Cultura moche

De Wikipedia
Cultura moche
Cultura arqueolóxica, estilu, cultura y Civilización
Mapa d'allugamientu
Cambiar los datos en Wikidata

La cultura Moche ye una cultura arqueolóxica de Perú que se desenvolvió ente los siglos II y VII nel valle del ríu Moche (actual provincia de Trujillo, nel departamentu de La Llibertá). Esta cultura estender escontra los valles de la mariña norte del actual Perú.

Les sociedaes moches fixeron grandes obres d'inxeniería hidráulica: canales de riego y represas, lo que-yos dexó ampliar la so frontera agrícola a gran escala.

Fueron grandes arquiteutos; la so materia primo foi'l adobe. Construyeron complexos relixosos-alministrativos de calter monumental, conformaos por palacios y templos o huacas (en forma de pirámide ataya), que anubrir de grandes murales n'alto y baxu relieve, pintaos con colores estrayíos de la naturaleza, onde afiguraron los sos dioses, mitos, lleendes y tola so cosmovisión cultural. Les más notables d'estes construcciones son les llamaes Huacas del Sol y de la Lluna, nel valle de Moche.

Fueron los meyores metalurgistas de la so dómina; doraron el cobre muncho primero que n'Europa; y conocieron una variedá de téuniques (laminado, esmartelláu, alambráu, soldadura, etc.), fabricando ferramientes, armes, paxellos, emblemes, ornamientos y tola so variada y rica parafernalia ritual.

Son consideraos los meyores ceramistes de Perú antiguu, gracies al finu y ellaboráu trabayu que realizaron nos sos ceramios. Nelles representaron, tantu de manera escultórica como pictórica, a divinidaes, homes, animales y escenes significatives referíes a temes ceremoniales y mitos que reflexaben la so concepción del mundu, destacar la estelante espresividá, perfeición y realismu con que los dotaben. D'esti arte sobresalen los huacos semeyes y los huacos eróticos.

Fueron grandes navegantes: construyeron caballinos de totora, los que faíen más pequeños pa la pesca y más grandes pa los sos viaxes hasta les mariñes ecuatoriales, dende onde traíen la concha Spondyllus, sagrada pa los moches, y polo xeneral, pal restu de les cultures costeñas del Antiguu Perú.

Políticamente, les sociedaes moches ―de fuerte segmentación en clases sociales― entamar en reinos o señoríos confederaos. Púdose conocer más sobre esta cultura gracies al descubrimientu de delles tumbes intactes de los sos gobernantes o señores, como la del Señor de Sipán y la Dama de Cao.

Allugamientu xeográficu[editar | editar la fonte]

La Huaca del Sol, en Moche, centru relixosu moche.

Esta cultura deriva'l so nome del valle homónimu de Moche, anguaño tamién llamáu Valle de Santa Catalina, sede de les más conocíes y pimpanes construcciones moches, les huacas del Sol y de la Lluna.

Los mochicas espandir pel sur hasta'l valle de Nepeña (Áncash) y pel norte hasta'l valle de Piura (Piura).

Ocuparon los siguientes valles de la mariña norte peruana:

Primeramente foi conocida como cultura protochimú o Chimú tempranu, pero recibió'l nome de «cultura moche» tres los descubrimientos nel valle de Moche. Tamién-y la denomina «cultura mochica» en razón del nome de la llingua, el muchik, que falaben los sos pobladores.

Tradicionalmente consideróse a la cultura moche como un estáu centralizáu, col so nucleu nes huacas del Sol y de la Lluna. Sicasí, modernos estudios demuestren qu'hubo dos rexones mochicas bien estremaes, una al norte y otra al sur, xeográficamente dixebraes pola Pampa de Paiján.[1]

Mochica norte[editar | editar la fonte]

Mochica sur[editar | editar la fonte]

Más al sur tán los sitios de Huancaco y Huaca de la Cruz (valle de Virú), Pampa de los Inques (valle de Santa) y Pañamarca (valle de Nepeña).

