Ujué

Coordenaes: 42°28′47″N 1°29′50″W / 42.47981213°N 1.49709415°O / 42.47981213; -1.49709415
De Wikipedia
Ujué
Alministración
País España
Comunidá foral Navarra
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Ujué (es) Traducir María Jesús Zoroza Ugalde
Nome oficial Ujué (es)[1]
Uxue (eu)[2]
Nome llocal Uxue, Usue (eu)[3]
Códigu postal 31496
Xeografía
Coordenaes 42°28′47″N 1°29′50″W / 42.47981213°N 1.49709415°O / 42.47981213; -1.49709415
Ujué alcuéntrase n'España
Ujué
Ujué
Ujué (España)
Superficie 112.57 km²
Altitú 815 m
Llenda con Murillo el Frutu, Santacara, Pitillas, Beire, San Martín de Unx, Lerga, Eslava y Galipentzu
Demografía
Población 171 hab. (2023)
- 104 homes (2019)

- 78 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.03% de Navarra
0% de España
Densidá 1,52 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Ujué (n'euskera y de forma cooficial Uxue[4][5]) ye un conceyu de la Comunidá Foral de Navarra, asitiáu na merindad de Olite, na Contorna de Tafalla y a 53 km de la capital de la comunidá, Pamplona. La so población en 2017 ye de 171 habitantes (INE).

La llocalidá allugar na Sierra de Ujué a una altitú de 815 msnm, apoderando los Pirinéos y les tierres de la Ribera de Navarra. Consituye un enclave históricu defensivu, calteniendo'l so apecto medieval de cais empedradas y cases arrecimaes alredor de la ilesia-fortaleza de Santa María (sieglos XI-XIV). El so ampliu patrimoniu dexó-y pertenecer a l'Asociación Los pueblos más guapos d'España.

Toponimia[editar | editar la fonte]

El nome antiguu de la villa ye Uxue, y asina apaez na so grafía oficial tantu nel sellu o cuñu del conceyu como de la Parroquia hasta finales del sieglu XIX.

Na documentación medieval la pallabra predominante pa mentar al pueblu ye Ussue o Uxue. Mientres los sieglos IX y X la villa apaez dacuando col nome de «Santa María» mentando al llugar como fortaleza fronteriza de monte. Ente los sieglos XII y XVI dacuando méntase-y como «Santa María de Uxue» o «Dusue».

A partir del primer terciu del sieglu XVIII la población empieza a apaecer nos archivos cola grafía actual, Ujué, anque'l nome de Uxue ye predominante na documentación manuscrita hasta mediaos del sieglu XIX. Y tal como queda dichu, nos cuños hasta empiezos del XX.

Esiste una conocida etimoloxía popular recoyida pol Padre Moret y darréu por Arturo Campión que fai derivar el nome de la villa de usoa (‘palombu’ n'euskera) (ver Lleenda de la Virxe de Uxue).

Los etimoloxistes nun tán polo xeneral acordies con esta versión. Campión creía que'l nome del pueblu provenía de la pallabra vasca huts (‘vacíu’) y que precediera a la famosa lleenda. José María Jimeno Jurío pensaba que provenía del vascu euntze (‘prau’) y Zubiaur de huntz (‘hedra’). Otros pensaron nun orixe llatín del topónimu, basáu en puteum (‘pozu’). Patxi Salaberri Zaratiegi o Mikel Belasko considerar sía que non un topónimu d'orixe dudosu.

El xentiliciu d'un habitante de Ujué ye'l de ujuetarra o uxuetarra aplicable al masculín y femenín indistintamente. Amás, a los de Ujué conózse-yos popularmente col llamátigu de modrolleros y dalgunos tamién-yos denominen ujerachos.

