Guerra civil china

De Wikipedia
(Redirixío dende Guerra Civil China)
Guerra civil china
Parte de Relaciones China-Taiwán (es) Traducir
Fecha 1r agostu 1927 → 1r mayu 1950
Llugar China continental, Hainan y Myanmar (República de China)
Causes Fin de l'alianza ente nacionalistes y Partíu Comunista de China comunistes contra Xapón
Resultáu Victoria del bandu comunista
Cambeos territoriales Establecimientu de la República Popular China y exiliu de los nacionalistes a la islla de Taiwán, recreando la República de China
Belixerantes
Exércitu Nacional Revolucionariu del Kuomintang Bandera de la República Popular China Exércitu Colorado del Partíu Comunista de China Partíu Comunista (denomináu Exércitu Popular de Lliberación dende 1946)
Comandantes
Chiang Kai-shek
Bai Chongxi
He Yingqin
Bandera de la República Popular China Mao Zedong
Bandera de la República Popular China Zhu De
Bandera de la República Popular China Lin Biao
Fuercies en combate
4 300 000 (xunetu de 1945)[1]
2 500 000 (1946)[2]
3 650 000 (xunu de 1948)[1]
1 490 000 (xunu de 1949)[1]
1 200 000 (xunetu de 1945)[1]
1 200 000 (1946)[2]
2 800 000 (xunu de 1948)[1]
4 000 000 (xunu de 1949)[1]
[editar datos en Wikidata]

La Guerra Civil China, que duró dende agostu de 1927 hasta ochobre de 1949, foi'l conflictu que tuvo llugar en China ente'l Kuomintang (o Partíu Nacionalista Chinu) (KMT) y el Partíu Comunista Chinu (PCCh). Empecipiar en 1927 dempués de la Espedición del Norte, cuando la faición nacionalista del KMT, dirixida por Chiang Kai-shek, depuró a los comunistes de l'alianza formada ente'l KMT y el PCCh.

La guerra acabó en 1950 con un cese non oficial de les hostilidaes ente los bandos, quedando finalmente so control de los comunistes la China continental (incluyida la islla de Hainan), onde se proclamó'l nuevu réxime de la República Popular China, mientres los nacionalistes llograben caltener el control sobre los territorios insulares de Taiwán, Pescadores y delles islles costeres de la provincia de Fujian, territorios nos que se caltuvo hasta l'actualidá'l réxime de la República de China.

Oríxenes[editar | editar la fonte]

El primer Frente Xuníu[editar | editar la fonte]

Sun Yat-sen na Academia Militar de Whampoa.

Sun Yat-sen, líder del Kuomintang (KMT), buscó l'auxiliu de les potencies estranxeres pa vencer a los señor de la guerra señores de la guerra que se fixeren col control del norte de China arriendes de la cayida de la dinastía Qing. Les democracies occidentales inoraron los esfuercios del líder nacionalista p'atraese la so ayuda. Sicasí, en 1921 Sun Yat-sen recurrió a la Xunión Soviética. Faciendo usu del pragmatismu políticu, los líderes soviéticos llanzaron una política ambigua en virtú de la cual sofitaben al KMT de Sun coles mesmes que al acabante fundar Partíu Comunista de China (PCCh). Los soviéticos esperaben l'afitamientu de los comunistes pero taben preparaos pa la victoria de cualesquier de los dos bandos. D'esta miente empecipióse la llucha pol poder ente los nacionalistes y los comunistes.

En 1923 una declaración conxunta en Shanghai de Sun y de un representante soviéticu comprometieron a la Xunión Soviética a emprestar ayuda pa la unificación nacional de China. Los asesores soviéticos -el más prominente de los cualos, Mijaíl Borodin, yera axente de la Komintern- empezaron a llegar a China en 1923 pa sofitar la reorganización y afitamientu del KMT según la llinia trazada pol Partíu Comunista de la Xunión Soviética. El PCCh recibiera de la Komintern instrucciones de cooperar col KMT y a los sos miembros animábase-yos a xunise a ellos siempres que los partíos caltuvieren les sos identidaes, formando asina'l Primer Frente Xuníu ente los dos partíos. El PCCh siguía siendo una agrupación menor naquel momentu: tenía 300 miembros en 1922 y para 1925 cuntaba solo con 1500 militantes. El KMT yá tenía 150 000 efectivos en 1922. El KMT, col sofitu soviéticu, creó en Moscú la Universidá Sun Yat-sen pa formar los futuros cuadros políticos. Los asesores soviéticos ayudaron a los nacionalistes a crear un institutu políticu destináu a la formación de propagandistes en téuniques de movilización de mases y en 1923 unviaron a Chiang Kai-shek a Moscú pa llevar a cabo estudio militares y políticos mientres dellos meses. Chiang fuera unu de los llugartenientes de Sun Yat-sen dende los díes de la Sociedá de l'Alianza, el movimientu políticu precursor del KMT. Al regresu de Chiang Kai-shek, a finales de 1923, ésti tomó parte na creación de l'Academia Militar de Whampoa nes contornes de Cantón, ciudá sede del Gobiernu mientres l'alianza KMT-PCCh. En 1924, Chiang Kai-shek pasa a dirixir l'academia y empecípiase el so ascensu escontra la posición de socesor de Sun Yat-sen como líder del KMT y unificador de toa China sol gobiernu nacionalista.

