Invasión alemana de Polonia de 1939

De Wikipedia
Invasión alemana de Polonia de 1939
Parte de Invasión alemana de Polonia de 1939
Fecha 1r setiembre 1939 → 6 ochobre 1939
Llugar Polonia
Causes
Resultáu Victoria alemana
Cambeos territoriales Parto del territoriu polacu ente l'Alemaña Nazi y la Xunión Soviética y creación del Gobiernu Xeneral
Belixerantes
Bandera de Alemaña nazi Alemaña Nazi
cantu República Eslovaca
Bandera de Polonia Polonia
Comandantes
Bandera de Alemaña nazi Fedor von Bock
Bandera de Alemaña nazi Gerd von Rundstedt
Ferdinand Čatloš
Bandera de Polonia Edward Smigly-Rydz
Bandera de Polonia Tadeusz Kutrzeba
Fuercies en combate
Fuercies Alemanes
• 1.500.000 soldaos
• 2.750 tanques
• 9.000 cañones
• 2.315 aviones
Exércitu Eslovacu
• 51.306 soldaos
Fuercies polaques
• 950.000 homes
• 4.300 cañones
• 880 tanques
• 400 aviones
Baxes
Alemaña
• 16.343 muertos,
• 30.322 mancaos,
• 3.404 sumíos
• 66.300 muertos,
• 133.700 mancaos,
• 694.000 prisioneros de guerra prisioneros
[editar datos en Wikidata]

Plantía:Campaña Frentes d'EuropaPlantía:Campaña Invasión de Polonia

La invasión alemana de Polonia foi una aición militar de l'Alemaña nazi empuesta a anexonase'l territoriu polacu. La operación téunica, conocida como «Casu Blanco» (n'alemán, Fall Weiss), empecipióse'l 1 de setiembre de 1939 y les últimes unidaes del exércitu polacu rindiéronse'l 6 d'ochobre d'esi mesmu añu. Foi'l detonante de la Segunda Guerra Mundial n'Europa y acabó cola Segunda República Polaca.

La invasión de Polonia foi la primera de les agresiones béliques que l'Alemaña de Hitler entamaría. L'exércitu polacu foi fácilmente derrotáu, al nun poder faer frente a les cimeres tropes xermanes que taben usando la so famosa téunica llamada blitzkrieg ('guerra relámpago'), basada nel movimientu rápidu de los blindaos y la máxima potencia de fueu brutalmente aplicada. Sicasí, la cayida de Polonia sería acelerada pola posterior invasión pola Xunión Soviética'l 17 de setiembre y l'ausencia d'ayuda de los sos aliaos Reinu Xuníu y Francia.

La cayida de Polonia significaría la cayida abrupta de los estándares de vida de los sos ciudadanos, especialmente de los polacos xudíos, morriendo un 20 % de la población polaca esistente antes de la invasión mientres la ocupación.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Una vegada rematada la Primer Guerra Mundial, Alemaña ye forzada a arrenunciar a cualquier tipu de pretensión sobre territorios polacos, magar los artículos 87 a 104 del Tratáu de Versalles establecen esceiciones sobre los territorios de Dánzig (que queda como Ciudá Llibre de Dánzig amparada pola Sociedá de Naciones), el Territoriu de Memel y Prusia Oriental (pendiente d'un plebiscitu sobre la so adhesión a Alemaña o a Polonia).

Tres l'abandonu de la Conferencia de Desarme y la Sociedá de Naciones, el siguiente pasu de la política esterior d'Adolf Hitler foi la firma d'un pactu de non agresión ente Polonia y Alemaña, que tuvo llugar en 1934. Trátase d'una maniobra política que debilitaba les rellaciones francu-polaques a favor de los intereses alemanes.

El 5 de payares de 1937 celebróse una xunta de Hitler col Ministru d'Esteriores Konstantin von Neurath, el Ministru de Guerra Werner von Blomberg y los principales xefes militares. Nella, Hitler establez les llinies a siguir na política esterior alemana destinaes a asegurar l'espaciu vital (Lebensraum) necesariu pa la sobrevivencia alemana. En dicha xunta, Hitler encamienta al resolución del problema de les poblaciones xermanes fuera del territoriu alemán, declarando a Austria y Checoslovaquia como oxetivos inmediatos.

