Carrera espacial

De Wikipedia
Despegue del cohete Saturn V de la misión Apollo 11 que punxo al primera ser humanu na Lluna, en xunetu de 1969.

La carrera espacial foi una competencia ente Estaos Xuníos y la Xunión Soviética que duró aproximao dende 1957 a 1975. Supunxo l'esfuerciu paralelu ente dambos países d'esplorar l'espaciu esterior con satélites artificiales, d'unviar humanos al espaciu y de posar a un ser humanu na Lluna.

Anque los sos raigaños tán nes primeres teunoloxíes de cohetes y nes tensiones internacionales que siguieron a la Segunda Guerra Mundial, la carrera espacial empezó de fechu tres el llanzamientu soviéticu del Sputnik 1 el 4 d'ochobre de 1957. El términu anicióse como analoxía de la carrera armamentística. La carrera espacial convertir nuna parte importante de la rivalidá cultural y tecnolóxico ente la XRSS y Estaos Xuníos mientres la Guerra Fría. La teunoloxía espacial convertir nuna arena particularmente importante nesti conflictu, tantu polos sos potenciales aplicaciones militares como polos sos efeutos psicolóxicos sobre la moral de la población.

Antecedentes de la carrera espacial[editar | editar la fonte]

Influencies militares iniciales[editar | editar la fonte]

El pioneru de l'astronáutica rusa, Konstantín Tsiolkovski.
Robert Goddard nuna estampilla postal.

Los cohetes interesaron a científicos y aficionaos dende va sieglos. Los chinos utilizar como armes yá nel sieglu XI. El científicu rusu Konstantín Tsiolkovski teorizó na década de 1880 sobre cohetes multi-fase propulsados por combustible líquidu que podríen llegar al espaciu, pero nun foi hasta 1926 que'l norteamericanu Robert Goddard diseñara un cohete de combustible líquidu práuticu.

Goddard realizó los sos trabayos sobre cohetería na escuridá, una y bones la comunidá científica, el públicu ya inclusive The New York Times burllar d'él. Fixo falta una guerra pa catapultar la cohetería a la notoriedá. Esto resultó ser un precursor del futuru, yá que cualesquier "carrera espacial" quedaría inextricablemente venceyada a les ambiciones militares de les naciones implicaes, a pesar del so calter mayoritariamente científicu y de la so retórica pacifista.

Contribuciones alemanes[editar | editar la fonte]

A mediaos de la década de 1920, científicos alemanes empezaron a esperimentar con cohetes propulsados por combustibles líquidos que yeren capaces d'algamar altitúes y distancies relativamente altes. En 1932, el Reichswehr, predecesor de la Wehrmacht, adquirió interés na cohetería como artillería de llargu algame. Wernher von Braun, un científicu de cohetes n'alza, xunir al esfuerciu y desenvolvió armes asina pal so usu na Segunda Guerra Mundial per parte de l'Alemaña nazi. Von Braun adoptó munches idees de la investigación orixinal de Robert Goddard, estudiando y ameyorando los cohetes de Goddard.

El cohete A4 alemán, llanzáu en 1942, convertir nel primer proyeutil balísticu de combate[1] y el primer artefautu humanu conocíu que fizo un vuelu suborbital.[2] En 1943, Alemaña empezó la producción del so socesor, el cohete V2, con un algame de 300 km y portando una cabeza de guerra de 1000 kg. La Wehrmacht disparó miles de cohetes V-2 contra les naciones aliaes, causando daños y muertes masives. Foi'l proxenitor de tolos cohetes modernos.[3]

Raigaños na Guerra Fría[editar | editar la fonte]

Tres la Segunda Guerra Mundial, Estaos Xuníos y la Xunión Soviética embarcar nuna amargosa Guerra Fría d'espionaxe y propaganda. La esploración espacial y la teunoloxía de satélites alimentaron la guerra fría en dambos frentes. L'equipamientu a bordu de satélites podía espiar a otros países, con cámares de semeyes y señales de radar, ente que los llogros espaciales sirvíen de propaganda política, pa demostrar la capacidá científica y el potencial militar d'un país.

Los mesmos cohetes llanzadores que podíen poner n'órbita un satélite, a un home o algamar dalgún puntu de la Lluna podíen unviar una bomba atómica a una ciudá enemiga cualesquier, en misiles militares que teníen el nome d'ICBM. Gran parte del desenvolvimientu teunolóxicu riquíu pal viaxe espacial aplicábase igualmente a los cohetes de guerra como los misiles balísticos intercontinentales. Xunto con otros aspeutos de la carrera armamentística, el progresu nel espaciu amosábase como un indicador de la capacidá tecnolóxico y económico de cada país en competencia, demostrando la superioridá de la teunoloxía, ideoloxía, política y gobiernu del país en competencia. La investigación espacial tenía un doble propósitu: podía sirvir a fines pacíficos, pero tamién podía contribuyir n'algamar oxetivos militares.

Los dos superpotencies trabayaron pa ganase una ventaya na investigación espacial, ensin saber quién daría los reblincón primeru y qué adelantos tendríen nel futuru. Sentaren les bases pa una carrera escontra l'espaciu, y tan solo esperaben el disparu de salida, col desenvolvimientu de la teunoloxía a la llende na segunda metá del sieglu pasáu, cola construcción de satélites cada vez más grandes y pesaos, naves orbitales y cohetes más grandes, pesaos y con mayor capacidá de carga.

Satélites artificiales[editar | editar la fonte]

En 1955 tantu EE. XX. como la XRSS anunciaron públicamente la so intención de llanzar nos años siguientes satélites artificiales al espaciu, como contribución al Añu Xeofísicu Internacional (1957-1958).[4][5]

Sputnik[editar | editar la fonte]

La Xunión Soviética algamó un lideralgu tempranu na carrera espacial al poner n'órbita al primer satélite artificial, el Sputnik 1, en 1957.

