Alhambra

Coordenaes: 37°10′35″N 3°35′18″W / 37.17634°N 3.58821°O / 37.17634; -3.58821
De Wikipedia
Alhambra
 Patrimoniu de la Humanidá UNESCO
Bien d'Interés Cultural
La Alhambra (es)
conjunto de edificios (es) Traducir, atraición turística, palaciu, palaciu, xardín y conjunto monumental (es) Traducir
Llocalización
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Granada
ConceyuBandera de Granada Granada
Coordenaes 37°10′35″N 3°35′18″W / 37.17634°N 3.58821°O / 37.17634; -3.58821
Alhambra alcuéntrase n'España
Alhambra
Alhambra
Alhambra (España)
Historia y usu
Apertura1238
Comisariu Reinu nazarí de Granada
Arquiteutura
Estilu Arte andalusí (es) Traducir
Patrimoniu de la Humanidá
Criteriu (i), (iii) y (iv)
Referencia 314-001
Rexón Europa y América del Norte
Inscripción )
BIC RI-51-0010966[1]
Díes d'apertura tolos díes de la selmana
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

L'Alhambra ye una ciudá palatina andalusí asitiada en Granada, na comunidá autónoma d'Andalucía, España. Consiste nun conxuntu de palacios, xardinos y fortaleza (alcázar o al-qasr القصر) qu'allugaba una verdadera ciudadela dientro de la mesma ciudá de Granada, que sirvía como agospiamientu al monarca y a la corte del Reinu nazarí de Granada. El so verdaderu curiosu, como n'otres obres musulmanes de la dómina, non solo anicia nos interiores, que la so decoración ta ente los cumes del arte andalusí, sinón tamién nel so llocalización y adautación, xenerando un paisaxe nuevo pero totalmente integráu cola naturaleza presistente. En 2016 foi'l segundu monumentu más visitáu d'España, por detrás del Templo Espiatoriu de la Sagrada Familia de Barcelona,[2] recibiendo la cifra histórica de 2 615 188 visitantes.[3]

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

Etimológicamente, «Alhambra» n'árabe ye «al-Ḥamrāʼ» (اَلْحَمْرَاء, 'la Colorada'), procedente del nome completu «al-Qal'a al-hamra» ('fortaleza colorada'). Na so evolución, el castellán entrepola ente la m y la r una b, como en «alfombra», que nel árabe clásicu tenía'l significáu de 'roxez', escritu como «al-humra». Esisten más teoríes pa esplicar l'orixe del nome de la Alhambra, pos hai otros autores qu'acoten que na dómina andalusí la Alhambra taba encalada y el so color yera blancu. El nome de «colorada» vendría-y porque cuando se construyó trabayar de nueche, y vista pela nueche, dende lloñe, por cuenta de la lluz de les antorches, víase colorada. Otros autores defenden que «Alhambra» ye a cencielles el nome en femenín del so fundador, Abu al-Ahmar (Muhammad I, reináu 1238-1273), que n'árabe significa 'el Colloráu', por ser pelirroxu.

Historia de la Ciudá de Alhambra[editar | editar la fonte]

Vista de los palacios nazaries, colos cumes nevaos de Sierra Nevada al fondu.
Puerta de la Xusticia.

La Alhambra llevántase sobre la llomba de la Sabika, unu de los puntos más elevaos de la ciudá de Granada. Esti allugamientu buscaba una situación estratéxica defensiva y al empar tresmitir un claru símbolu, onde'l visu del poder ye bien perceptible pal restu de la ciudá, un allugamientu escoyíu pa ser contemplada.[4] La ocupación d'esta llomba remontar a tiempos romanos. Del añu 666 daten les primeres referencies escrites d'un allugamientu militar na zona. A mediaos del sieglu XI, al convertise Granada en capital del reinu de Taifa, so la dinastía ziríes, ampliáronse les construcciones.

La Alhambra pasó a ser residencia real, a partir de 1238, cola llegada al poder de Muhammad ibn Nasr, primer monarca del Reinu nazarí de Granada, pa lo que creó un suministru d'agua propio. Les construcciones más luxoses de los palacios que güei se caltienen, el de Comares y de los Lleones, proceden del sieglu XIV. El conxuntu tien una forma allargada ya irregular afecha a la forma de la llomba sobre la que se llevanta. El so llargor ye de 740 m. y el so anchor varia ente los 40 y los 180 metros.[5]

Puertes[editar | editar la fonte]

Les distintes víes d'accesu a la cortil son:[4]