El euskara en Ujué[editar | editar la fonte]

Según un documentu del Archivu Históricu Nacional del añu 1676 yera necesariu que'l Prior de Ujué supiera vascuenciu una y bones entós esi yera l'idioma habitual del pueblu nel que bien pocos entendíen romance.[ensin referencies]

Primeramente adscrita a la zona non vascófona pola Llei Foral 18/1986, en xunu de 2017 el Parllamentu navarru aprobó'l pasu de Ujué a la Zona mista de Navarra por aciu la Llei foral 9/2017.[6]

Lleenda de la Virxe de Uxue[editar | editar la fonte]

Cunta la lleenda cómo un palombu entraba y salía del furacu d'una peña. Un zagal que pastoreaba movíu pol interés averóse col enfotu de axorizala. Al comprobar como'l palombu siguía col so aletéu insistente; averóse y contempló una bella imaxe románica de la Virxe, paez provenir del euskera uxue, qu'en castellán significa ‘palombu’. Apavoriáu pol impautu de l'apaición de la efixe mariana avisa a la población, onde güei s'atopa la ermita de la Blanca, y tol pueblu camuda de llugar. Asina naz la villa de Ujué. La Virxe dio nome a esti pueblu de la Navarra Media.

Símbolos[editar | editar la fonte]

Escudu[editar | editar la fonte]

L'escudu d'armes de la villa Ujué tien el siguiente blasón:

Trai d'azur y un castiellu d'oru de tres torres, la de metanes más altes que les llaterales, adjurado d'azur, surmontado d'un palombu de plata. Nel lladral diestru un ánxel y nel accidente la figura de la Virxe.[7]

Xeografía física[editar | editar la fonte]

Situación[editar | editar la fonte]

La villa de Ujué ta asitiada na parte oriental de la Comunidá Foral de Navarra dientro de la Zona Media de Navarra y na Sierra de Ujué a una altitú de 815 msnm. El so términu municipal tien una superficie de 112,57 km² y llinda al norte colos conceyos de Lerga y Eslava, al este col de Gallipienzo, al sur colos de Murillo el Frutu, Santacara y Pitillas y al oeste colos de Beire y San Martín de Unx.

Relieve ya hidroloxía[editar | editar la fonte]

Ta apoderáu casi na so totalidá pola Sierra de Ujué que forma una especie d'apéndiz esgazáu del conxuntu montascosu formáu poles sierres d'Alaiz, Izco y Orba, estendiéndose en direición norte-sur, dende la de Izco a Murillo el Frutu. Les agües que cayen a la sierra unes van al ríu Aragón y otres al ríu Zidacos y asina la sierra fai de divisoria hidrográfica parcial.

Clima[editar | editar la fonte]

El clima de Ujué puede definise como clima mediterraneu continentalizado y se caractriza por tener iviernos fríos, sobremanera si sopla'l cerciu y los branos moderaos y relativamente secos. L'índiz de temperatura medio añal varia en función de la cota d'altitú y tán ente lo 12,5 °C y 13,5 °C. Les precipitaciones añales bazcuyen ente 450 y 800 mm, rexistrándose ente 70 y 90 díes lluviosos al añu. L'índiz d'evapotranspiración potencial ta ente 700 y 750.[8]

Historia[editar | editar la fonte]

Edá Antigua[editar | editar la fonte]

Los oríxenes d'esta villa son confusos, desconociéndose la fecha exacta de la so fundación. Yá antes de la dominación romana esistíen nucleos de población vascona tremaos pola sierra, como lo atestigüen descubrimientos arqueolóxicos de finales del sieglu XX y principios del XXI.

La romanización foi intensa nel piedemonte, na redoma de la ermita de Santa María la Blanca atopáronse dos ares dedicaes a Xúpiter y a la divinidá indíxena de Lacubegi.

Nes escavaciones arqueolóxiques efectuaes na primavera del añu 2009 na zona de la cabecera románica de la ilesia fortaleza atoparon restos d'una anterior ilesia prerrománica y dellos enterramientos, que los arqueólogos dataron como tardorromanos del sieglu IV. Tamién había nicios d'una construcción romana d'esa mesma dómina.

Edá Media[editar | editar la fonte]

La primer constancia escrita del llugar apaez sol nome de Santa María de Uxue a finales del sieglu VIII o principios del IX, cuando Íñigo Aresta alzó'l primitivu castiellu-fortaleza, como una avanzadura del so reinu contra'l Islam que s'estendía pola Ribera.

Unu de los primeros rellatos sobre Ujué provién d'Al-Himyarí, quien fala de los castiellos fortificaos que formaben el sistema de defensa del Reinu de Pamplona. Na so crónica escribe:

Otra llocalidá, de nome Santa María, ye la primera de les fortaleces que forma parte del sistema defensivu de Pamplona. Ye la que ta construyida con más solidez y ocupa la posición más elevada.

