Telégrafu

De Wikipedia
Telégrafu
teunoloxía
Historia y usu
Usu telegrafía
Cambiar los datos en Wikidata
Telégrafu utilizáu pa tresmisiones en códigu morse.
Primer telégrafu receptor automáticu de señales (1837).

El telégrafu ye un dispositivu de telecomunicación destináu a la tresmisión de señales a llarga distancia. El de más ampliu usu a lo llargo del tiempu foi'l telégrafu llétricu, anque tamién s'utilizaron telégrafos ópticos de distintes formes y modalidaes funcionales.

Telégrafu[editar | editar la fonte]

El 6 de mayu de 1833, el franciscanu, astrónomu y físicu alemán Johann Carl Friedrich Gauss y el so amigu, Wilhelm Eduard Weber, instalaron una llinia telegráfica de 1000 metros de llargor sobre los teyaos de la población alemana de Göttingen onde dambos trabayaben, xuniendo la universidá col observatoriu astronómicu. Esti dispositivu foi inventáu pol norteamericanu Samuel Morse en 1832. De primeres, el sistema escarecía d'un códigu pa la comunicación, pero llueu dambos crearon un alfabetu basáu na amplitú de les señales dándo-y asina una verdadera capacidá de comunicación al so inventu.

Funcionamientu[editar | editar la fonte]

Representación esquemática d'una instalación telegráfica.

Cuando na estación emisora ciérrase'l interruptor, comúnmente llamáu remanador, circula una corriente dende la batería llétrica hasta la llinia y l'electroimán, lo que fai que sía atraida una pieza metálica terminada nun punzón que prime una tira de papel, que se mueve per aciu unos rodiellos d'arrastre, movíos por un mecanismu de reloxería, sobre un cilindru trescaláu de tinta, de tala forma que, según la duración de la pulsación del interruptor, va traducir na impresión d'un puntu o una raya na tira de papel. La combinación de puntos y rayes nel papel puede traducise en calteres alfanuméricos per aciu l'usu d'un códigu conveníu, na práctica'l más utilizáu mientres munchos años foi'l códigu Morse.

Posteriores meyores de los dispositivos emisor y tresmisor dexaron la tresmisión de mensaxes de forma más rápida, ensin necesidá de recurrir a un remanador y a la traducción manual del códigu, según la unviada simultánea de más d'una tresmisión pola mesma llinia. Unu d'estos dispositivos telegráficos avanzaos ye'l teletipu, que'l so modelu inicial yera una máquina d'escribir especial que tresmitía como señales llétriques les pulsaciones sobre un tecláu, mientres imprimía sobre un rollu de papel o faía perforaciones nuna cinta tamién fecha de papel. Les formes más modernes d'esta máquina fabricar con un monitor o pantalla en llugar d'una imprentadora. El sistema inda ye utilizáu por persones sordes o con series discapacidaes auditives, con cuenta d'unviar mensaxes de testu sobre la rede telefónica.

Antiguu poste de telégrafo ingle.

La necesidá de codificar el testu en puntos y rayes pa tresmitilo y descodificarlo enantes d'escribir la telegrama llevó al desenvolvimientu d'otros tipos de telegrafía que realizaren estes xeres de forma automática. El telégrafu de Huygens basar en dos ruedes que contienen tolos símbolos o calteres que pueden tresmitise y xiren, sincronizaes, a la mesma velocidá. Entós, si na rueda del tresmisor tien, digamos, la C embaxo, el receptor tamién. Esto dexa que, tresmitiendo un pulsu nel momentu fayadizu, el receptor imprima'l calter correspondiente. Como la velocidá de la tresmisión depende del númberu de símbolos disponibles, éstos tán dixebraos en dos bancos (lletres y númberos), de cuenta que comparten el mesmu códigu una lletra y un númberu. Esisten dos blancos o espacios, llamaos "blancu de lletres" y "blancu de númberos", qu'amás de crear un espaciu pa dixebrar les pallabres o los númberos, indiquen si de siguío van tresmitise lletres o númberos. El tresmisor tien un tecláu, asemeyáu a un pianu, colos calteres. El radiotelegrafista pulsia la tecla fayadiza y, cuando la rueda que contién los calteres ta na posición fayadiza, l'aparatu tresmite un pulsu a la llinia. Nel receptor, un electroimán cute la cinta de papel contra la rueda que contién los tipos. Estes ruedes mover per aciu un mecanismu de reloxería, con motor de peses o hidráulicu, según los casos. Al empiezu del día empecipiaba un protocolu de sincronización, tresmitiendo un mensaxe diseñáu con esi envís. La velocidá de tresmisión yera inferior a la del sistema Morse, y dependía del radiotelegrafista, yá que unu esperimentáu yera capaz d'unviar dellos calteres nun xiru de la rueda.

