Catedral de Chartres

Coordenaes: 48°26′52″N 1°29′16″E / 48.447698°N 1.487736°E / 48.447698; 1.487736
De Wikipedia
Catedral de Chartres
 Patrimoniu de la Humanidá UNESCO
 Monumentu históricu
Cathédrale Notre-Dame de Chartres (fr)
catedral católica, basílica menor y coleición
Llocalización
PaísBandera de Francia Francia
Organización territorial Francia metropolitana
Rexón Centru-Valle del Loira
Departamentu Eure y Loir (es) Traducir
Distritu Distrito de Chartres (es) Traducir
Comuña Chartres
Direición rue du Cloître-Notre-Dame (en) Traducir, 16
Coordenaes 48°26′52″N 1°29′16″E / 48.447698°N 1.487736°E / 48.447698; 1.487736
Catedral de Chartres alcuéntrase en Francia
Catedral de Chartres
Catedral de Chartres
Catedral de Chartres (Francia)
Historia y usu
UNESCO World Heritage Site record modification (en) Traducir 2009
Dueñu Estado francés (es) Traducir
Orixe del nome Chartres
Relixón catolicismu
Diócesis Diócesis de Chartres (es) Traducir
Dedicación María
Arquiteutura
Arquiteutu/a Master of Chartres (en) Traducir
Estilu classic gothic (en) Traducir
Altor 113 m
Anchor 16,4 m
Llargor 130 m
Superficie 1,06 ha
Patrimoniu de la Humanidá
Criteriu (i), (ii) y (iv)
Referencia 81 y 81bis
Rexón Europa y América del Norte
Inscripción 1979 (Xunta III)
Mérimée ID PA00096993
Instalaciones
Formáu por Vitrales de la catedral de Chartres (es) Traducir
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

La Catedral de l'Asunción de La nuesa Señora (en francés: Cathédrale de l'Assomption de Notre-Dame), ye una ilesia catedralicia de cultu católicu so la advocación de Nuesa Señora na ciudá de Chartres, nel departamentu d'Eure y Loir, en Francia, a unos 80 km al suroeste de la capital, París. Coles mesmes ye la sede de la Diócesis de Chartres, na Archidiócesis de Tours.

Esta catedral marcó un finxu nel desenvolvimientu del góticu y empecipió una fase de plenitú nel dominiu de la téunica y l'estilu góticu, estableciendo un equilibriu ente dambos. Ye por demás influyente en munches construcciones posteriores que se basaron nel so estilu y les sos numberoses innovaciones, como les catedrales de Reims y Amiens a les que sirvió de modelu direutu.

La figura más importante na historia d'esta diócesis foi'l obispu Fulberto de Chartres, teólogu escolásticu reconocíu en toa Europa.

En 1979 foi declarada Patrimoniu cultural de la Humanidá pola Unesco.

Historia[editar | editar la fonte]

Alzáu de la fachada principal.

Esisten nicios de que nel llugar que güei ocupa la catedral existío dende tiempos anteriores a la era cristiana un altar (y según dellos autores un covarón) dedicáu a la Diosa Madre de la mitoloxía druídica, siendo esta llocalidá un importante centru relixosu pa la tribu celta de los carnutes, pueblu del que deriva'l nome de la ciudá. Esta particularidá rellacionóse col fechu de que Chartres convertir nun importante centru de veneración a la Virxe María cuando a partir del sieglu XII resurdió esta devoción na ilesia cristiana occidental. Comoquier la ciudá de Chartres yá yera un centru de cultu marianu y pelegrinaxe dende tiempu tras por cuenta de la presencia na so catedral de la llamada Sancta Camisia, una reliquia traida dende tierra santa y vencida a la catedral por Carlos el Calvo en 876 y que supuestamente ye una prenda de la Virxe María, madre de Xesús,(d'antiguo creíase yera la túnica, pero en realidá correspondería al velu).[1] Por esti motivu gociaba d'un prósperu comerciu centráu nes feries que se celebraben nos cuatro grandes festividaes marianes del añu: la Purificación (2 de febreru), l'Anunciación (25 de marzu), l'Asunción (15 d'agostu) y la Navidá (25 d'avientu).

