Presidente de Chile

De Wikipedia
Presidente de Chile
cargu públicu
xefe de Gobiernu y Presidente de la República
Titular Gabriel Boric dende 11 marzu 2022
Residencia Palacio de La Moneda (es) Traducir
Parte de gabinete de Chile (es) Traducir
Xurisdicción Chile
Estáu Chile
Creación 9 xunetu 1826
Llista lista de presidentes de Chile (es) Traducir
Sitiu web https://boricpresidente.cl/
Cambiar los datos en Wikidata

El presidente de la República de Chile[n 1] ye'l xefe d'Estáu y de gobiernu del país y la so máxima autoridá política. Correspuénde-y, como mandatu xenéricu, el gobiernu y l'alministración del Estáu.[2] Magar el so papel y significación esperimentó cambeos a lo llargo de la historia, al igual que la so posición y rellaciones colos demás actores de la organización política nacional, foi y ye una de les figures polítiques más destacaes. Coles mesmes, ye consideráu una de les instituciones que conformen la "constitución histórica de Chile" y una de les claves de la estabilidá política del país.[3]

Salvo los periodos d'interrupción institucional,[n 2] desempeñóse regularmente como xefe d'Estáu y de gobiernu en Chile; ello foi modificáu na práutica, anque non constitucionalmente, mientres el periodu 1891-1924 en qu'esistió un réxime pseudoparlamentario[4] –tamién carauterizáu como gobiernu de partíu so formes parllamentaries[5]–, so la vixencia de la Constitución Política de 1833, onde'l so papel quedó amenorgáu al de xefe d'Estáu. El sistema presidencial, con ciertes peculiaridaes, foi restablecíu pola Constitución de 1925, y reforzáu na Constitución de 1980.

Acordies cola constitución vixente, el presidente tien el deber xeneral de desempeñar fielmente el so cargu, caltener la independencia de la nación y guardar y faer guardar la Constitución y les lleis, tal como lo señala'l xuramentu o promesa qu'empresta al asumir les sos funciones.

Dende'l 11 de marzu de 2022 el presidente de la República de Chile ye Gabriel Boric Font.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Manuel Blanco Encalada.

Mientres la dómina colonial, los gobernadores designaos pola Corona española fueron denominaos "presidentes" por cuenta de la función de presidir la Real Audiencia que teníen asignada, acordies coles Lleis d'Indies.[6] El primer presidente de Chile foi Melchor Bravo de Saravia, presidente de la Real Audiencia de Concepción Real Audiencia con sede en Concepción, dende 1568 hasta la so disolución en 1575.[3][n 3]

Bernardo O'Higgins.

En 1609 restablecióse l'Audiencia en Santiago, y colla l'oficiu de presidente –con Alonso García de Ramón–. A partir d'esa fecha, los gobernadores coloniales ocuparon el títulu oficial de presidente de la Real Audiencia, llamándose a sigo mesmos y siendo conocíos a cencielles como presidentes de Chile –por cuenta de la considerancia de mayor "dignidá" del cargu de presidente de l'Audiencia, el tribunal del rei por antonomasia, frente al de gobernador y capitán xeneral que tamién ocupaba– denominación que foi retomada tres la independencia, colos presidentes de la República. Polo anterior, sostúvose que mientres más de cuatro sieglos Chile tuvo un presidente como xefe d'Estáu o de gobiernu, salvándose la dómina de la independencia y los periodos d'interrupción institucional del sieglu XX.[3][n 2]

A entamos de la Patria Vieya, el gobiernu del país tuvo al cargu de una serie órganos pluripersonales o colexaos llamaos xuntes de gobiernu.[n 4] Namái'l 7 de marzu de 1814 establecióse una autoridá unipersonal como xefe d'estáu y de gobiernu del país, denominada Direutor Supremu. Esti cargu foi exercíu efeutivamente por Francisco de la Lastra en 1814 y, tres la Reconquista, por Bernardo O'Higgins y Ramón Freire.

El títulu de direutor supremu, qu'amás taba íntimamente amestáu a la direición del exércitu, foi creáu llegalmente pol Reglamentu pal Gobiernu Provisional de 1814 y contempláu, coles mesmes, poles Constituciones de 1818, 1822 y 1823.

Ramón Freire.

Ramón Freire, qu'asumiera'l mandu del país en 1823, nel mensaxe d'apertura del Congresu de 1826, dio a conocer los sos deséu d'arrenunciar al cargu de Direutor Supremu, que depués repitió nun oficiu díes más tarde. Ante ello, el Congresu suspendió los sos llabores referentes a la redaición d'una constitución, que nesi momentu yera la so principal xera, pa tratar esti asuntu nes sesiones del 7 al 8 de xunetu. Nelles, tres un alderique, tomáronse los siguientes alcuerdos: "La persona qu'alministre'l Poder Executivo nacional va titular en Presidente de la República" y qu'habría "un Vice-Presidente que subrogue al Presidente nos casos de muerte, ausencia o enfermedá grave";[1] la eleición de dambos sería efeutuada pol Congresu, por mayoría absoluta de votos; aquellos seríen namái provisorios, y duraríen nes sos funciones hasta que "dada la constitución del estáu, fixérase la eleición de propietarios na forma llegal".[7][8][9]

El 8 de xunetu de 1826, el Congresu Nacional dio n'escoyer al socesor de Freire. En dicha eleición resultó ganador Manuel Blanco Encalada, quien asumió'l mandu a otru día, previu xuramentu ante'l Congresu, convirtiéndose asina na primer persona en Chile qu'ocuparía oficialmente'l títulu de presidente de la República ("Presidente Provisional de la República"). El 15 de febreru del añu siguiente, Ramón Freire foi escoyíu como "Presidente de la República".[n 5]

La figura del presidente de la República foi incluyida na Constitución de 1828 y caltenida polos siguiente testos constitucionales: de 1833, 1925 y 1980.

Requisitos pa desempeñar el cargu[editar | editar la fonte]

Los requisitos pa ser presidente de la República, acordies cola Constitución de 1828, el primer testu constitucional chilenu n'incorporar esta figura, yeren los siguientes: ser ciudadanu chilenu de nacencia y tener más de trenta años d'edá.

José Joaquín Prieto.

La Constitución de 1833 estableció que pa desempeñar el cargu de presidente yera necesariu: nacer nel territoriu de Chile; tener les calidaes necesaries pa ser miembru de la Cámara de Diputaos –tar en posesión de los derechos de ciudadanu eleutor y una renta mínima equivalente a 500 pesos–; y tener 30 años d'edá a lo menos.

Mientres la vixencia de la Constitución de 1925, pa ser escoyíu presidente riquíase: nacer nel territoriu de Chile; tener 30 años d'edá, a lo menos, y tener les calidaes necesaries pa ser miembru de la Cámara de Diputaos –tener los requisitos de ciudadanu con derechu a sufraxu y nun ser condergáu enxamás por delitu que mereciera pena aflictiva (trés años y un día o más)–.

Acordies con el testu orixinal de la Constitución de 1980, pa ser escoyíu presidente yera necesariu: nacer nel territoriu de Chile; tener cumplíos 40 años d'edá, y tener les demás calidaes necesaries pa ser ciudadanu con derechu a sufraxu –nun atopase en suspensión de dichu derechu (por interdicción en casu de llocura; por topase procesáu por delitu que mereza pena aflictiva o por delitos calificaos pola llei como conducta terrorista, y por ser sancionáu pol Tribunal Constitucional acordies con l'incisu séptimu del númberu 15º del artículu 19 de la Constitución), o en perda de la calidá de ciudadanu (por perda de la nacionalidá chilena; por condena a pena aflictiva, y por condena por delitos calificaos pola llei como conducta terrorista)–.

Tres la reforma constitucional de 2005, los actuales requisitos pa ser presidente, son los siguientes:

  • Tener la nacionalidá chilena, por nacencia nel territoriu de Chile o por ser fíu de padre o madre chilenos, nacíu en territoriu estranxeru;
  • Tener cumplíos 35 años d'edá, *

Tener les demás calidaes necesaries pa ser ciudadanu con derechu a sufraxu –nun atopase en suspensión de dichu derechu (por interdicción en casu de llocura; por topase acusáu por delitu que mereza pena aflictiva o por delitos calificaos pola llei como conducta terrorista, y por ser sancionáu pol Tribunal Constitucional) o en perda de la calidá de ciudadanu (por perda de la nacionalidá chilena; por condena a pena aflictiva, y por condena por delitos calificaos pola llei como conducta terrorista y los relativos al tráficu d'estupefacientes y qu'haber merecíu, amás, pena aflictiva).

Eleición presidencial[editar | editar la fonte]

Les dos primeres eleiciones de presidente, de 1826 y 1827, fueron realizaes polos miembros del Congresu.

Mesa de votación nes eleiciones presidenciales de 1915.

Ente 1829 y 1925, les eleiciones fueron efeutuaes en forma indireuta per mediu d'un sistema d'eleutores, acordies con lo establecío poles Constituciones de 1828 y 1833. El sistema yera de votu censitario masculín, hasta l'añu 1884 en que se camudó por un sistema de sufraxu masculín.

Mientres bona parte d'esti periodu, los candidatos fueron escoyíos por altes mayoríes o en forma unánime, por cuenta de la ausencia de reales competidores, yá que davezu realizábense alcuerdos ente les faiciones dirixentes y, darréu, al interior de los principales partíos políticos, o porque un candidatu tenía una considerable ventaya, lo que provocaba'l retiru de los sos opositores. D'esa manera, fueron escoyíos ensin contrincantes: Aníbal Pinto, Domingo Santa María,[n 6] José Manuel Balmaceda,[n 7] Jorge Montt y Ramón Barros Luco; Manuel Bulnes foi reelixíu n'igual situación.

Expresidentes de Chile aconceyaos en 2014.
Eduardo Frei Ruiz-Tagle vota nes eleiciones presidenciales de 2009.

Sicasí, tuvieron de ser escoyíos pol Congresu Plenu, tres les respeutives eleiciones: Federico Errázuriz Echaurren, que na votación de 1896 llogró namái trés eleutores de diferencia frente a Vicente Reyes Palazuelos, con acusaciones de fraude eleutoral;[n 8] Juan Luis Sanfuentes, tres la eleición de 1915 en qu'algamó namái un eleutor de diferencia sobre Javier Ángel Figueroa Larraín, con denuncies de confechu;[n 9] y Arturo Alessandri Palma, que na votación de 1920 llogró cuatro eleutores más que Luis Barros Borgoño, y tres la decisión d'un Tribunal d'Honor ad-hoc que calificó la eleición, foi proclamáu presidente.[n 10]

Na Constitución de 1925 consagróse un sistema de sufraxu masculín de votu direutu, siendo escoyíu'l candidatu cola mayoría absoluta de los votos válidamente emitíos. Tres una reforma constitucional, dexóse'l sufraxu femenín en votaciones presidenciales, a partir de la eleición de 1952. Y dende 1970 pudieron votar los discapacitaos (ciegos) y analfabetos y nesi momentu'l sistema d'eleición del presidente foi de sufraxu universal direutu.

Nel casu de que nengún candidatu llograra la mayoría absoluta, el Congresu Plenu tenía d'escoyer al presidente ente los dos candidatos que llograren la mayoría relativa. Nos cuatro oportunidaes que'l Congresu tuvo de decidir, nes eleiciones de 1946, 1952, 1958 y 1970, escoyó al candidatu que llogró la mayoría relativa. Asina fueron escoyíos: Gabriel González Videla,[n 11] Carlos Ibáñez del Campo,[n 12] Jorge Alessandri,[n 13] y Salvador Allende,[n 14] respeutivamente.

La Constitución de 1980 caltuvo'l sistema d'eleición popular direuta, incorporando'l mecanismu de la segunda vuelta. En casu que nengún candidatu llogre la mayoría absoluta de los votos válidamente emitíos, dar# en una segunda votación 30 díes dempués de la primera, na que tienen d'enfrentase namái los dos candidatos que llograren el mayor númberu de preferencies individuales.[10] D'esa manera fueron escoyíos Ricardo Lagos, quien s'enfrentó con Joaquín Lavín na segunda ronda de 2000, Michelle Bachelet, frente a Sebastián Piñera na segunda ronda de 2006, Sebastián Piñera, frente a Eduardo Frei na segunda ronda de 2010, nuevamente Michelle Bachelet frente a Evelyn Matthei na segunda ronda de 2013 y nuevamente Sebastián Piñera, frente a Alejandro Guillier na segunda ronda de 2017.

Mandatu presidencial[editar | editar la fonte]

Duración[editar | editar la fonte]

El mandatu del presidente de Chile, acordies cola Constitución de 1828, yera de cinco años, nun pudiendo de ser reelixíu, sinón mediando'l tiempu antes señaláu, ente la primera y segunda eleición.

Na Constitución de 1833 establecióse un periodu de 5 años cola posibilidá de ser reelixíu pal periodu darréu siguiente, cola llimitación de dos mandatos consecutivos, pos dispunxo que pa ser escoyíu per tercer vegada, tenía de mediar ente ésta y la segunda eleición l'espaciu de cinco años. En 1871, por una reforma constitucional prohibióse la reelección pal periodu siguiente.

Mientres la vixencia de la Constitución de 1925 el mandatu foi de 6 años, ensin posibilidá de reelección inmediata, esto ye, pal siguiente periodu.

La Constitución de 1980, nel so testu orixinal, afitó un periodu d'ocho años ensin posibilidá de reelección inmediata,[n 15] pero la reforma constitucional de 1989 estableció un primer periodu presidencial transicional de cuatro años (1990-1994) y una vuelta al mandatu d'ocho años, calteniendo en dambes situaciones la prohibición de reelección pal siguiente periodu. Sicasí, por aciu la reforma constitucional de 4 de marzu de 1994 amenorgóse'l periodu presidencial d'ocho a seis años, ensin reelección inmediata. Darréu, coles reformes de 2005 el mandatu presidencial quedó con una duración de 4 años ensin posibilidá de reelección pal periodu siguiente.

A mediaos del añu 2018 la coalición Chile Vamos presentó un proyeutu de llei pa dexar la reelección presidencial inmediata y amenorgar el númberu de parllamentarios[11]; anguaño ta a la espera de ser aprobáu.

El presidente de la República, acordies cola Constitución, cesa'l mesmu día en que completa'l so periodu y asocéde-y darréu l'electu, sacantes esistiera dalguna torga, casu nel cual aplíquense les regles sobre subrogación y socesión.

Ceremonia de cambéu de mandu[editar | editar la fonte]

Germán Riesco (derecha) abandona'l Congresu, depués del trespasu de mandu a Pedro Montt (1906).
Ceremonia de cambéu de mandu na cual Pedro Aguirre Cerda (esquierda) recibió la banda presidencial d'Arturo Alessandri (1938).
Salón d'Honor del antiguu edificiu del Congresu Nacional en Santiago de Chile.
Salón d'Honor del edificiu del Congresu Nacional en Valparaíso.

La ceremonia de cambéu de mandu, o asunción al mandu, realizar nel Salón d'Honor del Congresu Nacional. Dende 1990 el Congresu ta emplazado nel puertu de Valparaíso; con anterioridá ésti atopábase allugáu na ciudá de Santiago de Chile.

La primer tresmisión regular del mandu de la dómina republicana, foi realizada'l 18 de setiembre de 1841, na cual José Joaquín Prieto (1831-1841) foi asocedíu por Manuel Bulnes (1841-1851).

Mientres el sieglu XIX, la ceremonia de cambéu de mandu efeutuóse'l 18 de setiembre, y el presidente saliente acostuma pronunciar un discursu, presentando un resume de la so xestión. Acordies cola Constitución de 1833, la ceremonia tenía d'efeutuase nel salón del Senáu y el presidente electu al tomar posesión del cargu tenía d'emprestar el siguiente xuramentu:

Yo N. N. xuro por Dios El nuesu Señor y estos Santos Evanxelios que voi desempeñar fielmente el cargu de Presidente de la República; que voi reparar y voi protexer la Relixón Católica, Apostólica, Romana; que voi caltener la integridá ya independencia de la República, y que voi guardar y voi faer guardar la Constitución y les lleis. Asina Dios ayúdeme, y sía nel mio defensa, y si non, demandar.

Mientres la Constitución de 1925 establecía, que'l presidente electu tenía d'emprestar xuramentu o promesa de "desempeñar fielmente el cargu de presidente de la República, caltener la integridá ya independencia de la Nación y guardar y faer guardar la Constitución y les lleis".