El 4 d'ochobre de 1957, la URSS llanzó con ésitu'l Sputnik 1, el primer satélite artificial n'algamar la órbita, y empezó la carrera espacial. Poles sos implicaciones militares y económiques, el Sputnik causó mieu y provocó alderique políticu n'Estaos Xuníos. Coles mesmes, el llanzamientu del Sputnik percibir na Xunión Soviética como una señal importante de les capacidaes científiques y ingenieriles de la nación.

Na Xunión Soviética, el llanzamientu del Sputnik y el subsiguiente programa d'esploración espacial fueron vistos con gran interés pol públicu. Pa un país que se recuperara apocayá d'una guerra devastadora, yera importante y esperanzador ver una prueba de les capacidaes téuniques de la nueva era.

Antes del Sputnik, el norteamericanu mediu asumía qu'Estaos Xuníos yera cimeru en tolos campos de la teunoloxía. L'homólogu de von Braun na Xunión Soviética, Serguéi Koroliov, foi l'inxenieru xefe que diseñó'l cohete R-7 coles mires d'unviar cosmonautes a la Lluna. En respuesta al Sputnik, Estaos Xuníos emplegaría un enorme esfuerciu pa recuperar la supremacía teunolóxica, incluyendo la modernización de los planes d'estudiu cola esperanza de producir más von Brauns y Korolevs. Esta reaición conozse anguaño como crisis del Sputnik.

Lyndon B. Johnson, vicepresidente del presidente John F. Kennedy, espresó la motivación de los esfuercios d'Estaos Xuníos de la siguiente manera:

A los güeyos del mundu, el primeru nel espaciu significa'l primeru, puntu; el segundu nel espaciu significa'l segundu en tou.[6]

El públicu d'Estaos Xuníos, primeramente desanimáu y asustáu col Sputnik, quedó cautiváu polos proyeutos norteamericanos que siguieron. Los escolares siguíen la socesión de llanzamientos, y la construcción de retruques de cohetes convertir nuna afición popular. El presidente Kennedy pronunció discursos p'animar a la xente a sofitar el programa espacial y p'intentar superar l'escepticismu de los munchos que pensaben que toos esos millones de dólares taríen meyor emplegaos na construcción d'armes probaes y esistentes, o na llucha contra la probeza.

Modelu del Explorer I nuna conferencia de prensa de la NASA.

Cuasi cuatro meses dempués del llanzamientu del Sputnik 1, Estaos Xuníos consiguió llanzar el so primer satélite, el Explorer I. Mientres esi tiempu produxérense dellos llanzamientos fallíos y publicitariamente embarazosos de cohetes Vanguard dende Cabu Cañaveral.

Los primeros satélites utilizar con fines científicos. Tanto'l Sputnik como'l Explorer I fueron llanzaos como parte de la participación de dambos países nel Añu Xeofísicu Internacional. El Sputnik ayudó a determinar la densidá de l'atmósfera cimera y los datos de vuelu del Explorer I llevaron al descubrimientu del petrina de radiación de Van Allen por James Van Allen.

Satélites de comunicaciones[editar | editar la fonte]

El primer satélite de comunicaciones, el Project SCORE, llanzáu'l 18 d'avientu de 1958, reenvió al mundu un mensaxe de Navidá del presidente Eisenhower. Otros exemplos notables de satélites de comunicaciones mientres (o niciaos por) la carrera espacial son:

1962: Telstar: el primer satélite de comunicaciones "activu" (tresoceánicu esperimental)
1972: Anik 1: primer satélite de comunicaciones domésticu (Canadá)
1974: WESTAR: primer satélite de comunicaciones domésticu d'Estaos Xuníos
1976: MARISAT: primer satélite de comunicación móvil

Otros satélites dignos de mentar.[editar | editar la fonte]

Estaos Xuníos llanzó'l primer satélite geoestacionario, el Syncom-2, el 26 de xunetu de 1963. L'ésitu d'esti tipu de satélites significaba qu'una antena parabólica yá nun precisaba siguir la órbita del satélite, una y bones la órbita permanecía geoestacionaria. De magar, los ciudadanos d'a pies podíen faer usu de les comunicaciones per satélite nes emisiones de televisión, tres una instalación inicial.

Seres vivos nel espaciu Animales nel espaciu =[editar | editar la fonte]

El primer animal que se punxo n'órbita, la perra Laika, viaxó a bordu de la nave soviética Sputnik 2 en 1957. Nesa dómina nun esistía la teunoloxía pa recuperar a Laika tres el vuelu, y morrió de estrés y sobrecalentamientu pocu dempués de llegar al espaciu. En 1960, les perres ruses Belka y Strelka orbitaron la Tierra y tornaron con ésitu. El programa espacial d'Estaos Xuníos importó chimpancés d'África y unvió siquier a dos al espaciu antes de llanzar a los so primera ser humanu. En xunu de 1997, la Fuercia Aérea anunció que se desfacer de los sos últimos chimpancés por aciu una puya pública autorizada pol Congresu. Dos meses dempués de la so tresferencia a la "Coulston Foundation", un llaboratoriu d'investigación de Nuevu Méxicu, la "Save the Chimps Foundation" empecipió un pleitu pa lliberar. En 1999 [necesita referencies], esta aición dexó finalmente la so "lliberación" en condiciones semisalvajes nun santuariu del sur de Florida. Les tortúes que llanzaron los soviéticos a bordu de la Zond 5 convertir nos primeres animales en volar alredor de la Lluna (setiembre de 1968).

Humanos nel espaciu[editar | editar la fonte]

El soviéticu Yuri Gagarin convertir nel primer cosmonauta con ésitu cuando entró en órbita na nave rusa Vostok 1 el 12 d'abril de 1961, un día que güei ye fiesta en Rusia y munchos otros países. 23 díes dempués, a bordu del cohete Mercury Redstone 3, Alan Shepard foi'l primera norteamericana n'entrar nel espaciu, nuna misión suborbital. John Glenn, na Friendship 7, convertir nel primer norteamericanu n'orbitar la Tierra, completando tres órbites el 20 de febreru de 1962.