En marzu de 1938, Alemaña s'anexona Austria. Hitler afita la so atención en Checoslovaquia y consigue parte del so territoriu mercé al Pactu de Múnich en setiembre. En marzu de 1939 produzse la ocupación y esmembramientu del restu de Checoslovaquia, según la recuperación del Territoriu de Memel (vencida pol Gobiernu lituanu). Reinu Xuníu y Francia anuncien la so intención de socorrer a Polonia nel casu de que seya invadida per Alemaña.

El 24 de payares de 1938, el Xefe del Altu Mandu Alemán, Wilhelm Keitel, añade un apéndiz a una orde anterior de Hitler sobre la reconstrucción del Lebensraum.

El Führer ordenó qu'amás de los trés eventualidaes mentaes na direutiva anterior, haber de faer tamién preparativos pa la ocupación por sorpresa por tropes alemanes del Estáu Llibre de Danzig. Pa la preparación haber de tener en cuenta los siguientes principios: El primer camientu ye la captura inmediata de Danzig aprovechando una situación política favorable, y non una guerra con Polonia. Les tropes que s'usen pa esti oxetivu nun tienen d'acutar se coles mesmes pa faese cola rexón de Memel por que dambes operaciones puedan llevase a cabu simultáneamente si surde la necesidá.
Wilhelm Keitel, Primer Apéndiz a la Orde del 21 d'ochobre de 1938

En marzu de 1939, l'exércitu alemán ocupa toa Checoslovaquia, Bohemia y Moravia. Polonia atópase arrodiada de territorios contrarios. Sicasí, n'abril el Gobiernu nazi sigue oficialmente buscando una paz negociada con Polonia. Les actes del procesu de Núremberg amuesen que, de callao, los planes pa la invasión del país vecín, bautizaos como Fall Weiss ('Casu Blanco') tán peracabándose. Asina, el 3 d'abril, l'Altu Mandu de les Fuercies Armaes alemanes emite la Direutiva pa les Fuercies Armaes 1939/40. Nesti documentu llee la orde de Hitler «Haber de faer los preparativos de tala forma que pueda llevase a cabu la operación (Fall Weiss)». El 11 d'abril, Hitler robla una nueva orde empobinada a los Estaos Mayores na que se menten «los preparativos que s'han de faer [...] pa llevar a cabu la guerra». Oxetivos: defender les fronteres alemanes, Fall Weiss y l'anexón de la Ciudá Llibre de Dánzig. El 28 d'abril, Hitler encamienta la restitución de Danzig nun discursu nel Reichstag, según nun memorándum empobináu al gobiernu polacu. Amás esixe la construcción d'una carretera y una llinia de ferrocarril estraterritoriales que la xunieren col territoriu alemán. El gobiernu polacu acepta la construcción de la carretera, pero non el ferrocarril nin la cesión de Danzig. La tensión diplomático aumenta.

Pactu Ribbentrop-Mólotov Alemaña nazi cola Xunión Soviética.

El 23 d'abril Hitler manifiesta'l so deséu de «atacar Polonia en cuanto seya posible», ordenando a Keitel qu'unvie los planes Fall Weiss al Estáu Mayor non más tarde del 1 de mayu. Dicha xunta na Cancillería del Reich ta reflexada nes Actes Schmundt. Na mesma xunta, Hitler ordena que los planes d'invasión sían secretos inclusive pa los sos aliaos italianos y xaponeses. El 15 de xunu, l'Estáu Mayor alemán tien llistu'l plan d'invasión. Programar pal mes siguiente unes maniobres de branu pa concentrar tropes na frontera polaca ensin llevantar barruntos, ente que delles unidaes unviar a Prusia Oriental cola escusa de preparar el 25º aniversariu de la batalla de Tanneberg.

