Olmeca

De Wikipedia
Cabeza olmeca N° 1 de La Venta

La cultura olmeca ye'l nome de la civilización que se desenvolvió mientres el Periodu Preclásicu Mediu. Anque s'atoparon muertes de la so presencia n'amplies zones de Mesoamérica, considérase que'l área nuclear olmeca — zona metropolitana— abarca la parte sureste del estáu de Veracruz y l'oeste de Tabasco.Nesi sentíu, ye necesariu faer l'aclaración de que'l etnónimo olmeca foi-yos impuestu polos arqueólogos del sieglu XX, y nun tien de ser confundíu col de los olmeca-xicalancas, que fueron un grupu que florió nel Epiclásico en sitios del centru de Méxicu, como Cacaxtla.

Mientres enforma tiempu consideróse que la olmeca yera la cultura madre de la civilización mesoamericana.[1] Sicasí, nun ta claro'l procesu que dio orixe al estilu artísticu identificáu con esta sociedá, nin hasta qué puntu les traces culturales que se revelen na evidencia arqueolóxica son creación de los olmeques del área nuclear. Sábese, por casu, que dalgunos de los atributos puramente olmeques pudieren apaecer, primero en Chiapas o nos Valles Centrales d'Oaxaca. Ente otres duldes que tán pendientes de respuesta definitiva, ta la cuestión de los numberosos sitios acomuñaos a esta cultura na Depresión de la Balses (centru de Guerrero). Sía cual fuera l'orixe de la cultura olmeca, la rede d'intercambios comerciales ente distintes zones de Mesoamérica contribuyó al espardimientu de munchos elementos culturales que son identificaos cola cultura olmeca, incluyíos el cultu a los montes y a les cueves; el cultu a la Culiebra Emplumada, como deidá acomuñada a l'agricultura, el simbolismu relixosu del jade y, inclusive, el mesmu estilu artísticu, que foi reelaborado intensamente nos sieglos posteriores a la declinación de los principales centros d'esta sociedá.

Xacimientos arqueolóxicos nel área nuclear olmeca.

Área d'asentamientu olmeca[editar | editar la fonte]

Con tou y que la cultura olmeca tuvo un espardimientu qu'algamó la mayor parte de Mesoamérica —sacante na rexón de Occidente, que siguió un desenvolvimientu cultural más o menos autónomu hasta finales del Preclásicu—, una de les rexones onde s'atoparon les evidencies más clares de la presencia d'esta cultura ye la parte sur de la Llanura Costera del Golfu de Méxicu, entendida ente los ríos Papaloapan y Grijalva, que correspuende a la metá norte del Ismu de Tehuantepec. Anguaño, esta zona correspuende al sureste del estáu de Veracruz y el poniente de Tabasco. Trátase d'una zona d'un clima templáu y bien húmedu, condiciones climatolóxiques que de xuru tuvo tamién na antigüedá precolombina.

L'área nuclear olmeca ye irrigada per caudalosos ríos que baxen de les estribaciones de la Sierra Madre d'Oaxaca y la Sierra Madre Oriental, como'l Coatzacoalcos, San Juan y Tonalá. Por cuenta de el mugor de la zona y de les fontes d'estos ríos, en temporada d'agües les llenes de les corrientes son una constante. Anque na actualidá la vexetación d'esta rexón de la República Mexicana foi llargamente modificada pola aición del home, d'antiguo tuvo recubierta por una trupa selva tropical, que yera l'hábitat de numberoses especies que na actualidá atópense a puntu de sumir nel territoriu mexicanu, ente elles el xaguar, les aves de plumaxes preciosos como guacamayas y quetzales; reptiles de diverses especies, y mamíferos como'l tapir.

El Señor de Les Llimes.

