Guerra de los Siete Años

De Wikipedia
Guerra de los Siete Años
Fecha 29 agostu 1757 → 15 febreru 1763
Llugar Europa y les colonies europees n'África, India, América y Filipines
Resultáu Victoria anglu-prusiana
Tratáu de San Petersburgu
Tratáu de Hamburgu
Tratáu de París
Tratáu de Hubertusburg (1763)
Cambeos territoriales El Reinu de Gran Bretaña anexona Canadá, Bengala y la Florida. Francia tresfier la Louisiana a España.
Belixerantes
Reinu de Prusia
Reinu de Gran Bretaña
Reinu de Portugal (dende 1762)
Eleutoráu de Hannover
Principáu de Brunswick-Wolfenbüttel
Landgraviato de Hesse-Kassel
Confederación iroquesa
Condáu de Schaumburg-Lippe
Reinu de Francia
Archiducáu d'Austria
Imperiu rusu (hasta 1762)
Reinu d'España (dende 1762)
Reinu de Suecia (1757-1762)
Eleutoráu de Saxonia
Reinu de les Dos Sicilies
Reinu d'El Piamonte-Cerdeña
Imperiu mogol (dende 1757)
Comandantes
Federico II de Prusia
Enrique de Prusia
Federico Guillermo von Seydlitz
Xurde II de Gran Bretaña (hasta 1760)
Xurde III del Reinu Xuníu (dende 1760)
William Pitt
John Manners
Robert Clive
Jeffrey Amherst
Fernando de Brunswick-Luneburgu
Federico Guillermo de Schaumburg-Lippe
Lluis XV de Francia
Charles de Rohan
Louis -y Tellier
María Teresa I d'Austria
Carlos de Lorena
Leopold von Daun
Franz von Lacy
Móric Benyovszky
Ernesto von Laudon
Sabela I de Rusia (hasta 1762)
Pedru III de Rusia (dende 1762)
Piotr Saltykov
Guillermo Fermor
Aleksandr Buturlín
Carlos III d'España
Nicolás de Carvajal
Pedro de Bolea
Manuel Antonio Coloráu
Juan de Prau
Pedro de Cevallos
Federico Augusto II[1]
Federico Rutowsky
Alamgir II (hasta 1759)
Shah Alam II (dende 1759)
Nawab de Bengala y Murshidabad
Nawab de Carnatic
Fuercies en combate
N'Europa:
145.000 (1756)[2]
90.000 (1756)[2]
10.000 (1762)
N'América:
42.000 (1758)[3]
N'Europa:
200.000 (1756)[2]
333.000 (1756)[2]
200.000 (1756)[2]
45.000 (1762)
N'América:
25.000 (1756)[2]
10.000 (1757)[4]

Posiblemente ente 1 150 000 y 1 500 000 muertos (550 000 a 860 000 civiles, mayoría d'austriacos).[2][5]
[editar datos en Wikidata]

Plantía:Campaña Guerra de los Siete Años

Denominar Guerra de los Siete Años a la serie de conflictos internacionales desenvueltos ente 1756 y 1763 pa establecer el control sobre Silesia y pola supremacía colonial n'América del Norte y la India. Tomaron parte, per un sitiu, el Reinu de Prusia, el Reinu de Hannover y el Reinu de Gran Bretaña xunto a les sos colonies americanes y el so aliáu'l Reinu de Portugal tiempu más tarde; y pola otra parte'l Reinu de Saxonia, l'Imperiu austriacu, el Reinu de Francia, l'Imperiu rusu, Suecia y el Reinu d'España, esti postreru a partir de 1761. Producióse un cambéu de coaliciones con al respective de la guerra de Socesión Austriaca, magar el conflictu de Silesia y el bracéu francu-británica siguieron siendo les claves.

La guerra de los Siete Años foi llibrada ente 1754 y 1763, anque'l conflictu principal tuvo'l so centru ente 1756 y 1763; y arreyó a la gran mayoría de les grandes potencies de la dómina, afectando a Europa, Norteamérica, Centroamérica, la mariña occidental d'África, India y les Filipines. Los dos principales oponentes fueron Francia y Gran Bretaña.

Les máximes operaciones militares de la dómina tuvieron llugar nesti periodu col intentu d'algamar la supremacía colonial nel mundu. Pa la historiografía de dellos países, la denominación de la guerra camuda dependiendo de los distintos escenarios de combate: La guerra francu-india pa los Estaos Xuníos, pa la Canadá francofalante ye conocida como la guerra de la Conquista, ente que pa la Canadá anglofalante son la guerra de los Siete Años (1754-1763), la guerra pomerania (con Suecia y Prusia ente 1757 y 1762), la tercer guerra carnática (n'India) y la tercer guerra silesiana (con Prusia y Austria ente 1756 y 1763).

