Restauración francesa

Coordenaes: 48°49′00″N 2°29′00″E / 48.816666666667°N 2.4833333333333°E / 48.816666666667; 2.4833333333333
De Wikipedia
Primer Imperiu Francés
Primer Imperiu Francés
Restauración francesa
(de 1814 a 1830)
Monarquía de Xunetu
Monarquía de Xunetu
estáu desapaecíu
Bourbon royal standard (en) Traducir
Himnu nacional Le Retour des Princes Français à Paris (es) Traducir
Alministración
Capital París
Forma de gobiernu Monarquía constitucional
Llingües oficiales francés
Relixón oficial catolicismu
Xeografía
Coordenaes 48°49′00″N 2°29′00″E / 48.816666666667°N 2.4833333333333°E / 48.816666666667; 2.4833333333333
Economía
Moneda franco francés (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Tras la cayida de Napoleón Bonaparte en 1814, los aliaos restauraron a la Casa de Borbón nel tronu francés. El periodu que sobrevieno llamóse la Restauración, carauterizada por una aguda reaición conservadora y el reestablecimientu de la Ilesia católica como poder políticu en Francia. Pero los gobiernos de Lluis XVIII (ente 1814 y 1824) y Carlos X (ente 1824 y 1830) tuvieron d'aceptar delles realidaes surdíes cola Revolución francesa, como la monarquía constitucional, el parllamentarismu, la redistribución de la tierra realizada mientres les convulsiones de fin del sieglu XVIII y la desapaición de los antiguos gremios artesanales.

Esti periodu ta carauterizáu por una fonda tresformamientu de la vida político y social en Francia, que trescurre más nel senu social que na superficie del Estáu. Los sectores monárquicos busquen liquidar toa muerte de la Revolución francesa, ente que la burguesía trata de superar un periodu de 25 años de catástrofes y reelaborar un programa político y económico vidable que, al empar, recupere dellos elementos de la revolución que-y son útiles.

Corrientes polítiques[editar | editar la fonte]

La Cámara de Diputaos d'esti periodu bazcuya ente fases apoderaes polos ultramonárquicos y otres polos lliberales. Los monárquicos llegaben col enfotu de barrer colos heriedos de la Revolución de 1789, pero la burguesía nel so conxuntu nun taba dispuesta a perder un parllamentu onde podía lluchar polos sos intereses, y foi asina que Lluis XVIII namái pudo asumir gracies a suscribir una constitución dada (Charte octroyée). Caltuviéronse les eleiciones de diputaos (que nun esistíen antes de 1789) pero con votu censitario, bien acutáu. El rei foi acompañáu pol duque de Richelieu como primer ministru hasta 1818, depués por Élie Decazes.

En términos xenerales, los opositores a la monarquía nun tuvieron presentes nel sable políticu, pero hubo una proliferación de diarios y revistes onde'l lliberalismu procesó la so ideoloxía y empezóse a llantar un programa pal futuru. Ente otros, pueden citase los diarios y periódicos -y Censeur, -y Censeur Européen, el Journal des Débats, el Moniteur y el Constitutionnel.

Los partidarios de Napoleón Bonaparte fueron una minoría bien activa, qu'en gran parte integrar al carbonarismo nos años 20. La cabeza visible d'esti grupu yera Lafayette. Otros lliberales, como Benjamin Constant, buscaron atopar una salida llegal pa la consecución d'un gobiernu lliberal. Los lliberales llamaos «doctrinarios» (Pierre-Paul Royer-Collard, François Guizot) escoyeron la táctica d'averase a la monarquía y participar en puestos secundarios del gobiernu de la Restauración pa superar l'estáu de dispersión del lliberalismu.

Los sectores conservadores, monárquicos y vaticanistas tuvieron los sos ideólogos en Louis de Bonald, tamién llexislador, y en René de Chateaubriand, quien actuó más como lliteratu que como políticu. Pela so parte Joseph de Maistre, más venceyáu a Saboya qu'a Francia, defendió la idea d'un regresu al Antiguu Réxime de monarquía absoluta y opúnxose a les concesiones lliberales que Lluis XVIII esmució na so constitución de 1815.

