Xelada

De Wikipedia
Apartaderos (Andes venezolanos) ye'l pueblu más altu de Venezuela; pol so llocalización nun ecosistema de tundra alpina llamáu pandorial, sufre d'intensos cambeos de temperatures diarios que lo llegaron a describir como “branu mientres el día ya iviernu mientres la nueche”.

La xelada ye un fenómeno meteorolóxicu que consiste nun descensu de la temperatura ambiente a niveles inferiores al puntu de conxelación de l'agua y fai que l'agua o'l vapor que ta nel aire conxélese depositándose en forma de xelu nes superficies. Más precisamente, la Organización Meteorolóxica Mundial fala de xelada nel suelu, en referencia a diversos tipos de cobertoria de xelu sobre'l suelu, producíes pola deposición direuta del vapor d'agua.[1]

La xelada negra ye cuando una xelada producir con mayor presión. Les plantes suelen destruyise del tou. (Ver xelada por evaporación).

Tipos[editar | editar la fonte]

Xelada por radiación[editar | editar la fonte]

Xelada por radiación en Braganza, Portugal.

La xelada por radiación deber a un enfriamientu progresivu ya intensu del suelu, por radiación del so calor, produciéndose mayormente nes nueches de cielu estenu. La mugor atmosférica, que puede ser relativamente templada y seca, entiéstase sobre les superficies sólides en forma de rosada o conxelándose, si aquélles tópense a menos de 0 °C.

Esti tipu ye frecuente en tierres templaes y subtropicales. Conozse de normal como escarcha.

Xelada por advección[editar | editar la fonte]

La xelada por advección ye causada pola invasión d'una corriente o masa d'aire frío con temperatura inferior a 0 °C. L'aición del aire frío, xeneralmente procedente de les rexones polares, pue ser continua y durar per dellos díes.

Xelada por evaporación[editar | editar la fonte]

Una rosa xelada mientres l'intre de la xelada.

La xelada por evaporación ye debida al tresporte d'aire húmedo sobre una superficie, ye que la so temperatura ta a 0 °C o menos. Ye un tipu bastante raru de xelada.[1]

Conocer nos cultivos dos tipos de xelaes:[ensin referencies]

Escarcha acristalada.
  • Xelada blanca: dau l'estáu de floriamientu de la planta imponse introducir una bona fradadura, o convien que'l llabrador practique dientro de cuatro a ocho díes y nun retardala más allá de venti, de cuenta que se desenvuelvan les yemes latentes qu'esistan nos brazos y los tueros, esti llabor tien de ser ayudada pol riego inmediatu y trabayos superficiales que al caltener mullíu'l terrén torguen la perda de mugor, el desenvolvimientu de meruxes y la producción de tiez. Amás l'aplicación de nitratos reformen el sistema vexetativu tan estropiáu. Convien tamién l'aplicación de caloríficos distribuyíos en forma fayadiza alimentaos con petroleos, aplicaos con frecuencia na rexón.
  • Xelada negra: efectúase un enfriamientu xeneral na atmósfera qu'ataca, pola so amplitú d'aición, hasta especies vexetales “resistentes”, como parrales, ye por ello que l'humus y el riego que se pon en práutica, dende la madrugada puede dar bones resultancies pa combatila.

Clasificación de les xelaes pa l'agricultura y la xardinería[editar | editar la fonte]

N'agricultura y xardinería clasifiquen les plantes como resistentes o non a xelaes nidies, medies y fuertes. Siendo esta clasificación un referente a los climes a los que tán afeches.

  • Xelaes nidies. Les temperatures baxen un pocu per debaxo de 0ºC de forma escepcional y les temperatures vuelven xubir pasaes poques hores. Esti tipu de xelaes dar nel clima mediterraneu y l'oceánicu.

Un tipu concretu de xelada nidia ye la xelada por evaporación que se produz nes plantes por cuenta de la evaporación de l'agua o rosada que quedó na superficie de les plantes tres l'agua o'l descensu del mugor atmosférico. El fenómenu de la evaporación de l'agua provoca la adsorción de calor, que de la mesma produz perda de calor a la planta y descensu de la temperatura, pudiendo la planta baxar de los cero graos centígrados, esti fenómenu tamién puede producise n'animales y puede producir la hipotermia o la muerte.

  • Xelaes medies. Les temperatures baxen per debaxo de 0ºC mientres les nueches y dellos díes del iviernu, siendo bien escepcional que se rexistren temperatures per debaxo de -10ºC. Les xelaes medies prodúcense principalmente nel clima continental húmedu y el clima continental mediterraneu.

Les xelaes medies suelen ser xelaes por radiación, con inversión térmica, producíes pol enfriamientu de les capes más baxes de l'atmósfera por cuenta de la perda progresiva del calor de la tierra en nueches de cielu estenu y ausencia de vientu. Les xelaes por radiación provoquen la formación d'una capa de escarcha blanca de pequeños cristales de xelu sobre la superficie de la planta, la denomada xelada blanca. Na inversión térmica l'aire xeláu de les capes altes al tar a menor temperatura ye más pesáu y cai ocupando la zona más baxa de l'atmósfera xunto al suelu.

Ye importante mentar un casu escepcional de xelada fuerte, la xelada por advección. Producir pola entrada d'una masa d'aire seco y fríu a temperatura inferior a 0ºC, acompañada de vientos con velocidaes cimeres a los 15 km/h. Esta situación dar con cielos borrinosos o semi-cubiertos. L'aición del aire frío, xeneralmente procedente de les rexones polares, puede durar dellos díes, deshidratando les plantes y acabando colos fluyíos celulares que lu sirven de defensa frente a la xelada. Les xelaes por advección pueden llegar a matar a la planta. En tal casu, la planta va sufrir la denomada xelada negra, pola coloración negra qu'amuesen los texíos destruyíos pol fríu.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 (1992) Vocabulariu meteórologico internacional. Xinebra: Secretaría de la Organización Meteorólogica Mundial.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]