Algodón

De Wikipedia
Algodón
fibra vexetal
Cambiar los datos en Wikidata

L'algodón[1] ye una fibra testil vexetal que crez alredor de les granes de la planta del algodón, un arbustu del xéneru Gossypium, perteneciendo a la familia de les malváceas, orixinariu de les rexones tropicales y subtropicales, hai distintes especies autóctones n'América, África o la India. La pallabra algodón deriva del árabe قُطْن (al) qutn.

L'algodón ye la fibra natural más importante que se produz nel mundu, la so importancia empezó nel sieglu XIX col procesu de industrialización y anguaño inda representa cuasi la metá del consumu mundial de fibres testiles. Non toles especies del xéneru Gossypium tienen valor comercial, les fibres llograr de la grana d'unes poques especies, el llargor y el gruesu de la fibra dependen de la so procedencia.

Historia[editar | editar la fonte]

Flor d'algodón (Gossypium hirsutum) vista de perfil (crez nuna azotea de Barcelona)
Representación de la fabulosa planta del algodón nuna ilustración
Modelu de la filadora spinning jenny de James Hargreaves, del 1765. Espuesta (:3) nel muséu de Wuppertal, (Renania del Norte-Westfalia, Alemaña)
Recoyida manual del algodón a finales del sieglu XIX nun plantíu d'Oklahoma
Un mozu de 14 años nuna filadora d'Estaos Xuníos. El trabayu infantil inda yera habitual a principios

Paez que'l primer cultivu del algodón fadríase en Méxicu hai unos 8.000 años, la especie cultivada sería Gossypium hirsutum, qu'anguaño inda ye la variedá más plantada en tol mundu, alredor del 89,9 % del total de la producción mundial.[2] La mayor diversidá d'especies monteses d'algodón atópase en Méxicu, siguíu por Australia y África.[3]

L'algodón foi cultiváu per primer vegada n'Asia hai unos 7.000 años (V mileniu e.C.-IV mileniu e.C.) polos habitantes de la civilización del valle del Indo, una civilización qu'ocupaba una gran parte del noroeste del subcontinente indiu, incluyendo partes del este del actual Paquistán y el noroeste de la India.[4] La industria del algodón del Indo desenvolvióse enforma y dellos métodos utilizaos nel filáu y el texíu del algodón siguieron utilizándose hasta la industrialización moderna de la India.

Griegos y árabes aparentemente inoraron l'algodón hasta la dómina d'Alexandru Magnu, como'l so contemporaneu Megástenes dixo a Seleuco en Indica "hai árboles onde crez la llana".

En Persia, la historia d'algodón remontar a la dómina aqueménida pero hai poques fontes sobre'l cultivu del algodón na Persia preislámica. El so cultivu yera común en Merv, Rei y Fars. Nos poemes de dellos poetes perses como Ferdousí y Shahnameh, hai munches referencies al cultivu del algodón ("panbe" en persa). Marco Polo (nel sieglu XIII) al referise a los principales productos de Persia inclúi l'algodón. John Chardin, un famosu viaxeru francés del sieglu XVII, que visitara'l Imperiu safávida describió les grandes esplotaciones algodoneres de Persia.[5]

En Perú, el cultivu de la especie local d'algodón, Gossypium barbadense, foi la columna vertebral del desarrollu de les cultures costeres, como la Caral, la Moche o la Naza. L'algodón cultivábase ríu arriba y se comerciaba colos pueblos de pescadores de la mariña por grandes cantidaes de pexe. Los españoles que llegaron a Méxicu a principios del sieglu XVI atoparon que la xente cultivaba l'algodón y utilizaba ropa fecho coles sos fibres.

A finales de la Edá Media, l'algodón aportó a conocíu nel norte d'Europa, yera una fibra importada de la que se desconocía los so orixe, sacantes salía d'una planta. Por cuenta de la so paecencia cola llana la xente llegó a imaxinar que l'algodón tenía que ser producíu por una planta d'oveyes. Juan de Mandeville, nel so llibru de viaxes publicáu ente 1357 y 1371, mentó como un fechu ciertu la creencia de que: Allá na India crez un árbol maraviyosu que cría pequeños corderos nel estremu de les sos cañes. Estes cañes yeren tan flexibles que s'inclinaben pa dexar comer a los corderos cuando teníen fame. Estes creencies tienen un reflexu nel nome del algodón en dellos idiomes europeos, como'l alemán Baumwolle, que lliteralmente significa llana d'árbol (Baum significa árbol y Wolle significa llana). A finales del sieglu XVI, l'algodón cultivar en toles rexones templaes d'Asia y d'América.