Espedición del Norte (1926-1928) y cisma nel KMT[editar | editar la fonte]

Namái unos meses dempués de la repentina muerte de Sun, Chiang Kai-shek, na so calidá de comandante en xefe del Exércitu Nacional Revolucionariu, empecipió la Espedición del Norte que llevaba tiempu retardada. Yera una aición en contra de los señores de la guerra y pretendía la unificación de China sol mandu del KMT.

Nel norte los principales señores de la guerra yeren:

Nel sur del país los principales señores de la guerra yeren:

Anque esti señores de la guerra teníen grandes exércitos y territorios, tendíen a faer aliances y guerres ente sigo de forma constante, debilitándose y torgando amenaciar de forma conxunta'l gobiernu del KMT, debilitaben el poder chino ante l'agresión xaponesa. Polo que se consideraba necesariu ganalos pa poder faer frente al expansionismo nipón.

Sicasí, los mayores problemes pal poder de Chiang Kai-shek yeren los de dientro del so partíu, yá en 1926 el KMT taba estremáu en faiciones de derecha y d'esquierda, ente que la faición comunista interna tamién crecía. En marzu de 1926, n'albortando un intentu de secuestru, Chiang Kai-shek despidió a los sos consultores soviéticos, impunxo restricciones a la participación de los miembros del PCCh na direición, y xubió como líder preeminente del KMT. La Xunión Soviética, qu'entá deseyaba evitar una rotura ente Chiang y el PCCh, ordenó que los comunistes facilitaren la Espedición del Norte por aciu actividaes clandestines. La espedición finalmente foi empecipiada por Chiang en Cantón en xunetu de 1926 y duró hasta 1928, participaron más de 250.000 soldaos nacionalistes.

Xeneralísimu Chiang Kai-shek en marzu de 1945.

A principios de 1927, la rivalidá ente'l KMT y el PCCh dio llugar a una rotura nes files revolucionaries. El PCCh y la faición izquierdista del KMT decidieren el treslláu de la sede del Gobiernu nacionalista de Cantón a Wuhan. Pero Chiang, que la so Espedición del Norte taba resultando un ésitu, dispunxo les sos fuercies con oxetu de destruyir l'aparatu del PCCh en Shanghai. Chiang, cola ayuda de los baxos fondos de Shanghai, pretextando que les actividaes comunistes yeren social y económicamente disgregadoras, tomó por sorpresa a los comunistes y unionistes en Shanghai, arrestando y faciendo executar a cientos d'ellos el 12 d'abril de 1927. La purga afondó la rotura ente Chiang y el gobiernu de Wuhan de Wang Jingwei (bracéu finalmente ganáu por Chiang Kai-shek) destruyendo coles mesmes les bases urbanes del PCCh. Chiang, espulsáu del KMT por estos acontecimientos, creó un gobiernu rival en Nankín. Nesi momentu China cuntaba con trés capitales: el réxime de los señores de la guerra reconocíu internacionalmente y establecíu en Beixín; los comunistes y los izquierdistes del KMT en Wuhan; y el réxime cívicu-militar de los nacionalistes en Nankín, que siguiría siendo la capital de les fuercies nacionalistes mientres la década siguiente.

Les previsiones de la Komintern paecíen empuestes al fracasu. Establecióse una nueva política por aciu la cual el PCCh tenía d'afalar alzamientos armaos nes ciudaes y nel campu como preludiu d'una futura fola revolucionaria. Los comunistes trataron en devanéu de tomar ciudaes como Nanchang, Changsha, Shantou y Cantón, y los llabradores de la provincia de Hunan entamaron una revuelta rural conocida como Llevantamientu de la Collecha de Seronda. La insurrección foi dirixida por Mao Zedong.

