Tectónica de plaques

De Wikipedia
Vectores de velocidá de les plaques tectóniques llograos por aciu allugamientu precisu GPS.

La tectónica de plaques (del griegu τεκτονικός, tektonicós, "el que constrúi") ye una teoría xeolóxica qu'esplica la forma en que ta estructurada la litosfera (porción esterna más fría y ríxida de la Tierra). La teoría da una esplicación a les plaques tectóniques que formen la superficie de la Tierra y a los desplazamientos que se reparen ente elles nel so movimientu sobre'l mantu terrestre fluyíu, les sos direiciones ya interacciones. Tamién esplica la formación de les cadenes montascoses (oroxénesis). Coles mesmes, da una esplicación satisfactoria de por qué los terremotos y los volcanes concentrar en rexones concretes del planeta (como'l Cinturón de Fueu del Pacíficu o de por qué les grandes fuexes submarines tán xunto a islles y continentes y non nel centru del océanu.

Les plaques tectóniques muévense unes al respective de otres con velocidaes de 2,5 cm/añu[1] lo que ye, aproximao, la velocidá con que crecen les uñes de les manes. Yá que se mueven sobre la superficie finita de la Tierra, les plaques interaccionan unes con otres a lo llargo de les sos fronteres o llendes provocando intenses deformaciones na corteza y litosfera de la Tierra, lo que dio llugar a la formación de grandes cadenes montascoses (por casu los cordales de Himalaya, Alpes, Pirineos, Atles, Urales, Apeninos, Apalaches, Andes, ente munchos otros) y grandes sistemes de falles acomuñaes con estes (por casu, el sistema de falles de San Andrés). El contautu por resfregón ente los cantos de les plaques ye responsable de la mayor parte de los terremotos. Otros fenómenos acomuñaos son la creación de volcanes (especialmente bultables nel cinturón de fueu del Pacíficu y les fuexes oceániques.

Les plaques tectóniques componer de dos tipos distintos de litosfera: la corteza continental, más gruesa, y la corteza oceánica, que ye relativamente delgada. La parte cimera de la litosfera conózse-y como Corteza terrestre, nuevamente de dos tipos (continental y oceánica). Esto significa qu'una placa litosférica pue ser una placa continental, una oceánica, o bien de dambos, si fora asina se-y denomina placa mista.

Unu de los principales puntos de la teoría propón que la cantidá de superficie de les plaques (tanto continental como oceánica) que sumen nel mantu a lo llargo de los cantos converxentes de subducción ta más o menos n'equilibriu cola corteza oceánica nueva que se ta formando a lo llargo de los cantos diverxentes (dorsales oceániques) al traviés del procesu conocíu como espansión del fondu oceánicu. Tamién se suel falar d'esti procesu como'l principiu de la "cinta tresportadora". Nesti sentíu, el total de la superficie nel globu caltiénse constante, siguiendo l'analoxía de la cinta tresportadora, siendo la corteza la cinta que se mueve gracies a les fuertes corrientes convectivas de l'astenósfera, que faen les vegaes de les ruedes que tresporten esta cinta, fundiéndose la corteza nes zones de converxencia, y xenerándose nuevu pisu oceánicu nes dorsales.

La teoría tamién esplica de forma bastante satisfactoria la forma como les inmenses mases que componen les plaques tectóniques puédense "mover", daqué que quedaba ensin esplicar cuando Alfred Wegener propunxo la teoría de la Deriva Continental, anque esisten dellos modelos que coesisten: Les plaques tectóniques pueden movese porque la litósfera tien una menor densidá que l'astenósfera, que ye la capa que s'atopa darréu inferior a la corteza. Les variaciones de densidá llaterales resulten nes corrientes de conveición del mantu, mentaes enantes. Créese que les plaques son impulsaes por una combinación del movimientu que se xenera no fondero oceánicu fora de la dorsal (por cuenta de variaciones na topografía y densidá de la corteza, que resulten en diferencies nes fuercies gravitacionales, arrastre, succión vertical, y zones de subducción). Una esplicación distinta consiste nes distintes fuercies que se xeneren cola rotación del globu terrestre y les fuercies de marea del Sol y de la Lluna. La importancia relativa de cada unu d'esos factores queda bien pocu clara, y ye inda oxetu d'alderique.

Plaques tectóniques nel mundu[editar | editar la fonte]

Anguaño esisten les siguientes plaques tectóniques na superficie de la tierra con llendes más o menos definíes, que s'estremen en 15 plaques mayores (o principales) y 43 plaques menores (o secundaries).

Les 15 plaques mayores[editar | editar la fonte]

Les 15 plaques tectóniques mayores[2].

Les 43 plaques menores[editar | editar la fonte]

Mapa detalláu qu'amuesa les plaques tectóniques colos sos vectores de movimientu.

