Placa tectónica

De Wikipedia
Placa tectónica
Situación
Parte de litosfera
Datos
Cambiar los datos en Wikidata

Una placa tectónica o placa litosférica ye un fragmentu de litosfera que se mueve como un bloque relativamente ríxidu sobre l'astenosfera (mantu cimeru) de la Tierra. La pallabra teutónica deriva del griegu antiguu τέκτων, τέκτωνος: nominativu y xenitivu de singular de constructor, carpinteru, y del sufixu ικα: relativu a.[1]

La tectónica de plaques ye la teoría qu'esplica la estructura y dinámica de la superficie terrestre. Establez que la litosfera (la zona dinámica cimera más esterna y ríxida de la Tierra) ta estazada nuna serie de plaques que se mueven sobre l'astenosfera.[ensin referencies] Esta teoría tamién describe'l movimientu de les plaques, les sos direiciones ya interacciones. La litosfera terrestre ta estremada en grandes plaques y n'otres menores o microplacas. Nos cantos de les plaques concéntrase actividá sísmica, volcánica y teutónica. Esto da llugar a la formación de grandes cadenes y cuenques.

La Tierra ye l'únicu planeta del sistema solar con plaques tectóniques actives, anque hai evidencies de qu'en tiempos remotos Marte, Venus y dalgunu de los satélites galileanos, como Europa, fueron tectónicamente activos.

Descubrimientu[editar | editar la fonte]

Anque la teoría de la tectónica de plaques foi formalmente establecida nes décades de 1960 y 1970, en realidá ye productu de más de dos sieglos d'observaciones xeolóxiques y xeofísiques. Nel sieglu XIX reparóse que nel pasáu remotu de la Tierra esistieron numberoses cuenques sedimentaries, con espesures estratigráficos d'hasta diez veces los reparaos nel interior de los continentes, y que –darréu– procesos desconocíos les deformaron y aniciaron cordales: socesiones montascoses d'enormes dimensiones que pueden incluyir sierres paraleles. A estes cuenques denominóse-yos geosinclinales, y al procesu de deformación, oroxénesis. Otru descubrimientu del sieglu XIX foi una cadena montascosa o dosal en mediu del océanu Atlánticu, qu'observaciones posteriores amosaron que s'estendía formando una rede continua por tolos océanos. Una meyora significativa nel problema de la formación de los geosinclinales y les sos oroxenies asocedió ente 1908 y 1912, cuando Alfred Wegener, al mirar les llinies de mariña a entrambos llaos del Océanu Atlánticu y en considerando cierta información xeolóxica (roques del mesmu tipu y edá coincidíen con otres asitiaes anguaño a llarga distancia), paleontolóxica (atopó fósiles de los mesmos animales terrestres en continentes separaos) y paleo climática (supunxo que al norte topaben montes tropicales y al sur glaciares),[2] hipotetizó que les mases continentales taben en movimientu y que s'estazaren d'un supercontinente que denominó Panxea. Tales movimientos habríen deformado los sedimentos geosinclinales acumulaos nos sos cantos y aniciáu nueves cadenes montascoses. Wegener creía que los continentes esmucíen sobre la superficie de la corteza terrestre so los océanos como un bloque de madera sobre una mesa, y que esto se debía a les fuercies de marea producíes por derivar de los polos. Sicasí, llueu se demostró qu'estes fuercies son del orde d'una diezmillonésima a una centésima de millonésima de la fuercia gravitatoria, lo cual faía imposible plegar y llevantar les mases de los cordales. Por aciu la teoría de la Tectónica de plaques esplicóse finalmente que toos estos fenómenos (deriva continental, formación de cordales continentales y submarines) son manifestaciones de procesos de lliberación del calor del interior de la Tierra. Hai cuatro procesos a los que se debe dichu calor:

  1. El más importante ye la desintegración de los elementos radiactivos esistentes nel mantu terrestre, que fundamentalmente son: 40K (potasiu 40), 238U (uraniu 238), 235U (uraniu 235) y 232Th (toriu 232).
  2. Los residuos del calor orixinal que la Tierra adquirió mientres la so xénesis.
  3. Calor debío al raspie pola gravedá, que favorez el desplazamientu de los elementos pesaos escontra'l centru, y de los llixeros escontra riba. Al faelo, la resfregón xenera calor.
  4. Al esfrecese, el nucleu amonta'l so tamañu. Un fenómenu similar asocede por enfriamientu de l'agua, que al faelo esprende calor.[3]

Tipos de plaques[editar | editar la fonte]

Les plaques litosféricas son esencialmente de dos tipos, según la clase de corteza que forma la superficie. Hai dos clases de corteza: la oceánica y la continental.

  • Plaques oceániques. Tán cubiertes íntegramente por corteza oceánica, delgada, de composición básica: fierro y magnesiu dominantes. Apaecen somorguiaes en tola so estensión, salvu por esistencia d'edificios volcánicos intraplaca, de los cualos los destacaos por altos apaecen remanecíos, o por arcos insulares (d'islles) en dalgún de los sos cantos. Los exemplos más notables allugar nel Pacíficu: la del Pacíficu, la placa de Naza, la placa de Cocos y la placa Filipina.
  • Plaques mistes. Son plaques parcialmente cubiertes por corteza continental y asina mesmu en parte por corteza oceánica. La mayoría de les plaques son d'estes carauterístiques. Por que una placa sía íntegramente continental tendría qu'escarecer de cantos de tipu diverxente (dorsales) na so contorna. En teoría esto ye posible en fases de converxencia y de choque de fragmentos continentales. Asina pueden interpretase delles subplacas que constitúin los continentes. Valen como exemplos de plaques mistes la placa Suramericana y la placa Euroasiática.