La primer ilesia de que se tien constancia construyóse alredor del añu 360. Esta sumió nuna quema hacia 740 o 750 mientres el saquéu de los visigodos d'Hunaldo, duque d'Aquitania. Una segunda catedral ye destruyida polos pirates normandos al mandu de Hastings el 12 de xunu de 858, l'obispu Gisleberto reconstruyó y amplió esta ilesia. D'esta queda una capiya que forma parte de l'actual cripta. Nesta dómina ye cuando la catedral recibe la reliquia de la virxe, qu'aumentó la importancia del llugar. El 5 d'agostu de 962 la ilesia de Gisleberto vuelve ser destruyida mientres la guerra qu'enfrentó a Ricardu I, duque de Normandía con Teobaldo I de Blois, conde de Chartres. Reconstrúyese parcialmente. En 1020 otra quema destrúi la catedral, dempués de lo que l'obispu Fulberto de Chartres empecipia la construcción de la cripta d'una nueva catedral románica. Esta catedral foi construyida rápido por cuenta de una esplosión de fervor relixosu que motivó a cientos de penitentes a la construcción acarretando bonalmente provisiones y materiales de construcción hasta les obres. Fulberto muerre n'abril de 1029, asocéde-y Geoffroy de Lèves quien consagra la catedral dos años más tarde y en 1037 conclúyense les obres.

En 1194 una gran quema afaró gran parte de la ciudá de Chartres, incluyida cuasi la totalidá de l'antigua catedral románica. L'edificiu que construyó l'obispu Fulberto yera una gran catedral n'estilu románicu que cuntaba con una enorme cripta qu'allugaba la famosa reliquia. Magar sobrevivir a una quema en 1134 el fueu de la nueche del 10 de xunu de 1194, causáu por un rayu, namái dexó de pies les torres occidentales y la fachada ente estes y la cripta.

De primeres túvose la quema como un castigu divín, pero al apaecer intacta na cripta la prenda de la Virxe pensóse que yera un signu por que se reconstruyera la catedral dándo-y una nueva rellumanza. A esto ayudó la presencia casual na ciudá d'un cardenal unviáu pola Santa Sede que certificó'l fechu de la salvación de la reliquia como milagrosu. La reconstrucción foi generosamente financiada tantu polos Capetos, dinastía tradicionalmente venceyada a Chartres, como pol cabildru y los gremios locales.

Construcción[editar | editar la fonte]

Rápido acometiéronse les obres de reconstrucción y hacia 1220 el cuerpu principal taba concluyíu, nun plazu de namái unos 26 años, tiempu notablemente curtiu pa una obra d'estes carauterístiques. Emplegóse piedra local d'unes canteres asitiaes a unos 8 km. Conserva del edificiu anterior la cripta y la fachada oeste col Pórticu Real. Foi consagrada'l 24 d'ochobre de 1260 en presencia del rei Lluis IX el Santu.

Edá Media y sucesos posteriores[editar | editar la fonte]

Na edá media la catedral funcionó como escuela, yá que Carlomagno ordenara nel sieglu IX que les catedrales y monesterios caltuvieren escueles. Chartres llogró considerable fama pol estudiu de la lóxica, materia na que pa munchos andaba a la tema con París. L'escritor y filósofu inglés Juan de Salisbury recibió parte de la so formación en Chartres.

A diferencia d'otros monumentos franceses l'edificiu nun sufrió daños mientres la Revolución francesa; magar que'l comité revolucionariu decidiera la so baltadera l'encargáu de llevala a cabu, un arquiteutu llocal, desaconseyar alegando que los escombros resultantes cegaríen les cais circundantes.

Les restauraciones socesives tamién respetaron el so diseñu orixinal, gracies a lo cual l'edificiu llegó a la nuesa dómina nun estáu de caltenimientu bien cimeru a la mayoría de construcciones franceses de la dómina.

El 4 de xunu de 1836 una quema destruyó les cerchas de la cubrición de castañal danesa. L'arquiteutu Edouard Baron sustituyir por una estructura de fierro fundíu cubierta por llámines de cobre, asonsañando la téunica usada na catedral de Maguncia.

Mientres la Segunda Guerra Mundial los vitrales fueron desmontaos y despintaos pa evitar daños per parte de los bombardeos alemanes. Tres la ocupación los alemanes usaron la catedral como club social.

Descripción[editar | editar la fonte]

Planta.
Nave principal y el triforio.

