Catalina II de Rusia

De Wikipedia
Catalina II de Rusia
Emperatriz de Todas las Rusias (es) Traducir

9 xunetu 1762 - 17 payares 1796
Pedro III de Rusia (es) Traducir - Pablo I de Rusia (es) Traducir
Vida
Nacimientu Szczecin2 de mayu de 1729[1]
Nacionalidá Bandera de Reinu de Prusia Reinu de Prusia  (1729 -  1745)
Bandera de Rusia Imperiu Rusu  (1745 - [2]
Residencia Szczecin
San Petersburgu
Llingua materna alemán
Muerte San Petersburgu[3]6 de payares de 1796 (xul.)[4] (67 años)
Sepultura Catedral de San Pedru y San Pablu de San Petersburgu
Causa de la muerte accidente vascular cerebral
Familia
Padre Cristián Augusto de Anhalt-Zerbst
Madre Juana Isabel de Holstein-Gottorp
Casada con Pedro III de Rusia (es) Traducir (1745 – m. 1762)[5]
Pareyes Estanislao II Poniatowski (es) Traducir
Grigori Orlov (es) Traducir
Alexander Vasilchikov (es) Traducir
Grigori Potiomkin (es) Traducir
Fíos/es
Hermanos/es Federico Augusto de Anhalt-Zerbst (es) Traducir
Pueblu Q124079217 Traducir
Estudios
Llingües falaes rusu[6]
alemán
francés
Oficiu política, monarca, coleicionista d'artearistócrata
Llugares de trabayu Rusia
Trabayos destacaos Muséu del Hermitage
Premios
Miembru de Academia Prusiana de les Ciencies
Accademia delle Arti del Disegno (es) Traducir
Serviciu militar
Cuerpu militar Guardia Lieib (es) Traducir
Graduación Coronel
Creencies
Relixón Ilesia Ortodoxa Rusa
Luteranismu
cristianismu ortodoxu
Cambiar los datos en Wikidata

Catalina II de Rusia, llamada la Grande (Ekaterina Alekséyevna, en rusu: Екатерина Великая; Szczecin (2 de mayu de 1729Szczecin – 6 de payares de 1796 (xul.)San Petersburgu) foi emperatriz de Rusia mientres 34 años, dende'l 28 de xunu de 1762 hasta la so muerte, a les sos 67 años.

Primeros años[editar | editar la fonte]

El padre de Catalina, Cristián Augusto, príncipe de Anhalt-Zerbst, yera un xeneral prusianu qu'exercía de Gobernador de la ciudá de Stettin en nome del rei de Prusia. Anque nació como Sofía Federica Augusta (Sophie Friederike Auguste von Anhalt-Zerbst, moteyada "Figchen"), una princesa alemana de rangu menor, Catalina tenía una remota ascendencia sueca en Carlos IX. Acordies col costume imperante entós ente la nobleza alemana, la so educación foi impartida principalmente por tutores franceses.

La eleición de Sofía como la futura esposa del zar (Pedro de Holstein-Gottorp) deber a la xestión diplomática ente'l conde Lestocq y Federicu II de Prusia. Dambos queríen fortalecer l'amistá ente Prusia y Rusia pa debilitar la influencia d'Austria y arruinar al canciller Alekséi Bestúzhev-Ryumin, conseyeru de la zarina Isabel, y que yera un conocíu partidariu de l'alianza rusu-austriaca. Amás a la emperatriz gustába-y esa familia, una y bones ella había estáu prometida al tíu de Sofía, hermanu de la so madre, Carlos Augusto de Holstein-Gottorp, que morriera de viruela en 1727 primero que la boda llevar a cabu.

La intriga diplomática fracasó, en gran midida por cuenta de la intervención de la madre de Sofía, Juana Isabel de Holstein-Gottorp, una intelixente y ambiciosa muyer. La imaxe histórica de la madre de Catalina quedó como la d'una muyer emocionalmente fría, según una esguiladora social qu'amó les intrigues y los chismes de la corte. Juana taba tan cegada pola ambición de convertir a la so fía n'emperatriz de Rusia, que llogró enfurecer a la emperatriz Isabel y obligar a salir del país acusándola d'espiar pal rei de Prusia. Sicasí, a Isabel siempres-y gustó la fía, y finalmente el matrimoniu celebrar en 1745.

La princesa Sofía nun remacarió esfuercios pa congraciarse non yá cola emperatriz Isabel y col so home, sinón tamién col pueblu rusu. Dedicar con tal celu al aprendizaxe de la llingua rusa que se llevantaba pela nueche y caminaba descalza pa repasar les lleiciones. Esto dio llugar a un grave ataque de neumonía, en marzu de 1744. Cuando escribió les sos memories reprodució cómo formara la so mente al llegar a Rusia pa faer tou lo que fora necesariu con cuenta de que tar calificada pa llevar la corona.

El so padre, un devotu luteranu, opúnxose firmemente a la conversión de la so fía a la Ilesia Ortodoxa rusa. Pero a pesar de les sos instrucciones, el 28 de xunu de 1744 foi bautizada col nome de Catalina (Yekaterina o Ekaterina) Alekséyevna. A otru día tuvieron llugar los esponsales, y Catalina cásase col gran duque Pedro'l 21 d'agostu de 1745 en San Petersburgu. Los recién casaos instalar nel palaciu d'Oranienbaum, que sería la residencia de la "nueva corte" mientres 54 años.

El golpe d'Estáu de 1762[editar | editar la fonte]

El fracasu del matrimoniu foi por cuenta de la impotencia y l'inmadurez del gran duque Pedro, que cuntaba con 18 años el día de la so boda y nun pudo peracabalo mientres ocho años. Aquel día el distanciamientu de la pareya paez definitivu y Pedro toma una amiga, (Yelizabeta Vorontsova), ente que Catalina nun duldar en retrucar calteniendo rellaciones con Sergéi Saltykov, Charles Hanbury Williams y Estanislao II Poniatowski. Convertir n'amiga de Catalina Dáshkova, la hermana de l'amante del so home, quien la presentó a dellos grupos de políticos poderosos que s'oponíen al so home. Catalina lleía enforma y calteníase informada sobre los acontecimientos de Rusia y del restu d'Europa. Caltuvo correspondencia con munches de les mentes prominentes de la dómina, incluyendo a Voltaire y Diderot.

Dempués de la muerte de la emperatriz Isabel el 5 de xineru de 1762, Pedro xubió al tronu como Pedru III de Rusia y la pareya treslladar al nuevu Palaciu d'Iviernu en San Petersburgu; Catalina convirtióse asina n'emperatriz consorte de Rusia. Sicasí, les escentricidaes del nuevu zar, la so política de secularización de bienes y enclín filoprusiana ganáron-y la enemistá de dellos sectores, ente ellos la Ilesia. Pa complicar más l'asuntu, Pedro intervieno nuna disputa ente Holstein y Dinamarca sobre la provincia de Schleswig, sofitando al primeru, el so país natal, y espertando la impopularidá ente la nobleza ante una guerra bien alloñada de los intereses de Rusia.

