l castru de Ḥong Kong, enfrente de Guangdong y abrieron amás cinco puertos, ente ellos Shanghai, al comerciu británicu. Los Estaos Xuníos y Francia llograron pocu dempués les mesmes condiciones. Francia fíxose amás reconocer el protectoráu de les misiones católiques, que la so guarda en China remontar al sieglu XVI.

En 1856 amenáronse nueves dificultaes en Guangdong ente'l Reinu Xuníu y China. Per otra parte, un misioneru fuera martirizado y, nun pudiendo llograr arreglu, el Gobiernu británicu y Napoleón III entender pa castigar de mancomún a China y llograr d'ella, amenaciando a Beixín, primero garantíes pa los sos nacionales, dempués l'establecimientu de rellaciones diplomátiques regulares y, a lo último, nueves facilidaes pal comerciu. Un exércitu francu-británicu de ventitrés mil homes ocupó Beixín (1860) dempués d'haber tremáu al exércitu chinu.

Mientres la marcha sobre Beixín, los chinos propunxeren negociaciones, mientres les cualos apoderáronse a traición de trenta y siete europeos, de los cualos mataron darréu a cuatro y fixeron perecer a otros dieciséis en bederres suplicios. Pa vengar esta traición, los aliaos entraron a sacu en Beixín y amburaron el Palaciu de Branu, les más preciosa de les residencies imperiales. Los chinos dieron toles concesiones esixíes pol Tratáu de Beixín (1860) y abriéronse al comerciu estranxeru siete nuevos puertos.

Por cuenta de esti nuevu escalabru, paecía que China quería modernizase. Militares europeos empezaron a llegar al país ya instruyeron a les tropes chines, hasta entós armaes d'arcos y de llances, coles mesmes que se creaba en Beixín un colexu européu. L'emperador autorizó inclusive la construcción d'un ferrocarril a Shanghai (1878). Pero la masa del pueblu y los mandarinos permanecíen contrarios a les novedaes y el Gobiernu amosábase débil y duldosu.

Estancamientu[editar | editar la fonte]

Los brillosos ésitos llograos pol Xapón tuvieron naturalmente una gran repercusión en China. Paecíen faer entender definitivamente a los chinos qu'había un gran provechu en nun despreciar les ciencies bárbares» y que conoceles y afaese a la so organización yera pa los pueblos la condición mínima de la independencia.

So la direición d'instructores xaponeses, China empezó a dotase d'un exércitu a la europea, regularmente reclutado, uniformemente forníu y que disponía aproximao de doscientos cincuenta mil homes. Publicáronse periódicos onde s'eponderaben les virtúes guerreres que yeren tan despreciaes polos chinos.

Multiplicóse'l númberu d'estudiantes unviaos a Europa y, sobremanera, al Xapón. Reformóse la organización de la enseñanza y creáronse colexos y universidaes. Per otra parte, los chinos empezaron a querer dar valor al so país, mercando a los estranxeros les mines concedíes a estos hasta entós y hasta ciertes llinies ferriales, y ensayando amás a crear fábriques.

Dómina de crisis[editar | editar la fonte]

La importancia y el grandor del tresformamientu del Xapón se evidenciaron sópito nun conflictu con China a cuenta de Corea. El reinu de Corea, cuasi tan grande como la metá de Francia, ta asitiáu cerca de la mariña xaponesa. Dende diba sieglos, chinos y xaponeses apostárense'l so dominiu y terminaren por exercer la soberanía conxuntamente. Cada nación caltenía una guarnición en Seúl, la capital coreana. Cuando los chinos decidieron en 1894 reforzar la so guarnición, los xaponeses desencadenaron una guerra ensin declaración previa (xunetu de 1894).

Ilustración ukiyo-e que reflexa la batalla del ríu Yalu (1894) asocedida mientres la Primer Guerra Sino-Xaponesa. La grave derrota china foi una humildación y anunciaba el ocaso de la dinastía Qing.

