Presidente de Guatemala

De Wikipedia
Presidente de Guatemala
cargu públicu, cargu electu y cargu
Presidente de la República, xefe de Gobiernu y xefe d'Estáu
Titular Bernardo Arévalo de León dende 15 xineru 2024
Tratamientu Mr. President (en) Traducir y Excelencia (es) Traducir
Residencia Palacio Nacional de la Cultura (es) Traducir
Parte de Consejo de Ministros de Guatemala (es) Traducir
Xurisdicción Guatemala
Estáu Guatemala
Duración del cargu 4 años
Suplente Vicepresidente de Guatemala
Llista Anexo:Presidentes de Guatemala (es) Traducir
Sitiu web https://www.guatemala.gob.gt
Cambiar los datos en Wikidata

.


El Presidente de la República de Guatemala ye'l xefe d'Estáu y de gobiernu de Guatemala por mandatu del pueblu. L'actual Presidente de la República de Guatemala ye'l Lic. Jimmy Morales Cabrera. El so tratamientu oficial ye El Excelentísimo Señor Presidente Constitucional de la República de Guatemala.

El Presidente de la República actúa siempres en Conseyu de Ministros o de manera individual con cada ministru d'Estáu. El Presidente de la República ye'l Comandante Xeneral del Exércitu de Guatemala y Oficial Cimeru de la Policía Nacional Civil. Él representa la unidá nacional y tien de velar polos intereses de tola población de la República, amás ye'l Gran Maestre de la Orde del Quetzal y de toles condecoraciones del país.

El Presidente, Vicepresidente, los ministros, viceministros, secretarios, funcionarios y emplegaos públicos respeutivos integren l'Organismu Executivu y tienen prohibíu pola Constitución Política de la República el pertenecer a cualesquier partíu políticu. La sede del so Gobiernu atopar nel Palaciu Nacional de la Cultura, Zona 1 de la Ciudá de Guatemala y la so residencia oficial ye la Casa Presidencial, na cual vive cola Primer Dama o'l Primer Caballeru de la Nación y la so familia.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Mientres el gobiernu colonial español en Guatemala creóse'l cargu de Virréi de Nueva España que yera designáu de la mesma pol rei d'España. Depués de la disolución y posterior independencia de Guatemala, el 15 de setiembre de 1821, creóse'l cargu de Xefe Políticu Superior de la Provincia de Guatemala, siendo'l primer titular la brigada Gabino Gaínza.

Depués de l'anexón a Méxicu, creóse'l cargu de Xefe Cimeru del Estáu de Guatemala, siendo'l primer titular Alejandro Díaz Cabeza de Vaca, y el cargu tamién se caltuvo mientres l'anexón de Guatemala nes Provincies Xuníes del Centru d'América. En 1839, les Provincies eslleiéronse y creóse el cargu de Xefe d'Estáu del Estáu de Guatemala, y foi hasta'l 21 de marzu de 1847, cuando'l xeneral Rafael Carrera fundó la República de Guatemala y creó'l cargu de Presidente Constitucional de la República de Guatemala.

Requisitos[editar | editar la fonte]

Los requisitos pa optar al cargu de Presidente de la República de Guatemala y quien pueden faelo son:

  1. Los guatemalianos d'orixe que sían ciudadanos n'exerciciu; y #

Mayores de cuarenta años. De conformidá cola Constitución Política de la República de Guatemala.

Eleición[editar | editar la fonte]

El Presidente de la República, va ser electu pol pueblu pa un periodu improrrogable de cuatro años, por aciu sufraxu universal y secretu.

Mandatu presidencial[editar | editar la fonte]

Periodu Constitucional de 4 Años non prorrogables.

Funciones[editar | editar la fonte]

Les funciones del Presidente de la República de Guatemala, atópense establecíes nel artículu 183 de la Constitución Política de la República de Guatemala, son les siguientes:

  1. Cumplir y faer cumplir la Constitución y les lleis.
  2. Aprovir a la defensa y seguridá de la Nación, según al caltenimientu del orde públicu.
  3. Exercer el mandu de les Fuercies Armaes de Guatemala con toles funciones y atribuciones respeutives.
  4. Exercer el mandu de tola Fuercia Público.
  5. Sancionar, promulgar, executar y faer que s'executen les lleis.
  6. Dictar les disposiciones que sían necesaries nos casos d'emerxencia grave o de calamidá pública, teniendo de dar cuenta al Congresu nes sos sesiones inmediates.
  7. Presentar Proyeutos de Llei al Congresu de la República.
  8. Exercer el derechu de vetu con al respeutive de les lleis emitíes pol Congresu, salvo los casos en que nun sía necesaria la sanción del Executivu de conformidá cola Constitución.
  9. Presentar añalmente al Congresu de la República, al empecipiase'l so periodu de sesiones, informe escritu sobre la situación xeneral de la República y de los negocios de la so alministración realizaos mientres l'añu anterior.
  10. Someter añalmente al Congresu, pa la so aprobación con non menos de cientu venti díes d'anticipación a la fecha en que principiará l'exerciciu fiscal, per mediu del Ministeriu de Finances Públiques, el proyeutu de presupuestu que contenga en detalle los ingresos y egresos del Estáu. Si'l Congresu nun tuviera aconceyáu tendrá de celebrar sesiones estraordinaries pa conocer del proyeutu.
  11. Someter a la considerancia del Congresu pa la so aprobación, y antes de la so ratificación, los trataos y convenios de calter internacional y los contratos y concesiones sobre servicios públicos.
  12. Convocar al Organismu Llexislativu a sesiones estraordinaries cuando los intereses de la República demandar.
  13. Coordinar al traviés del Conseyu de Ministros la política de desenvolvimientu de la Nación.
  14. Presidir el Conseyu de Ministros y exercer la función de superior xerárquicu de los funcionarios y emplegaos del Organismu Executivu.
  15. Caltener la integridá territorial y la dignidá de la Nación.
  16. Dirixir la política esterior y les rellaciones internacionales, celebrar, ratificar y denunciar trataos y convenios de conformidá cola Constitución.
  17. Recibir a los representantes diplomáticos, según expedir y retirar el exequátur a les patentes de los cónsules.
  18. Alministrar la facienda pública con arreglu a la Llei.
  19. Exonerar de multes y recargos a los contribuyentes qu'haber incurríu nelles por non cubrir los impuestos dientro de los términos llegales por actos o omisiones nel orde alministrativu.
  20. Nomar y remover a los ministros d'Estáu, viceministros, secretarios y subsecretarios de la presidencia, embaxadores y demás funcionarios que-y correspuenda conforme a la Llei.
  21. Conceder xubilaciones, pensiones y montepíos de conformidá cola Llei.
  22. Conceder condecoraciones a guatemalianos y estranxeros.
  23. Dientro de los quince díes siguientes de concluyíu, informar al Congresu de la República sobre'l propósitu de cualquier viaxe qu'haber realizáu fora del territoriu nacional y alrodiu de los resultaos del mesmu.
  24. Someter cada cuatro meses al Congresu de la República per mediu del Ministeriu respeutivu un informe analíticu de la execución presupuestaria, pa la so conocencia y control.
  25. Toles demás funciones que-y asigne esta Constitución o la Llei.

Si nengunu de los candidatos llogra la mayoría absoluta va dar# en segunda eleición dientro d'un plazu non mayor de sesenta nin menor de cuarenta y cinco díes, cuntaos a partir de la primera y en día domingu, ente los candidatos que llograren les dos más altes mayoríes relatives.

Prohibiciones[editar | editar la fonte]

Nun pueden optar al cargu de Presidente de la República de Guatemala:

  1. El caudiellu nin los xefes d'un golpe d'Estáu, revolución armada o movimientu similar, qu'alteriara l'orde constitucional, nin quien de resultes de tales fechos asuman la Xefatura de Gobiernu;
  2. La persona qu'exerza la Presidencia o Vicepresidencia de la República cuando se faiga la eleición pa dichu cargu, o que la haber exercíu mientres cualquier tiempu dientro del periodu presidencial en que se celebren les eleiciones;
  3. Los parientes dientro de cuartu grau de consanguinidá y segundu d'afinidá del Presidente o Vicepresidente de la República, cuando esti postreru atópese exerciendo la Presidencia, y los de les persones a que se refier l'incisu primeru d'esti artículu;
  4. El que fuera ministru d'Estáu, mientres cualquier tiempu nos seis meses anteriores a la eleición;
  5. Los miembros del Exércitu, sacantes tean de baxa o en situación de retiru a lo menos cinco años antes de la fecha de convocatoria;
  6. Los ministros de cualesquier relixón o cultu; y #

Los maxistraos del Tribunal Supremu Eleutoral.

