Exércitu de Beiyang

De Wikipedia
Ensayamientu d'unidaes del Exércitu de Beiyang.

L'Exércitu de Beiyang (chinu tradicional: pinyin: Běiyáng-jūn, lliteralmente "Exércitu del Océanu Septentrional") foi una poderosa unidá militar china d'estilu occidental creada pola dinastía Qing a finales del sieglu XIX. Creóse como nucleu de la reorganización de les fuercies armaes imperiales. Esta formación desempeñó un papel fundamental na política del país mientres unos trés décades a empiezos del sieglu XX, práuticamente hasta la victoria comunista en 1949. Dexó'l desenvolvimientu de la Revolución de Xinhai y, al estremase en distintes camarillas militares (chinu tradicional: pinyin: běiyáng jūnfá), dio llugar a un periodu de división política de la nación en rexones controlaes por caciques militares que caracterizó gran parte del periodu.

Orixe y periodu al mandu de Li Hongzhang (hasta 1900)[editar | editar la fonte]

Batalla de Mukden (1894) mientres la Primer Guerra Sino-Xaponesa. L'Exércitu de Beiyang llevó'l pesu de los combates, pero nun pudo vencer al más modernu exércitu xaponés.

L'Exércitu de Beiyang fundóse partiendo del Exércitu de Huai (o Exércitu de Anhui) de Li Hongzhang, que tuvo'l so bautizu de fueu na Rebelión Taiping.[1] A diferencia de les fuercies tradicionales manchúes del exércitu del estandarte verde, l'Exércitu de Huai yera una unidá militar que se basaba na llealtá personal al comandante, más que na fidelidá al estáu o a la dinastía.[2] El so armamentu orixinal yera un amiestu de material antiguo y modernu pero, gracies a l'apropiación de los aranceles ya impuestos de los cinco provincies que controlaba, Li Hongzhang foi modernizando diverses unidaes pasu ente pasu mientres los años 1880 y 1890. Empezó a formar amás una armada moderna, conocida como flota de Beiyang. Foi nesta dómina, a finales del sieglu XIX, cuando l'exércitu empezó a conocese col nome que-y fadría más famosu, el d'Exércitu de Beiyang. El nome de Beiyang («océanu septentrional») referir a los ingresos que llograba de les aduanes del norte de China, yá que yera la unidá del comisariu imperial de comerciu pa los puertos septentrionales que tenía diverses atribuciones militares; esti cargu desempeñar primero Li y más tarde, dende 1901, Yuan Shikai.[3] Los ingresos d'estos puertos primero destináronse a crear la flota y más tarde a financiar el mesmu exércitu de tierra. Mientres esta dómina, sicasí, les finances del exércitu nun yeren bien sólides y por ello l'entrenamientu de les sos unidaes yera intermitente.

A pesar d'esto a finales de sieglu, l'Exércitu convirtiérase na meyor unidá de les fuercies armaes chines.[3] Foi'l que llevó'l pesu del enfrentamientu con Xapón na Primer Guerra Sino-Xaponesa (1894-1895), ensin apenes sofitu d'otres provincies del Imperiu.[3] Mientres la guerra l'armada de Beiyang, que cuntaba con dos navíos de teunoloxía anterior a los acorazaos de la dómina, viose superada pola Marina de guerra xaponesa, de buques menores pero de mayor velocidá de disparu. En tierra, l'Exércitu xaponés, formáu por reclutes al estilu alemano y empobinao por oficiales profesionales formaos n'academies militares, ganó fácilmente a los sos oponentes chinos.

Predominiu de Yuan Shikai (1901–1908)[editar | editar la fonte]

Li Hongzhang morrió en 1901 y asocedió-y Yuan Shikai al mandu de la unidá, convertida yá oficialmente n'Exércitu de Beiyang.[3] Foi nomáu virréi de Zhili y ministru de Beiyang (chinu: 北洋通商大臣). Yuan recibiera en 1895 el mandu del Nuevu Exércitu (del tamañu d'una brigada) en 1895. La corte aprobara los planes de reforma de Yuan, basaos nel modelu militar alemán y concediéralu 5000 soldaos pa entrenalos na población de Hsiaochan, ente Tianjin y Taku.[3] Munchos de los oficiales d'esti exércitu fueron figures principales del posterior periodu de los caudiellos militares, incluyendo a Zhang Xun (que dirixó l'intentu atayáu de restauración Qing en 1917), Xu Shichang (Presidente de la República de China ente 1918 y 1922), Cao Kun (presidente en 1922–24 y caudiellu de la camarilla de Zhili), Duan Qirui (primer ministru en gran parte del periodu 1916–20 y xefe de la camarilla de Anhui) y Feng Guozhang (presidente en 1917–18 y fundador de la camarilla de Zhili).