Descubrimientu y estudios[editar | editar la fonte]

L'arqueólogu alemán Max Uhle, descubridor científicu de la cultura mochica, a la que denominó como proto-chimú.

La civilización mochica foi identificada por Max Uhle en 1909 quien la clasificó como proto-chimú (esto ye, antecesora de la cultura chimú). Unu de los sos principales investigadores foi l'alemán Enrique Brüning, inxenieru d'oficiu que llegó a trabayar nes azucreres de Lambayeque y La Llibertá. En 1899, col patrociniu de la madre del editor de periódicos William Randolph Hearst, Brüning escavó 31 xacimientos funerarios na redoma de la Huaca del Sol y de la Huaca de la Lluna (cercanos a Moche, el pueblu actual que dio'l so nome a l'antigua cultura).

Esta cultura tamién foi estudiada polos arqueólogos peruanos Julio C. Tello y Rafael Larco Hoyle (1901-1966).[2] En particular destaca'l llabor de Larco Hoyle, quien identificó de manera científica los diversos periodos d'esta cultura, a base de los estilos y la téunica de la so cerámica.

Sicasí, el constante saquéu de xacimientos arqueolóxicos fai difícil estudiar la civilización anguaño. Por ello'l descubrimientu de tumbes intactes de dos gobernantes mochicas en 1987 y 2006 (el Señor de Sipán y la Dama de Cao, respeutivamente) fueron clave pa rellanzar l'estudiu científicu de la cultura.[3]

Historia[editar | editar la fonte]

La hestoria moche desendolcar nel llamáu Entemediu Tempranu, periodu de la civilización andina carauterizáu pol desenvolvimientu de cultures rexonales, tres la decadencia del Formativu Andín. Contemporáneos cola cultura moche fueron la cultura naza, la cultura recuay, la cultura llima, la cultura cajamarca y la cultura tiahuanaco.

L'arqueólogu peruanu Rafael Larco Hoyle, gran estudiosu de la cultura mochica.

Teniendo como base les periodizaciones de Rafael Larco Hoyle, de Luis Jaime Castillo Butters y de Christopher Donnan, puede estremase la hestoria moche de la siguiente manera:[4]

  • El periodu del Empiezu, que tomaría ente 150 y 300 d.C. Mientres esta dómina los mochicas impónense sobre la cultura Virú-Gallinazo, tantu nel planu militar como nel ideolóxicu, esto ye, imponen les sos creencies. De fines d'esta dómina data'l llamáu Señor de Sipán.
  • El periodu de la Espansión, aproximao de 300 a 600 d.C. Constitúi'l periodu d'apoxéu de la cultura moche, colos sos máximos llogros, no político, militar, económicu y cultural. Fórmase l'Estáu Mochica del Norte (nel valle de Jequetepeque y otros del actual departamentu de Lambayeque) y l'Estáu Mochica del Sur (nos valles de Moche y Chicama, y otros más al sur). Sipán (Huaca Raxada) foi de xuru unu de los principales centros del Estáu nortizu, ente que les huacas del Sol y de la Lluna (nel valle de Moche) y les del Complexu El Bruxu (nel valle de Chicama), dir del Estáu sureñu. D'esta dómina ye la gobernante moche conocida como la Señora de Cao. La ideoloxía moche faise más guerrera, como se deduz de les sos representaciones artístiques.
  • El periodu del Ocaso, ye un periodu de decadencia qu'empieza ente'l 650 y 700 d.C. aparentemente por cuenta de la devastación climatolóxica causada por un fortísimo fenómenu del Neñu. L'alta xerarquía moche tuvo de perder de manera creciente la so poder sobre la población, que toparíase bien revoltosa ante les remortines dexaes pola roxura de los elementos (perda de colleches, fames, colapsu de los santuarios). Esta decadencia afectó principalmente a los mochicas del Sur, quiciabes pola perda de la huaca de la Lluna. Ente que los mochicas del Norte aguantaron por más tiempu, teniendo como nueva capital a Pampa Grande, escontra onde, según una hipótesis del arqueólogu Luis Chero Zurita, treslladaríase la élite de Sipán.[5] A esta decadencia sumóse la irrupción de los guerreros waris, que dende l'alloñada sierra ayacuchana empecipiaben la so expansionismo nel mundu panandino, colo que se cierra'l llamáu Entemediu Tempranu y ábrese el Horizonte Mediu.