Pero a mediaos de 1927 el PCCh travesaba'l so peor momentu. Los comunistes fueren espulsaos de Wuhan polos sos aliaos de la izquierda del KMT quien, de la mesma, fueron derrocaos por un réxime militar.

El KMT retomó la campaña contra'l señores de la guerra y prindó Beixín (que foi bautizada col nome de Beiping) en xunu de 1928, arriendes de lo cual la mayor parte del este de China quedó so dominiu de Chiang y el Gobiernu de Nankín pasó a ser reconocíu internacionalmente como únicu gobiernu llexítimu de China. Los nacionalistes anunciaron qu'algamaren la primer fase de los trés previstes pola doctrina de Sun Yatsen pa la revolución, esto ye, unificación militar, tutela política y finalmente democracia constitucional. So la direición del KMT China se aprestaba pa empecipiar la segunda fase.

Sicasí'l KMT tuvo qu'esperar hasta 1930, mientres la Guerra de les Grandes Planicies que con un exércitu de 600 000 nacionalistes pudieren sometese los señores de la guerra Yan Xinshan, Feng Yuxiang y Li Zongren (esti postreru derrocara a Bai Chongxi), que xuntos movilizaron 800 000 homes, la guerra duró ente mayu y payares d'esi añu y costó la vida de 300 000 combatientes. Tres ella'l norte y centru de China pasaron a control nacionalista. Otru señores de la guerra seríen ganaos pola invasión xaponesa de Manchuria al añu siguiente.

Etapes[editar | editar la fonte]

Campañes anticomunistes (1927-1937)[editar | editar la fonte]

Mientres la Revolución Agraria, los activistes del partíu comunista replegar a la clandestinidá o al campu onde promovieron un alzamientu militar que foi la revuelta de Nanchang del 1 d'agostu de 1927, promovida por He Long y Zhou Enlai con sofitu de xefes militares como Zhu De, Ye Ting y Liu Boncheng. Esi 1 d'agostu foi consideráu polos comunistes como l'empiezu de la llucha armada del so partíu y de la fundación del Exércitu Colorado Chinu. Estes fuercies rebalbes del KMT xunieron les sos fuercies a los llabradores rebalbos qu'entá quedaben y pasaron a controlar dellos territorios del sur de China, siendo'l so principal nucleu los montes Jinggang en Jiangxi. Los esfuercios de los nacionalistes por encalorar la revuelta fracasaron pero estropiaron seriamente al bandu comunista, pos en 1928, los cuadros del PCCh y el minúsculu Exércitu Colorado tuvieron d'abandonar los montes Jinggang y dirixise al oeste pa establecese n'otru territoriu montascosu ente les provincies de Jiangxi y Fujian. Nesti territoriu estableció un gobiernu provisional que'l 7 de payares de 1931 proclamó la República Soviética de China con Mao Zedong como presidente. Esta república foi tamién denomada como soviet de Jiangxi. La so capital yera'l pueblu de Ruijin.

N'albortando Chiang Kai-shek un golpe pa derrocalo lleváu a cabu por Feng Yuxiang, Yan Xishan y Wang Jingwei, dedicó los sos esfuercios a desfaer los restantes focos d'actividá comunista. Llanzóse ofensives contra los comunistes en Hubei, Shanxi, Gansu, Henan, Anhui y Honghu, en nenguna d'estes campañes precisáronse más de 100 000 soldaos pa ser esitoses.