La manufactura artesana algodonera india decayó gradualmente mientres la espansión británica y l'establecimientu del dominiu colonial ente finales del sieglu XVIII y principios del sieglu XIX. Esto debió en gran parte a les agresives polítiques mercantiles coloniales impuestes pola Compañía Británica de les Indies Orientales, que fixeron que'l procesamientu del algodón y los talleres testiles de la India nun fueren competitivos. D'esta miente los mercaos indios viéronse obligaos cada vez más a vender solu algodón en brutu y fueron forzaos por imposición de la llei británica a mercar productos testiles fabricaos en Gran Bretaña.

El advenimiento de la Revolución Industrial en Gran Bretaña supunxo un gran estímulu pa la manufactura del algodón, convirtiéndose los testiles nel principal productu d'esportación británicu. El 1738, Lewis Paul y John Wyatt, de Birmingham, Inglaterra, patentaron la máquina de filar por aciu rodiellos, y el sistema de volante y bobina pa la ellaboración d'algodón con un gruesu más uniforme utilizando dos xuegos de carretes que xiraben a velocidaes distintes. Más tarde, la invención de la filadora Jenny en 1764 y de la filadora de marcu xiratoriu de Richard Arkwright en 1769, dexaron a los texedores ingleses producir algodón y tela en cantidaes muncho más grandes. A partir del sieglu XVIII, la ciudá inglesa de Mánchester adquirió'l llamatu de Cottonopolis debíu a la omnipresencia de la industria del algodón dientro de la ciudá y el so papel como centru del comerciu mundial del algodón. La capacidá de producción de Gran Bretaña y los Estaos Xuníos ameyoró inda más cola invención de la desmotadora d'algodón por Eli Whitney en 1793, que dexó l'usu del algodón americano de fibra curtia na industria testil.[6] Ameyorar la teunoloxía y aumentar el control de los mercaos mundiales dexó a los comerciantes británicos desenvolver una cadena comercial na que les fibres d'algodón en caña yeren adquiríes (de primeres) nos plantíos coloniales, yera tresformáu en texíu nos molinos de Lancashire, y volvíase a esportar colos barcos británicos escontra los mercaos cautivos coloniales del África Occidental Británica, la India y China (al traviés de Shanghai y Ḥong Kong).

Na década de 1840, la India yá nun yera capaz de producir les grandes cantidaes d'algodón que demandaben y precisaben les fábriques britániques pa la so producción, coles mesmes que la unviada de grandes volúmenes d'algodón indio riquía de bastante tiempu y dineru. Tou esto, xuníu a l'apaición del algodón americano como un tipu calidable cimeru (por cuenta de les fibres más llargues y fuertes de los dos especies natives americanes (Gossypium hirsutum y Gossypium barbadense), afaló a los comerciantes británicos a empezar a mercar l'algodón de los plantíos de los Estaos Xuníos y el Caribe. Esti algodón tamién yera muncho más baratu, yá que yera producíu por esclavos. A mediaos del sieglu XIX, l'algodón convirtiérase na base de la economía del sur de los Estaos Xuníos onde'l cultivu y la collecha del algodón convertir na ocupación principal de los esclavos.

Mientres la Guerra de Secesión, les esportaciones d'Estaos Xuníos d'algodón fundiéronse debíu al bloquéu que los estaos de la Unión impunxeron a los puertos del Sur, según por una decisión estratéxica del gobiernu de la Confederación de cortar les esportaciones cola esperanza de forzar a Gran Bretaña a reconocer a la Confederación o a entrar na guerra; sicasí los principales compradores d'algodón, el Reinu Xuníu y Francia, pasaron a considerar a Exiptu como sustitutu. Los comerciantes británicos y franceses fixeron grandes inversiones nos plantíos exipcios d'algodón y el gobiernu d'Ismail Pachá recibió importantes préstamos concedíos polos bancos y les bolses de valores d'Europa. Cuando la Guerra Civil d'Estaos Xuníos acabó en 1865, los comerciantes británicos y franceses abandonaron l'algodón exipcio y volvieron les importaciones barates procedentes de los Estaos Xuníos, llevando a Exiptu a una espiral deficitaria que provocó que'l país declarar en bancarrota en 1876, un factor clave pa la posterior anexón d'Exiptu pol Imperiu británicu en 1882.