Dende aquella dómina, y mientres el sieglu XX, tanto'l presidente saliente, como l'electu, dirixíense direutamente dende'l Palaciu de la Moneda al Congresu, recibiendo'l saliente los honores de rigor al ingresu al edificiu del Congresu. En dicha ceremonia, efeutuada nel Salón d'Honor del Congresu, el presidente del Senáu yera'l responsable d'asitiar al presidente electu la insinia del mandu –la piocha d'O'Higgins–, procedimientu modificáu nel ceremonial vixente dende los años 1990.

Hasta 1970, foi tradicional que'l presidente electu y saliente asistieren vistíos de frac –o con traxe de gala nel casu de los militares–; naquel añu, l'electu Salvador Allende presentar a la ceremonia usando un traxe escuru, mientres el saliente, Eduardo Frei Montalva, facer de frac. Dende aquel entós, la vistimienta pa la ceremonia ye'l traxe xastre.[12]

Nel ceremonial actual,[13][14] celebráu'l día 11 de marzu, el presidente saliente ingresa colos honores correspondientes al salón onde s'atopa axuntáu'l Congresu Plenu, ente que'l presidente electu espera nun salón anexu, ingresando de siguío una sala allegante, de la cual sale acompañáu de la so cónyuge, nel so casu, hasta'l Salón d'Honor del Congresu. Una vegada empecipiada la sesión del Congresu Plenu, el secretariu del Senáu comunica al Congresu la resolución en virtú de la cual el Tribunal Calificador d'Eleiciones proclamó al presidente electu, acordies colos resultaos de la respeutiva eleición presidencial. Depués convida al presidente electu a ingresar al salón y, una vegada ellí, el presidente del Senáu acordies cola Constitución de 1980 tóma-y xuramentu o promesa de:

[...] desempeñar fielmente el cargu de Presidente de la República, caltener la independencia de la Nación, guardar y faer guardar la Constitución y les lleis

Una vegada realizáu esto, el presidente saliente quítase la banda presidencial y se la entrega al presidente del Senáu, coles mesmes que se quitar la piocha d'O'Higgins. Entós el presidente del Senáu asitia la banda al presidente electu, y el saliente asítia-y la piocha d'O'Higgins. De siguío entónase'l Himnu Nacional y el presidente saliente –yá nesi momentu ex-presidente– retírase acompañáu de los sos ministros d'Estáu. Finalmente, el presidente recién asumíu toma xuramentu o promesa a quien se van desempeñar como les sos ministros d'Estáu y, depués d'ello, dar por concluyida la ceremonia y llevántase la sesión del Congresu Plenu.

Subrogación y socesión presidencial[editar | editar la fonte]

Del presidente electu[editar | editar la fonte]

La Constitución de 1828, que contemplaba la figura del Vice-presidente, disponía que si, el día de toma de posesión del cargu, dalgún accidente torgaba la presencia del presidente electu, el vicepresidente recibiría provisionalmente el gobiernu.

De la mesma, na Constitución de 1833 establecíase que si ésti se topaba torgáu pa tomar posesión de la presidencia, -y subrogaría o sustituyiría mentanto'l conseyeru d'Estáu más antiguu. Si la torga del presidente electu yera absolutu o duraría indefinidamente, o por más tiempu del señaláu al exerciciu del cargu, fadríase nueva eleición na forma constitucional, sustituyéndo-y mentanto nel cargu'l mesmu conseyeru d'Estáu más antiguu, que nun fuera eclesiásticu.

Na Constitución de 1925 prevíase que si'l presidente electu topábase torgáu pa tomar posesión del cargu, -y subrogaría mentanto, col títulu de Vice Presidente de la República, el presidente del Senáu; a falta d'ésti, el presidente de la Cámara de Diputaos, y a falta d'ésti, el presidente de la Corte Suprema. Si la torga yera absolutu o duraría indefinidamente, o por más tiempu del señaláu al exerciciu de la presidencia, el vicepresidente, nos diez díes siguientes a la declaración qu'al respeutu tenía de faer el Congresu, expediría les órdenes convenientes por que se procediera dientro del plazu de sesenta díes, a nueva eleición na forma prevenida pola Constitución y, pola llei d'eleiciones.

Acordies cola Constitución de 1980, en casu que'l presidente electu atópese torgáu pa tomar posesión del cargu, sustituyirálu mentanto, col títulu de Vicepresidente de la República, el presidente del Senáu; a falta d'ésti, el presidente de la Corte Suprema, y a falta d'ésti, el presidente de la Cámara de Diputaos; tres les reformes de 2005, alterióse l'orde antes señaláu, quedando anguaño, de siguío del presidente del Senáu, el presidente de la Cámara de Diputaos, y a falta d'ésti, el presidente de la Corte Suprema. Si la torga ye absolutu o tener de durar indefinidamente, el vicepresidente, nos diez díes siguientes al alcuerdu que tien d'adoptar el Senáu, expede les órdenes convenientes por que se proceda, dientro del plazu de sesenta díes, a nueva eleición na forma prevista pola Constitución y la llei d'eleiciones.

Históricamente nun se presentaron situaciones qu'obligaren a aplicar les normes antes reseñaes.

Del presidente n'exerciciu[editar | editar la fonte]

Juan Antonio Ríos, mientres la so visita a Estaos Xuníos en 1945, foi subrogado pol ministru del Interior Alfredo Duhalde.

La Constitución de 1828 preceptuaba que, ante una imposibilidá del presidente pa desempeñar el so cargu, este sería reemplazáu pol Vice-presidente. Si ambos, presidente y vicepresidente, topábense imposibilitaos d'exercer les sos funciones, el Poder Executivo sería exercíu pol presidente del Senáu, o'l presidente de la Comisión Permanente, si les Cámares del Congresu taben en receso, expediendo les notificaciones y órdenes necesaries pa dar en una nueva eleición.

Na Constitución de 1833 disponíase que, en casu que'l presidente de la República mandara personalmente la fuercia armada, o cuando por enfermedá, ausencia del territoriu de la República o otru grave motivu nun pudiera exercer el so cargu, -y subrogaría o sustituyiría temporalmente'l ministru del Despachu del Interior col títulu de Vice Presidente de la República. A falta d'ésti, sustituyiría-y el ministru del Despachu más antiguu y, a falta de los ministros del Despachu, el conseyeru d'Estáu más antiguu, que nun fora eclesiásticu. En 1910, tres la muerte del presidente Pedro Montt y, darréu, del vicepresidente Elías Fernández Albano, amenáronse duldes a la de definir quién tenía d'entendese como "Ministru del Despachu más antiguu", siendo resueltes nel sentíu que l'antigüedá referir a la fecha de xuramentu nel cargu de ministru y non a la de creación del ministeriu.

Pela so parte, la Constitución de 1925 establecía que, cuando'l presidente mandara personalmente la fuercia armada, o cuando por enfermedá, ausencia del territoriu de la República o otru grave motivu, nun pudiera exercitar el so cargu, -y subrogaría o sustituyiría temporalmente, col títulu de Vice Presidente de la República, el ministru a quien favoreza l'orde de precedencia que señale la llei. A falta d'ésti, sustituyiría-y el ministru que siga nesi orde de precedencia, y a falta de tolos ministros, socesivamente, el presidente del Senáu, el presidente de la Cámara de Diputaos o'l presidente de la Corte Suprema. El decretu con fuercia de llei nᵘ 7912, de 5 d'avientu de 1927, estableció l'orde de precedencia de los ministerios, de la siguiente forma: ministru del Interior, de Rellaciones Esteriores, d'Educación Pública, de Xusticia, de Guerra, de Marina, de Fomento, de Bienestar Social.[15] Darréu, un Decreto nᵘ 5802, del Ministeriu del Interior, de 24 d'avientu de 1942, afitó'l siguiente orde de precedencia de los Ministerios: Ministeriu del Interior; Rellaciones Esteriores; Economía y Comerciu; Facienda; Educación Pública; Xusticia; Defensa Nacional; Obres Públiques y Víes de Comunicación; Agricultura; Tierres y Colonización; Trabayo; y Salobridá, Previsión y Asistencia Social.[16]

Les regles dispuestes pola Constitución vixente son similares a les anteriores, y señalen que, en casu de torga temporal, por enfermedá, ausencia del territoriu o otru grave motivu, el presidente de la República ye subrogado, col títulu de vicepresidente de la República, pol ministru d'Estáu titular a quien correspuenda acordies con l'orde de precedencia llegal. A falta de toos ellos, ye subrogado pol presidente del Senáu; a falta d'ésti, pol presidente de la Cámara de Diputaos, y a falta d'ésti, pol presidente de la Corte Suprema.

Hasta l'añu 2011, l'orde de precedencia llegal de los ministerios d'Estáu, yera'l conteníu nel Decretu con Fuercia de Llei nᵘ 7912 de 1927.[15]Como dichu llistáu resultaba obsoleto –al igual que señaláu nel Decretu nᵘ 5802 de 1942–, pos dellos ministerios qu'incluyía yá nun esistíen como tales (fueron modificaos o refundíos n'otros) y omitía los creaos con posterioridá a la so promulgación, allegar al Reglamentu de Ceremonial Públicu y Protocolu, conteníu nel Decretu nᵘ 537 del Ministeriu de Rellaciones Esteriores, de 18 d'agostu de 2002,[13] pa "construyir" l'orde de precedencia actualizáu; asina ésti quedaba de la siguiente forma: ministru del Interior; Rellaciones Esteriores; Defensa Nacional; Facienda; Secretaría Xeneral de la Presidencia; Secretaría Xeneral de Gobiernu; Economía, Fomentu y Turismu; Planificación y Cooperación; Educación; Xusticia; Trabayo y Previsión Social; Obres Públiques; Salú; Vivienda y Urbanismu; Agricultura; Minería; Tresporte y Telecomunicaciones; y Bienes Nacionales.[17]

Darréu, cola Llei nᵘ 20.502 de 21 de febreru de 2011 actualizóse'l llistáu de ministerios, por aciu una reforma al Decretu con Fuercia de Llei nᵘ 7912 de 1927, afitándose con claridá l'orde de precedencia llegal ente estos, compatibilizándolo totalmente col orde conteníu nel Reglamentu de Ceremonial Públicu y Protocolu. D'esa forma, a partir de tal fecha, l'orde de precedencia de los ministerios ye'l siguiente: ministru del Interior, de Rellaciones Esteriores, de Defensa Nacional, de Facienda, Secretariu Xeneral de la Presidencia, Secretaria Xeneral de Gobiernu, d'Economía, Fomentu y Turismu, de Planificación, d'Educación, de Xusticia, Trabayo y Previsión Social, d'Obres Públiques, de Salú, de Vivienda y Urbanismu, d'Agricultura, de Minería, de Tresporte y Telecomunicaciones, de Bienes Nacionales, d'Enerxía, y de Mediu Ambiente.[18]

Vacancia del presidente[editar | editar la fonte]

La Constitución de 1833 establecía que la vacancia del presidente producir nos casos de muerte, declaración d'haber llugar al so arrenunciu, o otra clase d'imposibilidá absoluta, o que nun pudiera cesar antes de cumplise'l tiempu que falta a los 5 años de la so duración constitucional. En tal casu, este yera asocedíu nel mandu acordies coles regles de subrogación de presidente n'exerciciu, debiendo'l gobiernu expedir les órdenes convenientes por que se dar# en nueva eleición de presidente na forma prevenida pola Constitución.

Pa la Constitución de 1925, la vacancia del cargu esistía nos casos de muerte, declaración d'haber llugar al so arrenunciu, o otra clase d'imposibilidá absoluta, o que nun pudiera cesar antes de cumplise'l tiempu que falta del periodu constitucional. En dicha situación, la socesión nel mandu verificábase acordies coles regles de subrogación de presidente n'exerciciu, debiendo'l vicepresidente, nos primeros diez díes del so gobiernu, expedir les órdenes convenientes por que se procediera, dientro del plazu de sesenta díes, a una nueva eleición de presidente na forma prevenida pola Constitución y pola llei d'eleiciones.

Na Constitución de 1980 les causales de vacancia nun tán numberaes, como nos testos constitucionales anteriores. De la llectura de les sos normes y de l'aplicación d'otres disposiciones del ordenamientu xurídicu chilenu vixente, señálense les siguientes:[19]

  • Muerte, nun ta mentada explícitamente, pero resulta evidente.
  • Arrenunciu, que tien de ser almitida pol Senáu, teniendo d'oyer primeramente al Tribunal Constitucional.
  • Inhabilidad, que tien de ser declarada pol Senáu, cuando una torga física o mental inhabilitar pal exerciciu de les sos funciones, teniendo d'oyer primeramente al Tribunal Constitucional.
  • Declaración de culpabilidá en xuiciu políticu, que tien de ser pronunciada pol Senáu, quedando destituyíu del so cargu.
  • Condena en materia penal, nel eventu que la sentencia acarretar la inhabilitación pa cargos o oficios públicos.
  • Inhabilitación por sentencia del Tribunal Constitucional, que declara la inconstitucionalidá d'organizaciones y de movimientos o partíos políticos, y la responsabilidá de les persones que tuvieren participación nos fechos que motivaron tal declaración, pos implica, ente otres sanciones, la perda de plenu derechu de los cargos públicos d'eleición popular que se tener posesión, anque tratándose del presidente rique, amás, l'alcuerdu del Senáu.

Verificada la vacancia, produzse la subrogación conforme al orde enantes mentáu pal presidente n'exerciciu, y débese dar en escoyer al socesor –que dura nel cargu hasta completar el periodu que restaba a quien reemplaza, nun pudiendo postular como candidatu a la eleición presidencial siguiente–, acordies coles siguientes regles:

  • Si falten menos de dos años pa la próxima eleición presidencial, el presidente ye escoyíu pol Congresu Plenu pola mayoría absoluta de los senadores y diputaos n'exerciciu.
  • Si falten dos años o más pa la próxima eleición presidencial, el vicepresidente, dientro de los diez primeros díes del so mandatu, tien de convocar a eleición presidencial pal 120º día dempués de la convocatoria.

Facultaes, atribuciones y deberes del presidente[editar | editar la fonte]

El Congresu en 1826, por aciu les Lleis Federales, amás de disponer que'l xefe del Estáu denominaríase d'equí p'arriba presidente de la República,[1] estableció que les sos atribuciones seríen "les que correspuenden al Poder Executivu poles lleis preesistentes y les qu'ulteriormente alcuerde ésta y les subsiguientes lejislaturas".[7][8]

El mesmu añu, por aciu una llei de 14 d'ochobre regular en forma provisional, mientres s'aprobaba la Constitución, les "atribuciones del Poder Executivu", afitándose coles mesmes una serie de prohibiciones. L'exerciciu d'estes facultaes, polo xeneral, riquíen del alcuerdu de la "Llexislatura Nacional".[20]

El presidente na Constitución[editar | editar la fonte]

Constitución de 1828[editar | editar la fonte]

Exemplar de la Constitución Política de la República de Chile de 1828.
Artículu 60. El Supremu Poder Executivu va ser exercíu por un ciudadanu chilenu de nacencia, d'edá de más de trenta años, cola denominación de Presidente de la República de Chile.

La Constitución de 1828 establecía que "L'exerciciu de la soberanía [...] estremar en tres poderes, que son: el Llexislativu, l'Executivu y el Xudicial, que van exercese xebradamente, nun teniendo d'axuntar se en nengún casu" (artículu 22), disponiendo que'l Poder Executivu sería exercíu por un "presidente de la República de Chile" (artículu 60), y creando amás un vice-presidente, para subrogarlo o reemplazalo, nel so casu.

Nel artículu 83 afitaba les facultaes presidenciales, espresando que "Son atribuciones del Poder Executivu", ente otres: nomar y remover a los Ministros Secretarios del Despachu –que podíen ser acusaos ante la Cámara de Diputaos y xulgaos pol Senáu al igual que'l mesmu presidente–, a los oficiales de les secretaríes, y aprovir los emplegos civiles, militares y eclesiásticos, con alcuerdu del Senáu, o de la Comisión Permanente na so receso, pa los diplomáticos, y oficiales cimeros del exércitu –los ministros de la Corte Suprema designar el Congresu–; designar a los intendentes, viceintendentes, y xueces lletraos de primera instancia, de ternes propuestes poles Asamblees provinciales. Podía destituyir a los emplegaos, por ineptitú o omisión, riquiendo del consentimientu del Senáu, o de la Comisión Permanente na so receso, y pola comisión de delitos, teniendo de pasar los antecedentes a los tribunales de xusticia.

