Torre

De Wikipedia
Torre
Cambiar los datos en Wikidata
Torre del Palazzo Pubblico de Siena (la signoria o conceyu d'esa ciudá estáu italiana mientres l'Antiguu Réxime).

Una torre ye un edificiu de muncho más altor que superficie. Les sos funciones pueden ser distintes, pero históricamente fueron militares y relixoses, amás d'estétiques. Más apocayá, el términu emplegar pa designar a distintes estructures teunolóxiques, según a edificios d'oficines o viviendes de gran altor. Les torres son unu de los principales finxos urbanos, y configuren la personalidá d'una ciudá.

La referencia más antigua a estos edificios atópase na Biblia: l'episodiu de la torre de Babel, que se considera inspirada nos ziggurat mesopotámicos. Nos limes fortificaos del Imperiu romanu construyéronse turris y burgus, precedentes de les cases-torre medievales.[1] La Edá Media foi un periodu carauterizáu pola construcción de torres militares y relixoses (tanto cristianes como musulmanes). N'otres civilizaciones distintes de la occidental construyéronse tamién torres con similares formes y funciones (pirámides mesoamericanes, torres del silenciu zoroastrianas, gopuram de la India, pagodes chines, castiellos xaponeses, etcétera); en dellos casos inclusive dalguna ciudá antigua edificó les sos viviendes n'altor, como Shibam (Yemen), la Manhattan del desiertu.[2]

La capacidá evocadora de les torres facer ser bien frecuentemente utilizaes nel arte, tantu nes artes visuales[3] como na lliteratura (Les dos torres de la serie de noveles El señor de los aniellos de J. R. R. Tolkien), onde'l arquetipu que simboliza una torre puede tener distintes simboloxíes, pero siempres venceyaes al aislamientu: torre de marfil,[4] cuando ye positivu, o bien opresión y cárcel, especialmente pola trescendencia histórica de la función represora de munches torres, identificaes col poder (la Torre de Londres, les torres de La Bastilla).

Fixi llabrar una torre

ente les peñes y riscos

d'esos montes, onde malapenes

la lluz topó camín,

por defende-y la entrada

los sos rústicos obeliscos.

(...)

Ellí Segismundo vivi

míseru, probe y cautivu.

Torres militares[editar | editar la fonte]

Les torres son un elementu esencial pa l'arquiteutura militar, tanto como parte d'un circuitu fortificáu como aisllaes.

Torres aisllaes[editar | editar la fonte]

Na terminoloxía de les construcciones militares romanes, la pallabra castrum designa a los campamentos romanos, que s'arrodiaben d'una empalizada y que se reforzaben con torres (cuando se faíen estables los elementos constructivos podíen pasar a faese en piedra); ente que les pallabres turris y burgus designen a torres aisllaes, como les que xixilaben el limes (frontera esterior del Imperiu). Una tipoloxía similar tuvieron darréu les torres denominaes llixu castral y les cases-torre.[5] Fora d'Europa, y salvando les diferencies formales, ye similar la tipoloxía básica del castiellu xaponés.

Torres-vigía[editar | editar la fonte]

Torres de vixilancia costera[editar | editar la fonte]

Torres de castiellos y muralles[editar | editar la fonte]

El castiellu de Manzanares el Real caltién una muralla de circuitu esterior, con dos pequeñes torres cilíndriques (cubos) flanqueando la entrada; los murios principales tán reforzaos nes esquines delanteres con dos cubos y el llenzu posterior con una torre del homenaxe.

Les torres de castiellos y muralles (polo xeneral, de too tipu de fortificaciones) tienen distintes formes y funciones. Cuando son circulares reciben el nome de "cubos". Cuando son de gran tamañu reciben el nome de "torrexones". Les pequeñes construcciones aptes por que se guarecer un vixilante denominar garites.

La más antigua torre de muralla de la qu'hai testimoniu arqueolóxicu posiblemente seya la denomada torre de Xericó, d'unos 8 metros y mediu d'altor, una de les estructures de les muralles de Xericó, del VIII mileniu e.C.[6]

Torre de la Malmuerta, Córdoba (España).