Mientres duró la guerra civil nos Estaos Xuníos amontóse'l cultivu del algodón nel Imperiu británicu, especialmente na India, pa tratar de sustituyir la producción perdida nos estaos de la Confederación. Al traviés d'aranceles y otres restricciones, el gobiernu británicu desanimó la producción de texíos d'algodón na India, d'esta miente l'algodón en caña yera unviáu a Inglaterra pal so procesamientu.

Nos Estaos Xuníos, l'algodón del Sur apurrió capital pal desarrollu siguíu del norte. L'algodón producíu por esclavos africanos non yá ayudó al sur, tamién arriqueció a los comerciantes nortizos yá que gran parte del algodón yera tresportáu al traviés de los puertos nortizos.

L'algodón siguió siendo un cultivu clave na economía de los estaos del sur dempués de la Proclamación d'Emancipación de los esclavos y del final de la Guerra Civil en 1865. L'aparcería remaneció nel Sur como la forma contractual que dexaba a los esclavos negros lliberaos y los llabradores blancos ensin tierra trabayar nos plantíos d'algodón, que siguieron siendo propiedá de los blancos ricos, en cuenta de una parte de los beneficios. Los plantíos d'algodón riquíen grandes cantidaes de mano d'obra pa collechar l'algodón, nun foi hasta la década de 1950 cuando apaecieron máquines fiables pa recoyer l'algodón (la maquinaria anterior fuera demasiáu cabileñu pa recoyer algodón ensin esmagayar les fibres). Mientres el sieglu XX, la ocupación na industria del algodón menguó gradualmente a midida que les máquines empezaron a reemplazar a los trabayadores, y la mano d'obra rural del Sur amenorgar mientres la Primera y la Segunda Guerra Mundial. Anguaño, l'algodón sigue siendo una de les principales esportaciones del sur de los Estaos Xuníos, y la mayoría de la collecha mundial d'algodón ye de la variedá americana de fibra llarga.[7]

La fibra d'algodón[editar | editar la fonte]

Fibres d'algodón fotografiaes con un microscopiu de rastrexu

Les fibres d'algodón aníciense alredor de les granes del algodón, los sos cápsules tienen de 3 a 4 lóbulos qu'ábrense nel maduror, cada unu d'estos lóbulos contién de 5 a 10 semilla y cada grana ta recubierta por un gran númberu de fibres, de 10.000 a 20.000 por grana.[8]

Les fibres son unes escrecencies epidérmiques o tricomas, poro, nun presenten lignificación y nun pueden ser consideraes como verdaderes fibres a pesar de que s'utilice esta denominación.[8] Estos pelos tienen la forma d'un tubu esplanáu y presenten una estructura formada por una cutícula compuesta por un amiestu de cutina y pectina, una capa esterna de celulosa, una capa de depósitos secundarios cuasi totalmente compuesta por celulosa, unes parés qu'arrodien el cuévanu central en forma d'espiral llena d'una sustancia nitrogenada.[8] La composición química de la fibra d'algodón ye d'un 94% de celulosa, un 1,23% de proteínes, un 1,2% de sustancies pécticas, un 1,2% de materies minerales, un 0,6% de cera, un 0,3% d'azucre, y el restu por otros elementos.[9]

El color de la fibra va del blancu al blancu amarellentáu o con tonalidaes acolorataes, el so llargor depende de la especie, G. barbadense produz fibres d'ente 34 y 42 mm, G. Hirsutum d'ente 24 y 34 mm y G. Herbaceum de llargor inferior a 23 mm. El so diámetru tamién depende de la especie y bazcuya ente los 15 y los 25 micrómetros.[10] Según seya los llargor de les fibres, comercialmente estrémense los algodones de fibra curtia o algodón indio, de fibra mediana o algodón americano y de fibra llarga o algodón exipcio.

