Lluis XVIII de Francia

De Wikipedia
Lluis XVIII de Francia
19. copríncipe francés d'Andorra

8 xunetu 1815 - 16 setiembre 1824
Napoleón II Bonaparte - Carlos X de Francia
rey de los Franceses (es) Traducir

8 xunetu 1815 - 16 setiembre 1824
← ensin valor - Carlos X de Francia
19. copríncipe francés d'Andorra

30 mayu 1814 - 20 marzu 1815
← ensin valor - Napoleón Bonaparte
rey de los Franceses (es) Traducir

6 abril 1814 - 20 marzu 1815
← ensin valor - ensin valor →
Gran maestre de la Orden real de Nuestra Señora del Monte Carmelo y de San Lázaro de Jerusalén (es) Traducir

1772 - 1791
Lluis XVI de Francia
conde de Provenza (es) Traducir

1755 -
Duque de Anjou (es) Traducir

Vida
Nacimientu Palaciu de Versalles17 de payares de 1755[1]
Nacionalidá Bandera de Francia Reinu de Francia
Residencia Palacio de las Tullerías (es) Traducir
Muerte Palacio de las Tullerías (es) Traducir16 de setiembre de 1824[1] (68 años)
Sepultura basílica de Saint-Denis (es) Traducir
Causa de la muerte enfermedá
Familia
Padre Luis de Francia (1729-1765)
Madre María Josefa de Sajonia
Casáu con María Xosefa de Saboya (1771 – 1810)[2]
Pareyes Anne Nompar de Caumont
Zoé Talon, comtesse du Cayla (es) Traducir
Hermanos/es
Pueblu Casa de Borbón en Francia (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes francés
castellanu
Oficiu políticu
Premios
Seudónimu/os Comte de Provence y Comte de Lille[5]
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Cambiar los datos en Wikidata

Lluis XVIII de Francia (17 de payares de 1755Palaciu de Versalles – 16 de setiembre de 1824Palacio de las Tullerías (es) Traducir), tamién conocíu como "el deseyáu" (Le désiré),[6] foi rei de Francia y de Navarra ente 1814 y 1824,[lower-alpha 1] a esceición del curtiu periodu conocíu como los Cien Díes en que Napoleón recuperó de volao el poder, siendo'l primer monarca de la restauración borbónica en Francia.

Lluis XVIII pasó ventitrés años nel exiliu (1791-1814), mientres la Revolución francesa y el Primer Imperiu francés, y nuevamente en 1815, mientres el periodu de los Cien Díes al regresu de Napoleón d'Elba. Hasta la so llegada al tronu de Francia, Luis tuvo'l títulu de conde de Provenza como hermanu del rei Lluis XVI. El 21 de setiembre de 1792, la Convención Nacional abolió la monarquía polo que Lluis XVI foi depuestu del tronu, y más tarde sería xulgáu, condergáu y executáu na guillotina.[7] Cuando'l mozu Lluis XVII, el fíu de Lluis XVI, morrió na cárcel en xunu de 1795, Lluis XVIII asocedió al so sobrín —de forma nominal— como rei titular de Francia.[8]

Mientres el so exiliu, Lluis XVIII llegó a vivir en Prusia, el Reinu Xuníu y en Rusia.[9] Cuando la Sesta Coalición ganó finalmente a Napoleón en 1814, Luis foi restauráu na posición de rei, de la qu'él y los realistes franceses consideraben la so llexítima posición. Sicasí, Napoleón escapó del so exiliu n'Elba col enfotu de restaurar el so imperiu, polo que Lluis XVIII se vio obligáu a fuxir. Formóse una séptima coalición la cual declaró la guerra al reinstaurado Imperiu francés, ganándolo dafechu en Waterloo, y per segunda vegada restauró a Lluis XVIII nel tronu de Francia, esta vegada de forma definitva.

Lluis XVIII gobernó como rei por un pocu menos d'una década. El réxime de la Restauración borbónica yera una monarquía constitucional (a diferencia del antiguu réxime, que yera absolutista). Como monarca constitucional, la prerrogativa real de Lluis XVIII amenorgóse sustancialmente pola Carta de 1814, la nueva Constitución de Francia. Luis nun tenía fíos, poro, a la so muerte, la corona pasó al so hermanu, Carlos, Conde de Artois.[9] Lluis XVIII sería l'últimu monarca francés n'exercer el gobiernu hasta la so muerte.

Al empiezu del so reináu y mientres la mayoría del mesmu, esplegó una actitú de concilación nacional ente los monárquicos (llamaos «royalistes», realistes, y, na so aguada más radical, los ultrarrealistas), los bonapartistas y los republicanos y de respetar ciertos aspeutos surdíos na Revolución, qu'a pesar de ser boicóeada en numberoses ocasiones pol so hermanu Carlos, tuvo ciertu ésitu hasta poco primero de morrer.

Infancia[editar | editar la fonte]

Luis Estanislao Javier (Louis Stanislas Xavier) nació'l 17 de payares de 1755 nel palaciu de Versalles, sestu fíu de Luis, Delfín de Francia y María Josefa de Saxonia, y nietu del rei Lluis XV. Al nacer, recibió'l títulu de conde de Provenza, pero tres l'ascensu del so hermanu al tronu foi xeneralmente conocíu como «Monsieur», el títulu de normal aplicáu al hermanu de mayor edá (el mayor de los menores) del rei de Francia. Foi bautizáu Louis Stanislas Xavier seis meses dempués de la so nacencia, acordies cola tradición de la familia Borbón, siendo ensin nome, antes del so bautismu. Por esti actu, tamién se convirtió en caballeru de la Orde del Espíritu Santu. El nome de Luis foi dau por cuenta de que yera el nome típicu d'un príncipe de Francia; Estanislao foi escoyíu n'honor al so bisagüelu maternu'l rei Estanislao Leszczynski de Polonia, y Javier foi escoyíu por San Franciscu Xavier, a quien la familia de la so madre tenía como unu de los sos Santos Patrones.[10]

Nel momentu de la so nacencia Luis Estanislao yera'l cuartu na llinia al tronu de Francia, detrás del so padre y los sos dos hermanos mayores: Luis Javier de Francia, duque de Borgoña, y Luis Augusto, duque de Berry. El primeru morrió en 1761, dexando a Luis Augusto como herederu aparente hasta la mesma muerte prematura del Delfín en 1765. Los dos muertes alcen a Estanislao al segundu llugar na llinia de socesión, ente que Luis Augusto adquirió'l títulu de Delfín.[11]

El pequeñu Lluis XVIII al pie del so hermanu Luis Augusto (futuru Lluis XVI) vistíos de neñes como yera costume colos nobles nesa dómina, retrataos en 1757 por François-Hubert Drouais.

Luis Estanislao atopó consuelu nel so institutriz, la señora de Marsan, quien exercía'l papel de «institutriz de los fíos de Francia», una y bones él yera'l so favoritu ente los sos hermanos.[12] Luis Estanislao foi dixebráu del so institutriz cuando cumplió los siete años, la edá en que la educación de los neños de sangre real y de la nobleza yera apurrida a los homes. Antoine de Quélen de Stuer de Caussade Duque de La Vauguyon, amigu del so padre, foi nomáu'l so instructor.

Luis Estanislao de mozu demostró ser un mozu intelixente, sobresaliendo en temes clásiques. La so educación foi de la mesma calidá y consistencia que la del so hermanu mayor, Luis Augusto, a pesar de qu'esti yera l'herederu y Luis Estanislao non.[12] La educación de Luis Estanislao foi bastante relixosa na so naturaleza, munchos de los sos profesores fueron eclesiásticos. La Vauguyon inculcó nel mozu y a los sos hermanos, la forma en que tendríen d'actuar los príncipes, tienen de saber retirase por sigo mesmos, y gustar el trabayar» y «saber cómo razonar correutamente».

N'abril de 1771, la educación de Estanislao concluyó formalmente y estableció el so llar de manera independiente,[13] lo cual ablucó a los sos contemporáneos pola so estravagancia. En 1773, el númberu d'emplegaos llegó a 390.[14] Nel mesmu mes en qu'estableció'l so llar, fuéron-y concedíu dellos títulos pol so güelu, Lluis XV los cualos fueron: Duque d'Anjou, Conde de Maine, conde de Perche, y conde de Senoches.[15] Mientres esi periodu de la so vida, sería conocíu como'l Conde de Provenza.

