Islla de Pascua

Coordenaes: 27°07′10″S 109°21′17″W / 27.1194°S 109.3547°O / -27.1194; -109.3547
De Wikipedia
Islla de Pascua
Situación
PaísBandera de Chile Chile
Rexón Rexón de Valparaíso
Provincia Provincia d'Islla de Pascua
Comuña Comuña d'Islla de Pascua
Tipu islla
Asitiáu en Océanu Pacíficu
Coordenaes 27°07′10″S 109°21′17″W / 27.1194°S 109.3547°O / -27.1194; -109.3547
Islla de Pascua alcuéntrase n'Océanu Pacíficu
Islla de Pascua
Islla de Pascua
Islla de Pascua (Océanu Pacíficu)
Islla de Pascua alcuéntrase n'Islla de Pascua
Islla de Pascua
Islla de Pascua
Islla de Pascua (Islla de Pascua)
Datos
Altitú media 242 m y 211 m
Puntu más altu Ma'unga Terevaka (es) Traducir
Superficie 164 km²
Población 7750
Noamáu por Pascua
Fusu horariu UTC−06:00
Llonxitú 24 km
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

Islla de Pascua (en idioma rapanui: Rapa Nui, «Rapa grande»[1]) ye una islla de Chile allugada na Polinesia, en mediu del océanu Pacíficu a 3700 km de Caldera.[2] Tien una superficie de 163,6 km², lo que la convierte na mayor de les islles del Chile insular, y una población de 5035 habitantes, concentraos en Hanga Roa, capital y únicu pobláu esistente na islla. La tierra habitada más cercana ye'l territoriu británicu de les Islles Pitcairn.

La islla ye unu de los principales destinos turísticos del país por cuenta de la so guapura natural y la so misteriosa cultura ancestral de la etnia rapanui, que'l so más notable muerte correspuende a enormes estatues conocíes como moái. Pa caltener felicidaes carauterístiques, el gobiernu alministra al traviés de Conaf el Parque nacional Rapa Nui, ente que la Unesco declaró esti parque como patrimoniu de la humanidá en 1995.[3]

Alministrativamente, forma, al pie de la despoblada islla Salas y Gómez, la comuña d'Islla de Pascua que forma la provincia d'Islla de Pascua, perteneciente a la Rexón de Valparaíso. Sicasí, una reforma constitucional —la llei 20193, publicada'l 30 de xunetu de 2007— estableció a la islla como un territoriu especial»,[4] de manera que'l so gobiernu y alministración van ser rexíos por un estatutu especial, contempláu na llei orgánica constitucional respeutiva, entá por dictase.

Toponimia[editar | editar la fonte]

Imaxe satelital de la islla de Pascua.

El nome tradicional que recibe esta islla correspuende al de Rapa Nui, que significa «Islla grande» nel idioma de los navegantes tahitianos que visitaben la islla nel sieglu XIX. El nome taría acomuñáu cola paecencia atopada polos tahitianos cola islla de Rapa, na actual Polinesia Francesa, y a la cual tamién conózse-y como Rapa Iti («Islla pequeña»). A pesar de ser d'orixe estranxeru, el nome de Rapa Nui ye consideráu comúnmente como la denominación dada polos nativos de la islla.[1] La pronunciación n'español ye la convencional pa la escritura, [ra.pa'nwi], ente qu'en rapanui suena [ɾa.pa'nu.i], pos siempres la r pronunciar con soníu nidiu (como en mázcara) y cada sílaba solamente puede tener una vocal.

Nel so idioma autóctonu, la islla antes yera conocida como Te pito o te henua, que significa «L'embelicu de la Tierra» y Matu ki te rangi, «Güeyos que miren al cielu». La denominación de Rapa Nui fíxose darréu estensiva n'otros idiomes pa denominar al pueblu aborixe y al so idioma, pero como una única pallabra, «rapanui».[5]

El nome d'islla de Pascua foi-y dau pol navegante neerlandés Jakob Roggeveen, que nun llargu viaxe empecipiáu en Texel y en saleando poles mariñes chilenes, afayar el 5 d'abril de 1722, fecha correspondiente al día de Pascua de Resurrección. Recibió asina'l nome de Paasch-Eyland nel neerlandés de la dómina,[6] que depués foi traducida al español como «islla de Pascua». Con esti nome y les sos traducciones ye como se conoz a la islla na actualidá. Los habitantes d'esti llugar, con independencia del so orixe étnicu, reciben el xentiliciu de pascuenses.

Nel so momentu, tamién recibió'l nome de islla de San Carlos[7] pol navegante español Felipe González Ahedo, que la denominó asina n'honor al rei Carlos III d'España. Sicasí, dichu nome cayó en desusu.

Historia[editar | editar la fonte]

D'alcuerdu a la información del Muséu antropolóxicu d'Islla de Pascua hai tres etapes de poblamientu de la islla de Pascua:

  1. Poblamientu tempranu: Poblamientu ente los años 400 y 1200, en que constrúin los centros ceremoniales ahu con o ensin moái.[8][9] Estudios recién refuguen la esistencia d'esti periodu.[10]
  2. Fase ahu moai: Del 1200 a 1680, en qu'empiecen los conflictos ente llinaxes y el cultu al tangata manu o home páxaru.[8][9] Estudios recién consideren qu'esti periodu ye cuando se colonizó la islla.[10]
  3. Fase huri moai: Dende 1680 hasta'l contautu colos navegantes occidentales.[8][9]

Esto ye coherente colos estudios antropolóxicos, arqueolóxicos, xenéticos y llingüísticos. Escontra 1200 empieza la etapa de mayor refinamientu de los ahu. Sigue muncho discutiniu respeuto de feches pero que Hotu Matua llegara en 1200 nun paez tar acorde a lo que se sabe hasta agora.[9]

Desenvolvimientu de la cultura pascuense[editar | editar la fonte]

Fastera del Rano Raraku con una serie de moáis, estatues creaes polos habitantes orixinarios o nativos de la islla.

