Hebei

Coordenaes: 38°02′32″N 114°30′31″E / 38.0422°N 114.5086°E / 38.0422; 114.5086
De Wikipedia
Hebei
Alministración
PaísBandera de la República Popular China República Popular China
ISO 3166-2 CN-HE
Tipu d'entidá Provincies de China
Capital Shijiazhuang
Cabezaleru/a del gobiernu Xu Qin
Nome oficial 河北省 (zh-cn)
División
Xeografía
Coordenaes 38°02′32″N 114°30′31″E / 38.0422°N 114.5086°E / 38.0422; 114.5086
Superficie 187240 km²
Llenda con Beixín, Tianjin, Shanxi, Henán, Shandong, Mongolia Interior, Liaoning, Ulanqab, Xilin Gol (es) Traducir, Datong, Xinzhou, Yangquan, Jinzhong, Changzhi, Anyang, Liaocheng, Puyang, Dezhou, Binzhou, Chaoyang, Huludao y Chifeng
Puntu más altu Mount Xiaowutai (en) Traducir
Demografía
Población 74 610 235 hab. (1r payares 2020)
Densidá 398,47 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+08:00
hebei.gov.cn
Cambiar los datos en Wikidata

Hebei (chinu: pinyin: Héběitrescripción antigua: Hopei o Hopeh, pronunciáu: [Jo-Béi]( sentir)) ye una de les ventidós provincies que, xunto coles cinco rexones autónomes, cuatro conceyos y dos rexones alministratives especiales, conformen la República Popular China. La so capital ye Shijiazhuang.

Ta allugada al este de la rexón Norte del país, llindando al norte con Mongolia Interior, al nordeste con Liaoning, al este'l Mar de Bohai, al sureste con Shandong, al sur con Henan y al oeste con Shanxi, amás d'arrodiar por completu a Beixín y Tianjin. Tien una población de 65 millones d'habitantes (2003) y una estensión de 190 000 km² con una mariña de 487 quilómetros.

Hebei significa Al norte del Ríu (Mariellu). Embrívese 冀 (pinyin: jì), pola Prefeutura de Ji (冀州 Jì Zhōo) de tiempos de la dinastía Han, qu'incluyía la parte meridional de Hebei.

Antes de 1928 llamóse Zhili (t. 直隸, s. 直隶, p. Zhílì, Wade-Giles: Chih-li), que quier dicir Direutamente Gobernada (pola Corte Imperial). Tamién-y la suel llamar Yānzhào (燕赵), polos estaos de Yan y Zhao, esistentes na zona mientres el periodu de los Reinos Combatientes.

Amás de la capital, otres ciudaes importantes son Handan y Tangshan.

Un pequeñu exclave de la provincia ta asitiáu ente les ciudaes de Beixín y Tianjin.

Historia[editar | editar la fonte]

Les llanures de Hebei fueron el llar del Home de Beixín, un grupu de Homo erectus que vivieron na zona hai ente 700.000 y 200.000 años. Tamién s'atoparon restos muncho más antiguos, de hai más de dos millones d'años, nel xacimientu de Nihewan.

Mientres el Periodu de les Primaveres y Serondes (722 AC- 476 AC), Hebei tuvo baxu gobiernu de los Estaos de Yan (燕) nel norte y Jin (晉) nel sur. Tamién mientres esti periodu, un pueblu nómada conocíu como Di (狄) invadió les llanures del norte de China y establecióse en Zhongshan (中山) na zona central de Hebei. En tiempos del Periodu de los Reinos Combatientes (403 AC - 221 AC), l'estáu de Jin foi estremáu y gran parte del so territoriu dientro de Hebei cayó en manes del estáu de Zhao (赵).

Tres la unificación de China mientres la dinastía Qin en 221 AC, la dinastía Han (206 AC - 220 AD) gobernó la zona so dos provincies (zhou): Youzhou (幽州) nel norte y Jizhou (冀州) nel sur. A la fin de la dinastía, la mayor parte de Hebei foi apostada por dos señores de la guerra, Gongsun Zan nel norte y Yuan Shao nel sur. Esti postreru salió victoriosu, pero foi puestu derrotáu pol so rival Cao Cao (establecíu más al sur, na actual Henan) na batalla de Guandu en 200. Hebei cayó entós sol gobiernu del Reinu de Wei (unu de los Tres Reinos), instauráu polos descendientes de Cao Cao.