Pero cuando quixo acabase col nucleu o soviet de Jiangxi, onde se topaben les principales fuercies comunistes (lideraes por Mao Zedong y el comandante en xefe del Exércitu Coloráu, Zhu De) fracasóse. La primera ofensiva de 100 000 soldaos, al mandu de Chiang Kai-shek y los sos llugartenientes Lu Diping y Zhang Huizan, ente 1930 y 1931 contra 40 000 comunistes, foi refugada con 15 000 baxes;[15]la segunda d'abril y mayu de 1931 con 200 000 soldaos, al mandu de Chiang Kai-shek y el so llugarteniente He Yingqin, contra 30 000 comunistes, fracasó a un costu de 30 000 baxes;[16]la tercera empecipiar en xunetu del mesmu añu y duró dos meses, cuntó con 300 000 soldaos, al mandu de Chiang Kai-shek y los sos llugartenientes He Yingqin y Chen Mingqu, contra 30 000 comunistes, pero albortó pola mor del incidente de Mukden en sufriendo 30 000 baxes.[17]La cuarta campaña (1932-1933) cuntó con 500 000 tropes, al mandu de Chiang Kai-shek y los sos llugartenientes He Yingqin, Chen Cheng y Cai Tingkai, contra 70 000 comunistes, empezó con delles victories pero les tropes de Chiang salieron bien mal paraes al tratar d'internase nel corazón de la República Soviética de China de Mao, perdiendo 30 000 homes.[18]D'últimes a finales de 1933 Chiang llanzó una quinta campaña orquestada poles sos consultores alemanes qu'implicó'l cercu sistemáticu de la rexón soviética de Jiangxi por aciu blocaos fortificaos. Los nacionalistes movilizaron más d'un millón de soldaos pa nun repitir los anteriores errores al subestimar al enemigu.[19]Yá na seronda de 1934 los comunistes, con 130 000 homes, enfrentar a la posibilidá real de ser dafechu derrotaos. Paecía que llegara la hora de dar el golpe de gracia al PCCh, p'atacar dempués a los postreros señores de la guerra, antes de recuperar Manchuria de los sos ocupantes xaponeses.

N'ochobre de 1934 los comunistes decidieron llevar a cabu una gran retirada con 86 000 homes escontra l'oeste pa escapar de les fuercies del KMT que los escorríen. Ta retirada, que terminó cuando los comunistes algamaron, con solu 8000 homes, al pueblu de Yan'an, centru del Soviet de Bao'an en Shaanxi, otru enclave comunista, enllargar mientres un añu y 6000 quilómetros, siendo conocida darréu como la Llarga Marcha. Foi mientres esti episodiu que Mao Zedong adquier relieve finalmente a lo más líder comunista na Xunta de Zunyi, una de les paraes d'esta marcha. Na so retirada, l'exércitu comunista (llamáu Primer Exércitu Coloráu) confiscó propiedaes y armes de los señores y terratenientes locales, reclutando amás a llabradores y probes, consolidando asina'l so curiosu ente'l pueblu.

Les fuercies comunistes que quedaron de retaguardia nel soviet de Jiangxi (unos 28 000 homes), fueron masacradas polos nacionalistes cuando'l 10 de payares entraron a Ruijin.

Poco dempués de la llegada del Primer exércitu Colorado a Shaanxi, llegaron otres fuercies comunistes d'otres partes de China: el Segundu exércitu Coloráu, al mandu del comandante He Long y del so llugarteniente Xiao Ke, y el Cuartu exércitu Coloráu, al mandu del comandante Zhang Guotao.

Soldaos xaponeses lluchen en Shanghai mientres la Segunda guerra sino-xaponesa.

La Segunda Guerra Sino-Xaponesa (1937-1945)[editar | editar la fonte]

Mientres la invasión y ocupación de Manchuria polos xaponeses, Chiang Kai-shek negar a aliase colos comunistes pa combatir a los nipones yá que consideraba a los primeres una amenaza de mayor valumbu.

La guerra abierta declaróse'l 7 de xunetu de 1937, tres el incidente de la Ponte de Marco Polo, cuando tropes xaponeses aparcaes en Manchuria enfrentar al Exércitu Nacional Revolucionariu de la República de China nes cercaníes de la Ponte de Marco Polo, unos venti quilómetros al oeste de Beixín.

La invasión xaponesa dexó asina al PCCh reagrupase na so base nortiza de Yan'an, ciudá dende la cual controlaben una parte de Shaanxi y de Mongolia Interior, según la totalidá de Gansu y Ningxia. Munchos intelectuales allegaos al PCCh, como la escritora Ding Ling, xunir a los comunistes en Yan'an, mientres el réxime debilitáu de Chiang Kai-shek caltenía un control tenue sobre'l sur de China dende la capital provisional de Chongqing, en siendo espulsáu de la so capital Nankin y de Wuhan, socesivamente.

La obstinación de Chiang Kai-shek en nun aliase a los comunistes provocó que'l 12 d'avientu de 1936 los xenerales Zhang Xueliang y Yang Hucheng, dambos del KMT, secuestrar y encamentáren-y a roblar una tregua colos comunistes. Esti episodiu pasaría a conocese como'l incidente de Xi'an. Los dos partíos alcordaron suspender les hostilidaes y formar un Segundu Frente Xuníu que concentrara toles sos enerxíes contra los xaponeses. L'Exércitu Colorado chinu pasó a formar parte del Exércitu Nacional Revolucionariu estremáu nel Octavu Exércitu de la Ruta, qu'actuaría en defensa del altu valle de Ríu Mariellu y el Nuevu Cuartu Exércitu, al sur d'esta posición.