John Glenn, el primer astronauta d'Estaos Xuníos n'órbita terrestre, en 1962.

El primer vuelu con dos tripulantes tamién tuvo'l so orixe na URSS, ente'l 11 y el 15 d'agostu de 1962. La soviética Valentina Tereshkova convertir na primer muyer nel espaciu'l 16 de xunu de 1963 na Vostok 6. Korolev entamara más misiones Vostok con duraciones mayores, pero tres l'anunciu del Programa Apollo, el primer secretariu Khrushchov demandó más primeros puestos. El primer vuelu con más de dos tripulantes, la Vosjod 1 de la URSS, una versión modificada de la Vostok, desapegó'l 12 d'ochobre de 1964 llevando a bordu a Komarov, Feoktistov y Yegorov. Esti vuelu tamién marcó la primer vegada qu'una tripulación nun llevó traxes espaciales.

Alekséi Leónov, na Vosjod 2, llanzada pola URSS el 18 de marzu de 1965, llevó a cabu'l primera paséu espacial. Esta misión cuasi termina en desastre; Leonov tuvo cerca de nun poder tornar a la cápsula y, por cuenta de un defectu nel retropropulsor, la nave aterrizó a 1600 km del so oxetivu. Entós daquella Khrushchov abandonara'l cargu y el nuevu lideralgu soviéticu nun se diba comprometer a un esfuerciu completu.

Misiones llunares[editar | editar la fonte]

El cohete Saturn V de la misión Apollo 17 aguarda'l despegue escontra la Lluna, en 1972.
L'astronauta Eugene Cernan mientres un paséu llunar, 13 d'avientu de 1972.

Anque los llogros teunolóxicos y políticos, consiguíos pol ésitu de la Xunión Soviética y Estaos Xuníos apurrieron enforma arguyu a les sos respeutives naciones, el clima ideolóxicu ente estos países, aseguró que la carrera espacial siguiría siquier hasta que'l primer humanu caminara sobre la Lluna. Antes d'esti llogru, fixo falta que naves ensin tripular esploraren primero la Lluna por aciu fotografíes y demostraren la so habilidá p'allunizar con seguridá.

Sondes ensin tripular[editar | editar la fonte]

Tres l'ésitu soviéticu d'asitiar el primer satélite n'órbita, los norteamericanos centraron los sos esfuercios n'unviar una sonda a la Lluna. Llamaron programa Pioneer al primer intentu de consiguir esto. El programa Lluna soviéticu empezó a funcionar col llanzamientu de la Lluna 1 el 4 de xineru de 1959, convirtiéndose na primer sonda en llegar a la Lluna. Amás del programa Pioneer, había tres programes d'Estaos Xuníos específicos: el programa Ranger, el programa Lunar Orbiter y el programa robóticu Surveyor, coles mires de buscar llugares d'allunizaxe potenciales pal Programa Apollo, consideráu'l mayor llogru de la carrera espacial, el de más alto costo y mayor riesgu, col cohete más grande y pesáu enxamás construyíu.

Los allunizaxes[editar | editar la fonte]

Anque los soviéticos ganaron a los norteamericanos en cuasi tolos finxos de la carrera espacial al entamu, nun consiguieron ganar al programa Apollo d'Estaos Xuníos a la de posar un home na lluna. Tres los primeros ésitos soviéticos, especialmente'l vuelu de Gagarin, el presidente Kennedy y el vicepresidente Johnson buscaron un proyeutu d'Estaos Xuníos que prindara la imaxinación del públicu. El nuevu Programa Apollo cumplía munchos de los sos oxetivos y prometía vencer a los argumentos, tantu de la izquierda (que defendíen programes sociales) y la derecha (que defendía un proyeutu más militar). Les ventayes del programa Apollo incluyíen:

  • beneficios económicos en dellos estaos clave pa la próxima llexislatura;
  • cerrar la “fienda de misiles” reclamada por Kennedy mientres les eleiciones de 1960 por aciu un usu doble de la teunoloxía;
  • beneficios téunicos y científicos derivaos

Nuna conversación col direutor de la NASA, James E. Webb, Kennedy dixo:

Tou lo que faigamos tendría de tar realmente venceyáu a llegar a la Lluna primero que los rusos... d'otra manera nun tendríamos de gastar tou esi dineru, porque nun toi interesáu nel espaciu... La única xustificación (pal costu) ye porque esperamos ganar a la URSS pa demostrar qu'en llugar de tar por detrás d'ellos por un par d'años, gracies a Dios, adelantrémos-yos.[7]

Kennedy y Johnson consiguieron camudar la opinión pública: en 1965, el 58% de los norteamericanos sofitaben el proyeutu Apollo, en contraste col 33 % de 1963. Dempués de que Johnson convertir en presidente en 1963, el so sofitu continuu dexó l'ésitu del programa.

La URSS amosó una mayor ambivalencia sobre la visita humana a la Lluna. El líder soviéticu Khrushchov nun quería, nin ser "vencíu" por otra potencia, nin los gastos d'un proyeutu asina. N'ochobre de 1963, afirmó que la URSS "nun entamaba anguaño nengún vuelu de cosmonautes a la Lluna", de la qu'añedía que nun abandonaren la carrera. Pasó un añu primero que la URSS comprometer a intentar un allunizaxe non tripuláu y depués unu tripuláu.

Los cohetes soviéticos Soyuz como'l de la fotografía convertir nel primer mediu fiable de tresportar oxetos a la órbita terrestre.

