Batalla de Moscú

Coordenaes: 55°45′08″N 37°37′56″E / 55.7522°N 37.6322°E / 55.7522; 37.6322
De Wikipedia
Batalla de Moscú
Parte de guerra Xermano-Soviética y Segunda Guerra Mundial
Fecha 30 setiembre 1941 → 20 abril 1942
Llugar Óblast de Moscú y contornes, Xunión Soviética
Coordenaes 55°45′08″N 37°37′56″E / 55.7522°N 37.6322°E / 55.7522; 37.6322
Resultáu Victoria aplatante Soviética.
Belixerantes
Alemaña nazi Xunión Soviética
Comandantes
Adolf Hitler
Fedor von Bock
Heinz Guderian
Albert Kesselring
Josif Stalin
Georgi Zhúkov
Aleksandr Vasilevsky
Fuercies en combate
Grupu d'Exércitos Centro
• 1 929 406 soldaos
• 1700 tanques
• 14 000 cañones
Luftwaffe
• 549–599 aviones
Exércitu Bermeyu
• 2 136 405 soldaos
• 1230 tanques
• 7600 cañones
Aviación soviética
• 936–1376 aviones
Baxes
250 000–400 000 650 000–1 280 000
[editar datos en Wikidata]

La batalla de Moscú (rusu: Битва под Москвой, tr: Bitva pod Moskvói; n'alemán: Schlacht um Moskau) ye'l nome dau polos historiadores soviéticos a dos periodos de llucha estratéxicamente significativos nun corredor de 600 km del Frente Oriental mientres la Segunda Guerra Mundial. Estos episodios tuvieron llugar ente'l 2 d'ochobre de 1941 y el 7 de xineru de 1942. L'esfuerciu defensivu soviéticu atayara la estratexa de Hitler de tomar la ciudá de Moscú, capital de la Unión de Repúbliques Socialistes Soviétiques (URSS) y la so ciudá más grande, y que yera considerada'l primer oxetivu militar y políticu de la fuercies de la exa pa la invasión de la Xunión Soviética.

La estratexa ofensiva alemana denominada Operación Tifón consistía nel emplegu de dos exércitos nun movimientu de pinza. Un exércitu, formáu polos 3.er y 4º Exércitos Panzer atacaría al norte de Moscú contra'l frente de Kalinin, cortando simultáneamente la vía Moscú - Leningráu. L'otru exércitu dirixiuse al sur del óblast de Moscú escontra'l frente occidental soviéticu, al sur de Tula col 2º Exércitu Panzer, ente que el 4º Exércitu avanzaba direutamente escontra Moscú dende l'oeste. Una operación adicional col nome en clave Operación Wotan incluyérase na fase final de la ofensiva alemana.

Primeramente, les fuercies soviétiques realizaron una estratexa defensiva del óblast de Moscú por aciu la construcción de tres cinturones de defensa, esplegando reserves recién reclutadas y tamién trayendo tropes de Siberia y del distritu militar del alloñáu oriente. Subsecuentemente, a midida que llograben detener la ofensiva alemana, empezaron a executase contraofensives estratéxiques soviétiques y operaciones ofensives de menor escala pa forzar a los exércitos xermanos a asitiase pela redolada de les ciudaes de Oriol, Vyazma y Vítebsk, tando cerca d'arrodiar tres exércitos alemanes nel procesu.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Invasión alemana de la Xunión Soviética[editar | editar la fonte]