Mientres los sieglos IX y X apaez col nome de Santa María y como fortaleza fronteriza de monte. Nos sieglos IX, X y XI recueyen los topónimos de Ussue y yá nel sieglu XII escríbese Santa María de Uxua.

La fortaleza, y el pobláu surdíu a la so redolada, constituyir en villa hacia l'añu 1076. Dende dichu añu Ujué tuvo so los auspicios de Sancho Ramírez, el primer rei de Navarra y Aragón, quién fundó la ilesia de Santa María, según un documentu de donación fecháu nel añu 1089 y amplíense les dependencies del castiellu. Asina mesmu, el rei concédelu fueros, polos que s'axusta que

fora villa realenga y los sos vecinos llibres ya inocentes, ensin que pudieren ser enagenados en señoríu

Pedro de Ezquerra[9] nel mesmu añu del fallecimientu de Dña. Margarita, primer muyer de Sancho Ramírez, nel mes de mayu de 1179 y na escritura qu'ésti fai de cesión al Monesteriu de San Salvador de Leyre de los pueblos de Suazu y Larraneta, apaez como testigu D. Pedro de Ezquerra señor de Santa María de Uxue, xunto a Martín Sánchez, señor de Logroño, Ximeno Fortunones señor de SOS, Guillen Aznares de Sanguesa y el conde Lope señor de Ayuar como principes del so reinu.

Alfonso el Batallador conquista los reinos de Tudela y Zaragoza trenta años más tarde y, ante la falta d'acoso musulmana, Ujué entra en decadencia y munchos de los sos vecinos emigren escontra la llanura.

La entronización en Navarra de los reis de la Casa de Évreux fai que Ujué vuelva recuperar la so importancia, pos los reis Carlos II el Malu y el so fíu Carlos III el Noble manifestaron la so predilección pol santuariu de Ujué.

Anque se repite hasta l'enfastiu que Carlos II mandó alzar la ilesia gótica, nuevos estudios faen suponer que yá taba de pies cuando empezó'l so reináu. Obra probada de Carlos II ye la construcción en Uxue d'un Estudiu Xeneral o universidá, empecipiándose les obres que s'abandonaríen años más tarde por falta de recursos económicos. Dizse qu'ordenó faer el revestimiento de plata de la imaxe de la Virxe anque la imaxe tien trabayos d'orfebrería anteriores a esta dómina. Magar que el rei Carlos II de Navarra pasó a la historia col nomatu de el Malu, amó Ujué y a la so Virxe, a la que donó'l so corazón, calteníu na actualidá nuna arqueta na cabecera de la ilesia.

Carlos III el Noble entamó frecuentes pelegrinaciones al santuariu de Ujué, dende la so corte d'Olite. Esta costume caltener la so fía, la reina Blanca de Navarra, quien al morrer, ordena nel so testamentu ser soterrada na ilesia de Ujué. Esta disposición testamentaria nun se cumplió, probablemente poles guerres civiles que per aquellos años ensangrecíen el Reinu de Navarra, y Doña Blanca quedó soterrada en Santa María la Real de Nieva, onde finó.

Doña Leonor, fía de doña Blanca, intervién pa frenar la decadencia de Ujué, tres la so segregación de Pitillas. Entama delles pelegrinaciones al santuariu y llibera d'impuestos a tolos vecinos de la villa. En 1482 empecípiase un nuevu resurdir de Ujué.

Edá Moderna[editar | editar la fonte]

Tres la Conquista de Navarra per parte de la Corona de Castiella produzse un aumentu de la población de Ujué. El Cardenal Cisneros dio orde de valtamientu de la fortaleza, orde que nun se cumplió tocantes a la ilesia colos sos dos torres almenadas y la casa parroquial o palaciu de Carlos II. Son lo único que se caltién na actualidá tal que taben antes de la conquista. El restu d'edificaciones sí que quedaron esmocaes.

No más alto del pueblu atopa unos terrenes bastante amplios denominaos Castillazo. Ende ye onde se llevantaba la zona eminentemente militar. Dientro d'esos terrenes y na zona xunto a la ilesia ye onde s'atopen les ruines del edificiu de la universidá de Carlos II, un barcal no que pudo ser el patiu d'armes y los cimientos d'un gran torrexón que foi baltáu.