Tamién, correspondía-y al presidente l'exerciciu de les atribuciones del patronatu, pero la propuesta de los obispos tenía de faese cola aprobación de la Cámara de Diputaos. Tenía, coles mesmes, atribuciones en materia llexislativa, pudiendo proponer lleis y exercer la facultá de vetu suspensivu sobre los proyeuto de llei aprobaos poles cámares del Congresu; debía promulgar les lleis, presentar añalmente al Congresu'l presupuestu de los gastos necesarios, y rindir cuenta de la inversión del presupuestu anterior. Polo xeneral, el Congresu Nacional, de la mesma, tenía d'aprobar toles lleis y ciertos actos del gobiernu, el presupuestu nacional y la cuenta de la so inversión, y la qu'afitaba añalmente les fuercies armaes (artículu 46).

Esta Constitución nun estableció un poder executivo fuerte, como'l que se riquir nel contestu de la inestabilidá que se xeneró nel periodu de la Organización de la República –y que remató na Revolución de 1829–, pos los poderes del presidente taben condicionaos al remanar del Congresu, y la so xestión gubernativa llindada, en diverses formes, poles atribuciones que teníen dambes cámares del Congresu y les asamblees provinciales, los intendentes y gobernadores locales.[21][22]

Constitución de 1833[editar | editar la fonte]

Exemplar de la Constitución Política de la República de Chile de 1833.
Artículu 59. Un ciudadanu col títulu de Presidente de la República de Chile alministra l'Estáu, y ye el xefe Supremu de la Nación.
Capítulu VII. Del Presidente de la República, Constitución Política de la República de Chile de 1833

La Constitución de 1833 disponía que'l presidente yera'l "xefe Supremu de la Nación" (artículu 59), atribuyéndo-y l'alministración y gobiernu del Estáu, amestando que "la so autoridá estender a tou cuanto tien por oxetu'l caltenimientu del orde públicu nel interior, y la seguridá esterior de la República, guardando y faciendo guardar la Constitución y les lleis" (artículu 81). Yera irresponsable políticamente mientres el so mandatu y tenía un organismu consultivu, denomináu Conseyu d'Estáu, que'l so dictame yera obligatoriu en ciertes materies.

Les facultaes que se reconocen al presidente son bien amplies, superando los qu'hasta entós tendríen los gobernante en Chile, cubriendo un gran abanicu d'actividaes del Estáu: gobiernu interior, rellaciones esteriores, xusticia, facienda, guerra, educación y materies eclesiástiques.[5] Gabriel Amunátegui describir como "un pequeñu monarca temporal, absolutu ya irresponsable".[22][n 16]

L'artículu 82 establez una serie de "atribuciones especiales" del presidente, ente otres: nomar y remover a la so voluntá a los Ministros del Despachu y oficiales de les sos secretaríes, a los Conseyeros d'Estáu, a los ministros diplomáticos, a los cónsules y demás axentes esteriores, y a los intendentes de provincia y gobernadores de plaza; nomar los maxistraos de los tribunales cimeros de xusticia, y los xueces lletraos de primera instancia, a propuesta del Conseyu d'Estáu; velar sobre la puesta y cumplida alministración de xusticia, y la conducta ministerial de los xueces; aprovir los demás emplegos civil y militar, con alcuerdu del Senáu, y col de la Comisión Conservadora na so receso, tratándose de los oficiales cimeros del Exércitu y Armada; destituyir a los emplegaos por ineptitú, o otru motivu similar, –con alcuerdu del Senáu, y nel so receso col de la Comisión Conservadora, en casu de xefes d'oficina o emplegaos cimeros, y con informe del respeutivu xefe, tratándose d'emplegaos subalternos–; exercer el derechu de patronatu, presentando los candidatos pa los arzobispaos, obispaos y otres dignidaes eclesiástiques –a propuesta en terna del Conseyu d'Estáu, y con aprobación del Senáu respectu de los dos primeros–; declarar en estáu de sitiu, y por un determináu tiempu, unu o dellos puntos del territoriu en casu d'ataque esterior, con alcuerdu del Conseyu d'Estáu, y en casu de conmoción interior, col del Congresu Nacional, suspendiéndose l'imperiu de la Constitución nel territoriu entendíu en tal declaración (artículu 161).

Amás, el presidente tenía importantes atribuciones en materia llexislativa, que contradicíen l'enunciáu del artículu 13 ("El Poder Llexislativu mora nel Congresu Nacional"), allegando a la formación de les lleis: podía presentar proyeutos de llei, prorrogar les sesiones ordinaries del Congresu y convocalo a sesiones estraordinaries, con alcuerdu del Conseyu d'Estáu, y debía sancionales y promulgales, gociando de derechu a vetu absolutu, y nesi casu el proyeutu refugáu totalmente nun podía ser propuestu nuevamente na sesiones llexislatives d'aquel añu. El Congresu Nacional, polo xeneral, tenía d'aprobar toles lleis, afitar añalmente'l presupuestu de gastos de l'alministración pública y les fuercies de mar y tierra, y cada dieciocho meses les contribuciones (denominaes en xunto como "lleis periódiques"), y podía otorgar al presidente "facultaes estraordinaries", que-y dexaben llexislar per vía reglamentaria y suspender temporalmente los derechos constitucionales.

La Constitución nun afaía dafechu nin al réxime parllamentariu nin al presidencial, zarrando elementos d'unu y d'otru sistema. Les reformes constitucionales que s'efeutuaron en 1874, tendieron a menguar el poder presidencial y guarnir al Congresu, lo que fizo posible el surdimientu del parllamentarismu chilenu. Suprimióse la concesión de "facultaes estraordinaries", sustituyéndoles por una autorización pa dictar "lleis escepcionales", y l'atribución de "velar sobre la puesta y cumplida alministración de xusticia"; modificáronse los efeutos de la declaratoria d'estáu de sitiu, llindándose a la facultá presidencial d'arrestar o treslladar persones; modificáronse les facultaes y la composición del Conseyu d'Estáu, llogrando que la mayoría de los sos miembros fueren designaos poles cámares del Congresu, ente otres. A partir de dicha dómina empezar a aldericar llargamente la determinación del sistema políticu establecíu na Carta de 1833: si yera de predominiu presidencial o parllamentariu. Ello foi finalmente resueltu por aciu les armes, na guerra civil chilena de 1891, col trunfu de les fuercies del Congresu, imponiéndose entós la interpretación parllamentaria de la Constitución.[22]

Cola República Parllamentaria, a partir de 1891, impúnxose la práutica parlamentarista, ensin que s'introduxeren mayores cambeos nel testu constitucional, salvu pol cambéu del sistema de convocatoria a sesiones estraordinaries del Congresu, col fin de prevenir los sucesos previos a la Guerra Civil, y del vetu presidencial, que foi sustituyíu por un mecanismu de vetu suspensivu. Mientres el periodu, el presidente tresformar nun pixín xefe d'Estáu, que'l so gabinete riquía de la enfotu del Congresu, faciendo les vegaes de xefe de gobiernu'l ministru del Interior, anque escareciendo de la facultá d'eslleir les cámares del Congresu.[22]

El sistema caltener hasta los años 1920, dómina en que'l sistema parllamentariu chilenu entró en crisis, productu del desprestixu deriváu de la ineficacia gubernativa que xeneraba, pola censura continua de los gabinetes ministeriales, y la crisis económica qu'afectaba al país. En 1924 producióse un golpe d'Estáu, instalándose una Xunta de Gobiernu, qu'asumió'l poder en reemplazu del presidente que se exilió, y que decidió eslleir el Congresu Nacional.[23]

Constitución de 1925[editar | editar la fonte]

Exemplar de la Constitución Política de la República de Chile de 1925.
Artículu 60. Un ciudadanu col títulu de Presidente de la República de Chile alministra l'Estáu, y ye el Xefe Supremu de la Nación.
Capítulu V. Presidente de la República, Constitución Política de la República de Chile de 1925

La Constitución de 1925, según dase cuenta nes actes de la comisión redactora, pretendió reemplazar el réxime parllamentariu imperante por unu "absolutamente peculiar, afechu al nuesu costumes políticu y empobinao a correxir los nuesos males; ye una terapia especial pa Chile, non copiada de parte dalguna", procurándose una mayor separación ente les funciones del Congresu Nacional y del presidente.[24]

Nesta constitución, al igual que na Carta de 1833, el presidente yera'l "Xefe Supremu de la Nación". Tába-y confiada l'alministración y gobiernu del Estáu, y la so autoridá estender a tou cuanto tuviera por oxetu'l caltenimientu del orde públicu nel interior, y la seguridá esterior de la República, "acordies cola Constitución y les lleis" (artículu 71).

L'artículu 72 contién les "atribuciones especiales del presidente", onde se-y da, ente otres: la facultá de nomar y remover a la so voluntá a los ministros d'Estáu y Oficiales de les sos Secretaríes –amestándose explícitamente que los alcuerdos qu'adoptara la Cámara de Diputaos na fiscalización de los actos del gobiernu nun comprometíen la responsabilidá política d'estos (artículu 39 nᵘ 2), anque al igual que'l presidente podíen ser oxetu d'un xuiciu políticu–, a los Axentes diplomáticos, intendentes y gobernadores; nomar a los maxistraos de los tribunales cimeros de xusticia, d'una quina –pa los ministros de la Corte Suprema– o terna –pa los ministros de les Cortes d'Apelaciones–, propuesta pola Corte Suprema, y a los Xueces Lletraos, a propuesta en terna de la Corte d'Apelaciones de la xurisdicción respeutiva; velar pola conducta ministerial de los xueces y demás emplegaos del Poder Xudicial; aprovir los demás emplegos civiles y militares que determinen les lleis, conforme al Estatutu Alministrativu, y conferir, con alcuerdu del Senáu, los emplegos o graos de coroneles, capitanes de navío y demás oficiales cimeros del Exércitu y Armada; destituyir a los emplegaos de la so designación, por ineptitú o otru motivu –con alcuerdu del Senáu, si son xefes d'oficines, o emplegaos cimeros, y con informe de l'autoridá respeutiva, si son emplegaos subalternos–, en conformidá a les lleis orgániques de cada serviciu públicu.

Amás la Constitución concedía amplies facultaes colegisladoras al presidente, pos non yá otorgar la sanción y promulgación de les lleis, y el derechu a vetu suspensivu, sinón tamién una peramplia iniciativa llexislativa –esclusiva al respeutive de los suplementos a partíes o ítem de la llei de presupuestos–, la posibilidá d'apurar el despachu de los proyeutos de llei (por aciu el denomináu sistema de "urxencies") ya intervenir nel so discutiniu al traviés de los ministros d'Estáu. Tamién tenía l'atribución de prorrogar el periodu ordinariu de sesiones del Congresu ("llexislatura ordinaria") y convocalo a un periodu de sesiones estraordinaries ("llexislatura estraordinaria") –anque'l Congresu tamién podía autoconvocarse–. Polo xeneral, el Congresu Nacional tenía d'aprobar toles lleis y otorgar el so alcuerdu p'asuntos específicos, como l'autorización por que'l presidente pudiera salir del territoriu nacional.

La Constitución dispunxo que al inaugurase cada llexislatura ordinaria (del 21 de mayu al 18 de setiembre de cada añu), el presidente tenía de dar cunta al Congresu Plenu del estáu alministrativu y políticu de la Nación (artículu 56), incorporando una práutica que s'impunxo dende los primeros años de vixencia de la Carta de 1833.[25]

En 1943 introducióse la primera de reforma constitucional a la Carta de 1925, al traviés de la llei 7727. Ente otres materies, amenorgóse la llibertá d'iniciativa llexislativa de los senadores y diputaos, concediendo exclusividad al presidente pa presentar proyeutos de llei en materia d'alteración de la división política o alministrativa del país, pa crear nuevos servicios públicos o emplegos rentados, y pa conceder o aumentar sueldus y gratificaciones al personal de l'Alministración Pública, de les empreses fiscales y de les instituciones semifiscales; respectu de tales iniciatives, el Congresu Nacional namái podía aceptar, menguar o refugar los servicios, emplegos, soldaes o aumentos que se propunxeren. Amás, dióse-y al presidente la facultá pa decretar pagos ensin autorizar pola llei, cola firma de tolos ministros d'Estáu, en ciertes situaciones de gravedá o emerxencia pal país, y hasta'l 2 % del presupuestu de gastos aprobáu pal añu ("decretos d'emerxencia económica").

Por aciu la llei 17284 de 1970 reformóse nuevamente la Constitución. Ente otros aspeutos, facilitóse la salida del país del presidente, riquiendo del alcuerdu del Congresu namái en casu d'ausencia del territoriu nacional por más de quince díes o nos últimos noventa díes del so mandatu; dexóse-y dictar decreto con fuercia de llei, previa delegación del Congresu, afitándose'l marcu de la respeutiva autorización, les materies y la forma de control de les normes dictaes –ensin perxuiciu que na práutica anterior otorgar amplies lleis delegatorias a los presidentes, anque la Constitución nun la contemplaba (artículu 44 nᵘ 13)–; modificáronse les materies d'iniciativa esclusiva del presidente, estendiéndola a tolos proyeutos de llei d'orde económicu y social –tributos, remuneraciones, rexímenes de previsión y seguridá social–; y dexóse-y consultar a los ciudadanos, por aciu plebiscitu, en casu de diverxencies sobre un proyeutu de reforma constitucional, ente'l presidente y el Congresu.

Tres el Golpe d'Estáu de 1973, instalóse una Xunta Militar de Gobiernu, qu'asumió'l "mandu supremu de la Nación", como lo señala la so acta constitutiva –contenida nel Decreto Llei nᵘ 1 del mesmu añu–. Dicha acta nun derogó nin suspendió la Constitución de 1925, sinón qu'afirmó que la xunta respetaría "la Constitución y les lleis de la República, na midida na que l'actual situación el país dexar [sic]" (artículu 3º). Col Decreto Llei nᵘ 128 de 1973, esclarióse que'l mandu supremu de la Nación supónía "l'exerciciu de toles atribuciones de les persones y órganos que componen los Poderes Llexislativos y Executivu, y en consecuencia'l Poder Constituyente que allos correspuende" –exercíos pola Xunta Militar por aciu decreto lleis–, y que'l Poder Xudicial exercería les sos funciones "na forma y cola independencia y facultaes que señale la Constitución Política del Estáu", mientres el Poder Executivo sería exercíu al traviés de decretos supremos y resolvimientos. A partir d'aquel momentu, la Constitución foi oxetu de diversos cambeos, espreses y tácitas, por aciu decreto lleis, dientro del contestu d'un "procesu de desconstitucionalización" de les normes constitucionales, que pasaron a tener vixencia nel mesmu grau que les lleis ordinaries.[26]

L'Estatutu de la Xunta de Gobiernu (decreto llei 527 de 1974) estableció que'l "poder executivu" sería exercíu por "el Presidente de la Xunta de Gobiernu, quien ye'l Xefe Supremu de la Nación" y tendría les facultaes, atribuciones y prerrogativas que'l mesmu Estatutu afitaba (artículu 7); darréu se modificó la norma, disponiéndose que'l presidente de la Xunta "quien, col títulu de Presidente de la República de Chile, alministra l'Estáu y ye el Xefe Supremu de la Nación, coles facultaes, atribuciones y prerrogativas qu'este mesmu Estatutu otorgar 039;'". Los sos "atribuciones especiales" yeren, polo xeneral, similares a aquelles señalaes na Constitución de 1925, y la so enumeración terminaba espresando que tamién s'incluyíen les demás "que la Constitución y les lleis conceden al Presidente de la República" (artículu 10 nᵘ 15).

