Dinastía Joseon

Coordenaes: 37°32′00″N 126°59′00″E / 37.533333333333°N 126.98333333333°E / 37.533333333333; 126.98333333333
De Wikipedia
Koryo
Tamna
Koryo
Dinastía Joseon
(de 5 agostu 1392 a 12 ochobre 1897)
Imperiu de Corea
Imperiu de Corea
estáu desapaecíu
Alministración
Capital Hanseongbu (es) Traducir
Seúl
Forma de gobiernu Monarquía
Llingües oficiales coreanu
Chinu clásicu
Relixón oficial neoconfucianismo (es) Traducir
Xeografía
Coordenaes 37°32′00″N 126°59′00″E / 37.533333333333°N 126.98333333333°E / 37.533333333333; 126.98333333333
Superficie 220000 km²
Llendaba con Imperiu del Xapón y Dinastía Qing
Demografía
Población 13 000 000 hab. (1907)
Densidá 59,09 hab/km²
Economía
Moneda mun coreano (es) Traducir y yang coreano (es) Traducir
Más información
Estaya horaria UTC+08:32
Cambiar los datos en Wikidata

La dinastía Joseon (tamién transcrita como Chosŏn o Chosun, conocida oficialmente como'l Reinu de Gran Joseon) foi un reinu dinásticu coreanu que duró aproximao cinco siglos. Foi fundáu por Yi Seonggye en xunetu de 1392 y foi reemplazáu pol Imperiu Coreanu n'ochobre de 1897.[1] Foi fundáu dempués de la disolución de la dinastía Koryo no que güei ye la ciudá de Kaesong. De primeres, Corea foi retitulada y la capital foi reasitiada na actual Seúl. Les fronteres más septentrionales del reinu ampliar a les fronteres naturales nos ríos de Yalu y Tumen al traviés del sometimientu de los Yurchen. Joseon foi la última dinastía de Corea y foi la dinastía confuciana de más llarga data.

Mientres el so reináu, Joseon afaló l'afianzamientu de los ideales y doctrines confucianes chines na sociedá coreana. El neoconfucianismo instalóse como la ideoloxía estatal de la nueva dinastía. Arriendes d'ello, el budismu desanimóse y dacuando enfrentáronse a persecuciones per parte de la dinastía. Joseon consolidó'l so dominiu efeutivu sobre'l territoriu de Corea actual y vio l'apoxéu de la cultura, el comerciu, la ciencia, la lliteratura y la teunoloxía clásiques de Corea. Sicasí, la dinastía debilitóse severamente a fines del sieglu XVI y principios del XVII, cuando les invasiones xaponeses de Corea (1592-1598) y la primera y segunda invasión manchúes en 1636 cuasi invaden la península coreana, lo que llevo a la dinastía a una política aislacionista cada vez más dura. Polo que'l país fíxose conocíu como'l "reinu ermitañu" na lliteratura occidental. Dempués del final de les invasiones de Manchuria, Joseon esperimentó un periodu de paz de cuasi 200 años.

Sicasí, cualesquier poder que'l reinu recuperó mientres el so aislamientu menguó entá más a midida que el sieglu XVIII llegaba al so fin, y enfrentando lluches internes, lluches de poder, presión internacional y rebeliones nel llar, la dinastía Joseon tornó rápido a fines del sieglu XIX.

El periodu de Joseon dexó un legáu sustancial a la Corea moderna; gran parte de la cultura coreana moderna, la etiqueta, les normes y les actitúes sociales escontra los problemes actuales fueron desenvueltes mientres esti periodu. L'idioma coreanu modernu, los sos dialeutos y el grupu étnicu mayoritariu de Corea, que se refieren a sigo mesmos como'l "pueblu Joseon", deriven de la cultura y les tradiciones de Joseon.[2][3]

Historia[editar | editar la fonte]

Periodu tempranu de Joseon[editar | editar la fonte]

Retrato del rei Taejo

Fundación[editar | editar la fonte]

A fines del sieglu XIV, la dinastía Koryo de cuasi 500 años d'esistencia, establecida nel 918, taramellábase y los sos fundamentos colapsaron tres años de guerra y ocupación de facto del imperiu mongol en desintegración. Tres l'apaición de la dinastía Ming, la corte real de Koryo estremar en dos faiciones engarraes: el grupu empobináu pol xeneral Yi (que sofita a los Ming) y el campamentu empobináu pol xeneral Choe (de pies xunto al Yuan).

La dinastía Koryo afirmaba ser el socesor del antiguu reinu de Goguryeo (que más tarde se rebautizó como Koryo); como tal, la restauración de Manchuria como parte del territoriu coreanu foi parte de la so política esterior a lo llargo de la so historia. Cuando un mensaxeru Ming llegó a Koryo en 1388, el decimocuartu añu de la O de Goryeo, pa esixir que l'antiguu territoriu del norte de Koryo fuera apurríu, el xeneral Choe aprovechó la oportunidá p'abogar por un ataque a la península de Liaodong.

Yi foi escoyíu pa dirixir l'ataque; sicasí, remontóse y tornó a Gaegyeong y empecipió un golpe d'Estáu, derrocando al Rei O en favor del so fíu, Chang de Goryeo (1388). Más tarde mató al Rei O y al so fíu dempués d'una restauración fallida y asitió pola fuercia a una realeza llamada Yi nel tronu (convertir en Gongyang de Koryo). En 1392, Yi esanició a Jeong Mong-ju, quien yera un líder bien respetáu d'un grupu lleal a la dinastía Koryo, y destronó al Rei Gongyang, exiliándolo a Wonju, primero que xubiera al tronu. La dinastía Koryo llegara al so fin dempués de cuasi 500 años de gobiernu.

