Henán

Coordenaes: 33°54′N 113°30′E / 33.9°N 113.5°E / 33.9; 113.5
De Wikipedia
Henán
Alministración
PaísBandera de la República Popular China República Popular China
ISO 3166-2 CN-HA
Tipu d'entidá Provincies de China
Capital Zhengzhou y Kaifeng
Cabezaleru/a del gobiernu Wang Kai
Nome oficial 河南省 (zh-cn)
División
Xeografía
Coordenaes 33°54′N 113°30′E / 33.9°N 113.5°E / 33.9; 113.5
Superficie 167000 km²
Llenda con Shandong, Hebei, Shanxi, Shaanxi, Hubei y Anhui
Puntu más altu Laoyachan'ao (es) Traducir
Demografía
Población 99 365 519 hab. (2020)
Densidá 595 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+08:00
Fundación 1949
henan.gov.cn
Cambiar los datos en Wikidata

Henán (lléase Jo-Nán; chinu: pinyin: Hénántrescripción antigua: Honan, lliteralmente «Sur del Ríu», en referencia al ríu Mariellu) ye una de les ventidós provincies que, xunto coles cinco rexones autónomes, cuatro conceyos y dos rexones alministratives especiales, conformen la República Popular China. La so capital y ciudá más poblada ye Zhengzhou.

Ta allugada na rexón China del Sur Central llindando al norte con Shanxi y Hebei, al nordeste con Shandong, al este con Anhui, al sur con Hubei y al oeste con Shaanxi. Con casi cien millones d'habitantes, ye la provincia china con mayor población.

Embrívese (豫), pola Prefeutura de Yu (豫州 Yù Zhōo) de tiempos de la dinastía Han, qu'incluyía parte de l'actual provincia.

Con frecuencia ye denomada Zhongyuan (中原 zhōngyuán) o Zhongzhou (中州 zhōngzhōo), lliteralmente Llanura Central, nome tamién aplicáu polo xeneral a tola Gran Llanura del Norte de China. Henan suel ser considerada como'l trubiecu de la civilización china.

Historia[editar | editar la fonte]

El norte de Henán, xunto al ríu Mariellu, foi'l nucleu de la China antigua mientres siquier la metá de la so historia. Les ciudaes de Luoyang y Kaifeng fueron socesivamente les capitales d'una llarga llista de dinastíes. Diversos allugamientos arqueolóxicos revelen que nesta zona tuvieron actives distintes cultures prehistóriques, como la Yangshao y la Longshan. La cultura Erlitou, que la so identificacíón cola dinastía Xia, la primera de la que se tienen rexistros na historia china, ye revesosa, tamién tuvo centrada en Henan.

Yin, la postrera capital de la dinastía Shang, tuvo na actual Anyang. Esta dinastía foi ganada pola Zhou, llegada dende l'oeste, nel sieglu XI AC, qu'estableció la so capital primeramente en Hao (cerca de l'actual Xi'an, en Shaanxi). En 722 AC la capital foi treslladada a Luoyang, empezando asina la dinastía Zhou Oriental, un periodu de guerres y rivalidaes. L'actual Henan estremar en dellos estaos, como Chen, Cai, Cao, Zheng, Wei y el poderosu estáu de Jin nel norte. Estos estaos fueron sustituyíos más tarde polos d'Han y Wei. Mientres tou esti periodu, l'estáu de Chu, coservó gran parte de lo qu'anguaño ye'l sur de Henan.

En 221 AC l'estáu de Qin unificó China. Asocedió-y la dinastía Han en 206 AC, que la so capital primeramente tuvo en Chang'an (actual Xi'an, en Shaanxi) pero que darréu, mientres la dinastía Han Oriental, foi treslladada a Luoyang. Al rematar esta dinastía volvieron surdir les rivalidaes ente los señores de la guerra rexonales. Unu d'ellos, Cao Cao, establecer en Xuchang y consiguió reunificar el norte de China sol reinu de Wei, estableciéndose la capital en Luoyang, onde permaneció mientres la siguiente dinastía Jin.

Esta estatua d'un bodhisattva, fecha en caliar, foi probablemente esculpida en Henan alredor de 570, mientres la dinastía Qi Septentrional.