Constitución de 1980[editar | editar la fonte]

Exemplar de la Constitución Política de la República de Chile.
Artículu 24. El gobiernu y l'alministración del Estáu correspuenden al Presidente de la República, quien ye'l Xefe del Estáu.
Capítulu IV. Gobiernu, Presidente de la República, Constitución Política de la República de Chile de 1980

La Constitución de 1980, señala que'l gobiernu y l'alministración del Estáu correspuenden al presidente de la República, al que titula puramente de "Xefe d'Estáu", a diferencia de los dos testos constitucionales previos qu'utilizaben la espresión "Xefe Supremu de la Nación". El capítulu sobre'l "Gobiernu" –qu'inclúi'l párrafu sobre'l presidente de la República– presentar nel testu primero que'l referíu al Congresu Nacional –que tradicionalmente preceder–, como forma de resaltar el rol del presidente dientro de la institucionalidad; amás, el títulu del capítulu esplícase porque, ente otres razones, nél contémplense, per una parte, toes la xeres que-y pertenecen al presidente na direición del país como xefe máximu del Poder Executivu y, por otra, les que-y caben dientro de l'alministración estatal.[19]

La Constitución, al calificalo como Xefe d'Estáu, definir como'l "órganu máximu del ordenamientu xurídicu y, coles mesmes, el centru del so normatividad, yá que a él y nél converxen d'una manera o otru los demás órganos". Acordies con l'artículu 24, el presidente dispón del poder gubernamental "que-y dexa adoptar, siempres dientro de la Carta, cualquier midida que nun se tope explícitamente atribuyida al llexislador o a otru órganu de xerarquía constitucional".[19][n 17]

Sicasí, el gobiernu y l'alministración del Estáu "nun-y pertenecen puramente a él, sinón que-y pertenecen nel grau más relevante, y poques vegaes de manera esclusiva y escluyente, anque en munchos aspeutos de manera especial", anque siempres acordies cola Constitución y les lleis.[19] La Carta conferir con toles llimitaciones y restricciones qu'ella mesma establez; ye por esto que "la so facultá d'alministrar nun entiende nin puede entender a los organismu autónomos que contempla la Constitución, como la Contraloría Xeneral de la República, el Bancu Central y les Municipalidaes".[27]

La Constitución, coles mesmes, dispón que l'autoridá del presidente "estender a tou cuanto tien por oxetu'l caltenimientu del orde públicu nel interior y la seguridá esterna de la República, acordies cola Constitución y les lleis" (artículu 24 incisu segundu). Esto ye, nun-y encarga la "mera execución pasiva y de cumplimientu lliteral d'aquello que ta previstu nel ordenamientu vixente, sinón que, ensin salise del marcu que-y impon, tendrá d'entender qu'actúa conforme a la Constitución, tantu cuando usa les atribuciones especiales qu'ésta y les lleis señalen, como cuando estiende la so autoridá a tou lo que mire al caltenimientu del orde públicu internu y a la seguridá esterna, anque nun tea previstu explícitamente na lletra de les regles de derechu positivu a valir y siempres que nun pille la órbita propia del llexislador o la de los demás órganos constitucionales". Ye necesariu tener presente, en tou momentu, que'l presidente ye una de les autoridaes per mediu de les cualos exerzse la soberanía, y nun ye'l titular y depositariu del poder qu'exerz, sinón que tan solo un delegáu (artículu 5) –d'ellí la exactitú de la denominación de "Primer Mandatariu"–, siendo responsable de los sos actos.[19] Amás, nel so testu orixinal, preceptuaba que'l presidente tenía de dar, a lo menos una vegada al añu, cunta al país del estáu alministrativu y políticu de la nación (artículu 24, incisu final); cola reforma de 2005, ella tien d'efeutuase precisamente'l 21 de mayu de cada añu ante'l Congresu Plenu, recoyendo con ello la tradición constitucional al respeutu.[25]

La Constitución de 1980, dende la so entrada en vixencia, el 11 de marzu de 1981, hasta'l términu del mandatu presidencial d'ocho años dispuestu pola mesma,[n 18] esto ye, hasta'l 11 de marzu de 1989 —que se prorrogó un añu, acordies cola regla vigesimonovena transitoria, esto ye, hasta'l 11 de marzu de 1990, debíu al resultáu del plebiscitu de 1988—, afitó un periodu constitucional transitoriu, configuráu básicamente polos preceptu conteníos nes normes decimocuarta a vigesimoséptima transitories. Al señalar les facultaes del presidente, la regla decimoquinta otorgába-y les atribuciones y obligaciones conteníes nes normes permanentes de la mesma Carta, con ciertos cambeos y salvedaes; d'esa manera, dexóse-y decretar por sigo mesmu los estaos d'emerxencia y catástrofe, y designar y remover llibremente a los alcaldes, ya imponiéndo-y l'alcuerdu de la Xunta de Gobiernu pa ciertos actos: designación de los Comandantes en Xefe de les Fuercies Armaes y al Xeneral Direutor de Carabineros y del Contralor Xeneral de la República; declaración de guerra; implantación de los estaos d'asamblea y de sitiu; declarar la guerra; almisión de les aiciones contra los ministros d'Estáu pa faer efeutiva la so responsabilidá civil derivada del exerciciu de les sos funciones; y ausencia del país por más de trenta díes o nos últimos noventa díes del so periodu.[26]

Per otru llau, nel so testu permanente, la Constitución estableció orixinalmente un réxime presidencial autoritariu con un claru desequilibriu ente'l presidente y el Congresu, a favor del primeru.[28] Les reformes constitucionales de 1989, ente otros aspeutos, menguó dichu desequilibriu, quitando al presidente de la facultá d'eslleir la Cámara de Diputaos.

Coles reformes constitucionales de 2005, el presidente recuperó l'atribución, contemplada nes anteriores constituciones, de llamar a retiru a los Comandantes de les Fuercies Armaes y al Xeneral Direutor de Carabineros antes de completar el so respeutivu periodu; previu a esta reforma, el llamáu a retiru procedía en casos calificaos y con alcuerdu del Conseyu de Seguridá Nacional. Per otru llau, al derogase la figura de los senadores designaos, esaniciáronse les facultaes presidenciales d'intervención nel so nomamientu.

El réxime anguaño vixente averar a un presidencialismu democráticu puru.[28] L'amplia acumuladura d'atribuciones que tien el presidente de la República, configuraron un fuerte presidencialismu –o presidencialista con enclín al neopresidencialismo[29]–, que s'amosó daqué más brengosu al proyeutase nun Estáu Unitariu, como lo ye Chile.[19]

Atribuciones especiales

La Constitución numbera nel artículu 32 les "atribuciones especiales del Presidente de la República". Esta norma nun supón taxatividad o un numerus clausus, una y bones les indicaes nun son toles que-y pertenecen, porque esisten otres espresamente conferíes n'otres seiciones de la Carta y porque, amás, la so misión nun s'escosa "en xeres específiques, sinón que ye universal pola so vastedad y trescendencia", situación antes comentada.[19] Considerando'l so conteníu, éstes fueron clasificaes en:[n 19] atribuciones rellacionaes col poder constituyente (artículu 32 nᵘ 4), rellacionaes cola función llexislativa (nᵘ 1, 2 y 3), rellacionaes col Poder Xudicial (nᵘ 12 y 13), rellacionaes coles Fuercies Armaes (nᵘ 16, 17, 18 y 19), rellacionaes cola organización institucional (nᵘ 9), materies de rellaciones esteriores (nᵘ 8 y 15), de calter políticu (nᵘ 5 y 14), de calter alministrativu (nᵘ 6, 7, 10, 11 y 20).[19][n 20]

Tres la reforma constitucional de 2005, son atribuciones especiales del presidente de la República les siguientes:

  • Allegar a la formación de les lleis con arreglu a la Constitución, sancionales y promulgales.
  • Pidir, indicando los motivos, que se cite a sesión a cualesquier de les cañes del Congresu Nacional. En tal casu, la sesión tien de celebrase a la brevedá posible.
  • Dictar, previa delegación de facultaes del Congresu, decretos con fuercia de llei sobre les materies que señala la Constitución.
  • Convocar a plebiscitu nos casos del artículu 128 (sobre reforma constitucional).
  • Declarar los estaos d'esceición constitucional.
  • Exercer la potestá reglamentaria en toes aquelles materies que nun sían mesmes del dominiu llegal, ensin perxuiciu de la facultá de dictar los demás reglamentos, decretos ya instrucciones que crea convenientes pa la execución de les lleis.
  • Nomar y remover a la so voluntá a los ministros y subsecretarios, los intendentes y gobernadores.
  • Designar a los embaxadores y ministros diplomáticos, y a los representantes ante organismos internacionales.
  • Nomar al Contralor Xeneral de la República de Chile con alcuerdu del Senáu.
  • Nomar y remover a los funcionarios que la llei denomina como de la so "esclusivu enfotu" y aprovir los demás emplegos civiles. La remoción de los demás funcionarios faise acordies coles disposiciones que la llei determina.
  • Conceder jubilación, retiros, montepíos y pensiones de gracia, con arreglu a les lleis.
  • Nomar a los maxistraos y fiscales xudiciales de les Cortes d'Apelaciones y a los xueces lletraos, a proposición de la Corte Suprema y de les Cortes d'Apelaciones, respeutivamente; a los miembros del Tribunal Constitucional que-y correspuende designar; y a los maxistraos y fiscales xudiciales de la Corte Suprema y al Fiscal Nacional, a proposición de dicha Corte y con alcuerdu del Senáu, tou ello conforme a lo prescrito nesta Constitución.
  • Velar pola conducta ministerial de los xueces y demás emplegaos del Poder Xudicial y riquir, con tal oxetu, a la Corte Suprema por que, si procede, declare'l so mal comportamientu, o al ministeriu públicu, por que reclame midíes disciplinaries del tribunal competente, o por que, si hubiera méritu bastante, entable la correspondiente acusación.
  • Otorgar indultos particulares nos casos y formes que determine la llei.
Michelle Bachelet xunto al presidente de Brasil Lula da Silva. El presidente de Chile ye'l conductor de les rellaciones internacionales

Curiar de la recaldación de les rentes públiques y decretar la so inversión con arreglu a la llei.

Tamién tien funciones colegislativas: esiste una serie de materies numberaes na Constitución d'iniciativa esclusiva del presidente, polo xeneral sobre proyeutos de llei que riquen de financiamiento (el Congresu Nacional nun puede "crear gastos" por sigo solo); amás tien la facultá d'intervenir nel trabayu llexislativu por aciu el sistema de "urxencies" ("urxencia simple" y "suma urxencia") y de vetar proyeutos de llei aprobaos pol Congresu (vetu suspensivu o sustitutivu).

Materies d'iniciativa llexislativa esclusiva Correspuende al

presidente de la República la iniciativa llexislativa esclusiva para:

  • Imponer, suprimir, amenorgar o condonar tributos de cualquier clase o naturaleza, establecer exenciones o modificar les esistentes, y determinar la so forma, proporcionalidad o progresión.
  • Crear nuevos servicios públicos o emplegos rentados, sían fiscales, semifiscales, autónomos o de les empreses del Estáu; suprimilos y determinar les sos funciones o atribuciones.
  • Contratar emprestos o celebrar cualesquier otra clase d'operaciones que puedan comprometer el creitu o la responsabilidá financiera del Estáu, de les entidaes semifiscales, autónomes, de los gobiernos rexonales o de les municipalidaes, y condonar, amenorgar o modificar obligaciones, intereses o otres cargues financieres de cualquier naturaleza establecíes en favor del Fiscu o de los organismos o entidaes referíos.
  • Afitar, modificar, conceder o aumentar remuneraciones, jubilación, pensiones, montepíos, rentes y cualesquier otra clase de soldaes, préstamos o beneficios al personal en serviciu o en retiru y a los beneficiarios de montepío, nel so casu, de l'Alministración Pública y demás organismos y entidaes enantes señalaos, como coles mesmes afitar les remuneraciones mínimes de los trabayadores del sector priváu, aumentar obligatoriamente los sos remuneraciones y demás beneficios económicos o alteriar les bases que sirvan pa determinalos.
  • Establecer les modalidaes y procedimientos de la negociación coleutiva y determinar los casos en que nun se podrá axustar, y *

Establecer o modificar les normes sobre seguridá social o qu'incidan nella, tantu del sector públicu como del sector priváu.

El Congresu Nacional namái puede aceptar, menguar o refugar los servicios, emplegos, soldaes, préstamos, beneficios, gastos y demás iniciatives sobre la materia que proponga'l presidente de la República.

Facultaes de llexislación delegada El

presidente de la República puede solicitar autorización al Congresu Nacional pa dictar disposiciones con fuercia de llei, mientres un plazu non cimeru a un añu, sobre materies que correspuendan al dominiu llegal. Estes normes tán sometíes tocantes a la so publicación, vixencia y efeutos, a les mesmes normes que rixen pa la llei.

L'autorización referida nun puede estendese a la nacionalidá, la ciudadanía, les eleiciones nin al plebiscitu, como tampoco a materies entendíes nes derechos constitucionales o que tengan de ser oxetu de lleis orgániques constitucionales o de quórum calificáu. Tampoco puede entender facultaes qu'afecten a la organización, atribuciones y réxime de los funcionarios del Poder Xudicial, del Congresu Nacional, del Tribunal Constitucional nin de la Contraloría Xeneral de la República. Ensin perxuiciu de lo anterior, dende 2005 el presidente ta autorizáu constitucionalmente p'afitar el testu refundíu, coordináu y sistematizado de les lleis cuando sía conveniente pa la so meyor execución.

A la Contraloría Xeneral de la República correspuénde-y tomar razón d'estos decretos con fuercia de llei, teniendo de refugalos cuando ellos entepasen o contravengan l'autorización del Congresu.

Exerciciu de les atribuciones[editar | editar la fonte]

Decreto del presidente Juan Luis Sanfuentes, cola firma del entós ministru de Xusticia ya Instrucción Pública Pedro Aguirre Cerda, que designa a Lucila Godoy (Gabriela Mistral) como direutora del Llicéu de Neñes de Punta Arenas en 1918.

Siendo'l presidente de la República un órganu unipersonal, l'exerciciu de les sos funciones nun puede calificase de "esclusiva", por cuanto'l ordenamientu xurídicu chilenu nun considera qu'un actu del presidente, realizáu puramente por él, tenga fuercia xurídico obligatoria, riquir para ellos de la firma del ministru d'Estáu de la cartera respeutiva.

Asina, na llei de 14 de febreru de 1827 prescribíase, nel artículu 2º, que "Tolos decretos y órdenes del Poder Executivu van ser roblaos pol Secretariu del Despachu a que correspuenda l'asuntu, y ensin esti requisitu nun van ser obedecíos". Na Constitución de 1828 establecíase que se prohibía al Poder Executivu "Expedir órdenes ensin roblales y ensin la firma del Ministru respeutivu. Faltando esti requisitu, nengún individuu va ser obligáu a obedeceles" (artículu 85 nᵘ 8).

La Constitución de 1833, nel artículu 86, disponíase que "Toles órdenes del Presidente de la República tendrán de roblase pol Ministru del Departamentu respeutivu, y nun van poder ser obedecíes ensin esti esencial requisitu". De la mesma, la Constitución de 1925 repitía'l preceptu, señalando que "Toles órdenes del Presidente de la República tendrán de roblase pol Ministru del departamentu respeutivu, y nun van ser obedecíes ensin esti esencial requisitu" (artículu 75).

Na Constitución vixente, acordies con l'artículu 35, "Los reglamentos y decretos del Presidente de la República tendrán de roblase pol Ministru respeutivu y nun van ser obedecíos ensin esti esencial requisitu", amestando nel incisu segundu que "Los decretos ya instrucciones van poder expedir cola sola firma del Ministru respeutivu, por orde del Presidente de la República, en conformidá a les normes qu'al efeuto estableza la llei".

La esixencia de la firma, d'a lo menos un ministru d'Estáu, non yá tien por finalidá dar autenticidá al actu, sinón estremar aquellos personales del presidente, de los que tienen calter funcionariu, y faer posible'l sistema de responsabilidaes.[19]

Responsabilidá del presidente[editar | editar la fonte]

En rellación a la naturaleza y algame de la responsabilidá asumida pol presidente de la República, puede estremase aquella que-y correspuende como simple particular, d'aquella que-y pertenez como'l más altu funcionariu del Estáu.[19][30]

Responsabilidá pública[editar | editar la fonte]

En principiu, la responsabilidá funcionaria del presidente verificar por aciu un xuiciu políticu siguíu nel so contra y que, nel so casu, puede llevalo a la so destitución.

Na Constitución de 1828, el presidente podía ser acusáu mientres el tiempu del so gobiernu o hasta un añu dempués del so términu, ante la Cámara de Diputaos, polos delitos de traición, malversación de fondos públicos, infraición de la Constitución, y violación de los derechos individuales. Vencíu'l plazu señaláu, nun podía ser acusáu por delitu dalgunu cometíu mientres el periodu del so gobiernu.