La Guerra de Corea llevar a cabu rápido. Con gran sorpresa per parte d'Europa, los xaponeses batieron a los chinos cola mayor facilidá. Dempués d'espulsalos de Corea, de destruyir los sos acorazaos na desaguada del Yalu (17 de setiembre de 1894) y de tomar por asaltu la plaza fuerte de Port Arthur (payares), los xaponeses algamaron el mar de Bohai.

Ante la grave derrota, los chinos roblaron la paz y pol Tratáu de Shimonoseki, apurrieron a los xaponeses los dos places qu'apoderaben la entrada del golfu de Petchili, al norte de Port Arthur, cola península de Liaodong onde s'atopaba esti y, al sur, Wei-Hai-Wei. Vencíen amás, enfrente de la China meridional, la gran isla de Formosa (abril de 1895).

Entós producióse una intervención d'Europa. Cola sida de defender «la integridá de China», Rusia —que naguaba Port Arthur— supo abasnar xunto a ella a Francia y Alemaña, y los trés potencies impunxeron una revisión del Tratáu de Shimonoseki: Xapón tuvo que contentase con Formosa y una indemnización de guerra.

Por cuenta de los escalabros chinos, munchos creyeron n'Europa que dalgún día sería posible partise China, como se fixera con África tres la Conferencia de Berlín. Siquier, les potencies podríen ocupar ellí ciertu númberu de puntos estratéxicos y establecer «zones d'influencia». Alemaña encabezó la iniciativa d'esta política d'esmembramientu. A consecuencia del asesinatu de dos misioneros alemanes (1897), l'emperador Guillermu II fixo ocupar, darréu y ensin intimación, el puertu de Kai-Tcheu, al sur de la península de Shandong, rexón reputada pola so riqueza y les sos mines de carbón.

Pela so parte, los rusos solicitaron y llograron, pa la terminación del ferrocarril transiberianu, la facultá de construyir la vía en llinia recta hasta Vladivostok al traviés de la provincia china de Manchuria. Llograron amás la cesión n'arriendu mientres noventa años de Port Arthur, puertu n'agües siempres llibres de xelu naguáu dende diba años per Rusia; un entroncamiento tenía de xunir esti puertu al ferrocarril transiberianu (1898). Francia ya Inglaterra fixéronse vencer igualmente n'arriendu Guangzhouwan y Wei-Hai-Wei (1898), respeutivamente.

Per otra parte, les potencies llograron l'apertura de doce puertos nuevos, el derechu d'establecer nellos manufactures y la facultá pa los vapores de circular por toles grandes víes navegables. Arrincaron del Gobiernu chinu pa les sos nacionales concesiones d'esplotación de mines y de construcción de ferrocarriles, cuasi 10.000 quilómetros: el tramu principal de Beixín a Hankou —1250 quilómetros— conceder a una sociedá francu-belga.

Caricatura apaecida nun diariu occidental sobre la derrota del xigante chinu frente al pequeñu samurái xaponés, 1894.

Yera la conquista de los bárbaros de China», y l'esbarrumbamientu del antiguu Imperiu», ante lo cual el patriotismu chinu y l'espíritu pasivu subleváronse. Sociedaes secretes, bien numberoses y bien actives en China, sobremanera la sociedá llamada de los Boxers, provocaron un movimientu nacional (la llamada Rebelión de los Bóxers), qu'españó en Beixín en mayu de 1900 y estendióse a toa China septentrional. Doscientos estranxeros fueron coraos; los ministros europeos en Beixín fueron sitiaos mientres dos meses nes sos llegaciones.

Les grandes potencies d'entós, incluyíos el Xapón y los Estaos Xuníos, decidieron obrar de mancomún: unviaron cada unu un contingente y l'exércitu internacional asina constituyíu reprimió nuna curtia campaña alredor de Beixín el movimientu bóxer (setiembre-ochobre de 1900). Los chinos tuvieron que pagar una indemnización de dos mil quinientos millones y confirmar les concesiones d'obres públiques daes enantes. A cambéu, les potencies arrenunciaben a toa idea d'esmembramientu del país y garantizaben la integridá de China.