Según la tradición oral, el pueblu rapanui llegaría dende una mítica islla llamada Hiva, siendo empuestos por Hotu Matu'a, el so primera ariki, o rei, escontra principios del segundu mileniu e. C.[10] D'alcuerdu a les investigaciones arqueolóxiques, l'orixe d'esta etnia provendría de la Polinesia, posiblemente dende les Islles Marqueses. Teoríes recién postulen que la islla de Rapa Iti sería la mítica Hiva,[nota 1] de la cual provendríen los ancestros de los nativos d'islla de Pascua, según la mitoloxía pascuense.[11]

La sociedá Rapanui, gobernada pol ariki, que reclamaba ascendencia direuta de los dioses, taba estremada en tribus y con clases bien estratificadas. Cada tribu ocupaba una zona, siempres con franxa costera (denominada en idioma rapanui Kāinga). La mayor parte de la población vivía escontra l'interior, al pie de les árees de cultivu. Na mariña establecíen centros relixosos, políticos y ceremoniales (como n'Anakena y Akahanga) y adoraben a los ancestros casi divinizaos representaos polos moái. Inda nun se sabe cómo se realizó la construcción y desplazamientu d'aquelles escultures, de les qu'esisten cerca d'un millar.

Decadencia y dominiu estranxeru[editar | editar la fonte]

Diverses espediciones llegaron a la islla de Pascua. Na imaxe, el barcu rusu Rurik ye recibíu polos pocos habitantes sobrevivientes.
Símbolos rongo rongo, supuestu sistema d'escritura aborixe.

Envalórase que la población de Rapa Nui sufrió una crisis de sobrepoblación nos sieglos XV y XVIII, lo que pudo provocar guerres ente les tribus cola consiguiente destrucción de los altares ceremoniales y l'abandonu de les canteres en que se tallaben los moái. Los nativos debieron de carecer dacuando la escasez d'alimentos y empezaron a vivir en cueves pa protexese de les incursiones de grupos enemigos, que n'ocasiones se realizaben al envís de prauticar el canibalismu.

Otres fontes consideren que les tribus de la ínsula empecipiaron una especie de competición por eregir el mayor númberu d'estatues moái, utilizándose grandes cantidaes de madera pa tresportales. Esti fechu llueu desaguó na deforestación del llugar, lo que torgó construyir canoes coles que poder pescar, provocando asina una guerra civil que remató cola llegada de la facción golpista al poder.[12]

Surde un nuevu ceremonial, el del Tangata manu ('home-páxaru'), en que los representantes de distintos clanes pertenecíen pa ser el primeru en volver del castru Motu Nui con un güevu de manu alifaz (el gaviotín pascuense) pal xefe de la so cla y asina convertilo n'home páxaru» per un añu y da-y al clan una posición preeminente mientres esi periodu.

Lo poco que se conoz de les tradiciones y costumes rapanui débese básicamente a los rellatos de les distintes espediciones europees realizaes nel pasáu. El primer contautu européu documentáu cola islla correspuende al realizáu pol holandés Jacob Roggeveen en 1722. La segunda ocasión en que los europeos visitaron la islla nun asocedería hasta 1770, cuando una espedición española sol mandu de Felipe González de Ahedo aportó a la islla y llevó a cabu'l primer mapa cartográficu de la mesma, bautizándola como islla de San Carlos, n'honor al rei Carlos III d'España, y tomando posesión de la mesma pa la Corona d'España. Na documentación ellaborada por González de Ahedo, apaecen per primer vegada dibuxos de los moáis. De la toponimia ellaborada por González de Ahedo, namái se caltién na actualidá'l nome de Punta Rosalía. Darréu, la islla foi visitada por otros europeos qu'utilizaron los mapes españoles, ente los que s'atopen James Cook (en 1774) y Jean-François de La Pérouse (en 1786). La islla de Pascua acabó convirtiéndose nun puntu de recalada pa los marinos que partíen de Suramérica en ruta escontra Oceanía.

Esclavitú y enfermedaes[editar | editar la fonte]

Especialmente dura pa los isleños foi la visita d'esclavistes peruanos que vendíen a los rapanui nel puertu del Callao.[13][14] Ente 1859 y 1863, unos venti barcos lleváronse más de 1500 isleños pa vendelos como esclavos.[13] L'estermín de la clase sacerdotal significó una enorme perda —ente otres coses, la única escritura de la Polinesia (rongo rongo) quedó inexplicada dende entós—.

Otres espediciones realizaes darréu traxeron enfermedaes a la islla, lo que xeneró un despoblamientu masivu. Les epidemies de tuberculosis y viruela, según la partida d'unos 250 isleños colos misioneros católicos a Tahití, amenorgaron la población a un mínimu de 110 persones en 1877.

Incorporación a Chile[editar | editar la fonte]

Policarpo Toro, encargáu de l'anexón de la islla a Chile, en 1888.

En 1887 Chile quixo amestar la islla al so territoriu, polo cual comisionó al capitán de l'Armada de Chile Policarpo Toro, quien per mediu de negociaciones realizó la compra de terrenes na islla a pidimientu del obispu de Valparaíso, Salvador Donoso Rodríguez, dueñu de 600 hectárees, al pie de los hermanos Salmon, Dutrou-Bornier y John Brander, de Tahití; esto magar que, según la tradición, les tierres non podíen vendese.[15]

Naquella dómina, la población rapanui algamaba númberos alarmantes, nun censu lleváu a cabu pola corbeta chilena Abtao en 1892, solo quedaben 101 rapanui vivos, de los cualos solo 12 yeren homes adultos. La etnia rapanui, al pie de la so cultura tuvo nel so puntu más cercanu a la estinción.[16]

Depués, el 9 de setiembre de 1888, Chile consiguió la firma d'un tratáu,[17] representáu'l pueblu local por Atamu Tekena. Redactóse'l documentu en castellán y otru en rapanui entemecíu con tahitianu. El testu en castellán fala de cesión de soberanía a Chile, acutando coles mesmes, pa los xefes qu'allegaron al alcuerdu, los títulos de que taben investidos y que gociaben nesi momentu, ensin faer alusión a la propiedá de la tierra. De la mesma, el testu en rapanui entemecíu con tahitianu nun fala de cesión de tierres y usa el conceutu mau te hoa kona (traducíu como 'amigu del llugar', que taría rellacionáu con una anterior solicitú de protectoráu francés) y amás indica ia i haka tika i ta ite runga, iraro ina he kainga kai ta (traducíu como 'escribir sobre lo de riba, lo de baxo nun s'escribe equí', señalando lo que s'atopa na superficie del terrén).[18]

