Wehrmacht

De Wikipedia
Wehrmacht
fuercies armaes
Llocalización
Sede Wünsdorf
Direición Alemaña nazi
Ocupación aliada d'Alemaña
Historia
Fundación21 mayu 1935
Disolución 8 mayu 1945
Participación empresarial
Organización matriz Alemaña nazi
Formáu por Heer (es) Traducir
Kriegsmarine (es) Traducir
Luftwaffe (es) Traducir
Feldgendarmerie (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

La Wehrmacht (Tocante a esti soníu escuchar , «Fuercia de Defensa» n'alemán) yera'l nome de les fuercies armaes unificaes de l'Alemaña nazi dende 1935 a 1945, surdida tres la disolución de les fuercies armaes de la República de Weimar, llamaes Reichswehr.

Estructura y composición[editar | editar la fonte]

La Wehrmacht (Die Wehrmacht) taba compuesta pol Heer (exércitu), la Kriegsmarine (armada) y la Luftwaffe (fuercia aérea).

La Waffen-SS, el brazu armáu de les SS (la organización paramilitar del Partíu Nazi), convirtióse de facto na cuarta caña de la Wehrmacht, yá que s'espandió de tres regimiento a 38 divisiones nos años 1940. Y anque les SS yeren autónomes y esistíen de forma paralela a la Wehrmacht, les unidaes de les Waffen-SS yeren puestes sol control operacional del Altu Mandu de la Wehrmacht (Oberkommando der Wehrmacht, OKW) o del Altu Mandu del Exércitu (Oberkommando des Heeres, OKH).

Estandarte de guerra de l'Alemaña nazi utilizáu pola Werhmacht.

Historia[editar | editar la fonte]

La Reichswehr yera l'exércitu de la República de Weimar y herederu del derrotáu exércitu imperial alemán. Ernst Röhm, xefe de la organización paramilitar Sturmabteilung (SA), pretendió qu'esta organización fora aceptada nes files de la Reichswehr, a lo que s'oponía contundentemente l'altu mandu militar. Hitler fixo sos les esixencies de los militares, yá que entá nun los apoderaba y tarrecía que provocaren un golpe militar; de cuenta qu'intentó dialogar con Röhm, yá que la so postura alloñar del calce que'l caudiellu alemán trazaba. Al nun llograr resultancia, Hitler pasó a considerar a Röhm peligrosu pa la estabilidá del réxime nazi, y en consecuencia ésti foi esaniciáu xunto colos sos siguidores más cercanos, na matanza conocida como la nueche de los cuchiellos llargos.

Mientres la masacre tamién fueron asesinaos el xeneral Kurt von Schleicher y la so esposa, que nada teníen que ver cola ideoloxía de los asesinaos. Al comprobar que la oficialidá de la Reichswehr taba satisfecha de la eliminación de los xefes de la SA y que nun cuestionaben la muerte del so compañeru, Hitler empezó a considerar como facederu la criminalización del mandu de la Reichswehr. De cuenta que s'emponer al so tresformamientu, eslleiendo l'antigua estructura y fundando un nuevu exércitu, que pasó a llamase Wehrmacht.

Ente los organizadores del nuevu exércitu atopábense los xenerales Heinz Guderian, von Reichenau y Jodl. La modernización incluyó l'usu de l'arma blindada como caballu de combate xunto a la infantería, nueves y agresives táctiques de combate y modernización del mandu. La Guerra de trincheres táctica de trincheres quedó obsoleta, y reemplazóse pola innovadora táctica Blitzkrieg o guerra relámpago, promovida por Guderian.

Integróse l'artillería mecanizada a la infantería; incluyir nes sos files nuevos oficiales con más ampliu grau d'iniciativa. L'armamentu tuvo un cambéu radical, col emplegu d'ametralladores más llixeres y fáciles de tresportar, la organización d'escuadrones móviles d'asaltu, escuadrones de loxística, según una cadena de mandu, que —entá siendo monolítica— dexaba l'autonomía d'aición a escuadrones ensin oficiales al mandu, si éstos llegaben a faltar o cayer. Munchos exércitos del mundu copiaron la base d'esta organización.