Herederos de la cultura moche fueron la cultura lambayeque y la cultura chimú.

Economía[editar | editar la fonte]

Agricultura. Inxeniería hidráulica[editar | editar la fonte]

Los mochicas tuvieron una especial esmolición pol desenvolvimientu agrícola. Nesti sentíu, cultivaron maíz, maíz moráu, camote, yuca, papa, calabaza; frutes, tales como tuna, lúcuma, chirimoya, balto, maní y papaya. Cultivaron amás l'algodón n'el so colores naturales (blancu, marrón, acoloratáu y moráu), pa usu industrial. Tamién cultivaron totora.

Como precisaben llevar agua pa cultivar tierres seques, construyeron canales (Wachaques) que s'amuesen como notables obres d'inxeniería hidráulica, como'l de Ascope y el d'El Cume.

Coles mesmes construyeron preses como la de San José, que les sos agües almacenaes sirvíen pa irrigar les tierres en tiempu de seca y escasez.

Quedó rexistrada una seca de dellos años, que se cree que ta rellacionada con una erupción del volcán Krakatoa, que xeneró un iviernu de dos años en tol mundu (Vease cambéu climáticu nel añu 535). Ye más probable, sicasí, que se debiera al fenómenu d'El Neñu, qu'escontra'l 650 d.C. causó una tarrecible crisis na producción agrícola, que llevó al abandonu de munches tierres de cultivu y al amenorgamientu del territoriu moche.

Ente los animales que consumieron tán la llapada, el cuy, el coríu, el venado, la pava d'ala blanca y los cañanes (llagarteses).

Pesca. Orixe del ceviche/seviche (siwichi)[editar | editar la fonte]

Caballinos de totora na sablera peruana de Huanchaco.

Los mochicas tuvieron gran esperiencia como pescadores y eso demostrar les antigües embarcaciones qu'usaben y qu'hasta agora se siguen fabricando denominaes caballinos de totora. Pescaron tollos, rayes, llinguaos, etc. y recoyeron mariscos como corpuspinos y cámbaros.

Los pescadores moches tuvieron el costume inicial de comer pexe crudo marinado en cítricos nativos como'l balto y el maracuyá, tal como refieren los estudios de etnotecnología alimentaria d'Andrés Tinoco Rondán, investigador de la Facultá d'Inxeniería Industrial de la URP (Universidad Ricardo Palma).

Aquella preparación venir a denominación en quechua "siwichi" que significa pexe fresco, pexe tienro o pexe crudo; y la cual darréu cola conquista europea, la presencia del llimón y la bayura d'árabes en Perú, sufriría una evolución y aniciaríase como "ceviche" siendo por ello asina esti últimu platillo orixinariu de la cultura mochica y de clara influencia árabe.

Navegación y comerciu[editar | editar la fonte]

El mar exerció sobre los mochicas un curiosu especial. Provistos de los sos caballinos de totora, que yá teníen cerca de trés mil años d'antigüedá entós,[6] convertir en diestros pescadores. Con embarcaciones más grandes (balses de totora y cañes, o posiblemente, tueros) entamaron espediciones qu'aportaron hasta les islles Chincha pa estrayer el guanu, tan eficiente pal abonu de les chacras. Hai nicios inclusive que fixeron espediciones hasta l'Ecuador, pel norte, y hasta Chile, pel sur. Del Ecuador traíen les conches de Spondyllus, sagraes pa los moches de les cualos faíen pectorales y brazaletes o los esmagayaben y espolvoriscar nos templos y palacios; y de Chile traíen lapislázuli.