Al empiezu del so reináu, Yi Seonggye, agora gobernante de Corea, tenía la intención de siguir usando'l nome de Koryo pal país que gobernaba y a cencielles camudar la llinia real de descendencia a la suya, calteniendo asina los 500 años d'esistencia. Sicasí, dempués de numberoses amenaces de motín de los nobles de Gwonmun, drásticamente debilitaos pero entá influyentes, que siguieron xurando fidelidá a los restos de la dinastía Koryo y agora de la degradada cla Wang, y el consensu na corte reformada foi que yera necesariu un nuevu títulu dinásticu. Al nomar a la nueva dinastía, Taejo contempló dos posibilidad: "Hwaryeong" y "Joseon". Dempués de muncha deliberación interna, según el respaldu del emperador de la dinastía Ming, Taejo declaró que'l nome del reinu yera Joseon, un tributu al antiguu estáu coreanu de Gojoseon.[4] Tamién movió la capital a Hanyang a Kaesong.

Llucha de príncipes[editar | editar la fonte]

Palaciu Gyeongbokgung

Cuando la nueva dinastía foi promulgada y oficialmente traida a la esistencia, Taejo plantegó la tema de qué fíu sería los so socesor. Anque Yi Bangwon, el quintu fíu de Taejo de la reina Sineui, contribuyera más p'ayudar al ascensu del so padre al poder, el primer ministru Jeong Do-jeon y Nam Eun usaron la so influencia col rei Taejo pa nomar al so octavu fíu (segundu fíu de la reina Sindeok) El Gran Príncipe Uian (Yi Bangseok) como príncipe herederu en 1392. Esti conflictu surdió en gran parte porque Jeong Dojeon, quien formó y estableció los fundamentos ideolóxicos, institucionales y llegales de la nueva dinastía más que naide, vio a Joseon como un reinu empobináu por ministros nomaos pol rei mientres Yi Bangwon quería establecer la monarquía absoluta gobernada direutamente pol rei. Col sofitu de Taejo, Jeong Dojeon siguió llindando'l poder de la familia real al prohibir la participación política de los príncipes y al intentar abolir los sos exércitos privaos. Dambes partes taben bien conscientes de la gran animosidad del otru y tábense preparando p'atacar primeru.

Dempués de la muerte repentina de la reina Sindeok, mientres el rei Taejo inda taba de llutu pola so segunda esposa, Yi Bangwon atacó primero'l palaciu y mató a Jeong Dojeon y los sos siguidores, según a los dos fíos de la reina Sindeok (los sos mediu hermanos), incluyíu'l príncipe herederu en 1398. Esti incidente conocióse como la Primera Conflagración de Príncipes.

Espantáu pol fechu de que los sos fíos taben dispuestos a matase mutuamente pola corona, y psicolóxicamente exhausto pola muerte de la so segunda esposa, el rei Taejo abdicó y darréu coronó al so segundu fíu Yi Banggwa como'l Rei Jeongjong. Unu de los primeros actos del rei Jeongjong como monarca foi revertir la capital a Kaesong, onde se cree que se sintió considerablemente más cómodu, lloñe de la llucha pol poder tóxicu. Sicasí, Yi Bangwon retuvo'l poder real y llueu tuvo en conflictu col so descontentu hermanu mayor. Yi Banggan, quien tamién naguaba por poder. En 1400, les tensiones ente la faición de Yi Bangwon y el campamentu de Yi Banggan convertir nun conflictu total que llegó a conocese como la Segunda Llucha de Príncipes. Arriendes de la llucha, el derrotáu Yi Banggan foi exiliáu a Dosan mientres los sos partidarios fueron executaos. Dafechu amedranáu, el Rei Jeongjong darréu invirtió a Yi Bangwon como presuntu herederu y voluntariamente abdicó. Esi mesmu añu, Yi Bangwon asumió'l tronu de Joseon por fin como'l Rei Taejong, tercer rei de Joseon.

Afitamientu del poder real[editar | editar la fonte]

Nel empiezu del reináu de Taejong, el Gran Rei Ex Taejo negar a arrenunciar al sellu real que significaba la llexitimidá del gobiernu de cualquier rei. Taejong empezó a empecipiar polítiques que creía que probaríen la so calificación pa gobernar. Unu de los sos primeros actos como rei foi abolir el privilexu que gociaben los pasos cimeros del gobiernu y l'aristocracia pa caltener exércitos privaos. La so revocación de tales derechos a les fuercies independientes del campu cortó con eficacia la so capacidá d'axuntar revueltes a gran escala, y aumentó drásticamente la cantidá d'homes emplegaos nel exércitu nacional. El próximu actu de Taejong como rei consistió en revisar la llexislación esistente sobre la tributación de la propiedá de la tierra y el rexistru del estáu de los suxetos. Col descubrimientu de tierres primeramente ocultes, l'ingresu nacional doblóse.

En 1399, Taejong desempeñara un papel influyente nel esmantelamientu de l'Asamblea Dopyeong, un conseyu de l'antigua alministración gubernamental que tenía los monopoliu del poder xudicial mientres los últimos años de la dinastía Koryo, a favor del Conseyu d'Estáu de Joseon (Hangul: 의정부 hanja: 議 政府), una nueva caña de l'alministración central que xiró en redol al rei y los sos edictos. Dempués de pasar la documentación de la tema y la llexislación impositiva, el Rei Taejong emitió un nuevu decretu nel que toles decisiones aprobaes pol Conseyu d'Estáu solo podíen entrar a valir cola aprobación del rei. Esto punxo fin a los costume de los ministros y asesores xudiciales de tomar decisiones al traviés del alderique y les negociaciones ente ellos, y asina llevar al poder real a nuevos altores.