Prohibición a la reelección[editar | editar la fonte]

La persona que desempeñara mientres cualquier tiempu'l cargu de Presidente de la República de Guatemala por eleición popular, por dictadura o quien la exerciera por más de dos años en sustitución del titular, nun va poder volver desempeñalo en nengún casu.

La reelección o l'allongamientu del periodu presidencial per cualesquier mediu, son punibles de conformidá cola Llei. El mandatu que pretenda exercese va ser nulu.

Convocatoria a eleiciones, toma de posesión y juramentación[editar | editar la fonte]

La convocatoria a eleiciones xenerales y diputaos al Parllamentu Centroamericanu facer por mediu d'un decretu emitíu pol Tribunal Supremu Eleutoral, el 2 de mayu de cada añu eleutoral y tomar de posesión y juramentación del Presidente y del Vicepresidente de la República realiza cada 14 de xineru del añu en qu'empecipia'l periodu constitucional presidencial y llexislativu. Esto ye, tou rexir polo establecío na Llei Eleutoral y de Partíos Políticos.

El Presidente electu pa tomar posesión del cargu ye juramentado pol Presidente del Congresu de la República, asitiando la so manzorga sobre la Constitución, que de la mesma ye sosteníu pola Primer Dama, llevantando la so mano derecha y declaración la so aceptación ante'l xuramentu de rigor que-y ye fechu pol so homólogu de Llexislativu. Esi xuramentu ye'l siguiente:

Presidente del Congresu: Ciudadanu...
Xura usté ante Dios y pol so honor de ciudadanu de ser fiel, lleal y obediente a la Constitución Política de la República de Guatemala, cumplila y velar porque se cumpla.
Presidente electu: Sí, xurar.
Presidente del Congresu Xura usté fortalecer l'Estáu de Derechu y pal efeutu cumplir, respetar y velar pol cumplimientu de la lleis de la Nación.
Presidente electu: Sí, xurar.
Presidente del Congresu Xura usté cumplir con honor patriótico'l cargu de Presidente de la República pal cual direuta y popularmente electu.
Presidente electu: Sí, xurar.
Presidente del Congresu: Si asina lu facer la patria premiar , de lo contrario la historia y el pueblu de Guatemala van esixir y van demandar.
En nome del Congresu de la República y del pueblu de Guatemala equí representáu llegal, llexítima y solemne doi-y posesión del cargu de la Presidente de la República de Guatemala pal periodu...

Emblemes ya insinies presidenciales[editar | editar la fonte]

Los emblemes del poder executivu son los siguientes:

  • Banda Presidencial
  • Llave de la Constitución
  • Botón Presidencial

Per otru llau como lo define la Constitución Política de Guatemala el presidente ye'l Comandante y Xefe de les Fuercies Armaes polo qu'estes-y dan posesión del cargu. Según apurren:

  • Cayáu del Mandu Militar
  • Botón del Mandu Militar

Falta temporal o absoluta y llinia de socesión presidencial[editar | editar la fonte]

En casu de falta temporal o absoluta del Presidente de la República, sustituyir el Vicepresidente. Si la falta ye absoluta, el Vicepresidente desempeña la Presidencia hasta la terminación del periodu constitucional; y en casu de falta permanente de dambos, completa dichu periodu la persona que designe'l Congresu de la República, col votu favorable de les dos terceres partes del total de diputaos. Poro, la llinia de socesión presidencial que la siguiente manera:

# Cargu Titular
0 Presidente de la República |

Jimmy Morales Cabrera

1 Vicepresidente de la República Jafeth Cabrera Franco
2

Vacante

Secesión o remoción[editar | editar la fonte]

Les opciones pa cese o remoción del cargu de Presidente de la República son:

  1. Muerte o falta absoluta (Artículu 189 de la Constitución).
  2. Declaración per parte de dos tercios del total de diputaos del Congresu de la República si hai llugar o non a formación de causa contra'l titular del cargu (Artículu 165, lliteral h).
  3. Declaración d'incapacidá física o mental parte de dos tercios del total de diputaos del Congresu de la República con dictame previu d'una comisión de cinco médicos designaos pola Xunta Direutiva del Colexu respeutivu a solicitú del Llexislativu (Artículu 165, lliteral i).
  4. Por allongamientu del periodu presidencial, nes siguientes formes:
  • a) Per mediu del Congresu de la República, por aciu sesión por mayoría de votos de los diputaos (Artículu 165, lliteral g);
  • b) Per mediu de la Corte de Constitucionalidá, declarando la violación de la Constitución, por casu: el casu qu'asocedió col Presidente Jorge Serrano Elías el 01 de xunu de 1993; y, *c)

Per mediu del Ministeriu Públicu, exerciendo la persecución penal.