Cayida de la dinastía[editar | editar la fonte]

Llevantamientu de Wuchang[editar | editar la fonte]

Sun Yat-sen foi'l líder de la Revolución de 1911. A finales del sieglu XIX, surdieron dos faiciones nel gobiernu chinu qu'abogaben por aprender d'Occidente. Una reformista, encabezada por Kang Youwei, y otra revolucionaria, dirixida por Sun Yat-sen. El fracasu del Movimientu Reformista de 1898 condució al fundimientu de la fraición reformista, que fixérase la ilusión de que'l gobiernu de la dinastía Qing podría llevar a cabu ciertes reformes, ente que s'amontaron rápido la fuercia y la influyencia de la fraición revolucionaria de la burguesía.

En 1905, fundóse la Tongmenghui (Lliga Revolucionaria de China). Nesi momentu, Sun Yat-sen formuló un programa revolucionariu burgués, nel cual figuraben los postulaos de “establecimientu d'una república ya igualdá de la propiedá de la tierra”. Trátase d'un proyeutu de república burguesa, inspiráu nel exemplu de la burguesía occidental.

En dichu programa, Sun Yat-sen abogaba por derrocar pela vía revolucionaria la dominación de la dinastía Qing pa “establecer una república”. Esto correspondía, naquella dómina, a les aspiraciones y les demandes de les amplies mases populares de tol país.

Depués de fundada la Tongmenghui en Tokiu, los sos miembros nun tardaron en retornar socesivamente a China y dir a diverses partes del país a entamar grupos revolucionarios y, n'unión con otros patriotes, a preparar llevantamientos. La situación revolucionaria travesaba por un creciente puxanza en tol país.

Sun Yat-sen atribuyó gran importancia al trabayu militar y al trabayu dientro del exércitu enemigu. Esto foi de gran importancia pa la Revolución de 1911. En 1908, Sun Yat-sen unvió a Huang Xing a Hekou, provincia de Yunnan, pa desamarrar un llevantamientu, que fracasó. Aína dempués, Yang Qui-fan, miembru de la Tongmenghui, entamó xunto con otros un llevantamientu en Yongchang, que tampoco tuvo ésitu. L'Academia Militar de Yunnan foi establecida en 1909 por Shen Bingkun, entós gobernador interín de les provincies de Yunnan y Guizhou, col fin de preparar personal militar pal gobiernu de la dinastía ching.

Nel iviernu d'esi añu, cuando Li Jingxi, el nuevu gobernador xeneral, llegó a Kunming pa tomar posesión del so cargu, incorporó a l'Academia Militar la escuela militar ambulante amiesta a la 19ª División del Nuevu Exércitu. Naquellos momentos, el rector d'esa academia yera Li Genyuan y ente los instructores cuntábense Fang Shengtao, Zho Kangshi, Li Liejun, Lou Peijin, Tang Jiyao, Liu Zuwu y Gu Pinzhen. Yeren na so mayoría miembros de la Tongmenghui.

Na academia estudiaben más de quinientos cadetes, munchos d'ellos nuevos descontentos de la situación entós esistente. Asina foi como l'Academia Militar de Yunnan convertir nuna importante plaza fuerte de les fuercies revolucionaries nesa provincia. Encamentáu ante Li Jingxi por Li Genyuan y Luo Peijin, Cai Y foi nomáu xefe de la 37ª brigada de la 19ª División del Nuevu Exércitu de Yunnan.

Magar nun yera miembru de la Tongmenghui y nunca tuvo abiertamente en contautu cola Academia Militar, yera home d'espíritu patrióticu y democráticu y caltenía llazos secretos cola Tongmenghui. Entós daquella, mientres el gobiernu de la dinastía Qing reprimía de manera desaxeradamente sañuda a les fuercies revolucionaries, Cai Y brindó eficaz amparu a les actividaes revolucionaries que se desenvolvíen na academia.