Poco dempués, Taejong instaló una oficina, conocida como la Oficina Sinmun, pa escuchar casos nos que los suxetos perxudicaos sentíen que fueren esplotaos o trataos inxustamente por funcionarios del gobiernu o aristócrates. Sicasí, Taejong caltuvo intactes les reformes de Jeong Dojeon na so mayor parte. Amás, Taejong executó o exilió a munchos de los sos siguidores que lu ayudaron a xubir al tronu pa fortalecer l'autoridá real. Pa llindar la influencia de los suegros, tamién mató a los cuatro hermanos de la so reina y al suegru del so fíu Sejong. Taejong sigue siendo una figura revesosa que mató a munchos de los sos rivales y parientes pa llograr poder y, sicasí, gobernó efeutivamente p'ameyorar la vida de la población, fortalecer la defensa nacional y establecer una base sólida pal gobiernu del so socesor Sejong.

Sejong el Grande[editar | editar la fonte]

Una páxina de Hunmin Jeong-eum Eonhae, una traducción parcial del Hunminjeongeum, la promulgación orixinal del alfabetu coreanu

N'agostu de 1418, dempués de l'abdicación de Taejong dos meses antes, Sejong el Grande xubió al tronu. En mayu de 1419, el Rei Sejong, sol conseyu y la guía del so padre Taejong, embarcar nuna Espedición al este de Gihae pa esaniciar la molestia de los Wakō (pirates costeros) que tuvieren operando dende la isla Tsushima.

En setiembre de 1419, el daimyō de Tsushima, Sadamori, capituló ante la corte de Joseon. En 1443, roblóse'l Tratáu de Gyehae nel que s'otorgaba al daimyō de Tsushima los derechos de comerciar con Corea en cincuenta barcos per añu en cuenta de unviar tributu a Corea y ayudar a detener cualquier ataque costeru pirata de los Wakō contra los puertos coreanos.[5][6]

Na frontera norte, Sejong estableció cuatro fuertes y seis puestos (Hangul: han 육진 hanja: 四郡 六 鎭) pa protexer al so pueblu de los Yurchen, que más tarde se convirtieron nos manchúes, que vivíen en Manchuria. En 1433, Sejong unvió a Kim Jong-seo, un funcionariu del gobiernu, al norte pa defender al reinu de los Yurchen. La campaña militar de Kim prindó dellos castiellos, emburrió escontra'l norte y restauró el territoriu coreanu, más o menos la frontera actual ente Corea del Norte y China.[7]

Mientres el gobiernu de Sejong, Corea vio meyores nes ciencies naturales, l'agricultura, la lliteratura, la medicina tradicional china y l'inxeniería. Por cuenta de tal ésitu, a Sejong dióse-y el títulu de "Sejong el Grande".[8] La contribución más recordada del Rei Sejong ye la creación del Hangul, l'alfabetu coreanu, en 1443; l'usu cotidianu del Hanja na escritura eventualmente foi superáu por Hangul na segunda metá del sieglu XX.

Seis ministros martirizados[editar | editar la fonte]

Dempués de la muerte del Rei Sejong, el so fíu Munjong siguió col legáu del so padre, pero llueu morrió d'una enfermedá en 1452, solu dos años dempués de la coronación. Foi asocedíu pol so fíu de doce años, Danjong. Sicasí, el tíu de Danjong, Sejo, llogró'l control del gobiernu y finalmente depunxo al so sobrín pa convertise nel séptimu rei de Joseon en 1455. Dempués de que seis ministros lleales a Danjong intentaren asesinar a Sejo pa devolver a Danjong al tronu, Sejo executó a los seis ministros y tamién mató a Danjong nel so llugar d'exiliu.

El rei Sejo dexó al gobiernu determinar el númberu exactu de la población y movilizar a les tropes de manera efeutiva. Tamién revisó la ordenanza de tierres p'ameyorar la economía nacional y afaló la publicación de llibros. Lo más importante ye que compiló el Gran Códigu pa l'Alministración del Estáu, que se convirtió na piedra angular de l'alministración dinástica y apurrió la primer forma de llei constitucional en forma escrita en Corea.

Sicasí, socavó munchos cimientos de munchos sistemes, incluyíu'l Jiphyeonjeon, que los sos predecesores, el rei Sejong y Munjong, establecieren curioso, amenorgando tou lo que consideraba indignu del esfuerciu y, poro, causaba innumberables entueyos al llargu plazu. Gran parte de los sos propios axustes facer pol so propiu poder, ensin tener en cuenta les consecuencies y los problemes que se produciríen. Amás, el favoritismu implacable qu'amosó escontra los ministros que lu ayudar en tomar del tronu condució a muncha corrupción nel pasu más altu del campu político.

Arreglos institucionales y espolletar cultura[editar | editar la fonte]

El fíu débil de Sejo Yejong asoceder como l'octavu rei, pero morrió dos años más tarde en 1469. El sobrín de Yejong Seongjong xubió al tronu. El so reináu tuvo marcáu pola prosperidá y la crecedera de la economía nacional y el surdimientu d'eruditos neoconfucianos llamaos sarim, quien s'animaron por Seongjong a ingresar na política de la corte. Estableció'l Hongmungwan (hanja: 弘文 館), la biblioteca real y el conseyu asesor compuestu por eruditos confucianos, con quien aldericó filosofía y polítiques gubernamentales. Él marcó l'empiezu d'una edá d'oru cultural que anduvo a la tema col reináu de Sejong al publicar numberosos llibros sobre xeografía, ética y otros campos.

Tamién unvió delles campañes militares contra los Yurchen na frontera norte en 1491, como munchos de los sos predecesores. La campaña, dirixida pol xeneral Heo Jong, foi esitosa, y los derrotaos Yurchen, lideraos pola cla Udige (hanja: 兀 狄哈), retirar al norte del ríu Yalu. El rei Seongjong foi asocedíu pol so fíu, Yeonsangun, en 1494.