  • Accesos nazaríes
    • Puerta de les Armes. Ye la más antigua de les entraes de la Alhambra, a la que se llega dende la vera del Darro, bordiando la torre de la Vela y terminando debaxo de la torre de les Armes, na parte norte del recintu.
    • Un segundu accesu que tamién esistía dende dómina nazarí ye al traviés de la Cuesta de los Chinos, a la fin del paséu de los Murnios, que conducía a la Puerta del Arrabalde so la torre del mesmu nome, tamién al norte.
    • Puerta de la Escampada o de la Xusticia que llegaba hasta la puerta del Vinu, entrada pola medina baxa, asitiada al sur. Ye de dómina de Yusuf I, 1348. Nel centru puede trate'l relieve d'una mano y sobre el 2º arcu, el relieve d'una llave.
    • Puerta de los Banzaos (siete suelos) que daba accesu a la parte alta de la medina.
  • Dómina cristiana **En

tiempos de Carlos V se erije la Puerta de les Granaes, llevantándose en sustitución de la puerta orixinal islámica, la Bib al-Buxar o puerta de les allegres nueves, conocida tamién como Bib al Jadaq o del foso, torrexón defensivu que protexía'l valle, que da accesu a la cuesta de Gomérez y de ende a la Puerta de la Escampada. Xubiendo dende plaza Nueva, y travesando el monte de la Alhambra, desaguar nuna escampada llamada Plaza de los Barcales, por tar enriba d'una serie de barcals. A la derecha ta la Puerta del Vinu, ye unu de los edificios más antiguos, siendo atribuyida la so edificación a la dómina del Sultán Muhammand III (1302-1309), la decoración de la fachada o portada de poniente correspuende a la dómina finales del sieglu XIII o principios del sieglu XIV, y la de llevante ye posterior a 1367, y que comunica la Alcazaba cola zona de palacios.

  • Puerta de los Carros.

Accesu actual[editar | editar la fonte]

L'actual accesu a la cortil de la Alhambra realizar dende 1988 al traviés de la rede viaria esterior, próxima al actual campusantu, pa esaniciar el tráficu perxudicial polos accesos tradicionales.

Descripción de los edificios[editar | editar la fonte]

Planu de la Alhambra.
Vista esterior de la Alcazaba de la Alhambra dende'l norte. A la derecha llevántase la torre de la Vela, a la so izquierda más baxes estrémase la torre d'Armes y a la izquierda destaca poles sos dimensiones la torre del Homenaxe y delantre d'ella la torre del Cubu.

Alcazaba[editar | editar la fonte]

Vista en primer planu de la barbacana y muralla de la Alcazaba, por detrás la torre d'armes y al fondu torre de la Vela.

La alcazaba ye'l recintu asitiáu na parte más occidental del cuetu de Sabika, constituyía la zona militar, centru de la defensa y vixilancia de la cortil y collo foi la parte de construcción más antigua de la Alhambra. Les primeres edificaciones hispanomusulmanes realizaes corresponder cola dómina califal, nel sieglu XI, ampliándose les mesmes al convertise Granada en capital d'unu de los reinos de Taifas. Con Muhammad I, primer rei nazarí de Granada, reconstruyóse y amplió esta fortaleza, reforzáronse los sos murios y llevantáronse les principales torres. El so socesor Muhammad II terminó les obres de reconstrucción de la alcazaba. Con anterioridá a la edificación de los palacios nazaries, esta área compartía tamién una función d'agospiamientu real. La alcazaba tien una forma trapezoidal, los sos elementos principales son:

  • Norte: avanzando de derecha a izquierda **

Terraza de la Torre del Cubu. Torre semicircular, construyida alredor de 1586, sobre una puerta islámica, foi balerada nel sieglu XX. Anguaño constitúi una terraza de privilexu pa la contemplación del valle del Darro y el Albaicín.

    • Adarve de la muralla norte.
    • Plaza d'Armes y terraza o torre de la plaza d'Armes. A finales del sieglu XIV Ismail I llevantó una puerta so esta torre, pa les xubíes dende Granada, lo que supunxo una reestructuración de la zona norte, baltando parte de les caballerizas pa la so construcción.[6]
    • Torre de los Fidalgos, allugada a los pies de la torre de la Vela, tien calter defensivu.
  • Oeste
    • Torre de la Vela, (1238-1273) constituyía la torre de defensa más grande del conxuntu militar, pol so altor apodera tola vega granadina. El so nome vien de la campana que los cristianos asitiaron na torre tres la conquista de la ciudá. Sonaba a l'alba p'avisar a los agricultures del riego de les güertes na Vega de Granada, por tanto, caltener en vela, y de ende'l so nome.
    • Bastión d'artillería, revellín, construyíu nel periodu cristianu.
  • Sur
    • Torre de la pólvora.
    • Xardín de los Adarves, foi creáu nel sieglu XVII, cuando la fortaleza perdió'l so calter defensivu. Esisten bones panorámiques dende esti xardín.
  • Esti, ye'l llau más ampliu del trapezoide que forma la alcazaba, con unos 75 metros. Al otru llau d'esta muralla atopa la gran escampada de la plaza de los Barcales.
    • Torre del Homenaxe, ye la mayor de les torres d'esti frente, tien ente 22 y 26 metros d'altu y llevántase na parte más elevada de la fortaleza. Nel sieglu XIV, constituyía xunto cola Torre de la Vela, los principales bastiones defensivos de la Alhambra, ufiertando proteición a la cortil. Nel so interior estremen seis pisos. Créese que foi nesta torre onde instaló la so residencia Al-Ahmar, el fundador de la Alhambra, cuando decidió construyir el so palaciu. Atópase verticalmente, estremada en dos zones bien estremaes. Una zona inferior qu'abarca los dos primeros niveles, nos que'l so accesu facer so la muralla norte. La zona cimera qu'abarca'l restu de niveles tien accesos dende la muralla norte y el adarve del muriu esti. El nivel más altu pudo sirvir a los alcaides de la cortil de centru d'operaciones de defensa, y el más baxu, un cuartón, p'almacenar granu, sal y especies.[6]
    • Torre Quebrada.
    • Torre Adarguero.