Sicasí l'alianza foi tan solo nominal. La collaboración y la coordinación xenuines ente'l KMT y el PCCh caltener so mínimos mientres tola Segunda Guerra Mundial. En plenu Segundu Frente Xuníu, los comunistes y el Kuomintang siguíen buscando'l llogru de ventayes territoriales na "China llibre" (esto ye, les zones ensin ocupar polos xaponeses o gobernaes por gobiernos títeres). La situación llegó a un puntu, a finales de 1940 y principios de 1941, en que tuvieron llugar topetes de considerable importancia ente les fuercies comunistes y les del KMT. N'avientu de 1940, Chiang Kai-shek esixó la retirada del Nuevu Cuartu Exércitu, del PCCh, de les provincies d'Anhui y Jiangsu. Los mandos del Nuevu Cuartu Exércitu plegar a la retirada esixida pol KMT pero sufrieron la emboscada de fuercies nacionalistes que -yos infligieron una sonora derrota en xineru de 1941. Esti choque, conocíu como'l incidente del Nuevu Cuartu Exércitu, debilitó la posición del Partíu Comunista en China central y punxo fin a cualesquier posible cooperación ente dambes faiciones que yá s'entainaben por tomar posiciones de cara a una guerra civil inevitable.

Continuación de la guerra y trunfu comunista (1945-1949)[editar | editar la fonte]

Mao Zedong y Chiang Kai-shek brindando en 1946.

El llanzamientu de la bomba atómica sobre ciudaes xaponeses y l'entrada de la XRSS na Guerra del Pacíficu llevaron a los nipones a una rindición muncho más rápida de lo que los chinos imaxinaren. Nos términos de la rindición incondicional del Xapón, dictaos polos Estaos Xuníos, a les tropes xaponeses ordenóse-yos apurrise al KMT y non a los comunistes.

El final repentín de la Segunda Guerra Mundial n'Asia Oriental, provocó l'arribación de más de 1 500 00 homes del Exércitu Coloráu de la XRSS escontra les provincies manchúes col propósitu de tomar les posiciones xaponeses y recibir la rindición de 700 000 efectivos nipones aparcaos na rexón. Esi mesmu añu Chiang Kai-shek acabaría llegando al convencimiento de qu'escarecía de los medios necesarios pa torgar que'l PCCh facer con Manchuria dempués de la retirada programada de los soviéticos. Pa evitalo llegó a un alcuerdu colos rusos, de manera que éstos retrasaren la so retirada hasta que'l KMT treslladara a la rexón a una cantidá abonda de los sos meyores homes y equipos. Los soviéticos aprovecharon l'allongamientu de la so estancia pa desmantelar tol parque industrial manchú y treslladalo al so país afaráu pola guerra. Tamién sofitaron l'establecimientu del PCCh nes zones rurales manchúes.

El xeneral George Marshall llegó a China, tomando parte nes negociaciones pa un cese de les hostilidaes ente'l KMT y el PCCh. Según el so términos formaría un gobiernu de coalición que daría cabida a toles faiciones polítiques/militares de China. Nin los comunistes (representaos por Zhou Enlai) nin los unviaos de Chiang Kai-shek taben dispuestos a tolerar en ciertos aspeutos fundamentales nin a arrenunciar a los territorios adquiríos arriendes de la rindición xaponesa. La tregua fracasó na primavera de 1946 y anque les conversaciones siguieron alantre, Marshall recibió orde de retirase en xineru de 1947.

Col fracasu de les conversaciones de paz volver a un estáu de guerra a gran escala. Los comunistes llamaron a esta etapa Guerra de Lliberación (解放战争) y los sos antiguos Octavó Exércitu de la Ruta y Nuevu Cuartu Exércitu xuniéronse y pasaron a llamase dende 1946, Exércitu Popular de Lliberación (EPL). Magar que l'ayuda de los soviéticos a los comunistes foi exigua, los Estaos Xuníos socorrieron a los nacionalistes con escedentes de los sos suministros militares por valor de centenares de millones de dólares y col préstamu arrogante de cientos de millones n'equipu militar.