A partir del sieglu XVI la piedres de los edificios baltaos del Castillazo fueron emplegaes en diverses edificaciones amiestes a la ilesia y na construcción de munches cases del vecinderu.

Escontra 1533 Ujué cuntaba con una población estable que creció llixeramente hasta finales del sieglu XVIII, nel que se balten les sos muralles, y yá tenía 170 cases habitaes. A finales del sieglu XIV el papa Clemente VII ordena que la ilesia de Ujué sía reintegrada al obispáu de Pamplona.

El Santuariu de Ujué foi atendíu por clérigos de la Orde de San Agustín hasta'l sieglu XIII en que pasó a manes de clérigos seculares. D'equí procede que los párrocos de Ujué sían llamaos priores, por xustu títulu concedíu pol Papa Pío V. El prioratu de Ujué foi polémicu. En 1570, Felipe II concede a la catedral de Barbastro los prioratos de Larraga, Funes y Ujué, provocando les protestes de los ujuetarras. Felipe V reconduz la situación y decreta los derechos de los solicitantes.

En 1711 quixo dexase ensin efectu'l privilexu de doña Leonor, intentando obligar a la villa de Ujué a pagar les sos antigües peches al tar en bancarrota la Facienda Real, tres la Guerra de Socesión. Yá que los habitantes de Ujué habíen tomáu partíu por Felipe V, ésti expede una real cédula roblada nel Bon Retiru y fechada en 20 de payares de 1712 «ordenando al Tribunal de la Cámara de Comptos el sobreseimientu de los embargos a la villa de Uxue».

Edá Contemporánea[editar | editar la fonte]

Ujué siguió creciendo en población y riqueza, de tal manera qu'apaez citáu nel censu de les Cortes de Navarra de 1818 ente les villes más prósperes. La crecedera sigue mientres les dos primeres décades del sieglu XX, algamando los 1500 habitantes nel añu 1929.

Fotografia d'Indalecio Ojanguren en 1933.

Despoblados nel sieglu XVI[editar | editar la fonte]

Nel añu 1534 Ujué cuntaba colos despoblados siguientes: Villa Antigua, Sandimas, Andiaga, Artezábal, Zabarzu, Lerbez, Lerbezchipía, Castillo, Itorrondoa, Munos, Santa María la Blanca, Santa Coramburu, Mostracas, Urteaga l'Alta, Urteaga la Baxa, Viperato o Pipiratu, Miguelenzaba, Zaubio, Otrollos el Grande, Otrollos el Chiquo, Busa, Aguirazábal y Basandia.

Demografía[editar | editar la fonte]

Pirámide de población[editar | editar la fonte]

Pirámide de población 2010[10]
% Homes Edá Muyeres %
2,75
 
85+
 
5,05
1,83
 
80-84
 
5,96
1,83
 
75-79
 
3,67
2,75
 
70-74
 
3,67
5,96
 
65-69
 
3,21
5,5
 
60-64
 
2,29
3,67
 
55-59
 
2,75
3,21
 
50-54
 
2,29
5,96
 
45-49
 
3,21
3,67
 
40-44
 
4,59
5,5
 
35-39
 
2,29
3,67
 
30-34
 
1,83
0,46
 
25-29
 
0
1,38
 
20-24
 
1,38
2,29
 
15-19
 
0,92
1,83
 
10-14
 
0,46
1,38
 
5-9
 
0,92
1,83
 
0-4
 
0

Los datos de la pirámide de población de 2010 puen resumise asina:

  • La población menor de 20 años ye'l 9,63 % del total.
  • La que ta ente 20 y 40 años ye'l 16,51 %.
  • La que ta ente 40 y 60 años ye'l 29,36 %.
  • La mayor de 60 años ye'l 44,5 %.


Evolución de la población[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica d'Ujué ente 1900 y 2017

     Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[11]      Población según el padrón municipal de 2017 del INE.

Política y alministración[editar | editar la fonte]

Alministración municipal[editar | editar la fonte]

Ujué conforma un conceyu el cual ta gobernáu por un conceyu de xestión democrática dende 1979, formáu por 5 miembros escoyíos nes eleiciones municipales según ta dispuestu na Llei Orgánica del Réxime Eleutoral Xeneral. La sede del consistoriu ta asitiada na Plaza Municipal, 1 .