Teníen tamién naves guerreres que yeren tripulaes por más de trés o cuatro persones y que tresportaben a grupos militares o a los prisioneros vencíos nes guerres. Toes eses embarcaciones nun son distintes a les fabricaes por otres cultures costeñas dende'l 1000 e.C.

Organización política[editar | editar la fonte]

Tocáu d'oru, atributu de la realeza mochica.

Al paecer, nun esistió un poder único y centralizao, sinón que cada valle tuvo de cuntar col so rei o señor, que s'aliaba colos sos vecinos pa realizar obres de bien común, pa efectuar ceremonies rituales o pa entamar conquistes militares.

Los señores vistir con prendes luxoses, con adornos d'oru, plata y cobre, que simbolizaben los sos atributos sagraos, y al morrer yeren soterraos con igual fastuosidad, como puede vese na tumba del Señor de Sipán.

Organización social[editar | editar la fonte]

Los mochicas yeren una sociedá clasista, onde los integrantes de l'aristocracia militar ocupaben el primer puestu.

Esti criteriu clasista entamar de la siguiente manera:

  • El cie-quich: yera'l rei del valle y los dominios moches. Tenía autoridá semidivina pos creíen que baxaba de los dioses. La so autoridá yera militar, relixosa y civil.
  • El coriec: yera'l rei vencíu y subordináu al poder d'un soberanu mochica.
  • Los sacerdotes: encabezaos por un sumu sacerdote, habitaben nos templos piramidales. Nesti grupu tamién tán la sacerdotesa y el sacerdote guerreru. Toos ellos formaben parte de los rituales.
  • Xefes militares y nobles o caballeros: Los llamaos “bien vistíos” pola so rica indumentaria.
  • Dignatarios civiles, asistentes relixosos y soldaos o guardias adscritos a les específiques funciones anteriores.
  • Artesanos especializaos: Estremar en:
    • Los metalurgistas, encargaos de faer los paxellos, emblemes y ornamientos rituales.
    • Los ceramistes, encargaos de faer la cerámica escultórica ritual y tamién de los huacos semeyes de los nobles. Había castes d'estos dos grupos.
    • El texedores, encargaes de faer los texíos, que llaboriaben en talleres.
  • El pueblu: arrexuntaba a llabradores, comerciantes y pescadores.
  • Yanas o servidume: asignada a los anteriores estamentos.

Arte[editar | editar la fonte]

Arte mochica

Cerámica[editar | editar la fonte]

El más conocíu legáu cultural mochica ye la so cerámica, xeneralmente depositada como preciosa ufrienda pa los muertos.

Los mochicas afiguraron nes sos cerámiques la redolada del so mundu cultural y relixosu, so la forma d'imáxenes escultóriques o bien decorando a pincel la superficie de la vasía. La so cerámica constitúi por ello'l meyor documentu y testimoniu de la so cultura.

Carauterístiques de la cerámica mochica: escultórica, realista, documental y pictográfica.

  • Escultórica: porque representaben en bultu les figures de los homes, animales y plantes. Destaquen los huacos semeyes.
  • Realista: yá que tou yera reproducción exacta de la realidá. Nun inventaben nin imaxinaben na so obra ceramista, que yera espresión de les actividaes.
  • Documental: porque yera realismu y la so representación sirven como elementos pa conocer la vida de los habitantes moches como si tuviera lleéndose un verdaderu documentu o fonte escrita.
  • Pictográfica: una y bones dellos huacos representen figures pintaes y afataes.
Huaco semeya. Representa de manera bien realista a un personaxe sonriente.

El so realismu ye carauterística resaltante nes sos huaco semeyes, la so famosa plástica abluca pola espresividá y perfeición de verdaderes semeyes de magre. Los cánones clásicos de perfeición y realismu reconócense entá en seres mitolóxicos, animales humanizaos, homes con atributos zoomorfos o partes combinaes de dellos animales. Sicasí, tamién realizaron cerámica con gran conteníu simbólico de pensamientu ya idees onde les imáxenes vuélvense más astractes y conceptuales; dambes tradiciones, tantu la simbólica como la realista atópense por demás venceyaes. Inclusive hai pieces cerámiques onde conviven estos dos enclinos ensin el más mínimu problema.