Nel sieglu IV los pueblos nómades del norte invadieron China. Henan cayó entós sol control de socesivos rexímenes: los Zhao Posteriores, los Yan Anteriores, los Qin Anteriores, los Yan Posteriores y los Qin Posteriores. La dinastía Wei Septentrional, qu'unificó'l norte de China en 439, treslladó la capital a Luoyang en 493. Darréu sumiría en 534 y nun sería restaurada hasta'l 589, cuando la dinastía Sui reunificó China una vegada más. El costosu intentu del emperador Yang de volver treslladar la capital a Luoyang contribuyó a la cayida de la dinastía Sui, dando pasu a la dinastía Tang, que caltuvo la capital en Chang'an. La dinastía duró tres siglos hasta que venció por disputes internes.

Mientres el periodu de les Cinco Dinastíes y los Diez Reinos, Kaifeng foi la capital de cuatro dinastíes: la Liang Posterior, la Jin Posterior, haber Posterior y la Zhou Posterior. La dinastía Song, que reunificó China en 982, tamién tuvo la so capital en Kaifeng. Sol so gobiernu, China entró nuna edá d'oru tocantes a la cultura y la prosperidá y Kaifeng foi una de les mayores ciudaes del mundu. Sicasí, en 1127, la dinastía Song venció frente a la dinastía jurchen Jin y en 1142 dexó tol norte de China, incluyendo Henan. Nesti puntu, la rexón del delta del Ríu Yangtze convirtiérase nel nuevu centru de China gracies al so desenvolvimientu cultural y económico, arrampuñándo-y yá pa siempres el puestu a Henan.

Los jurchen caltuvieron la so capital más al norte, siquier hasta 1214, cuando fueron obligaos a mover la corte imperial escontra'l sur, a Kaifeng, pa fuxir de les invasiones de los mongoles, quien, n'unión coles fuercies de la dinastía Song venciéronlos en 1234. Pa 1279, los mongoles conquistaren toa China.

El control mongol sobre China terminó en 1368. La posterior dinastía Ming afitó les fronteres de Henan, casi coincidentes coles de l'actual provincia, anque la capital inda taba en Kaifeng y non na actual Zhengzhou. Nin mientres la dinastía Qing (1644-1911), nin mientres el periodu de la República de China (1911-1949), hubo cambeos significativos nesti aspeutu.

La finalización de la llinia de ferrocarril Pinghan (Beixín-Hankou) convirtió la ciudá de Zhengzhou nun importante nuedu de tresportes, polo qu'en 1954 la nueva República Popular China treslladó ellí la capital dende Kaifeng. Tamién estableció una nueva y efímera provincia, Pingyuan, que tomaba'l norte de Henan y l'oeste de Shandong, con capital en Xinxiang, y que sería abolida en 1952.

En 1958, Yashan, nel distritu de Suiping, convertir na primer comuña popular de China anunciando l'empiezu del Reblincón Alantre. Mientres la gran fame d'empiezos de los años sesenta, atribuyida a esti proyeutu socioeconómico, Henan sufrió tarrecibles consecuencies, con dellos millones de muertos.

En 1975, el fundimientu de, ente otres, la presa de Banqiao, nel sur de Henan, por cuenta de les peraltes precipitaciones causaes pol tifón Nina, causó la muerte d'un númberu envaloráu nunes 230.000 persones.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Covarones de Longmen (Monte Longmen), Luoyang, Henan.

La metá oriental de Henan ye llana, yá que forma parte de la Gran Llanura China. L'oeste y el sur son montascosos. Al noroeste tán los montes Taihang y al oeste los montes Qinling. Nel estremu más meridional, los montes Dabie dixebrar de la vecina Hubei.

El ríu Mariellu traviesa'l norte de Henan. Entra pel noroeste, al traviés del banzáu de Sanmenxia. En pasando por Luoyang, por efeutu de la sedimentación y de les construcciones artificiales, flúi por un dique más eleváu que'l terrén circundante.

En Henan hai munchos banzaos, ente los que cabo destacar los de Danjiangkou (na frontera con Hubei), Sanmenxia, Suyahu, Baiguishan, Nanwan y Banqiao.