L'algodón de fibra llarga ye más caru yá que sirve pa la fabricación de texíos, vistíos, camises, etc.; el de fibra mediana dedícase texíos pa la ropa interior o camisetes y el de fibra curtia ye'l más baratu, con él fabrica ropa de trabayu o sábanes.[11]

Cultivu[editar | editar la fonte]

Recoyida manual d'algodón al sur de los EE. XX., a principios del sieglu XX

L'ésitu de cultivu del algodón rique un llargu periodu ensin xelaes, enforma sol, y una precipitación atmosférica moderada, polo xeneral del orde de 600 a 1200 mm. Los suelos tien que ser, polo xeneral, abondo pesaos, anque'l nivel de nutrientes nun ye necesariu que seya escepcional. Polo xeneral, estes condiciones cumplir nos periodos secos de los trópico y de les zones subtropicales de los hemisferio norte y sur, pero anguaño una gran parte del algodón cultivar en zones con menos lluvia gracies a l'usu del riego.

Los preparativos pa la producción d'algodón acostumen a empezar al poco de la collecha precedente, que se fai en seronda. El periodu de la llantadera ye la primavera nel hemisferiu norte y bazcuya dende principios de febreru hasta principios de xunu. L'área de los Estaos Xuníos conocida como South Plains (oeste de Texas) ye la rexón allegante más grande del mundu dedicada al cultivu d'algodón nel mundu. Anque l'algodón puede ser cultiváu nes tierres seques (ensin riego) d'esta rexón, un bon rendimientu solo consíguese con una fuerte dependencia de la regación, qu'aprovecha les agües del acuíferu d'Ogallala.

Puesto que l'algodón ye un pocu tolerante a la sal y a la seca, ye un cultivu bien curiosu pa les rexones grebes y semiáridas del mundu. Como los recursos hídricos sufren un amenorgamientu en tol mundu, les economíes que dependen d'esti cultivu enfrentar a dificultaes y conflictos, según posibles problemes ambiental.[12][13][14][15][16]

Por casu, el cultivu desaparente y les práutiques de regación provocaron la desertización de les árees d'Uzbequistán, onde l'algodón ye una de les principales exportación. Nos tiempos de la Xunión Soviética, el mar d'Aral foi aprovecháu pola agricultura de regadío, principalmente del algodón, y anguaño la salinización de los suelos ta bien estendida.[15][16]

Especies cultivaes[editar | editar la fonte]

Un campu d'algodón

Hai unos cuarenta especies d'algodón, pero namái cuatro presenten valor comercial:

G. hirsutum ye la especie más estendida mundialmente, les especies difieren poles llargor de la fibra (más llarga o más curtia) y poles carauterístiques agronómiques, pero l'algodón siempres precisa un branu bien templáu y muncha agua d'agua o de riego, como nel casu, por casu, del algodón exipcio.

Algodón trexénico[editar | editar la fonte]

Campo d'algodón al norte de Benín

Delles compañíes utilicen la inxeniería xenética p'alteriar la naturaleza del algodón y que resulte, por casu, de distintos colores. Empreses multinacionales como Monsanto producieron granes de les que se llogren distintos colores, especialmente'l azul indiu que s'utiliza na confección de los pantalones vaqueros. Na Rexón Autónoma de Xinjiang (China) desenvolviéronse plantes que producen fibres de colores colloráu, verde, azul o negru. Otros, sicasí, utilicen la bioteunoloxía pa xenerar fibres muncho más llargues y resistentes. La empresa Natural Cotton Colors patentó en 1990 dos variedaes d'algodón de colores naturales: marrón (Coyote) y verde.

Pero non toles variaciones xenétiques d'esti cultivu apunten a la so coloración. Munches de los cambeos busquen faer que la planta seya más resistente a dellos tipos de plagues, como la variedá Bt Cotton; o resistentes a los herbicida como la variedá Roundup Ready, de Monsanto, resistente al glifosatu (Roundup).

Magar la resistencia al usu de trexénicos, yá en 1997 el 25% de les árees semaes con esti cultivu nos Estaos Xuníos correspondíen a variedaes xenéticamente modificaes. Otru de los grandes productores, la India, dio vía llibre al cultivu trexénicu en 2001, na so variedá Bt.

Dellos estudios demuestren que los cultivos d'algodón trexénico nun tienen un rendimientu más grande que los del algodón convencional, una de les promeses de les compañíes que desenvuelven variedaes xenéticamente modificaes. Tampoco amenorguen la cantidá de pesticidas químicos necesarios pal so cultivu, dando casos nos que'l so usu dispárase, provocando otros problemes como l'apaición de variedaes de mala hierba y inseutos resistentes a los insecticides.