La rexón tien suelos ricos en humus y d'espesures considerables. El petroleu crudo brota a flor de suelu ente la vexetación. Sicasí, escarez de munchos de los materiales que son carauterísticos de los oxetos d'estilu olmeca atopaos nesta zona y n'otres partes de Mesoamérica. Ente ellos inclúyese la obsidiana, el jade, la serpentina y el cinabriu. Pa llograr piedra sólida pa los sos materiales, los habitantes d'esta rexón recurrieron a les canteres de la Sierra de los Tuxtlas —conocida tamién como sierra de Santa Martha o de San Andrés—, que-yos aprovieron de basaltu y otres roques volcániques qu'emplegaron na construcción y na escultura. Sicasí, estes fontes de materiales pedreses atopar a más de cien quilómetros de distancia al respective de sitios como San Llorienzo y La Venta, lo que puede dar una idea del nivel d'organización que se riquir pa treslladar —ensin animales de carga y sobre un suelu buelguizu— esos monolitos que se pesen en decenes de tonelaes, hasta los centros políticos de la cultura olmeca.

La pallabra "olmeca" significa "habitantes de la rexón del hule" y foi utilizada polos azteques pa nomar a dellos pueblos, étnica y lingüísticamente diversos, qu'ocuparon la rexón de Veracruz y Tabasco al traviés de los sieglos. El nome que se daben a sigo mesmos a quien llamamos olmeques desconozse. Esta cultura duró siete siglos y mediu y pertenez al horizonte preclásicu (2 500 a. de N.Y. a 200 d. de N.Y.) del pasáu mesoamericanu.

Sol términu "olmeca" fueron arrexuntaes dos realidad: un pueblu de la rexón del Golfu y un estilu artísticu. L'estilu olmeca puede trate afiguráu en peñes, cueves, escultures grandes y chiques y oxetos de folla que s'atopen tremaos por tou Mesoamérica. De Jalisco a Costa Rica, pasando por Guerrero, Chiapas, Oaxaca, l'Altiplanu Central y la mariña del Golfu, atopáronse imáxenes de neños-xaguares y otres traces propies del arte olmeca. Créese que la dispersión d'esti estilu artísticu deber a que los pueblos del Golfu crearon una amplia rede d'intercambios con otres poblaciones alloñaes. D'esta miente, los símbolos y formes olmeques integrar a les espresiones artístiques d'otres zones mesoamericanes.

Coles mesmes, llámase-y olmeca a la "cultura madre" de Mesoamérica porque nestes primeres sociedaes diose entamu a delles práutiques culturales que s'integraron dafechu a la cultura mesoamericana, como l'usu d'un patrón urbanu d'asentamientu, l'establecimientu d'una sociedá teocrática, ente otres.

Cabeza olmeca N° 6 de San Llorienzo, nel Muséu Nacional d'Antropoloxía.

Historia[editar | editar la fonte]

Envalórase que los nicios más antiguos de la cultura olmeca son d'alredor de 1200 e. C., y los más recién son aproximao del añu 400 e. C. La civilización olmeca constituyóse principalmente alredor de 3 centros ceremoniales: San Llorienzo, La Venta y Trés Zapotes, amás de manifestase n'otros sitios como Llaguna de los Cuetos.

San Llorienzo[editar | editar la fonte]

El centru olmeca más antiguu rexistráu ye'l de San Llorienzo (1150 e. C. aprox.), conceyu de Texistepec, asitiáu na cuenca del ríu Coatzacoalcos, nel estáu de Veracruz. L'entamu del florecimientu de la cultura olmeca nesti sitiu empezó alredor del añu 1150 e. C., dómina de la que daten la mayor parte de les escultures y elementos arquiteutónicos que caractericen a la cultura olmeca, munchos de los cualos caltiénense nel sitiu. San Llorienzo foi escaláu nel añu 900 e. C., y les escultures monumentales sufrieron un intentu de destrucción; dalgunes soterráronse, y otres fueron treslladaes al centru ceremonial La Venta.

Pirámide principal de La Venta, la pirámide más antigua de Mesoamérica.