Kennedy propunxo programes conxuntos, como l'allunizaxe d'astronautes soviéticos y norteamericanos y una meyora de los satélites de monitorización del clima. Pero Khrushchov, percibiendo un intentu de robar la teunoloxía espacial superior de la Xunión Soviética, refugó estes idees. Korolev, el diseñador xefe de axenciar espacial rusa, empezara a anunciar que les sos naves Soyuz y el cohete de llanzamientu N-1 teníen la capacidá de faer un allunizaxe tripuláu, al poder tresportar pesaes cargues con un impulsu transplanetario.

Khrushchov ordenó a la oficina de diseñu de Korolev que consiguiera nuevos primeros puestos nel espaciu modificando la teunoloxía Vostok esistente, ente que un segundu equipu empezó a construyir un llanzador y una nave dafechu nuevos, el cohete Protón y el Zond, pa un vuelu sublunar tripuláu en 1966. En 1964, la nueva cúpula soviética dio-y a Korolev el respaldu pal proyeutu d'allunizaxe tripuláu y punxeron tolos proyeutos tripulaos so direición so. Cola muerte de Korolev y el fracasu del primer vuelu de la Soyuz en 1967, la coordinación del programa d'allunizaxe soviéticu desfíxose rápido. Los soviéticos construyeron un módulu d'allunizaxe y escoyeron cosmonautes pa la misión qu'asitiaría a Alekséi Leónov sobre la superficie llunar, pero colos socesivos fracasos de llanzamientu del cohete N1 en 1969, los planes pal allunizaxe tripuláu sufrieron primeru retrasos y más tarde la cancelación.

Fotografia de la Tierra, dende'l Apollo 8, 22 d'avientu de 1968 (NASA)

Anque les sondes ensin tripular soviétiques llegaren a la Lluna primero que cualquier nave d'Estaos Xuníos, el norteamericanu Neil Armstrong convertir na primer persona en poner el pie sobre la superficie llunar el 20 de xunetu de 1969, n'habiendo allunizáu el día anterior. Como comandante de la misión Apollo 11, Armstrong recibió sofitu del pilotu del módulu de mandu Michael Collins y del pilotu del módulu llunar Buzz Aldrin nun eventu guardáu por 500 millones de persones de tol mundu. Los cronistes sociales reconocen llargamente al allunizaxe como unu de los momentos clave del sieglu XX, y les pallabres de Armstrong al poner el primer pie sobre la superficie de la Lluna fixéronse igualmente memorables:

Ye un pequeñu pasu pal home, una reblagada pa la humanidá.
(escuchar l'audiu orixinal, en formatu OGG)

A diferencia d'otres rivalidaes internacionales, la carrera espacial nun taba motivada pol deséu d'espansión territorial. Tres los sos esitosos aterrizaxes na lluna, EEXX arrenunció explícitamente a dereches de propiedá de cualesquier parte de la Lluna.

En 1970, la sonda soviética Lunojod 1 posaríase sobre la Lluna. La so finalidá principal taba na investigación del suelu llunar. La enerxía de la sonda provenía d'un panel solar mientres el día llunar, y qu'almacenaba enerxía pa la nueche llunar, na cual esta enerxía combinar con un reactor nuclear incorporáu al vehículu.

El Lunojod 1 taba siendo controláu dende la Tierra y el mayor problema al que s'enfrentaba'l controlador yera'l retardo de la señal, col que la imaxe solo podía enfrescase cada 30 segundos.

La XRSS incorporaría delles meyores al Lunojod 1 y mandaría una nueva versión (Lunojod 2) en 1973. Estes meyores nun tuvieron una gran repercusión mediática, pero sí apurrió datos de relevancia pa futures investigaciones o pal posterior llanzamientu de les sondes d'Estaos Xuníos a Marte

Otros ésitos[editar | editar la fonte]

Misiones a otros planetes[editar | editar la fonte]

Venus foi'l primer planeta pol que pasó una nave espacial el 14 d'avientu de 1962.

La Xunión Soviética foi la primera n'unviar sondes planetaries, a Venus y Marte, en 1960. La Venera 1 pasó ente'l 19 y el 20 de mayu de 1961 a 100 000 km de Venus, ensin mandar datos. La primer nave que sobrevoló con ésitu Venus, la norteamericana Mariner 2, facer el 14 d'avientu de 1962. Unvió de vuelta datos sorprendentes sobre l'alta temperatura de la superficie y la densidá del aire de Venus. Como nun llevaba cámares, los sos descubrimientos nun captaron l'atención del públicu como lu fadríen les imáxenes de les sondes espaciales, qu'entepasaben llargamente la capacidá de los telescopios terrestres.

La Venera 7 soviética, llanzada en 1971, foi la primer nave en mandar datos dende la superficie de Venus. La Venera 9 tresmitió depués les primeres imáxenes de la superficie d'otru planeta. Estes representen solu dos de la llarga serie Venera; otres naves Venera anteriores realizaron operaciones de sobrevuelu y aterrizaxe. Depués siguieron otros siete misiones Venera d'aterrizaxe.

EE.XX. llanzó la Mariner 10, que voló sobre Venus nel so camín escontra Mercuriu en 1974. Convertir na primer nave en sobrevolar Mercuriu, lo que nun se repitiría hasta'l llanzamientu en 2004 de la sonda Messenger.

La soviética Marsnik 1 averar a Marte'l 19 de xunu de 1963 hasta una distancia averada de 193 000 km, ensin consiguir unviar datos. La Mariner 4, llanzada en 1965 por EE. XX., foi la primer sonda esitosa en sobrevolar Marte; tresmitió imáxenes totalmente inesperaes. Les primeres naves sobre la superficie de Marte, la Marsnik 2 y la Marsnik 3, llanzaes en 1971 pola URSS, estropiáronse y nun consiguieron unviar datos. Les Viking d'Estaos Xuníos de 1976 tresmitieron les primeres imáxenes asina.

EE. XX. tamién unvió la Pioneer 10 que fizo un sobrevuelu esitosu sobre Xúpiter en 1973. Esto precedió al primer sobrevuelu de Saturnu en 1979 pola Pioneer 11, y los primeros sobrevuelos d'Uranu y Neptunu cola Voyager 2.