Eleiciones municipales en Ujué
Partíu políticu 2015[12] 2011[13] 2007[14] 2003[15] 1999[16] 1995[17] 1991[18]
Agrupación Popular Basandia - Basandia Herri Hautagaitza (APB - BHH) 75,81% 5 - - - - - - - - - - - -
Agrupación Independiente Ujue (AUU) - - 58,70% 5 - - - - - - - - - -
Agrupación de Ujue (AU) - - - - 53,39% 5 - - - - - - - -
Unión del Pueblu de Ujue (UPU) - - - - - - 77,08% 5 - - - - - -
Agrupación Vecinal de Ujue (PP) - - - - - - - - - - - - 86,03% 7

Resultaos eleiciones municipales 2011[editar | editar la fonte]

Nes eleiciones municipales de 2011, l'Agrupación Indepeniente de Ujué (AIU) foi la única formación qu'allegó nos comicios llogrando 54 votos lo cual representa'l 58,70% de los votos yá que 18 fueron nulos (16,36%) y 23 fueron en Votu en blancu blancu (25%). Nes eleiciones l'índiz de participación foi del 56,99%.[19]

Alcaldes[editar | editar la fonte]

Estos son los últimos alcaldes de Ujué:

Alcaldes de Ujué dende les eleiciones de 1979
Mandatu Nome del alcalde Partíu políticu
1979-1983 Simón Ongay Sanz APU
1983-1987 Simón Ongay Sanz APU
1987-1991 Miguel Yoldi Orte AVU
1991-1995 Miguel Yoldi Orte AVU
1995-1999 Ángel Remón San Martín UPU
1999-2003 Ángel Remón San Martín
2003-2007 María Jesús Zoroza Ugalde AIU
2007-2011 María Jesús Zoroza Ugalde AIU
2011-2015 María Jesús Zoroza Ugalde AIU
2015-2019 Rubén Sánchez Remón APB-BHH

  • APU: Agrupación Popular de Ujué.
  • UPU: Unión Popular de Ujué.
  • AVU: Agrupación de Vecinos de Ujué
  • AIU: Agrupación Independiente de Ujué.
  • APB-BHH: Agrupación Popular Basandía - Basandia Herri Hautagaitza

Economía[editar | editar la fonte]

Economía tradicional

Al empezar el sieglu XIX la población vivía de l'agricultura, llogrando ceberes, vinu y aceite, de la fabricación de carbón nos sos montes, bien poblaos de carbayos y pinos, del ganáu lanar y de llevar lleña, maderes y aceite de enebro a Pamplona y otros puntos. Cientu venti años más tarde el monte taba más despoblado, pero'l ganáu lanar siguía siendo importante, yá que cuntaba con 13 000 cabeces. Según el censu agrariu de 1972 había nesti conceyu 170 esplotaciones agrícoles, 16 de 1 a 5 hai, 87 de 5 a 20 hai, 63 de 20 a 100 hai, 3 de 100 a 300 hai y 1 de 300 y más hectárees. Tou ello faía una superficie censada de 8987 hai, 2343 de les cualos yeren de tierra llabrada y 6644 ensin trabayar. El réxime de tenencia yera'l siguiente: propiedá, 8091; arrendamientu, 393; aparcería, 503. Les superficies n'hectárees ocupaes por diversu cultivos agrícoles en 1981-1984 yeren les siguientes (Fonte: G. N., sieglu Tái.): cultivos de secanu: 484 hai de trigu, 490 de cebada y 151 de vide. La comunidá cunta con 9726 hai de tierres comunales, lo que constitúi un 86,39% del total y un 20,10% de comunal por habitante. En 1986, col ingresu nel Mercáu Común, foi declaráu esti conceyu «zona de monte», faciéndose acreedor a un subsidiu del 35% sobre'l proyeutu de desenvolvimientu integral del mesmu.