En xunetu de 1762, Pedro cometió l'error políticu de retirase colos sos guardias de Holstein y los sos amigos a Oranienbaum, dexando a la so esposa en San Petersburgu. El 13 y 14 de xunetu, la Guardia Imperial Rusa, al mandu de Grigori Orlov, amigu de Catalina, remontóse, deponiendo a Pedro, y proclamando a la so esposa como gobernante de Rusia. El golpe trunfó ensin derramamiento de sangre; Catalina Dáshkova, una confidente de la emperatriz, señaló que Pedro paecía nun tener problema n'abandonar el tronu, y solo pidía a cambéu una sele finca, el so vieyu violín y suministros de tabacu y vinu de Borgoña.

Seis meses dempués del so accesu al tronu, y trés díes depués del so deposición, el 17 de xunetu de 1762, Pedru III finó en Ropsha a manes d'Alekséi Orlov (hermanu menor de Grigori). Los historiadores de la era soviética acusaron a Catalina d'ordenar l'asesinatu, como tamién dispunxo los d'otros posibles reclamantes al tronu (Iván VI y la princesa Tarakánova), pero munchos historiadores modernos creen que nun formó parte d'ello.

Catalina, anque nun baxaba d'emperadores rusos, asocedió al so home, tres el precedente establecíu cuando Catalina I de Rusia asocedió a Pedru I en 1725. El so manifiestu d'accesu al tronu xustifica la so socesión citando la "eleición unánime" de la nación. Sicasí, una gran parte de la nobleza considerar como una usurpación, tolerable solo mientres la minoría del so fíu, el gran duque Pablo. Na década de 1770, un grupu de nobles rellacionaos con Pablo (Nikita Ivánovich Panin y otros) contemplaron la posibilidá d'un nuevu golpe pa deponer a Catalina y tresferir la corona al so fíu, que'l so poder quedaría acutáu primeramente nuna especie de monarquía constitucional. Pero nada d'esto llevóse a cabu, y Catalina reinó hasta la so muerte.

Pola so estratexa de política interior y esterior intentó una europeización del país, y dio a la nobleza un puestu relevante qu'hasta esi momentu nun tuviera. Interiormente fracasó nel so intentu de crear un códigu coles idees de Montesquieu y vivió una guerra en 1773 colos llabradores, pola nefasta situación social en que la población vivía. Esto provocó una nueva reestructuración del gobiernu rexente. Exteriormente centróse na espansión territorial, anque a cuenta de Polonia y Turquía. Denominar Semíramis del Norte, y foi considerada como una muyer intelixente, culta, xagaz, bien hábil, apasionada y con una vida privada un tanto peculiar. Caltuvo una gran amistá y comunicación colos grandes ilustraos franceses, como Diderot, Montesquieu o Voltaire, o col escritor belga Charles-Joseph de Ligne.

El gran amor de la so vida foi'l príncipe Grigori Potiomkin, quien foi'l so gran sofitu políticu.

Política interna[editar | editar la fonte]

Coles mesmes qu'estendía les llendes del so imperiu, Catalina introducía novedaes na agricultura y la industria, basándose nel pensamientu de les Lluces. Creó una estructura pa reformar les lleis. Se instituyó una Comisión llexislativa (Уложенная комиссия) que representaba a toles clases salvu a los siervos, pero eslleióse primero que pudiera ser eficaz, seique porque pasara a ser demasiáu conservadora tres la insurrección del atamán cosacu Yemelián Pugachov ente 1773 y 1774.

Rebelión de Yemelián Pugachov[editar | editar la fonte]

Mientres 1768-1774 na guerra col Imperiu otomanu, Rusia esperimentó un baturiciu social importante causada pola sulevación de Pugachov. En 1773 un Cosacos del Don cosacu del Don llamáu Yemelián Pugachov declaró ser el destronáu zar Pedru III, refugando l'autoridá de la emperatriz Catalina. Otres comunidaes y agrupaciones cosaques, amás de delles etnies turcomanes que sentíen el choque del Estáu centralizáu rusu, xunto a trabayadores industriales nos Monte Urales, según los llabradores qu'esperaben escapar a la servidume, xunir nuna rebelión d'algame masivu. La esmolición principal del réxime imperial yera entós la guerra contra Turquía y ello dexó a los rebeldes de Pugachov tomar el control d'una gran zona de territoriu na cuenca del ríu Volga, pero l'exércitu regular ganó fiero la rebelión en 1774.

Yemelián Pugachov.

La sulevación de Pugachov afaló la determinación de Catalina pa reorganizar l'alministración provincial de Rusia. En 1775 estremó Rusia en provincies y distritos según les estadístiques de la población. Otorgar a cada provincia una amplia alministración, destacamentos de policía y un aparatu xudicial. Los nobles tuvieron que sirvir, nun superando'l tiempu establecíu pal gobiernu central, pos la llei asina la había riquíu dende tiempos de Pedro'l Grande, y munchos d'ellos recibieron papeles significativos n'alministrar gobiernos provinciales, colo cual l'autoridá imperial confiaba tales puestos a aristócrates d'enfotu, obedientes al zar y qu'aseguraben que'l poder central llegara a cada rincón del Imperiu.

Catalina tamién procuró entamar la sociedá en grupos sociales bien definíos y estratificados. En 1785 publicó les cartes a los nobles y señores del pueblu. La carta a la nobleza confirmó la lliberación de los nobles respectu del serviciu obligatoriu y dio-yos derechos como clase privilexada y servidora direuta de l'autocracia rusa. La carta a les ciudaes probó ser más complicada y n'última instancia muncho menos atinada que la publicada pa los nobles. Nun se llegó a publicar una carta similar pa los llabradores, nin p'ameyorar les condiciones de los siervos.

Consecuencies del expansionismo[editar | editar la fonte]

Anque integrar parte del territoriu de Polonia al so imperiu significó apoderase de nueves tierres fértiles, esto tamién creó nueves dificultaes pal Imperiu rusu. Al perder a Polonia como Estáu colchón, Rusia tuvo que compartir frontera —a partir d'esos momentos— coles grandes potencies, Prusia y Austria, que podríen ser eventuales rivales. Amás, l'Imperiu rusu aportó a más étnicamente heteroxéneu qu'antes al absorber a una gran cantidá d'etnies, tales como los ucraínos, bielorrusos y xudíos. Los ucraínos y bielorrusos, que na so mayoría trabayaben como siervos sol dominiu polacu, camudaron poco la so situación de primeres so poder rusu. Los polacos, tradicionalmente católicos y herederos d'una antigua potencia militar, aguantar a perder la so independencia económico y cultural; siendo un pueblu difícil de controlar, efectuaron a lo llargo del sieglu XIX delles sulevaciones fallíes contra los rusos.

Mapa de la Zona d'Asentamientu xudíu.