Purga de la Lliteratura[editar | editar la fonte]

Semeya del eruditu neoconfuciano, Jo Gwang-jo (1482-1519)

Yeonsangun ye de cutiu consideráu'l peor tiranu de los Joseon, que'l so reináu tuvo marcáu poles purgues de los lliteratos coreanos ente 1498 y 1506. El so comportamientu volvióse erráticu dempués d'enterase de que la so madre biolóxica nun yera la reina Junghyeon, sinón la depuesta reina Dama Yun, quien se vio obligada a beber venenu dempués d'envelenar a una de les concubinas de Seongjong por celu y dexar una marca d'arañazu na cara de Seongjong. Cuando se-y amosó una prenda que supuestamente taba enllordiada con el sangre de la so madre devuelta dempués de beber venenu, mató a golpes a dos de les concubinas de Seongjong qu'acusaren a la consorte Yun y emburrió a Grand Queen Insu, quien morrió dempués. Executó a funcionarios del gobiernu que sofitaron la muerte de la consorte Yun xunto coles sos families. Tamién executó a eruditos sarim por escribir frases crítiques sobre la usurpación del tronu per parte de Sejo.

Yeonsangun tamién s'apoderó d'un millar de muyeres de les provincies pa sirvir como animadores de palaciu y apoderóse de Sungkyunkwan como un terrén de prestar personal. Él abolió la Oficina de Censores, que la so función yera criticar les aiciones y polítiques desavenientes del rei y el Hongmungwan. Prohibió l'usu del hangul cuando la xente común escribiólo en cartelos que criticaben al rei. Dempués de doce años de mal gobiernu, finalmente foi depuestu nun golpe qu'asitió al so mediu hermanu Jungjong nel tronu en 1506.

Jungjong yera un rei fundamentalmente débil por cuenta de les circunstancies que la asitiaron nel tronu, nel so reináu tamién hubo un periodu d'importantes reformes lideraes pol so ministru Jo Gwang-jo, el carismáticu líder de los Sarim. Estableció un sistema local d'autogobiernu llamáu hyangyak pa fortalecer l'autonomía local y l'espíritu comuñal ente la xente, buscó amenorgar la fienda ente ricos y probes con una reforma agraria que distribuyiría la tierra a los llabradores de forma más equitativa y llindaría la cantidá de tierra y númberu d'esclavos qu'unu podía tener, promulgáu llargamente ente la población escritos confucianos con traducciones vernácules, y trató de retayar el tamañu del gobiernu por aciu l'amenorgamientu del númberu de burócrates. Según los Añales de la Dinastía Joseon, díxose que nengún funcionariu atrever a recibir un sobornu o esplotar a la población mientres esti tiempu porque s'aplicaba la llei puramente.

Estes reformes radicales fueron bien populares ente la población, pero fueron fiero opuestes polos funcionarios conservadores qu'ayudaron a poner a Jungjong nel tronu. Ellos entamaron faer que Jungjong duldara de la llealtá de Jo. Jo Gwangjo foi executáu, y la mayoría de les sos midíes de reforma morrieron con él na resultante Tercer Purga de la Lliteratura de 1519. Mientres cuasi 50 años dempués, la política de la corte tuvo marcada por sangrientes y caótiques lluches ente faiciones que sofitaben consortes y príncipes rivales. Los suegros de la familia real exercieron un gran poder y contribuyeron a muncha corrupción nesa dómina.

Periodu mediu Joseon[editar | editar la fonte]

Jeong Cheol (1536-1593), xefe de la faición occidental

El periodu mediu de la dinastía Joseon tuvo marcáu por una serie d'intenses y sangrientes lluches de poder ente les faiciones polítiques que debilitaron el país y les invasiones a gran escala de Xapón y Manchú que cuasi derrocaron a la dinastía.

Llucha de faiciones[editar | editar la fonte]

La faición Sarim sufriera una serie de derrotes polítiques mientres los reinaos de Yeonsangun, Jungjong y Myeongjong, pero llogró'l control del gobiernu mientres el reináu del rei Seonjo. Los Sarim llueu s'estremaron en faiciones opuestes conocíes como los orientales y los occidentales. Mientres décades, los orientales estremar nos suriegos y los nortizos; nel sieglu diecisiete, los occidentales tamién s'estremaron permanentemente nos Noron y los Soron.[9] Les alternances nel poder ente estes faiciones de cutiu diben acompañaes de cargos de traición y sangrientes purgues, empecipiando un ciclu de vengación con cada cambéu de réxime.

Un exemplu ye la rebelión de Jeong Yeo-rip en 1589, una de les purgues polítiques más sangrientes de Joseon. Jeong Yeo-rip, un oriental, formara una sociedá con un grupu de siguidores que tamién recibió entrenamientu militar pa lluchar contra los Wakō. Inda hai una disputa sobre la naturaleza y el propósitu del so grupu, que reflexa'l deséu d'una sociedá ensin clases y estiéndese por tou Honam. Darréu foi acusáu de combalechadura pa empecipiar una rebelión. Jeong Cheol, xefe de la faición occidental, taba al cargu d'investigar el casu y utilizó esti eventu pa efeutuar una purga xeneralizada de los orientales que teníen la más mínima conexón con Jeong Yeo-rip. Eventualmente 1000 orientales fueron asesinaos o exiliaos dempués.

Primeres invasiones xaponeses[editar | editar la fonte]

Un barcu tortúa. Magar se sabe que los picos fueron fechos de fierro, la esistencia histórica del techu de fierro ta en disputa.[10][11][12]

A lo llargo de la historia de Corea, yeren frecuentes los pirates nel mar y bandidaje en tierra. L'únicu propósitu de la marina de Joseon yera asegurar el comerciu marítimu y evitar que los Wakō intervinieren n'este. L'armada repelió a los pirates utilizando una avanzada teunoloxía de pólvora, incluyíos cañones y fleches de fueu en forma de singijeon puestos n'hwachas.