Analizando la iconografía de la cerámica, los investigadores actuales tamién pueden conocer interesante información sobre la vida de los moches: ceremonies funeraries, ceremonies rituales, paisaxes, viviendes, guerres, enfermedaes, etc., apurriendo asina un venceyu ente los vivos y los muertos.

Les sos pictografíes esbardien vida y movimientu nes complexes escenes de ceremonies, combates, caceríes rituales y probables rellatos míticos. Sicasí, la cacía pa usu diariu, instrumentos domésticos y vasíes p'agua fueron funcionales, senciellos y escasamente decoraos. Tamién destaquen los huacos de representaciones de calter sexual, amosándose de forma esplícita escenes d'onanismu, coitu en grupu ya inclusive reproducción animal. Créese qu'estes manifestaciones artístiques podríen tener unes connotaciones culturales y relixoses de simbolismu de la fertilidá.

La cerámica mochica xeneralmente favorezse en masa, por aciu l'usu de moldes, sobre elles l'especialista aplicaba téuniques como: modeláu, grabáu, pintura. L'asa finco yera iguáu aparte. A lo último, la pieza yera llevada al fornu; ye bícroma resaltando'l colloráu y la crema.

Periodos[editar | editar la fonte]

Tomando como base l'estudiu de más de 30.000 ceramios, Larco Hoyle estudió la evolución de les formes de la cerámica moche y estremó el so desenvolvimientu en cinco etapes, que son:

  • Mochica I: La cerámica ye pequeña, d'aspeutu sólidu, en dellos casos de forma lenticular; d'ases proporcionales y circulares con picos curtios y fuertes rebordes. Les formes comunes son: vasos semeyes, antropomorfos de cuerpu enteru, zoomorfos, fitomorfos, cántaros senciellos con asa d'estribu. Colores crema y colloráu, crema y ocre, colloráu, crema y anaranxáu; crema y negru. Hai una influencia de la decoración negativa. Los motivos más comunes son los puntos grandes, los círculos, rombos, cabeces de llagarteses estilizadas, triángulos con círculos concéntricos, signos gradiaos, bandes que los sos temes pictóriques en colores tán delineadas por incisiones.
  • Mochica II: La grosez de les parés mengua. La cerámica allárgase y nun se repara enclín en da-y el mesmu altor qu'anchu, empecipiar con esto la esbeltez de los vasos. L'asa y el picu crecen proporcionalmente, y mientres l'asa nun pierde la forma arrondada, el picu pierde'l reborde pronunciáu, quedando tan solo un pequeñu ribete. Esisten vasos semeyes, antropomorfos de cuerpu enteru, fitomorfos y zoomorfos. Predominen coloriar crema y colloráu, crema y ocre, colloráu y crema plomizu, marrón y anaranxáu, crema y ocre.
  • Mochica III: Empecípiase'l refinamientu d'esta cultura. Les parés de los vasos afinar ensin perder la so solidez, el ceramio ta cubiertu por una fina capa de engobe curioso pulida. Los fornos abiertos con abondosa oxixenación fueron perfeccionaos. La cerámica ye un pocu más grande que Mochica II. Los recipientes son de mayor capacidá. Les ases y los picos afínense notablemente, siendo les primeres elíptiques y los picos pequeños, acampanulados y con reborde cuasi imperceptible. Los ceramios son de llinies harmóniques y proporcionaes. Les escultures antropomorfas son verdaderes semeyes de persones. La escultura relixosa adquier importancia.
  • Mochica IV: Los motivos escultóricu y pictóricu multiplíquense y adquieren mayor complexidá. L'artista mochica trata de perennizar na so cerámica non solamente los asuntos comunes de la so vida diaria, sinón tamién les actividaes de les sos instituciones entamaes. El ricu mancomún de la so vida espiritual ye sintetizáu nes escenes pictóriques que cubren los numberosos vasos de calteres relixosos. Los vasos allárguense y tamién proporcionalmente l'asa, que yá nun ye chata sinón, redonda o llixeramente angular. La mayoría de los picos son llargos y rectos, anque hai dellos más angostos na punta con cantos llevemente afilaos.
  • Mochica V: La cerámica d'esti periodu, poles sos formes y decoráu, constitúi'l «arte barroco» de la cultura mochica. Amenorgar en tamañu pero l'asa allárgase, siendo'l picu más pequeñu. L'asa toma una forma triangular acentuada y el picu ye de naturaleza troncocónica con cantos afilaos del interior escontra fuera. Les representaciones xeométriques abonden. El motivu escultóricu pasa a segundu planu, movíu pol arte pictóricu. Les téuniques de manufactura que mayormente conocieron fueron el moldiáu y l'estampáu. Pol gran dominiu de la cerámica escultórico y pictográfico denominóse-y, y con muncha xusticia, el Periodu de los Maestros Artesanos. Dada la calidá estética y temática de la so innumberable producción convirtióse nel meyor espeyu de la so vida cotidiano y espiritual.