Catalina suprimió los derechos a los xudíos del Imperiu en 1742 que dende entós fueron consideraos como población estranxera. Un decretu de 3 de xineru de 1792 empecipió formalmente'l réxime de la empalizada d'establecimientu, según el cual los xudíos taben autorizaos a morar llibremente namái na parte más occidental del Imperiu, denomada Zona d'Asentamientu, y ensin averase a los grandes nucleos urbanos rusos. Ello empecipió una etapa d'antisemitismu d'Estáu que dexeneró en discriminación violenta nos periodos últimos del Imperiu traducida nos pogromos. Tamién a fines del sieglu XVIII, Catalina suprimió l'autonomía d'Ucraína al este del ríu Dniéper, la de los territorios bálticos y la de delles árees poblaes por cosacos. Asina ordenó la supresión de la Sich de Zaporozhia frayando'l Tratáu de Pereyáslav de 1654. Cola so énfasis nun imperiu uniformemente alministráu (anque yera alemana pol so orixe), Catalina punxo les bases d'una política de rusificación que nos sos últimos años de reináu yá s'impulsara, y que sería executada más intensamente polos sos socesores.

Los historiadores aldericaron la sinceridá de Catalina como monarca representativa de la Ilustración, pero pocos duldaron que creyó realmente nel activismu del gobiernu empobináu, desenvolviendo al máximu los recursos del Imperiu y faciendo la so alministración más eficaz. Primeramente, Catalina procuró racionalizar procedimientos del gobiernu por aciu cambeos nes lleis. En 1767 Catalina creó la Comisión Llexislativa (Уложенная комиссия), formada por nobles, grandes terratenientes y otros aristócrates, pa codificar les lleis del Imperiu Rusu. Anque la comisión nun formuló un nuevu códigu llegal, La Instrucción a la Comisión de Catalina introdució a dellos rusos al pensamientu político y llegal occidental.

La política interna de los últimos años[editar | editar la fonte]

La «occidentalización» de Rusia siguió mientres el reináu de Catalina. Un aumentu nel númberu de llibros y de periódicos tamién traxo alantre discutinios intelectuales y la crítica social propia de la Ilustración rusa. En 1790 Aleksandr Radíshchev publicó'l so llibru El Viaxe de San Petersburgu a Moscú, un ataque feroz contra'l sistema de servidume y contra l'autocracia. Catalina, asustada yá pola Revolución francesa, fizo que Radíschev fora arrestáu y unviáu a Siberia. Radíschev ganó más palantre la reconocencia de padre del radicalismu rusu.

Catalina terminó de desenvolver munches de les polítiques de Pedro'l Grande y afitó les bases pa la espansión imperial del sieglu XIX. Fixo construyir el Palaciu Pávlovsk pal so fíu Pablo, que ye parte del Patrimoniu Cultural de Rusia.

Rusia convertir nun país capaz de competir colos sos vecinos europeos nes esferes militar, política y diplomática. La élite de Rusia acabó per convertir se nuna de les más cultes, tal que asocedía nos países de la Europa Central y Occidental de la dómina. Sicasí, la organización de la sociedá y del sistema de gobiernu, les grandes instituciones centrales de l'alministración provincial de Catalina, siguía siendo la mesma sociedá estremada n'estratos sociales curioso delimitados y onde la movilidá social yera difícil, tal como se previera dende tiempos de Pedru I, nun produciéndose nengún cambéu en tal sentíu hasta la emancipación de los siervos en 1861 y, en dellos aspeutos, hasta la cayida de la monarquía en 1917. Catalina dio un emburrie pa la espansión rusa escontra'l sur, incluyendo l'establecimientu d'Odesa como'l principal puertu mercantil rusu nel Mar Negru, namás que sirviera como base pal comerciu del granu del sieglu XIX.

Semeya d'Aleksandr Radíshchev.

A pesar de tales realizaciones, l'imperiu que Pedru I y Catalina II habíen construyíu siguía enfrentáu a problemes fundamentales. Una élite pequeña de europeizados, ayenada de la masa de rusos ordinarios, plantegó entrugues sobre la mesma esencia de la historia, de la cultura y de la identidá de Rusia. Rusia algamó'l so preeminencia militar por enfotu na coerción y nuna economía empobinada pola corte imperial, abondo primitiva, y principalmente basada nel sistema de servidume p'actividaes económiques primaries como l'agricultura, minería y ganadería. El desenvolvimientu económicu de Rusia yera insuficiente pa les necesidaes del sieglu XVIII y taba bien alloñáu entá del grau de tresformamientu que la primera Revolución industrial causaba en países occidentales.

La tentativa de Catalina pa entamar la sociedá rusa en ríxidos estamentos corporativos fixo frente al tempranu desafíu de la Revolución francesa, que defendía una ciudadanía individual. La estensión territorial y la incorporación a Rusia d'un númberu n'aumentu de non-rusos nel imperiu afitaron el principiu del problema futuru de les nacionalidaes. Finalmente, la primer cuestión de la servidume y l'autocracia nos argumentos morales abarruntaron el conflictu ente l'Estáu y l'intelectualidá, que aportó a dominante nel sieglu decimonovenu.

A principios del sieglu XIX, la población de Rusia, los recursos, la diplomacia internacional y les fuercies militares fixéron-y unu de los Estaos de mayor poderíu del mundu. El so poder dexó-y desempeñar un papel cada vegada más activu nos asuntos d'Europa. Esti papel llevó al Imperiu a participar años dempués nuna serie de guerres contra Napoleón, que teníen consecuencies de gran valumbu pa Rusia y el restu d'Europa. Dempués d'aceptar la Ilustración con entusiasmu mientres el sieglu XVIII, la élite de Rusia tornar n'opositora activa de los enclinos de lliberalización na Europa central y occidental dende 1789.

Internamente, la población de Rusia creciera de forma diversa con cada adquisición territorial. La población incluyía luteranos fineses, bálticos alemanes, estonios y dellos lituanos, había tamién católicos lituanos, polacos y dellos letones, ortodoxos bielorrusos y ucraínos, pueblos musulmanes a lo llargo de la frontera meridional del Imperiu y nel este, griegos ortodoxos y de S'akartvelos, y miembros de la Ilesia Apostólica Armenia. Cola influencia occidental, la oposición a l'autocracia rusa foi n'aumentu; ante ello'l réxime reaccionó creando una especie de policía secreta, según tamién imponiendo la censura pa cortar les actividaes de les persones qu'abogaben el cambéu o movimientu nacionalista dalgunu nel interior del Imperiu. El réxime siguía col enfotu de la so economía basada en siervos como una ferramienta destinada a sirvir como sofitu a les clases altes, al gobiernu y a les fuercies militares.

Política esterior[editar | editar la fonte]

Mientres el reináu de Catalina la Grande ampliáronse les fronteres del Imperiu rusu escontra'l sur y escontra l'oeste absorbiendo Nueva Rusia, Crimea, Ucraína, Bielorrusia, Lituania, y Curlandia por cuenta de los dos estaos más estensos de la zona, l'Imperiu otomanu y la Mancomunidá Polacu-Lituana. En total añadió unos 518.000 km² al territoriu rusu.

Espansión Rusa so Catalina II[editar | editar la fonte]

Imperiu rusu mientres el gobiernu de Catalina.
Espansión de Rusia ente 1613 y 1914.
Moneda de 5 kopeks col anagrama de Catalina II de Rusia.