Yuan Shikai supervisó la reforma per etapes de les instituciones militares Qing dende de 1901. Fundó l'Academia Militar de Baoding, que-y dexó ampliar l'Exércitu de Beiyang. Cola creación de la Comisión pa la Reorganización del Exércitu n'avientu de 1903 l'Exércitu de Beiyang convertir nel modelu al que teníen d'afaese les fuercies militares d'otres provincies. En 1905 Yuan aumentara l'Exércitu Beiyang hasta los seis divisiones. N'ochobre d'esi añu l'Exércitu llevó a cabu maniobres en Hejian, en Zhili central, utilizando'l ferrocarril Beixín-Hankou, cuasi rematáu. Al añu siguiente, xunto col exércitu de Zhang Zhidong, desenvolver en Hubei. Los observadores internacionales consideraron l'Exércitu como la fuercia meyor entrenada y fornida de China, amás de los destacamentos estranxeros. En 1906 cuntaba con ente 50 000 y 80 000, según diverses estimaciones.[4]

L'Exércitu de Beiyang sol mandu manchú (1909–1910)[editar | editar la fonte]

La Emperatriz Cixi finó'l 15 de payares de 1908 y asocedió-y l'emperador Puyi, de namái trés años d'edá. El nuevu rexente, el segundu príncipe Chun (醇親王), destituyó a Yuan Shikai al añu siguiente.[4] Yuan esperó'l momentu de tornar, calteniendo dende'l so retiru la so rede de contactos personales nel Exércitu de Beiyang y la llealtá de los sos oficiales, escoyíos por él con gran curiáu y especial atención a la fidelidá que-y profesaben.[4] Al españar la Revolución de Xinhai en 1911, el mandu teóricu del Exércitu recayó nel ministru manchú Yinchang. En realidá, sicasí, Yuan Shikai caltenía inda la capacidá de manipolialo al so antoxu por cuenta de la llealtá personal de los sos oficiales escontra'l so él, a pesar del so supuestu relevu.[4]

L'Exércitu cuntaba con cuatro divisiones en Zhili, la III división en Manchuria y la V en Shandong. Cuasi tolos oficiales yeren étnicamente chinos y munchos d'ellos estudiaren en Xapón. Anque l'armamentu nun yera uniforme, yera meyor que'l que dispunxera hasta'l momentu o que'l que tuvo más tarde mientres la dómina de los caudiellos militares. La mayor parte de la infantería taba armada col rifle xaponés de reglamentu de 1896 o'l Mauser de 7,9 mm.

La revolución de 1911[editar | editar la fonte]

Los acontecimientos revolucionarios amosaron que l'Exércitu de Beiyang, que formaba'l nucleu del Nuevu Exércitu de 36 divisiones, yera la fuercia militar dominante del país.[5] Aquel que llograba la llealtá de les sos distintes formaciones llograba la clave del poder na nación a partir de 1911. La insurrección de Wuchang, qu'empezó en 10 d'ochobre de 1911, desencadenó la revolución d'esi añu qu'acabó col derrocamientu de la dinastía Qing. El 12 el Gobiernu espachó a Yingchang con dos divisiones del Exércitu de Beiyang, tresportaes nel ferrocarril Beixín-Hankou, al sur pa entartallar la rebelión. Yingchang atacó n'efeutu a les fuercies revolucionaries de Huang Xing el 27 d'ochobre.

Cubierta pola artillería de campaña y los cañones de la flota imperial, la infantería de Beiyang atacó con una avanzadura d'esploradores siguida d'una llinia zarrada. Esta táctica clásica nun tardó en quedar desacreditada nos intensos combates de la Primer Guerra Mundial, pero demostraron la so eficacia contra un exércitu revolucionariu indisciplináu que nun cuntaba con ametralladores.

El mesmu día, Yuan Shikai recibió'l mandu de les fuercies en Wuchang, pero refugar y llogró asina que-yos fueren concedíos puestos relevantes a los sos siguidores más cercanos, Feng Guozhang y Duan Qirui. La llucha siguió en Hubei mientres un mes más mientres Yuan axustaba al empar cola monarquía y los revolucionarios, utilizando'l so control del Exércitu de Beiyang como ferramienta de presión. La resultancia final foi'l so nomamientu provisional como Presidente de la República de China.[5]

La camarilla de Beiyang nel poder (1911–15)[editar | editar la fonte]

Yuan Shikai como Emperador de China (1915-1916).

Mientres el periodu 1911-15, Yuan Shikai siguió siendo la única figura que podía caltener xuníes a les distintes facciones del Exércitu de Beiyang. Él y los sos partidarios aguantar a los intentos del Guomindang (Wade-Giles: Kuomintang o KMT) d'incluyir elementos ayenos ensin rellación con Yuan na cadena de mandu. Yuan y los sos siguidores axustaron el llogru d'un préstamu de 25 millones de llibres d'un consorciu de cinco bancos pa sofitar al Exércitu Beiyang a pesar de les dures crítiques del KMT.

