Guatemala

Coordenaes: 15°30′N 90°15′W / 15.5°N 90.25°O / 15.5; -90.25
De Wikipedia
Guatemala
estáu soberanu
bandera de Guatemala escudo de Guatemala (es) Traducir
Himnu nacional Himno Nacional de Guatemala (es) Traducir
Alministración
Nome oficial República de Guatemala
Capital Ciudá de Guatemala
Presidente de Guatemala Bernardo Arévalo de León (dende 15 xineru 2024)
Presidente de Guatemala Bernardo Arévalo de León (dende 15 xineru 2024)
Llingües oficiales castellanu
División
Rellaciones diplomátiques
Miembru de
Xeografía
Coordenaes 15°30′N 90°15′W / 15.5°N 90.25°O / 15.5; -90.25
Superficie 108,890 km² (puestu 106)
% agua 0,4%
Costes 400 km
Llenda con 1.687 km
Puntu más altu Volcán Tajumulco (es) Traducir
Puntu más baxu Mar Caribe
Demografía
Población 14,713,763 (2011 est.) hab. (2018)
Densidá Error d'espresión: Operador ( inesperáu hab/km²
Xentiliciu guatemalianu (masculín singular)
guatemaliana (femenín singular)
Esperanza de vida 73,409 años
IDH 0,627 (2021)
Tasa de fertilidá 3,211 (2014)
Economía
Moneda Quetzal
PIB nominal 86 053 079 767 $ (2021)
Bancu central Bancu de Guatemala
Más información
Dominiu d'Internet .gt
Códigu telefónicu +502
Códigu ISO 320 / GTM / GT
Estaya horaria UTC−06:00 y America/Guatemala (en) Traducir
guatemala.gob.gt
Cambiar los datos en Wikidata

Guatemala[10] (del náhuatl: Cuauhtemallan: "Territoriu de munchos árboles", o "País de munches viesques"), ye un país d'América Central, el más septentrional del ismu. Llenda al norte y occidente con Méxicu, al nororiente con Belize y el Mar Caribe, al sur col Océanu Pacíficu y al suroriente con Hondures y El Salvador.

Historia[editar | editar la fonte]

Guatemala ta asitiada dientro del área xeográfica conocida como Mesoamérica. Dientro de les sos llendes territoriales desenvolviéronse delles cultures. Ente elles la Civilización Maya que foi notable por llograr un complexu desenvolvimientu social.

La Civilización Maya sobresalió en delles disciplines científiques tales como l'arquiteutura, la escritura, un avanzáu cálculu del tiempu per mediu de les matemátiques y l'astronomía. El calendariu maya que según los historiadores, yera más precisu que'l calendariu gregorianu qu'utilizamos anguaño.

Yeren cazadores, llabradores, practicaben la pesca, adomaben animales como pavos y coríos; tresportar en canoes pa navegar pelos ríos y pa viaxar a les islles cercanes.

Tamién destacaron na pintura, la escultura, la orfebrería y la metalurxa del cobre, texíen l'algodón y la fibra de agave, desenvolvieron el más completu sistema d'escritura n'América prehispánica, ente los deportes que practicaben destácase'l xuegu de pelota, que mas qu'un xuegu yera una ceremonia.

El so desenvolvimientu n'inxeniería foi monumental, construyeron grandes metrópolis dende'l periodu Pre-Clásicu tales como los sitios de San Bartolo, Cival, Nakbé, El Mirador, na Cuenca del Mirador, Uaxactún, Tikal, Ceibal, Ríu Azul, Yaxhá, Dos Piles, Cancuén, Machaquilá, Aguateca, nes tierres baxes del Norte, asitiaes nel departamentu de Petén y Kaminal Juyú, nes tierres altes del altiplanu central, según Takalik Abaj nel departamentu de Retalhuleu, asitiáu na zona costera del Océanu Pacíficu.

A la llegada de los españoles al so territoriu, en 1524, los mayes del periodu clásicu (alredor del 800 d. C.) atopar nun periodu de decadencia. Los sos descendientes (provenientes de Tula) atopábense estremaos nun bon númberu de señoríos y/o ciudaes-estáu como:

Estes ciudaes lluchaben ente sigo, lo cual foi perbién aprovecháu polos españoles pa llograr una conquista con relativa facilidá.

Colonización española[editar | editar la fonte]

Semeya del conquistador Pedro de Alvarado cola Cruz d'Orde de Santiago.