El 22 de xunu de 1941 Alemaña y los sos aliaos de la Exa atacaron al exércitu soviéticu qu'ocupaba Polonia, tomando al lideralgu políticu soviéticu per sorpresa yá que este desoyó les numberoses alvertencies que recibió del ataque alemán y por tanto la Wehrmacht algamó delles de les ciudaes principales de la URSS como Minsk, Kharkiv, Kiev y en cuestión d'un par de meses, l'Exércitu Alemán yá taba en Smolensk, la puerta d'accesu a Moscú. El Grupu de Exércitu Sur dirixiuse a conquistar Ucraína y el Grupu d'Exércitos Centro dirixiuse escontra Moscú. Les defenses soviétiques yeren desastroses y les baxes catastrófiques. A empiezos d'agostu de 1941 Los alemanes prindaron la ciudá de Smolensk, un importante puestu de defensa nel camín escontra Moscú, pero los enfrentamientos nel área de Smolensk bloquiaron la meyora alemana hasta mediaos de setiembre, faciendo invidable'l Blitzkrieg. Al volver a entamar la meyora, el cuerpu Panzer de Heinz Guderian algamó les contornes del área moscovita, onde Hitler ordenólu que virara escontra'l sur pa sofitar l'ataque de Gerd von Rundstedt sobre la ciudá de Kiev.

Situación previa del frente[editar | editar la fonte]

El 30 de setiembre de 1941 les divisiones de tanques del II Grupu Panzer empezaben l'ataque escontra Moscú, coyendo a los soviéticos despreveníos y avanzando 60 km nun día.[1] El 2 d'ochobre de 1941, el Grupu d'Exércitos Centro sol comandu de Fedor von Bock llanzó l'ataque principal escontra la capital, la llamada Operación Tifón. El 10 d'ochobre, el mariscal de campu Gueorgui Zhúkov tomó'l mandu en sustitución del mariscal Semión Budionni, al cual considerábase "mentalmente escosu", asumiendo Zhúkov la xefatura del Frente Oriental y de la defensa de Moscú. Como refuerzu, veníen dende les rexones orientales importantes reserves de tropes siberianes fresques.

El Segundu Exércitu alemán, devasando la defensa exercida pol Cincuentenu Exércitu Soviéticu, prindó Briansk a finales de setiembre de 1941. De siguío, Oriol tamién foi tomada'l 3 d'ochobre. Les fuercies alemanes depués intentaron avanzar al traviés de la llinia defensiva ente les ciudaes de Oriol y Tula. La llocalidá de Vyazma, al oeste de Moscú foi tomada'l 13 d'ochobre. Pero Moscú nun cayó.

Les fuercies soviétiques del Frente Occidental, el Frente de Reserva, el Frente de Briansk y el Frente de Kalinin, que defendíen la ciudá, sufrieron considerables baxes, pero caltuviéronse engarrando fiero. En Vyazma y Briansk, los exércitos alemanes abarganaron a 660.000 soldaos soviéticos y arollaron.[1] Los soviéticos perdieron asina más d'un terciu de les fuercies acumulaes pa la defensa de la ciudá mientres el respiru de 78 díes nel Frente del Centru dende la ocupación de Smolensk.[2] Tal foi l'enfotu del OKW alemán, que'l Cuartel Xeneral del Grupu d'Exércitos Centro se treslladó de Róslavl a Spas—Démensk el día 6 d'ochobre y a Yújnov el día 10 d'esi mesmu mes, avanzando asina cerca de 150 quilómetros en cuatro díes y averándose al suroeste de la capital soviética, llegando a 120 quilómetros de los suburbios de Moscú. En Moscú, la llerza empezaba a suplir ente la población civil, los moscovitas sabíen que yeren el próximu oxetivu y empezaben a tomar iniciatives al respeutu.

El 15 d'ochobre, la totalidá del cuerpu diplomáticu abandona Moscú. Enllénense los ferrocarriles coles obres d'arte, ayalgues y especies valoraes y parten en direición al este pero con destín desconocíu. Instálase la llei marcial, detenese a tou sospechosu nes cais en busca d'axentes alemanes tapaos; los motinos, saqueos y enfiles fixeron pensar nel caos de 1812 que remató na quema de Moscú mientres la invasión napoleónica. El 16 d'ochobre nuna xunta d'urxencia nel Kremlin Stalin, Mólotov, Malenkov, Beria y Aleksandr Scherbakov aldericaron planes pa minar fábriques, ponte, ferrocarriles ya inclusive el metro de Moscú, si daba'l casu que l'Exércitu Colorado viérase obligáu al combate urbanu, el 19 declárase l'estáu de sitiu y Beria traxo dellos reximientos de la NKVD pa restablecer l'orde pola fuercia. Los "alarmistes" fueron fusilaos xunto colos saquiadores y los borrachos.