La Venta[editar | editar la fonte]

Foi'l centru ceremonial más importante de los olmeques. Esta antigua ciudá estremar por representar el primer trazu arquiteutónicu planiáu nel Méxicu antiguu, la so arquiteutura monumental de tierra, el so gran mancomún escultóricu y les sos ufriendes de jade, al igual que poles sos ufriendes masives, úniques nel mundu prehispánicu. Pela redolada de La Venta atopáronse muertes culturales que daten de 1750 antes de Cristu, anque la ocupación principal concentrar ente'l 1200 y el 400 antes de Cristu.[2] Cuenta cola pirámide más antigua de Mesoamérica y tamién s'atoparon cabeces colosales y tronos, que merecen especial reconocencia pol fechu de que pa construyiles, tuvieron que ser tresportaos los enormes bloques de basaltu dende la Sierra de los Tuxtlas, a decenes de quilómetros d'ende, yá que por ser una zona pantanoso y arenoso, nun había piedres. Créese que pudo llegar a allugar hasta a 18.000 habitantes.

Trés Zapotes[editar | editar la fonte]

Altar N° 5 de La Venta

El centru ceremonial de Trés Zapotes foi'l postreru en desenvolvese. Ye'l más conocíu porque foi'l que sobrevivió hasta una dómina más cercana, pero la civilización olmeca que se desenvolvió equí foi una cultura yá en decadencia, non la rellumanza que vivió nos centros ceremoniales anteriores.

Estos centros ceremoniales teníen función de ciudaes, y nellos construyeron edificaciones de tierra y adobe, polo cual perduraron pocos restos. Construyéronse montículos con templos na parte cimera, lo que podía considerase como un precursor de les pirámides mesoamericanes. Tamién construyeron edificaciones en redol a patios centrales, carauterísticos de les civilizaciones posteriores na zona. Dende'l 900 e. C. esisten pruebes de sópitos cambeos políticos; como amuesa, l'intentu de destrucción de delles de les cabeces olmeques.

Si pa la mayoría de los especialistes como Michael D. Coe o Richard Diehl, la cultura olmeca ye orixinaria de la mariña del Golfu (ZMO: Zona Metropolitana Olmeca), pa la escuela francesa promovida por Christine Niederberger[3] y desenvuelta en particular por Caterina Magni,[4] la cultura olmeca apaez como un conxuntu multiétnicu y plurilingüístico que s'estiende sobre la mayor parte de Mesoamérica dende 1200 hasta 500 e. C.

La presencia olmeca certificar en Méxicu (mariña del Golfu, mariña del Pacíficu y altiplanu central), principalmente na zona costera del Golfu de Méxicu ente los ríos Papaloapan y Grijalva, pero tamién en llugares como Chalcatzingo (Morelos), Teopantecuanitlán (Guerrero).

Más allá de les fronteres mexicanes, muertes d'una presencia olmeca atópase en Guatemala (Takalik Abaj), Belize, El Salvador, Hondures, y Nicaragua.

Relixón[editar | editar la fonte]

Mascara de Xaguar

La so relixón desenvolvió toles temes importantes atopaos nos cultos posteriores. Teníen una relixón politeísta, gran númberu de los sos dioses yeren rellacionaos cola agricultura y otros elementos como'l sol, l'agua, los volcanes, etc.

El centru de la so relixón y cultu ye'l xaguar, y apaez representáu na iconografía olmeca. Representábase-y cola carauterística boca olmeca, de forma trapezoidal, coles comisuras escontra baxo y el llabiu cimeru bien engrosáu. En munchos casos con caniles bien pronunciaos, adornos supraciliares y el craniu fendíu. Siempres apaez representáu de la mesma manera. Nun se sabe qué tipu de dios pudo ser. Créese que pudo ser l'orixe del dios de l'agua, que se va desenvolver darréu en munchos puntos de Mesoamérica.

Hai munchos animales consideraos dioses, como'l caimán, sapos, reptiles, tolos animales de la zona. De normal, apaecen entemecíos ente ellos, cabeces d'unos y cuerpos d'otros, creando seres mitolóxicos. N'ocasiones pa les sos representaciones relixoses tienden a l'astraición, colo cual nun se sabe esautamente qué pudo significar.