Telégrafu de Baudot[editar | editar la fonte]

Vien ser una evolución del de Huygens. Basar na codificación de los calteres non na posición d'un únicu pulsu, sinón en cinco slots o intervalos de tiempu nos que podía tresmitise un pulsu o non. Asina se tenía un códigu binariu de cinco bits que dexaba tresmitir 31 calteres, amás del estáu de reposu o "nun tresmite". Tamién utiliza dos bancos de calteres, col so blancu de lletres y blancu de cifres correspondientes. Ye muncho más rápido que'l telégrafu de Huygens, yá que amás de precisar namái 5 slots frente a una por calter, Baudot refinó los circuitos magnéticos de los electroimanes, amenorgando no posible les autoinducciones parásites, lo que dexaba emplegar pulsos más curtios.

Telegrafía y múltiples comunicaciones[editar | editar la fonte]

Coles mesmes, per aciu l'empléu de la denomada telegrafía harmónica, puede utilizase un circuitu telefónicu pa la unviada de múltiples comunicaciones telegráfiques simultánees, per aciu l'usu de tonos de distinta frecuencia na banda vocal.

Llinies telegráfiques crucien los mares[editar | editar la fonte]

Para 1850 el telégrafu llétricu estendiérase por tola América del Norte, a Inglaterra y a munches partes d'Europa. Anque los alambres aéreos tuvieron enforma ésitu na tierra, siempres se deteníen abruptamente a la vera del océanu. Munches mentes brilloses ya imaxinatives embaecer na solución d'esti problema. El cable del Estrechu de Dover nun se protexera abondo. Solo los estremos en cada sablera acorazárense en tubos de plomu. Anque'l cable funcionó hasta ciertu grau enantes de cortalo'l pescador, les señales procedentes de dambos llaos de la canal taben confuses. Nun se reconocía'l fechu de qu'a pesar de tar debidamente aislláu, el cable altériase enforma cuando ta somorguiáu. Esti problema del retardo de les señales habría de tener perplexos por dalgún tiempu a munchos inxenieros de cables. Sicasí, en 1851, asitióse al traviés de la Canal un cable verdaderamente acorazáu que tuvo muncho más ésitu que'l so predecesor. Nun curtiu espaciu de tiempu estender pol llechu del mar Mediterraneu una rede de cables submarinos que xunía a Europa con África y les islles entemedies. Yá que se llograron ésitos como éstos, los homes empezaron a pensar en cruciar el llechu del océanu Atlánticu.

El primer cable telegráficu tresatlánticu[editar | editar la fonte]

Anque Inglaterra empecipió la inxeniería con cables submarinos, l'empresariu d'Estaos Xuníos Cyrus W. Field persistió faciendo esfuercios que por fin resultaron en tender el primer cable atlánticu que dio bones resultancies. A lo último, aportó a un esfuerciu xuníu de los gobiernos d'Inglaterra y los Estaos Xuníos. De dambos llaos dalgunos de los financieros, oceanógrafos, telégrafos y científicos más célebres del mundu collaboraron nesta empresa. Los talentos d'estos homes resultaríen indispensables por cuenta de les fondes fueses submarines que s'atoparíen en mediu del Atlánticu. Equí'l cordal más grande de la Tierra estender por 1.600 quilómetros de llargor y 800 quilómetros d'anchu, dafechu somorguiada.

Si Field y los sos acomuñaos supieren de mano de los munchos años de problemes financieros y desastres que los esperaben al asitiar el cable, ye bien posible que se retiraren mientres los sos primeros esfuercios. Les estroces de cable, el tiempu adversu y los enriedos del cable nel aparatu de arriarlo de los barcos constantemente torgaben el proyeutu. Dacuando cientos de quilómetros de cable rotu, que'l so costu xubía a una fortuna, fueron abandonaos no fondero del mar.