Mientres les invasiones xaponeses na década de 1590, Toyotomi Hideyoshi, entamando la conquista con armes portugueses de la China apoderada pola dinastía Ming, invadió Corea coles sos daimyōs y les sos tropes, col enfotu de utilizar Corea como un trampolín. La división de faiciones na corte de Joseon, la incapacidá d'evaluar la capacidá militar xaponesa y los intentos fallíos de diplomacia conducieron a una preparación deficiente per parte de Joseon. L'usu d'armes de fueu européu per parte de los xaponeses dexó la mayor parte de la parte sur de la Península Coreana ocupada nunos meses, cola captura d'Hanseong (actual Seúl) y Pyongyang.

Sicasí, la invasión ralentizóse cuando l'almirante Yi Sun-ensin destruyó la flota d'invasión xaponesa. La resistencia guerrillera que finalmente se formó tamién ayudó. La resistencia local ralentizó la meyora xaponesa y les decisives victories navales del almirante Yi dexaron el control de les rutes marítimes en manes de Corea, lo qu'enzancó seriamente les llinies de suministru xaponeses. Amás, la dinastía Ming intervieno a favor de los coreanos, unviando una gran fuercia xunto a los coreanos en 1593 que fizo recular a los xaponeses.

Mientres la guerra, los coreanos desenvolvieron potentes armes de fueu y les naves tortúes. Les fuercies de Joseon y les de la dinastía Ming ganaron a los xaponeses a un altu preciu. Dempués de la guerra, les rellaciones ente Corea y Xapón fueron suspendíes por completu hasta 1609.

Invasiones manchúes[editar | editar la fonte]

Una pintura coreana que representa a dos guerreros Yurchen y los sos caballos

Dempués de les invasiones xaponeses, la península de Corea quedó afarada. Mentanto, Nurhaci (1583-1626), el caudiellu de Jianzhou Jurchens, taba unificando les tribus Yurchen de Manchuria nuna fuerte coalición que'l so fíu Hung Taiji (1626-1643) eventualmente camudaría al nome de "Manchus". Dempués de que declararen los siete agravios contra la dinastía Ming en 1618, Nurhaci y los Ming arreyar en dellos conflictos militares. En tales ocasiones, Nurhaci pidía ayuda a Gwanghaegun de Joseon (1608-1623), poniendo al estáu coreanu nuna posición difícil porque'l tribunal Ming tamién solicitaba ayuda.[13] Gwanghaegun trató de caltenese neutral, pero la mayoría de los sos funcionarios oponer a él por non sofitar a los Ming, que salvaren a Joseon mientres les invasiones xaponeses.[13]

En 1623, Gwanghaegun foi depuestu y reemplazáu por Injo de Joseon (1623-1649), que desterró a los partidarios de Gwanghaejun. Revertiendo la política esterior del so predecesor, el nuevu rei decidió sofitar abiertamente a los Ming, pero una rebelión liderada pol comandante militar Yi Gwal españó en 1624 y destruyó les defenses militares de Joseon nel norte.[13] Inclusive dempués de que la rebelión fuera reprimida, el rei Injo tuvo que dedicar fuercies militares pa garantizar la estabilidá de la capital, dexando menos soldaos pa defender les fronteres del norte.[13]

En 1627, un exércitu Yurchen de 30,000 homes conducíu pol sobrín de Nurhaci, Amin, gano a les defenses de Joseon.[14] Dempués d'una campaña rápida que foi asistida pol yangban del norte que sofitara a Gwanghaegun, los Yurchen impunxeron un tratáu que forzó a Joseon a aceptar "rellaciones fraternales" col reinu de Yurchen.[15] Por cuenta de que Injo persistió nes sos polítiques anti Manchú, l'emperador Qing Hong Taiji unvió una espedición punitiva de 120,000 homes a Joseon en 1636.[16] Derrotáu, el Rei Injo foi forzáu a terminar les sos rellaciones colos Ming y reconocer a los Qing como soberanos nel so llugar.[17] El socesor de Injo, Hyojong de Joseon (1649-1659) intentó formar un exércitu pa caltener alloñaos a los sos enemigos y vencer a los Qing en busca de vengación, pero nunca pudo actuar según los sos planes.[18]

A pesar de restablecer les rellaciones económiques al ingresar oficialmente al sistema tributariu imperial chinu, los líderes ya intelectuales de Joseon permanecieron resentíos colos manchúes, a quien consideraben bárbaros.[15] Muncho depués de sometese a los Qing, la corte de Joseon y munchos intelectuales coreanos siguíen usando los periodos de la dinastía Ming, como cuando un eruditu marcó 1861 como "l'añu 234 de Chongzhen".[19]

Periodu tardíu de Joseon[editar | editar la fonte]

Surdimientu de los Silhak y renacencia de Joseon[editar | editar la fonte]

Semeya de Kim Yuk (1570-1658) un filósofu tempranu de los Silhak de la dinastía Joseon
Fortaleza de Hwasong en Suwon

Dempués de les invasiones de Xapón y Manchuria, Joseon esperimentó un periodu de paz de cuasi 200 años. Joseon guardó'l surdimientu de los Silhak. El primer grupu d'eruditos de los Silhak abogó pola reforma integral del exame del serviciu civil, la tributación, les ciencies naturales y la meyora de les téuniques agropecuariu y agrícola. El so oxetivu yera reconstruyir la sociedá de Joseon dempués de ser afarada poles dos invasiones. Sol lideralgu de Kim Yuk, el ministru principal del rei Hyeonjong, la implementación de reformes resultó altamente ventaxosa tantu pa los ingresos del estáu como pa la suerte de los llabradores.