Torre albarrana[editar | editar la fonte]

Torre albarrana ye una torre que forma parte d'una cortil fortificada col que ta comunicáu, anque xeneralmente exenta de la muralla y coneutada a ésta por aciu un pequeñu arcu o ponte, que pudiera ser destruyíu fácilmente en casu de que la torre cayera en manes del enemigu. Puede dir tamién adosada como gran bastión o baluarte pero nesti casu ye de mayor tamañu que los demás.

Sirve de talaya o torre de vixilancia, pero tamién pa hostigar al enemigu qu'intenta averase o degolar la muralla.

Exemplos de torres albarranas pueden ser la Torre del Oru en Sevilla, la de la Malmuerta en Córdoba o la Torre d'Espantaperros en Badayoz (que la so alcazaba tien dellos exemplos d'estes torres), toes n'España.

Donjon del castiellu de Vincennes.

Torre del homenaxe[editar | editar la fonte]

Torre del homenaxe del alcázar d'Estepa (Sevilla). Nel dintel de la so entrada atopa esta interesada inscripción: Esta torre mandó facer/ Lorenzo Suárez de Figueroa/ Maestre de Santiago,/ Quien quixera saber lo que/ costó faga otra ella/ y sabelo hai.[7]

La torre del homenaxe ye la estructura central del castiellu medieval (donjon nos castiellos franceses, bergfried nos alemanes, maschio o mastio nos italianos, keep nos ingleses). Ye una torre destacada, más alta que la muralla, y polo xeneral podía aisllase del restu de la fortaleza. Ye la torre principal, la que sirve de residencia del señor y cumple coles funciones más destacaes del castiellu, allugando les estancies principales y, n'ocasiones, los almacenes de cebera. Atópase na posición más abrigada en rellación con un posible ataque esterior, de forma que si venciera'l restu de les defenses, esta torre apurriera un últimu abellugu.

Torre d'asediu[editar | editar la fonte]

Les torres d'asediu consistíen nun armazón tresportable de madera, en forma de prisma o tueru de pirámide altos, que s'emplegaben na Edá Antigua y Media pa combatir y asaltar les muralles enemigues, algamando'l so altor. Si'l so aproximamientu tenía ésitu, dexaben aportar más fácilmente que les escales a dellos homes armaos por que les tomaren. Como toles armes d'asediu medievales, la torre tamién quedó obsoleta cola xeneralización del cañón a partir del sieglu XV.

Torres de San Gimignano.
Torre de la ilesia y torre del conceyu d'Alcaraz.
Torres de Bolonia.

Torres urbanes[editar | editar la fonte]

Les ciudaes medievales d'Europa occidental carauterizar por zarrase en circuitos de muralles, y los sos edificios destacaos llevantaron torres, tantu con fines defensivos como con fines de prestíu,[8] nuna competición pol altor ente distintes instituciones o families dientro de la ciudá y ente les distintes ciudaes. Exemplos notables pueden trate en Florencia, en San Gimignano o en Cáceres.

Bien frecuentemente, la llucha de torres pol dominiu del espaciu urbanu llibrar ente'l poder civil y el poder eclesiásticu, como se dexa entender con gran ironía n'esti famosu pasaxe de Don Quixote de la Mancha convertíu nun tópicu lliterariu pol so doble llectura (denunciar la subordinación de la sociedá y l'Estáu a la ilesia):

—Topemos (...) l'alcázar —retrucó don Quixote— (...) Y alvierte, Sancho, o que yo veo pocu o qu'aquel bultu grande y solombra que dende equí s'afaya deber de faer el palaciu de Dulcinea.

(...)

Empunxo don Quixote, y andando como docientos pasos, dio col bultu que faía la solombra, y vio una gran torre, y depués conoció que'l tal edificiu nun yera alcázar, sinón la ilesia principal del pueblu. Y dixo:

—Cola ilesia dimos, Sancho.

—Yá lo veo —respondió Sancho—, y plega a Dios que nun deamos cola nuesa sepultura, que nun ye bona señal andar polos cimenterios a tales hores, y más habiendo yo dichu a la vuesa mercé, si mal nun m'alcuerdo, que la casa desta señora hai de tar nuna callejuela ensin salida.

—¡Malditu sías de Dios, mentecatu! —dixo don Quixote—. ¿Aú has tu topáu que los alcázares y palacios reales tean edificaos en callejuelas ensin salida?