Datos del 2003

Ganadería: 2500 cabeces de ganáu. Agricultura: taba amontándose el númberu de viñes. Maquinaria agrícola: había contabilizaos cincuenta tractores y 15 cosechadores. Dedicación de la población: gran númberu de xubilaos; el sector servicios y l'empresa Luzuriaga de Tafalla empleguen a dalgunos de los vecinos, ente que'l restu dedicar a l'agricultura y a la ganadería. Vehículos: 150 turismo. Restauración y turismu: dos chigres, tres restaurantes y seis cases rurales d'agospéu. Empreses: cuatro fabricantes d'almendres, una bodega cooperativa, una cooperativa agrícola cerealista, una carnicería y dos panaderíes, una fábrica de pastes. Tamién hai un local d'esposición y venta de cuadros.

Problemes

Unu de los principales problemes del conceyu nel empiezu del sieglu XXI yera l'avieyamientu de la población que vivía davezu en Ujué. El 49% de los habitantes yeren mayores de 60 años y la mayoría de los mozos empadronaos vivíen fora. Otru de los problemes del conceyu ye la dificultá pa edificar, porque Ujué topográficamente ta sobre una fastera.

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

Monumentos relixosos[editar | editar la fonte]

Ilesia de Santa María.
Ábside ya imaxe de la Virxe na Ilesia de Santa María.
Detalle d'un capitel dientro de la Ilesia.
Ilesia de Santa María Esta Ilesia

ye un templu-fortaleza románicu del sieglu XI. Reformada nel sieglu XIV (años 1370 y 1375) y arrodiada d'una muralla defensiva que constitúi una arrogante amuesa del góticu navarru.

Tien una amplia nave central gótica, un coru góticu y trés ábsides románicos. El central conserva interesantes arcos románicos, en cuantes qu'en los llaterales sobresalen columnes con estraños capiteles y ventanes con arcaes ciegues.[20]

Guarda nel so interior numberoses obres d'arte. Ente les que destaca, tres una rejería gótica, imaxe de la Virxe de Ujué, fechable hacia 1190 y forrada de plata nel XIV, gran obra de la imaginería románica de Navarra. Conserva tamién el corazón del rei Carlos II el Malu, so que'l so reináu construyir el tramu góticu del templu y arrodió la ilesia de pasos de ronda y torres almenadas, de les que solo se caltienen dos: la de los Cuatro Vientos y la de los Picos.

La ilesia tien un mirador empobináu al sur, pol que se tien una magnífica vista de bona parte de la Ribera de Navarra.

Foi declarada Monumentu Nacional por Orde Ministerial del 26 de xunu de 1936 (Gaceta del 11 de xunetu de 1936). So la proteición de la Declaración xenérica del Decretu de 22 d'abril de 1949, y la Llei 16/1985 sobre'l Patrimoniu Históricu Español.[21]

Castillazo

Al norte de la ilesia y dientro d'unos terrenes bastante amplios denominaos Castillazo, atópense les ruines de la Universidá de Carlos II, un barcal no que pudo ser el patiu d'armes allegante al paséu de ronda de la basílica, y una cortil onde tuvo'l torrexón del homenaxe del castiellu.

Los demás terrenes del Castillazo, vieyes yeres en desusu, son zona d'induldable interés arqueolóxicu pos ye presumible que contengan muertes d'antigües fortificaciones.

Casa parroquial

Al sur de la ilesia, l'edificiu de la casa parroquial que consta de cinco niveles. Nos dos primeros hai dos saeteres por nivel. Nos siguientes son de destacar les enormes ménsulas que sostienen dos espectaculares balconaes. Ésti ye un edificiu del sieglu XIV polo que tamién ye conocíu por palaciu de Carlos II.

Otros monumentos relixosos
  • Ilesia de San Miguel (en ruines), na parte baxa del pueblu; la fachada ye románica del sieglu XIII y la nave rectangular ye d'estilu góticu.
  • Ermita de la Blanca, a 9 km del pueblu, na carretera qu'enllaza Ujué con Murillo el Frutu. Bien reconstruyida, primeramente pertenez al sieglu XIII.
  • Cruz del saludu, data del sieglu XIV, allugada na confluencia de carreteres a 1,5 km del pueblu.