Créese que pudo ser una relixón dinástica, los sos dioses taríen rellacionaos direutamente colos gobernantes, colos señores de los centros ceremoniales, gobernantes con poderes sobrenaturales, descendientes direutos de les divinidaes.

Ye una relixón complexa, que nun se consiguió descifrar entá. Pero créese que pudo tener toa una doctrina aceptada pol pueblu, pa xustificar, esplicar y llexitimar a los llinaxes gobernantes, les desigualdaes sociales, les fuercies sobrenaturales y establecer venceyos ente éstes y los gobernantes. La relixón taría institucionalizada, con un cuerpu doctrinal y el so panteón. D'esta forma tamién los líderes gubernamentales utilizaben un símbolu d'una figura d'animal pa identificase.

Llingua y escritura[editar | editar la fonte]

Estatuilla de Tuxtla, escritura Epi-olmeca

Yá que la cultura olmeca foi la primer civilización en Mesoamérica, afírmase o s'especula que munchos llogros mesoamericanos tuvieron llugar per primer vegada nel senu de la so cultura. Ente otres coses, acreitar a los olmeques el desenvolvimientu del calendariu, la escritura y la epigrafía.

Créese que los olmeques fueron los primeros americanos en desenvolver una escritura de glifos pa representar la so llingua. Antes de los descubrimientos de 2002, el corpus principal d'inscripciones llargues constaba d'una docena d'inscripciones epigráficas, toes elles dataes ente 300 e. C. y el 530 d. C.[5] En 2002 afayóse una inscripción que data de 650 e. C.,[6] y en 2007 otra de 900 e. C.,[7] la cual supera n'antigüedá a la escritura zapoteca y convierte a la escritura olmeca na más antigua d'América.

Atopáronse ciertes inscripciones en dellos cercos que contienen glifos. Según dellos historiadores, una d'estos cercos cunta la vida d'un gobernante, pero inda nun llogra la unanimidá de la comunidá internacional. Ente 1991 y 1994 los llingüistes Terrence Kaufman y John Justeson llevaron a cabu un trabayu de desciframientu que los llevó a identificar la llingua de les inscripciones olmeques como una llingua mixe-zoque (mije-soke)sobremanera una llingua antecesora del proto-zoque y por tanto emparentada daqué más distantemente col proto-mixe. Esti desciframientu amuesa que los glifos son de fechu parte d'un silabariu

Arte olmeca[editar | editar la fonte]

L'arte olmeca yera bien complexu y tiénense munchos oxetos qu'entá se tán investigando. Los más importantes y conocíos son les Cabeces colosales olmeques que son un exemplu d'escultura monumental y una de les sos meyores representaciones artístiques.1 Créese que pueden representar a guerreros o a xefes. Conócense 17 exemplares, la mayoría d'ellos partíos ente'l Muséu d'Antropoloxía de Xalapa y el Parque Muséu La Venta. Cabeza olmeca exhibida nel muséu municipal de San Andrés Tuxtla.

Una carauterística llamativa d'estes cabeces colosales ye la marcada apariencia negroide, lo que llevó a distintes conxetures. Llanzáronse hipótesis, dempués refugaes, que suxuren dellos contactos interoceánicos en tiempos antiguos. Los nueve primeres cabeces que s'atoparon, taben en San Llorienzo, pero treslladar a La Venta, onde fueron soterraes. Créese que podríen representar cabeces de los sos dioses —d'ende l'enterramientu— o de xefes, que se soterraron cuando éstos morrieron. Créese que podríen tener traces idealizaes, felinos, y de ende esi aspeutu. Tamién se cree que son guerreros, y non dioses, polos cascos que lleven. Fueron esculpíes en basaltu traíu dende alloñaos llugares. Pesen delles tonelaes y dalgunes miden hasta cuatro metros d'altor.