L'edificiu ye de planta cruciforme col cuerpu principal de 28 metros, entamáu en tres naves. La cabecera, asitiada al este tien un deambulatorio radial con cinco capilla semicirculares. La bóveda central tien 36 m d'altor, la más alta hasta la fecha cuando foi construyida. Esta ye cuatripartita y ta soportada por arbotantes nel esterior.

La organización en tres naves ye por demás orixinal pa la dómina, cola central muncho más alta que les llaterales. Esta dificultá constructiva solíase arreglar llevantando sobre les naves llaterales una amplia tribuna que la so cubierta compensaba'l pesu de la bóveda central reforzando la estructura, como asocede nes catedrales de Laon o París. En Chartres suprímese la tribuna quedando solamente trés niveles nel alzáu de la nave; arcaes, triforio y ventanales. El Triforio ye una pequeña galería que se construyía n'ocasiones sobre la galería y so los ventanales p'aprovechar l'espaciu del teyáu sobre la tribuna. Nesti casu tien cuatro arcos por seición y ye un contrapuntu d'horizontalidá y escuridá a les arcaes y ventanales. Estos consten de dos baldíos y un rosetón que repite la estructura de la puerta principal y qu'alluga una de los meyores conxuntos de vidreres medievales que se caltienen. Estes son célebres pol intensu y bellu color azul emplegáu, especialmente famosu ye la llamada Ventana de la Virxe Azul (Notre Dame de la Belle Verrière), de principios del sieglu XIII que representa a la Virxe col Neñu. De los 186 vitrales orixinales caltiénense 152, yá qu'en 1753 sustituyéronse dalgunos d'ellos per parte del obispáu que pretendía modernizar la catedral. L'altor y amplitú de les naves deber a dos novedad constructives:

Grabáu d'un arbotante de Chartres según el Dictionnaire raisonné de l'architecture française du XIe au XVIe siècle d'Eugène Viollet-le-Duc.

La primera foi l'abandonu de la bóveda sexapartita cuadrangular, que s'usara frecuentemente nel sieglu XII en catedrales como la de Laon, en favor de la cuatripartita rectangular. La bóveda sexapartita basar en cuatro puntos de sofitu fuertes y dos débiles, lo que provocaba dacuando una alternanza na grosez de los soportes como en Sens y Noyon, magar en París y Laon éstos son uniformes. Los ábacos de los capiteles sosteníen los fexes de fustes de les columnillas adosaes coneutando asina les pilastres colos nervios, pero esto causaba una escesiva fragmentación que se solucionó en Chartres creando una pilastra acantonada consistente nun nucleu cilíndricu central arrodiáu de cuatro elementos más pequeños que conecten tanto coles cubiertes como coles arcaes que les dixebren. D'ellos el que da a la nave central nun tien capitel sinón una cornisa sobre los demás capiteles y qu'actúa como zócalo del restu d'elementos verticales que van xunise a los arcos y nervios de la bóveda. Con esto llogró una unidá de los complexos soportes ensin perxudicar la integridá de cada parte.

La otra novedá ye l'empléu d'un tipu d'arbotante totalmente desenvueltu. Salvo los superiores, añedíos dempués de la construcción orixinal, los inferiores son dobles xuníos por columnillas radiales. Estos xúnense a los contrafuertes esternos, bien gruesos na base y que se complementen colos contrafuertes internos, ocultos sol techu de les naves llaterales.

La fachada principal[editar | editar la fonte]

Detalle del Pórticu Real.
Pórticu Real.

La fachada principal ye frutu de diverses intervenciones a lo llargo del tiempu. Del quema salvaron la torre sur y la base del norte, los trés portales y los ventanales qu'hai enriba. El maestru de Chartres desmontó'l muriu sobreviviente y mover palantre y añadió el gran rosetón y la galería de los reis sobre este. Al aumentar l'altor de la fachada les dimensiones de la torre sur en proporción al restu de la fachada camudaron notablemente, polo que cuando se construyó la torre norte o Clocher Neuf, concluyíu nel añu 1513 pa permediar la composición impuesta pola primer torre, establecer con una asimetría que crea un fuerte dinamismu visual. Esti realizar n'estilu flamboyant (flamíxeru francés), en cuantes que la torre sur alza la so magnífica flecha, d'un solu trazu, direutamente escontra'l cielu.