—Señor —respondió Sancho—, en cada tierra'l so usu: quiciabes s'usa equí nel Toboso edificar en callejuelas los palacios y edificios grandes; y, asina, clamio a la vuesa mercé déxeme buscar por estes cais o callejuelas que se m'ufierten: podría ser qu'en dalgún rincón atopara con esi alcázar, que-y vea yo comíu de perros, qu'asina nos trai corríos y asendereados.

Segunda parte, capítulu IX Onde se cunta lo que nél se verá.[9]

Torres con función relixosa[editar | editar la fonte]

Torre de Pozu Moru, un monumentu funerariu ibero.

Torres funeraries[editar | editar la fonte]

Los monumentos funerarios adoptaron la forma de torre en munches cultures, dende los monumentos megalíticos (menhires y taulas proyeutar n'altor, anque nun seyan torres nel sentíu d'edificios accesibles nel so interior) y les pirámides exipcies y mesoamericanes (anque les dimensiones del altor namái escepcionalmente algamen a superar les de la base). Los columbarios y columnes romanes, les stupa tibetanes o los nokotsudo xaponeses pueden tamién tener una forma similar a la d'una torre. Na relixón zoroastriana, les torres del silenciu son llugares elevaos que s'arrodien por un muriu, onde los cadabres déxense por que les utres dispongan d'ellos.[10]

Gopuram[editar | editar la fonte]

Los templos hinduístas (mandir) tienen sobre les sos puertes (dvara) torres piramidales denominaes gopuram.

Los gopuram de Madurai.

Pagodes[editar | editar la fonte]

Nos países d'Estremu Oriente por onde s'estendió'l budismu, los templos suelen contener altes torres de madera de dellos pisos (davezu cinco) y base cuadrada o octogonal, con carauterísticos teyaos curvados.

Una de les más impresionantes pagodes chines foi la Nánjīng Táotǎ (Torre de porzolana de Nankín), del sieglu XV, destruyida nel sieglu XIX. Tenía nueve pisos, y cubrióse con lladriyos de porzolana blanca. Los sos ochenta metros namái fueron superaos pola Pagoda Liaodi de Dingzhou (84 metros) y pola sumida pagoda que se llevantó en Chang'an nel sieglu VII, de la que se diz qu'algamaba los cien metros.

En Vietnam, la Chùa Một Cột (Pagoda del Pilar Única) ye un iconu de la so cultura.

Torres d'ilesies y monesterios[editar | editar la fonte]

Torre de la catedral d'Uviéu. Dende esi altor, el personaxe de ficción Fermín de Pas xixilaba la ciudá de Vetusta na novela La Rexenta, de Leopoldo Alas (Clarín).
Les torres de Notre Dame de Paris fueron l'escenariu de les peripecies del personaxe de ficción Quasimodo en La novela homónima de Victor Hugo.

Anque non de forma xeneral, dende'l arte paleocristiano dalgunes ilesies incluyeron torres, como la basílica de San Llorienzo de Milán (sieglu IV), que tenía cuatro pequeñes torres. Dende'l sieglu V fíxose frecuente disponer dos torres nel nártex, flanqueando la fachada, o una torre nel cruceru (nel casu de les de planta de cruz como la ilesia de los Santos Apóstoles de Constantinopla) o sobre'l presbiteriu (nel casu de les de planta basilical, pa dar lluz al ábside, como na basílica de Meriamlik -añu 471-). La ilesia de San Martín de Tours (470) facer con una torre sobre'l cruceru y otra que darréu s'usó como campanariu. N'Europa Occidental, les torres d'ilesia a partir del sieglu VI tienen un marcáu calter de fortificación, frutu de la dómina de les invasiones. Na arquiteutura bizantina, especialmente nes ilesies siries, les torres convertir en símbolos de poder, un modelu que se reconoz nel Acheiropoietos de Salónica. Una pareya de torres na fachada, flanquando una loggia onde s'esponen les reliquies, ye la tipoloxía propia de les ilesies meta de pelegrinación carauterística de les ilesies de Capadocia de la primer metá del sieglu VI. El modelu siguióse tamién na catedral de Sofía (sieglu VI). Torres enriba de los ábsides apaecen nes ilesies de Sergilla (una) o Sinsarah (dos). Tamién sobre los ábsides construyeron les torres de la basílica de Santolaya de Mérida (sieglu IV), pero con una función constructiva muncho más marcada, al nun arrincar de la bóveda de los ábsides, sinón del so muriu esterior.[11]

Dende'l prerrománicu, los monesterios medievales (como Fulda na arquiteutura carolinxa) concibiéronse como verdaderes ciudadeles fortificaes, nes que les torres cumplíen una función igual a la de los castiellos. Sicasí, nes ilesies de l'arquiteutura visigoda o asturiana nun hubo un significativu usu de les torres.