El xeneral Gueorgui Zhúkov, habia llegado de Leningráu, empieza a executar los planes de defensa de la ciudá, ensames de vieyos, muyeres y neños son unviaos a faer fosos antitanque, anque otros enchen les estaciones de ferrocarril de Kazán (Kazanski) y Yaroslav (Yaroslavski). Bombarderos alemanes dexen cayer octavielles sobre la ciudá con cites sarcástiques sobre'l porvenir de Moscú, pa incentivar el derrotismu de los civiles; ante ello les autoridaes soviétiques alverten que recoyer les octavielles alemanes, anque seya pa fumales, per parte de qualquer persona, va considerase un crime castigáu cola pena de muerte. Los xefes de la Wehrmacht xermana, que yá acolumbren un rápidu derrumbe del Exércitu bermeyu, atopáronse qu'a fines d'ochobre les coses nun andan como ellos esperaben, una serie de escaramuzas locales dio-yos una señal de que l'enemigu doblara los sos esfuercios pa contenelos y que efeutivamente la Stavka soviética proyeutaba defender Moscú.

Para fortuna de los soviéticos, l'iviernu yá faía actu de presencia, de los agüerios de la seronda (inusualmente lluviosu) qu'enzancaren enforma la marcha de les unidaes alemanes mecanizadas, agora presentábense nevaes tempranes, cayíes de temperatura estremes y vientu acompañáu d'agua xelada.[1] Los mesmos civiles soviéticos diéronse cuenta qu'esti iviernu diba ser distintu al manifestase dende fines d'ochobre (con dos meses d'adelantu), y n'efeutu diba ser l'iviernu más estremu en 50 años. Tres les victories en Briansk y Vyazma la meyora alemana detúvose.[1] El OKW alemán solicitó perentoriamente la unviada de ropes d'iviernu y vituallas pal efeutu, pero tozudeces y descoordinaciones enzancaron el suministru. Ante la insistencia, el dictador alemán Adolf Hitler acotó que'l soldáu alemán ye cimeru ante cualquier raza y adversidá y les insistencies cesaron per parte de los oficiales del exércitu alemán.

La estratexa alemana[editar | editar la fonte]

Pal 15 de payares, mientres arrecian les agües xelaes, entá nun hai movimientos importantes, l'Altu Mandu Alemán (OKW) dulda en realizar la operación, surden cuestionamientos y posiciones atopaes que tienen de ser atayaes.

Na llocalidá de Orsha faise una xunta d'evaluación de la situación xeneral, onde alleguen los líderes de la Wehrmacht nel sector moscovita. Dellos xenerales abogen por atrincherarse y pasar a la defensiva calteniendo les actuales posiciones, otros calculen qu'a lo sumo entá queden tres semanas de bon tiempu, pudiendo realizase la turniada contra la capital soviética y asina depués sofitar al exércitu del Grupu d'Exércitu Norte, que ta bien debilitáu. Al plantegase esta estratexa premédiase que qualquer retrasu acarretaría graves dificultaes y sufrimientos pa la infantería y los vehículos, pudiendo comprometese la totalidá del frente, qu'hasta agora permanecía sólidu. El xeneral alemán Erich Hoepner comenta que por cuenta de la falta de suministros ta creándose una creciente debilidá de la moral na tropa y na so capacidá ofensiva.

Llega una direutiva de Hitler qu'enguiza a los sos xenerales a tomar Moscú lo antes posible, amás inclúyese que nun s'aceptará nenguna capitulación, la ciudá tendrá de ser bombardeada y los civiles obligaos a fuxir o a morrer por fame, namái se va tomar la ciudá una vegada liquidada la so población. Amiéstase una instrucción especial de destruyir con dinamita'l Kremlin.