El 23 d'agostu róblase'l Pactu de Non Agresión xermanu-soviéticu. Esti alcuerdu ye recibíu con hostilidá per parte de Francia y Reinu Xuníu. Esta última firma de la mesma el Pactu d'Ayuda Mutua con Polonia'l 25 d'agostu pal casu nel que cualesquier de los dos países sufriera una agresión. Hitler, que diera órdenes por que Polonia fora atacada'l 26 d'agostu, encaxó mal la respuesta británica. La contraorde del ataque llegó tarde pa delles unidaes, que yá había entabláu combate colos polacos. Goebbels espublizó la versión d'unes escaramuzas fronterices en Gleiwitz de les que responsabilizó a Polonia.

El 31 d'agostu Hitler robla la Direutiva de Guerra № 1 na que se detallen les órdenes d'ataque contra Polonia, según la fecha y hora previstes del ataque. Les órdenes apurrir en mano a les sos destinatarios, que les reciben con doce hores d'antelación al ataque.

Orde de batalla[editar | editar la fonte]

Movimientos de tropes mientres la invasión embolsando a les fuercies polaques.

Plan de batalla alemán[editar | editar la fonte]

Conforme al plan aprobáu pol Estáu Mayor, la Wehrmacht estremar en dos grupos d'exércitos: el principal nel sur, comandado pol Generaloberst Gerd von Rundstedt (que tenía de partir d'Eslovaquia y Silesia) y un segundu grupu al norte, al mandu del tamién Generaloberst Fedor von Bock (que tenía de partir de Prusia Oriental y Pomerania). El mandu de tola Operación recái nel xeneral Franz Halder.

El Grupu d'Ejército Norte tien orde d'atacar el corredor polacu escontra l'este col IV Exércitu, ente que'l III Exércitu ataca escontra l'este de Polonia dende les sos bases en Prusia Oriental. Una vegada que los dos exércitos contactaren, teníen de movese en direición sur, escontra Varsovia. Pela so parte, el Grupu Sur tenía d'atacar dende Silesia y Eslovaquia.

El X Exércitu —el más fuerte— dirixiríase direutamente escontra Varsovia para desorganizar les defenses polaques nel menor tiempu posible, ente que'l so lladral esquierdu yera protexíu pol VIII Exércitu y el XIV Exércitu faía lo propio col lladral derechu. En cuanto el X Exércitu llegara a contautar col Grupu Norte, les tropes dedicar a destruyir les unidaes enemigues que quedaren atrapaes, dando fin a la campaña. A suxerencia del xeneral Von Bock, los alemanes avanzaron al este de Varsovia mientres la segunda fase de la invasión pa torgar que los reximientos polacos pudieren abellugase nes marismas del ríu Prípiat.

Magar l'estáu mayor de la Wehrmacht alemana yá tenía planes d'aplicación de la blitzkrieg o «guerra relámpago», la campaña alemana en Polonia nun incorporó toa esta nueva táctica. Ello ye que les fuercies xermanes inda teníen dificultaes de movilización en camiones, y l'escasez de grandes carreteres en Polonia motivó que les tropes alemanes utilizaren entá los servicios de la caballería pa xeres de reconocencia y raids na retaguardia enemiga. Tampoco s'abandonó del tou la táctica del cercu» d'amplies posiciones enemigues (y de fechu los alemanes punxeron sitiu de manera clásica a la fortaleza polaca de Modlin mientres dellos díes en cuenta de batela masivamente con aviación, prefiriendo l'usu de l'artillería). Les divisiones panzer fueron emplegaes entá como «complementu» de la infantería convencional y non pa operaciones autónomes, lo cual nun resultó tan ventureru como tarrecíen von Bock y Rundstedt debíu al pequeñu númberu de tanques con que cuntaba l'Exércitu polacu.

Poderíu aereu alemán[editar | editar la fonte]

Nos años que precedieron a la Segunda Guerra Mundial, Alemaña creó una potente fuercia aérea que, en 1939, nun podía ser igualada per nengún otru país européu en potencia d'ataque o movilidá. Los bombarderos y caces de la Luftwaffe superaben fácilmente a los sos homólogos en serviciu cola Fuercia Aérea Polaca.