El Pórticu Real[editar | editar la fonte]

El llamáu Pórticu Real (Portail Royal), construyir na década de 1140 pa l'anterior catedral románica y tien forma d'embudu, lo que darréu sería una norma común pa les catedrales gótiques. Les escultures y relieves tán inspiraos nos del pórticu oeste de la basílica de Saint-Denis, que fueron destruyíos mientres la reforma. Les jambas tán decoraes por altes figures de reis y personaxes del Antiguu Testamentu, créese que los antepasaos de Cristu, una y bones les figures son básicamente simbóliques. Les estatues amuesen una espresión sele, distinta a la severidá habitual nel románicu precedente. Les figures reales tienen una estatura menor, pero aun así cuasi igual que les figures bíbliques, simbolizando una rellación de parentescu ente la realeza y la divinidá. Los frisos de la izquierda narren escenes de la vida de la Virxe na so mocedá con San Joaquín y Santa Ana enfrentándose a la infertilidad, lo que podría ser una referencia a la devoción local escontra la Virxe como proteutora de parturientas y neonatos. Los frisos de la derecha rellaten escenes de la vida de Cristu, col Bautista y la Presentación nel Templu. El tímpanu ta decoráu con una escena del Xuiciu Final con Cristu Pantocrátor enmarcáu nuna mandorla arrodiáu polos símbolos de los evanxelistes. Cristu alza la so mano derecha y sostién el Llibru de la Vida na izquierda; pose única na imaginería medieval y que se cree simboliza la esencia humano y divino de Cristu n'iguales proporciones. El frisu del dintel representa a los dolce apóstoles. Tán enmarcaos por arquitectures en cuatro grupos de trés figures con un simbolismu qu'indica que predicaron la trinidá nos cuatro puntos cardinales de la Tierra. Les arquivoltas amuesen ánxeles y a los venticuatro patriarques del Apocalipsis.

El pórticu esquierdu ta dedicáu a l'ascensión de Cristu (o seique la so segunda venida). El tímpanu amuesa a Cristu nuna nube sosteníu por dos ánxeles. Debaxo hai dos frisos, el cimera amuesa a cuatro ángel cantores y l'inferior diez figures que posiblemente sían apóstoles (que porten llibros y pergaminos) que contemplen a Cristu. Los dos arquivoltas amuesen los símbolos del zodiacu y llabores relativos a los dolce meses, temes comunes nel románicu francés.

El pórticu derechu amuesa la mesma estructura. La so tema ye la pureza de María y la so dignidá como madre de Cristu. Nel tímpanu figura la Virxe col neñu entronizada ente dos ánxeles. Nel momentu de la so construcción esta representación yera una novedá yá que la tema central tuviera siempres dedicáu a Cristu. La arquivolta cimera amuesa la Presentación nel Templu, cola Virxe, Simeón y otres figures. La arquivolta inferior narra l'Anunciación, Visita, Natividá y Anunciación a los pastores curiando los sos fataos, daqué inusual; amosar homes comunes ente les figures divines. Les arquivoltas tán decoraes con ánxeles la interior y l'esterior coles siete artes lliberales (y dos símbolos zodiacales que nun cupieron nel llau esquierdu) combinaes con figures relatives del mundu antiguu: gramática y Prisciano o Elio Donato, retórica y Cicerón, dialéutica y Aristóteles, aritmética y Pitágores, xeometría y Euclides, astronomía y Ptolomeo y música y Nicómaco. Los capiteles d'esta puerta amuesen escenes de la Pasión, la entrada a Xerusalén, la Última Cena, la Sepultura y el Duelu de les muyeres.

El rosetón amuesa nos sos vitrales a Cristu xuez nel Xuiciu Final arrodiáu polos cuatro evanxelistes y ánxeles. Nos círculos esternos ánxeles trompeteros y escenes de resurreición, Infiernu y Paraísu. Nos trés ventanal amuésase la Pasión y Resurrección na izquierda, la Encarnación na central y a Jesé padre de David na derecha..

El transepto[editar | editar la fonte]

El transepto ye anchu anque sobresal pocu de la nave principal. Les sos fachaes consten de dos talos rosetones, el del llau norte describe la glorificación de la Virxe y el del llau sur la glorificación de Xesucristu. Estos asiéntanse sobre fileres de cinco ventanes sobre tres pórticos, siguiendo les proporciones de la fachada principal y aumentando l'efectu d'unidá arquitectónica. Nun principiu pensóse n'abrir nelles simples abertures pero a la fin dotáronse de trés fondos pórticos ricamente esculpíos y de dos torres en caúna que quedaron ensin concluyir. El modelu de rosetones ta copiáu direutamente de Laon pero los pórticos triples son esclusivos de Chartres.