Tómase la decisión, va siguise apenes cesen les agües, la estratexa ye usar l'ataque de pinces arrodiando primero la capital pel norte con una ofensiva escontra Kalinin y escontra Klin y pel sur dende Tula escontra'l ríu Oká pa embolsala.

El 4º Exércitu de Von Kluge ye l'encargáu de realizar la operación, y ésta empieza'l 20 de payares de 1941.

El grupu "Mitte" o Centru va envolubrar Moscú, L'IX y el III Grupu Panzer van dir a Rashev y Kalinin, el IV Grupu Panzer de Hoeppner va dir pel norte, el 4º Exércitu va tomar la posición MozhaisKaluga, el 2º Exércitu dempués de llimpiar la bolsa de Briansk va dir al sureste. Heinz Guderian col so II Grupu Panzer va dir por Tula y Kolomna.

La estratexa soviética de defensa[editar | editar la fonte]

Civiles moscovitas caven una cabiana antitanque nes contornes de Moscú

Zhúkov estableció tres llinias de defensa principales, previendo un ataque en forma de pinces. La primer llinia diba dende'l pobláu de Rzhev hasta Vyazma con una estensión de 200 km escontra l'oeste. La segunda llinia Kalinin—Mozhaisk—Kaluga defendía'l centru de la capital y la tercer llinia de defensa yera la mesma capital que se diba a fortificar en forma de corcuspín. Miles d'obreros, muyeres y neños salieron a les cais a cavar cabianes, montar defenses antitanque y trampes. Tamién s'asitiaron nel mayor secretu cargues de dinamita en puntos estratéxicos de la capital pa volar si yera absolutamente necesariu.

Los escuadrones siberianos veníos dende oriente entá nun llegaben a destín, Stalin programó amás un desfile na Plaza Roja onde desfilaríen los batallones y dellí dirixiríense direutos al frente. El Gobiernu Soviéticu foi sacupáu escontra l'este, a la ciudá de Kúibyshev (l'actual Samara) anque'l líder soviéticu, Stalin, permaneció en Moscú pa dar un exemplu de determinación pa los soldaos y los cada vez más desesperaos civiles. Stalin ordenó realizar na Plaza Roja el tradicional desfile militar del 7 de payares conmemorando la Revolución d'ochobre, a pesar del peligru que representaben los bombardeos alemanes, pero Stalin dixo que se concentraren toles bateríes antiaéreas disponibles en redol a la capital. En Moscú, Stalin decidió que los refuerzos cruciaríen pola Plaza Roja, per delantre del mausoléu de Lenin y colaríen direutamente a enfrentase al invasor al campu de batalla inclusive, dellos tanques T-34 que desfilaron diben ensin pintar, saliendo direutamente de les fábriques escontra'l frente. Nes fábriques cercanes fabricábense a toa velocidá cientos de tanques T-34 pa ser usaos na batalla inminente. Fortificáronse los edificios y llantáronse cientos de niales d'ametralladores antiaéreas comprometiendo a 24.000 civiles. Pel norte taba Timoshenko, pel centru taba Zhúkov y pel sur el xeneral Yeriómenko.

La meyora escontra la capital[editar | editar la fonte]

La primer fase[editar | editar la fonte]

El Frente Oriental mientres la Batalla de Moscú: a 9 de xunetu de 1941 a 1 de setiembre de 1941 a 9 de setiembre de 1941 a 5 d'avientu de 1941

Les aiciones empezaron el 17 de payares de 1941, apenes cesaron les agües con ventisques, el III Grupu Panzer de Hoth dirixiuse na llinia norte faía Rashev—Kalinin—Klin.[1] El gruesu del exércitu dirixiuse pela carretera Smolensk—Moscú y ocupa dende Podolsk a Maloyaroslavets, pa depués enchir en Kaluga. El IV Grupu Panzer de Erich Hoepner ocupa la llinia dende Ruza escontra Volokolamsk por tol cantu occidental del ríu Moscova, pel llau norte y avanzando escontra'l centru. El II Grupu Panzer de Heinz Guderian dirixiuse escontra Tula y dempués tien de doblar escontra Kolomna pel norte, degolando'l ríu Nara y el ríu Oká. Guderian va solo con unidaes mecanizadas, la Grossdeutschland adelántrase-y pa tomar Tula y nun lo consigue. El fríu faise sentir, sópitamente les temperatures lleguen a -30 °C y baxen entá ye más, hasta algamar los -42 °C. Von Kluge, pa tener entá una meyor posición, se instaló en Maloyaroslavets, cuasi na llinia de fueu. D'ende unvia al so XIII Grupu Panzer pa tomar Kaluga y al so LVII Cuerpu pa tomar Bórovsk.