Na Campaña de Polonia emplegaron un total de 1.580 aviones, asignaos nel norte a la Luftflotte del Xeneral Albert Kesselring cola Fliegerdivision del Generalmajor Ulrich Grauert, la Lehr-Division del Generalmajor Foerster y el Luftwaffekommando Prusia Oriental del teniente xeneral Wilhelm Wimmer en sofitu de los Exércitos de Bock. Na parte sur operó la Luftflotte IV de Lohr dende bases en Silesia cola 2ª Fliegerdivision del teniente xeneral Bruno Loerzer y el Fliegerführer del teniente xeneral Wolfram Freiherr (barón) von Richthofen.

Los principales aviones que s'utilizaron fueron los Messerschmitt Bf 109Y-1, los Junkers Ju 87B-1 (Stuka), onde per primer vegada pudo vese la eficacia de los bombardeos en picáu d'esti avión, los Dornier Do 17Z-2 con base en Heiligenbeil na Prusia Oriental y los Heinkel He 111.

Plan de defensa polacu[editar | editar la fonte]

La defensa de Polonia podía siguir dos estrategia. La primera consistía en defender los 1.800 km de frontera con Alemaña, protexendo asina les industries, comunicaciones y grandes centros de población. Esta solución dexaba a los exércitos polacos nuna situación delicada, pos podíen ser arrodiaos con facilidá por cuenta de la gran estensión del frente. La segunda estratexa sería aguantar emplegando como llinies de defensa'l cursu de los grandes ríos, como-yos encamentó'l xeneral francés Gamelin en mayu de 1939: aguantar en zones protexíes per ríos, como'l Vístula, el San y el Bug esperando l'ayuda francu-británica. La desventaxa d'esta defensa yera que los polacos perderíen la mayor parte de les sos zones industriales y dalgunos grandes nucleos de población.

Pa la guerra nel mar trazárase'l plan Worek (Sacu) que tenía por oxetu torgar el desembarcu alemán na mariña polaca. En collaboración con Gran Bretaña, ellaborárase la Operación Beixín onde se proyeutaba que les unidaes de superficie polaques abellugar en puertos británicos ante la superioridá de la Kriegsmarine alemana.

En total, les fuercies terrestres polaques taben arrexuntaes en siete ejército: Exércitu de Modlin, Exércitu de Pomorze (basáu en Pomerania), Exércitu de Poznań, Exércitu de Łódź, Exércitu de Cracovia, Exércitu de Lublin y el Exércitu de los Cárpatos. Tamién se cuntaba con un Grupu Operativu. Mientres la campaña, formóse'l Exércitu de Varsovia y el Grupu Operativu de Polesia con restos de los anteriores.

La fuercia aérea polaca esplegaba 433 aviones de primer llinia, partíos ente la Fuercia Aérea Móvil (159 aviones) y les Fuercies Aérees de los exércitos (274 aviones). Anque yeren superaos polos sos enemigos tocantes a númberu y calidá del material, los polacos llucharon con notable valor y tenacidad antes de ser vencíos.[ensin referencies] Sicasí, 117 aeroplanos pudieron fuxir escontra Rumanía antes de la derrota final.

Los aviones principalmente utilizaos fueron los caces PZL P.11, los bombarderos pesaos PZL P.37 y los aviones de bombardéu llixeru PZL P.23b (Karás).

La Wehrmacht cruciando la frontera polaca'l 1 de setiembre de 1939.
L'acorazáu Schleswig-Holstein frente a Gdingen el 13 de setiembre de 1939.

Empieza la guerra[editar | editar la fonte]

El más relevante pasu fronterizu xermanu-polacu na Prusia Oriental, sobre'l ríu Vístula, yeren les pontes de Dirschau (actual Tczew polaca), unu carreteru y otru ferroviariu.

El 28 d'agostu Clare Hollingworth como reportera de The Daily Telegraph, mientres viaxaba de Polonia a Alemaña, vio y reportó les fuercies alemanes aconceyaes na frontera con Polonia foi la primera en reportar la inminente invasión alemana de Polonia.

Los polacos teníen tiñazaes les pilastres con cargues esplosives, qu'en cualquier momentu podíen ser españaes por aciu un llargu cable tendíu poles pontes primeru y depués pol terremplén de la ribera derecha hasta unes casetes xunto a la estación, onde taben los mandos.