El clima ye continental templáu, coles mayores precipitaciones pel branu. El rangu de temperatures va dende los 0 °C en xineru a los 27 ó 28 °C en xunetu.

Ciudaes destacaes son: Anyang, Luohe, Xuchang, Zhengzhou, Changyuan, Jiyuan, Kaifeng, Luoyang, Nanyang, Yiyang, Zhumadian, Dengfeng, Puyang, Xinyang, Zhoukou, Xinxiang y Xinmi.

Demografía[editar | editar la fonte]

Henan, con 97,170,000 habitantes (2004), ye la provincia más poblada de China (si fuera una nación independiente ocuparía'l decimosegundu puestu, detrás de Méxicu). El 99% de la población ye d'etnia han y el restu d'etnia hui.

Economía[editar | editar la fonte]

Henan ye una provincia relativamente probe, anque'l rápidu desenvolvimientu económicu produció una medría d'aproximao un 10% añal mientres los últimos venti años, por cuenta de les reformes y l'apertura al esterior. En 2005, el Productu Nacional Brutu foi de 1,05 billones de RMB (131.680 millones de dólares), con un aumentu añal del 14,1%. Los sectores primariu, secundariu y terciariu tán valoraos, respeutivamente, en 184.300, 553.930 y 315.280 millones de RMB. La renta per cápita algamó los 10.000 RMB (1.259 dólares) en 2005 [1].

Produz carbón (en Pingdingshan, Yima y Jiaozuo), molibdenu, aluminiu, oru y vidriu. La industria céntrase principalmente nos sectores testil (fibres industriales), alimenticiu (carne), metalúrxicu, petrolero, químicu, electrónicu y de maquinaria y materiales de construcción como cementu. Hai fábriques de neumáticos y frigoríficos. Tamién ye importante la xeneración d'eletricidá.

Tocantes a l'agricultura, lidera la producción china de trigu y sésamu. Tamién produz algodón, arroz y maíz.

Cultura[editar | editar la fonte]

La mayoría de los habitantes de Henan fala dalgunu de los venti subdialeutos del zhongyuan, un dialeutu del mandarín. La zona noroeste ye una esceición, yá que ellí fálense dos de los quince subdialeutos del jin. El conxuntu de los dialeutos de Henan llámase popularmente "dialeutu de Henan", con unes carauterístiques fácilmente identificables.

La Ópera de Henan ye la forma llocal de la ópera china y ye popular nel restu del país.

Según la teoría más comúnmente aceptada, l'estilu Chen del conocíu arte marcial internu chinu taijiquan, surdió na aldea de Chenjiagou (陈家沟, 陳家溝, Chénjiāgōo, "Valle de la familia Chen") asitiada nel distritu de Wen (温县, 溫縣, Wēnxiàn) de Henan.

Na cocina provincial destaca'l shuixi (水席), "llacuada d'agua", compuestu por una gran cantidá de platos, especialmente sopes, acorde col clima secu de la zona. Tamién son conocíos les duncai, verdures cocíes, de Xinyang y la cocina de Kaifeng.

Tocantes a l'artesanía destaca la porzolana de Yuzhou, colos sos dibuxos de color impredicibles; les escultures de jade de Zhengping y les figures de folla tangsancai (唐三彩), "los trés colores Tang", de Luoyang, que siguen l'estilu tradicional de la dinastía Tang.

Personaxes famosos de Henan fueron:

Tresporte[editar | editar la fonte]

Dos importantes rutes ferroviaries traviesen Henan hasta la capital Zhangzhou: la Jingguang (de Beixín a Cantón) y la Longhai, de Lianyungang a Lanzhou. La llinia Jingjiu, de Beixín a Kowloon (norte de Ḥong Kong), tamién traviesa la provincia.

Una llinia d'alta velocidá traviesa Henan de norte a sur, xuniendo Zhengzhou con Xinxiang como parte de la llinia que xune Beixín con Shenzhen. Otra llinia crucia la provincia d'este a oeste.

L'aeropuertu más importante ye'l Xinzheng de Zhengzhou.

Turismu[editar | editar la fonte]

Henan ye una de les provincies con más reliquies históriques de toa China. De los siete grandes capitales de l'antigüedá, trés tán alcontraes equí: Luoyang, Kaifeng and Anyang.