El conflictu de les faiciones fíxose particularmente intensu so los reinaos de los reis Sukjong y Gyeongjong, con importantes reveses rápidos de la faición gobernante, conocíos como * hwanguk * (lliteral 局, cambéu lliteral nel estáu de les coses), siendo daqué común. Como respuesta, los siguientes reis, Yeongjo y Jeongjo, xeneralmente escorrieron a los Tangpyeongchaek, una política pa caltener l'equilibriu y l'igualdá ente les faiciones.[20][21]

Los dos reis lideraron una segunda renacencia de la dinastía Joseon.[22][23] El nietu de Yeongjo, l'allumáu rei Jeongjo, promulgó delles reformes a lo llargo del so reináu, estableciendo en particular Gyujanggak, como una biblioteca real col fin d'ameyorar la posición cultural y política de Joseon y reclutar oficiales dotaos pa dirixir la nación. El Rei Jeongjo tamién encabezó iniciatives sociales coraxoses, abriendo posiciones del gobiernu a aquellos qu'enantes seríen escluyíos por cuenta de la so condición social. El Rei Jeongjo tenía los sofitu de munchos eruditos de los Silhak, que sofitaben el so poder regio. El reináu del Rei Jeongjo tamién vio la mayor crecedera y desenvolvimientu de la cultura popular de Joseon. Nesi momentu, el grupu d'académicos de los Silhak afalaba a los individuos a cavilgar sobre les tradiciones y l'estilu de vida del estáu, empecipiando los estudios de Corea qu'encetaron la so hestoria, xeografía, epigrafía ya idioma.

Gobiernu de families polítiques[editar | editar la fonte]

Dempués de la muerte del Rei Jeongjo, Joseon enfrentó problemes esternos ya internos difíciles. Internamente, la base de la llei y l'orde nacional debilitóse como resultáu de la política "Sedo" (gobiernu políticu) per parte de la familia política real.

El mozu rei Sunjo asocedió al rei Jeongjo en 1800. Cola muerte de Jeongjo, la faición Patriarca Intransixente tomó'l poder cola rexencia de la reina viuda Jeongsun, que la so familia tenía fuertes llazos colos Intransixentes, y empecipió una persecución de los católicos. Pero dempués del retiru y la muerte de la Reina Viuda, los Intransixentes fueron espulsaos ​​gradualmente y la faición d'Espediente, incluyida la familia de Kim Jo-sun, el padre de la reina, ganó'l poder. Gradualmente, los Andong Kims llegaron a apoderar el reinu.[24]

Cola dominación de los Andong Kims, empezó la era de "polítiques sedo" o regla política. El terrible llinaxe políticu que monopolizaba les posiciones vitales nel gobiernu, apoderaba la escena política ya intervenía na socesión del tronu. Estos reis nun teníen autoridá monárquica y nun podíen gobernar sobre'l gobiernu. El yangban d'otres families, acorviáu pol poder exercíu polos suegros, nun podía falar. A midida que el poder concentrar nes manes del llinaxe de la realeza real, hubo un desorde nel procesu de gobiernu y la corrupción volvióse desafranada. Grandes sumes ufiertar en sobornos a los llinaxes poderosos pa llograr puestos con rangu nominalmente altu. Inclusive los puestos de baxu rangu fueron mercaos y vendíos. Esti periodu, que tomó 60 años, vio la manifestación de la probeza severa ente la población coreana y les rebeliones incesantes en delles partes del país.

Externamente, Joseon volvióse cada vez más aislacionista. Los sos gobernantes trataron de llindar el contautu con países estranxeros.

Fin de la dinastía[editar | editar la fonte]

Heungseon Daewongun

En 1863, el Rei Gojong tomó'l tronu. El so padre, el rexente Heungseon Daewongun, gobernó por él hasta que Gojong llegó a la edá adulta. A mediaos de la década de 1860, el rexente foi'l principal defensor del aislacionismo y el preséu de la persecución de católicos nativos y estranxeros, una política que condució direutamente a la campaña francesa contra Corea en 1866. Los primeros años del so gobiernu tamién fueron testigos d'un gran esfuerciu pa restaurar el dilapidado Palaciu Gyeongbok, l'asientu de l'autoridá real. Mientres el so reináu, el poder y l'autoridá de les families polítiques como los Andong Kims menguaron drásticamente. Pa desfacer de les families de Andong Kim y Pungyang Cho, promovió persones ensin faer referencia a afiliaciones polítiques o de partíos políticos, y p'amenorgar les cargues de la xente y solidificar les bases de la economía de la nación, reformó'l sistema d'impuestos. En 1871, les fuercies estauxunidenses y coreanes enfrentar nun intentu estauxunidense de "diplomacia de cañoneras" tres l'incidente del xeneral Sherman en 1866.

En 1873, el rei Gojong anunció la so asunción al gobiernu real. Col posterior retiru de Heungseon Daewongun, la futura Reina Min (más tarde llamada Emperatriz Myeongseong) llogró un gran poder na corte, asitiando a la so familia en puestos d'alta corte.

Xapón, dempués de la Restauración Meiji, adquirió teunoloxía militar occidental y forzó a Joseon a roblar el Tratáu de Kanghwa en 1876, abriendo tres puertos pa comerciar y otorgar extraterritorialidad a los xaponeses. Port Hamilton foi ocupada pola marina británica en 1885.

Emperador Gojong

Munchos coreanos despreciaron les influencies xaponés y estranxeru sobre la so tierra y el gobiernu corruptu y opresivo de la dinastía Joseon. En 1881, Byeolgigun, una moderna unidá militar d'élite, formar con entrenadores xaponeses. Los salarios de los otros soldaos fueron reteníos y en 1882 los soldaos atacaron a los oficiales xaponeses ya inclusive obligaron a la reina a abellugase nel campu. En 1894, la Revolución Llabradora de Donghak vio a los granxeros llevantase nuna rebelión masiva, col líder llabrador Jeon Bong-jun ganando a les fuercies del gobernante local Jo Byong-gap na batalla de Go-bu el 11 de xineru de 1894; dempués de la batalla, les propiedaes de Jo fueron apurríes a los llabradores. Pa mayu, l'exércitu llabrador llegara a Jeonju, y el gobiernu de Joseon pidió ayuda al gobiernu de la dinastía Qing pa poner fin a la revuelta. Los Qing unviaron 3.000 soldaos y los rebeldes axustaron una tregua, pero'l xaponeses consideraron que la presencia Qing yera una amenaza y unviaron 8,000 tropes xaponeses, tomaron el Palaciu Real en Seúl ya instalaron un gobiernu pro-xaponés el 8 de xunu de 1894. Esto llueu s'intensificó na Primer Guerra Sino-Xaponesa (1894-1895) ente Xapón y la China Qing, que se llibró principalmente en Corea.