Nel centru de la alcazaba atópase'l barriu castrense, onde se topen los restos de los murios de les cases qu'ocupaben esti llugar.

Palacios nazaríes[editar | editar la fonte]

Planu de los Palacios nazaries y de les Habitaciones del Emperador.
Mexuar -mariellu-
Palaciu de Comares -coloráu-
Palaciu de los lleones -verde-
Habitaciones del Emperador -azul-
Pañu d'azulexos del Mexuar, nel que se combina la téunica y estilu nazarí cola simboloxía cristiana, que representa l'águila bicéfala de la monarquía castellana.

Los palacios nazaríes son el conxuntu formáu pol Palaciu de Comares, construyíu de primeres, y el Palaciu de los Lleones. Cronológicamente fueron llevantaos dempués de la alcazaba, el generalife y el Partal, siendo la so construcción del primer terciu del sieglu XIV. Constituyía la sede de les funciones alministratives, de la corte, protocolu y retiru y esfrute priváu. Al baxar les escaleres d'accesu, van atopándose les siguientes dependencies:

Mexuar[editar | editar la fonte]

El so nome provién del términu árabe Maswar, llugar onde s'axuntaba la Sura (Conseyu de Ministros). La estancia sufrió numberosos tresformamientos. Tuvo De pertenecer a una estructura anterior al Palaciu de Comares y al d'El Lleones, y probablemente al construyíu por Isma'il I (1314-1325).[7]

Ye la sala más antigua. En dómina andalusí sirvía de sala d'audiencia y xusticia pa casos importantes. Tenía una cámara elevada zarrada por celosías onde se sentaba'l sultán a escuchar ensin ser vistu. Nun esistíen les ventanes llaterales. Tenía'l techu abiertu na so parte central. Al fondu atopa una pequeña habitación, que sirvía d'oratoriu, dende onde s'acolumbra'l Albaicín, atópase empobináu de forma distinta a la muralla, pa cumplir la so función relixosa. En tiempos cristianos utilizóse como capiya.

La decoración ye el resultáu d'ensame d'intervenciones ente'l sieglu XVI y el sieglu XX, na que destaquen les columnes y capiteles carauterísticos de l'arquiteutura nazarí. Nos paños d'azulexos que decoren el so parés combinen pieces d'orixe nazarí con intervenciones y pieces cristianes. De siguío del Mexuar aportar a un patiu con fonte nel centru y una cámara a la izquierda, denomináu patiu del Mexuar.

Patiu del Mexuar y Cuartu Doráu[editar | editar la fonte]

Nun se conoz con certidume'l destín dau a esta zona en dómina andalusí. Si conozse que s'afixo como habitación pa Sabela de Portugal, pa la so estancia na Alhambra, anque nunca llegó a ocupala. Na fachada del cuartu destaquen los capiteles del so arcu d'entrada. Dientro del cuartu sobresal la cubrición, en madera de cedru, y decoración de piñes y conches, con armadura de cuatro faldones. So él, ventanes zarraes con celosías. Dos portaes rectangulares bordiaes de cenefa de cerámica. La estancia ta decorada con pintures gótiques y escudos y emblemes de los Reis Católicos. Al cruciar el patiu del Cuartu Doráu aportar a la fachada del palaciu de Comares.

Palaciu de Comares[editar | editar la fonte]

La fachada del palaciu foi alzada por mandatu del Mohamed V, siendo inaugurada en 1370, ye una fachada interior qu'antemana la majestuosidad del interior del palaciu.

Patiu del Banzáu o de los Arrayanes[editar | editar la fonte]

ye'l recintu central de Palaciu de Comares. A entrambos llaos del banzáu, qu'ocupa gran parte del patiu, atópense llantaos los arrayanes que dan nome a esti patiu. Nel mesmu puédese atopar una de les temes ambientales de la Alhambra: la presencia de l'agua. Y non yá actuando como tal, esto ye, agua, sinón tamién como espeyu. Precisamente nesta banzáu reflexa la pimpana Torre de Comares. Nun estremu hai una galería a lo ancho del patiu y nos sos estremos, alcobes de conxusta. Dende la galería entrar na antecámara llamada:

Sala de la Barca[editar | editar la fonte]
Vista del denomináu patiu de los arrayanes, del banzáu o de Comares, no fondero contémplase'l torrexón de Comares.