Esautamente a les 4:26 hores de la madrugada del 1 de setiembre de 1939, 21 minutos antes del bombardéu de la Westerplatte de Dánzig, el capitán Bruno Dilley, al mandu d'una escuadrilla de la Luftwaffe compuesta por trés bombarderos Junkers Ju 87, descargó en picáu y depués en vuelu rasante les bombes necesaries pa cortar el cable de detonación y asina evitar la destrucción de les obres d'inxeniería que torgaríen la meyora dende la estación de Dirschau del convói blindáu llenu de soldaos alemanes y pieces d'artillería llistu pa intervenir na invasión. Sicasí, nun golpe d'efeutu, los inxenieros polacos consiguieron empalmar los cabos del detonador y les estructures finalmente saltaron pel aire a les 6:30.

Atracáu nel puertu esterior de Dánzig dende'l 25 d'agostu en visita de bona voluntá, l'acorazáu Schleswig-Holstein ye un buque escuela de l'Armada alemana. Nel so interior despíntase una fuercia d'asaltu de 225 marineros al mandu del Kapitänleutnant (Teniente de Navío) Hemingsen. El 31 d'agostu, el Kapitän zur See (Capitán de Navío) Kleinkamp recibe la orde d'ataque: Y=1.9.0445. Asina, na madrugada del 1° de setiembre, a les 4.47, ordena que los sos cuatro pieces de 280 mm y los cinco de 150 mm de la banda de babor abran fueu contra la fortaleza de la Westerplatte, defendida por 180 homes.

Wieluń, 1 de setiembre de 1939.

El comandante de la flotilla de submarinos polaca da la orde d'executar el plan Worek, y los submarinos empiecen a hostigar a los buques alemanes mientres tol día. A les 05:30 unviar a los Dornier Do 17 a atacar les cercaníes de la ponte de Dirschau, y Varsovia foi atacada yá'l primer día, a les 06:00 hores. La Luftwaffe ataca la base aeronaval de Puck, destruyendo'l destacamentu y perdiendo la vida'l so Comandante, el primer oficial naval cayíu de la Segunda Guerra Mundial. A les 06:15 un vuelu de patrulla del Escuadrón III/2 atópase sobre Abalice (Cracovia) con bombarderos alemanes que tornen n'atacando l'aeropuertu de Rakowice (Cracovia). A les 14:00 hores ye la base de Gdynia la que ye bombardeada por Stukas, fundiendo un torpedero y estropiando tres buques más.

Desenvolvimientu de la invasión de Polonia[editar | editar la fonte]