De la mesma, la Constitución de 1833 disponía que namái podía ser acusáu nel añu posterior al términu de la so presidencia, por tolos actos de la so alministración, en que comprometiera gravemente l'honor o la seguridá del Estáu, o infringido abiertamente la Constitución.

La Constitución de 1925 establecía que podía ser acusáu pola Cámara de Diputaos, por actos de la so alministración en que comprometiera gravemente l'honor o la seguridá del Estáu, o infringido abiertamente la Constitución o les lleis. Esta acusación podía interponese mientres tuviera en funciones y nos seis meses siguientes a la expiración del so cargu.

Acordies cola Constitución de 1980, pue ser acusáu pola Cámara de Diputaos, por actos de la so alministración que comprometieren gravemente l'honor o la seguridá de la Nación, o infringido abiertamente la Constitución o les lleis. Esta acusación, que tien de presentase por non menos de diez nin más de venti diputaos, puede interponese mientres el presidente tea en funciones y nos seis meses siguientes al so expiración nel cargu. Mientres dichu ralu, y entá dempués de la so eventual condena, namái puede faese efeutiva la responsabilidá pública poles causales materies del xuiciu políticu.

La Cámara de Diputaos, como atribución esclusiva, tien de declarar si hai o non llugar l'acusación en contra del presidente de la República, riquir el votu de la mayoría de los diputaos n'exerciciu pa declarar qu'hai llugar l'acusación formulada. Darréu, correspuende al Senáu resolver l'acusación, como xuráu, llindándose a declarar si ye o non culpable del delitu, infraición o abusu de poder que se-y imputa. Esta declaración de culpabilidá tien de ser pronunciada polos dos tercios de los senadores n'exerciciu.

Pola declaración de culpabilidá, el presidente n'exerciciu queda destituyíu del so cargu y nun puede desempeñar nenguna función pública, sía o non d'eleición popular, pol términu de cinco años. Amás, queda suxetu a los tribunales competentes pa ser xulgáu acordies coles lleis, tantu pa l'aplicación de la pena señalada al delitu, si haber, cuanto pa faer efeutiva la responsabilidá civil polos daños y perxuicios causaos al Tao o a particulares.

Concluyíu'l periodu presidencial, y el ralu depués d'ésti fitu pola Constitución, pueden interponese les aiciones civiles y penales que correspondieren pa ser efeutiva la responsabilidá funcionaria, dientro de los plazos de prescripción, y ensin perxuiciu de los privilexos procesales derivaos del estatutu de ex-presidente.

Responsabilidá particular[editar | editar la fonte]

El presidente, como cualesquier otru ciudadanu, y acordies con el principiu d'igualdad ante la llei, ye responsable, civil y criminalmente, poles actividaes realizaes nel ámbitu particular o priváu. Escarez de fueru o otros requisitos procesales equivalentes, pa poder proceder nel so contra.[n 21] Sicasí, gocia de ciertos beneficios procesales pa facilitar la so intervención en xuiciu (pa interrogatorios o declaraciones xudiciales), que se xustificaron atendida la so función pública.

Emblemes, insinies y privilexos presidenciales[editar | editar la fonte]

Banda presidencial y piocha d'O'Higgins[editar | editar la fonte]

Carlos Ibáñez cola banda presidencial y la piocha d'O'Higgins.

La banda presidencial, usada primeramente por Bernardo O'Higgins, convertir en símbolu de l'autoridá del primer mandatariu cola asunción del presidente José Joaquín Prieto en 1831. Ta compuesta por trés franxes colos colores de la bandera de Chile, ye cosida a mano y mide, aproximao, 75 cm de llargu y 13 cm d'anchu.

Dende'l sieglu XIX caltúvose una única banda que yera trespasada de presidente en presidente hasta qu'en 1915, por cuenta de les diferencies d'altor ente'l saliente Ramón Barros Luco y l'electu Juan Luis Sanfuentes, tuvo de diseñase una nueva banda. Dende esa fecha, cada presidente tuvo la so propia banda presidencial, que s'utiliza namái en ceremonies oficiales.[31]

La piocha d'O'Higgins, que ye considerada'l verdaderu símbolu del poder presidencial y que s'asitia nel estremu inferior de la banda presidencial, ye una estrella de cinco puntes de, aproximao, 7 cm de diámetru, esmaltada en color coloráu. Ella remóntase a les medayes de la Lexón al Méritu y caltúvose intacta hasta'l golpe d'estáu de 1973, en que sumió mientres el bombardéu al Palaciu de La Moneda. Mientres la dictadura militar foi iguada una nueva, en bases a fotografíes de la orixinal. Namái utilízase xunto a la banda presidencial.

Bandera presidencial[editar | editar la fonte]

Bandera Presidencial.

El estandarte presidencial o bandera nacional presidencial ye d'usu esclusivu y namái se enarbola nel llugar en que s'atopa'l presidente de la República.

Acordies con el Decretu Supremu nᵘ 1.534 de 1967 del Ministeriu del Interior, que determina los emblemes nacionales y reglamenta el so usu:

Artículu nᵘ 1: [...] Formar cola bandera nacional y l'escudu d'armes de la República bordáu sobre los sos colores nel centru del pañu.

Edecanes presidenciales[editar | editar la fonte]

Los edecanes presidenciales son cuatro ayudantes militares, unu per cada caña de les Fuercies Armaes (Exércitu, Armada, Fuercia Aérea) y unu de Carabineros, que s'estremen pol gordón doráu qu'usen enriba del uniforme, que la so principal misión ye acompañar, protexer y asistir al presidente en toles sos actividaes oficiales y representalo nos eventos protocolares qu'específicamente-yos encamiente.[32] Tienen una oficina especial nel Palaciu de La Moneda (la sala de Edecanes, allegante a la oficina de la secretaria privada del presidente).

Son designaos por el mesmu presidente, d'una llista de candidatos presentada pol Ministeriu de Defensa y ellaborada poles mesmes Fuercies Armaes y d'Orde.[33] Nel cumplimientu de los sos llabores, qu'empresten les 24 hores del día, coordinen l'axenda protocolar del presidente –que deciden los sos asesores políticos–, preparen la escolta, y reciben y tramiten les instrucciones que-yos apurre'l mandatariu en terrén. Sicasí, nun asisten a xuntes privaes y nun tienen inxerencia política dalguna. Los cuatro edecanes estrémense'l trabayu per selmanes, quedando unu de vez cada selmana. En casu, que'l presidente asista a una actividá nun recintu militar, acompañar el edecán respeutivu, y pa les ceremonies d'Estáu alleguen los cuatro.[33]

L'orixe de los edecanes remontar a Napoleón, tradición asonsañada en Chile mientres la dómina de la Independencia, y considérase-y un símbolu de la prerrogativa que tienen los presidentes d'asumir la xefatura suprema de les fuercies armaes.[n 22]

Guardia de Palaciu y escolta presidencial[editar | editar la fonte]

Carabineru de la Guardia de Palaciu.

La Guardia de Palaciu ye una unidá de Carabineros, que depende del Departamentu de Seguridá Presidencial, que tien por función abellugar el Palaciu de La Moneda y el Palaciu presidencial de Cerro Castillo –namái cuando'l presidente treslladar a esti postreru–, y velar pola seguridá del presidente de la República y otres autoridaes y dignidaes oficiales.

L'orixe d'esta unidá remontar a principios del sieglu XX, cuando se crea la Escuela de Carabineros en 1908, a la cual asígnase-y como una de les sos primeres misiones cubrir la "Guardia de Palaciu de Gobiernu", llabor qu'hasta entós desempeñaba l'exércitu. Hasta los años 1930, dambes instituciones realizaríen alternadamente dicha xera.[34]

En 1932, el presidente Arturo Alessandri Palma estableció que la función d'abellugar el Palaciu Presidencial yera netamente materia policial, polo cual apurrió puramente esta misión al apocayá formáu Cuerpu de Carabineros. Dende aquel añu, aquella responsabilidá foi desenvuelta de manera ininterrumpida pola policía uniformada de Chile, siendo'l Escuadrón Escolta Presidencial la única unidá del exércitu qu'entá acompaña al presidente en determinaes ceremonies.

Escolta montada presidencial[editar | editar la fonte]

Escuadrón Escolta Presidencial del Reximientu "Granaderos", depués de la Parada Militar de 2007.

El Grupu Escolta Presidencial del Reximientu Escolta Presidencial nᵘ 1 "Granaderos" constitúi la unidá de presentación del exércitu y tien la misión d'escoltar al presidente de la República nes ceremonies públiques más importantes, tales como'l Discursu del 21 de mayu, el Te Deum Ecuménicu de Fiestes Patries, la Parada Militar y el camudo de mandu presidencial.

El reximientu del que depende esta unidá foi creáu en 1827 y en 1840, tres la Guerra contra la Confederación Perú-Boliviana (1836-1839), recibió como premiu a la so actuación en dichu conflictu bélicu l'honor de cubrir la guardia presidencial, llabor que desempeñó hasta 1862. En dicha fecha'l "Granaderos" foi unviáu a la parte d'Angol pa participar en ocupación de la Araucanía, permaneciendo ellí hasta 1879.[35] Depués de la Guerra del Pacíficu (1879-1883), vuelve a Santiago y ocupa el so cuartel frente al Palaciu de La Moneda y destínase-y al serviciu de guardia de palaciu. En 1982, el reximientu foi unviáu a emprestar los sos servicios na llocalidá de Putre. Finalmente en 1999 ordenar el so treslláu a la Guarnición Militar de San Bernardo, recibiendo per tercer vegada na so hestoria, la misión d'escoltar al presidente de la República y constituyir la unidá de presentación del exércitu. Na actualidá, el reximientu tien asientu na ciudá de Quillota, nel Campo Militar San Isidro, onde comparte cuartel cola Escuela d'Equitación.[35]

Tresporte presidencial[editar | editar la fonte]

Ford Galaxie 500 XL del añu 1966 que sirve como tresporte presidencial.
Avión Boeing 767-300ER de la FACh que ye usáu como avión presidencial.

Los presidentes, hasta la segunda metá del sieglu XIX, nun teníen vehículos especiales que los tresportaren nel exerciciu regular del so cargu o en ceremonies oficiales, y davezu movíense montaos a caballu. José Joaquín Pérez introdució l'usu de coches de caballu, y José Manuel Balmaceda fixo importar, dende Francia, luxosos carruaxes pa destinalos al tresporte presidencial, particularmente mientres les ceremonies públiques.

La tradición del carruaxe presidencial, pa ceremonies oficiales, caltener hasta 1970, cuando Salvador Allende decidió ocupar nel so reemplazu un automóvil Ford Galaxie 500 XL de 1966, negru y descapotable, que foi agasayáu pola reina Sabela II mientres la so visita a Chile. Dende aquella fecha foi utilizáu pa estos efeutos, sacante'l casu de la entrada a la escampada pa la Parada Militar, pos mientres los gobiernos de la Concertación, ente 1990 y 1999, utilizóse'l carruaxe, el que foi reemplazáu al añu siguiente por un automóvil touterrén Toyota Land Cruiser descapotable perteneciente al exércitu de Chile. En casu de que'l clima tea inclemente, reemplázase'l Ford Galaxie 500 XL descapotable, pol automóvil cubiertu nel que davezu se tresllada'l presidente, pa les sos diverses actividaes. Mientres les celebraciones del Bicentenariu de Chile, Sebastián Piñera retomó l'usu del carruaxe inclusive pa la parada militar.

De la mesma, dende fines del sieglu XIX y mientres gran parte del XX, los presidentes utilizaron pa treslladase a lo llargo del paíssobremanera al sur de Chile, un "tren presidencial", comandado por una llocomotora y un vagón; d'éstos esistiríen cuatro a lo llargo de la historia, sicasí namái dos coches presidenciales entá se caltienen na actualidá (el YE-24, nel Muséu Ferroviariu de la Quinta Normal en Santiago, y el YE-1, nel Muséu Ferroviariu Pablo Neruda en Temuco, siendo de procedencia estauxunidense y alemana, respeutivamente).[36]

Mientres bona parte del sieglu XX, pa los viaxes al esterior, los presidentes fixeron usu de vuelos comerciales hasta qu'empezó a utilizase un DC-3 (moteyáu "La Canela"), un Ryan Navion ("El Canelita") y una Serie 500 (58N).[37] Darréu, un Boeing 707 de la FACh (moteyáu "El Calambrito" pola prensa chilena) foi utilizáu como tresporte aereu habitual de los presidentes, siendo utilizáu socesivamente por Jorge Alessandri, Eduardo Frei Montalva, Salvador Allende y Augusto Pinochet,[38] y darréu, tamién foi usáu por Patricio Aylwin. Eduardo Frei Ruiz-Tagle, al entamu del so mandatu, fixo usu de dalgunos vuelos comerciales pa les sos visites al estranxeru. En 1997 la FACh adquirió un Boeing 737-500, pa ser utilizáu nes sos propies operaciones y como avión presidencial. Foi usáu con esos fines hasta la fecha, inclusive tresportando al presidente xunto a otros xefes d'Estáu de Llatinoamérica, a diversos cumes, xuntes multillaterales o cambeos de mandu realizaos na rexón. En xineru de 2007 anuncióse qu'una aeronave de segunda mano sería adquirida pa reemplazar l'actual, por cuenta de la so baxa autonomía de vuelu y n'agostu d'esi añu foi confirmada la compra de dos aviones Airbus 310 pola FACh que seríen utilizaos como cargueros y como avión presidencial.[39][40][41] Finalmente esta última compra nun se concretó, adquiriéndose nel so llugar un Boeing 767-300ER .

Palaciu presidencial[editar | editar la fonte]

L'antiguu Palaciu de la Independencia, actual sede del Muséu Históricu Nacional.

Al entamu de la Independencia, l'edificiu qu'ocupaba la Real Audiencia nel centru norte de la Plaza d'Armes de Santiago de Chile, construyíu por Juan José de Goycolea y Zañartu ya inauguráu en 1808,[n 23] convertir nel epicentru de los sucesos políticos d'aquella dómina: foi la sede del Primer Congresu Nacional en 1811, y la casa de gobiernu mientres la Patria Vieya, ente 1812 a 1814. Nel periodu de la Reconquista Española foi nuevamente sede de la Real Audiencia.[42][43]

En 1818, el Palaciu de la Real Audiencia (conocíu tamién como Palaciu de les Caxes Reales o de les Caxes) foi designáu oficialmente como casa de gobiernu por Bernardo O'Higgins, denominándolo Palaciu de la Independencia. Esti edificiu foi utilizáu como la casa del presidente y sede de los ministerios d'Estáu y otres oficines públiques hasta fines del primer gobiernu de Manuel Bulnes.[43]

Palaciu de La Moneda y la Plaza de la Constitución.

El 17 d'abril de 1845, el presidente Bulnes emitió un decretu qu'ordenaba que l'edificiu de la Casa de Moneda de Santiago, diseñáu por Joaquín Toesca a fines del sieglu XVIII, sirviera de casa de gobiernu y como sede los ministerios y de les oficines qu'esistíen nel antiguu palaciu presidencial, realizándose les adautaciones y arreglos que fueren necesaries, debíu al mala traza y incomodidades que s'esperimentaben nel Palaciu de la Independencia. El treslláu, por parcialidaes, fíxose efeutivu en 1846.[44]

Dende esa fecha, l'agora denomináu Palaciu de La Moneda más conocíu a cencielles como La Moneda tresformar na sede del presidente de Chile. Mientres la reconstrucción del palaciu, a consecuencia del bombardéu qu'esperimentó nel golpe d'Estáu de 1973, les oficines presidenciales estableciéronse temporalmente nel Edificio Diego Portales, hasta 1981. Anguaño, La Moneda ye la sede oficial del gobiernu de Chile y alluga a los ministerios del Interior, Secretaría Xeneral de la Presidencia y Secretaría Xeneral de Gobiernu.

Frontis del Palaciu de Cerro Castillo

En Chile anguaño nun esiste una residencia oficial pa los presidentes, por dicha razón, nes últimes décades, cada mandatariu tuvo una residencia particular, propia o arrendada, pa tales efeutos. El Palaciu de la Independencia y, darréu, La Moneda fueron utilizaos como residencia presidencial: el primeru hasta 1845 y el segundu dende l'añu 1845 hasta 1958 (más precisamente de 1845 a 1861, 1876 a 1881, 1886 a 1891, 1906 a 1910 y de 1920 a 1958).[45]

Dende 1930, esiste como una sede alternativa'l Palaciu de Cerro Castillo, allugáu en Viña del Mar.[46] Este ye consideráu'l palaciu de branu (o de descansu) de los mandatarios,[47] nun ye la residencia del presidente, pero ta a la so disposición pa tomar descansos y tamién ye utilizáu pa xuntes ministeriales y diplomátiques.