Alternances parllamentaries[editar | editar la fonte]

Nel empiezu del gobiernu de Lluis XVIII la Cámara de diputaos ta apoderada polos ultramonárquicos, que son feroces defensores del gobiernu real y pretenden aumentar el so poder. La crisis de los Cien Díes de Napoleón (de mayu a xunetu de 1815) va aniciar una fola de terror blanco contra los republicanos, qu'amenació la estabilidá del reinu. Lluis XVIII viose obligáu en 1816 a eslleir esa cámara demasiáu escesiva, que lu reclamaba cada vez más poder, pero va caltener a los sos ministros.

Los lliberales ganen entós les eleiciones, llogren frenar el terror llegal y establecen lleis más permisives referíes a la llibertá d'imprenta y de pensamientu, pero en 1820 l'asesinatu del duque de Berry, sobrín y eventual herederu de Lluis XVIII, marca un nuevu cambéu d'aldu de la monarquía que vuelve enllantar la censura y la persecución.

La cámara vuelve ser conservadora y vótense nos años 1820 diverses lleis antiliberales, sobre les llibertaes individuales, la prensa, el sufraxu, la relixón y los emigraos. Tamién se reprimen con severidá una serie de motinos ente 1821 y 1823 n'unidaes militares, dirixíos polos Carbonarios. Esti periodu ta apoderáu pol conde de Villèle, primer ministru dende 1821 hasta 1827.

A midida que pasa la década, los lliberales van ganando posiciones na Cámara de diputaos, lo que-yos dexa refugar delles de les lleis más conservadores propuestes polos ultramonárquicos, y faer aprobar una llei contra la censura a la prensa. El rei Carlos X reemplaza a Villèle como primer ministru pol vizconde de Martignac. Al empar, en 1829, esti postreru ye reemplazáu por Jules de Polignac.

El reináu de Carlos X carauterizar por un creciente conflictu ente'l poder y l'oposición lliberal, que pasu ente pasu ganara un llugar na política pero, sobremanera, na prensa.

Cayida de la Restauración[editar | editar la fonte]

Entá esiste un considerable bancia ente los historiadores sobre les causes reales que llevaron a la cayida de Carlos X. Considérase, sicasí, que nel periodu ente 1827 y 1830 una serie de crisis económiques, combinaes cola puxanza de la oposición lliberal na Cámara de los Diputaos, finalmente fixo cayer a los conservadores pro-borbónicos.

Ente 1827 y 1830, Francia sufría una crisis económica, industrial y agraria, posiblemente peor que la que dio llugar a la Revolución francesa de 1789. Una serie de colleches progresivamente peores que les anteriores xubieron los precios de los alimentos básicos y del granu. En respuesta, los llabradores de toa Francia primieron por que se rebaxaren los impuestos sobre'l granu col fin de baxar los precios y salir de la so mala situación económica. Sicasí, Carlos X, primíu polos ricos terratenientes, que la so economía non atopar tan resentida, caltuvo les tarifes. Fixo esto basándose no asocedío en 1816 y 1817, periodu nel cual Lluis XVIII rebaxó los impuestos mientres una serie d'fames causando una baxada de los precios, ya incurriendo nes roxures de los terratenientes, la fonte tradicional de la llexitimidá de los Borbones. Asina, los llabradores de Francia enfrentar a un periodu bien duru de penuria económica y altos precios.

Coles mesmes, les presiones económiques internacionales combinar col poder adquisitivo debilitáu de les provincies que faía escayer l'actividá económica nos centros urbanos. Esta crisis industrial contribuyó al aumentu de la probeza ente los artesanos parisinos. En 1830, munchos sectores sociales sufríen pola política económica de Carlos X.

Mientres la economía francesa flaqueaba, los trés eleiciones de la década llevaron a un relativamente poderosu bloque lliberal a la Cámara de los Diputaos. El bloque de diecisiete lliberales de 1824 creció hasta los 180 en 1827, y hasta 274 en 1830. Esta mayoría lliberal taba cada vez más insatisfecha coles polítiques del centrista Martignac, y del ultra-monárquicu Jules de Polignac, que buscaben protexer los llindaos privilexos de la Carta de 1814. Buscaron la espansión de les franquicies, y una política económica más lliberal. Tamién ciscaben el derechu, como partíu mayoritariu, de designar al Primer Ministru y al Gabinete.

La crecedera del bloque lliberal dientro de la Cámara de Diputaos corresponder cola puxanza de la prensa lliberal en Francia. Xeneralmente centrada alredor de París, esta prensa apurría un contrapuntu al serviciu de noticies del gobiernu y a los periódicos de la derecha. Fuéronse faciendo más importantes nel espardimientu de les opiniones polítiques y na situación política del públicu parisín, y podíen d'esta forma trate como un enllaz crucial ente la crecedera de los lliberales y la creciente y solmenada masa de franceses cutíos nel so economía.