Dende la galería norte del Patiu de los Arrayanes y al traviés d'un arcu apuntáu de mocárabes, aportamos a la sala de la Barca, llamada asina yá que presenta riques yeserías col escudu nazarí y dientro d'él, la pallabra «Bendición», que n'árabe se diz "Baraca", y que los castellanos escucharon como "Barca"; otra esplicación podría ser que'l nome provién por tener un artesonado magníficamente ensamblado en forma de cascu de barcu invertíu. Esta sala, de forma rectangular de 24 metros por 4,35, paez ser que yera más pequeña nun principiu, y la so ampliación foi realizada por Mohamed V. Nesta sala esistió una bóveda semicilíndrica que foi destruyida pol fueu de la quema de 1890, sustituyida por una reproducción d'aquella que foi totalmente terminada en 1964. Los murios presenten les yeserías col escudu nazarí y la pallabra «Bendición» y el lema de la dinastía «nun hai vencedor más que dios».

La sala atópase arrodiada por un zócalo en que los sos estremos atopamos alcobes con zócalos d'azulexos, que revisten les columnes que suxeten arcos peraltados y festoneados de mocárabes y pechinas. Dende equí apuértase al Torrexón de Comares, presidíu pol Salón de los Embaxadores.

La Torre de Comares al anochecer vista dende'l paséu del Padre Manjón
Torre de Comares, Salón de Comares o Salón de los Embaxadores[editar | editar la fonte]

Nel patiu de los Arrayanes destaca n'unu de los sos estremos el pimpanu torrexón de Comares; aportar a él pola sala de la Barca. El salón de Comares ye la estancia más amplia y alzada de tol palaciu, y ocupa l'interior de la Torre de Comares, apoderando cola so vista'l valle del Darro. La so construcción data del segundu terciu del sieglu XIV, siendo sultán nazarí de Granada, Yusuf I, anque probablemente nun viera terminada la obra qu'ordenó construyir y afatar ricamente, yá que diverses inscripciones atribúin la so autoría al so fíu Mohamed V. La so función principal yera celebrar les audiencies privaes del sultán.

Presenta planta cuadrada de 11 metros de llau y 18 d'altor, orixinalmente'l suelu yera de mármol y anguaño cerámicu. Nel centru de la sala puede reparase un cuadráu col nome de Alá escritu sobre azulexos.

Ye un llugar con un conteníu poético bien ricu. Podemos atopar distintes composiciones, allabancies a Dios y al emir y tamién dellos fragmentos del Corán. Cada centímetru de la paré ta cubiertu por dalgún elementu decorativu.

Vista del salón de Comares o d'Embaxadores, nel que se reparen los vanos o alcobes abiertos en cada unu de los llaos del salón.

Nos llaterales del salón hai 9 alcobes, trés per caúnu de los llaos del salón, correspondiendo l'alcoba central del llau norte al sultán; tamién s'abrir una serie de ventanes zarraes d'antiguo por celosías de madera y vidreres de colores llamaes cumarias, (d'ende'l nome de comares). Toles parés tán cubiertes de yeserías con motivos de conches, flores, estrelles, escritures. Sala policromada: oru nel relieve, colores claros no fondo. Zócalo decoráu con azulexos. El suelu orixinal yera de cerámica vidrada en blancu y azul con escudus d'armes como motivos ornamentales.

Les parés tán, amás, decoraes con versículos coránicos y poemes realizaos en yesería, lo que tenía de faer d'esta sala nos sos oríxenes, xunto cola decoración que nun nos llegó, colos sos xuegos de lluz y el so ambiente cortesano, una de les sales palaciegues más impresionantes del mundu islámicu. La calefacción yera de braseros y el llume con llámpares d'aceite.

Unu de los aspeutos más atrayentes del Salón de los Embaxadores ye'l so techu, de forma cúbica. Nél representen los siete cielos de la cultura musulmana, asitiaos unu enriba d'otru. El Corán diz que sobre ellos ta'l tronu de Dios; tol techu ta llenu d'estrelles, en total son cientu cinco.

Patiu de los Arrayanes.

El techu ye una representación del Universu, quiciabes una de les meyores representaciones de la Edá Media. Realizáu en madera de cedru con incrustaciones de maderes de distintos colores, representa estrelles superpuestes que formen distintos niveles. Nel centru, no más elevao ta'l Escabel (عرش) sobre'l que s'establez Dios-Alláh según los rellatos coránicos. Dende ésti van repitiendo les figures xeométriques qu'estremen el techu en siete espacios, que representen los siete cielos que baxen consecutivamente hasta esti mundu: el 7 ye unu de los númberos simbólicos por excelencia. Ente toos ellos configuren el Tronu (كرس), que ye'l símbolu de la creación entera. Esti usu simbólicu de cosmoloxía coránica –con tantes alusiones al Escabel, el Tronu, al Rei que s'asitia sobre él– tien una clara intención de llexitimar al soberanu como representante (ẖalīfa, d'onde vien califa) de Dios na tierra. El fechu de que'l salón fora'l salón del tronu, que taba asitiáu nel so centru, xusto debaxo del escabel divín, ye una clara referencia a esto. Pero la simboloxía de la sala nun acaba ende: les 4 diagonales del Techu de Comares representen los cuatro ríos del Paraísu y el Árbol del Mundu (o Axis Mundi), que teniendo los sos raigaños nel Escabel espandir por tol Universu. La so simboloxía inda sigue: les alcobes, nueve presentes (trés en cada muriu) más trés omitíes pa dexar el pasu a la sala de la baraka, son una referencia a los dolce cases zodiacales, en correspondencia col papel de séptimu cielu qu'ocupa esi altor.