La tradición oral rapanui indica que'l rei Atamu Tekena tomó un cachu de yerba con tierra xuntada, apurriéndo-yla a los emisarios chilenos, quedándose cola tierra (l'antropólogu Palombu Hucke interpreta que con esi actu otorgábase la soberanía a Chile, pero acutábase'l derechu sobre les sos tierres); coles mesmes, ante una ufierta de Policarpo Toro d'un sacu con monedes, el rei refugar diciendo «[...] lleva la to plata, que yo, nin nengún kanaka, vendimos terrén dalgunu [...]». Díes más tarde, al izar Pedro Pablo Toro la bandera chilena na islla, el rei díxo-y: «Al llevantar la to bandera non quedes dueñu de la islla porque nada vendimos: sabemos que'l señor Obispu punxo a la islla sol protectoráu de Chile, pero nun se vendió nada».[19]

La incorporación a Chile traxo la ventaya de que los esclavistes europeos y peruanos nun se llevaron más habitantes de la islla. Sicasí en 1895 la Compañía Esplotadora d'Islla de Pascua consiguió la concesión de tola islla al fallar el plan colonizador del Estáu, esta impunxo prohibiciones a vivir y trabayar fora de Hanga Roa ya inclusive al trabayu obligáu de los isleños na compañía, col tiempu viéronse desprovistos de les sos tierres, esta situación duró hasta 1933, añu en que l'Estáu removió-y la concesión. Los isleños recién pudieron salir de la islla llibremente dende la construcción del Aeropuertu Internacional Mataveri en 1965. Nes escueles enseñóse solamente español hasta 1966. Los isleños tienen derechu a la ciudadanía chilena dende esi mesmu añu cola Llei Pascua qu'amás creó la comuña y provincia ya implementó el Rexistru Civil, creáronse los puestos de gobernador, alcalde y conceyal amás de la 6ª Comisaría de Carabineros de Chile,[20] la primer compañía de bomberos d'islla de Pascua,[21] escueles y un hospital.[22] Les tierres de la islla, alministraes d'antiguo pola Compañía Esplotadora y darréu pol gobiernu y l'Armada de Chile, empezáronse alministrar por isleños a la fin del sieglu XX. En 1993 créase la Comisión de Desenvolvimientu de la Islla de Pascua la cual reconoz llegalmente al Conseyu de Vieyos de Rapanui pa consultes llegales a los isleños. En 2003 Pedro Edmunds Paoa al pie de otros isleños proponen l'estatutu de territoriu especial enserto en Chile, en 2005 el presidente de la República Ricardo Lagos unvia al Congresu Nacional el proyeutu de llei qu'inclúi esti estatutu especial para Rapa Nui y el archipiélago Juan Fernández na Constitución, ta llei finalmente apruébase en 2007, como un finxu ensin precedentes en Chile.

Xeografía[editar | editar la fonte]

La islla ta allugada nes coordenaes xeográfiques 27°7′10″S 109°21′17″W / 27.11944°S 109.35472°O / -27.11944; -109.35472, alcontrándola aproximao na llatitú de la ciudá chilena de Caldera, anque'l puntu del continente más próximu a la islla allugar al sur, na Punta Lavapié, Rexón del Biobío, a 3526 km de distancia. Amás, alcuéntrase a 2075 km al este de les Islles Pitcairn y a 4251 km de Papeete, la capital de la Polinesia Francesa. A 415 km de distancia, al nordeste, atópase la tamién chilena islla Sala y Gómez.

Al suroeste d'islla de Pascua, atópense amás tres islote despoblaos que formen alministrativamente parte d'este mesmu territoriu:

  • Motu Nui ('Islla grande' en rapanui): 3,9 hectárees
  • Motu Iti ('Islla pequeña' en rapanui): 1,6 hectárees
  • Motu Kao Kao ('Islla espurrida' o 'islla allargada' en rapanui): 0,1 hectárees
(mapa topograficu de la Islla de Pascua).

Relieve[editar | editar la fonte]

La islla tien una forma de triángulu rectángulu con llaos de 16, 17 y 24 quilómetros de «hipotenusa», correspondiente a la mariña oriental. En cada vértiz allúguense trés volcanes inactivos. Al norte atopa'l Maunga Terevaka, que con 511 metros d'altitú ye'l puntu más altu de la islla; pol sureste allúgase la península del Poike, col so volcán principal, el Puakatiki, con 377 m d'altor, y al suroeste atopa'l cráter del Rano Kau con 324 m, en que'l so interior esisten diverses llagunes. Otros cuetos d'importancia son el Rano Aroi y el Rano Raraku.

El restu de la islla correspuende a lomajes y fasteres. La mariña, en tantu, ye serrapatosa y predresa con una serie de castros cercanos, como'l Motu Nui, Motu Iti y Motu Kao Kao nel estremu suroeste, el castru Motu Tautara na mariña poniente y el Motu Marotiri na mariña occidental. Les úniques esceiciones son la mariña frente a Hanga Roa y el sector d'Anakena, onde s'alluga la sablera del mesmu nome y la sablera de Ovahe.

Clima[editar | editar la fonte]

Climograma d'islla de Pascua.