Tratamientu protocolar[editar | editar la fonte]

Acordies con el protocolu, el presidente recibe'l tratamientu de "La so Excelencia'l Presidente de la República" (embrivíu "S. Y. el Presidente de la República"),[48] y menos frecuentemente'l de "Excelentísimo señor Presidente de la República",[49] Tamién, n'ocasiones, trátase-y de "La vuesa Excelencia".[50] o a cencielles de "Señor Presidente".[51]

Pola so terminación, "Presidente de la República" puede utilizase como común o neutru en cuanto al xéneru, especificándose por aciu l'artículu ("el" o "la" presidente), o usase'l femenín "Presidenta de la República".[52][53] Nos actos y ceremonies oficiales, acordies con el Reglamentu de Ceremonial y Protocolu, el presidente gocia del primer llugar de precedencia.[13]

Per otru llau, la cónyuge del mandatariu ye conocida como Primer dama, pero nun tien nengún tratamientu protocolar asignáu.

Remuneración[editar | editar la fonte]

El presidente de la República percibe, pol desempeñu del so cargu, el sueldu correspondiente al grau A de la Escala Única de Sueldos (EUS) de l'Alministración Pública, creada pol Decretu Llei Nᵘ 249, de 31 d'avientu de 1973,[54] más asignaciones y bonificaciones especiales —como la asignación de direición cimera, la asignación de modernización, la asignación profesional y la asignación d'antigüedá (bieniu), según correspuenda— y gastos de representación.[55]

La remuneración bruta mensual del presidente, qu'inclúi sueldu base, asignaciones y gastos de representación, y ensin considerar los descuentos llegales o obligatorios —esto ye, impuestos ya imposiciones de seguridá social—, al añu 2018, xube a CLP$ 10.154.157.[56]

Papel na organización política[editar | editar la fonte]

El presidente, según tiende a coincidir la bibliografía nacional –n'obres sobre Hestoria xeneral, Hestoria constitucional y Hestoria de les instituciones polítiques y otros testos especializaos–, ye y foi una de les figures polítiques más destacaes; ello ye que foi consideráu como una de les instituciones que conformen la constitución histórica de Chile. Naturalmente'l so papel y significación varió en función de la dómina, al igual que la so posición y rellaciones colos demás actores del espectru sociu-políticu, y de ende que los factores que contribúin y contribuyeron a definilo sían múltiples.[5]

Davezu vióse-y como un simple sustitutu del monarca español y los sos funcionarios territoriales –y dellí el supuestu que'l so orixe ye posterior a la Independencia –, pero mentóse que los primeres "presidentes" remontar a la dómina colonial. Anque esisten importantes diferencies ente los "presidentes-gobernadores" y los "presidentes de la República", habría cierta continuidá institucional ente unos y otros.[5] Alberto Edwards Vives señalaba al respeutu que, los organizadores de la república chilena, "atoparon el modelu d'esi gran funcionariu [el presidente] na estructura tradicional del país, nel réxime que mientres tres sieglos apurriera a les colonies españoles d'América l'orde y el progresu, que la mayoría d'elles nun volvió atopar".[57] Sobre la Constitución de 1833, el mesmu Edwards Vives dicía que los sos redactores, al crear el so "Xefe Supremu de la Nación [el presidente], nun fixeron sinón sofitase nuna tradición esistente: siguir so la República'l réxime de la Colonia. Supieron por instintu, que la sociedá humana, como nel reinu orgánicu, la naturaleza tien horror a los cambeos sópitos y a los trestornos radicales".[57]

Los trés primeros presidentes de la República titulares –Manuel Blanco Encalada (1826), Ramón Freire (1826) y Francisco Antonio Pinto (1829)– apenes duraron unos meses nel mandu y toos terminaron arrenunciando al cargu. Recién José Joaquín Prieto (1831-1841) foi'l primeru en llograr completar el so periodu; ye más, foi reelixíu por otru periodu en 1836, práutica que caltuvieron los sos socesores hasta 1871.

La figura institucional del presidente de la República empezaría a definise a partir de 1830, por obra de Diego Portales –según la historiografía tradicional–, "quien fixo del Presidente Xefe d'Estáu, primero que un gobernante, el garante del réxime instituyíu".[5] La Constitución de 1833, que la so redaición deber en bona parte a Mariano Egaña[n 24] –al traviés del so "votu particular" presentáu a la Gran Convención–,[58][59] designó-y "Xefe Supremu de la Nación" (artículu 59) –que la Constitución del Brasil de 1824 contemplaba pal emperador, y que se caltuvo en Chile hasta la promulgación de la Constitución de 1980– y estendió los sos poderes y medios d'aición –reproduciendo l'artículu 170 de la Constitución española de 1812, relativu al rei– "a tou cuanto tien por oxetu'l caltenimientu del orde públicu nel interior, y la seguridá esterior de la República, guardando y faciendo guardar la Constitución y les lleis" (artículu 81).[5] Per otru llau, al presidente non solo otorgar importantes poderes y medios constitucionales, sinón que se-y añedir otros extraconstitucionales y extralegales, que-y dexaron llograr un incontrarrestable poder eleutoral, que llevó a Edwards Vives a calificalo como'l "gran eleutor".[n 25] Al tresformase a los intendentes y gobernadores nos sos "axentes naturales" –fechu que dexó asitiar a les provincia baxu control direutu del gobiernu central–, el presidente adquirió la posibilidá d'influyir nes votaciones parllamentaries, facilitando la eleición de los candidatos –que s'incluyíen na "llista oficial"– que teníen la simpatía del gobiernu. Esti poder, que se remonta a los años 1830, perfeccionar col tiempu, y baxu diverses formes caltener hasta la guerra civil chilena de 1891. Dempués d'ella, los partíos políticos asocedieron al presidente nel manexu de les eleiciones.[60]

Dende 1841, fin del mandatu de Joaquín Prieto, la socesión presidencial facer en forma regular, y tolos presidentes hasta 1920 terminaron el so periodu –la úniques esceiciones fueron José Manuel Balmaceda, pola guerra civil chilena de 1891, y les prematures muertes de Federico Errázuriz Echaurren (1901) y Pedro Montt (1910)–. El fechu que marcó un finxu na evolución institucional foi'l surdimientu de los partíos puramente tales, nos años 1850, depués de la denominada "cuestión del Sacristán".

Dende aquel momentu, el presidente nun tuvo una posición fixa y indiscutida dientro del Estáu, pos ella empezó a depender de la so rellación colos partíos. A partir de 1860 los partíos políticos predominaron sobre la figura del presidente, al traviés del Congresu Nacional, lo que-yos dexó amenorgar les sos atribuciones y facultaes constitucionales. Ente 1861-1891, la figura del presidente ye descrita como un "Xefe d'Estáu y de gobiernu, condicionáu polos partíos"; a la fin d'esti periodu españó una guerra civil, que resolvió la tensión ente presidencialismu y gobiernu de partíu (parllamentarismu), en favor d'esti postreru. Por cuenta de ella, a partir de 1891 y hasta 1920, el presidente convertir nun "Xefe d'Estáu, neutral frente a los partíos",[5] ensin mayores atribuciones de gobiernu, dientro d'un réxime pseudoparlamentario.

Escontra 1920, que coincide cola asunción d'Arturo Alessandri Palma y la crisis del parllamentarismu nacional, la rellación ente'l presidente y los partíos empezó a invertise en favor del primeru; decayó la preeminencia de los partíos y remanez l'enclín a aumentar los poderes presidenciales. Ello concretóse en 1925, cola promulgación d'una nueva constitución que restableció'l réxime presidencial, anque ello nun implicó que'l presidente pudiera llevar a cabu tou la so xestión ensin el sofitu de los partíos, que controlen el Congresu; por ello dende 1932, fecha d'entamu de la vixencia plena del réxime instituyíu pola Constitución de 1925, el presidente convertir nun "Xefe d'Estáu y de gobiernu, negociador colos partíos" (un pseudo-semipresidencialismu).[5] De la mesma, dende los años 1930, pasu ente pasu les xeres de gobiernu apostraron el papel del presidente como xefe d'Estáu a un segundu planu, lo que coincidió col aumentu de los sos poderes y medios d'aición; por casu, ello verificóse al traviés de la crecedera del aparatu alministrativu estatal venceyáu al él (instituciones, serviciu y empreses públiques de diversa índole).

El tresformamientu del presidente, fundamentalmente, en "Xefe de gobiernu", producir escontra los años 1960, particularmente dende l'asunción d'Eduardo Frei Montalva, dómina en que'l presidente proclámase executor del programa de los partíos o coaliciones polítiques que lo sofiten.[5] Esta situación caltiénse, con vicisitúes, hasta'l presente; anque sía comoquier, polo xeneral, considérase que'l presidente ta llamáu a ser el centru del comunidá nacional y símbolu del ideal de Derechu y progresu qu'ella tien.[19]

Llista de presidentes[editar | editar la fonte]

Nome Entamu Términu Cargu
Ramón Freire Serrano 1823 1826 Direutor Supremu provisional
Manuel Blanco Encalada 9 de xunetu de 1826 9 de setiembre de 1826 Presidente provisional de la República Escoyíu
Agustín Eyzaguirre Arechavala 9 de setiembre de 1826 25 de xineru de 1827 Vicepresidente (Presidente Interín)
Ramón Freire Serrano 25 de xineru de 1827 15 de febreru de 1827 Presidente provisional
Ramón Freire Serrano 15 de febreru de 1827 8 de mayu de 1827 Presidente de la República Escoyíu
Francisco Antonio Pinto Díaz 8 de mayu de 1827 16 de xunetu de 1829 Vicepresidente (Presidente Interín)
Francisco Ramón Vicuña 16 de xunetu de 1829 19 d'ochobre de 1829 Presidente Delegáu
Francisco Antonio Pinto Díaz 19 d'ochobre de 1829 2 de payares de 1829 Presidente de la República Escoyíu
Francisco Ramón Vicuña 2 de payares de 1829 7 d'avientu de 1829 Vicepresidente (presidente interín)
Acefalía del Executivu 7 d'avientu de 1829 24 d'avientu de 1829 Guerra Civil
José Tomás Ovalle Bezanilla 24 d'avientu de 1829 18 de febreru de 1830 Presidente de la Xunta de Gobiernu
Francisco Ruiz-Tagle Portales 18 de febreru de 1830 1 d'abril de 1830 Presidente provisional
José Tomás Ovalle Bezanilla 1 d'abril de 1830 21 de marzu de 1831 Vicepresidente (Presidente provisional)
Fernando Errázuriz Aldunate 8 de marzu de 1831 22 de marzu de 1831 Vicepresidente accidental (presidente provisional)
22 de marzu de 1831 18 de setiembre de 1831 Vicepresidente (presidente provisional)
José Joaquín Prieto Vial 18 de setiembre de 1831 18 de setiembre de 1836 Presidente de la República Escoyíu
18 de setiembre de 1836 18 de setiembre de 1841 Presidente de la República Reelixíu
Manuel Bulnes Prieto 18 de setiembre de 1841 18 de setiembre de 1846 Presidente de la República Escoyíu
18 de setiembre de 1846 18 de setiembre de 1851 Presidente de la República Reelixíu
Manuel Montt Torres 18 de setiembre de 1851 18 de setiembre de 1856 Presidente de la República Escoyíu
18 de setiembre de 1856 18 de setiembre de 1861 Presidente de la República Reelixíu
José Joaquín Pérez Mascayano 18 de setiembre de 1861 18 de setiembre de 1866 Presidente de la República Escoyíu
18 de setiembre de 1866 18 de setiembre de 1871 Presidente de la República Reelixíu
Federico Errázuriz Zañartu 18 de setiembre de 1871 18 de setiembre de 1876 Presidente de la República Escoyíu
Aníbal Pinto Garmendia 18 de setiembre de 1876 18 de setiembre de 1881 Presidente de la República Escoyíu
Domingo Santa María González 18 de setiembre de 1881 18 de setiembre de 1886 Presidente de la República Escoyíu
José Manuel Balmaceda Fernández 18 de setiembre de 1886 29 d'agostu de 1891 Presidente de la República Escoyíu
Manuel Baquedano González 29 d'agostu de 1891 31 d'agostu de 1891 Xefe Accidental de la República[n 26] Guerra Civil
Jorge Montt Álvarez 31 d'agostu de 1891 10 de payares de 1891 Presidente de la Xunta de Gobiernu
Jorge Montt Álvarez 10 de payares de 1891 26 d'avientu de 1891 Xefe del Poder Executivu[n 27]
Jorge Montt Álvarez 26 d'avientu de 1891 18 de setiembre de 1896 Presidente de la República Escoyíu
Federico Errázuriz Echaurren 18 de setiembre de 1896 12 de xunetu de 1901 Presidente de la República Escoyíu
Aníbal Zañartu Zañartu 12 de xunetu de 1901 18 de setiembre de 1901 Vicepresidente
Germán Riesco Errázuriz 18 de setiembre de 1901 18 de setiembre de 1906 Presidente de la República Escoyíu
Pedro Montt Montt 18 de setiembre de 1906 16 d'agostu de 1910 Presidente de la República Escoyíu
Elías Fernández Albano 16 d'agostu de 1910 6 de setiembre de 1910 Vicepresidente
Emiliano Figueroa Larraín 6 de setiembre de 1910 23 d'avientu de 1910 Vicepresidente
Ramón Barros Luco 23 d'avientu de 1910 23 d'avientu de 1915 Presidente de la República Escoyíu
Juan Luis Sanfuentes Andonaegui 23 d'avientu de 1915 23 d'avientu de 1920 Presidente de la República Escoyíu
Arturo Alessandri Palma 23 d'avientu de 1920 12 de setiembre de 1924 Presidente de la República Escoyíu
Luis Altamirano Talavera 12 de setiembre de 1924 23 de xineru de 1925 Presidente de la Xunta de Gobiernu Golpe d'Estáu
Pedro Pablo Dartnell 23 de xineru de 1925 27 de xineru de 1925 Presidente de la Xunta de Gobiernu Golpe d'Estáu
Emilio Bello Codecido 27 de xineru de 1925 12 de marzu de 1925 Presidente de la Xunta de Gobiernu
Arturo Alessandri Palma 12 de marzu de 1925 1 d'ochobre de 1925 Presidente de la República[n 28]
Luis Barros Borgoño 1 d'ochobre de 1925 23 d'avientu de 1925 Vicepresidente
Emiliano Figueroa Larraín 23 d'avientu de 1925 10 de mayu de 1927 Presidente de la República Escoyíu
Carlos Ibáñez del Campo 10 de mayu de 1927 21 de xunetu de 1927 Vicepresidente
Carlos Ibáñez del Campo 21 de xunetu de 1927 26 de xunetu de 1931 Presidente de la República Escoyíu
Pedro Opazo Letelier 26 de xunetu de 1931 27 de xunetu de 1931 Vicepresidente
Juan Esteban Montero Rodríguez 27 de xunetu de 1931 3 de setiembre de 1931 Vicepresidente
Manuel Trucco Franzani 3 de setiembre de 1931 15 de payares de 1931 Vicepresidente
Juan Esteban Montero Rodríguez 15 de payares de 1931 4 d'avientu de 1931 Vicepresidente
Juan Esteban Montero Rodríguez 4 d'avientu de 1931 4 de xunu de 1932 Presidente de la República Escoyíu
Arturo Puga Osorio 4 de xunu de 1932 16 de xunu de 1932 Presidente de la Xunta de Gobiernu de la República Socialista Golpe d'Estáu
Carlos Dávila Espinoza 16 de xunu de 1932 8 de xunetu de 1932 Presidente Xunta de Gobiernu de la República Socialista
Carlos Dávila Espinoza 8 de xunetu de 1932 13 de setiembre de 1932 Presidente provisional de la República Socialista
Bartolomé Blanche Espejo 13 de setiembre de 1932 2 d'ochobre de 1932 Presidente provisional de la República Socialista
Abraham Oyanedel Urrutia 2 d'ochobre de 1932 24 d'avientu de 1932 Vicepresidente
Arturo Alessandri Palma 24 d'avientu de 1932 24 d'avientu de 1938 Presidente de la República Escoyíu
Pedro Aguirre Cerda 24 d'avientu de 1938 25 de payares de 1941 Presidente de la República Escoyíu
Jerónimo Méndez Arancibia 25 de payares de 1941 2 d'abril de 1942 Vicepresidente
Juan Antonio Ríos Morales 2 d'abril de 1942 27 de xunu de 1946 Presidente de la República Escoyíu
Alfredo Duhalde Vásquez 27 de xunu de 1946 3 d'agostu de 1946 Vicepresidente
Vicente Merino Bielich 3 d'agostu de 1946 13 d'agostu de 1946 Vicepresidente
Alfredo Duhalde Vásquez 13 d'agostu de 1946 17 d'ochobre de 1946 Vicepresidente
Juan Antonio Iribarren 17 d'ochobre de 1946 3 de payares de 1946 Vicepresidente
Gabriel González Videla 3 de payares de 1946 3 de payares de 1952 Presidente de la República Escoyíu
Carlos Ibáñez del Campo 3 de payares de 1952 3 de payares de 1958 Presidente de la República Escoyíu
Jorge Alessandri Rodríguez 3 de payares de 1958 3 de payares de 1964 Presidente de la República Escoyíu
Eduardo Frei Montalva 3 de payares de 1964 3 de payares de 1970 Presidente de la República Escoyíu
Salvador Allende Gossens 3 de payares de 1970 11 de setiembre de 1973 Presidente de la República Escoyíu
Augusto Pinochet Ugarte 11 de setiembre de 1973 17 de xunu de 1974 Presidente de la Xunta de Gobiernu Golpe d'Estáu
17 de xunu de 1974 17 d'avientu de 1974 Xefe Supremu de la Nación[n 29]
17 d'avientu de 1974 11 de marzu de 1981 Presidente de la República[n 30]
Augusto Pinochet Ugarte 11 de marzu de 1981 11 de marzu de 1989 Presidente de la República[n 31] Plebiscitu
11 de marzu de 1989 11 de marzu de 1990 Presidente de la República[n 32] Plebiscitu
Patricio Aylwin Azócar 11 de marzu de 1990 11 de marzu de 1994 Presidente de la República Escoyíu
Eduardo Frei Ruiz-Tagle 11 de marzu de 1994 11 de marzu de 2000 Presidente de la República Escoyíu
Ricardo Lagos Escobar 11 de marzu de 2000 11 de marzu de 2006 Presidente de la República Escoyíu
Michelle Bachelet Jeria 11 de marzu de 2006 11 de marzu de 2010 Presidenta de la República Escoyida
Sebastián Piñera Echenique 11 de marzu de 2010 11 de marzu de 2014 Presidente de la República Escoyíu
Michelle Bachelet Jeria 11 de marzu de 2014 11 de marzu de 2018 Presidenta de la República Escoyida
Sebastian Piñera Echenique 11 de marzu de 2018 11 de marzu de 2022 Presidente de la República Escoyíu
Gabriel Boric Font 11 de marzu de 2022 Presidente de la República Escoyíu
Simboloxía: En negrina, exercieron efeutivamente el cargu de presidente. En cursiva, exercieron el cargu interina o momentáneamente por cuenta de vacancia del cargu. significa fecha de fallecimientu del mandatariu.