Escontra 1939, l'exércitu alemán de llinia contabilizaba alredor de 3 200 000 soldaos y mientres tola Segunda Guerra Mundial combatieron per Alemaña más de 12 millones de soldaos de diverses nacionalidaes.

Segunda Guerra Mundial[editar | editar la fonte]

1939-1943[editar | editar la fonte]

Miembros del Heer nel Frente oriental en 1942.

Mientres los primeros trés años de la Segunda Guerra Mundial, la Wehrmacht llogró victories completes y resonantes, ganando a los exércitos europeos con relativa facilidá, por cuenta de la so superioridá téunica y de doctrina militar, desenvuelta per Alemaña nos años posteriores a la derrota na 1ª guerra mundial. Esta superioridá quedó demostrada col emplegu de la Blitzkrieg (guerra relámpago), consistente nel emplegu de movimientos rápidos de tropes, d'una mortífera combinación de tanques n'estenses formaciones (divisiones Panzer), infantería y artillería motorizada, y aviación de sofitu a les fuercies terrestres. Esta doctrina dexó obsoleta coles sos aplastantes trunfos la doctrina militar imperante na mayoría de los exércitos europeos, enferronaos entá a les defenses estátiques y a la guerra de trincheres, consideraes como válides dende'l final de l'anterior guerra mundial.

La estratexa envolvente foi usada en Francia y la Xunión Soviética (URSS) con gran ésitu ente 1940 y 1941. Consistía na turniada fonda en forma de pinces y alcontrada contra'l frente enemigu cola mayor concentración de fuercies y armes de sofitu, pa darréu unviar al traviés de la fienda consiguida les reserves acorazaes y motorizadas. Fuercies blindaes atacaríen los lladrales cerrando'l dispositivu y envolubrando al enemigu.

La velocidá d'estes fuercies dexaría nuna fase posterior de la batalla, arrodiar y aniquilar a les fuercies enemigues dende la so propia retaguardia, esgañando'l so sistema loxísticu y de suministru, y aisllales hasta formar bolses (n'alemán Kessel 'calderu') de resistencia qu'acabaríen rindiéndose.

La moral combativa de la Wehrmacht, una oficialidá bien competente, les sos táctiques rápidu y masivu, el llogru efectivu y rápido d'oxetivos, con suministros y loxística bien eficaces, sumáu a la esistencia d'armamentu avanzáu, con tanques bien rápidos y una aviación táctica afecha a les nueves estratexes, fixeron del exércitu alemán el más efectivu y poderosu de la dómina. Darréu la so propia fe nesa superioridá inclinó a la Wehrmacht a acometer empreses que demostraron ser demasiáu ambicioses.

Na invasión de la Xunión Soviética, qu'empezó'l 22 de xunu de 1941, la Wehrmacht llogró contundentes ésitos iniciales y l'aniquilación de gran parte de les fuercies del Exércitu Coloráu aparcaes na frontera, dexando fondes meyores dientro del territoriu de la URSS hasta llegar a Leningráu en solu dos selmanes.

Sicasí, l'atrasu de cuatro selmanes nes campañes de Creta y Grecia fueron vitales, una y bones l'iviernu más crudu en 50 años dexóse sentir tempranamente nes llatitúes soviétiques frenando la meyora alemana cuando los caminos tresformar n'agüerios y amás los suministros d'equipos d'iviernu nun fueron distribuyíos nel frente de manera fayadiza, sumáu a una rede loxística cada vez más estensa y fráxil. Los soviéticos llograron aguantar la turniada y movilizando toles sos reserves humanes y materiales, sofitaos pelos sos crudos iviernu, l'ayuda loxística norteamericana, y un material bélico munches vegaes tan eficaz como l'alemán y meyor diseñáu pa la producción en masa,[1] frenaron l'emburrie de los alemanes, quien nun pudieron faese con Moscú, en payares-avientu de 1941, nin Stalingráu, n'avientu de 1942-febreru de 1943, sufriendo la perda del VI Exércitu alemán en 300 000 baxes ente muertos y mancaos, incluyendo unos 90 000 soldaos xermanos que quedaron como prisioneros de guerra.