La a tien un clima tropical frescu;[23] este ye un raru clima tropical propiu d'islles oceániques de llatitúes entemedies (por casu Canaries), pos funde temperatures nidies mientres tol añu ya iviernos bien nidios, carecientes de xelaes o fríu estremo. La islla de Pascua y la islla Sala y Gómez son los únicos llugares de Chile onde impera un clima tropical; el so réxime térmicu amuesa en tola so magnitú la influencia oceánica: escasa oscilación térmica tanto diaria como añal. Les precipitaciones, pela so parte, distribúyense regularmente mientres tol añu; estes son d'orixe convectivo, particularmente na estación braniza; anque mientres l'iviernu, la presencia de dellos sistemes de baxes presiones trai consigo precipitaciones d'orixe fronteru. La temperatura permediu añal ye de 20,5 °C algamando'l so máximu de 23,7 °C en febreru y el mínimu de 18,0 °C mientres agostu.[24]

Clima d'islla de Pascua[25]
Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi -

align=right

Temperatura media (°C) 23.3 23.7 23.1 21.8 20.3 18.8 18.2 18.0 18.4 19.2 20.4 21,8 20.5
Precipitación (mm) 92,2 86,9 86,4 117,5 127,9 102,3 93,9 85,5 84,3 73,1 80,0 92,4 1124,7


  Parámetros climáticos permediu de La islla de Pascua 
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura máxima media (°C) 27.0 27.3 26.9 25.4 23.4 22.0 21.3 21.2 21.7 22.5 23.9 25.4. 24.0
Temperatura media (°C) 23.3 23.6 23.1 21.8 20.2 18.8 18.2 18.0 18.3 19.1 20.4 21.8 20.6
Temperatura mínima media (°C) 19.8 20.2 19.9 18.9 17.7 16.5 15.7 15.4 15.5 16.0 17.3 18.4 17.6
Temperatura mínima absoluta (°C) 15 16 7 3 10 7 9 7 10 3 7 12 3
Precipitación total (mm) 72.8 84.8 95.6 120.7 152.9 106.3 105.1 93.8 86.8 68.0 74.0 86.4 1147.2
Hores de sol 291.4 245.8 238.7 195.0 176.7 155.0 151.9 173.6 183.0 220.1 219.0 263.5 2513.7
Humedá relativa (%) 79 80 80 80 79 79 79 79 79 78 79 79 79
Fonte nº1: Universidá de Chile (normals and sunshine hours)[26][27]
Fonte nº2: Weatherbase[28]

Xeoloxía[editar | editar la fonte]

Vista de la caldera volcánica de Rano Kau.

La islla de Pascua ye d'orixe volcánicu y ta compuesta por trés volcanes coalescentes. Estos trés volcanes principales son: Terevaka, Poike y Rano Kau. La disposición d'estos volcanes y la fuerte erosión que sufrieron dan-y a la islla la so forma triangular. El volcán Terevaka apodera en términos de volume y superficie. En tiempos prehistóricos el volcán Poike solía ser una islla estreme hasta que laves de Terevaka xunir a la islla principal. Amás de estos trés volcanes principales esisten dellos volcanes menores y geoformas volcániques como'l cráter de Rano Raraku, el conu d'escoria de Puna Pau y delles cueves volcániques incluyendo tubo de llava.[29]

Les roques de la islla son principalmente hawaiites y basaltos, dambos ricos en fierro y con afinidaes a les roques del archipiélagu de Colón.[30] Tamién hai roques piroclásticas como la toba volcánica de les cualos tán fechos la mayoría de los moáis.[31] El volcán Terevaka ye más nuevu que Poike y Rano Kau. Estos dos últimos terminaron eventualmente la so actividá cola intrusión respeutiva de traquites y riolites.[32] El vulcanismu na islla de Pascua ye xeolóxicamente recién al tener menos de 0,7 millones d'años d'antigüedá.[32] El vulcanismu más nuevu de la islla concentrase en pequeños rifts distribuyíos a lo llargo de la Islla. D'estes, les laves más nueves topar en Hiva-Hiva 3 km al norte de Hanga Roa y tienen menos de 2000 años d'antigüedá.[29] El fechu de tener erupciones rexistraes nel Holocenu, ye dicir nos postreros 10 000 años, clasifica a la islla como un volcán activu según la definición del vulcanólogu Alexandru Szakács.[33]

La islla de Pascua y castros axacentes como Motu Nui y Motu Iti formen el visu d'una gran cadena submarina de volcanes que se llevanta más de 2000 metros sobre'l fondu del océanu. La islla de Pascua atopar na parte occidental de la cadena a la que tamién pertenecen la islla Sala y Gómez. La cadena volcánica d'islla de Pascua, tamién llamada cadena de Sala y Gómez, cuerre d'oeste a este onde coneuta col cordal submarín de Naza,[32] que ta siendo subducida sol Perú. Los dos cordales atópense dientro de la Placa de Naza travesándola d'un llau a otru. L'estremu occidental de la cadena volcánica d'islla de Pascua ta constituyíu por un grupu de volcanes submarinos allugaos al oeste de la islla de Pascua, onde destaquen los montes Moai y Pukao que tán sol nivel del mar, amás de dalgunos campos volcánicos d'escasa elevación no fondero marín.[32] El términu occidental de la Cadena ta mui cerca de la Dorsal del Pacíficu Oriental y la pequeña Placa de Pascua.[32]

La causa del vulcanismu na islla de Pascua y los volcanes de la cadena volcánica de la islla de Pascua ye una tema bien banciar# ente científicos.[34] Dalgunos propunxeron la esistencia d'una pluma del mantu que taría creando un puntu caliente debaxo de la islla, otros proponen la esistencia d'una "llinia caliente" en cuenta de un puntu caliente producíu por un "rollu de mantu" en cuenta de una pluma del mantu.[34] Tamién se propunxo que la cadena volcánica fuera productu del espardimientu d'una quebra, d'un rift oceánicu xuvenil, y d'una "canal-pluma" que s'estendería dende Sala y Gómez escontra l'oeste.[34][32]

Volcán Rano Kau allugáu nel estremu suroeste d'islla de Pascua.
Volcán Rano Kau allugáu nel estremu suroeste d'islla de Pascua.