El II Grupu Panzer de Guderian queda deteníu na ribera del ríu Oká enfrentándose a divisiones d'orixe mongol que lu ponen en difíciles apiertos. Equí prindó un tanque d'orixe inglés, tanques que les sos tripulaciones trataron polo xeneral de llates ingleses que nun sirvíen namás que pa fundir estufes.

Prosigue'l rápidu Heinz y captura socesivamente Yefrémov, Dedínovo, Poliania y acuartélase na finca de Yásnaia Poliana, la casa de Tolstói, onde ta tamién la so tumba... dafechu enllena d'esplosivos, llista pa ser dinamitada. El 27 de payares Guderian llogra devasar el Oká, pero a cuenta de munches baxes, recibiendo amás una contraofensiva del 239º Cuerpu siberianu rusu, que lo detién en secu, semando la nieve de cadabres alemanes. El 28 de payares producen los combates más fieros ente los SS Das Reich y la 78ª División siberiana al tomar Istra; el termómetru marca -40 °C y la lluz solar apenes dura 5 hores. Guderian y Hoepner acicatean a Von Kluge, abarganáu en Maloyaroslavets, por que coordine un ataque en llinia nos trés direiciones; ye la única forma de salir del estancamientu.

Von Kluge apuerta a realizar un esfuerciu supremu'l 30 de payares, Halder recibe información d'Intelixencia que-y señala que l'enemigu traxo divisiones siberianes de refrescu, 20 d'elles hanse aparcáu a la entrada de Moscú, l'exércitu alemán namái cunta con una, la 225ª División d'Infantería, Franz Halder informa a Walther von Brauchitsch, comandante en xefe de les operaciones en Berlín, que l'ataque nun tien sentíu y que la tropa ta a la llende de les sos fuercies, munchos soldaos se dexen a morrer na nieve y niéguense a lluchar. Von Brauchitsch se entrevista con Hitler (10 de payares de 1941) y propón-y la suspensión del ataque a Moscú hasta la primavera, Hitler escuchó a medies, palidece y atayó secamente vocinglando: -"¡Quiero Moscú, nun me vais torgar tener Moscú!". Von Brauchitsch sale del despachu de Hitler mudu, tremeciendo y blancu como la nieve nel frente rusu (en 1939 pasara una situación similar al suxuri-y la imposibilidá de conquistar Europa), sufre un ataque cardiacu y se incapacita; a otru día ye destituyíu y Hitler asume la total comandancia de les operaciones.[1]

La ciudá de Kalinin foi tomada'l 4 d'avientu de 1941. Unidaes panzer degolen el ríu Klin y asítiense frente a Oserétskoye. Hitler vocingla pel teléfonu, acicatea a Von Bock, falta a Guderian por non consolidar la so cabeza de ponte nel Oká. Cuasi coles mesmes, el 5 d'avientu, dempués d'una agotadora marcha impidida pola folla tómase la vera, a cuenta de munches baxes alemanes.

El "Xeneral Iviernu"[editar | editar la fonte]

Atanante instantánea qu'amuesa la retirada alemana dende Moscú en condiciones climatolóxiques estremes.