Identificáronse tres tipos de cantos: converxentes (dos plaques topeten una contra la otra), diverxentes (dos plaques dixébrense) y transformantes (dos plaques esmucen una xunto a otra).

La teoría de la tectónica de plaques estremar en dos partes, la de deriva continental, propuesta por Alfred Wegener na década de 1910, y la d'espansión del fondu oceánicu, propuesta y aceptada na década de 1960, qu'ameyoraba y ampliaba a l'anterior. Dende la so aceptación revolucionó les ciencies de la Tierra, con un impautu comparable al que tuvieron les teoríes de la gravedá d'Isaac Newton y Albert Einstein na Física o les lleis de Kepler na Astronomía.

Causes del movimientu de les plaques[editar | editar la fonte]

L'orixe del movimientu de les plaques ta nunes corrientes de materiales qu'asoceden nel mantu, les denominaes corrientes de conveición, y sobremanera, na fuercia de la gravedá. Les corrientes de conveición producir por diferencies de temperatura y densidá, de manera que los materiales más calientes pesen menos y xuben y los materiales más fríos, son más trupos, pesaos y baxen.

El mantu, anque ye sólidu, pórtase como un material plástico o dúctil, esto ye, se deforma y espurrir ensin rompese, por cuenta de les altes temperatures a les que s'atopa, sobremanera el mantu inferior.

Nes zones fondes el mantu fai contautu col nucleu, el calor ye bien intensu, por eso grandes mases de roca fúndense parcialmente y al ser más llixeres xuben amodo pel mantu, produciendo unes corrientes ascendentes de materiales calientes, les plumes o columnes térmiques. Dalgunos d'ellos algamen la litosfera, travesar y contribúin a la fragmentación de los continentes.

Nes fuexes oceániques, grandes fragmentos de litosfera oceánica fría fundir nel mantu, aniciando por tantu unes corrientes descendentes, que lleguen hasta la base del mantu.

Les corrientes ascendentes y descendentes del mantu podríen esplicar el movimientu de les plaques, al actuar como una especie de "rodiellu" que les moviera.

Antecedentes históricos[editar | editar la fonte]

La tectónica de plaques tien el so orixe en dos teoríes que-y precedieron: la teoría de la deriva continental y la teoría de la espansión del fondu oceánicu.

La primera foi propuesta por Alfred Wegener a principios del sieglu XX y pretendía esplicar l'intrigante fechu de que les contornes de los continentes ensamblan ente sigo como un ruempecabeces y que estos tienen hestories xeolóxiques comunes. Esto suxure que los continentes tuvieron xuníos nel pasáu formando un supercontinente llamáu Panxea (en idioma griegu significa "toles tierres") que s'estazó mientres el periodu Xurásicu, aniciando los continentes actuales. Esta teoría foi recibida con escepticismu y finalmente refugada porque'l mecanismu de fragmentación (deriva polar) nun podía xenerar les fuercies necesaries pa mover les mases continentales.

Les plaques muévense y causen terremotos[editar | editar la fonte]

La teoría d'espansión del fondu oceánicu foi propuesta escontra la metá del sieglu XX y ta sofitada n'observaciones xeolóxiques y xeofísiques qu'indiquen que los cordales meso-oceániques funcionen como centros onde se xenera nuevu pisu oceánicu conforme los continentes alloñar ente sigo. Esto foi propuestu por John Tuzo Wilson.

La teoría de la tectónica de plaques foi forxada principalmente ente los años 50 y 60 y considérase-y la gran teoría unificadora de les Ciencies de la Tierra, yá que esplica una gran cantidá d'observaciones xeolóxiques y xeofísiques d'una manera coherente y elegante. A diferencia d'otres cañes de les ciencies, la so concepción nun se-y atribúi a una sola persona como ye'l casu d'Isaac Newton o Charles Darwin. Foi productu de la collaboración internacional y del esfuerciu de talentosos xeólogos (Tuzo Wilson, Walter Pitman), xeofísicos (Harry Hammond Hess, Allan V. Cox) y sismólogos (Linn Sykes, Hiroo Kanamori, Maurice Ewing), qu'adulces fueron apurriendo información alrodiu de la estructura de los continentes, les cuenques oceániques y l'interior de la Tierra.

Llendes de plaques[editar | editar la fonte]

Son los cantos d'una placa y ye equí onde se presenta la mayor actividá tectónica (seísmos, formación de montes, actividá volcánica), yá que ye onde se produz la interacción ente plaques. Hai tres clases de llende:

  • Diverxentes: son llendes nos que les plaques dixébrense unes d'otres y, poro, remanez magma dende rexones más fondes (por casu, la dorsal mesoatlántica formada pola separación de les plaques de Eurasia y Norteamérica y les d'África y Suramérica).
  • Converxentes: son llendes nos qu'una placa topeta contra otra, formando una zona de subducción (la placa oceánica fúndese baxu de la placa continental) o un cinturón oroxénicu (si les plaques topeten y estrúyense). Son tamién conocíos como "cantos activos".
  • Transformantes: son llendes onde los cantos de les plaques esmucen una con al respective de la otra a lo llargo d'una falla de tresformamientu.