Flora y fauna[editar | editar la fonte]

Historia agraria[editar | editar la fonte]

En sieglu V, según la tradición oral, los primeros colonizadores polinésicos de la islla introduciríen delles especies de plantes comestibles, melecinales, y d'usos diversos. Les más destacaes son: el taro (Colocasia esculenta), camote o batata (Ipomoea batatas), piña ("(ananas comosus"), plátanu (Musa paradisiaca), papaya ("Carica papaya"), mahute o morera de papel (Broussonetia papyrifera), ñame (Dioscorea alata), caña d'azucre (Saccharum officinarum), marikuru (Sapindus xabonera), ti (Cordyline fruticosa), y calabaza (Lagenaria siceraria). Col tiempu, na islla llogróse producir 20 variedaes de batates, 20 de taro, 20 de ñame, y 10 de plátanos.[35]

Flora[editar | editar la fonte]

El toromiro, l'únicu árbol endémicu de la islla que sobrevivió.

Tocantes a la flora puede atopase la palma chilena y otres especies de palmeres, una y bones la islla de Pascua tien un clima subtropical aptu pa la crecedera d'estes plantes.[36] Un árbol nativu de la islla, pero que foi estermináu pola so sobresplotación ye'l toromiro, qu'agora ta siendo nuevamente reintroducíu na islla. L'otru árbol autóctonu, a puntu de sumir n'estáu montés, ye'l hau hau (Triumfetta semitriloba), la corteza del cual yera aprovechada pa la fabricación de cuerdes. Estudios paleobotánicos revelen que la islla tuvo diversos biomas incluyendo praderíes de felechos y montes de palmeres xigantes Paschalococos disperta, emparentada cola palma chilena Jubaea chilensis.Error de cita: Falta </ref> pa la etiqueta <ref>

Rapa Nui: recreación dixital del so antiguu paisaxe, con monte tropical y palmeres.
La imaxe xeneral que se llogra de la islla de Pascua ye unu de los exemplos más estremos de destrucción forestal nel Pacíficu, y unu de los más estremos nel mundu: tol monte sumió, con toles sos especies escastaes.[37]
Panorama de la sablera Anakena. El moái de la fotografía foi'l primeru en ser reerigido sobre'l so ahu en 1955 por habitantes de la islla utilizando'l métodu orixinal.
Panorama de la sablera Anakena. El moái de la fotografía foi'l primeru en ser reerigido sobre'l so ahu en 1955 por habitantes de la islla utilizando'l métodu orixinal.

Diversos estudios botánicos demostraron qu'antes de la llegada del humanu, mientres cientos de miles d'años, y siquier mientres los primeros tiempos de la colonización humana, la islla tuvo cubierta de montes con árboles altos. A la llegada de Jakob Roggeveen sicasí, taba convertida nun terrén grebu y baldío. Anguaño hai pocos árboles na islla, y los qu'hai formen poques vegaes pequeños grupos. Paez ser que'l monte de palmeres orixinal foi deforestado polos nativos, usando la so madera p'alzar les estatues de los moáis.

Sablera Anakena.

Arqueoloxía esperimental demostró claramente que delles estatues fueron alzaes na cantera sobre marcos de madera con forma de "Y" llamaos miro manga erua, pa dempués ser tresportaos a los sos destinos finales en ahu ceremoniales. Sicasí, considerancies como la llatitú de la islla dexen entever qu'efectos climáticos de la Pequeña Edá de Xelu (ente 1650 y 1850) pueden contribuyir a la deforestación, anque nun ta demostráu qu'asina fuera. La islla ye citada como amuesa del dañu que l'home puede face-y a los sos hábitats cola deforestación intensiva, lo que termina destruyendo al ecosistema por completu. Un exemplu d'esti emplegu asocede na película documental Home.

Demografía[editar | editar la fonte]

La islla tien una población actual de 5034 habitantes, de los cualos el 60 % son chilenos continentales, y el 40 % d'etnia polinésica, anque esta cifra varia críticamente según los habitantes non estacionarios, básicamente turistes. A los locales denominar rapanui. Casi la totalidá de los mesmos habiten nel únicu nucleu poblacional, Hanga Roa. L'idioma oficial de facto ye'l español, pero parte importante de la población fala'l rapanui.

Gobiernu y alministración[editar | editar la fonte]

Municipalidá d'Islla de Pascua en Hanga Roa.

La islla correspuende, políticu-alministrativamente, a la comuña d'islla de Pascua y a la provincia homónima, pertenecientes a la Rexón de Valparaíso.

Sicasí, tres la reforma constitucional de 2007, Rapa Nui ye consideráu como un "territoriu especial", y el so gobiernu y alministración tien de ser determináu por un estatutu especial, establecíu na llei orgánica constitucional respeutiva, por dictase. Mientres non ente en vixencia tal estatutu va siguir rixéndose poles normes comunes en materia de división políticu-alministrativa y de gobiernu y alministración interior del Estáu.

Autonomía[editar | editar la fonte]

Cai principal: "Avenida Atamu Tekena" en Hanga Roa.

Nes últimes décades la comunidá rapanui solicitó al Gobiernu chilenu'l llogru d'autonomía alministrativa. En 2003, l'Institutu Llibertá de Chile informó que na Comisión Permanente sobre Asuntos Indíxenes de les Naciones Xuníes, los habitantes de Rapa Nui presentaron una solicitú pa ser consideraos territoriu especial enserto en Chile.[38] Pedro Edmunds Paoa, l'alcalde de la islla, espresó'l mesmu añu al diariu El Mercurio, en rellación a la conmemoración del 18 de setiembre en Chile, que «pa los rapanui nun tien gran significáu la conmemoración de la Independencia de Chile, salvu como una imposición [...] nuesa cultura milenaria, que tien un idioma propiu, unes tradiciones ancestrales y una idiosincrasia que-y dexó perpetuase por sieglos», precisando qu'afixeron les costumes chilenes a la so propia cultura.[38]

El 17 de payares de 2003, el Relator Especial sobre la situación de los derechos humanos y les llibertaes fundamentales de los indíxenes en Chile, realiza'l siguiente encamientu: «(57). El Relator Especial fai un llamáu al Congresu de Chile por qu'apruebe a la brevedá posible la iniciativa de reforma constitucional en materia indíxena [...] (61). El proyeutáu estatutu d'autonomía de Rapa Nui tendrá de contener garantíes de proteición de los derechos del pueblu orixinariu rapanui sobre les sos tierres, recursos y el respetu a la so organización social y vida cultural».[39]