Ente los animales que los sirvíen p'alimentu taben los tlacuaches, monos, guajolotes, venados, tapires, pavos monteses, peces, mariscos y aves acuátiques. Ye probable que tamién criaren abeyes pa llograr miel.

Economía[editar | editar la fonte]

El lluchador escultura olmeca

La economía de los olmeques taba basada nos productos agrícoles, colos que comerciaban, tantu ente ellos como con otros pueblos vecinos, sobremanera colos pueblos nómades, o con pueblos tan alloñaos xeográficamente d'ellos como pueden ser pueblos del país de Guatemala o de Méxicu central. Principalmente foi'l cultivu del maíz, amás del frijol, calabaza, cacáu, etc. Amás de qu'estos formaben parte de la so dieta ya incluyíense la carne de pexe, tortúes, venados y perros adomaos. El comerciu basar en llugares estremaos como guerreru, el valle de Méxicu, Oaxaca y la zona Maya.

Los Olmeques llevaben y traíen distintes mercancíes pa intercambiar colos demás grupos mesoamericanos, ente ellos l'hule de Tabasco y Veracruz.

Estes influencies nun son meres especulaciones, sinón qu'anguaño tenemos conocencia de les mesmes, polos afayos atopaos nos restos arqueolóxicos de les distintes cultures, apaeciendo nos mesmos motivos típicos de la civilización olmeca. La cual tuvo como base l'agricultura llamada de Raspia, que consistía en tomar una superficie y tomala pa semar de manera semiuniforme. Les bones colleches que llograben nos márxenes de los ríos; amás practicaben la caza, la pesca y la recueya. Pol allugamientu d'esta cultura la cual yera bien húmeda y llena de banzaos, yera bien favorable pa l'agricultura, una y bones les agües abondoses dexaben la crecida de los ríos, que fertilizaben les tierres.

Establecieron rutes de comerciu y asina llograron materies primes de gran valor, como'l jade, el cristal de roca, la obsidiana y la magnetita; los que tresformaron n'esllumantes mázcares, figurillas coles sos carauterístiques deformaciones, ornamientos y espeyos.

Polo tanto podemos deducir que los Olmeques fueron una civilización que sobrevivía gracies a l'agricultura como una base d'economía bien importante.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Canto López, Antonio, Apuntaciones sobre Mesoamérica, Ediciones de la Universidá Autónoma de Yucatán, Mérida, Yucatán, 1991, ISBN 968-6160-75-2
  2. Conaculta. «Zones arqueolóxiques de Méxicu». Consultáu'l 15 de marzu de 2012.
  3. Niederberger (1987), pp 745-750
  4. Magni (2003), pp 43-49
  5. T. Kaufmann & J. Justeson (2004): "Epi-Olmec", en Words's Ancient Languages, ISBN 0-521-56256-2
  6. Script Delivery: New World writing takes disputed turn
  7. Writing May Be Oldest in Western Hemisphere

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Bibliografía adicional[editar | editar la fonte]

  • Ramírez, Felipe (2004), "L'área metropolitana Olmeca y el so papel nun sistema estatal segmentario: el casu de Llaguna de los Cuetos y San Llorienzo"/En Revista del posgráu n'Estudios Mesoamericanos/Non. 6/FFyL/UNAM/Méxicu.
  • Ramírez, Felipe (2008). "Los Olmeques y la so influencia en Mesoamérica: ¿cuestión d'opinión o cuestión d'evidencia?"/N'El Mediterraneu americanu: población, cultura y hestoria/XXVII Mesa Redonda de la Sociedá Mexicana d'Antropoloxía/SMA-UNAM-IIA/Méxicu.
  • Ramírez, Felipe (2010). "Dioses y poder"/ N'Olmeca, the Most Ancient Civilization of the Americas, a Road to the Maya, Special Exhibitions Celebrating 400th Anniversary of Mexico-Japan Frienship, Gobiernu de Xapón, Embaxada de Méxicu en Xapón, INAH.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]