Llanzamientos y acoplamientos[editar | editar la fonte]

El primer alcuentru espacial tuvo llugar ente la Gemini 6 y la Gemini 7, dambes naves d'Estaos Xuníos, el 15 d'avientu de 1965. La so socesora, la Gemini 8, realizó'l primer acoplamientu espacial el 16 de marzu de 1966. El primer acoplamientu espacial automáticu engabitó a les naves soviétiques Cosmos-186 y Cosmos-188 (dos Soyuz ensin tripulación) el 30 d'ochobre de 1967.

El primer llanzamientu dende'l mar tuvo llugar cola norteamericana Scout B, el 26 d'abril de 1967. La primera estación espacial, la soviética Salyut 1, empezó les sos operaciones el 7 de xunu de 1971.

Competencia militar[editar | editar la fonte]

Ensin públicu, pero non por eso menos competición, la campaña pa desenvolver la teunoloxía espacial pa usos militares, secundó en paralelu a los esfuercios científicos de la Carrera espacial. Abondo antes del llanzamientu del Sputnik 1, tantu Estaos Xuníos como la Xunión Soviética empezaron a desenvolver planes pa llanzar satélites de reconocencia colos misiles ICBM.

La nave soviética Zenit, que pol usu doble diseñáu por Serguéi Koroliov acabó finalmente siendo la nave Vostok, empezó como satélite de fotografíes al pasar sobre territorio d'Estaos Xuníos y Europa. Compitió cola serie Discoverer de les Fuercies Aérees d'Estaos Xuníos. La misión Discoverer XIII supunxo la primer recuperación del espaciu d'una carga útil n'agostu de 1960 - un día antes de la primer recuperación soviética d'una carga útil, coles películes de fotografíes tomaes sobre territoriu enemigu.

Tanto EE. XX. como la URSS desenvolvieron importantes programes espaciales militares, que de cutiu siguíen un patrón pol que EE. XX. namái completaba maquetes al rematar el programa, ente que la URSS construyía ya inclusive ponía n'órbita les suyes:

  1. Misil de cruceru intercontinental supersónicu: Navaho (programa de prueba canceláu) vs. misil de cruceru Buran (plan)
  2. Nave espacial con ales pequeñes: X-20 Dyna-Soar (maqueta) vs. MiG-105 (vuelu probáu)
  3. Cápsula d'inspección de satélites: Blue Gemini (maqueta) vs. interceptor Soyuz (plan)
  4. Estación espacial militar: MOL (plan) vs. Almaz (llanzada con dalgún cambéu nes misiones Salyut 2, 3 y 5)
  5. Cápsula militar con escotilla nel escudu térmicu: Gemini B (probada ensin tripulación nel espaciu) vs. nave VA TKS, tamién conocida como cápsula espacial Merkur (probada ensin tripulación como parte de la TKS)
  6. Ferry a la estación espacial militar: Gemini Ferry (plan) vs. TKS (probada ensin tripulación nel espaciu, y acoplada a una Salyut)

El "final" de la carrera espacial[editar | editar la fonte]

L'alcuentru de les naves Apollo y Soyuz el 17 de xunetu de 1975 marca'l final tradicional de la carrera espacial.
Tripulación de la misión Apollo-Soyuz, d'izquierda a derecha Donald "Deke" Slayton, Thomas Stafford, Vance Brand, Alexey Leonov y Valeri Kubasov.

Ente que el llanzamientu del Sputnik 1 puede considerase claramente como l'entamu de la carrera espacial, la so final ye más debatible. La carrera espacial foi más ingriente mientres los años 60, pero siguió con rapidez más allá del allunizaxe del Apollo en 1969. Anque llevaron a cabu cinco allunizaxes tripulaos amás del Apollo 11, los científicos espaciales d'Estaos Xuníos buscaron otros oxetivos. La estación espacial Skylab recoyería datos de les estancies enllargaes d'astronautes nel espaciu, y el tresbordador espacial sirviría pa devolver les naves espaciales intactes dende órbita.

Los norteamericanos afirmaron que al ser los primeres en poner un home sobre la lluna, ganaren esta "carrera" non oficial. Mentanto, los científicos soviéticos siguieron alantre colos sos propios proyeutos, y probablemente nun almitieron nada asemeyao a una derrota. Sía que non, al esfrecese la guerra fría y al dir otres naciones desenvolviendo los sos propios programes espaciales, la noción d'una "carrera" continua ente los dos superpotencies fíxose menos real, los planes pa una misión tripulada al planeta Marte fueron aplazaes por falta d'una competencia soviética y pol desinteres de caltener l'altu financiamiento de la NASA, que traigo a la corte de presupuestu per parte del gobiernu Nixon que retardó'l proyeutu[8]

Dambes naciones desenvolvieren programes espaciales militares tripulaos. La Fuercia Aérea de los Estaos Xuníos (USAF) propunxera utilizar el misil ICBM Titán pa llanzar el planiador hipersónico Dyna-Soar instaláu na punta del misil, pa interceptar satélites enemigos, nel primer plan pal desenvolvimientu d'un programa espacial de la Iniciativa de Defensa Estratéxica conocida tamién como la Guerra de les Galaxes nel futuru. El plan pal llaboratoriu orbital tripuláu (utilizando hardware basáu nel programa Gemini pa llevar a cabo misiones de vixilancia) reemplazó al Dyna-Soar, pero esti tamién quedó canceláu. La URSS encargó'l programa Almaz pa una estación espacial militar tripulada similar, que se fundió col programa Salyut, la estación militar Polyus quedóse solamente como un proyeutu.