Estadístiques[editar | editar la fonte]

Estatutu de ex-presidente[editar | editar la fonte]

Tradicionalmente quien se desempeñaron como presidentes de la República, y en dexando'l mandu, fueron conocíos como expresidentes,[61] ensin qu'ello implicara dalgún tratamientu estremáu.

A entamos de 2000,[62] aprobóse una reforma constitucional, por aciu la Llei nᵘ 19672 de 28 d'abril d'esi añu, pola que se creaba l'estatutu de «Ex-presidente de la República», al traviés del cual, quien haber desempeñáu'l cargu de presidente pol periodu completu, adqueríen de plenu derechu la dignidá oficial de ex-presidente, y en virtú d'esa calidá, seríen-y aplicables les normes sobre fueru parllamentariu, y recibiríen una remuneración equivalente a la de los miembros del Congresu (dieta parllamentaria).[63][64][65] Sicasí, nun algamar esta dignidá quien llegara a ocupar el puestu por vacancia del mesmu, nin quien foi declaráu culpable en xuiciu políticu siguíu nel so contra.

En 2012, les remuneraciones pagues a expresidentes —que nun incluyíen a Frei, por ser entós senador vitaliciu—, implicaron un desembolsu pal Estáu chilenu de  CLP$ 435 084 636, equivalente a la construcción d'una nueva escuela municipal, siendo cimera a la pensión que reciben los exmandatarios d'Estaos Xuníos, siendo equivalente a 48 sueldos mínimos chilenos.[64] Amás de les remuneraciones, los expresidentes reciben asignaciones por gastos de traslación y funcionamientu d'oficines propies.[64] A 2016, la remuneración (dieta) bruta mensual que perciben los expresidentes xube a CLP$ 9 121 806.[66]

El ex-presidente de la República qu'asume dalguna función remunerada con fondos públicos dexa de percibir la dieta parllamentaria, calteniendo'l fueru sálvense los emplegos docentes y les funciones o comisiones d'igual calter de la enseñanza cimera, media y especial—. Con tou, gocia de ciertos beneficios d'orde procesal, idénticos a los teníos por ciertes autoridáes en funciones, de pasaporte diplomáticu y seguridá dada pol serviciu de Proteición de Persones Importantes (PPI).

Tienen anguaño esta calidá: Eduardo Frei Ruiz-Tagle,[n 45] Ricardo Lagos[n 46] y Michelle Bachelet[n 47] L'actual presidente de la República, Sebastián Piñera tamién lo tuvo ente los años 2014 y 2018.[n 48] Tantu Augusto Pinochet como Patricio Aylwin tuvieron esta calidá dende l'añu 2000 hasta que finaron.[n 49]

Expresidentes vivos[editar | editar la fonte]

Vicepresidente[editar | editar la fonte]

Diego Portales foi l'últimu vicepresidente electu del país, anque enxamás llegara a xurar nel cargu.

En 1826, en forma conxunta col establecimientu del títulu de presidente de la República, creóse'l cargu de "Vice-Presidente", que la so función sería'l de reemplazar al primeru nos casos d'enfermedá, ausencia y otros.[7] Na eleición de 1826 foi escoyíu como'l primer vicepresidente de la hestoria chilena, Agustín Eyzaguirre. Na eleición d'añu siguiente foi designáu nel puestu Francisco Antonio Pinto.

La Constitución de 1828únicu testu constitucional chilenu qu'estableció la esistencia d'un vicepresidente como figura permanente–, dispunxo qu'en casu de muerte o imposibilidá física o moral del presidente, esti lo reemplazaría nel so puestu; y les sos calidaes yeren les mesmes que se riquir pa ser presidente. La designación de Joaquín Vicuña como vicepresidente, tres la eleición de 1829, la primera sol imperiu de la Carta de 1828, foi oxetu d'una gran polémica y considérase unu de los detonantes de la Revolución de 1829. El cargu permanente de vicepresidente foi abolíu cola Constitución de 1833, siendo Diego Portales el postreru n'ocupalo (foi escoyíu en 1831, anque nun emprestó'l xuramentu pa desempeñalo).

A partir d'aquel momentu y hasta l'actualidá, vicepresidente de la República namái ye'l títulu de quien ex officio subroga o reemplaza al presidente electu o n'exerciciu, en casu de torga temporal o vacancia. El vicepresidente, nel desempeñu de les sos funciones, tien toles atribuciones que la Constitución confier al presidente de la República.

Llista de Vicepresidentes[editar | editar la fonte]