Algodón orgánico, biolóxicu o ecolóxicu[editar | editar la fonte]

En contraposición al cultivu de variedaes modificaes xenéticamente atópase l'agricultura ecolóxica del algodón, qu'amás de nun utilizar plantes trexéniques (modificaes) tampoco utiliza productos químicos sintéticos como fertilizantes o plaguicidas.[17] La so producción tamién promueve y ameyora la biodiversidá y los ciclo biolóxicos.[18] Los plantíos d'algodón de los Estaos Xuníos tán obligaes a cumplir el National Organic Program (NOP). Esta institución determina les práutiques dexaes pal control de plagues, cultivu, fertilización, y xestión del cultivos orgánicos.[19][20] En 2007, producir nel mundu 265.517 bales d'algodón orgánico en 24 países y la producción en tol mundu taba creciendo a un ritmu de más del 50% al añu.[21]

Mecanización de la collecha[editar | editar la fonte]

Máquina pañadora d'algodón

La mayor parte del algodón producíu nos Estaos Xuníos, Europa y Australia colléchase mecánicamente, yá seya con una máquina pañadora d'algodón, qu'estrayi l'algodón de les cápsules ensin estropiar la planta, o por máquines arrancadores de cápsules d'algodón, que recueyen les cápsules enteres de la planta. Estes últimes máquines utilizar nes rexones onde fai demasiáu vientu pol cultivu de variedaes aptes pa les máquines pañadores, y polo xeneral dempués de l'aplicación d'un productu químicu defoliante o de la defoliación natural que se produz dempués de les xelaes. L'algodón ye un cultivu perenne nos trópicos, ensin defoliaciones. L'algodón sigue siendo recoyíu manualmente en países subdesendolcaos como nel casu d'Uzbequistán.[22]

Algodón y esbilláu[editar | editar la fonte]

L'algodón ye una fibra testil vexetal que crez alredor de les granes de la planta del algodón, un arbustu del xéneru Gossypium, perteneciendo a la familia de les malváceas, orixinariu de les rexones tropical y subtropical, hai distintes especies autóctones n'América, África o la India. La pallabra algodón deriva del árabe قُطْن (al) qutn. L'algodón ye la fibra natural más importante que se produz nel mundu, la so importancia empezó nel sieglu XIX col procesu de industrialización y anguaño inda representa cuasi la metá del consumu mundial de fibres testiles. Non toles especies del xéneru Gossypium tienen valor comercial, les fibres llograr de la grana d'unes poques especies, el llargor y el gruesu de la fibra dependen de la so procedencia.

L'esbilláu ye una operación que consiste en dixebrar les granes del algodón, los granos, de les fibra que la arrodien. Anguaño ye un procesu continuu qu'empieza cola receición del algodón crudo, y acaba col embalaxe de les fibres del algodón procesáu. L'esbilláu del algodón produz grandes cantidaes de residuos sólides na forma de semilla (que pueden sirvir como alimentu pa los animales) y otros productos de refuga, amás el procesu emite contaminantes como'l polvu d'algodón y vellu. Col fin d'amenorgar la incidencia del viérbene rosado del algodón (Pectinophora gossypiella) nes residuos, en ciertos países regúlase puramente'l tresporte y l'eliminación de la grana d'algodón y otres residuos. Onde lo dexen los reglamentos, les granes son unviaes a los molinos pa estrayer l'aceite. Una manera d'esaniciar los residuos producíes pol esbilláu ye tresformalos n'adobo, o tamién sometelos a sulfatamientu, esterilización o incineración. En dellos países quemen los residuos al campu, causando molesties, contaminación atmosférica y problemes de golor.

El problema principal pa la salú que surde del esbilláu rellacionar col polvu. La esposición a niveles escesivos de polvu d'algodón causa de la bisinosis, una enfermedá respiratoria grave. Amás, l'escesivu ruiu tamién puede ser un problema nesta industria.