Comandante Xeneral del Exércitu de Guatemala[editar | editar la fonte]

El Presidente de la República ye'l Comandante Xeneral del Exércitu de Guatemala ya imparte los sos órdenes por conductu del Oficial Xeneral, Coronel o'l so equivalente nes Fuercies de Mar, que desempeñe'l cargu de Ministru de la Defensa Nacional.

Como tal les sos funciones de mandu tán dirixíes a la emisión de lineamientos xenerales, de calter estratéxicu, empobinaos a:

1) Aprovir a la Defensa y a la Seguridá de la Nación.

2) Caltener la independencia, la soberanía y l'honor de Guatemala.

Tien les atribuciones que-y señala la Constitución Política de la República de Guatemala y n'especial les siguientes, enmarcaes pol artículu 14 del Dto. 72-90 del Congresu de la República de Guatemala, Llei Constitutiva del Exércitu de Guatemala:

1) Decretar la movilización y desmovilización.

2) Otorgar los ascensos de la oficialidá del Exércitu de tiempu de paz y n'estáu de guerra o en situaciones equiparables a esti d'alcuerdu al reglamentu correspondiente.

3) Estender el títulu d'Oficial del Exércitu y el despachu respeutivu a los Caballeros Cadetes que se gradúen na Escuela Politéunica. A los ciudadanos guatemalianos graduaos n'escueles estranxeres en gocie de beca dada pol Ministeriu de la Defensa Nacional, namái conferirá-yos el despachu correspondiente.

4) Conferir condecoraciones y honores militares nos casos y formes establecíes pola llei respeutiva y demás lleis y reglamentos militares.

5) Conceder pensiones estraordinaries.

Presidente electu de Guatemala[editar | editar la fonte]

Presidente de Guatemala
cargu públicu, cargu electu y cargu
Presidente de la República, xefe de Gobiernu y xefe d'Estáu
Titular Bernardo Arévalo de León dende 15 xineru 2024
Tratamientu Mr. President (en) Traducir y Excelencia (es) Traducir
Residencia Palacio Nacional de la Cultura (es) Traducir
Parte de Consejo de Ministros de Guatemala (es) Traducir
Xurisdicción Guatemala
Estáu Guatemala
Duración del cargu 4 años
Suplente Vicepresidente de Guatemala
Llista Anexo:Presidentes de Guatemala (es) Traducir
Sitiu web https://www.guatemala.gob.gt
Cambiar los datos en Wikidata

El Presidente electu de la República de Guatemala, ye'l candidatu o candidata que ganó eleición presidencial en Guatemala, pero qu'entá nun hai juramentado al cargu como Presidente de la República de Guatemala. El presidente electu ye tamién el títulu honoríficu dau a esti individuu y caltién el títulu ente'l periodu qu'entiende la eleición presidencial y tomar de posesión.[1]

El títulu de Presidente electu dase dempués de la so victoria eleutoral, en casu de que nengún candidatu llogre más del 50% de los votos na primer vuelta que se realiza en xunu, va convocar a segunda vuelta eleutoral n'agostu. El ganador na segunda vuelta ye'l Presidente electu de la República, y ye quien sustitúi al Presidente en vez. L'actual presidente de la república, Jimmy Morales foi presidente electu dende'l 25 d'ochobre de 2015 hasta'l 14 de xineru de 2016. El próximu presidente electu va ser el ganador de les próximes eleiciones presidenciales, programaes pa 2019.[2]

En casu d'arrenunciu, muerte o falta absoluta del presidente electu, el vicepresidente electu va ser proclamáu presidente electu y va tomar posesión del cargu, quien darréu a juramentar al cargu tendrá de presentar una terna al Congresu de Guatemala por que nome al vicepresidente.[3]

Presidentes electos de la República[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]