El gobiernu nacionalista buscó tardíamente, por aciu reformes internes, el sofitu popular. L'intentu foi, sicasí, infructuosu por cuenta de la corrupción desafranada del gobiernu y al caos político y económico qu'acompañó la so xestión, ensin faltar el fenómenu de la hiperinflación. A finales de 1948 les mires del nacionalismu yeren avesees. Les tropes del KMT, faltes de moral y de disciplina, evidenciaban nun tar al altor del EPL del PCCh. Ésti, al mandu del so comandante en xefe Zhu De, taben firmemente establecíos nes zones rurales del norte y el nordeste (Manchuria). Anque los nacionalistes devasaben numbéricamente y en cantidá d'armes a los comunistes, controlaben un territoriu mayor y esfrutaben d'un considerable sofitu internacional, atopábense coles mesmes afeutaos pola enllargada guerra contra los xaponeses y foliaos poles obligaciones del gobiernu.

En marzu de 1947, el KMT, realizó una victoria simbólica al tomar Yan'an, la capital comunista. Dempués de soportar numberosos reveses nes sos operaciones en Manchuria, especialmente no que se refier a tomar de les principales ciudaes como Mukden y Changchun, el mayor retu foi Liaoshen, qu'ente setiembre y payares los comunistes tomaron con 700 000 soldaos y 300 000 guerrilleros del Exércitu de Llabradores del Norte y Nordeste al mandu del comandante Lin Biao y de los sos llugartenientes Luo Ronghuan (comisariu políticu) y de Liu Yalou. De los 550 000 soldaos nacionalistes (al mandu de Chiang Kai-shek y los sos llugartenientes Wei Lihuang, Fan Hanjie, Liao Yaoxiang y Liu Yujian) solo 78 000 consiguieron escapar escontra'l sur. Tres la victoria, los comunistes facer del control de la rexón pa pasar a concentrase na guerra que se llibraba nel sur de la Gran Muralla.[20]

N'abril de 1948, el EPL apoderar de Luoyang y pa setiembre les provincies de Jinan y de Shandong taben en manes comunistes,

En apoderándose de Manchuria cola finalización del sitiu de Changchun (que llevó 6 meses de duración y la muerte 300 000 civiles), los comunistes llanzaron una ofensiva ente fines de 1948 y entamos de 1949 pa tomar la capital, Beiping. Un millón de soldaos comunistes del Exércitu de Llabradores del Norte y Nordeste al mandu de Lin Biao y el so lugarteniete Luo Ronghuan arollen a los nacionalistes del xeneral Fu Zuoyi qu'apenes sumaben quinientos mil homes. Tres la batalla los nacionalistes reculen al sur del Ríu Mariellu.[21]

En xineru de 1949, Beiping foi tomada polos comunistes ensin disparar un tiru y devolvióse-y el so antiguu nome Beixín.

Ente abril y payares les principales ciudaes camudaron de manes a favor del PCCh ensin apenes oponer resistencia. Na mayoría de los casos les zones agraries qu'arredolaben les ciudaes llevaben yá tiempu baxu control comunista.

Nel oeste de Beixín y tres la ocupación d'esta, el comandante Peng Dehuai dirixó les tropes comunistes qu'ocuparon les provincies de Shaanxi, Gansu, Ningxia y Qinghai.

Mientres al sur de la capital, na rexón d'Huai-Hai, en payares de 1948, los comunistes del Exércitu de Llabradores del Este y del Exércitu de Llabradores de les Planicies Centrales, al mandu de los comandantes Liu Bocheng, El so Yu, Deng Xiaoping (comisariu políticu), Tan Zhenlin y Chen Yi y con una fuercia de 1 200 000 homes, ataquen a 900 000 nacionalistes (al mandu de los xenerales Liu Chih, Du Yuming, Huang Wei, Huang Baitao, Qiu Qingquan, Hu Lian y Li Mi), de los que 550 000 queden atrapaos en Xuzhou, siendo sitiaos. Cerca de 5,3 millones de llabradores son movilizaos polos comunistes pa faer les obres d'asediu alredor de la ciudá. En xineru de 1949 los asediados ríndense y los comunistes pasen a controlar toa'l territoriu al norte del ríu Yangtsé.[22]

Ficheru:Mao proclaiming the establishment of the PRC in 1949.jpg
Proclamación de la República Popular China (1 d'ochobre de 1949).

