Adolphe Thiers

De Wikipedia
Adolphe Thiers
Presidente de Francia

31 agostu 1871 - 24 mayu 1873
Napoleón III Bonaparte - Patrice de Mac Mahon
23. copríncipe francés d'Andorra

31 agostu 1871 - 24 mayu 1873
Napoleón III Bonaparte - Patrice de Mac Mahon
jefe de Gobierno de Francia (es) Traducir

24 febreru 1848 - 24 febreru 1848
Louis-Mathieu Molé (es) Traducir - Jacques Charles Dupont de l'Eure
jefe de Gobierno de Francia (es) Traducir

1r marzu 1840 - 29 ochobre 1840
Jean de Dieu Soult (es) Traducir - Jean de Dieu Soult (es) Traducir
jefe de Gobierno de Francia (es) Traducir

22 febreru 1836 - 6 setiembre 1836
Victor de Broglie (es) Traducir - Louis-Mathieu Molé (es) Traducir
Sillón 38 de la Academia Francesa (es) Traducir

20 xunu 1833 - 3 setiembre 1877
François Andrieux - Henri Martin
miembru de la Asamblea Nacional francesa


senador de la Tercer República Francesa

Vida
Nacimientu Marsella[1]15 d'abril de 1797[2]
Nacionalidá Tercer República Francesa
Bandera de Francia Reinu de Francia
Primer Imperiu Francés
Primer República Francesa
Segunda República Francesa
Segundu Imperiu Francés
Llingua materna francés
Muerte Saint-Germain-en-Laye[3]3 de setiembre de 1877[4] (80 años)
Sepultura Cementeriu de Père-Lachaise[5]
Grave of Mathéron-Charlemagne (en) Traducir
Grave of Thiers (Père-Lachaise, division 55) (en) Traducir
Causa de la muerte accidente vascular cerebral
Familia
Casáu con Élise Thiers
Estudios
Estudios Lycée Thiers (es) Traducir
Universidá d'Aix-Marsella
Universidad Paul Cézanne Aix-Marseille III (es) Traducir
Llingües falaes francés[6]
Oficiu abogáu, políticu, periodista, historiadorescritor
Llugares de trabayu París
Trabayos destacaos Historia de la Revolución Francesa (es) Traducir
Premios
Miembru de Academia Francesa
Academia de Ciencies d'Hungría
Académie des sciences morales et politiques (es) Traducir
Academia de les Artes y les Ciencies d'Estaos Xuníos
Sociedad de la Historia de Francia (es) Traducir
Accademia delle Scienze di Torino[7]
Creencies
Partíu políticu Orleanismo (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Louis Adolphe Thiers (15 d'abril de 1797Marsella – 3 de setiembre de 1877Saint-Germain-en-Laye) foi un historiador y políticu francés. Foi repitíes vegaes primer ministru sol reináu de Luis-Felipe de Francia. Dempués de la cayida del Segundu Imperiu, convertir en presidente provisional de la Tercer República Francesa, ordenando la supresión de la Comuña de París en 1871. Dende 1871 hasta 1873 gobernó sol títulu de presidente provisional. Dempués de perder una moción d'enfotu na Asamblea Nacional, presentó la so dimisión, ufierta que foi aceptada (confiaba en que la dimisión nun fuera aceptada) y obligar a dexar el so cargu. Foi sustituyíu como Presidente Provisional por Patrice MacMahon, duque de Magenta, quien se convirtió en Presidente de la Tercer República, títulu que Thiers acobiciara, en 1875 cuando una serie de Lleis Orgániques crearon oficialmente la Tercer República Francesa.

Biografía[editar | editar la fonte]

Thiers nació en Marsella (Francia). Más tarde describiría la so familia un pocu grandilocuentemente como "comerciantes de teles arruinaos pola Revolución" pero paez que, al nacer, el so padre yera cerraxeru. Recibió una bona educación, primero nel Llicéu de Marsella, y depués na Facultá de Derechu en Aix-en-Provence, onde empezó la so llarga amistá col futuru historiador François Mignet.

A pesar d'estudiar lleis, tenía-y poco apreciu a esta disciplina; sicasí esfrutaba cola lliteratura, llogrando un premiu académicu en Aix por un discursu sobre'l marqués de Vauvenargues. Na seronda de 1821, Thiers colar a París, onde se convirtió en redactor del diariu Constitutionnel. Nos años posteriores a la so llegada a París, recoyó y publicó un volume colos sos artículos, el primeru sobre la cámara parllamentaria de 1822, y el segundu sobre un viaxe a los Pirineos. Nun tuvo grandes necesidaes financieres gracies a la singular donación de Cotta, propietariu de parte del Constitutionnel, que-y apurrió a Thiers parte de los sos dividendos.