Yera precisu resolver el vieyu problema del retardo de les señales. Daquién tenía qu'afayar cuántu tardaría una señal en llegar a los estremos alloñaos del cable y cuánta lletricidá precisar pa enllenar el cable primero que la señal pudiera pasar. Comparóse esto a un tubu d'agua. Cierta cantidá d'agua tien que fluyir pol tubu primero que pueda vese una cantidá notable al otru estremu. Puede riquir hasta 20 vegaes más lletricidá pa cargar un cable submarín qu'unu aereu. Sir William Thomson, (más conocíu como lord Kelvin) escribió la so famosa “Llei de los Cuadraos” como resultáu de la so investigación d'este mesmu asuntu. Simplificada, la so llei quier dicir que si se multiplica 10 vegaes el llargor d'un cable somorguiáu, la velocidá de la señal va ser amenorgada 100 vegaes. La solución qu'él presentó foi aumentar el tamañu del centru conductor. Sicasí, por cuenta de que pasóse per alto esti nuevu descubrimientu, el diseñu defectuosu del primer cable atlánticu contribuyó al so subsiguiente fracasu.

Pero, a lo último el 5 d'agostu de 1858 el primer cable submarín tresatl'anticu xunió los continentes ente Irlanda y Terranova. Once díes más tarde, un mensaxe de saludos de 99 pallabres de la reina Victoria d'Inglaterra al presidente Buchanan de los Estaos Xuníos empezó a pasar peles llinia. Foi completáu 16 1⁄2 hores más tarde. Lamentablemente, el cable falló menos d'un mes dempués. Al costu actual, cerca de dos millones de dólares de capital priváu quedaron fundíos nes fondures del Atlánticu. Lo que se llamara “el mayor llogru del sieglu” esbarrumbárase. Ocho años pasaríen primero que los europeos y americanos volvieren falar por alambres.

Mientres el ínterin, los dos fabricantes de cables d'Inglaterra xuniéronse, resolviendo asina munchos de los problemes más tempranos de la construcción de cables. Diseñóse un cable nuevo y meyor protexíu. Yera dos veces más pesáu (6.350 tonelaes) y tenía un centru conductor tres veces más grande que'l cable anterior. Podía colgar verticalmente na agua por 16 quilómetros enantes de quebrase. Y pal siguiente esfuerciu solo tuvo qu'usase un barcu (en cuenta de los dos que se riquir enantes) porque ésti yera capaz de llevar la terrible carga. Esta embarcación, el Great Eastern, tenía un sistema de propulsión doble de dos ruedes de paletes de 18 metros, seis mástiles, y una héliz de siete metros. Esto fixo d'ella la nave de mayor maniobrabilidad construyida hasta la fecha. Per mediu de dar marcha tras a una sola rueda, la nave podía faer un xiru completu sobre la so propia exa.

Dempués d'otros dos esfuercios infructuosos, el 27 de xunetu de 1866[1][2] completóse un cable que verdaderamente tuvo ésitu. Este xunió a Irlanda con Terranova. Pero una distancia de 1.100 quilómetros del cable nuevu xacía otru enredáu colos arpeos que s'habíen perdíu... una víctima del fracasu del branu anterior. Dempués de 30 esfuercios, llograron halarlo a la superficie, sometelo a pruebes y empalmarlo con cable nuevu. Esto completó la porción d'occidente a oriente. Cola unión de los estremos de los dos cables en Terranova, llegó a esistir un circuitu submarín de más de 6.400 quilómetros. Unviáronse señales clares al traviés d'esta distancia. Lo único que se precisaba pa cargar esti cable yera una batería simple fecha d'una alferga de plata que contenía unes cuantes gotes d'ácidu. Dende esi tiempu, la comunicación de dos direiciones ente los dos continentes nunca cesó por más d'unes cuantes hores al empar.

Una rede mundial apoderada pol Imperiu británicu[editar | editar la fonte]

Rede de cables submarinos en 1901

Dende 1866 d'equí p'arriba, los cables estendiéronse rápido al traviés de los océanos del mundu. Pal fin del sieglu XIX, 15 cables tendiérense al traviés del Atlánticu. Delles seiciones d'estos cables orixinales inda tán en serviciu, dempués de funcionar por más d'un sieglu.

En 1870 terminóse'l tendíu d'una llinia que xunía India cola Gran Bretaña.[3][2]. Y en 1874 realízase la conexón con Brasil al traviés de Lisboa y Madeira.