Palaciu de los lleones[editar | editar la fonte]

Nun estremu del llau esquierdu del patiu de los arrayanes, un pequeñu arcu sirve d'ingresu a un pasadizo pol que se llega a la zona privada del monarca, el Harén (Haram significa llugar priváu), el denomináu palaciu de los Lleones.

El palaciu de los Lleones foi mandáu construyir por Muhammad V como residencia del sultán, supón un exemplu d'integración d'arquiteutura y agua, na qu'esta se parte dende la fonte de los lleones asitiáu nel patiu escontra tol palaciu. El palaciu s'estructura a partir del patiu, alredor del cual distribúyense les distintes estancies. Alredor, les alcobes, sales privaes del sultán y esposes con pisu altu abiertu, ensin ventanes que miren al esterior, pero con xardín interior como correspuende a la idea musulmana del paraísu. De caúna de los cuatro sales flúi un regueru que va al centru: Los cuatro ríos del Paraísu descritos nel Corán.

Sala de los mocárabes[editar | editar la fonte]

Llámase asina pola bóveda de mocárabes que la cubrir. La de güei ye del sieglu XVII. Murios con llabor de yesería, inscripciones relixoses y escudu de la dinastía Nazarí.

Patiu de los Lleones[editar | editar la fonte]
El Patiu de los Lleones.

Empezóse la so construcción en 1377,[8] por deséu de Mohamed V, fíu de Yusuf I, siendo la so alarife mayor Abén Cecid, concluyéndose trece años dempués. Los hispanomusulmanes de Granada, antes de llamar al Patiu de los Lleones Sahan al-Osud, facer cola denominación d'Al-Haram. De planta llixeramente trapezoidal, el llau oriental ye mayor que'l de poniente (el de la sala de Mocárabes), la llongura del conxuntu 219 pies, incluyendo les sales de Mocárabes y Reyes ye igual al triple del anchu del Patiu nel so llau menor o de poniente (73 pies).[9]

Atópase arrodiáu per una espodada galería con 124 columnes de mármol blancu de Macael (Almería), que se presenten aisllaes y arrexuntaes en xunto de dos, trés, y hasta cuatro nes esquines, sofitando, o bien solu encontiando, les arcaes de filigrana, siendo simétricos los llaos mayor y asimétricu los menores, de los qu'avancen sendo pabellones escontra'l patiu, en que la so interseición d'exes tresversales y llonxitudinal allúgase la fonte colos dolce lleones que-y da nome.

Les columnes xunir con paños calaos que dexen pasar la lluz. Fustes cilíndricos bien delgaos, aniellos na parte cimera, capiteles cúbicos sobre los que cuerren inscripciones. Planchar grises de plomu converten emburriar horizontales en verticales. Los dos templetes qu'avancen a los dos llaos opuestos del patiu son como una alcordanza de la tienda de campaña de los beduinos. Son de planta cuadrada, decoraos con cúpules de madera que se sofiten en pechines de mocárabes. El bistechu ye obra del sieglu XIX. Tola galería ta techada con artesonado de lacería.

Fonte de los Lleones[editar | editar la fonte]

Tien una de les escases escultures d'animales del arte islámico pos, basándose nes suras 15, 29 y 38, 72 del Corán, refiértase representar cualesquier ser animáu.[10]

Los últimos datos consiguíos gracies a la restauración de los lleones y la taza de la fonte pudieron indicar que, tanto'l lleones como la taza, daten del sieglu XIV y de la mesma procedencia y material (mármol de Macael, Almería) siendo fabricada la fonte nel so conxuntu, tanto lleones como taza, coles mesmes. Esti descubrimientu vien rectificar les informaciones qu'indicaben la procedencia de los lleones d'un palaciu, anterior a la Alhambra, perteneciente al primera visir de la dinastía zirí Samuel Ibn Nagrella. De la mesma, púdose afayar tres tipología de lleones sobre la base de los sos elementos formales diferenciadores. Caúna conformar un grupu de cuatro león con similitud dos a dos nes sos traces: ñariz, pelame de la melena, fauces y posición y relieve de la cola.

Fonte de los Lleones.
(...) A tan diáfano tazón,
tallada perlla,
por orles l'alxófar remansado,
y va ente margarites el argento,
fluyíu y tamién fechu blancu y puru.
Tan allegáu ye lo duro y lo fluyente
que ye difícil saber cuál d'ellos flúi (...)

La fonte de los lleones tien diverses significaciones o simboloxíes, nenguna d'elles acotaes. Per una parte los dolce lleones tienen una simbolización astrolóxica, cada lleón alude a un signu zodiacal. Por otra, tien una significación política o maxestática que ta rellacionada col templu del rei Salomón (yá que hai una inscripción na fonte referida a esti) y el mar de bronce del mesmu templu. Por postrera y la más importante, alude a un símbolu paradisiacu refiriéndose asina a la fonte, orixinaria de la vida y los 4 ríos del Paraísu coránicu. Pero lo que sí se puede dicir, ye que la fonte como tal ye una alegoría del poder que mora nel sultán.