A les invasiones de los pueblos nómades septentrionales a la fin de la dinastía Jin Occidental, siguió'l caos de los Dieciséis Reinos y les dinastíes Meridionales y Septentrionales.

Lleón de fierro de hai 1500 años.

Hebei, por cuenta de la so situación na frontera norte de China, camudó de manes munches vegaes, siendo controlada en diversos momentos de la historia polos Zhao Posteriores, los Yan Anteriores, los Qin Anteriores y los Yan Posteriores. La dinastía Wei Septentrional reunificó China en 440, pero estremar en dos en 534, quedando la provincia na parte oriental (perteneciente primeru a los Wei Orientales y dempués a los Qi Septentrionales) cola so capital en Ye (鄴), cerca de l'actual Linzhang. La dinastía Sui restableció la unidá de China en 589.

Mientres la dinastía Tang (618 - 907) la zona foi oficialmente llamada, per primer vegada, "Hebei" (Al norte del Ríu Mariellu). Mientres los primeros tiempos del periodu de les Cinco Dinastíes y los Diez Reinos, foi estazada ente diversos rexímenes, anque finalmente foi unificada por Li Cunxu, que fundó la dinastía Tang Posterior (923 - 936). La siguiente dinastía, la Jin Posterior, so Shi Jingtang, venció gran parte de la zona norte de l'actual provincia de Hebei a la dinastía kitán Liao; esti territoriu, llamáu Los Dieciséis Prefeutures de Yanyun, convertir nun problema importante pa la defensa de China contra los kitán mientres la siguiente centuria, yá que taba dientro de la Gran Muralla.

Mientres la dinastía Song Septentrional (960 - 1127), los Dieciséis Prefeutures siguieron siendo una zona de fuerte contención pa la China Song frente a los territorios controlaos pola dinastía Liao. La dinastía Song Meridional, que llegó de siguío, abandonó toa la parte norte de China a la dinastía jurchen Jin (1115-1234) en 1127, incluyendo Hebei.

La dinastía mongol Yuan estremó China en provincies, pero Hebei nun foi establecida como una d'elles. Mientres la dinastía Ming llamar "Beizhili" (北直隸, pinyin: Běizhílì), El Norte Direutamente Gobernáu, porque yera direutamente dirixida dende la capital imperial, Beixín. La designación de Norte deber a qu'había una zona homóloga Sur que tomaba les actuales Jiangsu y Anhui. Cuando la dinastía manchú llegó al poder en 1644, suprimieron la parte sur y Hebei pasó a ser conocida como "Zhili", Direutamente Gobernáu. Mientres la dinastía Qing, les fronteres septentrionales de Zhili estendíense dientro de l'actual Mongolia Interior, asolapándose coles lligues.

La dinastía Qing derrumbar en 1912 y foi reemplazada pola República de China. En pocos años, el país cayó na Guerra Civil, colos señores de la guerra rexonales lluchando pol poder. Por cuenta de la cercanía de Zhili a Beixín, la capital, foi escenariu de frecuentes guerres, incluyendo la Guerra de Zhiwan, la Primer Guerra de Zhifeng y la Segunda Guerra de Zhifeng. Tres l'ésitu de la Espedición del Norte, una esitosa campaña del Kuomintang pa terminar col gobiernu de los señores de la guerra, la capital foi treslladada de Beixín a Nankín. Como resultancia, el nome de Zhili camudar pol de Hebei, reflexando'l fechu de que tenía una alministración provincial normalizada, y que la capital fuera treslladada a otru llugar.