En determinaes circunstancies, fórmense zones de llende o cantu, onde se xunen trés o más plaques formando una combinación de los trés tipos de llendes.

Llende diverxente o constructivu: les dorsales[editar | editar la fonte]

Dorsal oceánica.

Son les zones de la litosfera en que se forma nueva corteza oceánica y nes cualos dixébrense les plaques. Nes llendes diverxentes, les plaques allóñense y el vacíu que resulta d'esta separación ye rellenáu por material de la corteza, que surde del magma de les capes inferiores. Créese que'l surdimientu de cantos diverxentes nes uniones de tres plaques ta rellacionáu cola formación de puntos calientes. Nestos casos, xúntase material de la astenosfera cerca de la superficie y la enerxía cinética ye abonda pa faer cachos la litosfera. El puntu caliente qu'anició la dorsal mesoatlántica alcuéntrase anguaño debaxo d'Islandia, y el material nuevo enancha la islla dellos centímetros cada sieglu.

Un exemplu típicu d'esti tipu de llende son les dorsales oceániques, como la dorsal mesoatlántica ente otres, y nel continente los resquiebros, como'l Gran Valle del Rift.

Llende converxente o destructivu[editar | editar la fonte]

La placa oceánica fundir por debaxo de la placa continental.

Les carauterístiques de los cantos converxentes dependen del tipu de litosfera de les plaques que topeten. Con frecuencia les plaques nun s'esmucen en forma continua; sinón que s'atropa tensión en dambes plaques hasta llegar a un nivel d'enerxía acumulada que devasa'l necesariu pa producir el deslizamiento sópitu de la placa marina. La enerxía potencial acumulada ye lliberada como presión o movimientu; por cuenta de la titánica cantidá d'enerxía almacenada, estos movimientos causen terremotos, de mayor o menor intensidá. Los puntos de mayor actividá sísmica suelen acomuñóse con esti tipu de llendes de plaques.

  • Cuando una placa oceánica (más trupa) topeta contra una continental (menos trupa) la placa oceánica ye emburriada debaxo, formando una zona de subducción. Na superficie, el cambéu topográfica consiste nuna fuexa oceánica na agua y un grupu de montes en tierra.
  • Cuando dos plaques continentales topeten (choque continental), fórmense estensos cordales formando un cantu de obducción. La cadena del Himalaya ye la resultancia del choque ente la placa Indoaustraliana y la placa Euroasiática.
  • Cuando dos plaques oceániques topeten, la resultancia ye un arcu d'islles (por casu, Xapón).

Llende transformante, conservativo o neutru[editar | editar la fonte]

Falla de San Andrés.

El movimientu de les plaques a lo llargo de les falles de tresformamientu puede causar considerables cambeos na superficie, lo que ye particularmente significativu cuando esto asocede nes proximidaes d'un asentamientu humanu. Por cuenta del resfregón, les plaques nun s'esmucen en forma continua; sinón que s'atropa tensión en dambes plaques hasta llegar a un nivel d'enerxía acumulada que devasa'l necesariu pa producir el movimientu. La enerxía potencial acumulada ye lliberada como presión o movimientu na falla. Por cuenta de la titánica cantidá d'enerxía almacenada, estos movimientos causen terremotos, de mayor o menor intensidá.

Un exemplu d'esti tipu de llende ye la falla de San Andrés, allugada nel Oeste de Norteamérica, que ye parte del sistema de falles producto de la fregadura ente la placa Norteamericana y la del Pacíficu.

Midida de la velocidá de les plaques tectóniques[editar | editar la fonte]

La midida actual de la velocidá de les plaques tectóniques realizar por aciu midíes precises de GPS. La velocidá antigua de les plaques llograr por aciu la restitución de cortes xeolóxicos (en corteza continental) o por aciu la midida de la posición de les inversiones del campu magnético terrestre rexistraes no fondero oceánicu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Read HH, Watson Janet (1975). Introduction to Geology. Nueva York: Halsted, páx. 13-15.
  2. «Plate Boundaries, with UNESCO GeoParks, UNESCO Heritage, ICG GeoHeritage, GeoHazards, etc. in Google-Maps».

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Murphy, J.B.; Gutiérrez, G.; Nance, R.D.; Fernández, J.; Keppie, J.D.; Quesada, C.; Strachan, R.A. y Doatal, J. (2008): Frayatu de les plaques tectóniques. Investigación y Ciencia, 380[mayu]: 31-41.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]