Otros países tamién empezaron a interesase nun cable telegráficu tresatlánticu. En 1869 Francia tendió la llinia dende Minou, cerca de Brest en Francia a Cape Cod n'América. Foi'l primer cable asitiáu per un país distintu a Reinu Xuníu (anque la empresa llevara a cabu esti cable ye pa ser adquirida por empreses del Reinu Xuníu en 1873)[4]. En 1879 Francia tendió un segundu cable dende Deolen , 17 km al oeste de Brest, a Saint-Pierre y Miquelon, y el 17 de payares de 1879 llegó a Cape Cod[4].

En 1882 Alemaña conectó Emden, per aciu un cable submarín, cola estación Británica d'Isla Valentia y dende ellí utilizar el serviciu d'Anglu American Telegraph[4]. Sicasí, en 1900, realizo una conexón propia dende Borkum hasta Horta nes islles Azores. Y dende ellí a Nueva York. En 1904 tendió otru cable pol mesmu trazáu.[4]

D'esta manera continua la espansión de cable. Asitiárase 15 cables nel Atlánticu Norte en 1901[4]. Sicasí, debíu la mayoría d'estos cables teníen que pasar per Reinu Xuníu lo que reforzo el so dominiu.

En 1902 concluyó'l tendíu del cable telegráficu al traviés del Océanu Pacíficu. Asina a principios del sieglu XX Gran Bretaña yá disponía d'un sistema telegráficu d'ámbitu mundial que conectaba los principales territorios del so imperiu (toles llinies coloraes de la figura). Gran Bretaña llogró la fuercia apolmonante en términos de tresmisión de señal.

Les potencies rivales como Francia y Alemaña teníen qu'usar los cables de propiedá británica pa retresmitir los sos mensaxes y, al españar la guerra en 1914, los alemanes tuvieron que desenvolver sistemes de cifráu pa evitar ser escuchaos poles potencies aliaes.[2]

Utopía redentora de la comunicación a distancia[editar | editar la fonte]

Dellos contemporáneos a la so invención vieron nel telégrafu un potencial democratizador. Comunicando persones a grandes distancies paecía qu'esta teunoloxía podía estender la democracia a gran escala. Un añu dempués de la inauguración en 1794 de la primer llinia de telegrafía óptica París-Lille Alexandre Vandermonde (1735-1796) escribía:

Díxose daqué en rellación col telégrafu que me paez infinitamente xustu y que pon de manifiestu tola so importancia; ye que'l fondu d'esti inventu puede bastar pa faer posible l'establecimientu de la democracia nun gran pueblu. Munchos homes respetables, ente los cualos hai que mentar a Jean-Jaques Rousseau, pensaron que l'establecimientu de la democracia yera imposible nos grandes pueblos. ¿Cómo puede deliberar un pueblu asina? Ente los antiguos, tolos ciudadanos axuntar nuna plaza; comunicábense la so voluntá [···] La invención del telégrafu ye un nuevu datu que Rousseau nun pudo incluyir nos sos cálculos. Puede sirvir pa falar a grandes distancies tan cenciellamente y tan claramente como nuna sala [···] Nun hai imposibilidá dalguna de que tolos ciudadanos de Francia comuniquen el so informaciones y les sos voluntaes, nun tiempu bastante curtiu, por que esta comunicación pueda ser considerada como instantánea

El sociólogu Armand Mattelart señaló como esti supuestu potencial democratizador foi desmentíu pol embargu sobre'l códigu encriptáu y pola negativa del estáu, en nome de la seguridá interior y la defensa nacional, a que'l telégrafu fuera usáu llibre y abiertamente polos ciudadanos.[6]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. McNeill y McNeill citen 1866 como primer conexón trasatlántica de cable de telégrafu
  2. 2,0 2,1 2,2 McNeill, J.R; McNeill, William H. (2004). Les redes humanes, una historia global del mundu, 1, Crítica, páx. 223-245. ISBN 84-8432-509-1.
  3. McNeill y McNeill citen 1870 como añu en que se consiguió la conexón ente Gran Bretaña y la India. Los mensaxes tardaben 5 hores en llegar d'un puntu a otru.
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 «History of the Atlantic Cable & Undersea Communications».
  5. Alexandre Vandermode citáu por Armand Mattelart en "Historia de la sociedá de la información"
  6. Mattelart, Armand (2002). Historia de la sociedá de la información. Paidós, páx. 32-33. ISBN 84-493-1191-8.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]