Sala de los Abencerrajes[editar | editar la fonte]

Esta sala foi alcoba del sultán. Al ser cuartu priváu nun hai ventanes al esterior. Los murios tán ricamente decoraos. El estuco y los colores son orixinales. El zócalo d'azulexos ye del sieglu XVI, de la fábrica d'azulexos sevillana. La cúpula ta decorada con mocárabes; nel suelu, nel centru, una fuentecilla sirvía pa reflexar la cúpula de mocárabes, qu'al tar ricamente decorada, consiguía una lluz encantador y máxico, pos al entrar pela parte cimera diba camudando según les distintes hores del día.

Bóveda de mocábares na Sala de los Reis.
Sala de los Reyes[editar | editar la fonte]

Ocupa tol llau oriental del patiu. Llamáu asina pola pintura qu'ocupa la bóveda del cuartu central. Ye la sala más llarga del Harén, estremada en trés cuartos iguales y dos pequeños que pudieren ser armarios, pol so allugamientu y falta de llume. Probablemente destinada a fiestes familiares. Na bóveda del centru, les pintures representen a los diez primeros reis de Granada dende la fundación del reinu, unu d'ellos con barba colorada que puede ser Mohamed ben Nazar llamáu Al-Hamar el Colloráu, fundador de la dinastía Nazarí. Nes bóvedes llaterales hai pintures que representen caballeros y dames, realizaes a fines del sieglu XIV. Hubo un intercambiu artísticu en tiempos de Pedru I de Castiella quien solicitó ayuda al rei de Granada pa restaurar los Reales Alcázares de Sevilla. Les pintures lleven una téunica bien aballadora:

  1. Planches de madera de peralejo bien cepillada y formando una elipse.
  2. Sobre la superficie cóncava estiéndese'l cueru moyáu, pegándolo con un bañu de cola y claveteado con pequeños clavos de cabeza cuadrada cubiertos d'estañu pa evitar la oxidación.
  3. Sobre'l cueru, una capa de yelsu, caña y cola de 2 cm d'espesura yá turrada y pintada en colloráu. Sobre esta capa y con un punzón dibuxen los temes.

La división interna de la sala ta realizada por aciu arcos d'atayu, cortando la estancia de forma perpendicular. Estos arcos amuesen el so intradós apinaos de mocárabes y los sos panales tán cubiertos por yeserías, nos qu'apaecen símbolos nazaríes y tamién cristianos. L'apariencia conxunta de la sala colos sos arcos decoraos puede recordar dalgún modelu de mezquita almohade.

Bóveda de mocárabes de la Sala de los dos Hermanes.
Sala de les Dos Hermanes[editar | editar la fonte]

La sala del Patiu de los Lleones pel llau opuestu a la Sala de los Abencerrajes. Pásase una puerta orixinal de taracea, una de les más belles del palaciu, anguaño calteníes nel Muséu de la Alhambra. El nome de Dos Hermanes vien de los dos lloses de mármol blanco qu'hai nel suelu a entrambos llaos de la fonte central, esautamente iguales en tamañu, color y pesu. Tien un mirador sobre la ciudá y comunicación direuta colos baños.

Esta sala, al igual que tola Alhambra, tien poemes escritos nes parés. Nesta sala puede lleese unu que diz:

Ensin par,
radiante cúpula hai n'ella
con encantos patentes y escondíos

(...) Nunca vimos xardín tan verdeante,
de más duce collecha y más arume.

En cada cuartu del harén hai dos puertecillas: una da al harén altu, otra ye un retrete. Nun hai cocines. Emplegaben el anafe o cocinaben fora.

Sala de los ajimeces y mirador de Daraxa o Lindaraja[editar | editar la fonte]
Mirador de Lin-dar-Aixa.

Al fondu de la sala anterior ta'l Balcón de Lin-dar-Aixa. Daba al valle del ríu Darro y víase de lloñe la ciudá. La construcción del Pabellón de Carlos V ataya agora la vista, por eso construyó'l Xardín de Lindaraja, italianu, con fonte renacentista y taza de mármol árabe. Nel mirador de Lindaraja, puede lleese el siguiente poema: "Yo soi d'esti xardín el güeyu frescu" (...) "Nel mio, a Granada ve, dende'l so tronu"

Habitaciones del Emperador[editar | editar la fonte]

Col nome de habitaciones del Emperador, conócense los seis aposentos, que fueron construyíos mientres el reináu de Carlos I, ente 1528 y 1537 y que configuren el patiu de Lindaraja, escontra un llau y el Patiu de la Rexa, escontra l'otru.[4]

==== Cuartu del emperador Construyíu por que'l rei Carlos habitara equí mientres taba en Granada, nel so viaxe de bodes. Nel cuartu siguiente a ésti hai una placa de mármol en memoria del escritor Washington Irving que moró nesta parte de la cortil, mientres escribía les sos Cuentos de la Alhambra, en 1829.