En 1523 los conquistadores españoles llegaron pel oeste, provenientes de Méxicu, sol mandu del capitán Pedro de Alvarado, col enfotu de esplorar y colonizar los territorios de l'actual Guatemala. Enfrentáronse primero colos k'iches, y depués aliáronse de volao colos kaqchikeles, fundando'l so primer asentamientu'l 25 de xunetu de 1524 nes cercaníes de Iximché, capital de los kaqchikeles, villa que recibió por nome Santiago de los Caballeros de Guatemala n'honor al apóstol mayor.

El 22 de payares de 1527 esta ciudá foi treslladada al Valle de Almolonga (güei el barriu de San Miguel Escobar en Ciudad Vieja, Sacatepéquez), debíu al constante asediu que sufría polos ataques de los nativos. Ésta foi destruyida na madrugada del 11 de setiembre de 1541 por un ádene de folla y piedres que provieno del visu del Volcán d'Agua,[Nota 1] soterrando a la entós capital de la rexón y soterrando a la ciudá cola mayoría de los sos habitantes. Ente ellos tuvo la gobernadora doña Beatriz de la Cueva, vilba de Pedro de Alvarado. Esto obligó a que la ciudá fora de nuevu treslladada al cercanu Valle de Panchoy, unos 6 quilómetros agües abaxo, onde anguaño s'atopa la ciudá d'Antigua Guatemala. En 1543 foi creada l'Audiencia y Cancillería Real de Santiago de Guatemala, conocida a cencielles como Real Audiencia de Guatemala o Audiencia de les Llendes, yera'l más altu tribunal de la Corona española nel Reinu de Guatemala, nel actual territoriu de Guatemala, Belize, El Salvador, Hondures, Nicaragua y Costa Rica y l'estáu mexicanu de Chiapas.

Frai Bartolomé de las Casas[editar | editar la fonte]

Frai Bartolomé de las Casas: Procurador o proteutor universal de tolos nativos de les Indies y Obispu Eméritu de Chiapas

En payares de 1536 instalar en Santiago de Guatemala frai Bartolomé de las Casas, conocíu entós como'l Proteutor de tolos Indíxenes. El 2 de mayu de 1537 consiguió del gobernador Alfonso de Maldonado un compromisu, ratificáu'l 6 de xunetu de 1539 pol Virréi de Méxicu Antonio de Mendoza, que los nativos de Tuzulutlán nun seríen daos n'encomienda sinón que seríen vasallos de la Corona.[11] Les Cases, xunto con otros flaires como Pedro de Angulo y Rodrigo de Llatida, buscaron a cuatro indios cristianos y enseñáron-yos cantaraes cristianos onde s'espliquen coses básiques del Evanxeliu. Darréu encabezó una comitiva que traxo pequeños regalos a los indios (tisories, cascabeles, peñes, espeyos, collares de cuentes de vidriu...) ya impresionó al cacique, que decidió convertise al cristianismu y ser predicador de los sos vasallos. El cacique bautizar col nome de Juan. Los nativos consintieron que se construyera una ilesia pero otru cacique llamáu Cobán quemar. Juan, con 60 homes, acompañáu de Les Cases y Pedro de Angulo, van falar colos indios de Cobán y convéncenlos de les sos bones intenciones.[12]

En 1540, De les Cases visitó al rei Carlos I d'España y V del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu quien, esmolecíu pola situación de los indíxenes n'América y emprestando oyíos a les demandes de De les Cases y a les nueves idees del derechu de xentes espublizaes por Francisco de Vitoria, convocó al Conseyu d'Indies al traviés de Comisión de Valladolid o Xunta de Valladolid. De resultes de lo que s'aldericó, el rei Carlos I promulgó'l 20 de payares de 1542 les Lleis Nueves que prohibieron la esclavitú de los indíxenes y ordenaron que toos quedaren llibres de los encomenderos y fueren puestos so la proteición direuta de la Corona. A finales d'esi mesmu añu De les Cases terminó de redactar en Valencia la so obra más conocida, Perbreve rellación de la destrucción de les Indies, dirixida al príncipe Felipe, futuru rei Felipe II, entós encargáu de los asuntos d'Indies.[13]

Política y gobiernu[14][editar | editar la fonte]

Organización política[editar | editar la fonte]