La emperatriz Myeongseong (conocida como "Reina Min"[25]) intentara compensar la interferencia xaponesa en Corea y taba considerando recurrir al Imperiu rusu o a China en busca de sofitu. En 1895, la emperatriz Myeongseong foi asesinada por axentes xaponeses.[26][26] El ministru xaponés en Corea, el teniente xeneral Vizconde Miura, cuasi de xuru orquestó la intriga na so contra. Un grupu d'axentes xaponeses[26] entró nel Palaciu Real de Gyeongbokgung en Seúl, que taba baxu control xaponés,[26] y la Reina Min foi asesinada y el so cuerpu profanáu na ala norte del palaciu.

Los Qing reconocieron la derrota nel Tratáu de Shimonoseki (17 d'abril de 1895), que garantizaba oficialmente la independencia de Corea de China. Foi un pasu importante pa Xapón ganando hexemonía rexonal en Corea. La corte de Joseon, primida pola invasión de grandes potencies, sintió la necesidá de reforzar la integridá nacional y declaró l'Imperiu Coreanu, xunto cola Reforma Gwangmu en 1897. El Rei Gojong asumió'l títulu d'Emperador p'afirmar la independencia de Corea. Amás, Corea busco a otres potencies estranxeres pa consiguir teunoloxía militar, especialmente Rusia, pa defendese de los xaponeses. Téunicamente, 1897 marca'l final del periodu de Joseon, una y bones el nome oficial del imperiu foi camudáu; sicasí, la dinastía Joseon siguiría reinando, anque alteriada per Xapón y Rusia.

Nuna serie complicada de maniobres y contra maniobres, Xapón fixo recular a la flota rusa na Batalla de Port Arthur en 1905. Cola conclusión de la Guerra Ruso-Xaponesa de 1904-1905 col Tratáu de Portsmouth, el camín taba abiertu pa Xapón pa tomar el control de Corea. Dempués de la firma del Tratáu de Protectoráu en 1905, Corea convertir nun protectoráu de Xapón. Prince Itō foi'l primer residente xeneral de Corea, anque foi asesináu pol activista independentista coreanu An Jung-geun en 1909 na estación de tren de Harbin. En 1910, l'Imperiu xaponés finalmente se anexonó Corea.

Gobierno[editar | editar la fonte]

La dinastía Joseon yera una monarquía altamente centralizada y una burocracia neoconfuciana empobinada pol Gyeongguk daejeon, una especie de constitución de Joseon.

Rei[editar | editar la fonte]

El tronu de Phoenix del rei de Joseon en Gyeongbokgung
Estandarte real del Rei de Joseon

El rei tenía autoridá absoluta, pero'l so poder real variaba según les circunstancies polítiques. Taba obligáu pola tradición, los precedentes establecíos polos reis anteriores, Gyeongguk daejeon y les enseñances confucianes. El rei ordenaba llealtá absoluta de los sos oficiales y súbditos, pero tamién s'esperaba que los oficiales persuadieren al rei pel camín correutu si pensábase qu'esti postreru taba equivocáu. Pensóse que los desastres naturales deber a les falles del rei, y poro, los reis de Joseon yeren bien sensibles a los sos escurrimientos. Cuando hubo una seca severa o una serie de desastres, el rei de cutiu solicitaba formalmente crítiques tantu de los funcionarios como de la ciudadanía, y tou lo que dicíen o escribíen taba protexíu contra l'enxuiciamientu en tales casos (anque había poques esceiciones).

La comunicación direuta ente'l rei y la xente común foi posible al traviés del sistema de pidimientu escritu sangeon (상언; 上言) y el sistema de pidimientu oral gyeokjaeng (격쟁; 擊 錚). Al traviés del sistema de pidimientu oral de gyeokjaeng, los plebeyos podíen cutir un gong o un tambor frente al palaciu o mientres les procesiones públiques del rei p'apelar les sos quexes o presentar un pidimientu direutamente al rei. Esto dexó qu'inclusive los miembros analfabetos de la sociedá de Joseon fixeren un pidimientu al rei. Más de 1.300 rollos tán rellacionaos col gyeokjaeng y tán rexistraos nel Ilseongnok.[27][28][29]

Oficiales[editar | editar la fonte]

Los funcionarios del gobiernu taben clasificaos en 18 niveles, que diben dende'l primer rangu cimeru (정 1 품, 正 一 品) al rangu novenu que yera'l más inferior (종 9 품, 從 九品); los cargos llográbense basaos na antigüedá y promoción, que se llograba al traviés del decretu real basáu nel exame o encamientu. Los funcionarios del primer rangu cimeru al tercer rangu xerárquicu usaben túniques coloraes, ente que los del tercer rangu menor al sestu rangu menor vistíen d'azul y los de baxo vistíen túniques verdes.[30]