Plaques tectóniques del mundu[editar | editar la fonte]

Anguaño esisten les siguientes plaques tectóniques na superficie de la Tierra con llendes más o menos definíes, que s'estremen en 15 plaques mayores (o principales) y 42 plaques menores (o secundaries).

Les 15 principales plaques tectonicas[editar | editar la fonte]

Les 15 plaques tectóniques mayores

Les 42 plaques secundaries[editar | editar la fonte]

Mapa detalláu qu'amuesa les plaques tectóniques colos sos vectores de movimientu.

Llendes de placa[editar | editar la fonte]

Les plaques llinden ente sigo por trés tipos de situaciones:

Topografía de les dorsales que revela la so estructura simétrica.
  1. Llendes diverxentes: correspuenden al mediu oceánicu que, de manera discontinua, estender a lo llargo de la exa de les dorsales. El llargor d'estes dorsales ye d'unos 65 000 km. La parte central de la dorsal ta constituyida por un ampliu riegu denomináu Gran Valle del Rift: elongación formada por depresión d'un bloque cortical ente dos falles o zones de falla d'aldu más o menos paralelos,[4] pol cual dende'l manto xubi magma y provoca actividá volcánica lenta y constante.
  2. Llendes converxentes: onde dos plaques s'atopen. Hai dos casos bien distintos:
    1. Subducción: una de les plaques se pliega un ángulu pequeñu, escontra l'interior de la Tierra, ya introduzse so la otra. La llende ta marcáu por una fuexa oceánica o fuexa abisal, una estrecha cabiana, que los sos lladrales pertenecen a una placa distinta. Hai dos variantes, según la naturaleza de la litosfera na placa que recibe la subducción: a) de tipu continental, como asocede na subducción de la placa de Naza con al respective de la cordal de los Andes; b) de litosfera oceánica, onde se desenvuelven edificios volcánicos n'arcos insulares. Les fuexes oceániques y les llendes que marquen son curvillinios, de gran amplitú, como la seición d'un planu inclináu, el planu de subducción cola superficie.
    2. Choque: aníciense cuando la converxencia facilitada pola subducción provoca aproximamientu de dos mases continentales. A la fin los dos mases topeten, y colos materiales continentales de la placa que subduce remanez un orógeno de choque, que tiende a xubir sobre la otra placa. Asina s'aniciaron cordales mayores, como'l Himalaya y los Alpes.
  3. Llendes de resfregón: denominación la separación de dos plaques por un tramu de falla transformante. Les falles d'esta índole intersecan transversalmente les dorsales y déxen-yos desenvolver un trayeutu tropezosu a pesar de que la so estructura interna riquiría rectes. Topográficamente les falles transformantes apaecen como estrechos valles rectos asimétricos no fondero oceánicu. Namái una parte del so llargor nel mediu de cada falla ye puramente llende ente plaques. Los dos estremos proyéctense dientro de cada placa.

Cantos de placa[editar | editar la fonte]

Mapa de densidá de terremotos. Reparar la concentración de seísmos en cantos de placa.

Les zones de les plaques allegantes a les llendes —los cantos de placa— son les rexones de mayor actividá xeolóxica interna del planeta. Nelles concéntrense:

  • caranifimo: la mayor parte del vulcanismu activu xenerar na exa de les dorsales, nes llendes diverxentes. Por ser submarín y de tipu fluidal, poco violentu, pasa bien desapercibíu. Detrás allúguense les rexones allegantes a les fuexes pel llau de la placa que non subduce.
  • palesoco: esto ye, surdimientu de montes. Ye simultánea a la converxencia de plaques, en dos ámbitos: a) onde asocedi subducción llevántense arcos volcánicos y cordales, como los Andes, riques en volcanes; b) nes llendes de choque'l vulcanismu ye escasu o nulu, y la sismicidad ye particularmente intensa.
  • terramoco: Asoceden dellos terremotos intraplaca, en quebres en rexones centrales y xeneralmente estables de les plaques, pero la inmensa mayoría aniciar en cantos de placa. Les circunstancies del clima y de la hestoria fixeron concentrase bona parte de la población mundial en rexones continentales por demás sísmiques, les que formen los petrines orogenéticos, xunto a llendes converxentes. Dellos terremotos importantes, como'l de San Francisco de 1906, xenerar en llendes de resfregón. Los seísmos importantes de les dorsales prodúcense onde les falles transformantes actúen como llendes ente plaques.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Divry's New English–Greek and Greek–English Dictionary. D. C. Divry,nadaInc., New York. 1983.
  2. Wegener, Alfred (Versión n'inglés: 1966). The Origin of Continents and Oceans. Dover Publications Inc..
  3. «¿Por qué ta caliente l'interior de la Tierra?» en Astroseti.
  4. Webster's Third New English Dictionary. Merriam–Webster Inc., Springfield, Massachusetts, 1986.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]