N'abril, el EPL crucia'l ríu Yangtsé y ocupa Nankin. En mayu Shanghai cai en poder de los comunistes y n'ochobre cai tamién Cantón. Tres tomar d'esta última ciudá, el ELP amagó sobre les colonies británica de Ḥong Kong y portuguesa de Macáu, y ocupar. Tres esto, les fuercies regulares del EPL ocuparon la islla de Hainan y avanzaron hasta la frontera cola Indochina Francesa y la provincia de Yunnan. Nesa zona atoparon el sofitu de la guerrilla comunista que taba actuando nes provincia de Guangdong y Guangxi dende 1945 y lliberara munchos territorios. Amás atopáronse coles fuercies comunistes-nacionalistes del Vietminh del líder vietnamita Ho Chi Minh y del comandante Vo Nguyen Giap, coles mesmes en guerra contra los franceses y abellugaes en territoriu chinu. El EPL darréu sofitaría a felicidá fuercia.

Finalmente'l PCCh algamó la victoria total. El 1 d'ochobre de 1949, Mao Tse-tung pronuncia la proclamación de la República Popular China.

N'avientu, Chiang Kai-shek proclamó a Taipéi, na islla de Taiwán, como capital provisional de la República de China y siguió presentando al so gobiernu como única autoridá llexítima en China. Poco dempués torna al continente, pa siguir la llucha.

En mayu de 1950, atrapaos en Chengdu, capital de la provincia de Sichuan, Chiang Kai-shek y dellos cientos de miles de soldaos nacionalistes, xunto a dos millones de refuxaos, principalmente del Gobiernu y del mundu de los negocios, fuxeron de la China continental escontra la islla de Taiwán, dexando tras solo dellos focos aisllaos de resistencia.

Los dos bandos a partir de 1950[editar | editar la fonte]

Polo xeneral esperábase la cayida del Gobiernu nacionalista de resultes d'una invasión comunista de Taiwán. En principiu, los Estaos Xuníos nun amosaron tener un gran interés en sostener artificialmente al gobiernu de Chiang Kai-shek nel so trance final. La situación camudó dafechu arriendes de la invasión de Corea del Sur por tropes norcoreanas en xunu de 1950, dando llugar a la Guerra de Corea. Neses circunstancies consideróse políticamente invidable nos Estaos Xuníos el dexar una victoria comunista sobre'l KMT. El presidente d'Estaos Xuníos Harry S. Truman dio orde a la VII Flota de los Estaos Xuníos de qu'evitara cualesquier posible invasión comunista a Taiwán.

Dellos historiadores estauxunidenses postularon que la perda de la China continental a favor de los comunistes dio al senador Joseph McCarthy la posibilidá de depurar el Departamentu d'Estáu de los Estaos Xuníos de presuntos elementos prochinos. Per otra parte ye posible que John Fitzgerald Kennedy nun cuntara con verdaderos espertos nel Alloñáu Oriente a la de formular la so política para con Vietnam, de lo cual podría concluyise que la Guerra Civil China podría tener una rellación causal cola Guerra de Vietnam.

Mentanto, nos años 1950 y 1960, teníen llugar escaramuzas intermitentes en zones costeres del continente. Sicasí, la poca disposición estauxunidense a dexase abasnar a un conflictu de mayor entidá dexó a Chiang Kai-shek lloñe de poder "reconquistar el continente", como gustaba de repitir constantemente. Aeronaves de la República de China bombardeaban oxetivos nel continente y socesivos grupos d'operaciones especiales norteamericanos desembarcaben con frecuencia na China continental matando soldaos de la República Popular China, secuestrando cuadros del PCCh, destruyendo infraestructura y apoderándose de documentos. La República de China perdió unos 150 homes nuna incursión realizada en 1964.

L'Armada de la República de China llevó a cabo incursiones navales de baxa intensidá, perdiendo dellos barcos en delles esfriegues col EPL. En xunu de 1949, la República de China declaró'l bloquéu de tolos puertos de la China comunista y la so marina trató d'interceptar tolos barcos estranxeros, principalmente d'orixe británicu y del bloque soviéticu. Por cuenta de que la rede ferroviaria del continente taba insuficientemente desenvuelta, el comerciu norte-sur dependía en gran parte del tráficu marítimu. Les actividaes navales de la República de China tamién causaron graves dificultaes a los pescadores del continente.