El 17 d'avientu 1773, Luis Estanislao foi nomáu Gran maestre de la Orde de San Llázaro de Xerusalén.

Matrimoniu[editar | editar la fonte]

María Josefina de Saboya (1753-1810), esposa de Lluis XVIII, retratada por Alexander Kucharsky alredor de 1790.
Semeya del mozu Luis Estanislao Javier, fechu ente 1765 a 1771, por Louis Michel Van Loo.

El 14 de mayu de 1771, Luis Estanislao casóse cola princesa María Josefina de Saboya (1753-1810). Marie Joséphine (como yera conocida en Francia), fía de Víctor Amadeo, duque de Saboya (más tarde el rei Victor Amadeo III de Cerdeña ), y la so esposa María Antonia de Borbón. El so hermanu, el futuru Carlos de Francia, casóse cola princesa María Teresa, hermana de María Josefina.

La boda realizar con bastante luxu'l 20 de mayu de 1771.[16] Sicasí, Luis Estanislao foi refugáu pola so muyer, una y bones ella considerar feu, aburríu, ya ignorante de los costumes de la corte de Versalles. El matrimoniu caltener mientres años ensin peracabase. Los biógrafos nun tán d'alcuerdu sobre la razón. Les teoríes más comunes proponen que Luis Estanislao carecía d'una supuesta impotencia (según la biógrafa Antonia Fraser), o tamién que la poca voluntá de dormir cola so esposa yera debida a la falta d'hixene personal d'esta. Ella nunca se cepillaba los dientes, iguaba les ceyes, o siquier llegó a utilizar dalgún arume.[17] Nel momentu del so matrimoniu, Luis Estanislao yá yera gruesu, contoneándose en cuenta de caminar. Nunca realizó exerciciu pa remedialo y siguió comiendo enormes cantidaes de comida.[18]

A pesar de que Luis Estanislao nun taba namoráu de la so esposa, se jactaba de que los dos esfrutaben de rellaciones conxugales brengoses, anque eses declaraciones yeren pocu creíes polos cortesanos de Versalles. Tamién proclamó que la so esposa taba embarazada, cosa que dicía a cencielles pa fadiar al so hermanu Luis Augusto (el Delfín) y a la so esposa María Antonieta, quien inda nun peracabaren el so matrimoniu.[19] El Delfín y Luis Estanislao nun gociaben d'una rellación harmoniosa y aldericaben de cutiu,[20] al igual que les sos muyeres.[21] En 1774 Estanislao consigue finalmente embarazar a la so esposa, dempués de superar les sos diferencies con ella. Sicasí, l'embaranzu terminó nun albuertu involuntariu.[22] Un segundu embaranzu en 1781 tamién tuvo un albuertu bonal y el matrimoniu nunca tuvo fíos.[10][23]

Na corte del so hermanu[editar | editar la fonte]

Nietos de Lluis XV y les sos esposes.

El 27 d'abril de 1774, Lluis XV cayó enfermu dempués de contraer viruela y morrió'l siguiente 10 de mayu.[24] El delfín, Luis Augusto, asocedió al so güelu como'l rei Lluis XVI.[25] Luis Estanislao naguaba por tener influencia política. Trató de ser almitíu nel conseyu del rei en 1777, pero fracasó. Luis Estanislao foi dexáu nun llimbu políticu qu'él llamó «una fienda de 12 años de la mio vida política».[26] Lluis XVI concedió-y ingresos al so hermanu col Ducáu de Alençon n'avientu de 1774. El ducáu foi-y dau p'ameyorar el so patrimoniu personal, sicasí solo consiguiéronse ingresos de 300 000 llibres al añu, enforma menores de los que'l ducáu diera mientres el so apoxéu nel sieglu XIV.[15]

Luis Estanislao Javier, Conde de Provenza, mientres el reináu del so hermanu, Lluis XVI.

Luis Estanislao viaxó más al traviés de Francia qu'otros miembros de la familia real, qu'escasamente dexaben la capital. En 1774, acompañó a la so hermana Clotilde a Chambéry nel viaxe p'atopase col so maríu Carlos Manuel, Príncipe d'El Piamonte, herederu del tronu de Cerdeña. En 1775, visitó Lyon y tamién a les sos solterones tíes María Adelaida de Francia y Victoria de Francia cuando taben tomando les agües en Vichy.[14] Los cuatro xires provinciales que Luis Estanislao tomó antes del añu 1791 supunxeron un tiempu total de tres meses.[27]

El 5 de mayu de 1778, el Dr. Lassonne, médicu priváu de María Antonieta, confirmó'l so embaranzu. El 19 d'avientu de 1778, la Reina dio a lluz a una fía, que se llamaba Maria Teresa Carlota de Francia y recibió el títulu honoríficu Madame Royale.[28] La nacencia d'una neña llegó como un aliviu pal Conde de Provenza, que caltuvo la so posición como herederu de Lluis XVI, una y bones la Llei Sálica escluyía a les muyeres d'aportar al tronu de Francia.[29][30] Sicasí, Luis Estanislao nun permaneció como herederu al tronu muncho más tiempu. El 22 d'ochobre de 1781, María Antonieta dio a lluz al delfín Luis José. Luis Estanislao y el so hermanu, el conde de Artois, sirvieron como padrinos xunto a Xosé II, emperador del Sacru Imperiu, l'hermanu de la reina.[31] Cuando María Antonieta dio a lluz al so segundu fíu, Luis Carlos nació en marzu de 1785, Luis Estanislao quedó un puestu más embaxo na llinia de socesión.[32]

Lluis XVI, rei de Francia y Navarra, hermanu mayor de Luis Estanislao.

En 1780, Anne Nompar de Caumont, condesa de Balbi, entró al serviciu de María Josefina. Luis Estanislao llueu se namoró de la nueva dama d'honor de la so esposa y convertir nel so amante,[33] lo que dio como resultáu un enfriamientu na so rellación como pareya.[34] Luis Estanislao encargó un pabellón pal so amante nuna parcela que se conoció como'l Parc Balbi en Versalles.[35]

El conde de Provenza vivía un estilu de vida sele y sedentariu nesti puntu, al nun tener enforma que faer por cuenta de la so esclusión política autoproclamada en 1774. Calteníase ocupáu cola so amplia biblioteca de más de 11 000 llibros nel pabellón de Balbi, dedicándose a la llectura mientres delles hores cada mañana.[36] A principios de la década de 1780, tamién incurrió n'enormes deldes por un total de 10 millones de libra pero estes fueron pagaes pol so hermanu Lluis XVI.[37]

Una asamblea de notables (los miembros consistieron en maxistraos, alcaldes, los nobles y el cleru) celebrar en febreru de 1787 pa ratificar les reformes financieres solicitaes pol Controlalor Xeneral de Finances Charles Alexandre de Calonne. Esto apurrió al conde de Provenza, quien tarrecía les reformes radicales propuestes por Calonne, la oportunidá que siempres tuviera esperando pa establecese na política.[38] Les reformes proponíen la implementación d'un nuevu impuestu a la propiedá,[39] y nueves asamblees provinciales electes que tendríen que declarar en rellación a los impuestos llocales.[40] Les reformes de Calonne fueron refugaes de planu polos notables, y como resultancia, Lluis XVI despidir.

Luis Estanislao Javier como Conde de Provenza, en 1788 (muséu de la Revolución Francesa).