Arquiteutura[editar | editar la fonte]

Maqueta de la Huaca de la Lluna.

Como base pa les sos construcciones emplegaron el adobe, yá que yera la materia primo que teníen a la mano. Construyeron grandes palacios, urbes y templos, que anubrir de murales n'alto y baxu relieve, pintaos de colores estrayíos de la naturaleza a los cualos amestáben-yos coláxenu estrayíu de la cocción de les pates de les aves, qu'actuaba como una especie de látex; decoraben con representaciones de los sos dioses, mitos, lleendes y tola so cosmovisión.

Nes construcciones importantes como les huacas, solíase faer cada ciertu tiempu una reedificación, na cual en cuenta de remocicar una paré, tapar construyendo otra alantre; esto puédese apreciar en toles huacas.

Na so arquiteutura monumental destaquen les Huacas del Sol y de la Lluna, en Moche. La Huaca del Sol ye un inmensu edificiu que mide más de 40 m d'altor y tien 5 terraces superpuestes: los espertos calculen que se precisaron más de 140 millones d'adobes pa la so construcción. A 500 m d'esta huaca álzase la Huaca de la Lluna, de 21 m d'altor y de tres terraces; esta destaca poles sos bellu pintures murales, una de les cualos representa la cara fiera d'un dios, posiblemente Ai apaec. Créese que la Huaca del Sol foi un centru alministrativu, ente que la Huaca de la Lluna yera un centru relixosu.

Les cases de los pobladores comunes (pueblu) yeren alzaes en pequeñes comunidaes. Los materiales qu'usaben ellos yeren los mesmos que s'emplegaben pa les huacas sacante les pintures. Les cases teníen patiu propiu y techu de dos agües pa les agües.

Pintures murales[editar | editar la fonte]

Muriu decoráu de la Huaca de la Lluna.

En munchos edificios moches atopáronse pintures murales, d'inspiración relixosa, yá que representen a seres divinos o escenes rellacionaes con ellos. Son de destacar dos llugares onde s'atoparon bellos murales: la Huaca de la Lluna y la Huaca Cao Viejo (o El Bruxu).

Les pintures murales de la Huaca de la Lluna son de 5 colores (blancu, negru, colloráu, azul y mariellu), que fueron llograos de minerales. El so mural más famosu ye'l que representa a un personaxe antropomorfu conocíu como'l demoniu de les ceyes prominentes”, que s'identificó cola divinidá moche llamada Ai apaec o'l dios degollador.

Na Huaca Cao Viejo hai un gran mural que representa una procesión de prisioneros desnudos y xuníos con una lluria, ensin dulda condergaos a muerte que caminen escontra'l “degollador”.

Tamién esisten murales na Huaca de Pañamarca, con representaciones mitolóxiques (cascoxu-felín) y escenes cotidianes (lluchadores).