En 1911, graduáronse enantes del plazu previstu los cien cadetes de la primer promoción de l'academia. Dieciocho d'ellos fueron asitiaos como oficiales de les tropes al mandu de Cai Y y punxéronse a faer propaganda revolucionaria ente los soldaos. Los soldaos del Nuevu Exércitu, toos ellos reclutes procedentes del campu, yá taben por demás descontentos cola tiranía y la corrupción del gobiernu de la dinastía Qing, cola brutal esplotación de la clase terrateniente, colos castigos corporales y colos insultos que sufríen nel vieyu exércitu y cola práutica de los oficiales d'embolsase parte de la so paga.

El 10 d'ochobre de 1911, españó'l Llevantamientu de Wuchang, que dio un gran estímulu al pueblu en Yunnan. Los revolucionarios intensificaron tamién ellí les sos actividaes ente los soldaos. Los gobernantes de la dinastía Qing taben presa de llerza. Li Jingxi, gobernador xeneral de Yunnan y de Guizhou, mandó construyir fortificaciones dientro y fora de la sede del so gobiernu y dio orde d'arrestar a los revolucionarios.

Luo Peijin, xefe del 74.° biao, foi destituyíu. Li Jingxi axuntó un batallón de guardias, un batallón loxísticu y dos compañíes d'ametralladores pa defender la sede del so gobiernu. Sicasí, inclusive ente felicidaes fuercies de custodia esistíen fuercies revolucionaries ocultes.

El golpe final[editar | editar la fonte]

El 30 d'ochobre (el 9 del novenu mes del calendariu llunar), los revolucionarios sulevar en Kunming. Na nueche d'aquel día, el 73er. biao del Nuevu Exércitu, sol mandu de Li Genyuan, empecipió l'aición a partir del campu d'exercicios allugáu al norte de la ciudá, y Cai Y desamarró'l so alzamientu a la cabeza del 74° biao a partir de Wujiaba, cerca del campu d'exercicios al sur de la ciudá. Al llevantamientu sumáronse tamién los cadetes de l'Academia Militar y de la Escuela Militar Primaria según los guardias de Li Jingxi.

Según lo convenío, este tenía d'empecipiase a los once de la nueche, pero yeren malapenes los nueve cuandos s'oyeron disparos nel campu d'exercicios del norte. Entós que s'hubieron xeneralizáu'l caos y el desconciertu, el xeneral Cai Y fixo actu de presencia nel campu d'exercicios del sur, lo cual dexó restablecer rápido l'orde ente les tropes.

Mentanto, Li Jingxi oyó tamién los disparos y, sintiéndose como ente suaños, telefonió a Cai Y pa pidi-y ayuda. Este colgó y aína presentóse ante les tropes que s'atopaben a la espera de la orde d'entrar n'aición. Asina, proclamó l'empiezu del llevantamientu de Yunnan.

Sol mandu de Cai Y, les maxestoses tropes de la insurrección punxéronse darréu en marcha pa tomar los accesos a la ciudá. Cuando atacaron la ciudá de Kunming, el biao de caballería, esplegáu ende por Li Jingxi pa defender la ciudá, nun opunxo resistencia dalguna. Al contrariu, la mayor parte incorporar a les files rebalbes. Los cadetes de l'Academia Militar que vivíen dientro de la ciudá abrieron les puertes de la mesma.

A les 12 de la nueche, toles tropes entraren en Kunming y, escontra la madrugada, yá teníen so'l so control tolos sos accesos. Li Jingxi fuxó presa de la llerza. El 31 d'ochobre, tomóse socesivamente por asaltu otres dos places fuertes del enemigu, la llomba Wuhua y l'arsenal. Poco dempués, subleváronse tamién les tropes del Nuevu Exércitu que se topaben en Dali, Lin'an y otros llugares.

Los batallones de patrullaje del enemigu que s'atopaben fora de Kunming fueron liquidaos socesivamente, y la provincia de Yunnan quedó totalmente en manes de los insurxentes. El 1° de payares, fundóse'l gobiernu militar de Yunnan.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]