Los deseos d'autonomía llevaron a que, en 2005, l'entós presidente de la República Ricardo Lagos unviara al Congresu Nacional un proyeutu de llei de reforma constitucional pa dar un tratamientu alministrativu especial a la islla y al archipiélago Juan Fernández. Esti proyeutu busca que Rapa Nui y l'archipiélagu de Juan Fernández sían consideraos «territorios especiales», de manera que'l gobiernu y alministración d'estos territorios sían rexíos polos estatutos especiales qu'establezan les lleis orgániques constitucionales respeutives. El 30 de xunetu de 2007, publicóse la llei 20193, que reformó la Constitución Política de Chile, otorgando a Rapa Nui, xunto al archipiélagu de Juan Fernández, la categoría de territoriu especial».[4]

Economía[editar | editar la fonte]

El turismu y la pesca son les principales actividaes económiques de la islla. Na Agricultura destácase'l cultivu de diverses variedaes de plátanu y camote, según la producción de diverses frutes tropicales y de raigaños comestibles. La ganadería consiste principalmente na crianza de pites y caballos. Les úniques entidaes financieres esistentes na islla son el Bancu del Estáu de Chile y el Banco Santander Chile.

Tresportes[editar | editar la fonte]

La única aereollinia que llega a la islla ye LATAM. Esisten frecuencies diaries a la islla y los díes llunes realiza un vuelu dende Santiago a Papeete (Tahití), con escala en Rapa Nui, siendo este l'únicu vuelu que coneuta la islla cola Polinesia Francesa.

Comunicaciones[editar | editar la fonte]

Na islla cáptense cuatro cadenes radiales FM de Chile continental: ADN Radio (88.3 MHz) y Los 40 Principales Chile (104.3 MHz); amás de Radio María Chile (99.9 MHz) y Radio Nuevu Tiempu (107.3 MHz), dambes de temática relixosa. Esisten amás otres seis emisores d'ámbitu llocal.

Recibir tres canales de televisión abierta: dos dende Santiago y una canal local operáu pola Municipalidá d'Islla de Pascua, que son:

Les restantes canales nacionales como Canal 13, Mega, Telecanal y UCV Televisión, solo pueden ser vistos al traviés de televisión per cable y satélite.

La única empresa de telefonía móvil presente na islla ye Entel Chile, que la so cobertoria llindar al área de Hanga Roa. La compañía caltién convenios de roaming coles otres dos operadores chilenes, y roaming internacional cola mayoría de los operadores.

Cultura[editar | editar la fonte]

Baillarines de tamure.

A finales de xineru y principiu febreru de cada añu celebra la fiesta de Tapati, la principal actividá artísticu-cultural de Rapa Nui, qu'empieza la primer selmana de febreru y dura aproximao 2 selmanes. Nesta festividá realicen una serie de ceremonies ancestrales como la competencia de pintura corporal (Takona), el rellatu d'hestories épiques y lleendes ("A'amu El to'ai"), Cantares ancestrales(Riu), El triatlon ("Tau'a Rapa nui") y el descensu a gran velocidá per una llomba de nuevos sobre tueros d'árboles (Haka Pei) y l'eleición de la reina de la islla, que ye coronada la primer lluna llena del mes. Esta festividá apinada la capacidá hotelera y alimentaria de Rapa Nui.

Mitoloxía[editar | editar la fonte]

La mitoloxía de la islla de Rapa Nui presenta carauterístiques úniques; productu de qu'esta islla ye la más aisllada de les islles polinésicas, que yera orixinalmente tresmitíes en forma oral, y darréu rexistraes en forma escrita depués de la llegada de les espediciones que la visitaríen. Tal como asocede n'otros llugares de Chile, en Rapa Nui la mitoloxía tamién desenvolvió una cosmovisión particular, que llevó a los sos habitantes a esplicaciones bien singulares sobre la creación del home y del so territoriu. Ente los mitos más importantes atopamos el de la llegada del pueblu rapanui dende'l continente de Hiva, el cultu al dios Make-Make, que ta representáu en Rapa Nui como'l creador del mundu, y el posterior cultu al Tangata Manu (home páxaru), tamién conocíu como la historia de Hotu Matu’a y los siete esploradores.[40]

Música[editar | editar la fonte]

Les formes orixinales de cantar rapanui permanecieron intactes hasta la llegada de los redescubridores; (fechu que marca un puntu de quebre na estructuración de la espresión musical de la cultura). Incursionar nel cantar rapanui ye ingresar a un llaberintu d'espresiones con identidá particular, pero tamién ye percibir la mixtura cultural que na so sonoridá conflúin. Islla de Pascua, la islla más insular del mundu, foi depositaria d'una complexa tradición musical que pola so llarga condición d'ultra-aislamientu (que s'estendió por más de mil años), pudo caltener formes musicales esclusives, qu'entá güei son parte del so heriedu.

Sicasí, l'alcuentru colos colonos, la influencia de les alministraciones impuestes, el tráficu de persones pa ser utilizaes como mercancía humana (en distintos periodos d'asaltos esclavistes), la llegada de los aviones y la consecuente masiva visita d'estranxeros, fixeron que la islla fuera incorporando a les sos espresiones orixinales, les sonoridaes y estructures composicionales de los foranos, y la resultancia d'esti procesu que fundió lo artístico y lo cultural, evidencia bien claramente cada etapa histórica como una especie de memoria popular. D'esta manera, la música de la islla, anguaño ye una síntesis de la música del mundu, que por ella pasó, permaneciendo hasta güei, mimetizada nos sos cantares. Estos, siendo la ferramienta más puro de tresmisión oral, cunten y canten, llinia per llinia, tolos fechos que nesti especial llugar asocedieron. La música rapanui fala por sigo sola y comparte dende la sinceridá más simple, los sos dolores históricos, los sos suaños, les sos tradiciones.