La fachada norte[editar | editar la fonte]

Pórticu norte.
Fachada norte

Nel llau norte'l pórticu central amuesa la coronación de la Virxe con figures de profetes y santos. La Virxe ye representada como reina de los Cielos a la derecha de Cristu tamién coronáu y bendiciendo a María. Tán arrodiaos d'ánxeles con incensarios y n'oración y arrodiaos por una arquería que simboliza'l palaciu celeste. Dambes figures son d'igual tamañu y ocupen llugares d'igual importancia. Nel frisu del dintel represéntase a la izquierda la muerte de María xaciendo nuna cama y arrodiada de los dolce apóstoles. La so alma, na forma d'un neñu, xube a los brazos de Jesús. A la derecha nárrase la resurreición de la Virxe: unos ánxeles alcen el cuerpu ensin vida de María p'axuntalo cola so alma. Anque nun hai nos Evanxelios narración dalguna sobre la resurreición de la Virxe esiste una tradición que ye frecuentemente representada a partir del entamu del cultu marianu na edá media. L'obispu Fulberto yera fervosu creyente d'esta tradición polo que'l sucesu narrar con frecuencia en Chartres. Nel parteluz figura una imaxe de Santa Ana cola Virxe neña en brazos (anguaño estropiada y ensin cabeza). Esta figura foi añadida probablemente arriendes de la cesión a la catedral de la reliquia de la cabeza de Santa Ana, trayida de Constantinopla en 1204, aproximao la fecha cuando s'empecipió'l pórticu, polo que s'acutar a esta efixe un llugar d'honor. Debaxo hai una imaxe del so home, San Joaquín contemplando la so reciella d'oveyes mientres l'arcánxel San Gabriel anúncia-y l'embaranzu d'Ana. La historia de Santa Ana y San Joaquín ye apócrifa pero tuvo gran espardimientu desque foi recoyida na Lleenda Dorada por Santiago de la Voráxine. La segunda arquivolta representa figures que se cree son profetes del Antiguu Testamentu, ente que la tercera y la cuarta amuesen los antepasaos del llinaxe de María. La última arquivolta amuesa profetes con llibros y pergaminos. Nos relieves alredor del arcu narra la creación y cayida del home. Nes jambas hai estatues que se correspuenden coles de los dolce apóstoles del llau sur. Amuesen profetes del Antiguu Testamentu que dan testimoniu del compromisu ente Cristu y la so ilesia: Melquisedec, Abraham, Moisés, Samuel, David, Isaías Jeremías, Simeón, San Xuan Bautista y San Pedro. Les estatues tienen cares ovalaes y son más realistes que na entrada oeste.

El pórticu esquierdu ta dedicáu a la Natividá y l'Anunciación, tema que ye tamién tratáu na entrada oeste. El portal derechu dedicar a los trabayos de Job nel tímpanu, probablemente en referencia a les dificultaes que tuvo que travesar la Ilesia nel sieglu XIII. Les arquivoltas representen a Sansón, Gedeón, Esther y Judit venciendo a los enemigos que simbolicen les amenaces que pesen sobre la Ilesia. Son célebres la figura llamada la Santa Modesta, una imaxe femenina con una sorrisa engañadora y una figura que representa a un gordu Salomón nel pórticu derechu.

Les vidreres del rosetón amuesen nel so centru la Glorificación de María con ánxeles y l'Espíritu Santu. Nel círculu esternu figuren reis y profetes del Antiguu Testamentu. Foi donáu pola reina Blanca de Castiella en 1230, polo qu'amuesa nes enjutas debaxo d'este les armes de Francia y de Castiella alternaes. Nos cinco ventanal amuésense dos figures en cada unu: Melquisedec y Saúl, David y Jeroboam, Santa Ana y la Virxe Neña sobre les armes de Francia, Salomón y Nabucodonosor y d'últimes Aarón y el faraón. La cubierta de los pórticos ta decorada con baxorrelieves con un patrón cuatrifoliados n'arcos trifoliados.