L'arzobispu de Toulouse, Étienne Charles de Loménie de Brienne, tomó'l llugar de Calonne. Brienne intentó salvar les reformes de Calonne, pero a la fin nun llogró convencer a los notables p'aprobales. Un atayáu Lluis XVI eslleió l'asamblea.[41] Les reformes de Brienne sometiéronse depués al Parllamentu de París cola esperanza de que fueren aprobaes. (El parllamentu yera l'encargáu de ratificar los edictos del rei. Cada provincia tenía'l so propiu parllamentu, pero'l Parllamentu de París yera'l más importante de toos). El Parllamentu de París negar a aceptar les propuestes de Brienne y esclarió que cualesquier nueva imposición tendría que ser aprobada polos Estaos Xenerales (Parllamentu nominal de Francia). Lluis XVI y Brienne tomaron una postura contraria contra esti refugu, y Lluis XVI tuvo que poner en práutica un lit de justice, que rexistraba automáticamente un edictu nel Parllamentu de París, pa ratificar les reformes deseyaes. El 8 de mayu, dos de los principales miembros del Parllamentu de París fueron deteníos. Hubo disturbios en Bretaña, Provenza, Borgoña y Béarn en reacción a la detenciones. Esti descontentu foi diseñáu polos maxistraos y nobles llocales, qu'atraxeron a la xente a remontase contra'l llechu de xusticia establecíu pol rei, que foi abondo desfavorable pa los nobles y maxistraos. El cleru tamién se xunió a la causa provincial, y condergaron les reformes fiscales de Brienne. Brienne reconoció la so derrota en xunetu y tuvo d'alcuerdu en llamar a los Estaos Xenerales a axuntase en 1789. Arrenunció al so cargu n'agostu y foi sustituyíu pol magnate suizu Jacques Necker.[42]

En payares de 1788 una segunda Asamblea de Notables, convocada por Necker, foi llamada a considerar la composición del próximu Estáu Xeneral.[43] El Parllamentu de París encamentó que los Estaos tendríen de ser los mesmos que taben na última asamblea, celebrada en 1614 (esto significaría que'l cleru y la nobleza tendríen más representación que'l Tercer Estáu). Los notables refugaron la propuesta de "doble representación".[44] Luis Estanislao foi l'únicu notable que votó a favor d'amontar el tercer Estáu.[45] Necker taba en desalcuerdu coles crítiques de los notables y convenció a Lluis XVI d'otorgar la representación adicional. Luis debidamente obligáu facer el 27 d'avientu.[46]

Españíu de la Revolución[editar | editar la fonte]

Toma de la Bastilla de Jean-Pierre Houël. Dichu actu marcó l'entamu de la Revolución francesa y la cayida del Antiguu Réxime.

Los Estaos Xenerales fueron convocaos en mayu de 1789 pa ratificar les reformes financieres.[47] El Conde de Provenza favoreció una posición incondicional contra'l Tercer Estáu y les sos demandes de reforma tributaria. El 17 de xunu, el Tercer Estáu declaró una Asamblea Nacional, una Asamblea non de los Estaos, sinón del pueblu.

El conde de Provenza encamentó al rei a actuar duramente en contra de la declaración, ente que'l popular ministru del rei Jacques Necker encamentó-y a comprometese cola nueva asamblea. Lluis XVI amosóse carauterísticamente indecisu. El 9 de xunetu, l'asamblea declaróse como Asamblea Nacional Constituyente que daría a Francia una Constitución. El 11 de xunetu, Lluis XVI despidió a Necker, actu que dio llugar a disturbios xeneralizaos en tou París. El 12 de xunetu, la carga d'un reximientu de caballería de Carlos Eugenio de Lorena, príncipe de Lambesc, contra un ensame aconceyáu nos xardinos de les Tullerías, provocaron la toma de la Bastilla dos díes depués.[48][49]

El 16 de xunetu, el conde de Artois dexó Francia cola so esposa y fíos, xunto con munchos otros cortesanos.[50] Este instalar cola so familia en Turín, la capital del so suegru del Reinu de Cerdeña, cola familia de los príncipes de Condé.[51]

El conde de Provenza decidió quedase en Versalles.[52] La familia real tenía entamáu fugase de Versalles a Metz, pero Luis Estanislao aconseyó al rei que nun dexara'l palaciu, una suxerencia que'l rei aceptó.[53]

La familia real viose obligada a abandonar el palaciu de Versalles un día dempués de la cola de les muyeres a Versalles, el 5 d'ochobre de 1789.[54] Fueron reasitiaos en París. Ellí, el Conde de Provenza y la so esposa agospiar nel Palaciu de Luxemburgu, ente que'l restu de la familia real quedar nel Palaciu de les Tullerías.[55] En marzu de 1791, l'Asamblea Nacional creó una llei designando la rexencia de Luis Carlos en casu de que'l so padre morriera siendo inda demasiáu nuevu pa reinar. Esta llei otorgaba la rexencia de Luis Carlos al so pariente masculín más cercanu en Francia (nesi momentu'l conde de Provenza), y dempués d'él, el duque d'Orleans (ensin pasar pol Conde de Artois). Si Orleans nun taba disponible, la rexencia presentar a les eleiciones.[56]

El Conde de Provenza y la so esposa fuxeron a los Países Baxos Austriacos coles mesmes en que se realizó la fallida Fuga de Varennes per parte de la familia real en xunu de 1791.[57]

Exiliu[editar | editar la fonte]

Los primeros años[editar | editar la fonte]

María Teresa de Francia, fía de Lluis XVI, foi la única miembru de la familia real llogró escapar de la Francia Revolucionaria cola ayuda del so Tíu. Pintura de Heinrich Füger.

Cuando'l conde de Provenza llegó a los Países Baxos (nesi entós conocida como Holanda), proclamóse de facto rexente de Francia. Espunxo un documentu qu'él y Lluis XVI escribieren antes del fallíu d'escape d'esti postreru a Varennes.[58] El documentu otorgába-y la rexencia nel casu de muerte o incapacidá del so hermanu pa llevar a cabu'l so papel de rei. Xunir a los otros príncipes nel exiliu en Koblenz pocu dempués de la fuga. Foi ellí onde él, el Conde de Artois, y el príncipe de Condés proclamaron el so oxetivu d'invadir Francia. Lluis XVI amosóse descomanadamente cafiante pol comportamientu de los sos hermanos. Provenza unvió emisarios a delles cortes europees pidiendo ayuda financiera, soldaos y municiones. Artois aseguró un castiellu pola corte nel exiliu nel eleutoráu de Tréveris, onde'l so tíu maternu, Clemente Wenceslao de Saxonia, yera l'Arzobispu Eleutor. Les actividaes de los emigraos dieron los sos frutos cuando los gobernantes de Prusia y el Sacru Imperiu Romanu axuntar en Dresde. Estos llanzaron la Declaración de Pillnitz n'agostu de 1791, qu'encamentó a Europa a intervenir en Francia si yeren amenaciaos Lluis XVI o la so familia. El sofitu de Provenza a la declaración nun foi bien recibida en Francia, nin polos ciudadanos ordinarios nin por el mesmu Lluis XVI.[59]

Semeya de Lluis XVII, d'un pintor anónimu. El neñu convertir en rei a la muerte del so padre pero que nunca llegó a gobernar na práutica yá que permaneció zarráu na prisión del temple hasta la so muerte en 1795.

En xineru de 1792, l'Asamblea Llexislativa declaró que tolos emigraos yeren "traidores" a Francia. La so propiedaes y títulos fueron confiscados.[60] La monarquía de Francia foi abolida pola Convención Nacional el 21 de setiembre de 1792 estableciéndose nel so llugar, la Primer República Francesa.[61]

Lluis XVI foi executáu en xineru 1793. Esto dexó al so nuevu fíu, Luis Carlos, como Rei titular. Los príncipes nel exiliu proclamar como "Lluis XVII de Francia". El conde de Provenza declarar a sigo mesmu como rexente del so sobrín, yá que este yera demasiáu nuevu pa ser xefe de la Casa de Borbón.[62]

Lluis XVII morrió en xunu de 1795. El so únicu pariente yera la so hermana María Teresa, quien nun foi considerada al tronu por cuenta de la adhesión tradicional de Francia a la Llei Sálica. Asina'l 16 de xunu, los príncipes nel exiliu declararon al Conde de Provenza como "Rey Lluis XVIII". El nuevu rei aceptó la so declaración pocu dempués.[8] Lluis XVIII ocupó la redaición d'un manifiestu en respuesta a la muerte del so sobrín. El manifiestu, conocíu como "La Declaración de Verona", foi l'intentu de Lluis XVIII pa introducir al pueblu francés a la so política. La Declaración de Verona encamentaba a Francia a volver de nuevu a los brazos de la monarquía, «la cual dende va catorce sieglos foi la gloria de Francia».[21]

Lluis XVIII axustó la lliberación de María Teresa de la so prisión de París en 1795. Él buscaba desesperadamente qu'ella se casara col so primu hermanu, Luis Antonio, duque d'Angoulême, fíu del conde de Artois. Lluis XVIII engañó a la so sobrina diciéndo-y que l'últimu deséu de los sos padres yera que se casara con Luis Antonio, y ella debidamente aportó a los deseos del so tíu.[63]

Lluis XVIII viose obligáu a abandonar Verona, cuando Napoleón Bonaparte invadió la República de Venecia en 1796.[64]

1796-1807[editar | editar la fonte]

Palaciu de Jelgava, residencia de Lluis XVIII 1798-1801, y 1804-1807.