Un funcionariu del gobiernu referir a daquién qu'ocupó un tipu d'oficina que-y dio al so titular un estatus de yangban, una nobleza semi-hereditaria que yera efeutiva por trés xeneraciones. Pa convertise en tal funcionariu, unu tenía que pasar una serie d'exámenes de gwageo. Había tres tipos d'exámenes de gwageo: lliterariu, militar y misceláneo, ente los cualos la ruta lliteraria yera la más prestixosa. (Munchos de los mensaxes clave qu'inclúin tolos mensaxes censorates taben accesibles namái a los funcionarios que fixeron l'exame lliterariu.) Nel casu de la ruta lliteraria, había una serie de cuatro pruebes, los cuatro pruebes teníen de cumplise pa poder calificar y convertise nun funcionariu . 33 candidatos teníen de ser escoyíos d'esta manera tomando l'exame final ante'l rei pal allugamientu. El candidatu col puntaje más altu sería designáu pa un puestu de sestu rangu xuvenil (un saltu de seis rangos). Dos candidatos coles siguientes dos puntuaciones más altes seríen nomaos pa un puestu de séptimu rangu xuvenil. Siete candidatos coles siguientes puntuaciones más altes seríen asignaos al octavu rangu xuvenil, ente que los 23 candidatos restantes llograríen el novenu rangu xuvenil, el más baxu de los 18 rangos.

Los funcionarios de primer rangu cimeru, primer rangu inferior, y segundu rangu cimeru fueron trataos con "dae-gam" (대감, 大 監) honoríficos, ente que los de segundu rangu inferior y tercer rangu cimeru fueron trataos como "Yeong-GAM" honoríficos ( 영감, 令 監).[31] Estos funcionarios vistíos de colloráu, colectivamente llamaos "dangsanggwan" (당상관, 堂上,), participaron na decisión de les polítiques gubernamentales asistiendo a les xuntes del gabinete. El restu de los oficiales clasificaos llamábense "danghagwan" (당하관, 堂 下官).

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «조선», 조선 
  2. Lee,, Seokwoo (2016). The Making of International Law in Korea: From Colony to Asian Power, páx. 321. ISBN 978-9004315785.
  3. Kim, Hyunjin. Ethnicity and Foreigners in Ancient Greece and China, páx. 140.
  4. Kang, Jae-eun (2006). The Land of Scholars: Two Thousand Years of Korean Confucianism, páx. 177. Consultáu'l 7 d'agostu de 2015. "Yi Seong-gye issued a royal edict to proclaim the name of the new dynasty to "Joseon" and issued amnesty to all criminals who opposed the transition in dynasty. The statement by Taizu about "only the name of Joseon is beautiful and old" naturally refers to Gija Joseon."
  5. Richard Rutt. (September 1999). Korea. ISBN 0-7007-0464-7.
  6. John W. Hall. (27 d'abril de 1990). The Cambridge history of Japan 3. ISBN 0-521-22354-7.
  7. 박영규 (2008). 한권으로 읽는 세종대왕실록. ISBN 89-01-07754-X.
  8. «King Sejong the Great And The Golden Age Of Korea». asiasociety.org (19 d'agostu de 2008). Consultáu'l 27 de payares de 2009.
  9. Ebrey, Patricia; Walthall, Ann (2013) East Asia: A Cultural, Social, and Political History, Volume II: From 1600, páx. 255. Consultáu'l 15 de xunetu de 2015.
  10. Hawley, Samuel (2005). The Imjin War. Japan's Sixteenth-Century Invasion of Korea and Attempt to Conquer China, páx. 195f.. ISBN 89-954424-2-5.
  11. Turnbull, Stephen (2002). Samurai Invasion. Japan's Korean War 1592–98, páx. 244. ISBN 0-304-35948-3.
  12. Roh, Young-koo (2004). «Yi Sun-shin, an Admiral Who Became a Myth». The Review of Korean Studies 7 (3):  p. 13. http://www.dbpia.co.kr/view/ar_view.asp?arid=1160451. 
  13. 13,0 13,1 13,2 13,3 Ebrey, Walthall & Palais 2006, p. 349.
  14. Kennedy 1943 (leader of the expedition); Ebrey, Walthall & Palais 2006, p. 350 (number of troops).
  15. 15,0 15,1 Larsen 2008, p. 36.
  16. Ebrey, Walthall & Palais 2006, p. 350.
  17. Lee & de Bary 1997, p. 269.
  18. Larsen 2008, p. 36; Ebrey, Walthall & Palais 2006, p. 350.
  19. Kim Haboush 2005, p. 132.
  20. «탕평책», 탕평책 
  21. 이성무 (12 de payares de 2007). 조선당쟁사 2 탕평과 세도정치: 숙종조~고종조. ISBN 9788989354833.
  22. A Brief History of Korea (n'inglés). ISBN 9788973006199. Consultáu'l 23 d'avientu de 2016.
  23. Beirne, Paul El so-un and His World of Symbols: The Founder of Korea's First Indigenous Religion (n'inglés). ISBN 9781317047490. Consultáu'l 23 d'avientu de 2016.
  24. 오영교 (25 de xunetu de 2007). 세도정권기 조선사회와 대전회통. ISBN 9788984943131.
  25. Characteristics of Queen of Corea The New York Times November 10, 1895
  26. 26,0 26,1 26,2 26,3 Park Jong-hyo (박종효), former professor at Lomonosov Moscow State University (1 de xineru de 2002). (en Korean)Dong-a Ilbo (508):  páxs. 472 ~ 485. http://www.donga.com/docs/magazine/shin/2004/11/09/200411090500053/200411090500053_1.html. 
  27. «Ilseongnok: Records of Daily Reflections». UNESCO. Consultáu'l 6 d'avientu de 2017.
  28. Injae, Llei; Miller, Owen; Jinhoon, Park; Hyun-Hae, Yi (2014) Korean History in Maps (n'inglés), páx. 93. ISBN 9781107098466. Consultáu'l 6 d'avientu de 2017.
  29. «상언격쟁». Korea Creative Content Agency. Consultáu'l 6 d'avientu de 2017.
  30. Gyeongguk daejeon
  31. Kyujanggak Institute for Korean Studies, "About Rank of Joseon Officials"