Mentanto empezó a ser reconocíu na sociedá lliberal parisina, y empecipiaba la so famosa obra Histoire de la revolution française, que lo consolidó como lliteratu y ayudó al so asentamientu na política. Los dos primeros volúmenes apaecieron en 1823, y los dos últimos (d'un total de diez) en 1827.

En 1833, Thiers foi nomáu miembru de l'Academia francesa.[8]

Morrió'l 3 de setiembre de 1877.

Trayeutoria política[editar | editar la fonte]

La monarquía de xunetu[editar | editar la fonte]

Adolphe Thiers na so mocedá.

Por un momentu paeció como si Thiers escoyera definitivamente la vida d'un home de lletres. Hasta entamó la redaición d'una Histoire generale. Pero l'accesu al poder de Jules de Polignac n'agostu de 1829 camudó los sos proyeutos, y a principios de 1830, Thiers, xunto con Armand Carrel, Mignet, Sautelet, y otros fundaron El Nacional, un nuevu periódicu d'oposición, so la proteición de Talleyrand, el famosu ministru de Napoleón.

Tres la firma por Carlos X de les Ordenances de Saint-Cloud el 25 de xunetu de 1830, qu'abolíen la llibertá de prensa, la nueva cámara y creaben una nueva llei eleutoral más reaccionaria, Thiers publicó'l 27 un alegatu contra estes disposiciones nel qu'esponía: “El gobiernu pierde güei tola so llexitimidá, y los ciudadanos nun tienen por qué obedece-y. Polo qu'a nós se refier, vamos aguantar, y Francia va decidir hasta onde tien de llegar la nuesa resistencia". Por esti retruque a les ordenances, el gobiernu ocupó l'edificiu de la redaición del periódicu y confiscó el diariu, pero resultaría inútil porque l'ambiente creáu llanzara a les cais a tolos descontentos, procedentes de toles clases sociales, provocando la cayida del rei. Thiers nun yera un revolucionariu que buscara la república, sinón el cambéu de monarca por unu más lliberal, siendo'l so candidatu Lluis Felipe d'Orleans. Inclusive llegó a dir buscalo al so palaciu p'aportunar na conveniencia de la so presencia en París, pidimientu compartíu por munchos otros lliberales y que se materializó'l 30 de xunetu, col que s'inauguró la monarquía de xunetu.

De primeres del nuevu reináu, Thiers, anque diputáu electu por Aix, solo llogró un puestu subordináu nel ministeriu de Facienda.

Dempués del derrocamientu del so patrón, Jacques Laffitte, dio un xiru na so posición política escontra la derecha, y, dempués de los desordes de xunu de 1832, foi designáu Ministru d'Interior. Permaneció nel gobiernu mientres cuatro años nos que camudó con frecuencia de cartera y foi nomáu presidente del conseyu y primer ministru, dende onde empezó la so serie d'enfrentamientos y disputes con François Guizot.

Una rebelión d'obreros de la seda en Lyon empecipiada na primavera de 1834, a pesar de ser entartallada con fuercia, estender al restu del país, llegando a la capital, y siendo ministru d'interior, ordenó a policías y soldaos disparar contra tou aquel que fixera fueu, pa depués dirixir en persona la represión en compañía del prefeutu de policía, situación que llegó a la so clímax el 14 d'abril, cuando los soldaos llegaron al estremu d'enfusar nuna casa dende onde se dispararon delles salves contra ellos y matar a tolos sos inquilinos. Realizáronse procesos contra los rebeldes que duraron tol añu, pero l'orde foi restablecíu y los obreros abandonaron momentáneamente les sos reivindicaciones.

Nel momentu de la so dimisión en 1836 yera Ministru d'Asuntos Esteriores y, como siempres, deseyó una política activa n'España, que nun pudo llevar a cabu.

Realizó un viaxe a Italia onde pasó dalgún tiempu, y nun foi hasta 1838 en qu'empezó una campaña constante d'oposición parllamentaria, que lu llevó en marzu de 1840 a convertise nel presidente del conseyu, y Ministru d'Asuntos Esteriores per segunda vegada. La so política de sofitu al gobernante d'Exiptu, Mehmet Alí, na crisis d'Oriente d'aquel añu llevó a Francia en cantu de la guerra coles otres potencies. Esto causó'l cese de Thiers, pos Lluis Felipe nun deseyaba embarcase en nenguna aventura bélica. Dempués d'esti fracasu, Thiers abandonó la política mientres dellos años, pa dedicar el so tiempu a la redaición de la so Histoire du Consulat et de l'Empire, que'l so primer volume apaeció en 1845.