La fundación de la República Popular China traxo diversos cambeos: la rexón circundante de Chengde, antes parte de la provincia de Rehe (históricamente parte de Manchuria), y la rexón circundante de Zhangjiakou, enantes parte de la provincia de Chahar (históricamente parte de Mongolia Interior), xunir a Hebei, qu'estendió les sos fronteres escontra'l norte, más allá de la Gran Muralla. La capital foi tamién treslladada de Baoding a la ciudá de Shijiazhuang y, por un curtiu periodu, a Tianjin.

El 28 de xunetu de 1976, producióse un terremotu de 8,2 graos na escala de Richter. L'epicentru asítiase na ciudá de Tangshan. El seísmu foi unu de los más mortíferos de tol sieglu XX, provocando más de 240.000 muertos. Diverses retruques tuvieron llugar na ciudá mientres el siguiente deceniu.

En 2005, arqueólogos chinos desenterraron lo que se denominó como l'equivalente chinu de la italiana Pompeya. Trátase d'un asentamientu cercanu al pueblu de Liumengchun (柳孟春村), nel distritu de Cang, destruyíu hai unos 700 años por un gran terremotu, anque otra posible esplicación atribúi la so destrucción a los cuatro socesives hinchentes qu'afectaron a la zona na dómina en que l'asentamientu atopó'l so repentín final. L'asentamientu paez ser un importante centru comercial mientres la dinastía Song.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Langyashan (El Monte del Diente del Llobu), nel Distritu de Yi, Hebei.

La provincia de Hebei ta arrodiada polos Montes Taihang al oeste y los Montes Yan al norte, más allá de les cualos estiéndense les llanures de Mongolia Interior. El sur y centru formen parte de la Gran Llanura China. Al este atopa'l Mar de Bohai. El puntu más altu de la rexón ye'l Monte Xiaowutai de 2.882 metros. La Gran Muralla China traviesa'l norte de la provincia d'oeste a este, enfusa de volao nel Conceyu de Beixín y termina en Shanghaiguan, yá na mariña.

La Cuenca del Ríu Hai toma la mayor parte de les zones central y meridional de la provincia y la del Ríu Luan la zona nordés. Ensin cuntar los numberosos banzaos que s'atopen nes zones montascoses, el llagu más grande ye'l Baiyangdian, allugáu na so mayor parte nel Distritu d'Anxin.

El clima ye continental monzónicu con temperatures que varien ente los -16 °C y los -3 °C en xineru y los 20 °C y 27 °C en xunetu. Les precipitaciones, d'ente 400 y 800 mm añales, prodúcense principalmente en branu.

Hebei ta asitiada nuna zona d'alta actividá sísmica.

Ciudaes importantes:

  • Shijiazhuang
  • Baoding
  • Tangshan
  • Qinhuangdao
  • Handan
  • Zhangjiakou

División alministrativa[editar | editar la fonte]

Hebei ta formada por 11 Divisiones de Nivel de Prefeutura. Toes son Ciudaes de Nivel de Prefeutura. Estes tán subdividíes en 172 Divisiones de Nivel de Distritu (22 Ciudaes de Nivel de Distritu, 108 Distritos, 6 Distritos Autónomos y 36 Sectores), estremaes de la mesma en 2207 Divisiones de Nivel de Conceyu (1 Sector Públicu, 937 Pueblos, 979 Conceyos, 55 Conceyos Étnicos y 235 Sub-sectores).

Mapa # Nome Hanzi Hanyu Pinyin Tipu
1 Shijiazhuang 石家莊市 Shíjiāzhuāng Shì Ciudá con nivel de prefeutura
2 Báoding 保定市 Bǎodìng Shì Ciudá con nivel de prefeutura
3 Cangzhou 滄州市 Cāngzhōo Shì Ciudá con nivel de prefeutura
4 Chengdé 承德市 Chéngdé Shì Ciudá con nivel de prefeutura
5 Handan 邯鄲市 Hándān Shì Ciudá con nivel de prefeutura
6 Hengshui 衡水市 Héngshǔi Shì Ciudá con nivel de prefeutura
7 Langfang 廊坊市 Lángfāng Shì Ciudá con nivel de prefeutura
8 Qinhuangdao 秦皇島市 Qínhuángdǎo Shì Ciudá con nivel de prefeutura
9 Tangshan 唐山市 Tángshān Shì Ciudá con nivel de prefeutura
10 Xingtai 邢台市 Xíngtái Shì Ciudá con nivel de prefeutura
11 Zhangjiakou 張家口市 Zhāngjiākǒo Shì Ciudá con nivel de prefeutura

Ver Divisiones Alministratives de Hebei (llistáu completu de les Divisiones de Nivel de Distritu).