Sicasí, la maquinaria bélica alemana entá yera fuerte, al puntu de caltener ocupada práuticamente la totalidá d'Europa y poder combatir n'África. Por xestión del ministru d'armamentos, Albert Speer, incorporárense nuevos modelos de tanques como'l Tiger, el Panther, el Jadgpanther. Nel branu de 1943, sicasí, la Wehrmacht sufrió otra grave derrota en tierres ruses, cuando na batalla de Kursk, la fortaleza de les defenses y la posterior contraofensiva soviética destruyó les meyores unidaes blindaes de la Wehrmacht y causólu baxes irremplazables en tropes d'élite en Korsun-Cherkassy. La de Kursk considérase la postrera ofensiva estratéxica de la Wehrmacht, y representó la so última oportunidá de llograr la victoria na guerra.

Per otra parte, en 1943 la Wehrmacht nun llogró repeler la invasión angloestauxunidense n'Italia, pero sí llogró establecer socesives llinies defensives na península italiana, que aguantó hasta abril de 1945.

1944-1945[editar | editar la fonte]

Nestos dos años la Werhmacht yá taba exhausta y cansada de lluchar en tantos combates, amás de tener que combatir en 2 frentes al empar, y que la situación n'Italia yera critica, ya Italia yera vencida con relativa facilidá mientres los sos combates contra los Aliaos occidentales.

En 1944 la Wehrmacht, yá debilitada poles perda en combate contra'l violentu contraataque de la Xunión Soviética nun pudo refugar nin contener la meyora de tropes britániques, estauxunidenses y canadienses en Francia y Bélxica tres la batalla de Normandía, teniendo d'efectuar un rápidu repliegue. Con too y con eso mientres l'iviernu de 1944-1945, la Wehrmacht realizó sorpresivamente nel frente occidental la so postrera gran ofensiva, llamada batalla de les Ardenas. Esta ofensiva terminó en derrota xermana y representó la perda d'homes y material que la Wehrmacht yá nun podía reemplazar.

Casco M42 usáu pola Wehrmacht.

A partir de 1944, la Wehrmacht escarecía de suficientes soldaos veteranos pa cubrir les sos files, les sos meyores tropes fueren destruyíes en batalla contra les tropes soviétiques en trés años de cruenta llucha, quedando ante elles nuna clara situación d'inferioridá numbérica, ente que nel sector occidental, que les sos tropes yeren soldaos de 40 años y más nun podía aguantar enforma tiempu l'apolmonante superioridá material de los aliaos occidentales.

L'Alemaña nazi intentó desaniciar esi déficit de tropes instituyendo la Volkssturm (milicia popular) dende ochobre de 1944, como lleva en masa, onde se enroló por fuercia na Wehrmacht a práuticamente tolos varones alemanes ente 14 y 65 años d'edá qu'entá quedaren en retaguardia pa defender el mesmu territoriu xermanu; sicasí, estes tropes, carentes d'instrucción militar y de un armamentu fayadizu, y desmoralizadas pol visible cursu adversu de la guerra, nun podíen de nenguna manera comparase a la Wehrmacht de 1940 o 1941.

En xineru de 1945 la Wehrmacht entá podía cuntar con más de 7 millones d'efectivos (millón y mediu nel Oeste, otru millón n'Italia y el restu nel Esti), anque una parte apreciable pertenecía al Volkssturm y amosaben escasu enfotu de llucha en circunstancies tan adverses.