Anque inda yera miembru del parllamentu, fueron poques les sos intervenciones, hasta principios de 1846, cuando una vegada más empecipió una campaña pa tornar al poder, esta vegada liderando'l grupu d'oposición de centru izquierda. Sicasí, taba trabayando con fuercies que nun podía controlar, pos el grupu de centru izquierda xunir al españíu de la revolución de 1848, mientres Thiers foi llamáu pol rei Lluis Felipe pa constituyir un "gabinete d'emerxencia", pero al ver que nun habría salvación pa la monarquía al pasase los soldaos a la causa revolucionaria, dimitió pocos díes dempués.

La Segunda República y el Segundu Imperiu[editar | editar la fonte]

So la Segunda República Francesa camudó la so posición a la d'un republicanu conservador. Los cambeos na so posición política, sobremanera al votar por Luis Napoleón Bonaparte como presidente, fueron criticaos. Una d'eses crítiques condució-y a un duelu con un mozu diputáu, llamáu Bixio. Foi deteníu mientres el golpe d'estáu, unviáu a Maces, y depués escoltáu fuera de Francia, pero al branu siguiente foi asesináu en París . Mientres la siguiente década, la so actuación pública foi práuticamente inesistente, ocupando'l so tiempu principalmente nel so trabayu históricu sobre'l Consuláu y l'Imperiu.

Nun sería hasta 1863 en qu'entró de nuevu nel sable políticu, cuando foi escoyíu por un distritu eleutoral parisín. Mientres los siete años siguientes convertir nel voceru principal del pequeñu grupu d'anti-imperialistes na cámara francesa, y foi consideráu como unu de los enemigos más terribles del Imperiu. Sicasí, protestando contra les empreses nel estranxeru, tamién se faía ecu de la perda de prestíu del país, contribuyendo con ello a la formación del espíritu que provocaría la guerra contra Prusia en 1870.

El colapsu del Imperiu y la Comuña de París[editar | editar la fonte]

Thiers avanza sobre París montáu nun cascoxu. Caricatura na portada del númberu 4 del diariu Le Fils du Père Duchêne Illustré, 3 de mayu de 1871.

Hasta 1870, Thiers foi unu de los impulsores de la guerra franco-prusiana, pero cuando los exércitos franceses sufrieron derrota tres derrota en tan solo unes poques selmanes, camudó rápido la so estratexa y empezó a falar en contra de la guerra, cuando ésta taba práuticamente perdida. Pola so maniobra, asitiar nuna posición políticamente victoriosa dempués de la derrota aplastante del país, a pesar de que toa'l so carrera dedicar a promover baturicios pa llevar a Francia a dalguna guerra. Llogró esto dixebrándose lo más posible del Gobiernu de Defensa Nacional, el gobiernu que taría obligáu a rindise y capitular frente a Alemaña.

Entamó a finales de setiembre y nos trés primeres selmanes d'ochobre un viaxe por distintes cortes d'Europa, cola esperanza de llograr dalguna intervención, o siquier dellos bonos oficios. La misión fracasó, pero'l negociador camudó de conclusión: tenía de llograse, darréu si yera posible, un armisticiu direutamente col líder prusianu Otto von Bismarck.

Una vegada robláu'l tratáu d'armisticiu (previu al definitivu Tratáu de Frankfurt), Thiers entró triunfalmente n'escena y pidiéronse eleiciones nacionales: Thiers foi escoyíu por ventiséis departamentos distintos; el 17 de febreru de 1871 foi escoyíu Presidente, nominalmente como "chef du pouvoir executif de la République en attendant qu'il soit statué sur les institutions de la France" (Xefe del poder executivu de la República hasta que les instituciones de Francia sían prescrites). Tuvo ésitu en convencer a les autoridaes que la paz yera necesaria, y esta foi votada (el 1 de marzu de 1871) con una mayoría de más de cinco a unu.

En mayu de 1871, Thiers unvió soldaos franceses, col sofitu de los alemanes, a París pa entartallar la Comuña parisina. Ente 10.000 y 30.000 trabayadores morrieron nes cais de París. Miles más fueron deteníos y 7.000 fueron exiliaos pa tola vida de Francia[ensin referencies].

La Tercer República[editar | editar la fonte]

El 30 d'agostu convertir en presidente provisional de la república entá non declarada.

La so fuerte personalidá y les sos inflexibles opiniones cooperaron cola resurrección de Francia; pero coles mesmes convocó una oposición violenta escontra la so persona. Yera un proteicionista de tola vida, pero les idees de llibre comerciu preconizaes pol so ministru Léon Say fixeren grandes progresos mientres l'Imperiu; abogó por un serviciu militar llargu, mientres los devotos de la revanche deseyaben un serviciu militar xeneral pero curtiu. Tanto'l so talentu como'l so calter lo indispusieron a caltener una actitú propia d'un presidente de la república, pos la so llingua yera polo común indomable.