Economía[editar | editar la fonte]

En 2004, el Productu Nacional Brutu de Hebei foi de 883.690 millones de yuanes (109.600 millones de dólares), con una medría del 12.9% respectu al añu anterior que lu asitió como la sesta rexón dientro de la economía de la República Popular China. La renta per cápita algamó los 13.017 renminbi. Los ingresos disponibles per cápita nes árees urbanes fueron de 7.951 RMB, ente que nel campu fueron de 3.171 RMB. Los sectores primariu, secundariu y terciariu contribuyeron con 137.040, 470.340 y 276.320 millones de RMB respeutivamente. La tasa de desemplegu foi del 4%.[1]

Los principales productos agrícoles son el maíz, miyu, sorgu y trigu. Tamién se cultiva algodón, cacagüeses, soya y sésamu.

Kailuan, con más de 100 años d'historia, foi una de les primeres mines de carbón modernu de China. Sigue siendo una de les principales con una producción de 20 millones de tonelaes métriques añales. La mayor parte de los campos petrolíferos del norte de China atópase en Hebei. Tamién hai importantes mines de fierro en Handan y en Qian'an.

Les industries de mayor actividá na provincia dedicar a los sectores testil, químicu, farmacéuticu, cerámicu, alimenticiu, metalúrxicu, d'inxeniería, del petroleu, de xeneración d'enerxía y del carbón,

Demografía[editar | editar la fonte]

La población de Hebei ta formada principalmente por chinos d'etnia han. Les minoríes inclúin mongoles, manchúes y hui.

Grupos étnicos de Hebei, censu de 2000
Nacionalidá Población Porcentaxe
Han 63,781,603 95.65%
Manchú 2,118,711 3.18%
Hui 542,639 0.78%
Mongol 169,887 0.26%
Zhuang 20,832 0.031%

Nun inclúi a los miembros del Exércitu Popular de Lliberación (EPL) en serviciu activu.
Fonte: Departamentu d'Estadística de Población, Social, Científica y Teunolóxica de la Oficina Nacional d'Estadística de China (国家统计局人口和社会科技统计司) y Departamentu de Desenvolvimientu Económicu de la Comisión Estatal China d'Asuntos Étnicos (国家民族事务委员会经济发展司), ed. Tabulación de Nacionalidaes del censu de población de 2000 de China (《2000年人口普查中国民族人口资料》). 2 vols. Beixín: Editorial de les Nacionalidaes (民族出版社), 2003. (ISBN 7-105-05425-5)

En 2004, la tasa de natalidá foi de 11,98 nacencies por cada 1000 habitantes y la de fallecimientu de 6,19. La proporción home/muyer foi de 104,02 homes por cada 100 muyeres. [2]

Cultura[editar | editar la fonte]

Zhangjiakou (Hebei)

Na mayor parte de Hebei fálense diversos dialeutos del mandarín, la mayoría de los cualos pertenecen a la subdivisión Ji lu. Sicasí, nes zones fronterices con Shanxi, nel oeste, fálense otros dialeutos que los llingüistes consideren que formen parte del Jin, otra subdivisión del chinu. Polo xeneral, los dialeutos de Hebei presenten una gran semeyanza y inteligibilidad col dialeutu de Beixín, que forma la base del Chinu Mandarín Normalizáu, idioma oficial de la República Popular China.