Esti portal foi concluyíu hacia 1270 y cuenta con unes 700 pieces esculpíes. Nesti portal ye posible apreciar la evolución estilística ente la escultura del sieglu XII y la del XIII, equí les escultures tán más evolucionaes que les de la fachada occidental, con vestidures que cayen de forma más natural y les cares son más bonales y realistes. Les cabeces de delles figures son demasiáu grandes pero los cuerpos son menos ríxidos y más proporcionaos que na entrada principal.

Contién dos torres alredor de la nave principal que signifiquen qu'esisten dos campanales pa los entamos de la misa con un aspeutu totalmente góticu con una cruz de tipu llatina na pinta de caúna, caltién los elementos del góticu medieval na planta de 3 naves basilical, arquería ojival que xenera bóveda ñervuda de crucería. Nel cruceru esiste un tambor octogonal cubiertu con cúpula ojival. Na fachada caltién un tímpanu triangular, rosetón de vidrio catedrales de colores y les puertes y ventanes con arcos ojivales y arquivoltas descendentes.

La fachada sur[editar | editar la fonte]

El pórticu sur ye un regalu del conde Pierre Mauclerc, de la familia real. Esti pórticu introduz nueva iconografía al estilu de Chartres. El portal central amuesa'l Xuiciu Final con escultures de los apóstoles nes jambas. Nel dintel sobre la puerta hai un frisu con una visión del Apocalipsis, col Cielu y l'Infiernu. Ye la primer vegada na iconografía relixosa que se narren el Xuiciu Final y l'Apocalipsis conxuntamente. Hasta entós dambes temes fueren trataos siempres de forma independiente magar tar estrechamente rellacionaos. Cristu ye representáu nel tímpanu con traces atentes y humanos nel xuiciu final, esta figua ye conocida como'l Beau Dieu. La escena ye polo xeneral tratada pol escultor de forma qu'inspira compasión divina, bien distinta a otres representaciones anteriores nes que s'intenta resaltar el sufrimientu pa inspirar medrana a la roxura de Dios. Tradicionalmente representárense a los cuatro apóstoles tantu nel Xuiciu Final como nel Apocalipsis pero al xunir dambes escenes estos quedaron escluyíos de los relieves, polo que son representaos nes jambas del portal n'estatues de mayor tamañu. Esto dexa un espaciu disponible nos relieves que ye ocupáu pola Virxe, a la derecha de Cristu, y pol Xuan l'apóstol que rueguen a Cristu poles almes de los xulgaos aumentando la sensación de compasión nel conxuntu. Dambes figures son del mesmu tamañu que Jesús, lo cual pa dellos teólogos de la dómina daba una imaxe demasiáu humanizada de Cristu. Esta equiparación de tamañu créese que puede simbolizar el poder de intercesión de la Virxe y de San Juan, que fuera establecíu yá dende los tiempos de la primer ilesia bizantina.

El pórticu esquierdu ta dedicáu a los mártires de la Ilesia, col martiriu de San Esteban como escena central nel tímpanu. Son célebres nesti pórticu les figures de San Jorge y San Teodoro, nes qu'oldea l'aspeutu vieyo y adusto del primeru cola cara nuevo y bello del segundu.

El portal derechu conozse como'l Portal de los Confesores. Esti se contrapone al esquierdu; ente que los mártires dan testimoniu de Dios cola so muerte los confesores facer cola so vida. Tanto unos como otros van ser almitíos nel Paraísu'l día del Xuiciu Final que se narra nel centru.

Los vitrales son de la mesma dómina que los del llau norte y amuesen la Glorificación de Cristu nel rosetón colos evanxelistes y ánxeles y nel círculu esternu los patriarques del Apocalipsis y les armes de los donantes de la vidrera (nun tien enjutas). Nos ventanales amuesa a los cuatro evanxelistes na parte cimera de cada ventana llateral (Lucas, Mateo, Juan y Marcos d'izquierda a derecha) sobre los profetes Isaías, Jeremías, Ezequiel y Daniel (nel mesmu orde). Na ventana central figura la Virxe col Neñu.

La cabecera[editar | editar la fonte]

Vidrera (sieglu XIII).

El coru, asitiáu al este, ye de cinco naves. El principal problema al que s'enfrentó l'arquiteutu foi la unión harmónica cola cabecera yá que la distancia que dixebra les pilastres al arrodiar el presbiteriu tien de ser por fuercia menor lo que produz una discontinuidá rítmica. Pa ello'l maestru optó por emplegar ventanes simples, en sustitución de los dobles con rosetón de la nave principal, y amenorgar a la metá'l intercolumnio. El deséu del cabildru d'aprovechar los cimientos románicos complicó'l diseñu de la cabecera, construyéndose tres capilla fondes sobre les romániques y otros cuatro entrepolaes y menos fondes. Al igual que nes fachaes del transepto, nel coru hai dos torres inacabadas, una a cada llau.

