Positivismu

De Wikipedia
Positivismu
escuela de pensamiento (es) Traducir y movimientu social
Cambiar los datos en Wikidata
Henri de Saint-Simon.
Auguste Comte.
John Stuart Mill.

El positivismu[1] ye un pensamientu filosóficu qu'afirma que la conocencia auténtica ye la conocencia científica y que tal conocencia solamente puede surdir de l'afirmación de les hipótesis al traviés del métodu científicu. El positivismu derivar de la epistemoloxía que surde en Francia a entamos del sieglu XIX de la mano del pensador francés Saint-Simon, d'Auguste Comte, y del británicu John Stuart Mill y estiéndese y desenvuelve pol restu d'Europa na segunda metá del sieglu XIX. Tener en cuenta que tamién tien ciertu parentescu col Empirismu. Unu de los sos principales precursores nos sieglos XVI y XVII foi'l filósofu, políticu, abogáu, escritor y canciller d'Inglaterra Francis Bacon.

Esta epistemoloxía surde como manera de llexitimar l'estudiu científicu naturalista del ser humanu, tanto individual como colectivamente. Según distintes versiones, la necesidá d'estudiar científicamente al ser humanu naz por cuenta de la esperiencia ensin comparanza que foi la Revolución francesa, qu'obligó per primer vegada a ver a la sociedá y al individuu como oxetus d'estudiu científicu.

Carauterístiques[editar | editar la fonte]

Estes corrientes tienen como carauterístiques diferenciadoras la defensa d'un monismu metodolóxicu (teoría qu'afirma qu'hai un solu métodu aplicable en toles ciencies). La esplicación científica hai de tener la mesma forma en cualquier ciencia si aspirar a ser ciencia, específicamente'l métodu d'estudiu de les ciencies físicu-naturales. De la mesma, l'oxetivu de la conocencia pal positivismu ye esplicar causalmente los fenómenos per mediu de lleis xenerales y universales, lo que lu lleva a considerar a la razón como mediu pa otros fines (razón instrumental). La forma que tien de conocer ye inductiva, despreciando la creación de teoríes a partir de principios que nun fueron percibíos oxetivamente. En metodoloxía histórica, el positivismu prima fundamentalmente les pruebes documentaes, minusvalorando les interpretaciones xenerales, polo que los trabayos d'esta naturaleza suelen tener escesiva acumuladura documental y escasa síntesis interpretativa.

Auguste Comte formuló a mediaos del sieglu XIX la idea de la creación de la socioloxía como ciencia que tien a la sociedá como'l so oxetu d'estudiu. La socioloxía sería una conocencia llibre de toles rellaciones cola filosofía y basada en datos empíricos n'igual midida que les ciencies naturales. Una de les sos propuestes más destacaes ye la de la investigación empírica pa la comprensión de los fenómenos sociales, de la estructura y el cambéu social (razón pola que se-y considera padre de la socioloxía como disciplina científica). Comte presenta a la historia humana en tres fases:

  1. Fase teolóxica o máxica: correspuende a la infancia de la humanidá; nesta dómina les persones dan esplicaciones máxiques de los fenómenos naturales, utilicen categoríes antropolóxiques pa entender el mundu y téuniques máxiques p'apoderalo. Tamién creen que ciertos fenómenos son causaos por seres sobrenaturales o dioses.
  2. Fase metafísica o filosófica: nesti estadiu'l home dexa de creer en seres sobrenaturales y agora empieza a creer n'idees. Polo que les esplicaciones son racionales, búscase'l porqué de les coses, y sustitúyese a los dioses por entidaes astractes y términos metafísicos.
  3. Fase científica o positiva: ye la definitiva. Nesta etapa, según Comte la mente humana arrenunciu a la busca d'idees absolutes y en cuenta de esto, agora dedícase a estudiar les lleis de los fenómenos. El conocencia basar na observación y l'esperimentación, y esprésase col recursu de la matemática. Búscase la conocencia de les Lleis de la Naturaleza pal so dominiu téunicu.

Amás afirma que nun ye posible algamar una conocencia de realidaes que tean más allá de lo dao, de lo positivo, y niega que la filosofía pueda dar información avera del mundu: esta xera correspuende puramente a les ciencies.

Dientro d'esta, dende la perspeutiva de Leopold Von Ranke, dizse que l'historiador ye imparcial, yá que ye capaz de superar fobias, predilecciones o emociones.

D'alcuerdu al positivismu clásicu: basta con axuntar cierta cantidá de fechos documentaos por que surda la ciencia de la historia.