Mentanto, la meyora alemana taba ralentizándose. Los alemanes taben cuasi paralizaos al empezar les agües de seronda, tornándose los caminos n'estensiones de folla. Al empecipiase la xelada a principios de payares, Los alemanes pudieron utilizar los caminos nuevamente, pero engarraos a la problemática de nun tar bien forníos pa la guerra iverniza, yá qu'Hitler previera una rápida victoria pel branu. Tanto la ropa d'abrigu como'l camuflaje blancu yeren escasos, amás, tanques y vehículos quedaben inmovilizaos al baxar les temperatures per debaxo del puntu de conxelación. Había qu'encender fogueres so los motores antes de faelos partir, munchos tanques teníen los sos guxanos pegaos al suelu xeláu. La Luftwaffe, na que se sofitaba fuertemente la infantería, de cutiu teníase que quedar en tierra.

N'efeutu, los aceites, los líquidos hidráulicos y los anticonxelantes nun aguantaben el fríu estremo, les armes apexábense pol xelu o dexaben de funcionar como los subfusiles MP40 y les ametralladores MG34; tamién al tocar un tanque o superficie metálica cola mano desnuda quédase pegada y yera necesaria la amputación. Los motores Diésel nun parten nin entá prendiendo fogueres so ellos, hai qu'abandonar les máquines, el pan, la grasa y mantega endurécense hasta'l puntu de quedar incomestibles, se gripan les armes automátiques y ye necesariu quitarse les armes a los cadabres rusos pos éstes sí funcionen y bien.

Pa llograr camuflase arrámase sobre les máquines pintura blanca consiguida en dalguna tenada o bien, llegada dende la intendencia. Na so desesperación, munchos homes echaben sobre les sos uniformes cortines ya inclusive manteles arrebataos de les cases de los llabradores.

Cada cadabre enemigu contién armes que funcionen (como'l subfusil PPSh-41 que nun se conxelaba debíu al mayor espaciu ente los sos partes móviles), ropes fayadices, botes grueses, etc. El tomar estes coses constitúi una esperanza de salvase pero tamién trai'l riesgu de fusilamiento, pos va contra'l reglamentu. Munchos oficiales alemanes faen la vista gorda. De normal los rusos atacaben mientres la madrugada, cuando les temperatures yeren inda más baxes.

El sufrimientu del soldáu d'infantería frente a esi estremu escenariu llegó a cotes difíciles de vencer. Amás, l'iviernu de 1941-1942 foi inusualmente fríu inclusive pa los estándares rusos (escontra -40°). Sicasí, tres la guerra, Zhúkov va acusar a Los alemanes d'escusar la so derrota nel fríu, afirmando nes sos memories que "nos díes de payares de la ofensiva xeneral alemana, la temperatura bazcuyaba ente los 7 y los 10 graos centígrados baxo cero".[3]

La defensa soviética nes proximidaes de Moscú foi increíblemente heroica. Los soviéticos unviaron miles de reclutes y voluntarios, inclusive batallones de muyeres pa enfrentase al fueu de les metralles alemanes.

Foi precisamente nel frente de Moscú onde s'acuñó'l términu Panfílovtsy: Ivan Panfílov, comandante de la División 316 de Fusileros, morrió nun duru y suicida enfrentamientu d'infantería contra tanques alemanes. Namái un puñáu de soldaos soviéticos gravemente mancaos sobrevivieron a la carnicería. Morrió tamién nesi enfrentamientu un gran númberu de soldaos alemanes.

Segunda fase: Contraofensiva soviética[editar | editar la fonte]

La contraofensiva soviética pel iviernu, 5 d'avientu de 1941 a 7 de mayu de 1942.

El 5 d'avientu de 1941, Zhúkov llanzó un masivu contraataque soviéticu contra l'exércitu alemán, que taba a escasos 42 km del cantu esternu de la capital, na más grande ofensiva llanzada contra'l Grupu Central. La ofensiva desenvolvéuse en tolos sectores nel área moscovita el 6 d'avientu. Mientres la seronda, Zhúkov tuviera tresfiriendo fuercies soviétiques fresques y bien forníes dende Siberia y l'Estremu Oriente rusu hasta Moscú, pero calteniéndoles na retaguardia hasta la fecha determinada pa la contraofensiva. Zhúkov cuntaba con información d'intelixencia provista por Richard Sorge, quien yá alvirtiera precisa y a propósito sobre la Operación Barbarossa, informando que Xapón nun atacaría nel este. Col enemigu demasiáu cerca del centru de Moscú como pa ignoralo, Zhúkov llanzó estos refuerzos contra les llinies alemanes, en xunto colos cimeros tanques T-34 y llanzadores de cohetes Katyusha apocayá construyíos. Les nueves tropes soviétiques d'orixe siberianu taben preparaes pa la guerra iverniza, y ente les sos files cuntaben munchos batallones de tropes con esquís. Los conxelaos y escosos alemanes fueron derrotaos y obligaos a recular de 100 a 250 km pal 7 de xineru de 1942.