Torre de Pisa.

L'arquiteutura románica dio un papel distintu a les torres nes sos distintes variantes locales. N'Italia, el campanile concebíase como un edificiu exentu, separáu del cuerpu principal de la ilesia (catedral de Pisa -mediaos del sieglu XI-). N'Alemaña, les ilesies otonianas, como San Miguel de Hildesheim (empiezu del sieglu XI) carauterizar pola so disposición simétrica (idéntica en cabecera y pies), con cuatro torres cilíndriques y dos masivos cimborrios.

La gótica carauterizar pola busca d'altor y les sos agudes aguyes o chapiteles. Nel arte de la Edá Moderna la función de les torres permaneció como estética y espiritual; siendo unu de los más importantes finxos urbanos.

Sagrada Familia de Barcelona.

Delles ilesies del sieglu XX siguen calteniendo'l recursu a les torres pa desempeñar dalguna de les sos funciones tradicionales (campanariu y presencia urbana). En dalgún casu convertir na parte más visible del propiu templu, como asocede coles de Sagrada Familia de Barcelona, diseñada por Gaudí y entá en construcción, nes qu'amás tienen funciones simbóliques (caúna de los dieciocho torres representa a un personaxe: Xesucristo, la Virxe, los cuatro evanxelistes y los dolce apóstoles).

Campanarios[editar | editar la fonte]

Campanariu de Bruxes

El campanariu o campanil ye la torre onde s'asitien les campanes, cola cuenta de convocar l'asistencia de los feligreses al serviciu relixosu. Dellos campanarios agospien un carillón, instrumentu musical conformáu por delles campanes.

Un tipu especial de campanariu ye'l campanile, un campanariu surdíu orixinalmente n'Italia que se desenvuelve como edificación exenta, de planta circular o cuadrada, dafechu independiente del edificiu relixosu. Los más conocíos son la Torre de Pisa, famosa pol so enclín, y el Campanile de San Marcos de Venecia.

Otra modalidá de campanariu ye la espadaña, que nun ye una torre puramente dicha, sinón una paré maciza, la mayoría d'ellos con remates mixtilíneos onde s'asitien una campana o una serie de campanes dende les más grandes hasta les más pequeñes; n'espacios o abertures denominaos "claros".

Conjuratorios[editar | editar la fonte]

Minaretes de la mezquita El-Tabia (Asuán).
Minaretes de la Masjid al-Haram de La Meca.
Los seis minaretes de la Mezquita Azul d'Istambul.

Minaretes[editar | editar la fonte]

Minarete ye'l nome con que se traduz n'asturianu la pallabra árabe منار (minar -"faru"-), que designa a les torres de les mezquites musulmanes. La so función ritual ye apurrir una redolada elevada por que'l muecín ( مُؤَذِّن mu'aḏḏin -"glayador"-) efectúe los cinco llamaes ( أَذَان adhan) qu'acaldía se faen pa convocar a la oración ( صلاة salat). Pa ello, el minarete suel tener na so parte más alta un balcón que lu arrodia, dende él llévase a cabu la llamada. Na actualidá, el muecín suelse ayudar con un sistema megafónicu pa ser escucháu con más facilidá nes grandes ciudaes.

La forma de los minaretes varia según les zones. Nel Magreb les mezquites suelen tener namái unu, de planta cuadrada. Nel oriente musulmán son habituales les mezquites con más d'unu, xeneralmente dos o cuatro, y de forma variable. Son carauterísticos nos llugares d'influencia otomana los espodaos minaretes de seición circular, con un balcón sobresaliente y un teyáu cónicu. El númberu de los minaretes tamién ye significativu: cuando'l sultán Ahmed I mandó llevantar seis minaretes na Mezquita Azul d'Istambul, foi criticáu porque hasta entós namái tenía esi númberu Masjid al-Haram ("la mezquita sagrada" de La Meca, onde se curia la Kaaba); el sultán solucionó'l problema mandando construyir un séptimu minarete en La Meca. El minarete de la mezquita de Samarra (Iraq), una espiral ascendente, inspírase lejanamente na forma de los ziggurat.