Metalurxa y orfebrería[editar | editar la fonte]

Oreyera mochica d'oru con incrustaciones de piedres precioses.

Los mochicas fueron los meyores metalurgistas de la so dómina. Utilizaron l'oru, la plata, el cobre y les sos aleaciones. L'aleación más carauterístico foi la tumbaga (amiestu d'oru y cobre). Doraron el cobre muncho primero que n'Europa y conocieron una variedá de téuniques, como'l laminado, esmartelláu, alambráu, soldadura, etc. Fabricaron ferramientes, armes, paxellos, emblemes, ornamientos y tola so variada y rica parafernalia ritual.

Ye de destacar el so remangu pa construyir figurinas de pocu más de 2 cm con partes móviles, xuníes con perpequeñes grapes.

Protoescritura[editar | editar la fonte]

Según los estudios del arqueólogu peruanu Rafael Larco Hoyle (1901-1966), los mochicas teníen un sistema de protoescritura a la cual llamó escritura pallariforme, y que consistiría en grabar llinies, puntos, zigzags y otres figures con distinta significáu nos pallares pintaos en munchos vasos cerámicos, yá que presenten variedá de diseños que faen pensar en dalgún sistema orixinal de tresmisión de datos numbéricos y posiblemente non numbéricos.

La mayor parte d'arqueólogos asumen que l'idioma mochica, estinguíu a principios del sieglu XX, ye'l continuador de la llingua orixinal de los moches. Por cuenta de que el mochica se documentó per primer vegada nel sieglu XVI, nun esiste seguridá d'hasta que puntu difería esta llingua de la de los antiguos moches. Por cuenta de que el tiempu de separación yera de cuasi un mileniu, espérense notables diferencies ente les dos llingües, anque nun se duldar del parentescu filoxenéticu ente dambes.

Relixón[editar | editar la fonte]

El dios mochica Ai Apaec representáu nun muriu de la Huaca de la Lluna.

Polos sos dioses castigadores, la representación de dioses decapitadores yera bien común, siendo'l principal Ai Apaec, quien tamién yera la principal deidá de los mochicas. Adoraron amás al sol y a la lluna. Tamién rindieron cultu a dioses antropozoomorfizados, con traces de cámbaru, foín, uxu, pez gato, patu picu de cuyar (estinguíu), culiebra, águila, puma, xaguar, llagartesa, perru, sapu, venado, araña, pulpu, monu, cóndor, iguana.

Estos dioses amuesen clara influencia de la cultura chavín, que foi anterior a la cultura mochica. Puede apreciase la paecencia nos caniles y les traces felines que se reparen en delles de les sos representaciones.

Los sacrificios humanos yeren practicaos polos mochicas con fines rituales.

Tumbes Atopaes[editar | editar la fonte]

El Señor de Sipán[editar | editar la fonte]

Balta del Señor de Sipán.

Sipán ye una pequeña llocalidá que s'alluga a 35 quilómetros al sureste de Chiclayo. Ellí atópase la denomada Huaca Raxada. En marzu de 1987 l'arqueólogu peruanu Walter Alva llogró erradicar a los huaqueros (lladrones de huacas) y dio en realizar escavaciones.

Ye la única tumba d'un gobernador precolombín topada intacta nel Perú. Data del sieglu III. Anguaño los restos d'esti personaxe atopar nel Muséu Baltes Reales de Sipán, en Lambayeque. Trátase d'un home de 1,67 m, y de ente 35 a 40 años d'edá. Topar al llau de los restos de 8 persones (tres muyeres, dos varones, un neñu y dos guardianes) y animales (dos llames y un perru). El cuerpu del personaxe taba cubiertu de numberosos ornamientos, armes y emblemes d'oru, plata y cobre doráu. Topáronse tamién 209 ceramios, munchos de los cualos conteníen ufriendes. Meses dempués topáronse dos baltes más: la d'un sacerdote contemporaneu al Señor de Sipán, y la d'un personaxe que poles armes, paxellos, ornamientos y emblemes, tuvo de tener el mesmu cargu del señor de Sipán, y al que se bautizó como'l “Vieyu Señor de Sipán” (antepasáu del Señor de Sipán en tres generación).