En 1830, el gobiernu de Carlos X encaraba dificultaes perdayures. La nueva mayoría lliberal amosaba claramente que nun tener# cuenta de consentir les agresives polítiques de Polignac. La puxanza de la prensa lliberal en París, que superaba en ventes al periódicu oficial del gobiernu, indicaba un xiru xeneral escontra la esquierda de los parisinos. Amás, la base del poder de Carlos X atopábase bien a la derecha del espectru políticu, como él mesmu. A cencielles nun podía responder a les crecientes demandes de la Cámara de Diputaos, situación que llueu llegaría al estremu.

Les Cuatro Ordenances[editar | editar la fonte]

Téunicamente, la Carta de 1814 convertía a Francia nuna monarquía constitucional. Mientres el rei retenía un ampliu poder sobre'l poder llexislativu, y yera l'únicu poder executivu, namái confiaba nel Parllamentu por qu'aceptara y diera cursu a los sos decretos. La Carta tamién afitaba'l métodu d'eleición de los diputaos, los sos derechos na Cámara de Diputaos, y los derechos del bloque mayoritariu. Asina, Carlos X enfrentar en 1830 a un gran problema. Nun podía saltase les sos atribuciones constitucionales, y amás, nun podía caltener les sos polítiques con una mayoría lliberal na Cámara. Riquíase una aición más contundente. Finalmente una moción de censura votada polos lliberales en marzu de 1830 punxo al rei n'aición, y dispúnxose a alteriar la Carta de 1814 por decretu. Estos decretos, conocíos como les Cuatro Ordenances incluyíen:

  1. la disolución de la Cámara de Diputaos
  2. la restricción de les lleis de prensa #

la restricción de les franquicies a namái los más ricos de Francia # nueves eleiciones inmediates basaes nel nuevu electoráu.

Estes ordenances costáron-y cares al rei. El 10 de xunetu de 1830, primero que'l rei hubiera siquier fechu esta declaración, un grupu de ricos, lliberales, xornaleros y propietarios de periódicos, lideraos por Adolphe Thiers, axuntar en París pa decidir la so estratexa contra Carlos X. Decidióse entós, aproximao tres selmanes antes de la Revolución, que nel casu de que Carlos proclamara les sos Ordenances, publicaríen crítiques bien dures contra la política del rei nun intentu de movilizar a les mases. Asina, cuando Carlos X fixo les sos declaraciones el 25 de xunetu de 1830, el periodismu lliberal movilizóse, publicando artículos y quexes denigrantes sobre'l despotismu de les aiciones reales.

Los ensames en París tamién se movilizaron, dirixíes pol fervor patrióticu y la penuria económica, llevantaron barricaes y atacaron les infraestructures de Carlos X. En namái unos díes, la situación superó la capacidá del monarca pa controlala. Cuando la corona trataba de cerrar les publicaciones lliberales, les mases radicales de París defender. Llanzaron tamién ataques contra la prensa pro-borbónica, y paralizaron l'aparatu coercitivo de la monarquía. Enferronándose a esta oportunidá, los lliberales del Parllamentu empezaron a emitir resolvimientos, quexes y censures sobre'l rei.

Finalmente, el rei foi depuestu 30 de xunetu y les Cámares aportaron a designar al Lluis Felipe, duque de Orléans como Llugarteniente Xeneral del Reinu.[1] El 2 d'agostu la revuelta obligó a Carlos X a abellugase en Rambouillet, onde abdicó nel so nietu Enrique de Artois, duque de Burdeos, y minutos más tarde, el so fíu, el Duque d'Angoulême arrenunció a los sos derechos. La Cámares, que nun reconocíen l'autoridá de Carlos X, reelaboraron la Carta constitucional de 1814, declarando'l tronu vacante y dando en escoyer a Lluis Felipe de Orléans como nuevu rei, y foi proclamáu como Lluis Felipe I, rei de los franceses el 9 d'agostu.[2] Empezaba la Monarquía de Xunetu.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Tenaille de Vaulabelle, Achille. Chute de l'Empire. Histoire des deux restaurations jusqu'à la chute de Charles X, tomu VII, París, 1854, p. 456 (Google Books).
  2. Fortescue, William. France and 1848: the End of Monarchy, Psychology Press, 2005 (Google Books).

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]