La carrera espacial ralentizar tres l'allunizaxe del Apollo, lo que munchos espertos describen como'l so puntu culminante o inclusive la so final. Otros, incluyendo al historiador espacial Carole Scott, piensen que'l so fin asítiase más claramente na misión conxunta Apollo-Soyuz de 1975. La nave soviética Soyuz 19 foi al alcuentru y acoplóse cola nave d'Estaos Xuníos Apollo, dexando a los astronautes de naciones "rivales" pasar a la nave de los otros y participar n'esperimentos combinaos. Anque persistieron les empreses espaciales de dambos países, fueron en gran parte en distintes "direiciones", y la noción d'una "carrera" continua ente dos naciones engarraes, quedóse anticuada tres el Apollo-Soyuz.

Inclusive nesti momentu de cooperación, los líderes soviéticos taben sollertaos ante la perspeutiva de que la USAF implicar nel programa del Tresbordador Espacial y llanzaron los proyeutos del tresbordador Burán y del cohete Energía. A principios de los 80, la nacencia de la Iniciativa de Defensa Estratéxica del presidente Ronald Reagan intensificó más la competencia, que solo se resolvió col colapsu del bloque soviéticu en 1989.

Cronoloxía (1957-1975)[editar | editar la fonte]

Fecha Significancia País Nome de la misión
21 d'agostu de 1957 Misil balísticu intercontinental (ICBM) URSS R-7 Semyorka SS-6 Sapwood
4 d'ochobre de 1957 Satélite artificial (Terrestre) URSS Sputnik 1
3 de payares de 1957 Animal n'órbita (perra Laika) URSS Sputnik 2
31 de xineru de 1958 Detección de petrines de Van Allen USA-ABMA Explorer I
18 d'avientu de 1958 Satélite de comunicaciones USA-ABMA Project SCORE
4 de xineru de 1959 Satélite artificial (Solar) URSS Lluna 1
17 de febreru de 1959 Satélite meteorolóxicu USA-NASA (NRL)1 Vanguard 2
Xunu de 1959 Satélite espía Fuercia Aérea de los Estaos Xuníos Discoverer 4
7 d'agostu de 1959 Fotografía de la Tierra dende l'espaciu [[Ficheru:Flag

of the United States.svg|20px|]] USA-NASA ||[[Explorer 6]]

14 de setiembre de 1959 Sonda a la Lluna [[Ficheru:Flag

of the Soviet Union.svg|20px|]] URSS

Lluna 2
7 d'ochobre de 1959 Semeya del llau ocultu de la Lluna [[Ficheru:Flag

of the Soviet Union.svg|20px|]] URSS

Lluna 3
12 d'abril de 1961 Home n'órbita URSS Vostok 1
10 de xunetu de 1962 Primer satélite de comunicaciones activu [[Ficheru:Flag

of the United States.svg|20px|]] USA-AT&T

Telstar
29 de setiembre de 1962 Satélite artificial ensin usu de superpotencia [[Ficheru:Flag

of Canada.svg|20px|]] Canadá ||[[Alouette 1]]

16 de xunu de 1963 Muyer n'órbita URSS Vostok 6
26 de xunetu de 1963 Satélite geosíncrono de comunicaciones USA-NASA Syncom 2
18 de marzu de 1965 Actividá extravehicular URSS Vosjod 2
15 d'avientu de 1965 Orbital rendezvous USA-NASA [[Gemini

6A]]/Gemini 7

1 de marzu de 1966 Sonda aterriza n'otru planeta - Venus URSS Venera 3
16 de marzu de 1966 Rendezvous n'órbita y acoplamientu USA-NASA [[Gemini

8]]

24 d'avientu de 1968 Órbita llunar tripulada USA-NASA [[Apollo

8]]

20 de xunetu de 1969 Primer allunizaxe tripuláu na lluna USA-NASA [[Apollo

11]]

23 d'abril de 1971 Estación espacial URSS Salyut 1
14 de payares de 1971 Satélite orbita otru planeta - Marte USA-NASA [[Mariner

9]]

9 de payares de 1972 Satélite de comunicaciones geoestacionario Canadá-BCE Anik A1
14 de mayu de 1973 Primer llaboratoriu orbital de los Estaos Xuníos. El so pesu yera de 85 tonelaes. USA-NASA Skylab
25 de mayu de 1973 Los astronautes Conrad, Kerwin y Weitz llanzaos nun cohete tipu Apollo, enceten el Skylab y asitiaron una especie de parasol sobre la parte estropiada pa faer baxar la temperatura del llaboratoriu. Mientres ventiocho díes los astronautes vivieron nun espaciu de 15 metros de llongura por 6,4 metros de diámetru, faciendo observaciones de la Tierra y remanando el gran telescopiu que dexa la observación del Sol y les estrelles ensin la difraición de la lluz causada pola atmósfera. Tornaron a la Tierra na nave Apollo. USA-NASA [[Skylab

2]]

28 de xunetu de 1973 Los astronautes Bean, Garriot y Lousma tuvieron que dixebrar el vehículu Apollo que los llevara a la estación espacial. La misión duró 59,5 díes, estudió la Tierra y la Lluna, según les reaiciones del organismu mientres cuasi dos meses nun ambiente ensin gravedá, realizándose tamién la caminada espacial de 6 hores y 31 minutos enllantando nuevu récor. Al so regresu'l 25 de setiembre, los astronautes atopar n'escelentes condiciones físiques. USA-NASA [[Skylab

3]]

15 de xunetu de 1975 Primer misión conxunta USA-URSS URSS USA-NASA [[Proyeutu de pruebes

Apollo-Soyuz|Apollo-Soyuz]]

Organización, financiamientu ya impautu económicu[editar | editar la fonte]

Los enormes gastos y la burocracia necesarios pa entamar una esploración espacial con ésitu llevaron a la creación d'axencies espaciales nacionales. La Xunión Soviética y Estaos Xuníos desenvolvieron programes dedicaos namái a los requisitos científicos ya industriales d'estos desafíos, con altos niveles de seguridá y munchos yeren consideraos secretos.