El conflictu ente Francia y Gran Bretaña españó ente 1754 y 1755 cuando los británicos atacaron posiciones reclamaes per Francia n'América del Norte y prindaron cientos de navíos mercantes franceses. Mentanto, la emerxente Prusia lluchaba contra Austria pola dominación dientro y fora del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu na Europa Central. En 1756 les grandes potencies camudaron de compañeros, pos Prusia estableció una alianza con Gran Bretaña, ente que Francia y Austria dexaron el so frecuente estáu d'enemistá formando una alianza ente elles tres la firma del Tratáu de Versalles. L'alianza angloprusiana amestó a los Estaos menores alemanes (especialmente Hanover) y depués a Portugal, que sufrió por ello una invasión francu-española. L'alianza francesa con Austria amestó a les sos files a Suecia, Saxonia y España. L'Imperiu Rusu orixinalmente aliar con Austria, pero camudó de bandu tres la socesión del zar Pedru III de Rusia en 1762. Los impuestos aplicaos per Rusia, que financió la guerra, causaron un gran descontentu na ciudadanía, a lo que se-y sumó l'impuestu al sal y l'alcohol establecíu pola emperatriz Sabela I de Rusia en 1759 pa completar la construcción del palaciu d'Iviernu. Al igual que Suecia, Rusia concluyó una paz separada con Prusia.

La guerra terminó col Tratáu de París ente Francia, España y Gran Bretaña y la Paz de Hubertusburgu ente Saxonia, Austria y Prusia en 1763. Carauterizar n'Europa pol asediu y quema de pueblos, según por batalles abiertes con masives perdes de vides humanes; en total ente 900 000 y 1 400 000 persones perdieron la vida.

Contestu[editar | editar la fonte]

La batalla de Kunersdorf según el pintor Alexander Kotzebue (1848).
Sitiu de Kolberg (1761).

Dempués d'anteriores guerres, y col so poder militar reforzáu, a mediaos de la década de 1750 la dinastía reinante n'Austria (los Habsburgu) decidió recuperar Silesia, territoriu que taba en poder de Prusia tres el Tratáu d'Aquisgrán (1748) que punxera fin a la guerra de Socesión Austriaca. Esta aición per parte d'Austria ye considerada'l detonante de la guerra de los Siete Años. María Teresa I cuntaba col sofitu de Saxonia, Rusia, Suecia y Francia pa declarar la guerra a Prusia y Gran Bretaña. Prusia taba arrodiada por enemigos, y ante la certidume de que sería atacáu, el rei Federico II el Grande decidió adelantráse-yos.

Na seronda de 1756, ensin previa declaración de guerra, l'exércitu prusianu invadió Saxonia y ocupó aquel territoriu; depués enfusó en Bohemia, pero foi vencíu polos austriacos na batalla de Kolín; por esta causa, viose obligáu a abandonar esi país.

Desenvolvimientu de les operaciones[editar | editar la fonte]

Frente européu[editar | editar la fonte]

Afalaos pol ésitu, los enemigos del Reinu de Prusia llanzaron los sos exércitos pa destruyila; sicasí, Federico demostró'l so xeniu militar y superó la crítica situación con trés brillosos victories. La primera en Rossbach (5 de payares de 1757) sobre un poderosu exércitu francés qu'avanzaba per territoriu saxón; la segunda frente a los austriacos en Leuthen (Silesia), el 5 d'avientu d'esi añu, y la tercera al añu siguiente (1758), en Zorndorf. A partir d'esi añu (1758) y hasta'l fin de les hostilidaes, Federico (atacáu dende dellos frentes) tuvo d'adoptar una táctica defensiva, que-y resultó costosa y llena de peligros.

Los rusos xunieron les sos fuercies colos austriacos y dambos exércitos ganaron al rei prusianu en Kunersdorf, cerca de Frankfurt del Óder (12 d'agostu de 1759). Ellí sufrió'l más grave revés de la so vida militar. Sicasí, los aliaos nun supieron aprovechar esi trunfu porque taben escosos y escarecíen d'unidá de mandu; retrasar n'avanzar, error qu'utilizó Federico pa refaer les sos fuercies y llograr, al añu siguiente, dos trunfos sobre los austriacos: Liegnitz (Silesia) y Torgau (Saxonia).