La estensión imperial llograda nel reináu de Catalina II, traxo al imperiu enormes territorios nuevos nel sur y l'oeste según l'afitamientu del gobiernu internu. Dempués de la Guerra ruso-turca contra l'Imperiu otomanu en 1768, pol Tratáu de Küçük Kaynarca en 1774, Rusia adquirió una conexón direuta al Mar Negru, mientres los Tártaros de Crimea convertir nun estáu independiente de los otomanos. En 1783 Catalina anexonó Crimea. Tres la Guerra ruso-turca (1787-1792) col Imperiu otomanu, pol tratáu de Iasi en 1792 amplióse'l dominiu territorial de Rusia escontra'l suroeste, llegando al ríu Dniéster. Los términos del tratáu amenorgaron les ambicioses metes del presuntu proyeutu magno de Catalina: la espulsión total de los otomanos d'Europa y la renovación del Imperiu romanu d'Oriente baxu control rusu. L'Imperiu otomanu nun plantegó nuevamente una amenaza seria a Rusia, al contrariu, los gobernantes turcos viéronse forzaos a tolerar un aumentu de la influencia rusa nos Balcanes.

La espansión occidental de Rusia so Catalina resultó na repartu de la Mancomunidá de Polonia-Lituana. Polonia, que fuera potencia rexonal ente los sieglos XVI y XVII empezó a debilitase gravemente a lo llargo del sieglu XVIII, amosando continues lluches ente la so aristocracia y un creciente desorde internu; una señal evidente del debilitamientu de Polonia asocedió cuando cada unu de los sos poderosos vecinos –Rusia, Prusia y Austria– intentaron asitiar al so propiu candidatu nel tronu polacu xenerando la Guerra de Socesión de Polonia, qu'envolubró a toa Europa. En 1772 Rusia, Austria y Prusia, llegaron a un alcuerdu informal p'amestase diverses porciones del territoriu polacu, pol cual Rusia recibió les zones qu'entienden l'actual Bielorrusia y Livonia. Dempués de la primer partición, Polonia instauró un nuevu réxime qu'empecipió un programa estensu de reformes, qu'incluyó una Constitución democrática, la Constitución del 3 de mayu de 1791, lo cual sollertó a les facciones más reaccionaries de l'aristocracia polaca, que pidió de la mesma l'ayuda de Rusia. Usando como escusa'l peligru del radicalismu lliberal tres la Revolución francesa de 1789, Austria, Prusia y Rusia (qu'escareció de Constitución hasta 1906) y reclamaron l'abolición de la Constitución polaca de 1791. En 1793 Polonia volvió ver amenorgáu'l so territoriu tres una invasión conxunta de los sos vecinos que dio llugar a la segunda partición. Esta vegada'l Imperiu rusu llogró la mayoría de Bielorrusia y el sector d'Ucraína que ta asitiáu al oeste del ríu Dniéper. La partición de 1793 condució a una sulevación nacionalista en Polonia contra la influencia de rusos y prusianos, que terminó siendo ganada polos exércitos de Rusia y Prusia en 1795, dando llugar a la tercer partición nesi mesmu añu. El territoriu polacu qu'entá se caltenía independiente foi partíu por dambos invasores. Consecuentemente Polonia sumió del mapa políticu internacional.

Guerres Rusu-Turques[editar | editar la fonte]

Guerra Ruso-Turca (1768-1774)[editar | editar la fonte]

La Guerra Ruso-Turca de 1768-1774 foi un conflictu decisivu qu'estableció'l control rusu de facto sobre'l sur d'Ucraína, hasta entós apoderada pol Imperiu otomanu al traviés del so Estáu títere, el Kanato de Crimea.

La guerra foi una consecuencia inesperada de la tirante rellación que se vivía en Polonia, onde dellos nobles remontar contra'l gobiernu del rei Estanislao II, antiguu amigu y títere de la emperatriz Catalina II de Rusia. Estos nobles, axuntaos na llamada Confederación de Bar, atacaben a les tropes ruses esplegaes en Polonia en sofitu d'Estanislao II y depués retirábense a países vecinos pa protexese de les represalies ruses.

En 1768 un grupu de cosacos al serviciu de Rusia escorrió a una banda de confederaos hasta la ciudá de Balta, na actual Ucraína, que daquella formaba parte del Kanato de Crimea. Los crimeanos acusaron a los cosacos de matar a dellos de los sos conciudadanos, cosa que Rusia negó, y pidieron ayuda al so señor, el Sultán Mustafá III de Constantinopla. Sobre la base d'esto, Mustafá III declaró la guerra a Rusia el 25 de setiembre de 1768 y estableció una alianza colos rebeldes polacos. Pela so parte, Rusia ganóse'l sofitu de Gran Bretaña, lo que-y garantizaba un accesu ensin problemes al Mar Mediterraneu, según dellos conseyeros navales.

Alegoría de la victoria de Catalina sobre los turcos (Stefano Torelli, 1772).

A pesar de que l'Imperiu otomanu declaró la guerra primero, los turcos viéronse incapaces de llevar la iniciativa mientres tola guerra, amosándose faltos d'una estratexa real. Esto dexó al Xeneral Aleksandr Suvórov maniobrar ensin problemes en Polonia, onde prindó Cracovia en 1768 a los sulevaos y depués entartalló la rebelión nel restu del país. Mentanto, la flota rusa del Bálticu enfusó nel Mediterraneu y aportó en febreru de 1770 a Morea (sur de Grecia), onde los rusos teníen axentes secretos dende años enantes, y aguiyó una rebelión popular contra los turcos que, sicasí, nun s'estendió al restu del país. Aun así, esto forzó a los turcos a unviar refuerzos a Grecia en desterciu d'Ucraína, llabor que se vio complicada cola posterior derrota y destrucción de la flota otomana na Batalla de Chesma, que tuvo llugar ente'l 5 y el 7 de xunetu d'esi añu frente a la islla exea de Quíos.

El mesmu día que l'almirante Alekséi Orlov ganaba a la escuadra turca na Batalla de Chesma, el Mariscal de Campu Piotr Rumyántsev enfusó na Ucraína otomana y ganó a los turcos y los sos aliaos tártaros en dos batalles socesives sobre'l ríu Llarga, tres les cualos los rusos ocuparon la mayoría de les fortaleces esistentes na rexón. Tamién ufiertaron a los crimeanos camudar de bandu y aliase con ellos contra los turcos, cosa a la que'l Kan Sahib II Giray negóse. Sicasí, un ataque sorpresa sobre la mesma Península de Crimea obligar a recapacitar polo qu'unvió al so sobrín y socesor, el príncipe Şahin Giray, a San Petersburgu por qu'axustara una paz cola Emperatriz Catalina II en persona. Crimea abandonó entós la guerra y collo, el so llargu vasallaxe al Imperiu otomanu. En 1773 Aleksandr Suvórov dio la campaña de Polonia por rematada y coló a Ucraína pa combatir a les fuercies otomanes qu'entá quedaben ellí. Ganó una batalla tres otra, dando pie a la so posterior fama de xeneral invencible. L'Imperiu otomanu solicitó la paz en 1774.