El 29 de xunetu de 1958, el presidente Eisenhower robló'l National Aeronautics and Space Act de 1958, fundando la National Aeronautics and Space Administration (NASA). Cuando empezó les sos operaciones el 1 d'ochobre de 1958, la NASA consistía principalmente en cuatro laboratorios y unos 8000 trabayadores de l'axencia d'investigación aeronáutica del gobiernu, el National Advisory Committee for Aeronautics (NACA), que yá tenía 46 años d'antigüedá. Anque'l so predecesor, el NACA, trabayaba con un presupuestu de $5 millones, el presupuestu de la NASA aumentó rápido a $5000 millones per añu, incluyendo les grandes sumes de subcontrates al sector priváu. L'allunizaxe de l'Apollo 11, la culminación del ésitu de la NASA, costó aproximao de 20 a 25 mil millones de dólares.

La falta d'estadístiques fiables fai difícil comparar los gastos norteamericanos y soviéticos, especialmente mientres los años de Khrushchov. Sicasí, en 1989, el xefe de personal de los servicios armaos soviéticos, el xeneral M. Moiseyev, informó coles mesmes de que la Xunión Soviética destinara 6900 millones de rublos (unos 4000 millones de dólares d'Estaos Xuníos) nel so programa espacial d'esi añu.[9] Otros oficiales soviéticos envaloraron que los sos gastos totales nos viaxes tripulaos al espaciu sumaron aproximao esa cantidá mientres tola duración de los programes, con delles estimaciones baxes d'unos 4500 millones de rublos. Amás de la poca claridá d'estos númberos, estes comparances tamién tienen de tener en cuenta'l probable efeutu de la propaganda soviética, qu'escorría l'oxetivu de faer paecer poderosa a la Xunión Soviética y de confundir los analises occidentales.

La carrera rusa tamién tuvo llarada de problemes organizativos, particularmente rivalidaes internes. La URSS nun tenía nada tan entamáu como la NASA (l'Axencia Espacial y d'Aviación Rusa aniciar nos 90). Un gran númberu d'opiniones personales y de intromisiones polítiques na ciencia enzancaron el progresu soviéticu. Tolos diseñadores xefes soviéticos teníen que defender les sos propies idees, buscando'l sofitu d'un oficial comunista. En 1964, ente tolos diseñadores xefes, la URSS desenvolvía 30 programes distintos de diseñu de danzadera y nave espacial. Tres la muerte de Korolev, el programa espacial soviéticu fíxose reactivu ya intentó caltener la paridá con EEXX. En 1974, la URSS reorganizó'l so programa espacial, creando'l proyeutu del cohete Enerxía pa doblar el tresbordador espacial col llanzamientu del Buran y misiones de carga pesada como la nave Polyus y una posible misión tripulada al planeta Marte nel futuru, que nun se pudo completar pola cayida del bloque soviéticu.

Los soviéticos tamién trabayaron dende una desventaxa económica. Anque la economía soviética yera la segunda del mundu, superando a la economía de Xapón y Alemaña, la economía d'Estaos Xuníos yera la mayor del mundu. A la fin, la ineficiente organización de los soviéticos y la so falta de fondos económicos, fíxo-yos perder la so ventaya inicial. Dellos espertos afirmaron que l'altu costu económicu de la carrera espacial, xunto cola carrera armamentística desaxeradamente cara, terminó per agravar la crisis económica del sistema soviéticu de finales de los 70 y los 80, y foi unu de los factores que conducieron al colapsu de la Xunión Soviética, dando per terminada la Carrera espacial.

Legáu[editar | editar la fonte]

Muertes[editar | editar la fonte]

Cuando'l Apollo 15 abandonó la Lluna, los astronautes dexaron un monumentu conmemorativo a los astronautes de dambes naciones que perdieren la vida mientres los esfuercios por algamar la Lluna. N'Estaos Xuníos, los primeros astronautes que morrieron mientres la participación direuta nel viaxe espacial o la so preparación sirvieron nel Apollo 1: el pilotu comandante Virgil "Gus" Grissom, el pilotu senior Edward White y el pilotu Roger Chaffee. Morrieron nuna quema producida mientres una prueba en tierra'l 27 de xineru de 1967.

Los vuelos de la Soyuz 1 y la Soyuz 11 soviétiques tamién tuvieron como resultáu la muerte de cosmonautes. La Soyuz 1, puesta n'órbita'l 23 d'abril de 1967, taba tripulada por un solu cosmonauta, el coronel Vladímir Komarov, que morrió al estrellase la nave tres la so reentrada na Tierra. En 1971, les cosmonautes Gueorgui Dobrovolski, Viktor Patsayev, y Vladislav Vólkov, de la Soyuz 11, morrieron afogaos mientres la reentrada.

Hubo otres muertes d'astronautes en misiones rellacionaes, incluyendo cuatro norteamericanos que morrieron n'accidentes de la nave T-38. El rusu Yuri Gagarin, el primer home nel espaciu, atopó una muerte similar en 1968 cuando s'estrelló'l caza MiG-15 que pilotaba.

Meyores en teunoloxía y educación[editar | editar la fonte]

La teunoloxía, especialmente la inxeniería aeroespacial y la comunicación electrónica, avanzaron enforma mientres esti periodu. Sicasí, los efeutos de la carrera espacial estendiéronse más allá de la cohetería, la física y l'astronomía. La "teunoloxía de la era espacial" llegó y algamó campos tan diversos como la economía familiar y de consumu y los estudios de defoliación forestal, y l'esfuerciu por ganar la carrera camudó la mesma manera en que los estudiantes estudiaben la ciencia.

Les esmoliciones d'Estaos Xuníos sobre'l so llugar na carrera al espaciu por detrás de Rusia, llevaron a los llexisladores y los educadores a aplicar un mayor énfasis nes matemátiques y la física nes escueles d'EEXX. El National Defense Education Act de 1958 aumentó los fondos pa consiguir estos oxetivos dende la educación primaria hasta'l nivel de posgráu. Na actualidá, más de 1200 institutos d'EEXX caltienen los sos planetarios, una situación ensin comparanza n'otru país del mundu y una consecuencia direuta de la carrera espacial.