En 1759, la Prusia Oriental taba en poder de los rusos qu'habíen tomáu Berlín. Sicasí, Gran Bretaña y Hannover vencieron sorprendentemente al Reinu de Francia; amás, producióse la retirada de la guerra de Rusia y Suecia (1762) por cuenta de que, a la muerte de la emperatriz de Rusia, el so socesor, Pedru III, qu'almiraba a Federico, robló un tratáu de paz, que tamién foi sofitáu pola socesora d'ésti, Catalina. Amás robláronse trés trataos: el Tratáu de San Petersburgu, el Tratáu de París y el Tratáu de Hubertusburgu.

Frente americanu[editar | editar la fonte]

N'América del Norte, Francia atópase en retrocesu en venciendo en 1748 la fortaleza de Luisburgu na isla de Cabu Bretón en cuenta de Madrás. La guerra empezó en 1754. La rivalidá colonial ente Francia y Gran Bretaña deber al control de les zones pelliteres, la disputa peles tierres asitiaes al oeste de los montes Apalaches y los derechos de pesca en Terranova. Francia quería frenar la espansión británica escontra l'oeste por aciu la construcción d'una cadena de fuertes ente los sos territorios canadienses y Nueva Orleans. Nos primeros años llogró atropar delles victories, pero en 1757, William Pitt (el Viejo) punxo al xeneral británicu James Wolfe al mandu de les tropes n'América. De resultes, en 1759 conquistaron Quebec y al añu siguiente capituló Montreal. Los británicos conquistaren tol Canadá francés.

Con al respective d'España, Gran Bretaña aumentara los agravios de manera considerable: apresamientu arbitrariu de buques españoles, establecimientu n'Hondures pa la curtia del palu campeche o l'aumentu del contrabandu, ente otros. El gobiernu de Carlos III —magar que primeramente amosárase partidariu de mediar ente dambes potencies— nun tuvo otra salida que buscar l'alcuerdu con Francia ante la necesidá de defendese de l'agresividá británica. Empecipiáronse, pos, conversaciones ente les dos potencies en pro d'una alianza permanente en busca de la seguridá n'América»; España pensaba retardala hasta'l momentu de la paz; sicasí, el ministru francés Choiseul supo maniobrar con gran habilidá pa consiguir tamién la intervención bélica.

Tres los acontecimientos en Quebec y ante el hostigamiento de Gran Bretaña al comerciu y la seguridá españoles n'América, dos fueron, pos, los factores qu'acabaron per emburriar a Madrid escontra l'alianza con Versalles: la negativa británica a atender nenguna de les reclamaciones plantegaes per España y la rotura definitiva del equilibriu americanu que paecía averase si Francia salía dafechu ganada del conflictu. So estes premises roblóse'l Tercer Pactu de Familia (1758-1761), bien distintu de los anteriores nos sos oxetivos más fondos, pero con un común denominador, ser una alianza frente a la poderosa Gran Bretaña. La firma abasnó a España a una guerra pa la que nun taba preparada y na que, yá d'entrada, xuníase al llau perdedor; quiciabes se vio obligada poles circunstancies, pero esta participación a la fin de les hostilidaes nun puede ser considerada más que como un error.

Mapa de Luisburgu (1758).

El gabinete británicu de William Pitt esixó conocer les clauses del Pactu, y al nun tener prestos, declaró la guerra a España'l 4 de xineru de 1762. Francia y España alcordaron realizar operaciones militares conxuntes, y foi según n'abril d'esi añu'l marqués de Soria invadió Portugal (aliáu de Gran Bretaña) al mandu d'un exércitu español de 45.000 homes, reforzáu por 12.000 soldaos franceses. Pela so parte, los británicos empecipiaron operaciones contra les colonies españoles. L'almirante George Pocock dirixir a L'Habana, venció la resistencia española nel castiellu del Morru y tomó la ciudá en xunu de 1762. N'ochobre otra flota británica atacó les Filipines y llogró apoderase de Manila, defendida pol arzobispu Manuel Antonio Colorado del Río. Sicasí, los británicos atoparon una dura resistencia y nun pudieron conquistar el restu del archipiélagu.