Abd-ul-Hamid I.

El 21 de xunetu de 1774 Rusia y Turquía roblaron el Tratáu de Küçük Kaynarca, que ponía fin a la guerra. Acordies col tratáu, l'Imperiu otomanu reconocía la independencia d'un amenorgáu Kanato de Crimea (cosa que la convertía de facto nun estáu satélite de Rusia) y comprometíase a pagar 4,5 millones de rublos como indemnización de guerra. Rusia ganaba amás el derechu a construyir dos puertos nel Mar Negru, cosa qu'hasta entós -y había tao vedada. Remataba asina'l monopoliu otomanu sobre esti mar y abríase la posibilidá a un ataque naval rusu sobre la mesma Constantinopla nel futuru.

Pela so parte, el Kanato de Crimea sobrevivió a la guerra, pero quedó desapaecíu na ruina y estremáu ente facciones fuertemente engarraes que sofitaben a Rusia o a Turquía. Usando como sida la guerra civil que por esta causa sangraba'l país, los rusos ocuparon Crimea en 1783 y depunxeron al postreru Kan, Şahin Giray, el mesmu qu'años tras fuera recibíu pola mesma Catalina II. Exiliáu al Imperiu otomanu en 1787, foi finalmente prindáu y executáu por traición por orde del nuevu sultán, Abdul Hamid I, que nun-y perdonó'l so papel na negociación de la paz con Rusia y el consiguiente abandonu de Turquía na guerra. De fechu Turquía nun aceptó formalmente l'anexón de Crimea a Rusia en 1783, polo que la visita de Catalina II a la península en 1787 foi utilizada como sida pa la nueva guerra ruso-turca qu'españó esi añu.

Guerra Ruso-Turca (1787-1792)[editar | editar la fonte]

Sitiu de Ochákiv en 1788, por January Suchodolski.

La Guerra Ruso-Turca de 1787-1792 deber al intentu atayáu del Imperiu otomanu por reconquistar territorios vencíos a Rusia nel cursu de l'anterior Guerra Ruso-Turca (1768-1774). En 1786 Catalina II de Rusia fixo la so entrada triunfal na Crimea anexonada en compañía del so aliáu, l'emperador Xosé II d'Habsburgu del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu. Estos acontecimientos, xunto col resfregón causáu por mutues acusaciones d'infracción del Tratáu de Küçük Kaynarca, que terminara l'anterior guerra, engafaron a la opinión pública de Constantinopla; los embaxadores británicu y francés, pela so parte, tamién dieron el so sofitu incondicional a los partidarios de la guerra.

La guerra declarar en 1788, pero los preparativos de Turquía fueron desaparentes y el momentu mal escoyíu, con Austria aliada a Rusia, fechu conocíu polos turcos namái cuando yá yera demasiáu tarde. Los turcos consiguieron que los austriacos retirar de Mehadia y conquistaron el Banato (1789); pero en Moldavia el mariscal de campu Piotr Rumyántsev-Zadunayski tomó Iaşi y Jotýn. Tres un llargu sitiu ivernizu Ochákiv cayó ante'l príncipe Grigori Potiomkin, y tolos sos habitantes fueron masacrados. Esta noticia afectó tanto al sultán Abdul Hamid I que-y causó la muerte. Los xenerales turcos yeren incompetentes, y l'exércitu llevantín; les espediciones d'auxiliu a Bender y Akerman fracasaron, Belgráu foi tomada pol Xeneral Laudon d'Austria, la fortaleza inexpugnable d'Izmail foi conquistada por Aleksandr Suvórov por aciu l'usu d'ataques sorpresa d'infantería y artillería combináu, Ushakov destruyó la flota otomana en Fidonisi, Tendra, Estrechu de Kerch y Cabu Caliacria, y la cayida de Anapa ante Iván Gudóvich completó la serie de desastres turcos.

El nuevu y nuevu sultán Selim III deseyaba ardientemente restaurar el prestíu del so país con una victoria enantes de faer la paz, pero l'estáu de les sos tropes atayó les sos esperances. Prusia, que roblara un tratáu ofensivu con Turquía'l 31 de xineru de 1790, nun-y emprestó nenguna ayuda. Pol Tratáu de Jassy, robláu con Rusia'l 9 de xineru de 1792, l'Imperiu otomanu reconoció l'anexón rusa del Janato de Crimea (efectuada en 1783) y venció Yedisán (Jadzhibéy y Ochákiv) a Rusia, pasando'l Dniéster a ser la frontera europea ente dambos países. La frontera asiática (el ríu Kubán) permaneció intacta.

Rellaciones con Europa Occidental[editar | editar la fonte]

Nel escenariu políticu européu, Catalina permaneció consciente en tou momentu del so legáu, y naguaba por la reconocencia internacional como una soberana ilustrada. Ella sería la pionera pa Rusia nel papel que Gran Bretaña xugaría más palantre na mayor parte del sieglu XIX y principios del sieglu XX, la de mediadora nos conflictos internacionales que pudieren, o non, conducir a la guerra. Arriendes d'ello, actuó como mediadora na Guerra de Socesión Bávara (1778-1779) ente Prusia y Austria. En 1780 creóse la Lliga de la Neutralidá Armada, destinada a defender la neutralidá de los mares de la Marina Real Británica mientres la Revolución Americana, y negóse a sofitar a los británicos de cualesquier de les maneres.

Dende 1788 a 1790, tien llugar la Guerra Rusu-Sueca, socatrada pol primu de Catalina, el rei Gustavo III de Suecia, que pretendía recuperar les provincies báltiques perdíes en Poltava. Sobrevalorando al exércitu rusu, Catalina, caltener en guerra contra los turcos, enfrentándose a crecientes perdes humanes, financieres ya inclusive territoriales al ser amenazada San Petersburgu poles victories de la flota sueca. Pero la situación camudó cuando Dinamarca declaró la guerra a Suecia en 1789. Tres la batalla de Svensksund en 1790, los trés partes roblaron el Tratáu de Värälä (14 d'agostu de 1790), pol que tolos territorios conquistaos mientres el conflictu seríen devueltos a les sos respeutives naciones; tamién s'aseguró la paz por venti años.

Rellaciones con Xapón[editar | editar la fonte]

Nel Alloñáu Oriente, los rusos convertir n'activos cazadores de pieles en Kamchatka y les islles Kuriles. Sicasí, los asentamientos rusos teníen problemes de suministros, demasiáu llindaos y encarecíos pola necesidá d'importar mercancíes a llarga distancia al traviés de Siberia. Esto aguiyó l'interés na apertura del comerciu con Xapón. En 1783, una nube condució a un marín xaponés, Daikokuya Kōdayū, a les islles Aleutianes, en territoriu rusu. Les autoridaes llocales ruses decidieron ayudar n'el so viaxe y utilizar como un unviáu comercial. El 28 de xunu de 1791, Catalina concedió una audiencia a Kōdayū en Tsárskoye Seló. Darréu, en 1792, el gobiernu rusu unvió una misión oficial dirixida por Adam Laksman a Xapón. El Shogunato Tokugawa recibió la misión, pero les negociaciones fracasaron y les rellaciones comerciales ente los dos países nun empezaron hasta 1858.