Los científicos, ayudaos por esti esfuerciu, ayudaron a desenvolver teunoloxíes d'esploración espacial que tuvieron aplicaciones afeches a árees que van dende la cocina al atletismu. Los alimentos desecados y precocinaos, la ropa que permanez seca ya inclusive les gafes d'esquí antiniebla tienen los sos raigaños na ciencia espacial.

Güei orbiten la Tierra más de mil satélites artificiales, retresmitiendo comunicaciones alredor del planeta y facilitando la midida de datos sobre'l clima, la vexetación y los movimientos humanos a los países que los utilicen. Amás, gran parte de la microtecnología que mueve les actividaes diaries, dende la midida de la hora a escuchar música tán derivaes de la investigación empecipiada cola carrera espacial.

La URSS permaneció como líder indiscutible en cohetería, inclusive hasta'l final de la guerra fría. EEXX fíxose cimeru n'electrónica, midida remota, control de vehículos y control robóticu.

Sucesos recién[editar | editar la fonte]

El tresbordador espacial Columbia, segundos dempués de la ignición de los motores, en 1981 (NASA)
La estación espacial internacional, en 2010.

Anque'l so ritmu menguó, la esploración espacial sigui avanzando muncho depués de la desapaición de la carrera espacial. EEXX llanzó la primer nave espacial reutilizable (el tresbordador espacial) nel 20 aniversariu del vuelu de Gagarin, el 12 d'abril de 1981. El 15 de payares de 1988, la URSS llanzó'l Tresbordador Burán, la primer y única nave espacial reutilizable automática. Estos y otros países siguen llanzando sondes, satélites de munchos tipos y enormes telescopios espaciales.

A finales del sieglu XX surdió la posibilidá d'una segunda carrera espacial internacional, al tomar l'Axencia Espacial Europea el lideralgu de los llanzamientos de cohetes col Ariane 4, y compitiendo cola NASA na esploración espacial ensin tripulación. Los esfuercios de la ESA remataron en planes ambiciosos como'l Programa Aurora, que pretende unviar una misión humana a Marte non más tarde de 2030, y preparó delles misiones insinia p'algamar esti oxetivu. Col anunciu similar del presidente Bush en 2004, esbozando unos plazos pal Crew Exploration Vehicle (un regresu a la Lluna y más tarde a Marte sobre 2030), los dos principales axencies espaciales tienen planes similares. Dende 2005, la ESA podría tener una ventaya, yá que s'alió con Rusia. Probablemente van financiar y van desenvolver conxuntamente l'homólogu al CEV, la nave Kliper, que'l so primer llanzamientu ta entamáu pa 2011, años primero que'l so oponente norteamericanu, qu'inda ta nun estáu inicial de borrador. En 2006 la ESA inda tien que financiar un estudiu de la Kliper.

Hai otros países capaces de sumar competitividá a la esploración espacial, sobremanera China. Anque los fondos de China nun tán na mesma categoría que los de la ESA o la NASA, los esitosos vuelos espaciales tripulaos de la Shenzhou 5 y la Shenzhou 6, y los planes del programa espacial chinu pa una estación espacial, demostraron lo que puede consiguir esti país. Evidentemente, l'exércitu d'Estaos Xuníos caltién un siguimientu de les aspiraciones espaciales de China. El Pentágonu publicó en 2006 un informe detallando les esmoliciones sobre la creciente potencia espacial de China.[10] Amás de China, India y Xapón tamién tienen programes espaciales activos. India entama llanzar en 2008 una misión llunar ensin tripular, la Chandrayaan-1. Tamién tien planes pa vuelos espaciales tripulaos.

Podría esistir un nuevu tipu de carrera espacial de naturaleza distinta a la competición orixinal ente soviéticos y norteamericanos: ente empreses comerciales espaciales. Los esfuercios iniciales no que se vieno a llamar turismu espacial pa entamar los primeros viaxes comerciales a la órbita remataron el 28 d'abril de 2001 cuando'l norteamericanu Dennis Tito convertir nel primer turista espacial, al visitar la Estación Espacial Internacional a bordu de la Soyuz TM-32 rusa. El Ansari X-Prize, un concursu pa construyir una nave suborbital privada, tamién remembró la posibilidá d'una nueva carrera espacial ente empreses privaes. A finales de 2004, l'empresariu británicu Richard Branson anunció'l llanzamientu de Virgin Galactic, una empresa que va utilizar la teunoloxía del SpaceShipOne cola esperanza de llanzar vuelos suborbitales a partir de 2008.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Zaloga, Steven (2003). V-2 Ballistic Missile 1942–52. Reading: Osprey Publishing, páx. 3. ISBN 9781841765419.
  2. Peenemuende, Walter Dornberger, Moewig, Berlin 1985. ISBN 3-8118-4341-9.
  3. NOVA science program(s). Sputnik Declassified. Public Broadcasting Service (PBS). 2008.
  4. Vanguard Project
  5. Schefter, James (999). The Race: The uncensored story of how America beat Russia to the Moon. Nueva York: Doubleday. ISBN 0-385-49253-7.
  6. Carta de Johnson escrita a Kennedy el 28 d'abril de 1961.
  7. D'una grabación de la John Fitzgerald Kennedy Library.
  8. (en castellanu) costu-del espaciu-pa-la nasa/ El costu del espaciu pa la NASA | Astronáutica | Eureka. Eureka. http://danielmarin.naukas.com/2010/03/09/el costu-del espaciu-pa-la nasa/. Consultáu'l 2018-01-12. 
  9. James Oberg, en Final Frontier, republicado col títulu The New Book of Popular Science Annual en 1992
  10. "Report: China's Military Space Power Growing" por Leonard David, Space.com, 5 de xunu de 2006.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]