Los bombardeos estauxunidenses y británicos empezaron a estropiar el suministru normal de combustibles y armes a les unidaes de la Wehrmacht dende 1943, consiguiendo progresivamente la superioridá aérea y llogrando pa 1945 el estrangulamiento de la industria de guerra alemana, y la destrucción del so sistema de comunicaciones, amás de numberoses ciudaes.

La Wehrmacht foi ganada finalmente polos soviéticos na batalla de Berlín mientres los Aliaos bater nel oeste d'Europa, dexando d'esistir tres la rindición alemana del 8 de mayu de 1945.

Fuercies movilizaes[editar | editar la fonte]

Miembro de la Lexón India Llibre inspeccionaos pol mariscal Erwin Rommel en 1944.

Hai munches duldes sobre les fuercies movilizaes pol Exa na Segunda Guerra Mundial, una y bones munchos documentos perdiéronse o les cifres fueron alteriaes polos Aliaos, hai estimaciones de 10 a 12 millones, y les más elevaes lleguen a 17 o 18 millones (probablemente incluyendo a tropes estranxeres que los ayudar, como nes SS). Según el llibru Segunda Guerra Mundial (Editorial Susaeta) nel bandu alemán, ente unidaes del Heer, Luftwaffe, Kriegsmarine y Waffen SS, fueron movilizaos:

  • 1939: 4 562 000 d'homes.
  • 1940: 5 762 000 d'homes.
  • 1941: 7 309 000 d'homes.
  • 1942: 8 410 000 d'homes.
  • 1943: 9 480 000 d'homes.
  • 1944: 9 420 000 d'homes.
  • 1945: 7 830 000 d'homes.

Nesti cálculu nun s'inclúin a unidaes del Volkssturm y les Mocedaes Hitlerianes movilizaes. Si entendemos por soldáu l'individuu movilizáu, correutamente instruyíu (siquier delles selmanes, conocencia d'armes llixeres, orientación, fortificación, sobrevivencia, aición n'equipu dientro d'una unidá de combatientes), son más exactes les cifres d'ente 7 y 8 millones (sicasí la URSS movilizó de 11 a 13 millones y EE. UU. a otros 12 a 16 millones). El Heer, la Luftwaffe y la Waffen SS tremar por casi toa Europa y norte d'África, y namái en Rusia, de primeres entraron de golpe tres millones d'homes.

Cascu de combate de la Luftwaffe.

Fuercies del Exa

Fuercies aliaes

Crímenes de guerra[editar | editar la fonte]

Miembros del Heer executen a 56 xudíos en Bochnia, cerca de Cracovia, Polonia, en 1939.

La Wehrmacht foi usada n'ocasiones como ferramienta del estáu policial impuestu pol réxime nazi nos países ocupaos, aportando a cómplices del Holocaustu. Tamién emplegó planes y estratexes pa escalar los territorios conquistaos y satisfaer les necesidaes del exércitu, especialmente nel frente soviéticu.

La Wehrmacht participó en numberosos crímenes de guerra, execuciones sumarias de comisarios políticos soviéticos lo mesmo que de castigos de represalia por actividaes partisanes de los países ocupaos.

Baxes mientres la guerra[editar | editar la fonte]

Los muertos fueron aproximao 3 533 000 alemanes y d'otres nacionalidaes que combatíen como aliaos. El númberu de mancaos foi de 6 000 000 y los prisioneros de guerra 11 000 000.

Gorra usada polos oficiales del Heer.

Dempués de la guerra[editar | editar la fonte]

Dempués de la derrota incondicional de la Wehrmacht que tuvo efectu'l 8 de mayu de 1945, dellos elementos del exércitu siguíen n'activu coles fuercies aliaes como fuercies de policía. Pa finales d'agostu de 1945, eses unidaes quedaron eslleíes y al añu siguiente los aliaos declararon oficialmente eslleíes a toles unidaes de la Wehrmacht y a Alemaña prohibíase-y tener un exércitu. Esta prohibición caltener hasta la creación de la Bundeswehr en 1955.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

  • Bundeswehr (Fuercia de Defensa de la República Federal d'Alemaña)

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]