Semeya Nome
(Nacimiento–Muerte)
Entamu del mandatu Fin del mandatu Partíu Eleición Presidente Notes
1 Agustín Eyzaguirre
(1768–1837)
9 de xunetu de 1826 9 de setiembre de 1826 Independiente 1826 Manuel Blanco Encalada Asumió la presidencia tres l'arrenunciu de Manuel Blanco Encalada.
Puestu vacante
9 de setiembre de 1826 – 15 de febreru de 1827
Agustín Eyzaguirre
Ramón Freire
2 Francisco Antonio Pinto
(1785–1858)
15 de febreru de 1827 8 de mayu de 1827 Pipiolos 1827 Asumió la presidencia tres l'arrenunciu de Ramón Freire.
Puestu vacante
8 de mayu de 1827 – 19 d'ochobre de 1829
Francisco Pinto
Francisco Vicuña
3 José Joaquín Vicuña
(1786–1857)
19 d'ochobre de 1829 2 de payares de 1829 Pipiolos 1829 Francisco Antonio Pinto
Puestu vacante
2 de payares de 1829 – 18 de febreru de 1830
Francisco Vicuña
Acefalía
José Ovalle
4 José Tomás Ovalle
(1787–1831)
18 de febreru de 1830 1 d'abril de 1830 Pelucones Francisco Ruiz-Tagle Electu pol Congresu. Asumió la presidencia tres l'arrenunciu de Francisco Ruiz-Tagle.
Puestu vacante
1 d'abril de 1830 – 18 de setiembre de 1831
José Ovalle
Fernando Errázuriz
5 Diego Portales
(1793–1837)
18 de setiembre de 1831 26 de mayu de 1833 Pelucones 1831 José Joaquín Prieto Nunca emprestó xuramentu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. El títulu Presidente de la República de Chile» tien d'escribise con mayúscula al entamu de cada sustantivu.[1]
  2. 2,0 2,1 Nos cualos, comúnmente asumieron el mandu del país órganos colexaos denominaos xuntes de gobiernu.
  3. Al pie de la semeya de Melchor Bravo de Saravia publicáu por Alonso Ovalle en "Árboles de les descendencies de les bien nobles cases y apellíos de los Rodríguez del Manzano, Pastenes y Ovalle" señálase "Doctor Saravia primeru Presidente de Chile".
  4. Salvu pol curtiu periodu en que'l Primer Congresu Nacional asumió direutamente'l mandu supremu del país, y ensin perxuiciu de la esistencia, tres la promulgación del Reglamentu de 1811, de la Autoridá Executiva Provisional, un órganu compuestu por trés miembros.
  5. Pa un periodu que duraría hasta'l 1 de xunetu de 1829, "día en que teníen de tar escoyíos constitucionalmente [el presidente y vicepresidente], con arreglu a la constitución que tenía de dase".
  6. Manuel Baquedano llogró 18 eleutores (incluyíos 6 oxetaos), anque retirara la so candidatura.
  7. José Francisco Vergara llogró 6 eleutores, anque retirara la so candidatura.
  8. Nel Congresu Plenu, Federico Errázuriz Echaurren llogró 62 votos y Vicente Reyes 60 votos.
  9. Nel Congresu Plenu, Juan Luis Sanfuentes llogró 77 votos y Javier Ángel Figueroa 41 votos.
  10. El Tribunal d'Honor dio como ganador a Arturo Alessandri con 177 eleutores contra 176 de Luis Barros Borgoño, por 5 votos contra 2, estableciendo'l meyor derechu de Alessandri pa ser escoyíu presidente. Nel Congresu Plenu, y sobre la base del fallu del Tribunal d'Honor, Alessandri llogró 87 votos y Barros Borgoño 29 votos.
  11. Nel Congresu Plenu, Gabriel González llogró 138 votos y Eduardo Cruz-Coke, 46 votos.
  12. Nel Congresu Plenu, Carlos Ibáñez llogró 132 votos y Arturo Matte Larraín, 12 votos.
  13. Nel Congresu Plenu, Jorge Alessandri llogró 147 votos y Salvador Allende, 12 votos.
  14. Nel Congresu Plenu, Salvador Allende llogró 153 votos y Jorge Alessandri, 37 votos.
  15. Ensin perxuiciu d'ello, les sos disposiciones transitories dexaron a Augusto Pinochet ser candidatu presidencial nel plebiscitu de 1988, faciendo posible una escepcional reelección.
  16. Vease Responsabilidá pública del presidente na Constitución de 1833.
  17. Raúl Bertelsen señaló, esplicando la norma dientro de la Comisión Ortúzar, qu'ella determina "la radicación na Presidencia de la República de les competencies estatales que nun tán espresamente atribuyíes a otru órganu de gobiernu" (Actes Oficiales de la CENC, sesión 355, p. 2278).
  18. La disposición transitoria decimocuarta concedió nominativamente dichu mandatu presidencial a Augusto Pinochet Ugarte.
  19. Considérense les atribuciones especiales tres la reforma constitucional de 2005.
  20. L'Informe Final de la Comisión Ortúzar clasificar en: atribuciones llexislatives, polítiques, alministratives, económiques, internacionales, xudiciales y militares. Tamién fueron clasificaes n'atribuciones gubernatives y alministratives, llexislatives, xudiciales y económiques.
  21. La conocencia y fallu de les causes civiles tán encamentaes, en primer instancia, a un ministru de Corte d'Apelaciones respeutiva (artículu 50 del Códigu Orgánicu de Tribunales de Chile).
  22. Los ministros de Defensa, como cimeros alministrativos de les Fuercies Armaes, tienen cuatro edecanes; los intendentes rexonales, como representantes naturales ya inmediatos del presidente nel territoriu de la respeutiva rexón, igualmente tienen edecanes. El Senáu, la Cámara de Diputaos y la Corte Suprema disponen d'un edecán.
  23. Con anterioridá habíense construyíu dos edificios nel llugar, que fueron destruyíos polos terremotos de 1647 y 1730.
  24. Mariano Egaña escontra 1827 prefería'l nome de direutor supremu al de presidente, pos aquél sería "un nome americanu, más significativu, y más arremente pa estremar a un Xefe ente tanto Presidentes como hai n'América" (Carta de 21 de xunetu de 1827, en Cartes de don Mariano Egaña al so padre 1824-1829, Santiago: Sociedá de Bibliófilos Chilenos, 1948, p. 267).
  25. Según Alberto Edwards Vives, el presidente foi, socesivamente, el "gran eleutor", el "gran interventor" y el "gran espectador" nes eleiciones populares (Edwards Vives, Alberto (1928). La Fronda Aristocrática en Chile. Santiago de Chile: Imprenta Nacional.).
  26. Delegación de mandu que-y efeutuó'l presidente José Manuel Balmaceda.
  27. Nomáu pol Congresu tres la disolución de la Xunta.
  28. Correspuende a la continuación del so mandatu orixinal.
  29. Pol Decreto Llei nᵘ 527 de 1974, aprueba estatutu de la xunta de gobiernu).
  30. Pol Decreto Llei nᵘ 806, que modificó'l decretu llei nᵘ 527 de 1974.
  31. Entrada en vixencia de la Constitución de 1980, aprobada nel plebiscitu nacional de 1980, que na so disposición transitoria decimocuarta, confirmaba nel cargu de presidente a Augusto Pinochet.
  32. Conforme a la disposición transitoria vigésimonovena de la Constitución de 1980, y atendíu la resultancia del plebiscitu de 1988, prorrogóse-y de plenu derechu'l periodu presidencial, siguiendo asina nel cargu per un añu más, pa la convocatoria a eleiciones presidencial y parllamentaria.
  33. 6.025 díes como gobernante, dende'l 11 de setiembre de 1973 al 11 de marzu de 1990.
  34. Ramón Freire exerció en dos periodos non consecutivos como gobernante de Chile, unu como direutor supremu y otru como presidente
  35. Recibió'l mandu de parte de Carlos Ibáñez del Campo, tres el so arrenunciu. Formaba parte del llamáu "Congresu Termal", d'irregular orixe.
  36. Aportó al cargu en condiciones escepcionales, yá que el so antecesor, Bartolomé Blanche, asumiera como últimu presidente provisional de la República Socialista de Chile, pa depués apurri-y el mandu al ser la única autoridá nel orde de precedencia constitucional que s'atopaba en funciones.
  37. La primera candidata muyer a la presidencia foi la dirixente comunista Gladys Marín l'añu 1999, xunto cola ecoloxista Sara Larraín.
  38. La Facienda Bucalemu atopar en territorios correspondientes a l'actual comuña de Roques de Santu Domingu, Rexón de Valparaíso.
  39. Bernardo O'Higgins qu'exerció'l cargu de Direutor Supremu, tamién foi solteru.
  40. Al fallecimientu de Pedro Montt, a meses de la celebración del centenariu de la independencia, sumóse'l fallecimientu del so subrogante, el vicepresidente Elías Fernández Albano, a menos d'un mes d'asumir el cargu de vicepresidente
  41. Salvador Allende suicidóse mientres el golpe d'Estáu del 11 de setiembre de 1973 que lo derrocaría. José Manuel Balmaceda suicidar mientres la madrugada del 19 de setiembre de 1891, esto ye, a otru día al términu del so periodu constitucional, ensin perxuiciu que'l 29 d'agostu del mesmu añu, había delegáu'l mandu a Manuel Baquedano.
  42. En 2009, una investigación xudicial calificó la muerte del ex-presidente Eduardo Frei Montalva (1964-1970), asocedida en 1982, como un homicidiu.
  43. La mayoría de los expresidentes finaron en Santiago de Chile. Les úniques esceiciones fueron Aníbal Pinto (Valparaíso) y Juan Luis Sanfuentes nel so fundo de Camarico. Per otru llau, el direutor supremu Bernardo O'Higgins finó en Lima, Perú.
  44. Bernardo O'Higgins, que foi Direutor Supremu, yera fíu d'Ambrosio O'Higgins, que se desempeñó como Gobernador de Chile mientres La Colonia.
  45. En rematando'l so mandatu en 2000, asumió como senador vitaliciu y depués en 2006 como senador electu pola Circunscripción XVI hasta 2014, añu nel cuál ye nomáu Embaxador Plenipotenciario de Chile n'Asia.
  46. En rematando'l so mandatu en 2006 y hasta la fecha.
  47. En rematando'l so segundu mandatu en 2018 y hasta la fecha, amás ostentó tal dignidá ente los años 2010 y 2014.
  48. Depués de concluyir el so primer periodu presidencial y hasta asumir el so segundu mandatu (ente 2014 y 2018).
  49. Depués d'arrenunciar al so puestu de senador vitaliciu.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes Llei1826-1
  2. Vease la sentencia Rol 78-1989 del Tribunal Constitucional de Chile, recayida sobre'l proyeutu de llei orgánica constitucional sobre'l Bancu Central (considerandos nᵘ 7 al 13).
  3. 3,0 3,1 3,2 Bravu Llira, Bernardino (1996). L'Estáu de Derechu na Historia de Chile. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Católica de Chile.
  4. Carrasco Delgado, Sergio (1980). Xénesis y vixencia de los testos constitucionales chilenos. Santiago de Chile: Editorial Xurídica de Chile.
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 5,4 5,5 5,6 5,7 5,8 Bravu Llira, Bernardino (1996). «Capítulu I. Presidente y regulación xurídica del poder. De la monarquía a la monocracia», L'Estáu de Derechu na Historia de Chile. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Católica de Chile.
  6. Ordenances de la Real Audiencia de Concepción de 18 de mayu de 1565.
    Ordenances de la Real Audiencia de Santiago de Chile de 17 de febreru de 1609.
  7. 7,0 7,1 7,2 Barros Arana, Diego (1897). «Gobierno interín de Blanco Encalada», Hestoria Xeneral de Chile. Santiago de Chile: Imprenta Cervantes, páx. 33-34. Tomu XV.
  8. 8,0 8,1 Llei de 13 de xunetu de 1826, sobre Eleición Provisional de Presidente
  9. Llei de 26 de xunetu de 1826, sobre Duración del Presidente y Vice-Presidente
  10. Art. 26 Constitución Política de Chile
  11. Chile Vamos presenta proyeutu de reelección presidencial y amenorgamientu de parllamentarios
  12. EMOL. «Camudo de mandu: La tradición que s'afai a los tiempos». Consultáu'l 2007.
  13. 13,0 13,1 13,2 Artículu 87 del Decretu nᵘ 537 del Ministeriu de Rellaciones Esteriores, de 18 d'agostu de 2002, aprueba reglamentu de ceremonial públicu y protocolu.
  14. Vease'l Reglamentu del Senáu de Chile.
  15. 15,0 15,1 Artículu 1º del Decretu con Fuercia de Llei nᵘ 7912 de 1927, qu'entama les secretaríes d'Estáu] (testu orixinal).
  16. Decretu nᵘ 5802, del Ministeriu del Interior, de 24 d'avientu de 1942, qu'afita l'orde de precedencia de los ministerios.
  17. Gobierno de Chile. «Orde de precedencia». Consultáu'l 2007.
  18. Artículu 1º del Decretu con Fuercia de Llei nᵘ 7912 de 1927, qu'entama les secretaríes d'Estáu] (testu orixinal).
  19. 19,00 19,01 19,02 19,03 19,04 19,05 19,06 19,07 19,08 19,09 19,10 Silva Bascuñán, Alejandro (1997). Tratáu de Derechu Constitucional. Tomu V: La Constitución de 1980. Gobierno. Santiago de Chile: Editorial Xurídica de Chile.
  20. Llei de 14 d'ochobre de 1826, sobre Atribuciones del Poder Executivu
  21. Eyzaguirre, Jaime (1967). «Tercer Parte. La Formación de la República 1817-1830», Historia de les instituciones políticu y social de Chile. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.
  22. 22,0 22,1 22,2 22,3 Campos Harriet, Fernando (1999). «Historia Interna: 1810-1970. Capítulu I Ordenamientu Constitucional», Historia Constitucional de Chile. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.
  23. Eyzaguirre, Jaime (1967). «Quinta Parte. El reaxuste de les estructures políticu y social (1920-1938)», Historia de les instituciones políticu y social de Chile. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.
  24. Ministerio del Interior (1925). Actes oficiales de les Sesiones celebraes pola Comisión y Subcomisiones encargaes del estudiu del Proyeutu de Nueva Constitución Política de la República. Santiago de Chile: Imprenta Universitaria.
  25. 25,0 25,1 Silva Bascuñán, Alejandro (2000). Tratáu de Derechu Constitucional. Tomu VII: Congresu Nacional. La función llexislativa. Santiago de Chile: Editorial Xurídica de Chile.
  26. 26,0 26,1 Silva Bascuñán, Alejandro (1997). Tratáu de Derechu Constitucional. Tomu III: La Constitución de 1980. Antecedentes y xénesis. Santiago de Chile: Editorial Xurídica de Chile.
  27. Sentencia Rol 78-1989 del Tribunal Constitucional de Chile, recayida sobre'l proyeutu de llei orgánica constitucional sobre'l Bancu Central (considerandos nᵘ 7 al 13).
  28. 28,0 28,1 Nogueira Alcalá, Humberto (1996). Manual d'Educación Cívica. Educación pa la democracia. Santiago de Chile: Editorial Andrés Bello.
  29. Ruiz-Tagle, Pablo. «Neopresidencialismo». Consultáu'l 2007. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  30. Zúñiga Urbina, Francisco (2006). «Responsabilidad Constitucional del Gobierno». Revista Ius et Praxis, Universidá de Talca 12 (2). p. 43-74. ISSN 0718-0012. http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-00122006000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es. 
  31. Protocolu y Etiqueta. «Camudo de mandu: La tradición que s'afai a los tiempos. Protocolu de la ceremonia de cambéu.». Consultáu'l 11 de xunetu de 2009.
  32. Presidencia de la República de Chile. «Viva La Moneda. Tour Virtual. Sala de Edecanes». Archiváu dende l'orixinal, el 9 de marzu de 2012. Consultáu'l 2006.
  33. 33,0 33,1 EMOL. «Los homes tres la Presidenta: ¿Qué fai un edecán?». Archiváu dende l'orixinal, el 4 de xineru de 2012. Consultáu'l 2006.
  34. Carabineros de Chile. «Guardia de Palaciu. Tradición, doctrina y disciplina». Archiváu dende l'orixinal, el 26 d'agostu de 2007. Consultáu'l 2006.
  35. 35,0 35,1 Exércitu de Chile. «Reseña histórica del Reximientu de Caballaría Blindada nᵘ 1 “Granaderos”». Archiváu dende l'orixinal, el 27 de xineru de 2010. Consultáu'l 2006.
  36. Tren - Coches - Chile. «Coches presidenciales». Archiváu dende l'orixinal, el 10 de xineru de 2012. Consultáu'l 2010.
  37. Archivo Multimodel B737 - 300/500. «Boeing 737 en CHILE». Consultáu'l 2010.
  38. Radio Biobio. «Costa rica/ Avión presidencial chilenu recibe caltenimientu téunicu en Costa Rica». Consultáu'l 2010.
  39. 24 Hores (2007). «Van Mercar avión presidencial de segunda mano». www.24horas.cl. Archiváu dende l'orixinal, el 18 de xineru de 2012. Consultáu'l 2007.
  40. Reuters América Llatina (2007). «Chile va gastar hasta 50 mln dlr en nuevu avión presidencial». lta.today.reuters.com. Archiváu dende l'orixinal, el 19 de setiembre de 2007. Consultáu'l 2007.
  41. El Mercurio (2007). «Fach adquier dos aviones Airbus usaos». diariu.elmercurio.com. Consultáu'l 2007. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  42. Muséu Históricu Nacional de Chile. «Historia». Archiváu dende l'orixinal, el 15 de xunu de 2012. Consultáu'l 2007.
  43. 43,0 43,1 Muséu Históricu Nacional de Chile. «L'edificiu del Muséu Históricu Nacional - Memoria d'un espaciu patrimonial». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de marzu de 2009. Consultáu'l 2007.
  44. Encina, Francisco (1984). «Gobierno interior y alministración. 13. Traslación de la residencia del presidente y de los ministros al palaciu de la Moneda. Creación de la provincia de Valparaíso», Historia de Chile dende la Prehistoria hasta 1891. Santiago de Chile: Editorial Ercilla, páx. 198. tomu XXII.
  45. Presidencia de la República de Chile. «Historia del Palaciu». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de setiembre de 2012. Consultáu'l 2006.
  46. Gobierno de Chile. «Palaciu Cerro Castillo». Consultáu'l 17 de mayu de 2014.
  47. Presidencia de la República de Chile. «Palaciu Presidencial Cuetu Castillo». Archiváu dende l'orixinal, el 9 de marzu de 2012. Consultáu'l 2006.
  48. Institutu de Chile. «Discursu de bienvenida a La so Excelencia'l Presidente de la República (...)». Consultáu'l 16 de mayu de 2014.
  49. El Mostrador.cl. «Carta de solicitú, al Excelentísimo Presidente de la República». Consultáu'l 16 de mayu de 2014.
  50. Mas Ciencia pa Chile. «Carta petitoriu a La vuesa Excelencia Sebastián Piñera». Consultáu'l 16 de mayu de 2014.
  51. Biblioteca del Congresu Nacional de Chile. «Discursu (...)». Consultáu'l 16 de mayu de 2014.
  52. Diccionariu panhispánicu de duda. «Presidente». Real Academia Española. Consultáu'l 2007.
  53. Teletrece. «Michelle Bachelet: ¿Presidente o Presidenta?».
  54. Ministeriu de Facienda (02 de avientu de 2015), Decreto Llei 249, http://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=5904&idVersion=2015-12-02 .
  55. Gobierno de Chile - Presidencia - Tresparencia activa (2016). «Escala de Remuneraciones». Consultáu'l 30 d'ochobre de 2016.
  56. Gobierno de Chile - Gobierno Tresparente (2016). «Remuneraciones según plantes y estamentos». Consultáu'l 12 de marzu de 2018.
  57. 57,0 57,1 Edwards Vives, Alberto (1943). La Organización Política de Chile. Santiago de Chile: Editorial Espardimientu Chilenu. p 37 y 153.
  58. Palma González, Eric (2002). «¿Gobiernu portaliano o gobiernu conservador autoritariu?: de los mecanismos constitucionales pa garantizar la eficacia del exerciciu del poder na Constitución de 1833». Revista de Derechu, Universidá Austral de Chile XIII. p 45-64. ISSN 0718-0950. http://mingaonline.uach.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-09502002000100004&lng=es&nrm=iso. 
  59. Brahm García, Enrique (1994). «El discutiniu en redol al réxime de gobiernu en Chile (1830-1840)». Revista d'Estudios Históricos Xurídicos, Pontificia Universidá Católica de Valparaíso XVI. p 35-56. 
  60. Bravu Llira, Bernardino (1994). El absolutismo ilustrado en Hispanoamérica: Chile (1760-1860) de Carlos III a Portales y Montt. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.
  61. Sieglu XX en La Tercera Internet. «Lo que faen los ex Presidentes». Archiváu dende l'orixinal, el 9 de marzu de 2008. Consultáu'l 2007.
  62. Tramitación de proyeuto - Congreso Nacional de Chile (2000). «Boletín nᵘ 2397-07». Archiváu dende l'orixinal, el 4 de payares de 2011. Consultáu'l 4 de mayu de 2012.
  63. Ministeriu Secretaría Xeneral de la Presidencia (28 de abril de 2000), Llei 19672, http://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=167168&idVersion=2000-04-28 .
  64. 64,0 64,1 64,2 Radiu Bíu-Bíu (11 d'abril de 2012). «ex mandatarios-de-eeuu-mas-de-400-millones-añal.shtml Ex presidentes chilenos reciben pensión cimera a ex mandatarios d'EEXX: más de 400 millones añal». Consultáu'l 13 d'abril de 2012.
  65. privilexos-de-la clase-pol-tica-5.html El sueldu de los "escoyíos" (p. 3). Revista Capital, nᵘ 236 (5-16 de setiembre de 2008). URL aportada'l 13-09-2008.
  66. Senáu República de Chile (2016). «Transparencia - Remuneraciones y gastos expresidentes de la República». Consultáu'l 30 d'ochobre de 2016.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Cahoon, Benjamin M.. «World Statesmen.org - Chile». Consultáu'l 2006.
  • Campos Harriet, Fernando (1999). Historia Constitucional de Chile. Santiago de Chile: Editorial Xurídica de Chile. Séptima edición, 2005. ISBN 956-10-0405-4.
  • Carrasco Delgado, Sergio (1980). Xénesis y vixencia de los testos constitucionales chilenos. Santiago de Chile: Editorial Xurídica de Chile. Tercer edición actualizada, 2002. ISBN 956-10-1405-X.
  • Edwards Vives, Alberto (1928). La Fronda Aristocrática en Chile. Santiago de Chile: Imprenta Nacional.
  • Edwards Vives, Alberto (1943). La Organización Política de Chile. Santiago de Chile: Editorial Espardimientu Chilenu.
  • Encina, Francisco (1984). Historia de Chile dende la Prehistoria hasta 1891. Santiago de Chile: Editorial Ercilla.
  • Eyzaguirre, Jaime (1967). Historia de les instituciones políticu y social de Chile. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.
  • Fuentes, Jordi; Cortés, Lía; Castillo Infante, Fernando; Valdés Phillips, Arturo. (1982). Diccionariu Históricu de Chile. Santiago de Chile: Editorial Zig-Zag, S.A..
  • Frías Valenzuela, Francisco (1986). Historia de Chile. Dende la Prehistoria hasta 1973. Santiago de Chile: Empresa Editora Zig-Zag, S.A. 11ª edición: payares de 1993. ISBN 956-12-0766-4.
  • Góngora, Mario (1986). Ensayu históricu sobre la noción d'Estáu en Chile nos sieglos XIX y XX. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.
  • San Francisco, Alejandro y Sotu, Ángel (editores) (2005). Camino a La Moneda. Les eleiciones presidenciales na historia de Chile, 1920-2000. Santiago de Chile: Institutu d'Historia y Centru d'Estudios Bicentenariu.
  • Siavelis, Peter M. (2000). The President and Congress in Post-Authoritarian Chile: Institutional Constraints to Democratic Consolidation. University Park, PA: Pennsylvania State University Press.
  • Silva Bascuñán, Alejandro (1997). Tratáu de Derechu Constitucional. Tomu III: La Constitución de 1980. Antecedentes y xénesis. Santiago de Chile: Editorial Xurídica de Chile.
  • Silva Bascuñán, Alejandro (2004). Tratáu de Derechu Constitucional. Tomu V: La Constitución de 1980. Gobierno. Santiago de Chile: Editorial Xurídica de Chile.
  • Valencia Avaria, Luis (1986). Anal de la República: testos constitucionales de Chile y rexistru de los ciudadanos qu'integraron los poderes executivu y llexislativu dende 1810. Santiago de Chile: Editorial Andrés Bello. 2ª edición.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]