El muséu de Henan (河南省博物馆), na capital Zhengzhou, alluga 120.000 pieces, ente les que s'atopen oxetos de les dinastíes Shang y Zhou y fósiles de güevos de dinosauriu. A venticinco quilómetros al norte de la capital puede visitase el ríu Mariellu.

En Gongyi pueden visitase les tumbes de dellos emperadores de la dinastía Song.

El Monte Song, nel distritu de Dengfeng, ye la principal de les 5 Montes sagraos del taoísmu. Na so contorna atopa'l Templu de Shaolín, famosu poles artes marciales, col so famosu monte de pagodes (塔林).

En Luoyang atópase'l Templo Caballo Blanco (白马寺), que foi'l primeru budista construyíu en China, y el Muséu de Tumbes Antigües (古墓博物馆). Cerca de la ciudá atopa les famoses Covarones Longmen (龙门石窟), Patrimoniu de la humanidá dende l'añu 2000, onde hai esculpíes más de cien mil imáxenes budistes.

El Monte Jigong (鸡公山), al sur de la provincia, na frontera con Huebei, ye ideal pa la práutica del senderismo.

División alministrativa[editar | editar la fonte]

Henán consta de 17 ciudaes prefeutura y d'una Ciudá a nivel de Distritu direutamente alministrada.

Estes 18 divisiones tán de la mesma subdividíes en 159 Divisiones de Nivel de Distritu (50 Sectores, 21 Ciudaes de Nivel de Distritu y 88 Distritos; Jiyuan ye considerada una Ciudá de Nivel de Distritu). Estes subdivisiones tán de la mesma formaes por 2440 Divisiones de Nivel de Conceyu (866 Pueblos, 1234 Conceyos, 12 Conceyos Étnicos y 328 Subsectores).

Mapa # Nome Hanzi Hanyu Pinyin -Ciudad-prefeutura
1 Zhengzhou 郑州市 Zhèngzhōo Shì
2 Anyang 安阳市 Ānyáng Shì Ciudá-prefeutura
3 Hebi 鹤壁市 Hèbì Shì Ciudá-prefeutura
4 Jiaozuo 焦作市 Jiāozuò Shì Ciudá-prefeutura
5 Kaifeng 开封市 Kāifēng Shì Ciudá-prefeutura
6 Luohe 漯河市 Luòhé Shì Ciudá-prefeutura
7 Luoyang 洛阳市 Luòyáng Shì Ciudá-prefeutura
8 Nanyang 南阳市 Nányáng Shì Ciudá-prefeutura
9 Pingdingshan 平顶山市 Píngdǐngshān Shì Ciudá-prefeutura
10 Puyang 濮阳市 Púyáng Shì Ciudá-prefeutura
11 Sanmenxia 三门峡市 Sānménxiá Shì Ciudá-prefeutura
12 Shangqiu 商丘市 Shāngqiū Shì Ciudá-prefeutura
13 Xinxiang 新乡市 Xīnxiāng Shì Ciudá-prefeutura
14 Xinyang 信阳市 Xìnyáng Shì Ciudá-prefeutura
15 Xuchang 许昌市 Xǔchāng Shì Ciudá-prefeutura
16 Zhoukou 周口市 Zhōukǒo Shì Ciudá-prefeutura
17 Zhumadian 驻马店市 Zhùmǎdiàn Shì Ciudá-prefeutura
18 Jiyuan 济源市 Jǐyuán Shì Ciudá-distritu

Universidaes[editar | editar la fonte]

  • Universidad agrícola de Henan (河南农业大学) (fundada en 1913)
  • Universidá Zhengzhou (郑州大学)
  • Institutu Teunolóxicu de Zhongyuan (中原工学院)
  • Universidá Zhengzhou d'Industria llétrico (郑州轻工业学院)
  • Institutu Zhengzhou d'Industria Aeronáutico (郑州航空工业管理学院)
  • Institutu del Norte de China pal Caltenimientu de l'Agua y la Enerxía Hidroeléctrica (华北水利水电学院)
  • Escuela Universitaria de Medicina Tradicional China (河南中医学院)

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]