Monumentos civiles[editar | editar la fonte]

Casi toles cases tán construyíes con piedra de mampostería, delles fachaes son de piedra de sillería, porque los que d'antiguo les construyeron yeren ricos y quixeron que la fachada fora vistosa. Nes cases pueden atopase puertes y ventanes distintes. Les puertes que pueden destacar son les que tienen arcu rebaxáu, o arcu de mediu puntu, o arcu góticu, o bien con dintel con ménsulas o con dintel rectu. Dalgunes de les puertes más antigües son del sieglu XIV, como la de la casa Prioral (casa parroquial actual) que tien dintel rectu; otra ye d'arcu de mediu puntu y ye del sieglu XVI (na Plaza Mayor, casa Iriarte) y otra ye d'arcu rebaxáu del sieglu XVIII (Casa Juan Cruz na cai Pilarraña). Otres portaes interesantes pueden vese na cai Villeta, (casa de los herederos de Teodoro Izco y casa de los socesores de Catalina Bustince). Les ventanes d'antiguo facer chiquitinas por que nun-yos entrara'l vientu. Especialmente vistoses son les d'arcu conopial que son del sieglu XV.

Cultura[editar | editar la fonte]

La Romería a Ujué, de les más antigües del país, nacieron nel añu 1043 cola pelegrinación de los vecinos de Tafalla a esta llocalidá pa estimar a la Virxe la so victoria na batalla contra'l rei d'Aragón, supón l'arribación de miles de romeros a la villa mariana, y ye un tiempu festivo y penitencial.

L'Asociación d'Amigos de Ujué, ye la organizadora tolos años, nos domingos previos a les romeríes, del Ciclu Coral Musical de Ujué, qu'en 2005 cumplió'l so 5ª edición, certame musical que patrocinen los Conceyos de Ujué y Tafalla, según el Gobiernu de Navarra y el consorciu de la Zona Media.

Na ronda de branu dientro del programa Cultur, nos meses de xunetu y agostu dan audiciones musicales, dientro de la Basílica de Ujué, entamaes pol Gobiernu de Navarra que tamién promueve les rondes de primavera o de seronda onde se programen representaciones teatrales, dances folclóriques o bien audiciones musicales.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

D'ente los productos típicos destaquen les tradicionales migues de pastor realizaes con pan cabezono.

Tienen fama tamién les almendres garrapiñadas, el vinu tinto y clarete de la cooperativa y la miel de la Sierra de Ujué.

Deportes[editar | editar la fonte]

Tien un frontón cubiertu, onde pueden practicase distintes modalidaes de pelota.

Esisten itinerarios trazaos para Bicicleta de monte bicicletes tou terrén (BTT) y pa caminar pola contorna del pueblu, tán abalizaos, como'l Camín de les Piles, el Ribayu de los Berros, el paséu los Trés Mugas, el percorríu Ujué-Olite-Ujué y el percorríu Ujué-Beire-Ujué.

Nel so vastu términu puede realizase senderismu con percorríos de lo más variopinto.

Fiestes[editar | editar la fonte]

El domingu siguiente a la festividá de San Marcos allegar en romería a la Virxe de Ujué (patrona de la Ribera). Los romeros, según manda la tradición, alleguen a cuerpu dende distintos pueblos y llugares de la zona (Tafalla, Beire, Pitillas, Murillo el Frutu y Santacara) vistíos con llargues túniques negres, cola cara cubierta y portando a costazos grandes cruces de madera o abasnando pesaes cadenes.

El primer día de mayu alleguen en romería a Ujué la Hermandá de los Dolce Apóstoles de Tafalla. La celebración remontar al añu 1607.[22]

Otra romeríes:

  • El domingu anterior a San Marcos, allega en romería procesional la llocalidá ribera de Peralta;
  • El segundu domingu posterior a San Marcos, pelegrinen les llocalidaes d'Olite, Figarol, Mélida y Carcastillo (Romería del desdoble);
  • El sábadu más próximu al 15 de mayu pelegrina'l pueblu d'Eslava;
  • El domingu más próximu al 20 de mayu, realicen la so romería les llocalidaes de Lerga y Gallipienzo;
  • El domingu de Pentecostés allega en romería la población de Pueyo y mientres la nueche facer l'apostoláu d'Olite;
  • Remata'l ciclu romeru'l pueblu de Barásoain, el domingu de la Santísima Trinidá;
  • Otros pueblos que tamién lleguen a Ujué en romería, ensin tener una fecha fixa, son les llocalidaes d'Aibar y Ayesa.