Lluis XVIII tuviera compitiendo pola custodia de la so sobrina María Teresa dende la so lliberación de la Torre del Temple n'avientu de 1795. Cosa que llogró cuando Francisco II, emperador del Sacru Imperiu, aportó a arrenunciar a la so custodia en 1796. Ella tuviera viviendo en Viena colos sos familiares de la casa de los Habsburgu dende xineru de 1796.[64] Lluis XVIII treslladar a Blankenburg nel Ducáu de Brunswick dempués de la so salida de Verona.[65] Vivía nun modestu apartamentu de dos cuartos nun taller. Lluis XVIII viose obligáu a abandonar Blankenburg cuando'l rei Federico Guillermu II de Prusia morrió. A la lluz d'esto, María Teresa decidió esperar un pocu más antes d'axuntase col so tíu.[66]

En 1798, el zar Pablo I de Rusia ufiertó a Luis l'usu del Palaciu de Jelgava en Curlandia (agora Letonia). Pablo tamién garantizó la seguridá de Luis y dio-y una arrogante pensión.[65] Sicasí, el zar más tarde desantendió esta prestación.[67] María Teresa, finalmente axuntóse con Lluis XVIII en Jelgava en 1799.[68] Nel iviernu de 1798-1799, Lluis XVIII escribió una biografía de María Antonieta tituláu Réflexions Historiques sur Marie Antonieta. Trató de recrear la vida de la corte de Versalles en Jelgava, onde munchos cortesanos vieyos vivíen el reestablecimientu de toles ceremonies de la corte, dende la Le lever du Roi hasta Le coucher du Roy (ceremonies qu'acompañaben a la vixilia y la ropa de cama, respeutivamente).[69]

Luis Antonio de Artois fíu de Carlos, conde Artois, quien se caso cola so prima María Tresea por decisión del so tíu, Lluis XVIII.

María Teresa casóse col so primu Luis Antonio'l 9 de xunu 1799 nel Palaciu de Jelgava. Lluis XVIII ordenó-y a la so esposa asistir a la ceremonia de matrimoniu en Curlandia ensin la so amiga d'enforma tiempu (y supuesta amante) Marguerite de Gourbillon. La Reina María Josefina vivía dixebrada del so home, en Schleswig-Holstein. Lluis XVIII trataba desesperadamente d'amosar al mundu que formaben una familia xunida. La reina negar a abandonar la so amiga detrás con consecuencies desagradables que andaben a la tema coles bodes de notoriedá.[70] Lluis XVIII sabía que'l so sobrín Luis Antonio nun yera compatible con María Teresa. A pesar d'ello, siguió primíu pola realización del matrimoniu, que resultó ser bien infeliz y nun tuvieron fíos.[71]

Napoleón Bonaparte como Primer Cónsul de Francia. Lluis XVIII encamentó-y a restaurar la monarquía borbónica, pero esti negóse.[72]

Lluis XVIII intentó entablar correspondencia con Napoleón Bonaparte (agora primer cónsul de Francia) en 1800. Encamentó a Bonaparte a restaurar a los Borbones nel so tronu, pero'l futuru emperador amosóse inmune a les solicitúes de Luis y siguió consolidando la so posición como gobernante de Francia.[72]

Tamién animó a la so sobrina a escribir les sos memories, col deséu d'utilizales como propaganda borbónica. En 1796 y 1803, Luis tamién utilizó los diarios de los postreros asistentes de Lluis XVI de la mesma manera. En xineru de 1801, el zar Pablo díxo-y a Lluis XVIII que yá nun podía vivir en Rusia. La corte en Jelgava taba tan baxa de fondos que tuvieron que puyar delles de les sos posesiones pa pagar el viaxe fora de Rusia. María Teresa, inclusive vendió un collar de diamantes que Pablo I -y dio como regalu de bodes.[67]

María Teresa persuadió a la Reina Luisa de Prusia pa da-y abellugu familiar en territoriu prusianu. Luis aceptó, pero los Borbones viéronse obligaos a asumir seudónimos. Con Lluis XVIII utilizando'l títulu Comte d'Isle (el nome de la so finca en Languedoc) y, dacuando Comte de Lille.[73] Él y la so familia establecieron la so residencia en Varsovia, entós parte de la provincia de Prusia del Sur, nel Palaciu Łazienki dende 1801 hasta 1804, dempués d'un trabayosu viaxe dende Jelgava.[74] Acordies coles memories de Wirydianna Fiszerowa, una noble contemporánea que moraba nesi momentu, les autoridaes llocales de Prusia, que deseyaben honralos a la so llegada, facer por mediu de la música, y col deséu de da-y una calter nacional y patrióticu, escoyeron La Marsellesa, l'himnu de la Primer República Francesa con alusiones pocu favorables a los Borbones. Más tarde esculpáronse pol so error.[73]

Xurde III del Reinu Xuníu quien col so fíu, fueron los principales benefactores de Lluis XVIII n'Inglaterra.[75]

Bien pocu dempués de la so llegada, enterar de la muerte de Pablo I. Luis esperaba que'l socesor de Pablo, Alexandru I, refugara'l destierru que fixo'l so padre a los Borbones, cosa que más tarde fixo. Lluis XVIII intentó partir al Reinu de Nápoles. El Conde de Artois pidió-y a Luis unviar al so fíu, Luis Antonio, y a la so nuera, María Teresa, con él n'Edimburgu, pero estos nun lo fixeron nesi momentu. Artois fuera almitíu pol rei Xurde III de Gran Bretaña y este unvió daqué de dineru pa Luis. La corte de Lluis XVIII nel exiliu taba siendo espiada pola policía francesa.[76] Dicha corte taba siendo financiada principalmente polos intereses debíos de Francisco II sobre los oxetos de valor de la so tía, María Antonieta, estos fueron removíos de Francia y Lluis XVIII tuvo que retayar los sos gastos de manera significativa.[77] En 1803, Napoleón trató d'obligar a Lluis XVIII a arrenunciar al so derechu al tronu de Francia, pero Luis negóse.[78] En mayu de 1804, Napoleón Bonaparte declaróse emperador de los franceses. Lluis XVIII y el so sobrín salieron pa Suecia en xunetu pa una conferencia de la familia Borbón, onde Lluis XVIII, el Conde de Artois, y el duque d'Angoulême emitieron una declaración condergando la decisión de Napoleón de autoproclamarse emperador.[79] El rei de Prusia emitió una proclama diciendo que Lluis XVIII tendría qu'abandonar el territoriu de Prusia, lo que significaba dexar Varsovia. Alexandru I de Rusia convidólu a reinstalarse de nuevu na so residencia en Jelgava onde Lluis XVIII tuvo que vivir en condiciones menos ventaxoses que les qu'esfrutaba en virtú de Pablo I, y tenía la intención d'embarcase para Inglaterra asina fuera posible.