Les reparties de Polonia[editar | editar la fonte]

En 1764, Catalina asitió a Estanislao Poniatowski nel tronu de Polonia (tomando'l nome de "Estanislao II de Polonia"). Anque la idea de la partición de Polonia foi del rei prusianu Federicu II, Catalina tomó un papel de lideralgu na execución d'esti pactu. Lady Jacqueline Gloshinski de Polonia, ayudó a Catalina en munches de les sos decisiones, daqué que se caltuvo de callao por que nun se tomaren represalies na so contra. En 1768, Catalina convirtióse oficialmente en proteutora del Estáu Polacu-Lituanu, daqué que provocó un llevantamientu anti-rusu en Polonia, la Confederación de Bar. Dempués d'entartallar el llevantamientu estableció un sistema de gobiernu dafechu controláu pol Imperiu rusu al traviés d'un Conseyu Permanente, so la supervisión d'un embaxadores y unviaos. A partir d'entós tuvieron llugar tres repartos consecutivos de territorios polacos ente Rusia, Austria y Prusia.

Estanislao Poniatowski, últimu rei de Polonia.

Primer Partición (1772)[editar | editar la fonte]

Según el tratáu que se robló en 1772, la República de les Dos Naciones estremar ente Rusia, Austria y Prusia.

Na dómina de Pedru I el Grande y Catalina la Grande de Rusia, Polonia conoció momentos de debilidá. Nesta etapa foi escoyíu rei Estanislao Augusto Poniatowski, quien intentó introducir reformes, como la Constitución del 3 de mayu, pero la presión de Rusia, Prusia y Austria y l'oposición de los nobles torgaron la so realización, lo que llevó al Primer repartu de Polonia.

En febreru de 1772, en San Petersburgu, axustáronse les condiciones del esmembramientu de Polonia, que cuntaba cola oposición de María Teresa d'Austria. Sicasí, Austria xuntar al tratáu n'agostu del mesmu añu. La Dieta polaca (parllamentu) tuvo que dar la so conformidá a la desmembración del país, en 1773. Rusia apoderar de Livonia y Bielorrusia hasta'l Dviná y el Dniéper. Austria se anexonó los siete voivodatos de la Galitzia Oriental y la Pequeña Polonia, sacante Cracovia. Prusia, gobernada por Federicu II el Grande (quien moviera los filos pa la desmembración de Polonia), pudo realizar el so suañu de xunir Brandeburgu y Prusia al traviés de Prusia Central (sacante Danzig y Thorn), que anexonó al so Reinu xunto a una porción de Polonia que diba hasta'l ríu Niemen. Por cuenta de la división de Polonia ente les potencies centroeuropees y Rusia, el resolución del conflictu rusu-turcu facilitóse.

Polonia-Lituania dempués de la primer partición como proteutoráu del Imperiu rusu 1773-1789.

Segunda Partición (1793)[editar | editar la fonte]

Trescurríos dos llustros d'esta repartida, el predominiu políticu de Rusia sobre Polonia intensificóse, al estremu que'l rei Estanislao II Poniatowski y los aristócrates del Sejm preferíen caltener la influencia rusa y abstenese d'enllantar reformes polítiques y alministratives que fortalecieren a Polonia, por medrana a qu'esto provocara una invasión rusa y la perda de los privilexos de l'aristocracia. Los embaxadores rusos unviaos por Catalina la Grande influyeron decisivamente p'asegurar, con sobornos o promeses, que los aristócrates polacos del Sejm oponer a intentos reformadores. Sicasí, otros nobles polacos d'idees lliberales entendieron que'l fortalecimientu de les instituciones nacionales yera la única vía de caltener la precaria independencia del país, no cual topetaben cola nobleza polaca más conservadora y tradicional. Estos reformistes consiguieron qu'en 1791 redactárase una constitución qu'esaniciaba diversos defectos de la vida política na República de les Dos Naciones, suprimiendo'l llibre vetu y los privilexos de l'aristocracia, afitando'l derechu de votu en favor de les clases medies emerxentes, y asitiando a los llabradores so proteición direuta del rei (quitando esi poder a los nobles). La Constitución del 3 de mayu de 1791 significó pa Polonia una meyora na so alministración, pero tamién el fin de l'anarquía llexislativa y gubernamental que dexaba la influencia de Rusia. Los aristócrates polacos descontentos cola nueva constitución formaron la Confederación de Targowica, auspiciada per Rusia, y n'abril de 1792 llanzaron una revuelta contra la Constitución recién aprobada. Coles mesmes, esti fortalecimientu del gobiernu central polacu atacaba les aspiraciones de Rusia, que prefería caltener una Polonia debilitada y suxeta a la influencia rusa.

Segunda partición de Polonia de 1793.

Los reformistes del Sejm, xunto col rei Estanislao II Poniatowski, tuvieron d'encarar una guerra contra los nobles rebalbos y les tropes ruses que los sofitaben; asina combatieron dirixíos por Tadeusz Kosciuszko, mas fueron vencíos en condiciones de grave inferioridá numbérica. Los reformistes polacos pidieren el sofitu de Prusia, pero'l rei prusianu Federicu Guillermu II tarrecía fundadamente'l lliberalismu espresáu na nueva Constitución polaca, que copiaba munches idees estrayíes de la Revolución Francesa; considerando más ventaxosu xunise a una Rusia autocrática que sofitar a una Polonia lliberal, les tropes prusianes negaron sofitu a los polacos.

Tres una rápida campaña militar de 1792, el mesmu rei Estanislao II Poniatowski xunir a la Confederación de Targowica, al igual que munchos poderosos aristócrates; los polacos partidarios de la Constitución del 3 de mayu quedaron quitaos de toa ayuda y tuvieron d'emigrar masivamente. Pela so parte, Prusia reclamaba a los rusos territorios en Polonia como compensa por abandonar a los polacos reformistes. Asina, Rusia y Prusia alcordaron una nueva partición en xineru de 1793: Rusia apoderar de 250.000 km² de los territorios polacos al este del ríu Bug y otros territorios ucraínos y rutenos, ente que Prusia tomaba posesión de la Posnania qu'incluyía la desaguada del Vístula, 58.000 km², llegando a apenes 80 quilómetros de Varsovia. La Constitución del 3 de mayu foi derogada y los aristócrates de la Confederación de Targowica repunxeron los sos privilexos.

Tercer Partición (1795)[editar | editar la fonte]

Frente a estes circunstancies, los polacos intentaron caltener la so independencia en tantu los aristócrates de la Confederación de Targowica abrazaren la causa de l'autonomía nacional, deslusionados porque Rusia aprovechara la derogatoria de la Constitución del 3 de mayu p'amestase nuevos territorios. N'abril de 1794 un batallón de soldaos polacos sublevóse ante la orde conxunta de Rusia y Prusia por que el exércitu de Polonia amenorgar a la metá. Esti eventu causó una sulevación xeneralizada de los polacos contra les guarniciones rusu y prusianu que fueren acantonaes en territoriu polacu de manera permanente dende 1793.

