Dinastía Shang

Coordenaes: 40°N 110°E / 40°N 110°E / 40; 110
De Wikipedia
Dinastía Xia
Dinastía Shang
(de 1600 edC a 1046 edC)
[[Dinastía Zhou Occidental (es) [[Dinastía Zhou Occidental (es) Traducir|→]]
Estaos de l'Antigua China
Alministración
Capital Yin Xu
Forma de gobiernu Monarquía
Llingües oficiales chino antiguo (es) Traducir
Relixón oficial Relixón tradicional china
Xeografía
Coordenaes 40°N 110°E / 40°N 110°E / 40; 110
Demografía
Población 150 000 hab.
Cambiar los datos en Wikidata

La dinastía Shang (chinu: 商, Wade-Giles: Shang¹, pinyin: Shāng) (1766a.c-1122a.c), 商 quier dicir "comerciu", poro, quier dicir "la dinastía comercial". tamién conocida como dinastía Yin (殷), (殷 tamién quier dicir encesu o apasionáu) ye la segunda dinastía na historia de China y la primera que la so esistencia histórica ta documentada. La so estensión territorial tomaba'l valle del ríu Mariellu.

Oríxenes mitolóxicos[editar | editar la fonte]

El territoriu de los Shang estender na metá norte de l'actual provincia de Henan y la metá sur de Hebei, la parte occidental de Shandong, la zona más al norte d'Anhui y el noroeste de Jiangsu. Nesti territoriu la población taba entamada n'unidaes llamaes zu, ocupando una ciudá xeneralmente cercada na que lo más común yera que vivieren solu miembros del clan. Cada zu o cla podía consistir nuna sola familia o en delles, pero toos teníen y trabayaben por igual los campos, que solíen asitiase fuera del recintu cercáu. Atopáronse inscripciones en diversos güesos, pictogrames del chinu arcaicu qu'identificaben a distintos zu y que podríen referise a los sos oficios, demostrando que los zu teníen traces d'identidá fuertes que los cohesionaban y estremaben del restu. Ente estos pictogrames que designaben a les distintos clanes unes doscientos tán amestaos a figures animales, lo que señala la naturaleza totémica de dichos zu, con cada cla identificándose con un tótem animal distintu. K.C. Chang (1931 – 2001) sostién que cada zu tenía los sos propios mitos sobre los ancestros fundadores, identificaos col animal tótem del clan, pero que namái los mitos de los zu que fundaron grandes dinastíes y grandes families polítiques llegar a caltener por escritu.[1]

La dinastía Shang siguió a la llexendaria dinastía Xia y precedió a la dinastía Zhou (1122-256 e.C.). Especúlase que foi fundada por un líder rebalbu que destronó al (entá llexendariu) últimu gobernante Xia. La so civilización taba basada na agricultura, complementada pola caza y la ganadería.

Una llinia hereditaria de gobernantes Shang controló la mayor parte del norte de China, lluchando les sos tropes frecuentemente con asentamientos vecinos y pastores nómades de les estepes del Asia interior. Les capitales, particularmente Yin, yeren zaragateros centros de vida cortesana. Los rituales de la corte pa favorecer a los espíritus y p'honrar a los ancestros sagraos taben altamente desenvueltos. Amás de la so posición secular, el rei yera la cabeza del cultu a los antepasaos y los espíritus. Les evidencies de tumbes reales indiquen que miembros de la realeza fueron soterraos con oxetos de valor, presumiblemente pal so usu na otra vida. Quiciabes por esa mesma razón, cientos de plebeyos, que podríen ser esclavos, fueron soterraos vivos col cadabre principal.

Descubrimientos arqueolóxicos[editar | editar la fonte]

Hasta'l sieglu XX munchos espertos duldaben de la esistencia real de la dinastía Shang, yá que nun se disponía d'evidencies al respeutu; toles menciones a los reis Shang apaecíen n'obres chines escrites munchos sieglos dempués, mientres la dómina Zhou. Sicasí, numberosos descubrimientos arqueolóxicos realizaos a lo llargo del sieglu XX confirmaron la esistencia d'esta dinastía y por tanto la fiabilidá de los testos del periodu Zhou. Los principales afayos arqueolóxicos nel valle del ríu Mariellu que confirmaron la esistencia de los reis Shang son los oxetos rituales de bronce y, bien n'especial, los güesos oraculares, cascos de tortúa (plastrones) y grandes omóplatos d'animales (na so mayor parte de ganáu bovino) sobre los que se realizaben y escribíen predicciones oraculares basaes na piromancia.

Estes inscripciones teníen típicamente tres seiciones: una entruga pal oráculu, la contestación del oráculu, y la resultancia que reflexaba si l'oráculu tenía razón. Estos testos escritos nos güesos oraculares son la forma más antigua que se caltuvo de la escritura chino y desempeñaron un papel fundamental nes investigaciones recién sobre l'orixe y desenvolvimientu de los calteres chinos. La información proporcionada polos güesos oraculares aprove una visión privilexada de les primeres etapes de la civilización china sobre variaos aspeutos, como política, economía, cultura, relixón, xeografía, astronomía, calendariu, arte y medicina.