Invasión del Río de la Plata[editar | editar la fonte]

Cuando la noticia del españíu de les hostilidaes ente Portugal y España llegó a Buenos Aires, el gobernador Pedro de Cevallos decidió empecipiar l'ataque contra los dominios portugueses nel estuariu de la Plata. Axuntó un poderosu exércitu al mandu del xubíu capitán Francisco Pérez de Saravia, incluyendo nativos de les misiones xesuítiques, y atacó la Colonia del Sacramento, tomándola al cabu d'un mes de llucha, el 29 d'ochobre. Cevallos reforzó les posesiones españoles y ocupó Maldonado. Mientres, Gran Bretaña y Portugal entamaron una flota combinada, que foi costeada pola Compañía Británica de les Indies Orientales, y unviar a la Plata col enfotu d'apoderase de dambes márxenes del estuariu. Alcordaron que la Banda Oriental quedaría en poder de Portugal y la Banda Occidental, incluyendo Buenos Aires, sería apurrida a Gran Bretaña.[6]

La flota llegó al Ríu de la Plata en xineru de 1763 y atacó Colonia, que foi defendida aprofiantemente poles tropes del gobernador Cevallos. En perdiendo dellos navíos, la escuadra angloportuguesa retirar de la zona. Cevallos aprovechó'l so trunfu y llanzó el so exércitu contra Ríu Grande, llogrando tomar los fuertes de Santa Teresa y San Miguel. De siguío dirixióse contra San Pedro, pero tuvo de detenese al conocer la noticia de les negociaciones del Tratáu de París (1763), que ponía fin a la guerra.

Frente indiu[editar | editar la fonte]

Por cuenta de la importancia que Gran Bretaña concedía al comerciu indiu (y en particular al bengalí, onde yá cuntaba con una importante presencia) la United Company, quería frenar la espansión francesa n'India. Por esti motivu sofitaba a los príncipes indios que se remontaben contra Francia. Nel intre de la guerra'l franceses tomaron Calcuta. Pela so parte Lluis XV deseyaba una paz rápida con Gran Bretaña, polo que práuticamente abandonó a Joseph François Dupleix y a la obra desenvuelta por ésti na India. Non yá nun consiguió'l so oxetivu, sinón que Gran Bretaña bastióse amás sobre les posesiones americanes de Francia. El militar británicu Robert Clive llogró ganar a Francia en numberoses batalles inscrites nel contestu de les denominaes guerres carnáticas. D'esta manera Gran Bretaña facer col Imperiu hindú empecipiáu per Francia.

Tratáu de París[editar | editar la fonte]

Grabáu alegóricu del Tratáu de París (1763).

La guerra de los Siete Años terminó en 1763. El 10 de febreru, el Tratáu de París foi robláu pol duque Choiseul, el marqués de Grimaldi y el duque de Bedford. William Pitt encerriscárase en caltener vivu'l conflictu hasta llograr l'aniquilamientu de les fuercies de Francia.

Los trataos de paz que punxeron fin a la guerra de los Siete Años representen una victoria pa Gran Bretaña y Prusia, y pa Francia la perda de la mayor parte de les sos posesiones n'América y Asia. Los cambeos territoriales alcordaos fueron los siguientes:

El 15 de febreru roblóse'l Tratáu de Hubertusburgu, que confirmó a Silesia como posesión prusiana y convirtió a Prusia en potencia europea.

Respectu al Reinu de Francia, la perda nun foi sentida como daqué catastróficu. Calteníense los derechos pesqueros en Terranova y la población católica francófona de Quebec recibiría un tratu de respetu. Per otru llau, les perdes na zona del Caribe podíen ser compensaes, pos la colonia principal francesa del mar Caribe, Puertu Príncipe (Haití), producía la metá del azucre consumíu en tol mundu, y el so comerciu con África y les Antilles taba en plenu apoxéu.

Cine[editar | editar la fonte]

Esti conflictu apaeció en numberosos filmes:

  • Parte de la película Barry Lyndon (1975), dirixida por Stanley Kubrick, xira en redol a esti acontecimientu bélicu.
  • The Last of the Mohicans (1992), dirixida por Michael Mann, fai referencia al conflictu, especialmente nel frente norteamericanu.
  • Le Pacte des loups (2001), dirixida por Christophe Gans, fai referencies al conflictu, especialmente nel frente norteamericanu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. Participó como Eleutor de Saxonia, non como Rei de Polonia.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 2,6 De re Militari muertos en Guerres, Dictadures y Xenocidios. Capítulu VII. De les 16 mayores Guerres y Xenocidios del sieglu XVIII.
  3. Brumwell, 2006, páxs. 26–31.
  4. Brumwell, 2006, páxs. 24–25.
  5. Eighteenth Century Death Tolls.
  6. Andrés Cisneros y Carlos Escudé: Historia xeneral de les rellaciones esteriores de la República Arxentina, Grupu Editor Llatinoamericanu, Buenos Aires, 1998.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]