Conforme pasó'l tiempu, Lluis XVIII dio cuenta de que Francia nunca aceptaría un intentu de volver al Antiguu Réxime. Acordies con ello, creó otra política en 1805 con mires a recuperar el so tronu: una declaración que yera muncho más lliberal que los sos antiguos escritos. Refugando la so declaración de Verona, prometió abolir el serviciu militar obligatoriu, retener el sistema alministrativo y xudicial de Napoleón I, amenorgar los impuestos, esaniciar les prisiones polítiques, y garantizar l'amnistía a tolos que nun s'opunxeren a una Restauración borbónica. Les opiniones espresaes na declaración fueron en gran parte les Antoine Louis François de Bésiade, Conde de Avaray, asociáu cercanu de Luis nel exiliu.[80]

Lluis XVIII viose obligáu una vegada más a abandonar Jelgava cuando Alexandru I de Rusia informólu de que la so seguridá nun taba garantizada na Europa continental. En xunetu de 1807, xubió nuna fragata sueca hasta Estocolmu, llevando consigo solo al duque d'Angoulême. Luis nun se quedó en Suecia por enforma tiempu; llegó a Great Yarmouth, Norfolk, Inglaterra, en payares de 1807 ya instaló la so residencia en Gosfield Hall, arrendáu a él por Richard Temple-Nugent-Grenville, marqués de Buckingham.[81]

Inglaterra[editar | editar la fonte]

Hartwell House, llugar onde s'estableció Lluis XVIII y la so corte nel exiliu dende 1808 hasta la so torna a Francia en 1814.

Luis traxo a la so esposa y reina, María Josefina del continente européu en 1808. La so estancia de Luis en Gosfield Hall nun duró enforma; llueu se treslladó a Hartwell House en Buckinghamshire, onde más de cien cortesanos fueron agospiaos.[82] El rei pagó £500 nel arriendu cada añu pal propietariu, Sir George Lee. El Príncipe de Gales (el futuru Xurde IV del Reinu Xuníu) foi bien caritativu colos borbones exiliaos. Como Príncipe Rexente, concediólos permanente derechu d'asilu y prestaciones bien arrogantes.[75]

El conde de Artois nun se xunió a la corte nel exiliu en Hartwell, prefiriendo siguir la so vida frívola en Londres. L'amigu de Luis, el conde de Avaray abandonó Hartwell pa dir a Madeira en 1809, y morrió ellí en 1811. Luis reemplazó Avaray por Pierre Louis Jean Casimir de Blacas como'l so principal asesor políticu. La reina María Josefina morrió'l 13 de payares de 1810.[83] Nesi mesmu iviernu, Luis sufrió un casu particularmente grave de la gota, lo cual foi un problema recurrente pa él en Hartwell, y tuvo que ser asitiáu en siella de ruedes.[84]

Mientres esa dómina, Napoleón I embarcar na invasión de Rusia de 1812. Esta guerra aportó a un puntu d'inflexón na so fortuna, la espedición fracasó estrepitosamente y Napoleón viose obligáu a retirase col so exércitu en harapos.

En 1813, Lluis XVIII emitió otra declaración, mientres taba en Hartwell. La "Declaración de Hartwell" foi entá más lliberal que'l so "Declaración de 1805", afirmando que tolos que sirvieron a Napoleón o a la República nun sufriríen consecuencies polos sos actos, y que los propietarios orixinales de la Biens nationaux (tierres confiscadas a la nobles y el cleru mientres la Revolución) teníen de ser compensaos poles sos perda.[85]

Les tropes aliaes entraron en París el 31 de marzu de 1814. Luis, sicasí, nun podía caminar, y asina unvió al Conde de Artois a Francia en xineru de 1814.[86] Lluis XVIII emitió patentes nes que nomaba al Conde de Artois Llugarteniente Xeneral del Reinu nel eventu nel que los borbones fueron restauraos. Napoleón I abdicó'l 11 d'abril. Cinco díes dempués, el Senáu Francés convidó a los borbones a reasumir el so llugar nel tronu de Francia.[87]

Restauración borbónica[editar | editar la fonte]

Primer reináu[editar | editar la fonte]

Monograma real del rei Lluis XVIII.
Allégorie du retour des Bourbons le 24 avril 1814 : Louis XVIII relevant la France de ses ruines (Alegoría de La vuelta de los borbones a Francia'l 21 d'abril de 1814: Lluis XVIII llevanta a Francia de les sos ruines)

El conde de Artois gobernó como llugarteniente hasta la llegada del so hermanu a París el 3 de mayu. Al so regresu, el rei amosar a los sos súbditos por aciu una procesión pela ciudá. Este afitó la so residencia nel Palaciu de les Tullerías el mesmu día. La so sobrina, la duquesa d'Angoulême, esmorecer al ver les Tullerías, onde viviera mientres la dómina de la Revolución francesa.[88]

El Senáu de Napoleón llamó a Lluis XVIII al tronu cola condición de qu'aceptara una constitución qu'implicaba la reconocencia de la República y l'Imperiu, un parllamentu bicameral escoyíu tolos años, y la bandera tricolor de los rexímenes mentaos.[89] Lluis XVIII amosó la so oposición a la Constitución del Senáu y empezó lo que pa él foi «la disolución del Senáu actual en tolos delitos de Bonaparte, y apelando al pueblu francés». La constitución senatorial foi quemada nun teatru realista en Burdeos, y el Conseyu Municipal de Lyon votó a favor d'un discursu nel que bilordió al Senáu.[89]

Les grandes potencies d'ocupación de París esixeron a Lluis XVIII qu'implementara una Constitución.[90] Lluis respondió cola Carta de 1814, qu'incluyía munches disposiciones progresistes: la llibertá de relixón, una llexislatura compuesta por una Cámara de Diputaos y de una Cámara de los Pares,[lower-alpha 2] una prensa que podría esfrutar d'un ciertu grau de llibertá, y una disposición que los Biens nationaux permanecería en manes de los sos actuales propietarios.[lower-alpha 3][91] La Constitución tenía 76 artículos. La fiscalidá diba ser votada poles cámares. El catolicismu diba ser la relixón oficial de Francia. Pa ser elegible como miembru de la Cámara de Diputaos, unu tenía que pagar más de 1000 francos per añu n'impuestos, y ser mayores de cuarenta. El rei nomaría a los sos compañeros a la Cámara de los Pares nuna base hereditaria, o pa tola vida a la so discreción. Los diputaos seríen escoyíos cada cinco años, con una quinta parte d'ellos a la eleición cada añu.[92] Habíen 90 000 ciudadanos con derechu a votu.[93]

Moneda de 20 francos cola figura de Lluis XVIII a la izquierda y l'escudu d'armes de los Borbones a la derecha.
Una muyer royaliste (monárquica) visti un vistíu carauterísticu de dieciocho pliegues, n'honor a Lluis XVIII.

Lluis XVIII robló'l Tratáu de París el 30 de mayu de 1814. El tratáu dio-y a Francia les sos fronteres de 1792, que s'estendíen al este del Rin. Nun tuvo que pagar nenguna indemnización de guerra, y los exércitos d'ocupación de La Sexta Coalición retirar al intre del suelu francés. Estos términos arrogantes invertir nel próximu Tratáu de París dempués de los Cien Díes (el regresu de Napoleón a Francia en 1815).[94] Nun pasó enforma tiempu por que Lluis XVIII empezara a retratase de les sos munches promeses. Él y el so Controlador Xeneral de Finances, el barón Louis, taben determinaos a nun dexar cayer l'erariu públicu en déficit (había una delda de 75 millones de francos heredada de Napoleón I), y tomó midíes fiscales pa garantizar esto. Lluis XVIII aseguró a los franceses que los impuestos impopulares sobre'l tabacu, el vinu y el sal seríen abolíos cuando fuera restauráu al tronu, pero nun lu fixo, lo que dio llugar a disturbios en Burdeos. Los gastos nel exércitu amenorgar nel presupuestu de 1815 -en 1814, los militares representaren el 55% de los gastos del gobiernu.

Lluis XVIII almitió al conde de Artois y a los sos sobrinos los duques d'Angoulême y de Berry nel conseyu del rei en mayu de 1814, dende la so creación. El conseyu foi informalmente encabezáu por Charles Maurice de Talleyrand.[95] Lluis XVIII tuvo un gran interés nes ides y veníes del Congresu de Viena (creáu pa volver dibuxar el mapa d'Europa dempués de l'abdicación de Napoleón). Talleyrand representó a Francia nel procedimientu. Luis amosóse espantáu pola intención de Prusia d'amestar el Reinu de Saxonia, que refugó yá que la so madre naciera como una princesa saxona y tamién taba esmolecíu de que Prusia va llegar a apoderar Alemaña. Tamién deseyaba que nel Ducáu de Parma restaurar nel gobiernu a los parmesanos Borbones, y non a la emperatriz María Luisa de Francia, como lo suxuríen los aliaos.[96] Lluis tamién protestó pola inacción de los aliaos en Nápoles, onde quería esaniciar al usurpador napoleónicu Joaquín Murat en favor de los Borbones napolitanos.