La cultura Erligang[editar | editar la fonte]

En 1951 foi atopáu en Erligang, nes proximidaes de l'actual ciudá de Zhengzhou, provincia de Henan, el primer xacimientu arqueolóxicu de la denomada cultura de Erligang (二里岡文化) (1600 - 1400 e.C.), de la Edá del Bronce en China.y los.cómo estás en el campo de la copa del mundo de la mujer y el hombre que se ha convertido en una mujer de la mujer de los que se ha ido a la escuela y a la escuela de la escuela y el come manzanas y el come de la mujer bebe agua y agua en la calle de la calle y el come manzanas y agua y el come manzanas Munchos arqueólogos chinos creen que Zhengzhou atópase onde tuviera una antigua capital de la dinastía Shang, lo qu'identificaría la cultura de Erligang como unu de los entamos de la dinastía Shang.

La ciudá de Yin[editar | editar la fonte]

Torca Qian diz nes sos Memories históriques que la dinastía Shang treslladó la so capital seis vegaes. El postreru y más importante treslláu, a la ciudá de Yin (殷) en 1350 e.C. , condució a la dómina dorada de la dinastía. Ello ye que a esta etapa de la dinastía se la llapada dacuando dómina Yīn. Históricamente, el términu dinastía Yin foi sinónimu de dinastía Shang, anque últimamente utilizóse pa referise a la última metá de Shang.

L'allugamientu de la capital de Yin, les ruines de Yin, ta cerca de l'actual ciudá d'Anyang. Los trabayos arqueolóxicos llevaos a cabu ellí sacaron a la lluz once baltes reales ensin afayar de los Yin y los cimientos del palaciu y los sitios de cultu, toos ellos conteniendo armes de guerra. Dellos miles d'oxetos de bronce, jade, piedra, güesu y cerámica llográronse. El trabayu del bronce atestigua l'altu nivel d'esta civilización. Tamién fueron atopaos más de 20 000 güesos oraculares. Munchos calteres chinos atopaos nes inscripciones de les ruines de Yin entá siguen n'usu anguaño.

Cayida de la dinastía Shang[editar | editar la fonte]

Shang Zhou, l'últimu rei Yin, suicidóse dempués de que'l so exércitu fuera derrotáu pol pueblu Zhou. Les lleendes dicen que'l so exércitu traicionó-y xuniéndose a los rebeldes Zhou na batalla decisiva. La novela clásica Fengshen Yanyi trata de la guerra ente los Yin y los Zhou, na que cada grupu yera sofitáu por un conxuntu de dioses.

Dempués de la cayida de Yin, los sobrevivientes de la familia real camudaron el so apellíu (子, zì) p'adoptar el nome de la dinastía derrotada Yin. La familia siguió siendo aristocrática y de cutiu apurrió los necesarios servicios alministrativos a la dinastía Zhou que-yos asocedió. El rei Zhōo Chéng (周成), al traviés del rexente, el so tíu'l duque de Zhou (周公旦, Zhōo Gōngdàn), ufiertó'l feudu de Wēizi (微子) al antiguu rei Shang, hermanu de Zhou, na vieya capital Shang (商), convirtiéndose'l territoriu nel estáu de Sōng (宋). L'estáu de Song y los descendientes reales de Shang caltuvieron los sos ritos para colos yá muertos reis Shang y pervivieron hasta'l 286 e.C. .[2]

Tanto les lleendes coreanes como les chines manifiesten qu'un desencantáu príncipe Yin llamáu Jizi (箕子, Jīzi), que refugó dexar el poder a los zhou, dexó China cola so guarnición y fundó l'estáu de Choseon cerca de l'actual Pyongyang, el primer estáu coreanu. Anque Jizi ye mentáu solo unes poques vegaes nes Memories históriques, piénsase que la hestoria de la so marcha a Choseon nun ye sinón un mitu.

Soberanos de la dinastía Shang[editar | editar la fonte]

Orde de
reináu
Años de
reináu
Nome en
chinu
pinyin Notes
01 29 Shāng Tāng Un rei sabiu derrocó al tiranu Jié (桀) de Xià (el 夏)
02 02 外丙 Wai Bing  
03 04 仲壬 Zhong Ren  
04 33 太甲 Tai Jia  
05 29 沃丁 Wo Ding  
06 25 太庚 Tai Geng  
07 36 小甲 Xiao Jia  
08 12 雍己 Yong Ji  
09 75 太戊 Tai Wu  
10 11 仲丁 Zhong Ding  
11 15 外壬 Wai Ren  
12 09 河亶甲 He Dan Jia  
13 19 祖乙 Zu Yi  
14 16 祖辛 Zu Xin  
15 20 沃甲 Wo Jia  
16 32 祖丁 Zu Ding  
17 29 南庚 Nan Geng  
18 07 陽甲 Yang Jia  
19 28 盤庚 Pan Geng  
20 21 小辛 Xiao Xin  
21 21 小乙 Xiao Yi  
22 59 武丁 Wu Ding  
23 07 祖庚 Zu Geng  
24 33 祖甲 Zu Jia  
25 06 廩辛 Lin Xin  
26 06 庚丁 Geng Din Kang Ding (康丁 Kāng Dīng)
27 04 武乙 Wu Yi  
28 03 太丁 Tai Ding Wen Ding (文丁 Wén Dīng)
29 37 帝乙 Di Yi  
30 33 帝辛 Di Xin Zhòu (紂), Zhòu Xīn (紂辛) o Zhòu Wáng (紂王)

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. García-Noblejas 2007:49-50
  2. (Fonte: Memories históriques, de Torca Qian)

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]