En Tombuctú son carauterísticos los minaretes de tierra, paya y madera, trés d'ellos (en xunto coles sos mezquites-madrasa) fueron declaraos patrimoniu de la humanidá pola UNESCO (Sankore, Djinguereber y Sidi Yahya).

La función del minarete ye tamién marcar la dominación física del espaciu. Cuando los turcos conquistaron Constantinopla, la islamización de Santa Sofía indicóse arrodiando con cuatro minaretes la inmensa mole de la cúpula que caracterizaba'l perfil de la ciudá.

De manera similar, la Reconquista española cristianizó los minaretes convirtiéndolos en torres de les ilesies que se llevantaben sobre les mezquites.

Torres con función teunolóxica[editar | editar la fonte]

Molinos[editar | editar la fonte]

Los molinos son les estructures teunolóxiques preindustriales que riquíen un mayor altor, especialmente los molinos de vientu, que caracterizaron el paisaxe de delles rexones, como los Países Baxos o La Mancha.

Big Ben, nel Parllamentu de Westminster (Londres).

Torre del reló[editar | editar la fonte]

Primero relós de sol y depués relós mecánicos fueron dispuestos dende la Edá Media nes partes más visibles de too tipu d'edificios, anque especialmente n'ilesies y conceyos. Yá na Atenes del sieglu I e.C. llevantóse un horlogion con forma de torre: la Torre de los Vientos (que cuntaba con nueve gnomon -relós de sol-, una clepsidra -reló d'agua- y otros elementos); y na China del sieglu XI Su Song construyó una "torre del reló" bien sofisticada.

Torres de tendíu llétricu[editar | editar la fonte]

Les torres d'alta tensión emplegar pal tendíu llétricu.

Planta d'enerxía de Didcot, Reinu Xuníu
Torres de refrigeración húmedes de tiru natural.

Torre d'enfriamientu[editar | editar la fonte]

Les Torres de refrigeración son estructures pa esfrecer agua y otros medios a temperatures próximes a les ambientales. L'usu principal de grandes torres de refrigeración industriales ye'l de rebaxar la temperatura de l'agua de refrigeración utilizada en plantes d'enerxía, refineríes de petroleu, plantes petroquímiques, plantes de procesamientu de gas natural y otres instalaciones industriales.

Les torres d'enfriamientu usen la evaporación de l'agua pa refugar el calor d'un procesu tal como la xeneración d'enerxía llétrica. Les torres d'enfriamientu varien en tamañu dende pequeñes a estructures bien grandes que pueden devasar los 120 metros d'altor y 100 metros de llargor. Torres más pequeñes son de normal construyíes en fabriques, ente que les más grandes son construyíes nel sitiu onde se riquir.

Torre de perforación petrolífera.

Castilletes y torres de perforación[editar | editar la fonte]

Les instalaciones de minería inclúin "castilletes", torres esteriores sobre los pozos furaos, que la so función ye acovecer les polees o maquinaria necesaria pa la estracción del mineral o los ascensores pal desplazamientu de los mineros.

Les que se denominen "torres de perforación" son les construyíes pa sostener el complexu equipu necesariu pa la prospección y posterior estracción mecánica de recursos del sosuelu de naturaleza fluyida, como'l petroleu o'l gas natural.

Torre de control[editar | editar la fonte]

Les torre de control son torres, en que la so visu asitiar una sala de control, dende la que se dirixe y controla el tráficu d'un puertu o d'un aeropuertu. La situación y altor de dichu centro de control son esenciales pa ver tola zona que se debe controlar.

Nes torres de control aereu realízase'l control de tráficu aereu na zona d'un aeropuertu y la so redoma, esto ye, el control del rodaxe, el despegue, l'aproximamientu y l'aterrizaxe de los aviones.

Menos estendíes que les de los aeropuertos, les torres de control portuariu dirixen el tráficu en puertos de ciertu valumbu, y abondo compactos como por que'l control visual dende la torre seya efectivu.

Torre de control aereu.
Torre solar de Manzanares (Ciudá Real).

Torre solar[editar | editar la fonte]

Una torre solar ye una construcción que trata d'aprovechar la enerxía solar por aciu la conveición d'aire.