En 1913, Yuan Shikai nomó a cuatro de los sos llugartenientes como gobernadores militares de les provincies meridionales: Duan Qirui en Anhui, Feng Guozhang en Jiangsu, Li Shun en Jiangxi y Tang Xiangming en Hunan. La camarilla de militar de Beiyang algamó asina la so máxima estensión territorial. Apoderaba firmemente'l norte de China y les provincies a lo llargo del ríu Yangtsé y garantizaba la unidá del país por aciu el poder militar.[5]

A lo llargo de 1914, la camarilla sofitó a Yuan nes sos enmiendes de la Constitución pa concede-y el poder de roblar trataos y declarar la guerra, según pa da-y considerables poderes en situaciones d'emerxencia.

N'avientu de 1915, Yuan proclamóse emperador, pero atopar col refugu de cuasi tolos xenerales y demás oficiales del Exércitu de Beiyang, incluyendo a los sos llugartenientes más cercanos, Duan Qirui y Feng Guozhang. Más importante entá, munches de les provincies perifériques, tales como Yunnan, opunxéronse-y abiertamente. Yuan Shikai viose obligáu a abandonar los sos designios imperiales. Duan y Feng negar a sofitar la so continuación al frente del país y a la fin l'únicu xeneral d'importancia de Beiyang en caltenese fiel foi Zhang Xun. Yuan morrió pocu dempués en xunu de 1916.[6]

Tres la muerte de Yuan Shikai producióse la división del Exércitu de Beiyang en distintos camarillas empobinaes polos principales protexíos de Yuan:[6] la camarilla de Anhui de Duan Qirui y la de camarilla de Zhili creada por Feng Guozhang. A este asocediéron-y Cao Kun y Wu Peifu. Separaes poles sos ambiciones irreconciliables por controlar el gobiernu, el poder del Exércitu de Beiyang menguó teniendo los sos camarillas qu'enfrentase a rivales de les provincies, como Yan Xishan en Shaanxi o Zhang Zuolin en Manchuria, al mandu de la camarilla de Fengtian. Mientres el norte del país siguió tando baxu'l control de los socesores de la camarilla de Beiyang, el sur quedó en manes de caciques militares ayenos a l'antigua camarilla de Yuan Shikai.[6]

La fragmentación del Exércitu de Beiyang (1916–18)[editar | editar la fonte]

La presión de los comandantes Beiyang torgó que cualquier figura política de la izquierda pudiera tomar el poder nel gobiernu de la república. Mientres cuasi una década tres la muerte de Yuan, el programa de los principales caudiellos militares de Beiyang pa llograr la reunificación de China foi consiguir primero la reunificación del Exércitu de Beiyang y más tarde la derrota de los exércitos provinciales menores.

Feng Guozhang, unu de los principales llugartenientes de Yuan Shikai, fundó la camarilla de Zhili, que s'opunxo a la rival camarilla de Anhui, encabezada por Duan Qirui.
Duan Qirui, primer ministru mientres gran parte de la década tres la muerte de Yuan Shikai y principal adversariu de Feng Guozhang, encabezaba la camarilla de Anhui, sofitada por Xapón.

Dende mediaos de 1916, el xeneral ultraconservador de Beiyang Zhang Xun llogró caltener la unidá del exércitu al traviés de contactos y negociación colos principales xefes militares. Como fixera Yuan Shikai, los xenerales de Beiyang utilizaron el so poder militar p'amedranar al parllamentu por qu'aprobara la llexislación que deseyaben. Tres una disputa col presidente Li Yuanhong sobre un préstamu de Xapón a principios de 1917, Duan Qirui declaró la so independencia del gobiernu central xunto cola mayoría de los otros xenerales de Beiyang. Zhang Xun entós ocupó Beixín col so exércitu y el 1 de xunetu conmocionó la política china proclamando la restauración de la dinastía Qing. Tolos demás xenerales condergaron esta maniobra y la restauración llueu fracasó. La eliminación de Zhang Xun pocu dempués destruyó l'equilibriu de poder ente les facciones rivales de Feng y Duan ya inauguró una década marcada pol enfrentamientu ente los señores de la guerra.