En perdiendo'l continente, unos 1200 soldaos del KMT consiguieron fuxir a Birmania dende onde siguieron entamando ataques guerrilleros contra'l sur de China. El so líder, el xeneral Li Mi siguió tando en nómina del gobiernu de la República de China, que-y concedió'l títulu nominal de Gobernador de Yunnan. De primeres, los Estaos Xuníos sofitaron a estos rebeldes y la CIA emprestó-yos el so ayuda. Arriendes de les protestes cursaes pol gobiernu birmanu ante la ONX, los Estaos Xuníos primieron a la República de China por que retirara a les sos guerrilles. Pa finales de 1954 unos 6000 soldaos abandonaríen Birmania y Li Mi declaró eslleíes a les sos tropes. Sicasí miles d'homes permanecieron nos sos puestos y siguieron recibiendo órdenes y suministros secretamente de la República de China, y n'ocasiones inclusive refuerzos. Les incursiones na China comunista fueron cesando pasu ente pasu pa finales de los años 1960, a midida que ameyoraba la infraestructura de la República Popular China. Restos de les tropes del Kuomintang asitiáronse definitivamente na zona tomando parte nel tráficu d'opiu.

Les Crisis del Estrechu de Taiwán[editar | editar la fonte]

Estrechu de Taiwán.

Anque los Estaos Xuníos considerar una carga militar, la República de China vía a les sos islles de Fujian como fundamentales pa cualesquier futuru intentu de reconquista de la China continental. El 3 de setiembre de 1954 españó la Primer Crisis del Estrechu de Taiwán arriendes de los bombardeos realizaos pol Exércitu Popular sobre Quemoy, amenaciando tomar les islles Dachen. El 20 de xineru de 1955 l'Exércitu Popular tomó les cercaníes de Yi Kiang Shan produciendo la baxa d'una guarnición nacionalista de 720 homes que defendía la isla. El 24 de xineru del mesmu añu'l Congresu de los Estaos Xuníos aprobó la Resolvimientu de Formosa qu'autorizaba al Presidente a defender les islles menores pertenecientes a la República de China. El Presidente Dwight Eisenhower, lloñe d'embarcase nesa defensa, primió a Chiang Kai-shek por que sacupara a les sos 11 000 efectivos y 20 000 civiles de les islles Dachen, dexándoles cayer en manes de la República Popular China. La islla de Nanchi tamién s'abandonó, quedando namái les islles mayores de Quemoy y Matsu. La Primer Crisis del Estrechu de Taiwán terminó en marzu de 1955 col cese de los bombardeos entamaos pol Exércitu Popular y ante amenacies norteamericanes d'emplegar armes nucleares.

La Segunda Crisis del Estrechu de Taiwán empezó'l 23 d'agostu de 1958 por cuenta de un intensu bombardéu artilleru sobre Quemoy, terminando en payares del mesmu añu. Les patrulleras de la República Popular efectuaron un bloquéu a les islles, cortando les sos llinies de suministru. Anque los Estaos Xuníos refugaron el plan nacionalista de bombardear les bateríes d'artillería del continente, apurriéronlos darréu caces y misiles antiaéreos. Tamién apurrieron buques d'asaltu anfibiu pa llabores de suministru, una y bones un barcu nacionalista fuera fundíu na bocana del puertu, bloquiándolo por completu. El 25 d'ochobre la República Popular anunció un cese'l fueu que s'efectuaría solamente en díes impares, de manera que Quemoy sería bombardeada interdiariamente los díes pares. A la fin de la crisis, Quemoy recibiera 500 000 impautos d'artillería y 3000 civiles xunto con 1000 soldaos resultaron muertos o mancaos. Los fechos de Quemoy y Matsu cobraron una gran importancia de cara a les eleiciones a la presidencia de los Estaos Xuníos de 1960. A midida que diben trescurriendo los años 1960 el fueu d'artillería diba siendo reemplazáu polos panfletos.

En xineru de 1979 la República Popular China fixo pública la so intención de dexar de bombardear Quemoy y Matsu. Los choques armaos ente dambos bandos cesaron a pesar de la medría de les tensiones y de les maniobres militares de llanzamientu de misiles per parte de la República Popular que caracterizaron la Tercer Crisis del Estrechu de Taiwán. Dende finales de los años 1980 tuvo llugar un creciente intercambiu económicu ente dambes partes anque la zona del estrechu de Taiwán sigue siendo un llugar bien delicáu, susceptible d'allugar un conflictu armáu ente los dos Chines. El clima políticu camudó arriendes de la democratización de Taiwán y una mayor visibilidá del movimientu pola independencia de Taiwán nos años 1990.

Personalidaes[editar | editar la fonte]

Kuomintang[editar | editar la fonte]

Partíu Comunista[editar | editar la fonte]

Señores de la Guerra[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]