El 15 de mayu, al ser una población de raigaños agrícoles, honrar al so santu patrón San Isidro Llabrador.

El primer sábadu del mes de xunu'l pueblu de Ujué pelegrina en romería a la ermita de Nuesa Señora de la Blanca, antiguu allugamientu del primitivu Uxue.

La llocalidá celebra les sos fiestes patronales el día 8 de setiembre, n'honor a la Natividá de La nuesa Señora. Mientres estes fiestes son bien típiques les xotes navarres dedicaes a La nuesa Señora la Virxe de Ujué.

En setiembre tien llugar la Fiesta de les Migues, con degustación de migues y otros productos típicos, mercáu de pastor, exhibición d'artesanía y oficios antiguos, y actuaciones musicales.

Dende 2013 la S.C.D.R Uxue entama'l día de la sociedá onde'l sociu y un acompañante esfruten d'un día arrogante.

El 24 d'avientu'l xentíu de Ujué entama una kalejira del Olentzero y el 6 de xineru la cabalgata de reis.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Afirmao en: Modificaciones en los municipios producidas desde el 01-01-2017 al 01-01-2018. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  3. Afirmao en: Q109331689. Llingua de la obra o nome: vascu.
  4. «Diario de Navarra. El Gobierno de Navarra aprueba la denominación n'euskera del municipio de Ujué.».
  5. Ujué en la páxina web del Gobierno de Navarra
  6. Naiz.info (22 de xunu de 2017): 44 localidades navarras ganan derechos para el euskara al pasar a la ‘zona mixta’
  7. OTAZU RIPA, Jesús Lorenzo (1999). Navarra Temes de Cultura Popular nᵘ236 - Heráldica Municipal Merindad de Olite. Gobiernu de Navarra, páx. 29. ISBN 84-235-0276-7.
  8. Caja de Ahorros de Navarra, ed., «Ujué», Ujué, http://www.enciclopedianavarra.biz/navarra/ujue/17764/1/, consultáu'l 4 d'agostu de 2012 
  9. Garibay y Zamalloa, Esteban (1628). «Tomo III Libro Lib. XXIIIl», Sebastian de Cormellas: Compendio Historial de Las Chronicas y Universal Historia de Todos los Reynos de Efpaña, donde fe efcriven las vidas de los Reyes de Navarra (en castellanu), páx. 142.
  10. Instituto Nacional de Estadística, España (ed.): «Revisión del Padrón municipal 2009. Datos por municipios. Población por sexo, municipios y edad (grupos quinquenales). Navarra». Consultáu'l 31 de xunetu de 2011.
  11. Instituto Nacional de Estadística de España (INE) (ed.): «Datos Históricos de población de Ujué». Alteraciones de los municipios en los Censos de Población desde 1842. Consultáu'l 31 de xunetu de 2011.
  12. ara.cat (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Ujué 2015». Consultáu'l 29 d'agostu de 2015.
  13. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Ujué 2011». Consultáu'l 29 d'agostu de 2015.
  14. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Ujué 2007». Consultáu'l 29 d'agostu de 2015.
  15. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Ujué 2003». Consultáu'l 29 d'agostu de 2015.
  16. Ministeriu del Interior (ed.): «Ujué 1999: Nun hai eleiciones na fecha fita.». Consultáu'l 29 d'agostu de 2015.
  17. Ministeriu del Interior (ed.): «Ujué 1995: Nun hai eleiciones na fecha fita.». Consultáu'l 29 d'agostu de 2015.
  18. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Ujué 1991». Consultáu'l 29 d'agostu de 2015.
  19. Ministerio del Interior (ed.): «Resultados eleiciones municipales Ujué 2011». Consultáu'l 1 d'agostu de 2011.
  20. A. Ortega. «Iglesia de santa María de Ujué». Románico de Navarra. Consultáu'l 6 d'agostu de 2012.
  21. «Iglesia de Santa María de Ujué». Archiváu dende l'orixinal, el 6 de mayu de 2008. Consultáu'l 6 d'agostu de 2012.
  22. «Romería de Ujué». las Romerías. Archiváu dende l'orixinal, el 22 de xunetu de 2009. Consultáu'l 29 de xunetu de 2011.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

2

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]