Comerciu[editar | editar la fonte]

Los principales productores d'algodón en 2009 fueron China y la India, con una producción añal respeutiva 34 y 24 millones de bales, pero la mayor parte d'esta producción ye consumida poles sos respeutives industries testiles. Los grandes esportadores d'algodón en caña son los Estaos Xuníos y África; concretamente, la participación africana nel comerciu del algodón mundial doblóse dende 1980. Nengún de los dos zones tien una industria testil importante, esti tipu d'industria manufacturera treslladóse a los países en desarrollu del este y el sur d'Asia, como la India y China.

Producción[editar | editar la fonte]

Zones productores d'algodón nel mundu

Los cinco principales esportadores d'algodón del 2009 fueron:[23]

  1. Estaos Xuníos
  2. India
  3. Uzbequistán
  4. Brasil
  5. Paquistán

Los grandes importadores d'algodón son:[23]

  1. Corea
  2. Rusia
  3. Taiwán
  4. Xapón
  5. Ḥong Kong
10 mayores productores mundiales d'algodón (en tonelaes)
Clasificación País 2010 2011 2012
1  China 5 970 000 6 588 950 6 840 000
2 Bandera de India India 5 683 000 5 984 000 5 321 000
3  Estaos Xuníos d'América 3 941 700 3 412 550 3 598 000
4  Paquistán 1 869 000 2 312 000 2 215 000
5 Bandera de Brasil Brasil 973 449 1 673 337 1 638 103
6 Bandera de Australia Australia 1 136 120 983 400 1 052 000
7  Uzbequistán 816 705 954 600 851 000
8  Turquía 386 800 843 572 973 497
9 Bandera d'Arxentina Arxentina 230 000 295 000 210 000
10  Turkmenistán 225 000 195 000 198 000
Mundu 22 714 154 24 941 738 25 955 096
Fonte: FAO[24]

Los cinco principales esportadores d'algodón el 2011 son (1) de los Estaos Xuníos, (2) India (3) Brasil, (4) Australia, y (5) Uzbequistán. Los mayores importadores non productores son Corea, Taiwán, Rusia, Ḥong Kong y Xapón.[23]

Na India, los estaos de Maharastra (26,63%), Gujarat (17,96%) Andhra Pradesh (13,75%) y Madhya Pradesh son los estaos líderes na producción d'algodón, unos estaos con un clima predominantemente tropical húmedu y secu.[25]

En Paquistán, l'algodón cultívase principalmente nes provincies de Panyab y Sind. L'área principal de producción d'algodón ye'l Panyab, al sur, qu'entiende les árees alredor de Bahawalpur, Multen y Vehari. Faisalabad ye una empresa líder nel sector testil dientro del Paquistán. Panyab tien un clima tropical húmedu y secu mientres tol añu facilitando l'aumentu de la crecedera del algodón.

Nos Estaos Xuníos, l'estáu de Texas lideró la producción total a partir de 2004, ente que l'estáu de California tuvo'l más altu rendimientu por hectárea.[26][27]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: algodón
  2. Ensminger, Audrey H. and Konlande, James E. Foods and Nutrition Encyclopedia, Second Edition.
  3. The Biology of Gossypium hirsutum L. and Gossypium barbadense L. (cotton)
  4. Stein, Burton (1998).
  5. Encyclopaedia Islamica Foundation. Archiváu el 30 de xunu de 2009 na Wayback Machine.
  6. El desenvolupament de la productivitat agrícola pàgina 23, B.H. Slicher van Bath, traducció de Carles Alier.
  7. Stephen Yafa.
  8. 8,0 8,1 8,2 Seeds Fibers, Cotton Anatomy.
  9. cotó Gran Enciclopèdia Catalana.
  10. El cotó, Fibres i filaments.
  11. Cotó
  12. Wegerich K. 2002.
  13. Pearce, Fred. «9 "A Salty Hell"».
  14. A.K. Chapagain, A.Y. Hoekstra, H.H.G. Savenije and R. Gautam.
  15. 15,0 15,1 Mainguet, Monique; René Létolle.
  16. 16,0 16,1 Waltham, Tony.
  17. CCVT Sustainable
  18. VineYardTeam Econ
  19. AMSv1
  20. OrganicConsumers.org
  21. Organic Trade Association
  22. Craig Murray.
  23. 23,0 23,1 23,2 National Cotton Council of America - Rankings
  24. «Production of Cotton by countries». FAO. Consultáu'l 26 d'agostu de 2013.
  25. «Three largest producing states of important crops» (PDF).
  26. Jasper Womach.
  27. Siebert, JB. «26».

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]