Na so forma más senciella, consiste nuna chimenea pintada de negru. Mientres el día, la enerxía solar calez la chimenea, que de la mesma calez l'aire qu'hai dientro d'ella, creando una corriente d'aire ascendente dientro de la chimenea (o torre). La succión qu'ésta crea na base de la torre puede utilizase para ventilar y esfrecer l'edificiu subxacente. Na mayor parte del mundu, ye más fácil aprovechar la enerxía del vientu pa producir una ventilación d'esti tipu, pero en díes templaos y ensin vientu la chimenea podría apurrir ventilación cuando nun sería posible producila d'otra forma.

Esti principiu propúnxose pa la xeneración de la enerxía llétrica, usando un gran ivernaderu na parte de baxo más qu'utilizando la calefacción de la chimenea solamente.

El principal problema d'esta propuesta ye la diferencia relativamente pequeña ente la temperatura más alta y más baxa del sistema. El teorema de Carnot acuta descomanadamente la eficacia de la conversión nestes circunstancies.

Torres de señales[editar | editar la fonte]

L'altor de les torres facer aparentes pa utilizase como llugar pa emitir tou tipu de señales, y esa función foi emplegada dende l'Antigüedá colos faros pa la navegación y torres terrestres de naturaleza militar (como les torres de vixilancia) que podíen emplegase pa la comunicación rápida de señales óptiques (similares a les señales de fumu). Yá na dómina industrial, el telégrafu ópticu precedió al telégrafu llétricu. Nel sieglu XX, les telecomunicaciones precisaron de torres pa la emisión de les señales electróniques, utilizándose para ello dalgunu de los primeros rascacielos, como'l Edificio Telefónica de Madrid (1926-1929).

Faros[editar | editar la fonte]

Faru de Hirtshals, Dinamarca.

El nome "faru" provién de la "torre de Faru" o de la isla de Faru en Alexandría, una de los siete maravíes del mundu antiguu, (el Faru d'Alexandría).

A partir d'entós, un faru ye un emisor de señales lluminoses pa la navegación, que se suel siutar sobre una torre llevantada cerca de la mariña o inclusive dientro del mar a cierta distancia de la mariña, nos puertos, nos llugares onde trescurren les rutes de navegación o nos especialmente peligrosos.

La llámpara de los faros dispón de lentes de Fresnel que'l so númberu, anchu, color y separación varia según cada faru. Cuando na escuridá'l faru alcuéntrase en funcionamientu, la llámpara emite fexes de lluz al traviés de les lentes, que xiren en 360 graos.

Dende'l mar los barcos non yá ven la lluz del faru, que los alvierte de la proximidá de la mariña, sinón que tamién lo identifiquen polos intervalu y los colores de los fexes de lluz, de forma que pueden reconocer frente a qué puntu de la mariña atópense.

Los modernos sistemes de navegación per satélite, como'l GPS, quitaron importancia a los faros anque siguen siendo d'utilidá y seguridá pa la navegación nocherniegu yá que dexa la verificación del allugamientu na carta de navegación.

Torres del telégrafu ópticu[editar | editar la fonte]

Torre de comunicaciones d'Espoo (Helsinki).

Torre de comunicaciones[editar | editar la fonte]

Munches torres utilícense como soporte d'antenes d'emisión de señales de radio, televisión, telefonía móvil y tou tipu de telecomunicaciones. Suelen ser estructures metalicas en forma de torre de celosía, y los equipos soportaos antenes de dipolos y antenes parabóliques.[12]

Torres de radar[editar | editar la fonte]

Tamién hai torres de radar para esi tipu de señales, con distintos usos (militares, tráficu aereu, meteoroloxía -radar meteorolóxicu-, etc.)

L'Obeliscu de Buenos Aires, Arxentina.
La Torre Eiffel.

Torres-mirador y torres decoratives[editar | editar la fonte]

Delles torres nun cumplen funciones práutiques, sirven de decoración o de conmemoración.

Los obeliscos, construyíos nel antiguu Exiptu, simbolizaben un rayu del Sol, la estabilidá y fuercia creador que tenía'l dios solar Ra. Munchos obeliscos exipcios fueron llevaos a Roma, al puntu qu'anguaño hai más obeliscos en Roma qu'en tou Exiptu. Otros imperios d'occidente tamién se llevaron obeliscos exipcios p'alzalos nes sos capitales. Anguaño constrúyense obeliscos pa conmemoraciones como por casu el de Buenos Aires, que conmemora la primer vegada que se izó la bandera arxentina na ciudá.