El positivismu asume la cuantificación por que los historiadores puedan tar seguros de les sos afirmaciones por aciu la midida de los historiadores, anque cuando ésta conviértese na única solución apaez el problema de negar la veracidá a tou lo que nun tea cuantificado.

Reacción[editar | editar la fonte]

Como reacción a la epistemoloxía positivista, surde, principalmente n'Alemaña, la epistemoloxía hermenéutica. Ente les crítiques que se-y faen al positivismu ta la incapacidá que tien el métodu de les ciencies físicu-naturales pa conocer los sos oxetos d'estudiu (la sociedá, l'home, la cultura), que tendríen propiedaes como la intencionalidad, l'autu-reflexividá y la creación de significáu, que seríen dexaos de llau pola epistemoloxía positivista. De la mesma, dientro de la hermenéutica, cabría una crítica a la busca de lleis xenerales y universales, pos dexa de llau necesariamente los elementos que nun pueden ser xeneralizaos. Asina, dellos hermeneutes defenden una conocencia idiográfico (de conocencies más precises, pero menos generalizables), qu'unu nomotético dende la hermenéutica, plantegóse la necesidá de conocer les causes internes de los fenómenos, cuestión que s'alloñar de la esplicación esterna d'estos. Asina en cuenta de buscar la esplicación, los hermeneutes busquen la comprensión de los fenómenos.

Mientres el sieglu XX, a partir de los estudios de Bertrand Russell y otros, el filósofu Ludwig Wittgenstein ellabora'l testu Tractatus Logico-Philosophicus, que sirve d'inspiración pal surdimientu del Círculu de Viena, grupu d'intelectuales que tuvo como oxetivu l'alloñar definitivamente a la ciencia de la metafísica, a partir del desenvolvimientu de la lóxica de Russell. Esta propuesta plantega un métodu basáu na esperimentación, observación y recueya oxetiva de datos con cuenta de buscar esplicaciones a les causes qu'anicien los fenómenos.

Corrientes positivistes[editar | editar la fonte]

Ente les corrientes positivistes puede mentase al positivismu ideolóxicu, al empiriocriticismo, al positivismu metodolóxicu o conceptual al positivismu analíticu, al positivismu sociolóxicu, al positivismu realista y al neopositivismo (empirismu lóxicu o neopositivismo lóxicu). Los enfoques sociologistas en filosofía de la ciencia y epistemoloxía fueron tradicionalmente los principales críticos del positivismu, anque dambes postures nun son necesariamente contradictories.

Nel campu del Derechu'l denomináu positivismu xurídicu o iuspositivismo, nun guarda rellación nel so orixe col positivismu filosóficu, sinón col conceutu de Derechu positivu (la considerancia del Derechu como creación del ser humanu).

Nel campu de la psicoloxía puede mentase al Conductismu o Psicoloxía conductista, como pioneros na aplicación de la metodoloxía científica al estudiu de la conducta humana. Anguaño na Psicoloxía conviven múltiples escueles, munches de les cuales básense nel positivismu pal estudiu del ser humanu. Ente diches escueles o enfoques destaca'l Cognitivu-Conductual. Cabo mentar la meyora arrolladora de la neurociencia, que toca problemes mentales qu'antes paecíen inescrutables.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Amory, Frederic.«Euclides da Cunha and Brazilian Positivism.» Lusu-Brazilian Review. Vol. 36, Non. 1 (Summer, 1999), pp. 87-94.
  • Giddens, Anthony. Positivism and Sociology. Heinemann. London. 1974.
  • Kremer-Marietti, Angèle. L'Anthropologie positiviste d'Auguste Comte, Librairie Honoré Champion, Paris, 1980.
  • Kremer-Marietti, Angèle. -y positivisme, Collection "Que sais-je?", Paris, BUO, 1982.
  • LeGouis, Catherine. Positivism and Imagination: Scientism and Its Limits in Emile Hennequin, Wilhelm Scherer and Dmitril Pisarev. Bucknell University Press. London: 1997.
  • Mill, John Stuart. August Comte and Positivism.
  • Mises, Richard von. Positivism: A Study In Human Understanding. Harvard University Press. Cambridge; Massachusetts: 1951.
  • Pickering, Mary. Auguste Comte: An Intelectual Biography. Cambridge University Press. Cambridge, England; 1993.
  • Richard Rorty (1982) Consequences of Pragmatism
  • Schunk, Dale H. Learning Theories: An Educational Perspective, 5th. Pearson, Merrill Prentice Hall. 1991, 1996, 2000, 2004, 2008.
  • "Positivism." Marxists Internet Archive. Web. 23 Feb. 2012. < http://www.marxists.org/reference/subject/philosophy/help/mach1.htm>.