El peinador de reinar[editar | editar la fonte]

Torre andalusí llamada de Abul-Hachach, usada pol sultán pa recréu y meditación. Tres la conquista cristiana foi reformáu. La planta cimera pudo sirvir como tocador real y podría ser utilizáu pola reina Isabel de Farnesio. La so estructura tien influyencies romanes pola presencia del mirador cola galería porticada y la so decoración pictórica.[4]

Patiu de la rexa o de los cipreses[editar | editar la fonte]

Aportar a esti patiu dende la postrera de l'habitaciones de Carlos V, la so construcción data de tiempos de Carlos V, al construyise les habitaciones del emperador.

El partal[editar | editar la fonte]

El Partal.
El Partal.

Debe'l so nome a la voz árabe que significa pórticu, y refierse a los restos de la residencia del Sultán Yusuf III, el más septentrional de los Palacios Nazaríes.


  • Pórticu del Palaciu
  • Xardinos y paseos
  • Rauda
  • Palaciu de Yusuf III
  • Paséu de les Torres
    • de los Picos
    • de les Infantes: Construyida en 1395. Ye la meyor caltenida. Bon exemplu de lo que yera una vivienda andalusí con toles sos comodidaes. Ye un palacete con bancos a la entrada pa los eunucos, patiu interior con alcobes, entrada en recodo, fonte nel centru, ventanes a los güertos de flor (nesti casu, el Generalife), pisu cimeru pa les dames. Enriba, terraza. El techu yera de mocárabes y sumió nun terremotu. Interesada bóveda d'entrada. Residencia de les hermanes Zaida, Zoraida y Zorahaida, que la so historia narra Washington Irving en Cuentos de la Alhambra.
    • de la Cautiva: Suntuosa construcción de Yusuf I. Debe'l so nome a Isabel de Solís, que como diz el nome de dicha torre taba ellí cautiva. Ente los sos poemes puede lleese:
Nes sos zócalos, d'obra d'azulexos,
y nel so suelu, hai maravíes cual texíos.

Baños[editar | editar la fonte]

La xoya de la casa musulmana. El bañu pal musulmán ye una obligación relixosa. La construcción ye copia de les termes romanes. Tienen trés sales:

  1. Cambéu de ropa y descansu. Sala de les cames y reposu. Equí esnudábense, pasaben depués al bañu y volvíen folgar. Dacuando traíenlos equí la comida. Na galería alta había músicos y cantores.
  2. Masaxe. Sala de refrescu o masaxe. Son dos galeríes con arcos.
  3. Vapor. Sala de vapor. Más pequeña. Les bóvedes tán abiertes con tragaluces en forma d'estrella que nel so día taben cubiertos con cristales de colores, pero non herméticos, de manera que pudiera salir el vapor y entrar l'aire fresco.

Palaciu de Carlos V[editar | editar la fonte]

Fachada sur del Palaciu de Carlos V, diseñáu por Pedro Machuca.

Llamáu asina por ser construyíu nel so entamu como residencia del emperador Carlos, anque nun conste que llegara a habitar nél en momentu dalgunu. Ta asitiáu xunto al Palaciu nazarí de Comares, lo que supón un gran contraste cola arquiteutura islámica de la redolada. Presenta planta cuadrada con patiu interior circular y foi diseñáu por Pedro Machuca. Sospriende pel añu de construcción (1527), dómina bien temprana pa les sos carauterístiques, que lo encuadren dientro del manierismu: columnes dóriques nel primer pisu, xóniques nel segundu, y frisu con cabeces de toru (bucráneos) de tradición grecorromana. En dellos aspeutos, repite o antemana ciertes soluciones arquiteutóniques del manierismu n'Italia, lo que s'esplica pola estancia de Machuca en dichu país y pola so habilidá pa desenvolver con maxín propiu ciertes traces del incipiente estilu manierista. La construcción viose atayada nel sieglu XVII, hasta'l so finalización nel sieglu XX.

La so fachada ye totalmente renacentista. El primer cuerpu ye d'estilu toscanu con almohadillado. El segundu tien elementos decorativos propios del barrocu. Sobre la puerta principal, atópense dos estatues alaes de muyer reclinadas nel frontón. Enriba, 3 medallones enmarcaos en mármol verde resalten contra la piedra. Nos llaterales, represéntense escenes de Hércules. Los aniellos de fierro de la parte baxa son puramente decorativos, siguiendo la moda vixente en Florencia y Siena nel momentu de la construcción.

Vista panorámica del interior del Palaciu de Carlos V.

Conventu de San Francisco[editar | editar la fonte]

Ye l'actual Parador de Turismu. Foi casa noble andalusí. Dempués de la conquista donar a los franciscanos siendo asina'l primer conventu de Granada. Patiu andalusí bien calteníu, con mocárabes, balcón zarráu con celosías y barcal.

Secanu o Alhambra alta[editar | editar la fonte]

Ta estudiándose anguaño con escavaciones. Barriu del pueblu andalusí y de nobles. Ruines del Palaciu de los Abencerrajes. Torre de l'Agua, per onde entra na cortil l'Acequia Real.