Na actualidá, esiste una ventena d'artistes músicos, que, como solistes o en bandes folclóriques o de fusión, amuesen el so arte y amás incursionan nel mercáu del espardimientu de la mesma al traviés de producciones musicales rexistraes en formatu CD Audio y DVD, producíes na mesma islla. Gran motor d'esti fenómenu foi la esistencia dende l'añu 2002, del primer y únicu estudiu de grabación que pertenez a la Productora y Xestora Cultural local Nuku te Mango. Amás, esiste'l permanente compromisu de la Radio Manukena, por espublizar por sobremanera l'espectru de música internacional disponible, el material rapanui esistente y que foi rexistráu dende fines de los 60s hasta los nuesos díes con más de 80 producciones musicales esistentes. Amás hai diversos grupos naturales de la islla que canten en rapa nui, tales como Matatoʻa o'l grupu Kari Kari, quien realicen shows enfocaos a los turistes, onde amuesen tamién les dances típiques de Rapa Nui.

Deportes[editar | editar la fonte]

El principal deporte, amás de los deportes acuáticos, ye'l fútbol, anque nun esiste nengún club de calter profesional. Usualmente, cerca de diez equipos participen nun tornéu de calter amateur entamáu pola Asociación de Fútbol Amateur de la Islla de Pascua. Los equipos más populares son el Hanga Roa y el Moeroa, que representen respeutivamente les zones norte y sur de Hanga Roa. El principal recintu deportivu correspuende al Estadiu Municipal de Hanga Roa, con capacidá pa 1214 espectadores.[41]

La islla tien una seleición de fútbol que ye parte de la NF-Board y apostó dellos alcuentros col so equivalente del archipiélagu de Juan Fernández. En 2009 participó nel llamáu Xuegu del sieglu en Rapa Nui, cuando enfrentó al campeón vixente de la lliga chilena profesional, Colo-Colo, pola Copa Chile 2009. L'alcuentru foi tresmitíu per televisión satelital a diversos países y remató cola victoria del equipu santiaguino por 4:0.

Sitios d'interés[editar | editar la fonte]

Muséu Antropolóxicu Padre Sebastián Englert[editar | editar la fonte]

Un petroglifu nel Ahu Tongariki.

Anque la islla ye vista en sí mesma como un muséu al campu, enllena de moái, sitios ceremoniales, ahu y petroglifos, el Muséu Antropolóxicu Padre Sebastián Englert tien una gran coleición (unes 1500 pieces) que representen el legáu cultural de la islla. El muséu, fundáu en 1973, tien amás una importante coleición de fotografíes, archivos de música tradicional, una biblioteca con 3000 publicaciones y l'únicu moái femenín atopáu.´

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Moáis

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Les tradiciones orales Rapa Nui, señalen como motivu principal pal viaxe del Ariki Hotu Matua y la so xente a la Islla allugada escontra'l sol naciente, sería'l fundimientu de la so tierra natal Hiva. Hunt (2006) asitia esti acontecimientu alredor del añu 1200 d. C. Sofitáu en datos propios pero tamién citando a Anderson (1991, 2000) Estes mesmes tradiciones cunten de viaxeros que tornaron a Hiva por diversu motivos, dalgunos al paecer fixeron viaxes d'ida y regresu más d'una vegada. Esto señala que probablemente Hiva nun se fundió dafechu sinón solo de forma parcial. Rapa Iti ye una islla asitiada escontra'l poniente, na direición que les tradiciones alluguen a Hiva. Les mariñes presenten tierres baxes somorguiaes y nes tierres baxes, Douglas et al (2006). Atopen restos de terraces de cultivu, y polen qu'indiquen una colonización alredor del añu 1200, confirmada con Carbonu 14. Inda cuando la evidencia ye insuficiente pa demostrar que Rapa Iti ye Hiva, los datos actuales amuesen que d'alcuerdu a les feches radiocarbónicas Rapa Iti taba habitada en 1200, fecha averada de la llegada de Hotu Matu’a a Rapa Nui según Hunt (2006).