En nome de los aliaos, Austria aportó a unviar una fuercia al Reinu de Nápoles pa deponer a Murat en febreru de 1815, cuando s'abarruntó que Murat tenía correspondencia con Napoleón, cosa que explícitamente taba prohibida por un tratáu recién. Murat en realidá nunca lu escribió a Napoleón, pero Luis, col enfotu de restaurar a los Borbones napolitanos a cualquier preciu, forxó la correspondencia, y subvencionó la espedición austriaca con 25 millones de francos.[97]

Lluis XVIII llogró que los Borbones napolitanos fueren restauraos nel reinu de Nápoles. Pero'l ducáu de Parma foi-y dau a la exemperatriz María Luisa pa tola vida, y a los parmesanos Borbones dióse-yos el Ducáu de Lucca hasta la muerte de María Luisa.

Cien Díes[editar | editar la fonte]

Batalla de Waterloo na que foi derrotáu definitavamente Napoleón.

El 26 de febreru de 1815, Napoleón Bonaparte escapó de la so prisión de la islla d'Elba y embarcóse pa Francia. Llegó con una fuercia 1000 soldaos cerca de Cannes el 1 de marzu. Lluis XVIII nun s'amosó particularmente esmolecíu pola escursión de Bonaparte, como tal, creyó qu'un pequeñu númberu de tropes podríen superalo fácilmente. Sicasí, esistía un problema subxacente importante pa los Borbones, Lluis XVIII nun había purgado l'exércitu de tropes bonapartistas. Esto llevó a deserciones en masa nel exércitu pasando de los Borbones a Bonaparte. Per otra parte, Lluis XVIII nun podía xunise a la campaña contra Napoleón nel sur de Francia, yá que sufría d'un casu más de gota.[98] El Ministru de Guerra, el mariscal Soult, unvió a Lluis Felipe, duque d'Orleans (más tarde el rei Lluis Felipe I), al conde de Artois, y al mariscal MacDonald pa detener a Napoleón.[99]

La subestimación del rei escontra Bonaparte resultó desastrosa. El 19 de marzu, l'exércitu aparcáu fora de París desertó a Bonaparte, dexando a la ciudá vulnerable al ataque.[100] Esi mesmu día, Lluis XVIII abandonó la capital con una pequeña escolta a la medianueche. Luis decidió dir primero a Lille, y depués crució la frontera escontra'l Reinu Xuníu d'Holanda, con estancia en Gante.[101] Los otros líderes, ente los más prominentes Alexandru I de Rusia, aldericaron si nel casu d'una segunda victoria sobre l'Imperiu Napoleónicu, debíen de proclamar rei al duque d'Orleans en llugar de Lluis XVIII.[102]

Sicasí, Napoleón nun gobernó Francia por enforma tiempu, sufriendo una derrota decisiva a manes de los exércitos del Duque de Wellington y el mariscal de campu Blücher na batalla de Waterloo, el 18 de xunu. Los aliaos llegaron al consensu de que Lluis XVIII tenía de ser restauráu nel tronu de Francia.[103]

Segundu reináu[editar | editar la fonte]

La familia real. D'esquierda a derecha: Carlos, el conde de Artois, Lluis XVIII, Maria Carolina, duquesa de Berry, María Teresa, duquesa d'Angoulême, Luis Antonio, Duque d'Angoulême y Carlos Fernando, Duque de Berry.

Lluis XVIII volvió a Francia con prontitud dempués de la derrota de Napoleón p'asegurar la so segunda restauración en «el tren de bagaxe del enemigu», esto ye, coles tropes de Wellington.[104] El duque de Wellington utilizó la persona del rei Luis p'abrir camín a París, una y bones delles fortaleces negar a rindise a los aliaos, pero aportaron a faelo pol so rei. Lluis XVIII llegó a Cambrai el 26 de xunu, onde se llanzó una proclamación declarando que tolos que sirvieron al emperador nos Cien Díes nun seríen escorríos, sacante los "instigadores". Tamién se reconoció que'l gobiernu de Lluis XVIII pudo cometer errores mientres la Primer Restauración.[105] El 29 de xunu, una delegación de cinco de la Cámara de Diputaos y la Cámara de los Pares averar a Wellington suxuriéndo-y poner un príncipe estranxeru nel tronu de Francia. Wellington refugó los sos pidimientos direutamente, declarando que «[Lluis XVIII ye] la meyor manera de caltener la integridá de Francia».[106] Wellington ordenó a los diputaos sofitar la causa del rei.[107] Lluis XVIII entró en París el 8 de xunetu recibíu por una receición zaragatera: los xardinos del palaciu de les Tullerías taben atestaes de transeúntes, y, acordies con el duque de Wellington, l'aclamación del ensame yera tan fuerte qu'esa nueche non podía parolase col rei.[108]

Lluis XVIII de Francia nel so estudiu nes Tullerías, por François Pascal Simon Gérard.

Dempués de los Cien díes, el papel de Lluis XVIII na política amenorgar de manera voluntaria; arrenunció a la mayoría de los sos deberes para col so conseyu. Él y el so ministeriu embarcar nuna serie de reformes mientres el branu de 1815. El conseyu del rei, un grupu informal de ministros qu'aconseyaben a Lluis XVIII, foi disueltu y reemplazáu por un pequeñu conseyu priváu, el llamáu Ministère de Roi. Los duques de Artois, Berry y Angoulême fueron refugaos de la nueva Ministère y Talleyrand foi nomáu como'l primera Président du Conseil, esto ye, primer ministru de Francia.[109] El 14 de xunetu, el ministeriu eslleió les unidaes del exércitu consideraes "rebeldes". La nobleza hereditaria foi restablecida a instancies de Luis pol ministru.[110]

Carlos, Conde de Artois (futuru Carlos X) convertir nel líder los ultres, quien yera la fracción más radical de los monárquicos, amosándose munches vegaes en desalcuerdu coles polítiques del so hermanu, el rei.

N'agostu, les eleiciones pa la Cámara de Diputaos acabaron dando resultancies desfavorables a Talleyrand. El ministru deseyaba diputaos moderaos, pero l'eleutoráu votó casi puramente polos ultra-realistes, dando llugar a la llamada introuvable Chambre. La Duquesa d'Angoulême y el Conde de Artois primieron al rei Luis pa despidir al so ministru obsoleto. Talleyrand presentó'l so arrenunciu'l 20 de setiembre. Lluis XVIII escoyó al duque de Richelieu como'l so nuevu Primer Ministru. Richelieu foi escoyíu porque foi aceptáu pola familia de Luis y de la Cámara de Diputaos reaccionaria.[111]

El sentimientu antinapoleónico yera altu nel sur de Francia, y esto dio-y un llugar prominente nel terror blanco, que vio la purga de tolos funcionarios importantes del gobiernu napoleónicu y de la execución de los demás. Los franceses cometieron actos de barbarie contra dalgunos d'estos funcionarios. Guillaume Marie Anne Brune (un mariscal napoleónicu) foi xabazmente asesináu, y los sos restos refundiaos al ríu Ródano.[112] Lluis XVIII deploró estos actos illegales, pero arelladamente amosó'l so sofitu a la persecución d'esi mariscales qu'ayudaron a Napoleón nos Cien Díes.[113][114] El gobiernu de Lluis XVIII executó al mariscal más importante de Napoleón, el Mariscal Ney, n'avientu 1815 por traición. Los sos confidentes Charles François, marqués de Bonnay, y el duque de La Chatre aconseyáronlu pa infligir castigos firmes sobre los "traidores".