Víctima civil de los bombardeos de Varsovia, 13 de setiembre de 1939.
  • Batalla de Mlawaerania (1–3 de setiembre). L'exércitu polacu intenta retrasar la meyora alemana, retirándose pa formar una llinia defensiva lo más cerca posible de la frontera.
  • Campaña aérea: la Luftwaffe desenvolvió la táctica d'atacar aeródromos militares polacos, pero esti plan resultó efeutivu solamente mientres los primeros díes de la campaña, en tantu l'aviación polaca cuntaba con defenses antiaéreas y evitó caltener grandes mases d'aparatos al algame de los bombardeos alemanes. La superioridá aérea alemana resultó xenerada pola meyor calidá de los sos aviones y la so superioridá numbérica, polo cual l'aviación militar polaca pudo combatir efeutivamente namái mientres les primeres dos selmanes de llucha. Magar esto, los aviones polacos xunto cola so artillería antiaérea destruyeron 285 aparatos alemanes, perdiendo l'aviación polaca 333.
  • Toma de Westerplatte (1–7 de setiembre). La primer guarnición costera polaca atacada polos alemanes na península de Westerplatte, na Pomerania polaca, aguanta por 7 díes bombardeos dende'l mar y l'aire antes de capitular.
  • Batalla de Wizna (7-10 de setiembre). Ye conocida como la Termópilas Polaca una y bones una pequeña fuercia d'apenes un batallón y tres compañíes aguantó mientres tres díes nun área fortificada cerca de la ciudá de Łomża ante una fuercia alemano de tres divisiones provenientes de Prusia Oriental, numbéricamente bien cimera. Les unidaes polaques resultaron casi aniquilaes, siendo prindada polos alemanes menos de la décima parte de la guarnición.
  • Batalla de Bzura (7–20 de setiembre). Contraataque sorpresa del Exércitu polacu per parte del Exércitu de Pomorze y del Exércitu de Poznan, que faen recular a delles divisiones alemanes. La mayor movilidá de les tropes alemanes (18 divisiones, incluyendo panzer) y la falta de suministros faen que los polacos nun puedan aprovechar el contraataque y tengan de retirase pa evitar un cercu.
División de la infantería polaca mientres la batalla de Bzura.
  • Asediu de Varsovia, 8-28 de setiembre. Última defensa de la ciudá antes del alzamientu de Varsovia.
    • 1ª Batalla de Varsovia (9–24 de setiembre). Primer intentu alemán de tomar Varsovia por aciu un ataque rápidu de columnes motorizadas y tanques, refugáu poles defenses polaques.
    • 2ª Batalla de Varsovia (25–28 de setiembre). Bombardéu aeroterrestre de Varsovia, mientres los alemanes vuelven a entamar el so ataque con tropes motorizadas y batallones panzer. La capital polaca cuenta aquel día con menos infantería y artillería disponible pal so defensa, y capitula por falta de suministros.
  • Batalla de Brest Litovsk (14-17 de setiembre) foi una batalla, cerca de la ciudá de Brześć Litewski (agora Brest, Belarus), onde tropes alemanes llegaes de Prusia Oriental abarganen a la guarnición polaca ellí establecida. Les fuercies polaques tienen de romper el cercu y abandonar la ciudá pa nun ser aniquilaes.
Infantería polaca colando en 1939.
  • Batalla de Leopolis.(12-22 de setiembre). Defensa de la ciudá Lvov contra meyores alemanes tres la cayida de Brest. En refugando los ataques alemanes llegaos dende'l noroeste de la ciudá y sufrir series perdes, los batallones polacos vense incapaces de detener l'ataque soviéticu que s'empecipia dende l'este'l día 18 de setiembre. Los soviéticos tomen la ciudá'l 22 de setiembre.
  • Batalla de Tomaszów Lubelski (17-26 de setiembre). Batalla de carros ente 80 tanques polacos y alemanes. Los tanques polacos refuguen una meyora alemana por curtiu tiempu, pa evitar un cercu de más unidaes polaques, pero son vencíos n'inferioridá numbérica ante'l alemanes.
  • Toma de la fortaleza de Modlin (14–29 de setiembre). Divisiones polaques amenacien la meyora alemana dende la Fortaleza de Modlin (unos 20 quilómetros al noroeste de Varsovia), pero la rindición de la capital polaca fai insostenible la posición.
  • Batalla de Kock (2–6 d'ochobre). Última batalla de la guerra. El xeneral polacu Franciszek Kleeberg reagrupa a les últimes unidaes polaques nel sureste del país pa fuxir escontra Rumanía, llogrando esti fin en sufriendo series baxes mientres l'ataque alemán.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Notes al pie[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • War Direutive Number 1 (n'inglés)
  • Fall Weiß — The fall of Poland by Soren Swigart (n'inglés)
  • Castroviejo Vicente, Cristino (2001). «El Bálticu en llapaes: la campaña naval de 1939». Serga (10). 
  • Parada, George C. y García, D. (trad.) (2001). «Operación «Fall Weiss» (La invasión de Polonia)». Serga (13). 
  • Solar, David (2004). «El desafíu nazi». La Aventura de la Historia 6 (74). ISSN 1579-427X. 
  • VVAA (1966). «Keitel, Wilhelm», Judgment of the International Military Tribunal for the Trial of the German Major War Criminals, Nuremberg, 30th September and 1st October, 1946. London: HMSO, Cmd. 6964. ISBN.. Estractu de les actes del Xuiciu a Keitel (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión). (n'inglés)
  • Slizewksi, Grzegorz y García, D. (trad.) (2001). «17 díes de llucha. Caces polacos sobre Polonia en 1939.». Serga (13). 
  • Weinberg, Gerhard L. (1995). Un mundu n'armes. Barcelona: Grijalbo. ISBN 84-253-2891-8.
  • Biblioteca El Mundo: Hitler entartalla Polonia

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]