Feng Guozhang viaxó a Beixín p'asumir la presidencia dempués de llograr el nomamientu de los sos protexíos como comandantes militares de les provincies de Jiangxi, Hubei y Jiangsu. Estos trés provincies convertir na base del poder de la camarilla de Zhili, que Feng encabezaba. Pela so parte, Duan Qirui retomó'l so puestu de presidente del gobiernu. El so camarilla - la camarilla de Anhui (dacuando llamada de Anfu- apoderaba la rexón de la capital. Gracies a el financiamientu xaponés pa formar el llamáu "Exércitu pa la Participación Bélica" (teóricamente pa participar del llau de la Triple Entente na Primer Guerra Mundial), Duan siguió'l so enfrentamientu pol poder con Feng Guozhang.

Feng foi esaniciáu de la vida política en 1918, cuando Xu Shichang, el políticu más veteranu de la camarilla de Beiyang, convertir en presidente. Asocedió-y Cao Kun al mandu de la camarilla de Zhili. Al acabar la guerra mundial, Duan apoderó la representación china nes conversaciones de paz de París y aprovechó la conferencia de paz de Shanghai de 1919 pa primir a los militares ayenos a la organización de Beiyang que sofitaben al gobiernu rebalbu de Sun Yat-sen en Guangzhou. Siguió recibiendo financiamientu xaponés pal so exércitu (que camudó de nome al de "Exércitu de Defensa Nacional"), pa lo que, en contrapartida, hubo d'amosase dispuestu a conceder a Xapón los derechos alemanes en Shandong, postura bien impopular (vease Movimientu del Cuatro de Mayu).

El periodu culminante de los caciques militares (1919–1925)[editar | editar la fonte]

Esti símbolu militar de la República de China, basáu na bandera de les Cinco races so una unión, sustituyir pol Guomindang en 1928 pola so rellación col Gobiernu de Beiyang.

Hasta empiezos de branu de 1919, la combinación d'enfrentamientos y negociación ente los principales caudiellos de Beiyang esperábase que conduxera a la unificación militar, que de la mesma dexara la restauración de los procesos políticu y constitucional que Yuan Shikai atayara nel so intentu de coronase emperador. En 1919, sicasí, los trés principales camarillas militares del norte afitárense nes sos respeutives rexones ensin que nenguna llograra ganar definitivamente a les demás. Dos d'elles— la camarilla de Anhui y la camarilla de Zhili — proveníen direutamente del exércitu de Beiyang y la tercera — la camarilla de Fengtian de Zhang Zuolin— d'una axuntadura d'oficiales de Beiyang y de tropes locales de Manchuria. Estes camarillas y los sos asonsañadores a menor escala taben dispuestos a consiguir dineru y armes de cualquier fonte col fin de sobrevivir y, ante l'amenaza de la crecedera d'una d'elles, les facciones más débiles combinar contra la más fuerte, torgando la victoria definitiva d'una d'elles que pudiera llevar a la reunificación del país.

La hestoria de les guerres de los principales caciques militares hasta 1925 amuesa'l fracasu de toos ellos en consiguir el control central políticu y militar del país. De manera similar al periodu de les Cinco Dinastíes y los Diez Reinos, gran parte del sur del país quedó fora del control del gobiernu de Beiyang, sirviendo de trubiecu a movimientos rebalbos como'l Guomindang o'l Partíu Comunista de China Partíu Comunista Chinu.

Espedición del Norte[editar | editar la fonte]

Jiang Jieshi roblando la Espedición del Norte, qu'unificó teóricamente'l país y dio fin al periodu de predominiu de los políticos y militares surdíos del Exércitu de Beiyang.

El Guomindang (Wade-Giles: Kuomintang) estableció'l Exércitu Nacional Revolucionariu cola ayuda de la Xunión Soviética y el Partíu Comunista de China. Jiang Jieshi (Wade-Giles: Chiang Kai-Shek) llanzó entós la Espedición del Norte en 1926, que pretendía someter a los caudiellos militares del Exércitu de Beiyang al so control. Dalgunos d'ellos fueron ganaos por Jiang y otros xuniéronse a él, tomando asina gradualmente'l control teóricu sobre'l país. Anque la reunificación nominal del país llograr en 1928 cola derrota o'l sometimientu de los caciques militares al Guomindang, el control d'este yera precariu y asocediéronse les revueltes y llevantamientos de los restos de les formaciones militares qu'apoderaren la política dende la cayida de la monarquía.

Per otru llau, al empar que s'unificaba'l país, este cayía na Guerra Civil China que resultara de la rotura de rellaciones ente Jiang y los comunistes. En 1930 españó la Guerra del Pandu Central dempués de que dalgunos de los señores de la guerra, teóricos aliaos del Guomindang pero descontentos con Jiang, trataren de derrocalo. L'intentu d'estos fracasó, pero caltuvo la falta de cooperación de los caudiellos militares cola nueva alministración y la rivalidá ente sigo y col gobiernu, llevando finalmente a la derrota del réxime de Jiang Jieshi na China continental na posterior guerra civil china, en 1949.

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]