En xineru de 1872 ufiertó formalmente la so dimisión; y anque foi refugada, cuasi tolos partíos amosáron-y iñerizu, mientres los sos principales partidarios, homes como Charles de Rémusat, Barthelemy Saint-Hilaire y Jules Simon, pertenecíen más al pasáu qu'al presente republicanu.

L'añu 1873, como añu d'eleiciones parllamentaries en Francia, tuvo ocupáu en mayor parte con ataques sobre Thiers y el so gobiernu. Na primavera, propunxéronse regulaciones sobre los sos poderes y, el 13 d'abril, cuando fueron votaos, deseyábase acutar el poder del executivu y, sobremanera, los poderes parllamentarios del presidente. El 27 d'abril una eleición impugnada en París, terminó cola victoria del candidatu de la oposición, Barodet, que foi considerada como un grave desastre pal gobiernu de Thiers, que foi forzáu a la disolución y a la reconstitución del gabinete'l 20 de mayu.

Tres un votu de censura del parllamentu, presentó la so dimisión, que pa la so sorpresa, foi aceptada, y dexó el cargu'l 24 de mayu, siendo reemplazáu por Patrice MacMahon como presidente provisional.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 10 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. «Gil Blas» (francés) páxs. 3 (5 setiembre 1887).
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 30 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  5. Jules Moiroux (1908). «Le cimetière du Père-Lachaise» (francés) páxs. 326.
  6. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  7. Afirmao en: www.accademiadellescienze.it. Accademia delle Scienze di Torino ID: marie-joseph-louis-adolphe-thiers. Data de consulta: 1r avientu 2020. Llingua de la obra o nome: italianu.
  8. «Valéry Giscard d'Estaing entra na Academia Francesa». Diariu El Mundo - Vienres, 12 d'avientu de 2003. Consultáu'l 22 de xunu de 2007.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Libro[editar | editar la fonte]

  • Thiers, A. (1839). Histoire de la Révolution française (10 volumen), 9a (en francés), Paris: Furne et Cie.
  • Thiers, A. (1845-1862). Histoire du Consulat et de l'Empire : Faisant suite à l'Histoire de la Révolution française (20 volumes) (en francés), Paris: Paulin, Lheureux et Cie.
  • Thiers, A. (1878). Histoire de Law (en francés). Paris: J. Hetzel et Cie. Consultáu'l 15 de mayu de 2012.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Precedíu por:
Louis-Jules Trochu
(Presidente del Gobiernu de Defensa Nacional)

Xefe d'Estáu de Francia
Asocedíu por:
Patrice de MacMahon
(Presidente de la República)
Xefe Executivu de la República Francesa
(17 de febreru de 1871 - 31 d'agostu de 1871)
Presidente de la República
(31 d'agostu de 1871 - 24 de mayu de 1873)
Precedíu por:
Antoine, conde de Argout
Ministru d'Obres Públiques de Francia
31 d'avientu de 1832 - 4 d'abril de 1834
Asocedíu por:
Hippolyte Passy
Precedíu por:
Marthe Camille Bachasson, conde de Montalivet
Ministru del Interior de Francia
11 d'ochobre - 31 d'avientu de 1832
Asocedíu por:
Antoine, conde de Argout
Precedíu por:
Antoine, conde de Argout
Ministru del Interior de Francia
4 d'abril - 10 de payares de 1834
Asocedíu por:
Hugues Bernard Maret, duque de Bassano
Precedíu por:
Hugues Bernard Maret, duque de Bassano
Ministru del Interior de Francia
18 de payares de 1834 - 22 de febreru de 1836
Asocedíu por:
Marthe Camille Bachasson, conde de Montalivet
Precedíu por:
Victor, duque de Broglie
Primer ministru de Francia
22 de febreru - 6 de setiembre de 1836
Asocedíu por:
Louis Mathieu, conde de Molé
Precedíu por:
Victor, duque de Broglie
Ministru d'Asuntos Esteriores de Francia
22 de febreru - 6 de setiembre de 1836
Asocedíu por:
Louis Mathieu, conde de Molé
Precedíu por:
Nicolas Jean de Dieu Soult, Duque de Dalmacia
Primer ministru de Francia
1 de marzu - 29 d'ochobre de 1840
Asocedíu por:
Nicolas Jean de Dieu Soult, Duque de Dalmacia
Precedíu por:
Nicolas Jean de Dieu Soult, Duque de Dalmacia
Ministru d'Asuntos Esteriores de Francia
1 de marzu - 29 d'ochobre de 1840
Asocedíu por:
Nicolas Jean de Dieu Soult, Duque de Dalmacia
Precedíu por:
Louis Mathieu, conde de Molé
Primer ministru de Francia
24 de febreru de 1848
Asocedíu por:
---


Predecesor:
François Andrieux
Miembru N°38 de l'Academia Francesa
1833-1877
Socesor:
Henri Martin