El rei amosóse renuente a arramar sangre, y esto agafaba descomanadamente a la facción ultra-monárquica de la cámara de diputaos, que sentía que Lluis XVIII nun taba actuando lo suficiente.[115] El gobiernu emitió una proclamación d'amnistía a los "traidores" en xineru de 1816, pero los xuicios que yá empezaren terminar nel so debíu momentu. Esa mesma declaración tamién prohibió a cualquier miembru de la Casa de Bonaparte tener propiedaes, o entrar en Francia.[116] Envalórase qu'ente 50 000-80 000 funcionarios fueron purgados del gobiernu mientres lo que se conoz como'l Segundu Terror Blanco.[117]

Semeya de Zoé Talon, condesa du Cayla, quien se convirtió n'amiga íntima de Lluis XVIII nos sos últimos años hasta'l puntu de ser considerada por dalgunos como una amante del rei.

En payares de 1815, el gobiernu de Lluis XVIII tuvo que roblar otru tratáu de París que punxo fin formalmente a los Cien Díes de Napoleón. El tratáu anterior fuera abondo favorable a Francia, pero ésti tomó una llinia más dura. Les fronteres de Francia amenorgar hasta la so estensión en 1790. Francia tuvo que pagar por un exércitu a ocupar d'ella, a lo menos mientres cinco años, a un costo de 150 millones de francos per añu. Francia tamién tuvo que pagar una indemnización de guerra de 700 millones de francos a los aliaos.[118]

En 1818, les Cámares aprobaron una llei militar qu'aumentó'l tamañu del exércitu en más de 100 000 homes. N'ochobre del mesmu añu, el primer ministru, el duque de Richelieu, llogró convencer a les potencies a retirar los sos exércitos prontamente en cuenta de una suma de más de 200 millones de francos.[119]

Lluis XVIII escoyó munchos gabinetes centristes, por cuenta de que quería apangar a la población pa disgustu del so hermanu, l'ultra-realista Conde de Artois.[120] Lluis siempres amosó medrana que dempués de la so muerte, el so hermanu y herederu, abandonaría'l gobiernu centrista por una autocracia ultra-realista, cosa que nun traería resultancies favorables a los Borbones (como pasó en realidá).[121]

Old Bumblehead the 18th trying on the Napoleon Boots – or, Preparing for the Spanish Campaign (El Vieyu Cabeza Caediza XVIII probándose les botes de Napoleón o preparar pa la campaña n'España), caricatura satírica británica del rei Lluis XVIII, con Napoleón II detrás d'él queriendo tomar la so corona, por George Cruikshank.

Al rei nun lu prestaba'l príncipe de sangre, Lluis Felipe d'Orleans, y aprovechaba cada oportunidá pa desairarlo,[122] como'l nega-y el títulu de Alteza Real, en parte pol papel que tuvo'l padre del duque na Revolución francesa al votar a favor de la execución de Lluis XVI, cosa que causó rensía personal en Lluis XVIII. El duque de Berry, sobrín de Lluis XVIII, foi asesináu na Ópera de París el 14 de febreru de 1820. La familia real tuvo bien afeutada pola traxedia y Lluis XVIII rompió una antigua tradición al asistir al funeral del so sobrín,[123] por cuenta de que los reis de Francia nun podíen tener cualquier forma d'asociación cola muerte.[124] La muerte del duque de Berry significaba que la Casa d'Orleans tendría más probabilidaes en poder aportar al tronu.

Berry foi l'únicu miembru de la familia que llogró niciar fíos. La so esposa dio a lluz a un fíu póstumu en setiembre, Enrique, duque de Burdeos,[123] moteyáu Dieudonné (dau por Dios) polos Borbones porque creíen que con él aseguraren el futuru de la dinastía. Sicasí la socesión borbónica inda taba en dulda. La Cámara de Diputaos propunxo modificar la llei sálica pa dexar que la duquesa d'Angoulême pudiera aportar al tronu.[125] El 12 de xunu de 1820, les Cámares ratificaron una llei qu'aumentó'l númberu de diputaos de 258 a 430. Los diputaos adicionales teníen de ser escoyíos pola cuarta parte más rica de la población en cada departamentu. Estos individuos teníen agora efeutivamente dos votos.[126]

Balta de Lluis XVIII, na Basílica de Saint-Denis, París.

Pola mesma dómina en que s'estableció la "llei de los dos votos", Lluis XVIII empezó a recibir visites toes los miércoles d'una dama llamada Zoé Talon, y ordenó que naide-y fadiara mientres s'atopaba con ella. Se rumoreó que'l rei esneldaba tabacu de los sos pechos,[127] cosa que-y valió'l llamatu de tabatière (caxa de tosquilé).[128]

En 1823, Francia embarcar nuna intervención militar n'España, onde se produxera una revuelta contra'l rei Fernandu VII. Francia llogró entartallar la rebelión,[129] per mediu de refuerzos encabezaos pol duque d'Angoulême.[130]

Muerte y socesión[editar | editar la fonte]

La salú de Lluis XVIII empezó a fallar na primavera de 1824. Sufría por obesidá, de gota y cangrena, tantu en secu como n'húmedu, nes piernes y la columna vertebral. Morrió'l 16 de setiembre de 1824, y foi soterráu na Basílica de Saint-Denis el día 20 d'esi mesmu mes. El so hermanu, el Conde de Artois, asocedió-y como Carlos X.[131] Esta foi la única socesión de poder normal na xefatura del estáu de Francia en tol sieglu XIX.

Carlos X y Lluis Felipe fueron derrocaos por dos insurrecciones revolucionaries respeutivamente. Cola cayida d'esti postreru formó la Segunda República la cual terminó con un autogolpe d'Estáu orquestado por Napoleón III quien s'autu proclamó emperador estableciendo'l Segundu Imperiu francés. Napoleón III cayó vencíu na guerra franco-prusiana lo que condució a la proclamación de la Tercer República pola asamblea. Nengún presidente de la Tercer República pudo llevar a términu'l so mandatu hasta que Émile Loubet fuera asocedíu por Armand Fallières en 1906.

Lluis XVIII na cultura popular[editar | editar la fonte]

Lluis XVIII tien un cameo na novela Le Bal de Sceaux por Honoré de Balzac, según na novela El conde de Montecristo d'Alexandre Dumas. Na obra Los miserables de Victor Hugo, nel llibru III, Hugo escribe qu'a Lluis XVIII gústa-y correr rápido nel so coche porque él ye incapaz de caminar.

Tamién foi interpretáu por dalgunos actores, tantu na televisión como nel cine, casi siempres como personaxe secundariu en películes y series rellacionaes con Napoleón, María Antonieta o la Revolución francesa,[132] anque destaquen ente elles la interpretación d'Orson Welles en Waterloo.[133] Tamién fixo apaición (siempres como secundariu) na película de Sofia Coppola, Marie Antoinette la cual comete l'error históricu de mentar al Duque d'Angoulême como fíu de Lluis XVIII cuando en realidá yera'l so sobrín.[134]

Órdenes de caballería[editar | editar la fonte]

Órdenes franceses[editar | editar la fonte]

Órdenes estranxeres[editar | editar la fonte]

Ancestros[editar | editar la fonte]

Socesiones[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Lluis XVII

Rei titular de Francia y de Navarra

1795-1814
Socesor:
Él mesmu
(como rei reinante)
Predecesor:
Napoleón I
(Emperador de los Franceses)

Rei de Francia y de Navarra
Copríncipe d'Andorra

1814-1815
Socesor:
Napoleón I
(Emperador de los Franceses)
Predecesor:
Napoleón II[135]

Rei de Francia y de Navarra
Copríncipe d'Andorra

1815-1824
Socesor:
Carlos X

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. El títulu navarru yera simbólicu, una y bones el Reinu de Navarra (Baxa Navarra) foi abolíu en 1789 y los sos territorios quedaron integraos en Francia.
  2. La Cámara de Diputaos yera comparable a la Cámara de los Comunes británica, pa tener derechu a votar por ella, unu tenía que ser un home adultu y pagar 300 francos al añu n'impuestos. La Cámara de los Pares foi la cámara alta de la llexislatura, y yera similar a la Cámara de los Lores británica.
  3. El nationaux biens (bien nacional) yeren les finques y bienes, incluyendo obres d'arte, que la República confiscó al cleru, a la nobleza y los emigraos mientres la Revolución. Los que perdieron les sos propiedaes o otros oxetos de valor más tarde sería compensáu nel reináu del hermanu de Lluis XVIII, Carlos X

