Subducción

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta
Detalle zona de subducción.

La subducción de plaques ye'l procesu de fundimientu d'una zona oceánica d'una placa litosférica sol cantu d'otra placa nun llende converxente, según la teoría de tectónica de plaques.[1] La subducción asocede a lo llargo d'amplies zones de subducción que nel presente concéntrense especialmente na redolada del océanu Pacíficu, nel llamáu petrina de fueu del Pacíficu,[2] pero tamién hai zones de subducción en partes del mar Mediterraneu, les Antilles, les Antilles del Sur y la mariña índica d'Indonesia.

La subducción ye causada por dos fuerces tectóniques, una que provien del emburrie de les dorsales meso-oceániques y otra que deriva del jale de bloques.[3]

La subducción provoca munchos terremotos[1] de gran magnitú los cualos aníciense na zona de Benioff. La subducción tamién causa la fusión parcial de parte del mantu terrestre xenerando magma que xube dando llugar a volcanes.[4]

L'ángulu de subducción, l'ángulu que forma'l planu de la zona de Benioff cola superficie terrestre, puede variar de cerca de 90° nes Marianes a tan solo 10° en Perú.[5]

La corteza oceánica que ta en camín de ser subducida na fuesa de les Marianes ye la corteza oceánica más antigua de la Tierra ensin cuntar ofiolitas. La subducción empinada ta acomuñada a estensión de retroarco,[6] provocando la migración de corteza de los arcos volcánicos y fragmentos de corteza continetal dexando tras un mar marxinal.

Fuerces que promueven la subducción[editar | editar la fonte]

Hai que tener en cuenta dellos factores a la d'estudiar la dinámica de la subducción.

Fuerza d'Emburrie[editar | editar la fonte]

La fuerza d'emburrie ye la principal causante de la subducción; xenerar pola acción de les llendes constructives interplaca (les dorsales oceániques). La fuerza xenerada pol emburrie de les roques nueves nes dorsales lleva a les roques más antigües (más alloñaes de la dorsal) a topetar contra la corteza continental y asina mesmu la placa continental xenera una fuerza opuesto a la placa oceánica.

Fuerces gravitacionales[editar | editar la fonte]

Son en realidá les diferencies nes fuerces gravitacionales unu de los principales factores a la hora que se promueva la subducción, y son el mesmu pesu de les plaques. La flotabilidad, que depende directamente de la densidá de les plaques, ye opuesta a la dirección de la fuerza gravitacional, polo tanto a mayor fuerza gravitacional menor va ser la flotabilidad. Polo xeneral la corteza oceánica ye más trupa que la corteza continental; esto ye por cuenta de la so composición química. La corteza oceánica constituyida por roques básiques y ultrabásicas, como gabros, dunitas y basaltos (roques riques en fierro, magnesiu, cromu y distintos elementos pesaos), ye muncho más pesada comparada cola corteza continental conformada por roques entemedies y acedes como andesitas, granitos y riolitas (roques riques en sodiu, potasiu y aluminiu).

Non toes los marxes converxentes son zones de subducción: si la densidá ente los dos plaques ye bien asemeyada, en cuenta de subducción va haber "obducción".

L'ángulu de subducción[editar | editar la fonte]

L'ángulu de subducción va depender enforma de les característiques de la corteza que subduce y va xenerar distintes característiques en superficie. Podría dicise qu'un ángulu normal de subducción ye de 30 graos (bien paecíu al de la subducción tipo Chile), pero cuando varia esti ángulu vamos tener:

Ángulos altos de subducción[editar | editar la fonte]

Ángulos altos de subducción, hasta d'inclusive de 90 graos en delles partes del mundu, van xenerar condiciones superficiales bien específiques. El meyor de los exemplu ye'l choque ente la placa del Pacíficu y la placa de Filipines. Equí la velocidá de descensu ye mayor a la velocidá horizontal xenerada pol emburrie; esto causa que la placa del Pacíficu recule xenerando un esfuerzu en dirección opuesta a la dirección del emburrie xeneráu pola dorsal. Esto xenera una cuenca tres-arcu, un ambiente distensivo que ye la que causa la subducción ente la placa de Filipines y la placa euroasiática. La llende activa xustu nesta zona d'altu ángulu de subducción adquier una forma convexa; quier dicir que podemos definir la forma de la llende pa predicir l'ángulu de subducción (por casu la subducción ente la placa escocesa y la suramericana). Nestes zones ye posible estremar arcos remanentes.

Ángulos baxos de subducción[editar | editar la fonte]

Los ángulos baxos de subducción son causaos por bárabos de la placa que subduce, por casu, ente la placa de Naza y la placa suramericana. Les crestes oceániques na placa de Naza, formaes por antiguos puntos calientes agora inactivos, son subducidas y xeneren l'amenorgamientu del ángulu de subducción en cierta parte de la llende activa. Baxos ángulos de subducción causen l'engrosamiento del arcu magmáticu, como asocede n'Andar Centrales, llegando a xenerar altiplanos (como l'altiplanu andín)

Sismicidad y vulcanismu en zones de subducción[editar | editar la fonte]

La fregadura xenerada pol contactu y movimientu ente plaques xenera una acumuladura d'enerxía potencial elástica, que se lliberar en forma de movimientos relativos ente dos bloques separaos por un planu (falles). Los marxes converxentes son les zones de mayor actividá sísmica nel mundu. Si se mapea l'actividá sísmica ente llendes converxentes, va tenese la zona Wadati-Benioff, que ye la que define directamente l'amplitú superficial d'acción de la subducción. Países como Xapón, Chile, Haití y el nordés de Rusia, son afectaos fuertemente polos sismos causaos pola subducción.

Los volcanes que tienen la so xénesis en zones de subducción son volcanes bien grandes y empinaos; esto por cuenta de la composición del magma que xube, que erupcionan con gran violencia (pola mafa de la lava). Al delinear nun mapamundi volcanes con estes característiques, atópense lineamientos bien claros que son paralelos a los cordales; esto ye, que puede definise una zona de subducción pol vulcanismu presente. Esti vulcanismu difier enforma del vulcanismu intraplaca, onde les condiciones y característiques son bien distintes (laves más fluyíes, de composición básica y volcanes bien estensos y de fasteres bien nidies, como en Hawái)

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Plate tectonics, Encyclopedia of Earth. Revisáu'l 27 d'avientu de 2011.
  2. Martínez-López, M.R., Mendoza, C.,. «Acoplamientu sismogénico na zona de subducción de Michoacán-Colima-Jalisco, Méxicu». Boletín de la Sociedá Xeolóxica Mexicana 68. http://boletinsgm.igeolcu.unam.mx/bsgm/vols/epoca04/6802/(3)Martinez.pdf. 
  3. Artimieva 2011, p. 667.
  4. (en inglés) Enciclopedia Británica, http://global.britannica.com/EBchecked/topic/632130/volcano/24476/Volcanoes-related-to-plate-boundaries#toc253606, consultáu 'l 17 d'abril de 2013 
  5. (2009) Global Tectonics (en inglés).
  6. Lallemand, Serge; Heuret, Arnauld; Boutelier, David. 8 September 2005 [url=http://perso-sdt.univ-brest.fr/~jacdev/pdf/1.pdf On the relationships between slab dip, back-arc stress, upper plate absolute motion, and crustal nature in subduction zones]. Geochemistry Geophysics Geosystems vol. 6 nr. 9

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Subducción