La Torre Eiffel (330 metros), diseñada pol inxenieru francés Gustav Eiffel, construyóse por que sirviera como arcu d'entrada y mirador de la Esposición Universal de París (1889), nel centenariu de la Revolución francesa. Como taba rematada por una bandera de Francia, tamién se consideraba como un xigantescu mástil.

Otres torres utilizar de mirador urbanu, como la Torre Espacial de Buenos Aires, la más alta d'esta ciudá con 220 metros hasta la punta de l'antena, o'l Faru de Moncloa en Madrid.

Torres de vivienda[editar | editar la fonte]

Taipei 101 (509 m), que foi l'edificiu más altu del mundu ente 2003 y 2009.
Vista de Manhattan dende'l Empire State Building.
Universidá Lomonósov de Moscú (1953, 187 m -240 m colos elementos cimeros-), unu de los rascacielos de Stalin. La so figura utilizóse como símbolu de los Xuegos Olímpicos de Moscú 1980.
Cuatro Torres (Madrid). La más alta, la Torre de Cristal, de César Pelli (2009, 249 m).

Los edificios de múltiples pisos o plantes son bien antiguos, como les insulae romanes (que la so altor taba llindada llegalmente a 70 pies, esto ye, 20 m); pero la llimitación que suponía la incomodidad d'algamar les últimes plantes por aciu escaleres faía que nun se superaren polo xeneral los cinco altores. Les torres urbanes medievales podíen superales, pero nun yera la vivienda la principal función de los sos pisos más elevaos.

Cola invención del ascensor a finales del sieglu XIX esta llimitación pasó a ser un problema secundariu (creándose otros, especialmente los de seguridá, aglomeración, costos ya inclusive la solombra -que quita de lluz a grandes zones-). Otres innovaciones necesaries yá taben enllantaes cola revolución industrial (arquiteutura del fierro y el cristal, formigón armáu, bomba hidráulica, etc.)

Rascacielos[editar | editar la fonte]

Los rascacielos son edificios de viviendes y oficines de gran altor. La razón de la so construcción ye'l máximu aprovechamientu económicu del suelu. Por ello, suelen atopase múltiples rascacielos arrexuntaos nes zones comerciales de grandes ciudaes (CBD), onde'l valor del suelu ye eleváu.

Foi'l amburo de Chicago de 1871 el que dio oportunidá a una xeneración d'arquiteutos (la llamada escuela de Chicago) pa planiar una ciudá de rascacielos. El primer edificiu d'esti tipu foi'l Home Insurance Building (William Le Baron Jenney, 1884-1885), de diez plantes y 41 m d'altor.

A partir d'entós desamarróse una verdadera carrera pol altor, que, al movese de Chicago (onde s'impunxeron llimitaciones llegales) a la ciudá de Nueva York, pa 1898 diba ganando'l Park Row Building (119 m). En 1908 el Singer Building (187 m) estableció un nuevu récor. Al añu siguiente foi superáu pola Metropolitan Life Tower (213 m) y en 1913 pol Woolworth Building (241 m), qu'ostentó'l récor hasta 1930, en que foi superáu por The Trump Building (283 m) y el Chrysler Building (319 m). En 1931 este foi de la mesma superáu pol Empire State Building (381 m -ensin l'aguya-). Hasta 1972 nun se llevantó un edificiu mayor: les Torres Ximielgues del World Trade Center (417 m), destruyíes en los atentaos del 11 de setiembre de 2001. En 1973 el récor volvió a Chicago cola Sears Tower (442 m -güei llamada Willis).