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Encyclopædia Britannica Online. Identificador Encyclopædia Britannica Online: biography/Louis-XVIII. Apaez como: Louis XVIII. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Identificador de persona en The Peerage: p10155.htm#i101543. Data de consulta: 7 agostu 2020.
  3. 3,0 3,1 Identificador ULAN: 500122368. Afirmao en: Union List of Artist Names. Data d'espublización: 5 febreru 2018. Data de consulta: 9 mayu 2022. Llingua de la obra o nome: inglés.
  4. URL de la referencia: http://www.ordens.presidencia.pt/?idc=154.
  5. Afirmao en: catálogu de la Biblioteca Nacional Checa. Identificador NKCR AUT: jn20000701094. Data de consulta: 30 agostu 2020.
  6. «Louis XVIII (1755 - 1824) Le "Roi-fauteuil"» (francés). Consultáu'l 13 de setiembre de 2015.
  7. Hibbert, 1982, páxs. 331-332.
  8. 8,0 8,1 Nagel, 2008, páxs. 152-153.
  9. 9,0 9,1 Fraser, 2002, p. 532.
  10. 10,0 10,1 Mansel, 1999, p. 10.
  11. Fraser, 2002, p. 41.
  12. 12,0 12,1 Mansel, 1999, p. 11.
  13. Mansel, 1999, p. 12.
  14. 14,0 14,1 Mansel, 1999, p. 20.
  15. 15,0 15,1 Mansel, 1999, p. 24.
  16. Mansel, 1999, p. 3.
  17. Mansel, 1999, páxs. 13-14.
  18. Fraser, 2002, p. 114.
  19. Fraser, 2002, p. 115.
  20. Fraser, 2002, p. 120.
  21. 21,0 21,1 Mansel, 1999, p. 111.
  22. Mansel, 1999, páxs. 14-15.
  23. Murray, John Louis XVIII (n'Inglés), páx. 13-14. ISBN 0-7195-6709-2.
  24. Fraser, 2002, páxs. 136-138.
  25. Fraser, 2002, p. 143.
  26. Mansel, 1999, p. 16.
  27. Mansel, 1999, p. 21.
  28. Castelot, André (1962) Madame Royale (en Francés). Librairie Académique Perrin, páx. 15. ISBN 2-262-00035-2.
  29. Fraser, 2002, p. 199.
  30. Fraser, 2002, p. 201.
  31. Fraser, 2002, páxs. 221-223.
  32. Fraser, 2002, páxs. 224-225.
  33. Mansel, 1999, p. 28.
  34. Mansel, 1999, p. 30.
  35. Mansel, 1999, p. 29.
  36. Mansel, 1999, p. 34.
  37. Fraser, 2002, p. 178.
  38. Hibbert, 1982, p. 38.
  39. Mansel, 1999, p. 40.
  40. Mansel, 1999, p. 41.
  41. Hibbert, 1982, p. 39.
  42. Hibbert, 1982, p. 40.
  43. Mansel, 1999, p. 44.
  44. Hibbert, 1982, p. 329.
  45. Mansel, 1999, p. 45.
  46. Hibbert, 1982, p. 44.
  47. Fraser, 2002, p. 316.
  48. (1988) Le Petit Robert 2 Dictionnaire universel des noms propres, Dictionnaires (en francés). París: SNL-Le Robert, páx. 1017.
  49. Lever, Evelyne (1985) Louis XVI (n'inglés). París: Fayard, páx. 508.
  50. Fraser, 2002, p. 338.
  51. Nagel, 2008, p. 65.
  52. Fraser, 2002, p. 340.
  53. Fraser, 2002, p. 342.
  54. Fraser, 2002, p. 357.
  55. Fraser, 2002, páxs. 361-362.
  56. Fraser, 2002, p. 382.
  57. Fraser, 2002, p. 412.
  58. Nagel, 2008, p. 113.
  59. Nagel, 2008, páxs. 113-114.
  60. Nagel, 2008, p. 118.
  61. Hibbert, 1982, p. 180.
  62. Nagel, 2008, p. 136.
  63. Nagel, 2008, p. 165.
  64. 64,0 64,1 Nagel, 2008, p. 190.
  65. 65,0 65,1 Nagel, 2008, p. 203.
  66. Nagel, 2008, p. 201.
  67. 67,0 67,1 Nagel, 2008, p. 216.
  68. Nagel, 2008, p. 206.
  69. Nagel, 2008, p. 213.
  70. Nagel, 2008, páxs. 210-211.
  71. Nagel, 2008, p. 208.
  72. 72,0 72,1 Mansel, 1999, p. 128.
  73. 73,0 73,1 Fiszerowa, Wirydianna (1998) Dzieje mueye własne. (en Polacu).
  74. Nagel, 2008, páxs. 218-219.
  75. 75,0 75,1 Nagel, 2008, p. 243.
  76. Nagel, 2008, p. 220.
  77. Nagel, 2008, p. 222.
  78. Nagel, 2008, p. 223.
  79. Nagel, 2008, páxs. 227-228.
  80. Mansel, 1999, p. 119.
  81. Nagel, 2008, páxs. 233-234.
  82. Nagel, 2008, p. 235.
  83. Nagel, 2008, p. 241.
  84. Mansel, 1999, p. 147.
  85. Mansel, 1999, p. 162.
  86. Price, 2008, p. 143.
  87. [1], [2]
  88. Price, 2008, p. 113.
  89. 89,0 89,1 Mansel, 1999, p. 176.
  90. Price, 2008, p. 52.
  91. Price, 2008, p. 53.
  92. Price, 2008, p. 54.
  93. Price, 2008, p. 55.
  94. Price, 2008, p. 69.
  95. Mansel, 1999, p. 192.
  96. Mansel, 1999, p. 196.
  97. Mansel, 1999, p. 197.
  98. Price, 2008, p. 75.
  99. Mansel, 1999, p. 222.
  100. Price, 2008, p. 79.
  101. Price, 2008, p. 80.
  102. Price, 2008, p. 81.
  103. Price, 2008, páxs. 82-83.
  104. Price, 2008, p. 83.
  105. Mansel, 1999, p. 253.
  106. Mansel, 1999, p. 254.
  107. Mansel, 1999, p. 255.
  108. Mansel, 1999, p. 256.
  109. Mansel, 1999, p. 260.
  110. Mansel, 1999, p. 261.
  111. Mansel, 1999, p. 266.
  112. Lever,, p. 508.
  113. Price, 2008, p. 84.
  114. Mansel, 1999, p. 424.
  115. Mansel, 1999, p. 425.
  116. Mansel, 1999, p. 426.
  117. Mansel, 1999, p. 427.
  118. Price, 2008, p. 89.
  119. Price, 2008, páxs. 95-96.
  120. Price, 2008, p. 93.
  121. Price, 2008, p. 94.
  122. Price, 2008, p. 98.
  123. 123,0 123,1 Price, 2008, páxs. 105-106.
  124. Mansel, 1999, p. 194.
  125. Nagel, 2008, p. 287.
  126. Price, 2008, p. 108.
  127. Price, 2008, p. 109.
  128. Lever, 1998, p. 537.
  129. Price, 2008, p. 110.
  130. Nagel, 2008, p. 288.
  131. Nagel, 2008, páxs. 297-298.
  132. 132,0 132,1 «Le roi Louis XVIII (Character)» (inglés). IMDB.comInternet Movie Data Base. Consultáu'l 27 d'ochobre de 2015.
  133. «Waterloo» (inglés). IMDB.comInternet Movie Data Base. Consultáu'l 27 d'ochobre de 2015.
  134. «María Antonieta (2006) Goofs» (inglés). IMDB.comInternet Movie Data Base. Consultáu'l 27 d'ochobre de 2015.
  135. de Norvins (baron de Montbreton), Jacques Marquet (1839) Histoire de Napoléon (en francés). Furne: Furne, 1839, páx. 599.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]