Torre de los Siete Suelos[editar | editar la fonte]

Solo atopáronse cuatro, (so los sos pies). Famosa por apaecer en delles de les aventures de los Cuentos de la Alhambra, de Washington Irving, ambientadas nella. La lleenda diz que Boabdil abandonó'l palaciu dende esti local.

Generalife[editar | editar la fonte]

El Generalife, el Yannat al-arif en tiempos nazaríes, ye la villa con xardinos utilizada polos reis musulmanes de Granada como llugar de retiru y descansu. La parte más importante ta constituyida polos sos xardinos, foi concebida como villa rural, onde xardinos ornamentales, güertos y arquiteutura integrábense, nes proximidaes de la Alhambra. Foi declaráu Patrimoniu de la Humanidá pola Unesco.

Empecipióse la so construcción mientres los sieglos XII y XIV y foi tresformáu por Abu I-Walid Isma'il. Ye d'estilu hispanomusulmán nazarí y ta asitiáu nel llau septentrional de la Alhambra. Cerca del Generalife, y rellacionaos con él, atópense diverses construcciones de dómina nazarí, como Los Albercones, los restos del palaciu de Dar al-Arusa, la Banzáu Rotu y la Siella del Moru.

Inscripciones[editar | editar la fonte]

L'árbol de la vida.

Esisten unes 10 000 inscripciones na Alhambra, la mayoría d'elles poemes, sentencies, testos del Corán y xaculatories. Toes son en árabe clásicu y munches correspuenden a los poetes de la Corte de Yusuf I nel sieglu XIV. Los aposentos del rei nazarí nel palaciu de Comares son los que tienen un númberu mayor de testos, 3116, el 35 % del total, recoyíu nel Corpus Epigráfico de la Alhambra, impresu pol CSIC; estos podíen ser orixinalmente compuestos pa la ocasión o escritos con anterioridá. Ibn al-Zayab, Ibn al-Jatib y Ibn Zamrak son los autores de la mayor parte d'ellos. Los trés escritores formaben el gruesu de los poetes de la corte de Yusuf I.

La Alhambra y la cultura popular[editar | editar la fonte]

Alhambra, Adolf Seel, 1886.

Música[editar | editar la fonte]

  • El primer movimientu de la obra impresionista Nueches nos xardinos d'España (1909-1915) de Manuel de Falla ta ambientada nel Generalife.[11]
  • Alcordances de la Alhambra de Francisco Tárrega ye una composición pa guitarra tamién inspirada nesta fortaleza.[12]
  • Eduardo Paniagua y El Arabí Serghini grabaron el discu Poemes de la Alhambra (2001) colos poemes d'Ibn Zamrak que decoren les parés y les fontes de la Alhambra[13]
  • Nel añu 2006 la cantante Loreena McKennitt dio un recital onde cantó cantares de tolos sos discos. El recital foi arrexuntáu nun DVD llamáu Nights from the Alhambra. El conciertu tuvo llugar na sala de Carlos V.[14]
  • En 1974, el grupu español Los Puntos grabó un cantar dedicáu a La Alhambra y a la so cortil llamada "Llorando por Granada", incluyida nel so discu "Los Puntos", na que fai referencia a la "Lleenda del Sollutu del Moru".

Lliteratura[editar | editar la fonte]

Estatua de Washington Irving nos xardinos de la Alhambra.

Inspiró a autores como:

Otros personaxes venceyaos a la Alhambra[editar | editar la fonte]

Vista panorámica de La Alhambra al atapecer, na que s'estrema de derecha a izquierda, la torre de la Vela, la torre de les Armes, la torre del Homenaxe, la torre del Cubu, el palaciu de Carlos V, la torre de Comares y el peinador de la Reina.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Ministerio de Cultura».
  2. «Ranking de visitantes a llugares de interés. 2011-2015». Consultáu'l 29 de xineru de 2017.
  3. «Balance de Visitantes 2016» (castellanu). Consultáu'l 14 d'ochobre de 2017.
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 Díez Jorge, María Elena. La Alhambra y el Generalife, guía históricu-artística. Universidá de Granada y Conseyería d'Innovación, ciencia y empresa. ISBN 84-338-3951-9.
  5. Xunta d'Andalucía. Averroes
  6. 6,0 6,1 David Villegas Zarréu ANALÍS ESTRUCTURAL DEL PATRIMONIU HISTÓRICU. TORRE DEL HOMENAXE DE LA ALHAMBRA
  7. Mexuar: en alhambra-patronatu
  8. Contreras, Rafael, La Alhambra, Granada, 1885, páx. 240.
  9. Manual del Artista, de José Jiménez Serrano, Granada, 1846, páx. 88.
  10. Mª. Merced Delgado Pérez: La representación figurativa nel Islam. Universidá de Sevilla [1]
  11. Alhambra, p. 215, en Google Books
  12. Alhambra, p. 455, en Google Books
  13. Alhambra, p. 345, en Google Books
  14. Alhambra, p. 158, en Google Books
  15. Alhambra, p. 15, en Google Books

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]