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Ramírez Árgoma, José Miguel. «Cultura Rapa Nui Online - Introducción». www.rapanuivalparaiso.cl. Archiváu dende l'orixinal, el 28 de payares de 2015. Consultáu'l 9 d'agostu de 2009.
  2. «Pueblos orixinarios de Chile: rapa nui». Educarchile. Consultáu'l 14 d'ochobre de 2014. «La Islla de Pascua o Rapa Nui atopar nel océanu Pacíficu, a 3700 km de la mariña de la ciudá chilena de Caldera y ye la islla más occidental d'un conxuntu d'islles denominaes Polinesia.»
  3. Organización de les Naciones Xuníes pa la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2011). «World Heritage Convention - Rapa Nui National Park» (inglés). whc.unesco.org. Consultáu'l 15 d'agostu de 2011.
  4. 4,0 4,1 Ministeriu del Interior (30 de xunetu de 2007), Llei 20193, http://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=263040&idVersion=2007-07-30 .
  5. Easter Island Foundation. «FAQ» (inglés). Archiváu dende l'orixinal, el 28 de payares de 2015. Consultáu'l 4 de xunetu de 2007.
  6. Roggeven, Jakob; Sharp, Andrew (ed.) (1970). The Journal of Jacob Roggeveen. Oxford.
  7. Planu del añu 1770 de la Islla de S. Carlos na páxina Memoría chilena de la Biblioteca Nacional de Chile
  8. 8,0 8,1 8,2 Emponer Cultura Rapa Nui Muséu antropolóxicu Padre Sebastián Englert
  9. 9,0 9,1 9,2 9,3 Paul Bahn y John Flenley "Islla de Pascua Islla Tierra"
  10. 10,0 10,1 10,2 «(Hunt & Lipo 2006)».
  11. Patricio Bustamante, Patricia Viguié, Michel Adoue y Rafael Tuki: Rapa Iti como candidata pa ser identificada como Hiva, tierra d'orixe del pueblu Rapa Nui. En Rupestreweb.
  12. «https://elpais.com/diario/2009/02/26/opinion/1235602804_850215.html».
  13. 13,0 13,1 Rodríguez, Gustavo (6 de payares de 2015). «autor/bestia-llamada-peru-gustavo-rodriguez-noticia-1853906?flsm=1 Una bestia llamada Perú». El Comercio. Consultáu'l 6 de payares de 2015.
  14. «Académicos de la Universidá de Chile develan los misterios de Rapa Nui». www.universia.cl (2007). Archiváu dende l'orixinal, el 28 de payares de 2015. Consultáu'l 26 de febreru de 2007.
  15. «isla-de-pascua/isla-de-pascua-historia/ Historia d'Islla de Pascua». Imaxina Islla de Pascua. Consultáu'l 26 d'avientu de 2016.
  16. «discutinios_de_la isla_de_pascua.html Historia de la Islla de Pascua - soberaníachile.cl».
  17. Bengoa, José (2004). «Capítulu XVII: El pueblu Rapanui - L'Alcuerdu de voluntaes ente'l Ariki Atamu Tekena y el Capitán de Corbeta Policarpo Toro», Memoria Escaecida-Hestoria-de-Los Pueblos-Indigenas-de-Chile La memoria escaecida: Historia de los pueblos indíxenes de Chile, 1ª, Santiago: Publicaciones del Bicentenariu, páx. 624-633. ISBN 956-7892-04-0.
  18. «Transcripción del documentu escritu nun amiestu de rapanui y tahitianu antiguu». www.serindigena.org (s/f). Consultáu'l 29 d'abril de 2015.
  19. Comisión Verdá Histórica y Nuevu Tratu (2001). «Informe de la Comisión Verdá Histórica y Nuevu Tratu. El pueblu rapanui». www.serindigena.org. Archiváu dende l'orixinal, el 28 de payares de 2015. Consultáu'l 2007.
  20. «http://www.mercantil.com/empresa/carabineros-6%C2%AA-comisar%C3%ADa-isla-de-pascua/Isla%20de%20Pascua/300094091/esp».
  21. «http://www.bomberos.cl/php/mapa-compania.php?id=117».
  22. «http://www.hospitalaria.cl/portada/noticias/nacional/149-hospital-hanga-roa2.html».
  23. Papadakis, Juan, 1980. El clima; Con especial referencia a los climes d'América Llatina, Península Ibérica, Ex colonies Ibériques, y les sos potencialidaes agropecuaries. 377 p. Editorial Albatros.
  24. Datos meteorolóxicos.
  25. Datos llograos ente 1942 y 1990 na estación meteorolóxica de Mataveri. Fonte: WorldClimate.com. «Climate data for 27°S 109°W». Consultáu'l 9 de xunu de 2011.
  26. «Información climatolóxica d'estaciones chilenes-Chile Norte» (castellanu). Universidá de Chile. Consultáu'l 10 de marzu de 2013.
  27. «Tabla 4.6: Medies mensuales d'hores de sol diaries estrayíes del WRDC rusu (en (hrs./dia))» (castellanu). Elementos Pa La Creación d'Un Manual de Bones Práutiques Pa Instalaciones Solares Térmiques Domiciliaries páx. 81. Universidá de Chile (setiembre de 2007). Consultáu'l 21 de xineru de 2015.
  28. «Weatherbase: Historical Weather for Easter Island, Chile». Weatherbase. Consultáu'l 10 de marzu de 2013.
  29. 29,0 29,1 Easter Island, Global Volcanism Program. Aportáu: 2011-03-238
  30. «Petrology and geochemistry of Easter Island». Contributions to Mineralogy and Petrology 44:  páxs. 85-100. 1974. doi:10.1007/BF00385783. Bibcode1974CoMP...44...85B. http://www.springerlink.com/content/q752224584lr8qk1/fulltext.pdf. 
  31. Van Tilburg, Jo Anne. 1994. Easter Island: Archaeology, Ecology and Culture. Washington D.C.: Smithsonian Institution Press. page 24
  32. 32,0 32,1 32,2 32,3 32,4 32,5 Karsten M. Haase, Peter Stoffers y C. Dieter Garbe-Schönberg. 1997. «The Petrogenetic Evolution of Llaves from Easter Island and Neighbouring Seamounts, Near-ridge Hotspot Volcanoes in the SE Pacific.» Journal of Petrology.
  33. Alexandru Szakács. 1994.«Redefining active volcanoes: a discussion.» Bulletin of vulcanology.
  34. 34,0 34,1 34,2 John M. O’Connor, Peter Stoffers, Michael 0. McWilliams. 1995. «Time-space mapping of Easter Chain volcanism.» Earth and Planetary Science Letters.
  35. Ib‡–áñez M. Patricia, Alberto Bordeu Ch., & Marcos Rauch G. (2001). «El toromiro: un llamáu a recuperar l'heriedu natural del pueblu Rapa Nui.». Consultáu'l 3 de mayu de 2012.
  36. Björn Alden, Wild and Introduced Plants on Easter Island in Courier Forschungsinstitut Senckenberg, Band 125, Frankfurt a. M. 1990, S. 209–216
  37. Diamond 2005:107
  38. 38,0 38,1 Academia de Guerra, http://www.acague.cl/.+«Campo Políticu (Pueblos Indíxenes)». Archiváu dende l'orixinal, el 28 de payares de 2015. Consultáu'l 2007.
  39. Comisión de Derechos Humanos, 60º periodu de sesiones. «Informe del Relator Especial sobre la situación de los derechos humanos y les llibertaes fundamentales de los indíxenes sobre la so visita a Chile.». Consultáu'l 2007.
  40. «isla-de-pascua/cultura-rapa-nui/mitos-y-lleendes-de-isla-de-pascua/ http://imaginaisladepascua.com/la isla-de-pascua/cultura-rapa-nui/mitos-y-lleendes-de-isla-de-pascua/».
  41. Siga'l Deporte (Xueves 14 d'ochobre de 2010 13:23). «pasos axigantaos.html EN RAPA NUI el Fútbol avanza a pasos axigantaos». Archiváu dende l'pasos axigantaos.html orixinal, el 28 de payares de 2015. Consultáu'l 16 d'abril de 2011.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Wikimedia Incubator
Wikimedia Incubator