La ópera de Hebei inclúi delles formes tradicionales, como Pingju, Hebei Bangzi y Cangzhou Kuaiban Dagu. La Pingju ye especialmente popular, yá que'l so llinguaxe tiende a ser más coloquial y polo tanto más fácilmente entendible pola audiencia. Orixinaria del nordeste de Hebei, viose influyida por otros tipos d'ópera china, como la de Beixín. Tradicionalmente fai usu d'un namái xiaosheng (papel principal d'home nuevu), una xiaodan (papel principal de muyer nueva), y un xiaohualian (personaxe risible mozu), anque se fueron incorporando otros personaxes.

El distritu de Quyang, na zona central, ye famosu pola porzolana de Dingzhou (tazones, platos, floreros y taces, según figures). Normlmente ye de color blancu crema, anque tamién s'usen otros colores.

La cocina típica basar nel trigu, el corderu y les xudíes.

Personaxes famosos nacíos en Hebei son Feng Dao (881-954), ministru confucianu; Yan Yuan (1635-1704), filósofu confucianu y Chi Jushan (1876-1962), dramaturgu y eruditu.

Tresporte[editar | editar la fonte]

Al tar asitiada alredor de Beixín, Hebei vese travesada peles importantes llinia ferroviaries que parten de la capital. La que lleva a Cantón ye una de les principales, pasando nel so camín escontra'l sur peles ciudaes de Baoding, Shijiazhuang, Xingtai y Handan. Otros trayectos importantes son los que comuniquen la capital con Kowloon, Shanghai, Harbin y Baotou.

Esisten autopistes d'alta velocidá a toles Ciudaes con Nivel de Prefeutura de Hebei (sacante Chengde), sumando un total d'aproximao 2.000 quilómetros. El llargor total de les autopistes dientro de la provincia ye de 40.000 quilómetros.

Na mariña del mar de Bohai hai dellos puertos, como Qinghuangdao (el segundu de China, con una capacidá de más de cien millones de tonelaes), Huanghua y Jingtang.

L'aeropuertu Zhengding de Shijiazhuang ye'l centru del tresporte aereu de la rexón. Almite vuelos nacionales ya internacionales.

Turismu[editar | editar la fonte]

Villa de Veranéu de Chengde.

La Gran Muralla Ming traviesa la parte septentrional de Hebei y termina en Shanhaiguan, cerca de Qinghuangdao. En Shanhaiguan (Pasu Shanhaiguan), conocíu como "El primer pasu del mundu" (天下第一關), el xeneral ming Wu Sangui, abrió les puertes a les fuercies manchúes en 1644, dando empiezu a los 300 años de gobiernu manchú. Shanhaiguan ye tamién la entrada sicológica a Manchuria, polo que mientres sieglos a esa rexón conocer como "Fora del Pasu" o "Al este del Pasu". La cercana Beidaihe ye una popular zona de sableres bien conocida como antiguu llugar d'alcuentru d'altos oficiales del gobiernu.

La Villa de Veranéu de Chengde y los templos que lu arrodien son Patrimoniu de la Humanidá. Tamién conocíu como Palaciu Rehe, foi'l llugar de veranéu de los emperadores de la dinastía Qing. Construyíu ente 1703 y 1792, consta d'un conxuntu palaciegu, un gran parque con llagos, pabellones, caminos elevaos, pontes... y dellos templos tibetanos y han.

En Zunhua hai 76 tumbes imperiales y en Yixian 161, onde reposen los restos d'emperadores, emperatrices y otros miembros de la familia imperial Qing. Tamién son Patrimoniu de la Humanidá.

La ponte d'Anji en Zhaozhou, construyíu por Li Chun mientres la dinastía Sui ye la ponte n'arcu de piedra más antiguu de China, y unu de los más significativos exemplos de la inxeniería civil china de la dómina pre-moderna.

En Baoding, l'antigua capital provincial, atópase la histórica residencia del gobernador Zhili.

En Xibaipo, a 90 quilómetros de Shijiazhuang, tuvo'l Comité Central del Partíu Comunista de China partíu comunista y el cuartel xeneral del Exércitu Popular de Lliberación mientres les etapes decisives de la Guerra Civil China ente'l 26 de mayu de 1948 y el 23 de marzu de 1949, fecha na que fueron treslladaos a Beixín. Hai un monumentu conmemorativo.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]