El coru ta dixebráu de la girola por un muriu decoráu con un conxuntu de cuarenta grupos escultóricos que suman doscientes estatues realizaes por Jehan de Beauce a empiezos del sieglu XVI n'estilu renacentista y que narren escenes de la vida de Jesús y de la Virxe.

La cripta[editar | editar la fonte]

La cripta de Chartres ye enorme, la más grande de Francia y una de les mayores de la cristiandá tres San Pedro de Roma y la Catedral de Canterbury. Equí pueden apreciase los restos de construcciones anteriores sobre los que s'asitia l'actual catedral que conformen dos criptes concéntriques. Los restos de la ilesia edificada en tiempos carolinxos conformen la base del coru y la girola. Realizáronse escavaciones qu'amuesen restos que se remonten a la dómina romana. La cripta caltién frescos del sieglu XII, amás d'otres pieces espuestes. Exhíbese una reproducción d'una imaxe de la Virxe destruyida mientres la Revolución; Notre Dame Sous-Terre (Nuesa Señora del Sosuelu), una virxe negra, seique una figura precristiana atribuyida a la Virxe. Nuna capiya de la cabecera atopa'l pozu de los Saints-Forts, nome que se deriva del llatín locus fortis o sitiu fuerte. Según la tradición en 858, mientres el saquéu de la ciudá per parte de los normandos, fueron refundiaos a esti pozu les reliquies de San Altin y San Eodaldo, evanxelizadores de la ciudá nel sieglu III.

Tamién s'esponen na cripta diverses pieces como los orixinales de delles estatues retiraes de los portales y que fueron sustituyíes por copies pa garantizar el so caltenimientu.

Otros elementos[editar | editar la fonte]

Fachada sur.

Anque por desgracia la mayoría de la imaginería orixinal perdióse (el retablu de la crucifixón destruyir nel sieglu XVIII), la fachada occidental, llamada'l Pórticu Real, ye especialmente importante gracies a una serie d'escultures de la metá del sieglu XII; la portada principal contién un magníficu relieve de Xesucristu glorificado; la del transepto (o nave tresversal) meridional (c. 1224-1250) entámase en redol a unes imáxenes del Nuevu Testamentu, que narren el Xuiciu Final; ente que'l pórticu opuestu, asitiáu nel llau norte, ta dedicáu al Antiguu Testamentu y al advenimiento de Cristu y destaca pola impresionante calidá del grupu escultóricu dedicáu a la Creación.

Unu de los elementos más famosos de la catedral ye'l llaberintu trazáu sobre'l pavimentu que data de 1205. Ye un alicatado circular de 13 metros de diámetru asitiáu na exa de la nave central nel que baldoses blanques y negres formen un estrechu senderu con múltiples circunvoluciones que conducen al centru. Paez ser que nesti círculu central esistió una placa de bronce o latón coles figures de Teseo, Ariadna y el Minotauru. Ésta foi retirada y fundida mientres la Revolución francesa pa fabricar cañones. Na edá media esistíen numberoses ilesies con llaberintos d'esti tipu que fueron sumiendo en dómines posteriores. El senderu del llaberintu representaba una pelegrinación simbólica que'l pelegrín tenía de percorrer a cuerpu o de rodíes hasta la roseta central. Les midíes y trazáu d'esti tipu de llaberintos tien un fondu y complexu simbolismu numerológico y filosóficu que tien el so orixe al paecer en conocencies esotériques con orixe n'oriente. El llaberintu tien once círculos concéntricos y tien la particularidá de tener cuasi'l mesmu diámetru que'l rosetón oeste y de faltar del estragal de la entrada cuasi'l mesmu llargor que l'altor d'ésti, polo que si la fachada estendiera sobre'l suelu interior, el rosetón coincidiría col llaberintu, formando un símbolu paecíu a una vésica.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. velu-de-la virxe-maria.html El velu de la Virxe María. Catholic.net. http://es.catholic.net/op/articulos/2390/el velu-de-la virxe-maria.html. Consultáu'l 21 d'avientu de 2016. 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]