Les sacerdoteses de San José de Moro[editar | editar la fonte]

Dos baltes de sacerdoteses fueron topaes nel complexu arqueolóxicu San José de Moro, nel distritu de Pacanga, Chepén. Una foi topada en 1991 y otra en 1992. Comparten una serie de traces comunes: tópense acompañaes d'otros cuerpos, lo mesmo que de individuos sacrificaos nes entraes; según contienen un mapa d'oxetos a manera d'ufriendes: vasíes cerámiques, mates (que taríen ensin dulda llenes d'alimentos) y adornos de metal.

La Dama de Cao[editar | editar la fonte]

El descubrimientu de la tumba de la Dama o Señora de Cao foi dau a conocer en 2006. Foi topada na huaca Cao Viejo y data aproximao del 400 d.C., unos 150 años dempués del apoxéu del Señor de Sipán. Trátase de los restos momificados d'una muyer de 1,45 metros d'altor y ente los 20 y 25 años, cubiertos por collares d'oru, plata, lapislázuli, cuarzu y turquesa, narigueras d'oru y plata, diademes y corones. Na tumba atopáronse tamién cetros de madera forraos de cobre, utilizaos nes ceremonies como símbolos de poder y hexemonía, y diverses plaques de metal sueltu que cubríen el balobru d'algodón natural. Trátase ensin dulda de los restos d'una gobernante moche que rixó nel valle del Chicama.

Galería[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Kauffmann Doig, Federico: Historia y arte de Perú antiguu. Tomu 3. Lima, Ediciones PEISA, 2002. ISBN 9972-40-215-0
  • Larco Hoyle, Rafael: «La escritura peruano sobre pallares», en Revista Xeográfica Americana. Buenos Aires: 18 (107): 93-103, 1942.
  • Larco Hoyle, Rafael: «La escritura peruano sobre pallares», en Rellaciones de la Sociedá Arxentina d'Antropoloxía. Buenos Aires, IV: 57-63, 1944.
  • Larco Hoyle, Rafael: Archaeologia mvndi. Coleición empobinada por Jean Marcadé. Barcelona: Mocedá, 1966.
  • Melka, Tomi S.: «The Moche Lima beans recording system, revisited», en Folclor: Electronic Journal of Folclor, 45: 89-136 (n'inglés), 2010.
  • Ulla Holmquist Pachas - Javier Bellina de los Heros: Historia de Perú II. El Perú Antiguu II (200 e.C. - 500) El periodu de los desarrollos rexonales. Empresa Editora El Comercio S.A., Lima, 2010. ISBN 978-612-4069-87-1
  • Schmid, Martin: «Die Mochica an der Nordküste Perus», en Religion und Kunst einer vorinkaischen andinen Hochkultur. Hamburgu, 2008. ISBN: 978-3-8366-1370-5.
  • Dellos autores: Documental de Perú. Lexus Editores. Impresu y enllibráu por Grafos S.A., Barcelona, España. ISBN 978-9962-04-017-0

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Castillo Butters, Luis Jaime – Donnan, Christopher: «Los Mochicas del Norte y los Mochicas del Sur».
  2. Castillo, Luis Jaime (2001). Los mochicas. Lima: Muséu Arq.
  3. «Mensaxe de ultratumba», artículu del 26 de febreru de 2015 nel diariu El País (Madrid).
  4. Holmquist Pachas - Bellina de los Heros, 2010, p.49.
  5. «sos-misterios-por-develar/ Pampa Grande, la postrera capital de la cultura Mochica y los sos misterios por develar - Arqueoloxía de Perú». www.arqueologiadelperu.com (3 de payares de 2013). Consultáu'l 4 de xunetu de 2015.
  6. «Curtia hestoria de los caballinos de totora», artículu del 1 de setiembre de 2007 nel sitiu web Crónica Viva.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]