Cerámica

De Wikipedia
Cerámica
sólidu, productu y material
Cambiar los datos en Wikidata
Xarrón de cerámica, Théodore Deck, sieglu XIX.

La cerámica[1] (pallabra derivada del griegu: κεραμικός, keramikos, ‘sustancia quemada') ye l'arte de fabricar recipientes, vasíes y otros oxetus de magre, o otru material cerámico y por aición del calor tresformalos en recipientes de terracota, lloza o porzolana. Tamién ye'l nome d'estos oxetos. El términu aplicar d'una forma tan amplia que perdió bona parte del so significáu. Non solo aplícase a les industries de silicatos (grupu de minerales de mayor bayura, pos constitúin más del 95 % de la corteza terrestre), sinón tamién a artículos y recubrimientos apiguraos per mediu del calor, con abonda temperatura como pa dar llugar al sinterizado. Esti campu ta ampliándose nuevamente incluyendo nél a cementos y esmaltes sobre metal.

Historia[editar | editar la fonte]

La historia de la cerámica va xunida a la historia de cuasi tolos pueblos del mundu. Toma les sos mesmes evoluciones y feches y el so estudiu ta xuníu a les rellaciones de los seres humanos que dexaron el progresu d'esti arte.

La invención de la cerámica producir mientres el neolíticu, cuando se fixeron necesarios recipientes p'almacenar l'escedente de les colleches producíu pola práutica de l'agricultura. Nun principiu esta cerámica modelábase a mano, con téuniques como'l plizcu, el colombín o la placa (d'ende les irregularidaes de la so superficie), y tan solo dexábase ensugar al sol nos países templaos y cerca de los fueos tribales nos de zones fríes. Más palantre empezó a decorase con motivos xeométricos por aciu incisiones na pasta seco, cada vegada más complexa, perfecta y bella ellaboración determinó, xunto cola aplicación de cocción, l'apaición d'un nuevu oficiu: el del alfareru.

Según les teoríes difusionistas, los primeros pueblos qu'empecipiaron la ellaboración d'instrumentos de cerámica con téuniques más sofisticaes y cociendo les pieces en fornos fueron los chinos. Dende China pasó la conocencia escontra Corea y Xapón pol Oriente, y escontra l'Occidente, a Persia y el norte d'África hasta llegar a la Península Ibérica. En tou este percorríu, les téuniques fueron modificar. Esto foi por cuenta de ciertes variantes; una d'elles foi porque los magres yeren distintos. En China utilizaba una magre blancu bien pura, el caolín, pa ellaborar porzolana, ente que n'Occidente estos magres yeren difíciles d'atopar. Otres variantes fueron los motivos decorativos y los distintos métodos utilizaos pa la cocción.

Cerámica ibera del sieglu IV e.C. (M.A.N., Madrid), topada en Baza (Granada).

L'inventu del tornu d'alfareru, yá na Edá de los Metales, vieno ameyorar la so ellaboración y acabáu, como tamién la so cocción al fornu que lu fixo más resistente y amplió la gama de colores y testures. En principiu, el tornu yera solamente una rueda asitiada nuna exa vertical de madera introducíu nel terrén, y facer xirar hasta algamar la velocidá necesaria pa ellaborar la pieza. Adulces foi evolucionando, introducióse una segunda rueda cimera y faíase xirar el tornu por aciu un movimientu del pie; darréu añedióse un motor, que daba a la rueda distinta velocidá según les necesidaes.

De cutiu la cerámica sirvió a los arqueólogos pa datar los xacimientos y, inclusive, dellos tipos de cerámica dieron nome a cultures prehistóriques. Unu de los primeros exemplos de cerámica prehistórica ye la llamada cerámica cardial. Surdió nel Neolíticu, debiendo la so denominación a que taba decorada con incisiones feches cola concha del cardium edule, una especie de virigüetu. La cerámica campaniforme, o de vasu campaniforme, ye carauterística de la edá de los metales y, más concretamente, del calcolíticu, al igual que la cerámica d'El Argar (argárica) lo ye de la Edá del Bronce.