A partir de los años trenta empezaron a apaecer rascacielos en ciudaes d'otros países; bien abondo ceo n'Iberoamérica (Buenos Aires -1923, Palaciu Barolo, 100 m, 1936, Edificiu Kavanagh, 120 m-, Montevideo -1928, Palaciu Salvu, 105 m-, São Paulo -1934, Edificiu Martinelli, 130 m, 1947, Edificiu Altino Arantes, 150 m-, Ciudá de Méxicu -1945, Torre de la Llotería Nacional, 107 m, 1956, Torre Llatinoamericana, 140 m-, más tardíamente los de Panamá, de Venezuela, o de Chile-); ente que n'Europa nun fueron frecuentes hasta dempués de la Segunda Guerra Mundial, ya inclusive amenaron discutinios (distritu de La Défense en París, rascacielos de Londres -qu'hubieron d'esperar a la superación de les llimitaciones llegales-). La Xunión Soviética planió la construcción d'ocho grandes torres (los Stalinskiye Visotki -"Rascacielos de Stalin"-), siete de les cualos fueron llevaes a cabu (n'inglés se les llapada seven sisters). El Madrid de los años cincuenta, que yá disponía dende 1929 del Edificio Telefónica (88 m), vio llevantase rascacielos como'l Edificio España (117 m) y la Torre de Madrid (142 m); y darréu los de la exa de la Castellana (complexu AZCA, torres inclinaes de la Plaza de Castiella y Cuatro Torres). Barcelona introdució los rascacielos na so rede urbana a partir de los Xuegos Olímpicos de 1992.

Xapón llevantó grandes rascacielos dende los años setenta, pero dende finales del sieglu XX son otros países asiáticos los qu'algamaron un verdaderu protagonismu nesti tipu de construcciones: en 1998 les Torres Petronas de Kuala Lumpur fueron el primer rascacielos non estauxunidense n'algamar el récor d'edificiu más altu del mundu (anque se cuestiona qué elementos arquiteutónicos superiores hai qu'añedir na midida -410 m o 452 m-). En 2003 fueron superaes por Taipei 101 (449 m), superáu de la mesma en 2007 pol Burj Khalifa de Dubái (830 m). Tamién les megalópolis africanes y Australia disponen de grandes rascacielos. Por númberu y progresión destaquen los rascacielos chinos y, pola so concentración, l'impresionante conxuntu de rascacielos de Hong Kong.

Rascacielos de Hong Kong.
Torre Serra Xaus, del arquiteutu modernista catalán Josep Maria Jujol (1921).

Torres como vivienda rural o d'ociu[editar | editar la fonte]

En delles zones d'España, especialmente Cataluña, Aragón y Murcia,[13] denominar "torre" a un tipu de vivienda rural tradicional (casa de campu, granxa con güerta o casa-torre de la güerta o campu), que dende finales del sieglu XIX convertir en residencies d'ociu, del tipu que n'otres zones denominar chalé. La denominación estender hasta denominar cualquier tipu de vivienda unifamiliar, inclusive nel ámbitu urbanu.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Un segundu modelu constructivu... Casar-torre, en Actes del II Alcuentru d'Historia de Cantabria, Universidá de Cantabria, 2005, ISBN 84-8102-954-8, vol. I, p. 329.
  2. Hispanoteca
  3. Contorna d'Estepa
  4. N'España, hasta 1564, cuando se constrúi'l palaciu del Viso del Marqués de Santa Cruz, nun se camuda la tipoloxía de fortaleza de les cases nobiliaries: "torres urbanes" son el palaciu del Condestable en Burgos, 1483, o fuera'l que'l duque de Benavente pretendía llevantar en Valladolid (1518). Modalidaes entemedies supunxeron el palaciu del Infantado de los Mendoza en Guadalaxara o'l palaciu del Duque d'Alcalá en Sevilla (1520). James Casey, España na Edá Moderna: Una Historia Social, Universitat de València, 2001, ISBN 84-7030-949-8, pg. 248.
  5. CVC
  6. Pedro Mateos Cruz, torres%22&source=bl&ots=I9qYOlY1HU&sig=i35GgB_8ZGPXo2npESyxwFSddFM&hl=es&sa=X&ei=6j8VUJnAOoKl0QX-soGYAg&ved=0CDEQ6AEwAA#v=onepage&q=%22introducci%C3%B3n%20de%20les%20torres%22&f=false La Basílica de Santolaya de Mérida: Arqueoloxía y urbanismu, pg. 157
  7. Catálogu de Torres de Telecomunicaciones en Méxicu Itel911.com unu de los principales distribuidores de torres de Telecomunicaciones en Mexico.
  8. güerta-de-murcia.html Cases Torre de la Güerta de Murcia: Casar torre ye la tipoloxía de vivienda más representativa dientro del paisaxe huertano. El términu alude, en llinguaxe coloquial de la güerta, a una casa señorial y de llabor que preside una finca o propiedá.Dalguna de les más carauterístiques:

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]