Nuevamente Tadeusz Kosciuszko dirixó les tropes polaques, pa lo cual concibió la idea de proclamar el fin de la servidume llabradora, nun esfuerciu de reclutar más tropes y esaniciar diferencies sociales que pudieren ser esplotaes por rusos y prusianos. Sicasí, el so esfuerciu fracasó en cuantes que munchos aristócrates negar a esta concesión final en favor de los sos llabradores. Otru factor importante foi que Kosciuszko y los sos aliaos declararon que'l so oxetivu final yera restablecer la independencia de Polonia pero non los vieyos privilexos de l'aristocracia, bastiando nuevamente la perda de sofitu ente la gran nobleza retrograda y reaccionaria. De la mesma, la revuelta esta vegada estender a Lituania, que manifestó'l so refugu a la ocupación militar rusa y espulsó a les sos guarniciones, en cuantes que los rebeldes polacos ufiertaren un venceyu políticu que diera mayores llibertaes a los lituanos nel esquema de la República de les Dos Naciones.

Los polacos contuvieron primeramente a los prusianos nes contornes de Varsovia, pero nun taben en condiciones de vencer un ataque simultáneu de tropes ruses; magar espulsar a los prusianos del norte de Polonia y de cuntar con una revuelta nacional en Lituania contra los rusos, los polacos topar en gran dificultá pa siguir la resistencia y a entamos de setiembre empezaron a ser vencíos pol xeneral rusu Aleksandr Suvórov, que tomó Varsovia en payares de 1794, poniendo fin a la revuelta. Tropes prusianes retornaron a suelu polacu, reforzaes de momentu, pa recuperar les sos posiciones perdíes. Arriendes de esto la República de les Dos Naciones quedaba definitivamente escastada, partida ente los sos vecinos.

Tercer partición de Polonia tres la cual esta sumiría como nación hasta 1918.

N'ochobre de 1795 suscribiéronse los últimos alcuerdos ente Rusia, Prusia y Austria, partiéndose Polonia. D'alcuerdu a ello, Rusia ocupaba la llanura central polaca, incluyendo Varsovia, coles rexones de Masovia, Polesia, y Podlachia y tamién s'apoderó de Lituania hasta'l ríu Niemen. Prusia amestóse la Polonia Mayor y confirmó el so dominiu sobre la mariña de Pomerania. Nel mesmu tratáu apautóse evitar conflictos con Austria reconociendo a ésta la posesión sobre les provincies polaques de Galitzia y la Polonia Menor. Polonia, con esto, sumía como estáu independiente n'Europa hasta 1807, cuando se constituyó de volao el Gran Ducáu de Varsovia. Estinguíu ésti en 1815, nun esistiría un estáu polacu independiente hasta 1918.

La última repartida tendría llugar tres la Revolución francesa. A partir d'ella, Catalina refugó munchos de los principios de la Ilustración que de primeres miraba bien favorablemente. Oponiéndose a l'adopción d'una constitución en Rusia, tarrecía que la Constitución del 3 de mayu de 1791 de Polonia conduxera al resurdimientu del poder polacu-lituanu, y que'l creciente movimientu democráticu convertir nuna amenaza a les monarquíes europees. D'esta miente Catalina decidió intervenir en Polonia. Emprestóse sofitu a un grupu que lluchaba contra la reforma, conocíu como la Confederación de Targowica. Dempués de ganar a les fuercies lleales polaques na Guerra en Defensa de la Constitución (1792) y na Insurrección de Kościuszko (1794), Rusia completó la partición de Polonia, partiéndose tol territoriu con Prusia y Austria (1795). (Nun foi hasta 1906 cuando, per vegada primera, nel Imperiu rusu adoptóse una Constitución.)

Arte y cultura[editar | editar la fonte]

Billete de 100 rublos cola efixe de Catalina II (1910).

El mecenalgu fomentáu por Catalina produció la mayor evolución de les artes en Rusia, percima de la de cualquier soberanu rusu anterior o posterior a ella. Ella afilióse a los ideales de la Ilustración y consideróse a sigo mesma como "una filósofa nel tronu". Amosó una gran esmolición pola so imaxe nel estranxeru, y escorrió que fora considerada n'Europa como un monarca ilustrao y civilizao, a pesar de qu'en Rusia desempeñaba de cutiu el papel de tiranu. A pesar de que proclamó'l so amor polos ideales de la llibertá y l'igualdá, fixo más por arreyar al siervu a la so tierra y al so señor que cualesquier otru soberanu dende Borís Godunov.

Catalina tenía la reputación de ser una mecenes de les artes, la lliteratura y l'educación. El Muséu del Ermitage, qu'agora ocupa'l conxuntu del Palaciu d'Iviernu, empezó siendo la coleición personal de Catalina. Nel so enfotu por axuntar un mancomún artísticu equiparable (o cimeru) a los d'otres cortes europees, gastó cuantiosas cifres en mercar cientos de pintures y escultures, n'ocasiones coleiciones enteres de nobles y magnates de Francia ya Inglaterra como'l barón Pierre Crozat y el políticu Robert Walpole. A instancies de la so factótum, Iván Betskói, escribió un manual pa la educación de los neños pequeños, sobre la base de les idees de John Locke, y fundó'l famosu Institutu Smolny para mozos nobles dames. Esta escuela convertir nuna de les meyores del so tipu n'Europa, y llegó inclusive a almitir a neñes nacíes de ricos comerciantes, xunto a les fíes de la nobleza. Escribió comedies, ficción y memories, ente qu'estudiaba a Voltaire, Diderot y D'Alembert. Los principales economistes del so tiempu, como Arthur Young y Jacques Necker, convertir n'estranxeros miembros de la Sociedá de Llibertá Económica, establecida pola so suxerencia en San Petersburgu. Consiguió que los científicos Leonhard Euler y Peter Simon Pallas dexaren Berlín pa treslladase a la capital rusa.

Catalina consiguió l'amistá y el sofitu de Voltaire, y caltuvo con él una correspondencia que s'allargar 15 años, dende la so adhesión a la muerte del filósofu en 1778. Allabar con epítetos, como cuando la llamó'l so "La Estrella del Norte" y la "Semíramis de Rusia" (en referencia a la llexendaria reina de Babilonia). Anque nunca consiguió axuntase con él, lloró amargamente cuando morrió, y adquirió la so coleición de llibros, que mercó a los sos herederos, y asítiase na Biblioteca Pública Imperial.