Los ceramistes griegos trabayaron la cerámica influyíos poles civilizaciones del Antiguu Exiptu, Canaán y Mesopotamia. Crearon recipientes con belles formes que cubrieron de dibuxos que narraben la vida y costumes de la so dómina. La estética griega foi heredada pola Antigua Roma y Bizanciu, que la arrobinaron hasta l'Estremu Oriente. Xunióse dempués a les artes del mundu islámicu, de les qu'aprendieron los ceramistes chinos l'empléu del bellu azul de cobaltu.

Dende'l norte d'África enfusó l'arte de la cerámica na Península Ibérica, dando pie a la creación de la lloza hispanu-morisca, precedente de la cerámica mayólica con esmaltes metálicos, d'influencia persa, y ellaborada per primer vegada n'Europa en Mallorca (España), introducida dempués con gran ésitu en Sicilia y en toa Italia, onde perdió la influencia islámica y se europeizó.

Usos[editar | editar la fonte]

El so usu inicial foi, fundamentalmente, la ellaboración de recipientes emplegaos pa contener alimentos o bébores. Más palantre utilizóse pa modelar figurillas de posible calter simbólicu, máxicu, relixosu o funerariu. Tamién s'emplegó como material de construcción en forma de lladriyu, texa, baldosa o azulexu, conformando murios o revistiendo panales. La téunica del vidráu apurrió-y gran curiosu, utilizóse tamién en escultura. Anguaño tamién s'emplega como aislante llétricu y térmicu en fornos, motores y en blindaxe.

Instrumentos[editar | editar la fonte]

Interruptor de lluz antiguo, que se faía de cerámica por ser un bon aislante llétricu.

El tornu y el fornu son los elementos fundamentales ya importantes pa la fabricación de la cerámica. Precísase amás pinceles y banielles pa la decoración. Les principales ferramientes o instrumentos son:

  • Banco de decoración de cerámica avanzada
  • Buriles variaos
  • Cortadores con formes
  • Extrusoras
  • Ferramientes de metal pa esculpir
  • Marcadores
  • Medies llunes de metal o cuchielles de metal Cortador de folla
  • Tornetas
  • Paliyos de madera pa modelar
  • Pinceles punta de goma
  • Compás d'escultor
  • Tornos pa ceramistes
  • Vaciadores
  • Xeringa con delles puntes

Téuniques y materiales[editar | editar la fonte]

Les distintes téuniques que se fueron utilizando dieron como resultáu una gran variedá d'acabaos:

La materia primo ye la magre. Emplégase agua, xil, plomu, estañu y óxidos metálicos. Pa la cerámica llamada gres utilízase un magre non caliar y sal. Otru material importante pa otru tipu de cerámica ye'l caolín entemecíu con cuarzu y feldespatu. Tamién s'emplega'l polvu d'alabastru y mármol. Pa les porzolanes utilicen los óxidos de potasiu, magnesiu y aluminiu.

Decoración[editar | editar la fonte]

Tanto enantes como dempués de ser cocida, la pieza d'alfarería puede ser afatada sometiéndola a distintes téuniques de decoración:

Fabricación[editar | editar la fonte]

La fabricación de componentes cerámicos tien llugar de la siguiente manera:

  1. La materia primo ye'l magre. Emplégase agua, xil, plomu, estañu y óxidos metálicos (dependiendo del tipu de cerámica).
  2. Dar# en moléselos hasta consiguir un polvu perfino o s'entemez na proporción más fayadiza.
  3. Introduzse'l polvu nel molde que va conformar la pieza.
  4. Someter a la prensa estática (llamada asina porque actúa en toles direiciones) a presiones bien altes, hasta 3000 quilu per centímetru cuadráu.
  5. Cocer al fornu a una temperatura d'ente 1600 y 2000 graos centígraos. El procesu de prensado y cocción denominar sinterización.
  6. Sicasí les pieces nun salen absolutamente perfectes de la prensa y a dalgunes imponer un posterior axuste de calibración. La enorme durez del material conviértese agora nun inconveniente, yá que solo puede utilizase el diamante nel so talláu. Inclusive con esti tipu de ferramientes la remecanización resulta lenta y trabayosa y gastadura rápido'l utillaje, lo qu'encarez notablemente los costos. Como alternativa ta investigándose nuevos métodos de tratamientu de les superficies cerámiques basáu n'ultrasoníos.
  7. La última fase del procesu de fabricación ye'l control calidable.

Materiales[editar | editar la fonte]

Los materiales son bonos aislantes y qu'amás tienen la propiedá de tener una temperatura de fusión y resistencia en compresión elevaes. Coles mesmes, el so módulu de Young (pendiente hasta la llende elástica que se forma nun ensayu de traición) tamién ye bien eleváu (lo que llamamos fraxilidá).

Toes estes propiedaes faen que los materiales seyan imposibles de fundir y de mecanizar per medios tradicionales (fresado, torniamientu, brochado, etc). Por esta razón, nes cerámiques realizamos un tratamientu de sinterización. Esti procesu, pola naturaleza na cual créase, produz poros que pueden ser visibles a güeyu. Un ensayu a traición, polos poros y un eleváu módulu de Young (fraxilidá elevada) y al tener un enllaz iónicu covalente, ye imposible de realizar.

Esisten materiales que la so tensión mecánico nun ensayu de compresión puede aportar a superior a la tensión soportada pol aceru. La razón, vien dada pola compresión de los poros/furacos que se crearon nel material. Al estruyir estos poros la fuercia por unidá de seición ye mayor qu'antes del colapsu de los poros.[ensin referencies]

Les propiedaes d'un material cerámico dependen de la naturaleza del magre emplegáu, de la temperatura y de les téuniques de cocción a les que foi sometíu. Asina tenemos:

  • Materiales porosos. Nun sufrieron vitrificación, esto ye, nun se llega a fundir el cuarzu col sable. El so quebra (al rompese) ye terrosa, siendo totalmente permeables a los gases, líquidos y grases. Los más importantes:
- Magres cocíos. De color acoloratáu debíu al óxidu de fierro de les magres que lu componen. La temperatura de cocción ye d'ente 700 a 1000 °C. Si una vegada cocida anubrir con óxidu d'estañu (similar a esmalte blancu), denominar lloza estannífera. Fabríquense: baldoses, lladriyos, texas, xarrones, cazueles, etc.
- Lloza italiana.- Fabricar con magre ente amarellentada y acoloratada entemecida con sable, pudiendo anubrise de barniz tresparente. La temperatura de cocción varia ente 1050 a 1070 °C.
- Lloza inglesa. Fabricada de magre arenosu de la que s'esanicia por aciu llaváu l'óxidu de fierro y añedir xil (25-35 %), yelsu, feldespatu (baxando'l puntu de fusión del amiestu) y caolín p'ameyorar la blancura de la pasta. La cocción realizar en dos fases:
1) Cocíu ente 1200 y 1300 °C.
2) Estrayer del fornu y cúbrese d'esmalte. La resultancia ye análogu a les porzolanes, pero nun ye impermeable.
- Refractarios. Trátase de magres cocíos poroses en que'l so interior hai unes proporciones grandes d'óxidu d'aluminiu, toriu, beriliu y circoniu. La cocción efectuar ente los 1300 y los 1600 °C. L'enfriamientu tien de realizase lenta y progresivamente pa nun producir agrietamientos nin tensiones internes. Llógrense productos que pueden aguantar temperatures d'hasta 3000 °C. Les aplicaciones más avezaes son:
a) Lladriyos refractarios, que tienen de soportar altes temperatures nel interior de fornos.
b) Electrocerámicas: Coles que na actualidá tán llevándose a cabo investigaciones en motores d'automóviles, aviones, xeneradores llétricos, etc., con vistes a sustituyir elementos metálicos por refractarios, colos que pueden llograse mayores temperatures y meyor rendimientu. Una aplicación non bien alloñada foi'l so usu per parte de la NASA pa protexer la parte delantera y llateral del Challenger nel aterrizaxe.
  • Materiales impermeables y semiimpermeables . sometió-ylo a temperatures bastante altes nes que se vitrifica dafechu'l sable de cuarzu. D'esta manera llógrense productos impermeables y más duros. Los más destacaos:
- Gres cerámicu común.- Llograr a partir de magres ordinarios, sometíes a temperatures d'unos 1300 °C. Ye bien emplegáu en pavimentos.
- Gres cerámicu finu.- Llográu a partir de magres refractarios (conteniendo óxidos metálicos) a les que se-y añedir un fundente (feldespatu) con oxetu de rebaxar el puntu de fusión. Más tarde introdúcense nun fornu a unos 1300 °C. Cuando esta a puntu de rematar la cocción, trescálense los oxetos de sal marino. El sal reacciona col magre y forma una fina capa de silicoalunminato alcalín vitrificado que confier al gres el so vidráu carauterísticu.
- Porzolana. Llograr a partir d'un magre bien puru, denomada caolín, a la que se-y añedir fundente (feldespatu) y un desengrasante (cuarzu o xil). Son elementos bien duros soliendo tener una espesura pequeña (de 2 a 4 mm), el so color natural ye blancu o translucido. Por que el productu considérese porzolana ye necesariu que sufra dos cocciones: una a una temperatura d'ente 1000 y 1300 °C y otra a más alta temperatura pudiendo llegar a los 1800 °C. Teniendo ensame d'aplicaciones nel llar (piles de cocina, cacíes, etc.) y na industria (toberas de reactores, aislantes en tresformadores, etc.). Según la temperatura estremen dos tipos:
  • Porzolanes blandes. Cocíes a unos 1000 °C, sáquense, aplícase-yos esmalte y vuélvense a introducir nel fornu a una temperatura de 1250 °C o más.
  • Porzolanes dures. Cocer a 1000 °C, de siguío sáquense, esmáltense, y reintrodúcense nel fornu a unos 1400 °C o más. Si decórense se realiza esta operación y depués vuélvense a introducir nel fornu a unos 800 °C.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Morales Güeto, Juan (2005). Teunoloxía de los materiales cerámicos. Madrid: Ediciones Díaz de Santos. ISBN 978-84-79787-226.
  • Carmen Padilla Montoya, Equipu Staff, Paloma Cabrera Bonet, Ruth Maicas Ramos (2002). Diccionariu de materiales cerámicos. Madrid: Subdireición Xeneral de Museos. Ministeriu d'Educación, Cultura y Deporte. Secretaría Xeneral Téunica. Centru de Publicaciones.
  • Angulo Íñiguez, Diego (1982). Historia del Arte. Madrid: Raycar. ISBN 84-400-8644-X.
  • Caro Bellido, Antonio (2008). Diccionariu de términos cerámicos y d'alfarería editorial=Agrija Ediciones.
  • Castaldo Paris, Luis (1996). Edicios do Castro, Cadernos do Seminariu de Sargadelos nᵘ 72: Necesidad ya importancia de la cerámica como manifestación humana.
  • Diputación de Castellón (2008). Alberto Guallart, l'aristocracia de la cerámica, con testos de José Gascó Sidru y semeyes de Pascual Mercé, Castellón, 2008. ISBN 978-84-96372-61-0 http://publicaciones.dipcas.es/publicaciones/descargas/soporte_digital/992.pdf
  • Denisse
  • Gabriela
  • Dayanna

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: cerámica
  2. Antonio Caro, Diccionariu de términos cerámicos y d'alfarería, p. 90.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]