La Constitución Política de Guatemala, en vigor dende'l 14 de xineru de 1986 y reformada el 30 de xineru de 1994, dexa afitao que'l poder executivu del país exércelu'l presidente de la República. Esti escuéyese, xunto col vicepresidente, pa cuatro años, ensin posibilidá de reeleición. Ellos dos, xunto colos ministros d'estáu, constitúin el Conseyu de Ministros. El poder llexislativu correspuénde-y al Congresu, formáu por 158 diputaos, escoyíos por sufraxu universal a nivel distrital y nacional pa un periodu de cuatro años. El múerganu cimeru del poder xudicial, pela so banda, ye la Corte Suprema de Xusticia, que vixila que denguna autoridá interfiera nes atribuciones de los tribunales. Ta formada por trece maxistraos, incluyíu'l presidente, que son nomaos pol congresu pa un periodu de cinco años.

Gobiernu[editar | editar la fonte]

El presidente del país ye Otto Pérez Molina, que tomó posesión del so cargu el 14 de xineru de 2012. La vicepresidenta ye Roxana Baldetti, y el presidente del Congresu ye Gudy Rivera. El Conseyu de Ministros ta formáu polos siguientes ministerios y los sos actuales titulares:

  • Defensa: Noé Anzueto Girón.
  • Gobernación: Mauricio López Boncilla.
  • Rellaciones Esteriores: Harold Caballeros.
  • Finances Públiques: Pavel Centeno.
  • Economía: Sergio de la Torre.
  • Enerxía y Mines: Erick Archila.
  • Educación: Cynthia del Águila.
  • Salú: Francisco Arredondo.
  • Agricultura: Efraín Medina.
  • Comunicaciones: Alejandro Sinibaldi.
  • Trabayu: Carlos Contreras.
  • Ambiente: Roxana Sobenes.
  • Cultura y Deportes: Carlos Batzin.

Partíos políticos y sindicatos[editar | editar la fonte]

Los principales partíos políticos son los que vienen darréu, acompañaos del nome del so secretariu/a xeneral.

  • Partido de Avanzada Nacional (PAN), Juan Gutiérrez.
  • Frente Republicano Guatemalianu (FRG), Fernando Pérez.
  • Centro de Aición Social, Mario Roderico Mizariegos.
  • Unión del Cambio Nacional (UCN), Mario Amilcar Estrada.
  • Unidad Revolucionaria Nacional Guatemaliana (URNG), Héctor Nuhila.
  • Unidad Nacional de la Esperanza (UNE), Jairo Flores.
  • Partido Unionista, Álvaro Arzú.
  • Visión con Valores (VIVA), Harold Caballeros López.
  • Alternativa Nueva Nación (ANN), Pablo Monsanto.
  • Victoria, Edgar Rivera Sagastume.
  • Partido Patriota (PP), Roxana Baldetti.
  • Encuentro por Guatemala, Nineth Montenegro.
  • Gran Alianza Nacional (GANA), Jaime Martínez Lohayza.
  • Movimiento político Winaq, Rigoberta Menchú.
  • Compromiso, Renovación y Orden (CREO), José Rodolfo Neutze.
  • Libertad Democrática Renovada (Líder), Manuel Baldizón.

D'ente los sindicatos del país destaquen, pela so importancia:

  • Unidad de Aición Sindical y Popular (UASP). El so secretariu xeneral ye Nery Barrios.
  • Confederación de Unidad Sindical de Guatemala (CUSG). El so secretariu xeneral ye Carlos Mansilla.
  • Confederación General de Trabajadores de Guatemala (CGTG). El so secretariu xeneral ye José Pinzón.
  • Unión Sindical de Trabajadores de Guatemala (UNSITRAGUA). El so principal cabezaleru ye Carlos Díaz.
  • Coordinadora Nacional Sindical y Popular (CNSP). El so secretariu xeneral ye Edwin Ortega.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Imaxe satelital de la República de Guatemala.

El so xeografía física ye en gran parte montascosa. Tien nidies sableres na so mariña del Pacíficu y planicies baxes al norte del país. Ye travesada na so parte central pola Cordal de los Cuchumatanes y parte de la Sierra Madre del Sur.