Los soviéticos consolidaron les sos posiciones n'abril de 1942, habiendo repelido l'amenaza alemana fuera del algame de Moscú. La victoria na batalla de Moscú aprovió d'un importante emburrie pa la moral soviética, en cuantes que el exércitu alemán perdiera'l so aura de invencibilidad. Nun pudiendo ganar a la Xunión Soviética nun rápidu ataque, Los alemanes tuvieron que prepararse pa una llarga y sangrienta guerra de posiciones. La Blitzkrieg nun tuvo ésitu. Guderian foi destituyíu por Von Kluge al nun poder tomar Moscú.

Como resultancia del esitosu contraataque, Tula foi lliberada polos soviéticos el 16 d'avientu de 1941. Al norte de Moscú, Kalinin foi lliberada'l 7 de xineru de 1942. Sicasí falló la operación de lliberación de Vyazma, llevada a cabu hasta'l 20 d'abril de 1942, polo que Los alemanes siguieron amenaciando Moscú dende esta direición.

D'alcuerdu a fontes occidentales y soviétiques, alredor de 700.000 homes del Exércitu Colorado morrieron, fueron mancaos o daos como sumíos mientres la fase defensiva y la posterior contraofensiva, en cuantes que 250.000 soldaos de la Exa morrieron, fueron mancaos o daos como sumíos mientres el total de la batalla.[4]Pol heroísmu de los defensores dióse-y a la ciudá de Moscú'l títulu de Ciudá Heroica en 1965, conmemorando'l ventenu aniversariu de la victoria soviética sobre l'Alemaña nazi en 1945.

Estabilización del frente[editar | editar la fonte]

Inorando los conseyos de los sos xenerales, Hitler nun ordenó la retirada xeneral. Esta orde ye hasta anguaño motivu de discutiniu, una y bones dellos espertos, como'l xeneral Günther Blumentritt, aseguren qu'una retirada en plenu iviernu concluyera cola masacre de les tropes alemanes, una y bones la práutica de tierra quemada y los caminos intransitables obligaren a los exhaustos alemanes a abrir pasu pel campu, facilitando la so captura al enemigu.[5] Sicasí, esta correuta decisión de Hitler, tomada por razones polítiques, motivar a ignorar cada vez más el conseyu de los sos oficiales nel futuru, con desastroses resultaos.

Dende la Navidá de 1941, Los alemanes empezaron a reparar que la fuercia del contraataque rusu había ablayáu, y anque Los alemanes siguieron venciendo terrenal, esto realizóse de manera más entamada. Para finales de febreru de 1942, el frente de Moscú estabilizóse, esto nunca significó que'l peligru terminara, una y bones les baxes temperatures siguieron causando baxes nos exércitos alemanes, sicasí, l'actividá baxaría y l'atención de Hitler esviaríase escontra'l Cáucasu, en direición a Stalingráu onde la Wehrmacht taba amosando resultaos positives.[1]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 Assmann, Kurt, “The Battle for Moscow: Turning Point of the War,” Foreign Affairs 28:2 (1950)
  2. Stolfi, R.H.S.: "Barbarossa Revisited: A Critical Reappraisal of the Opening Stages of the Russo-German Campaign (June-December 1941)".
  3. Zhukov, Georgi (junio de 2009).
  4. Batallas del Frente oriental
  5. Beevor, Antony (1999).

Bibliografía[editar | editar la fonte]