A los pocos meses de la so ascensión al tronu, dempués d'escuchar que'l gobiernu francés amenaciaba con detener la publicación de la Enciclopedia, propunxo a Diderot completar el so gran trabayu en Rusia so la so proteición. Cuatro años más tarde intenta encarnar de forma llexislativa los principios de la Ilustración francesa. Llamó a Moscú a una Gran Comisión (Уложенная комиссия) - cuasi un parllamentu consultivu - compuestu por 652 miembros de tolos estamentos (funcionarios, nobles, burgueses y llabradores) y de diverses nacionalidaes. La Comisión tuvo que considerar les necesidaes del Imperiu rusu y los medios pal so prestu. La mesma emperatriz preparó "Instrucciones pa la orientación de l'Asamblea". Pero la medrana a los principios democráticos fizo que se frenara la so puesta en marcha. Tres la celebración de más de 200 sesiones, la comisión eslleir ensin llograr namás que teoría.

Mientres el reináu de Catalina, los rusos importaron y estudiaron les influencies clásiques y europees qu'inspiraron la llamada "Edá de la imitación" rusa. Gavrila Derzhavin, Denís Fonvizin y Ipolit Bogdanóvich sentaron les bases pa los grandes escritores del sieglu XIX, especialmente para Aleksandr Pushkin. Catalina convertir nuna gran mecenes de la ópera rusa. Sicasí, nel so reináu tamién apaez la omnipresente censura y el control estatal sobre les publicaciones. Cuando Aleksandr Radíshchev publicó'l so Viaxe de San Petersburgu a Moscú en 1790, denunciando les deplorables condiciones de los siervos, Catalina desterrar a Siberia.

La zarina Catalina II de Rusia tamién tenía talentu lliterario y escribió delles pieces de teatru, por casu ¡O tempora! (O vremia), L'engañador (Obmánschik), Un seducíu (Obolschionny), Xamán de Siberia (Shamán sibirski) y delles pieces más. Amás ellaboró con bon estilu unes intelixentes memories.

Asuntos relixosos[editar | editar la fonte]

Les circunstancies de la conversión de Catalina a la fe ortodoxa rusa podríen motivar la so indiferencia a la relixón. Nun dexó a los disidentes construyir capiyes, y reprimió a estos tres l'entamu de la Revolución francesa. Políticamente, esplotó'l fervor cristianu del so pueblu na so llucha contra'l poder otomano, promocionando y fomentando la proteición de los cristianos baxu dominiu turcu. Realícense restricciones a los católicos romanos (ukaz de 23 de febreru de 1769), y trató d'afirmar y ampliar el control del Estáu sobre ellos arriendes de la partición de Polonia. Sicasí, la Rusia de Catalina apurrió asilu y una base pa la reagrupación a la Compañía de Xesús dempués de la espulsión de la orde na mayor parte d'Europa en 1773.

Vida privada[editar | editar la fonte]

A lo llargo del so estensu reináu, Catalina tuvo numberosos amigos. Dempués del so romance con Grigori Potiomkin, caltuvo una rellación con un mozu que recoyía al empar guapura física y facultaes mentales, llamáu Aleksandr Dmítriev-Mamónov. Ella siempres amosó la so arrogancia escontra los sos amantes, quien yeren alzaos a altos cargos mientres tol tiempu en que fueron favoritos, ya inclusive dempués del final d'un romance concedíalos grandes riqueces en tierres y siervos. El so postreru amigu, el príncipe Zúbov, 40 años menor qu'ella, resultó ser el más caprichosu y estravagante de toos ellos. Esisten versiones sobre una posible rellación amorosa con Francisco de Miranda, prócer venezolanu, mientres la estadía d'este en Kiev; sicasí, nun se tienen fechos en concretu más allá d'una amistá ya interés políticu y comercial.

Catalina portóse duramente col so fíu Pablo. Nes sos memories, Catalina indicó que'l so primer amiga, Serguéi Saltykov, yera'l verdaderu padre de Pablo, pero esti paecíase físicamente al so maríu, Pedro. Una vegada viuda, salió de la corte pa dar a lluz a un fíu illexítimu niciáu con Grigori Orlov, Alekséi Bóbrinski (más tarde foi convertíu por Pablo en conde Bóbrinski). Paez bien probable que tenía la intención d'escluyir de la socesión a Pablo, y dexar la corona al so nietu mayor, Alexandru, dempués emperador Alexandru I. Ello debería probablemente a la rocea que-y producía'l calter del so fíu. D'esta manera, caltener nun estáu de semi-destierru en Gátchina y Pávlovsk, resuelta a nun dexar que s'aldericara la so autoridá.

Pa introducir la vacunación, dio exemplu siendo la primera en faelo.

Muerte[editar | editar la fonte]

El 17 de payares de 1796 Catalina la Grande disponer a tomar un bañu cuando sufrió un ataque fulminante d'apoplexía qu'acabó cola so vida. Foi soterrada en San Petersburgu con gran solemnidá ente los nobles a los que tanto favoreció.

Títulos y estilos[editar | editar la fonte]

  • 2 de mayu de 1729 – 21 d'agostu de 1745: La so Alteza Serenísima Princesa Sofía de Anhalt-Zerbst
  • 21 d'agostu de 1745 – 25 d'avientu de 1761: La so Alteza Imperial Gran Duquesa Catalina Alekséievna de Rusia
  • 25 d'avientu de 1761 – 9 de xunetu de 1762: La so Maxestá Imperial La Emperatriz de Toles Rusias (como emperatriz consorte)
  • 9 de xunetu de 1762 – 17 de payares de 1796: La so Maxestá Imperial La Emperatriz y Autócrata de Toles Rusias (como emperatriz rexente)

Ancestros[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Pedru III

Emperatriz de Rusia

1762 - 1796
Socesor:
Pablo I
Predecesor:
Federicu Augusto de Anhalt-Zerbst

Princesa de Anhalt-Zerbst

1793 - 1796
Socesor:
Estremáu'l principáu ente Anhalt-Dessau, Anhalt-Köthen, Anhalt-Bernburg
Predecesor:
Peter von Biron

Duquesa de Curlandia y Semigalia

1795 - 1796
Socesor:
Pablo I de Rusia

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Archivo de Bellas Artes». Consultáu'l 1r abril 2021.
  2. URL de la referencia: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/19485565.1977.9988272.
  3. URL de la referencia: http://journals.cambridge.org/article_s1551929511000046.
  4. Afirmao en: Gran Enciclopedia rusa. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: ensin valor.
  5. Identificador de persona en The Peerage: p10195.htm#i101941. Data de consulta: 7 agostu 2020.
  6. Identificador CONOR.SI: 213655907. Afirmao en: CONOR.SI.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Madariaga, Isabel de (1981). Russia in the age of Catherine the Great. New Haven ; London: Yale University Press. ISBN 0-300-02515-7.
  • Anastasia Espinel Souarez. Catalina II La gran lleenda de Rusia (100 Personaxes). Panamericana Editorial, 2005. 136 p. ISBN 958-30-1648-9, ISBN 978-958-30-1648-6
  • Henri Troyat. Catalina la Grande. Editorial Vergara, 2008. 480 p. ISBN 84-666-2489-9.
  • Robert Bideleux, Ian Jeffries (2007). A History of Eastern Europe. New York: Routledge. ISBN 978-0-415-36626-7.
  • The Three Partitions, 1764-95: First Partition, Estudios por países, Biblioteca del Congresu d'EEXX

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.