Alcuéntrase nel puestu númberu 107 na llista d'estensión territorial per países (Incluyendo llugares alministraos per otros países). A pesar de ser un país pequeñu en tamañu Guatemala ye escepcional en términos de diversidá biolóxica en comparanza a otros países y rexones

Con siete biomas, Guatemala asitiar nel primer llugar de Centro América tocantes a diversidá ecoregional, con 14 ecoregiones y en segundu llugar nel númberu total d'especies descrites, qu'inclúin mamíferos, reptiles, anfibios, aves y plantes, superáu namái por Costa Rica.

Economía[editar | editar la fonte]

Demografía[editar | editar la fonte]

La población del país, según el censu de 2021 del Instituto Nacional de Estadística, ye de 17 109 746 habitantes. Los más d'ellos, un 53%, son amerindios (principalmente del pueblu maya), un 42% mestizos y un 4% de blancos d'orixe européu, habiendo tamién un 1% de xente d'otros grupos étnicos non especificaos.

La población estimao pal 2011 de les mayores ciudaes del país ye la que figura na siguiente tabla:

Ciudá Población
Ciudá de Guatemala 990.750
Villa Nueva 514.335
Mixco 479.238
Cobán 224.104
San Pedro Carchá 214.372
San Juan Sacatepéquez 213.975
Escuintla 150.390
Quetzaltenango 150.334
Jalapa 142.912
Totonicapán 130.744

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Volcán Hunahpú, como lo conocíen los indíxenes guatemalianos

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. URL de la referencia: https://www.interpol.int/Member-countries/World. Editorial: Interpol. Data de consulta: 7 avientu 2017.
  2. URL de la referencia: https://www.opcw.org/about-opcw/member-states/. Editorial: Organización pa la Prohibición d'Armes Químiques. Data de consulta: 7 avientu 2017.
  3. URL de la referencia: https://www.iho.int/srv1/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=452&lang=en. Editorial: Organización Hidrográfica Internacional. Data de consulta: 8 avientu 2017.
  4. URL de la referencia: http://www.unesco.org/eri/cp/ListeMS_Indicators.asp.
  5. URL de la referencia: http://www.upu.int/en/the-upu/member-countries.html. Data de consulta: 4 mayu 2019.
  6. URL de la referencia: https://www.itu.int/online/mm/scripts/gensel8. Data de consulta: 4 mayu 2019.
  7. URL de la referencia: https://public.wmo.int/en/members/guatemala. Data de consulta: 26 mayu 2020.
  8. URL de la referencia: https://www.who.int/choice/demography/by_country/en/. Data de consulta: 21 xunetu 2020.
  9. URL de la referencia: https://www.wcoomd.org/-/media/wco/public/global/pdf/about-us/wco-members/list-of-members-with-membership-date.pdf. Data de consulta: 16 marzu 2024. Páxina: 2. Supports qualifier: data de principiu.
  10. 10,0 10,1 (2010) Cartafueyos Normativos. Nomes de los países del mundu y de les sos capitales y xentilicios. Uviéu: Academia de la Llingua Asturiana. ISBN 978-84-8168-500-8.
  11. Anabitarte, op.cit. p. 107
  12. Anabitarte, op.cit. p. 109
  13. «Espejo de la cruel y horrible tiranía española perpetrada en los Países Baxos por el tirano, el duque de Alba, y otros comandantes del rey Felipe II» (1620). Consultáu'l 25 d'agostu de 2013.
  14. Los datos recoyíos nesti apartáu tán sacaos del Anuario Iberoamericanu 2012 del Real Institutu Elcano y l'Axencia Efe. Disponible en http://www.anuarioiberoamericanu.es/

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Países d'América
Antigua y Barbuda | Arxentina | Les Bahames | Barbados | Belize | Bolivia | Brasil | Canadá | Chile | Colombia | Costa Rica | Cuba | Dominica | República Dominicana | Ecuador | Estaos Xuníos d'América | Granada | Guatemala | Guyana | Haití | Hondures | Méxicu | Nicaragua | Panamá | Paraguái | Perú | El Salvador | Saint Kitts y Nevis | Saint Lucia | San Vicente y Les Granadines | Surinam | Trinidá y Tobagu | Uruguái | Venezuela | Xamaica

Dependencies: Anguila | Les Bermudes | Islles Caimán | Clipperton | Guadalupe | Guyana Francesa | Groenlandia | Islles Malvines | Islles Turques y Caicos | Montserrat | Martinica | Puertu Ricu | Shag Rocks | Xeorxa del Sur y Sandwich del Sur