Batalla de Waterloo

Coordenaes: 50°40′41″N 4°24′44″E / 50.6781°N 4.4122°E / 50.6781; 4.4122
De Wikipedia
Batalla de Waterloo
Parte de Waterloo Campaign (en) Traducir
Fecha 18 xunu 1815
Llugar Cerca de Waterloo (Bélxica)
Coordenaes 50°40′41″N 4°24′44″E / 50.6781°N 4.4122°E / 50.6781; 4.4122
Resultáu

Victoria decisiva de la Séptima Coalición.

Belixerantes
Bandera de Francia Primer Imperiu francés Séptima Coalición:
Bandera del Reinu Xuníu Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda
Bandera de Países Baxos Reinu Xuníu de los Países Baxos
Reinu de Prusia
 Reinu de Hannover
Ducáu de Nassau
Bandera de Ducáu de Brunswick Ducáu de Brunswick
Comandantes
Bandera de Francia Napoleón Bonaparte Bandera del Reinu Xuníu Arthur Wellesley
Gebhard Leberecht von Blücher
Fuercies en combate
77 500 homes
246 cañones
Total: 122 200
73 200 anglu-aliaos
156 cañones
una seición de cohetes
49 000 prusianos
134 cañones
Baxes
Total: 38 656
(28 000 muertos y mancaos
10.000 prisioneros)
Total: 24 000
17 000 anglu-aliaos (13 700 muertos y mancaos)
7000 prusianos (5600 muertos y mancaos)
[editar datos en Wikidata]

La batalla de Waterloo foi un combate que tuvo llugar el 18 de xunu de 1815 nes proximidaes de Waterloo, una población de l'actual Bélxica asitiada a unos venti quilómetros al sur de Bruxeles, ente l'exércitu francés, comandado pol emperador Napoleón Bonaparte, contra les tropes britániques, holandeses y alemanes, dirixíes pol duque de Wellington, y l'exércitu prusianu del mariscal de campu Gebhard von Blücher.

Tres la vuelta del emperador del so exiliu na islla d'Elba, dando entamu al periodu conocíu como los «Cien Díes», al axuntase la Séptima Coalición contra él, Napoleón decidió invadir los Países Baxos, llugar de xunta de les tropes de la nueva alianza. La batalla significó'l final definitivu de les guerres napoleóniques.

Amás de la batalla, formen parte de la campaña de Waterloo tolos combates entablaos dende los primeros alcuentros ente les tropes franceses colos destacamentos prusianos el 15 de xunu hasta la retirada final del exércitu francés el día 18, como les batalles de Ligny, Quatre Bras y Wavre.

Causes de la batalla[editar | editar la fonte]

Situación estratéxica d'Europa Occidental en 1815: 250.000 franceses enfrentar a unos 850.000 soldaos enemigos en cuatro frentes.

El 26 de febreru de 1815, Napoleón fuxe de la islla d'Elba onde taba exiliáu. El 13 de marzu, al enterase de la noticia, axuntar de nuevu'l Congresu de Viena, onde se-y declara proscritu y decide formase nuevamente una alianza pa prinda-y, la Séptima Coalición.

Una selmana dempués Napoleón llega a París, onde recibe de nuevu'l sofitu del pueblu y alleguen a él tolos oficiales y soldaos de la Grande Armée. Ante la situación Lluis XVIII cólase y Napoleón proclamar por segunda vegada emperador.

La nueva coalición formada per Austria, Rusia, Gran Bretaña y Prusia empieza a esplegase nos Países Baxos, que ye cuando Napoleón decide atacar, consciente de la necesidá de detene-yos primero que volvieren xunise tolos exércitos. El 12 de xunu disponer a estrozar la coalición y tomar Bruxeles.

La invasión de los Países Baxos[editar | editar la fonte]

La principal causa pola que Napoleón optó por una estratexa ofensiva, foi polos posibles efeutos qu'un ésitu repentín podría producir. Per un sitiu, una victoria aplastante podría atraer de golpe la opinión pública francesa a la causa de Napoleón y faer que se viniera embaxo la determinación de la coalición. Per otra parte, la derrota de los aliaos atraería con toa seguridá una revolución al so favor en Bélxica, onde tenía munchos partidarios, que sería de la mesma una nueva fonte de reclutes. Amás del cayente militar de Wellington que podría atraer el gobiernu tory de lord Liverpool nun gobiernu que seique sería más gustante a roblar la paz. Y a lo último, podría aprovechar pa concentrar un exércitu pa faer frente a los austriacos y los rusos.

Pero lo qu'inclinó la balanza definitivamente yera la sabida esistencia de discrepancies polítiques ente Inglaterra y Prusia. Ello ye que por cuenta de estes diferencies, cada unu de los exércitos tenía les sos propies rutes de suministros en llugar d'una compartida. La ruta de los ingleses partía de Bruxeles, pasando por Ninove y Alost, hasta llegar a Oostende y la Mancha. La de los prusianos salía de Liexa y enfusábase na Alemaña central. Un ataque repentín podía obligar a unu de los bandos a retirase siguiendo la so propia llinia de comunicación. Si Napoleón aprovechaba la fienda que los dixebraba, que nun principiu yera yá de 75 quilómetros (distancia ente dambos cuarteles xenerales), podría aisllar a cualesquier de los dos y atacalos por separáu, pos yera claro que nengún de los dos exércitos por separáu sería capaz de valise contra la poderosa Armée du Nord: un exércitu rápidu, poderosu, con unes tropes esperimentaes y con sede de vengación, y empobinaes pol que foi unu de los meyores estrategues de la Historia.

Les tropes franceses empezaron a movilizase'l 6 de xunu y práuticamente yá tomaren posiciones el 14 de xunu.

Primeros movimientos[editar | editar la fonte]

Mapa de la zona de Bélxica na que tuvo llugar la batalla, marcada en color coloráu.

A les 15 hores del día 15 el Tercer Cuerpu llega a Charleroi, onde s'atopen les tropes de Ziethen. Por cuenta de un error nel esplegue del Tercer Cuerpu, la caballería de Pajol escarez de sofitu nesta llocalidá, polo que l'emperador vese obligáu a allegar él mesmu con un destacamentu de la Guardia pa espulsar a los prusianos de la ciudá y garantizar el control de les pontes del Sambre.

Mientres, el cuartu cuerpu que fuera esviáu escontra les pontes de Châtelet, sufre un imprevistu: el xeneral que diba en cabeza, Bourmont, desierta, semando la dulda y el tracamundiu nel batallón.

Per otra parte, esa mesma mañana la columna de Reille, la única qu'algamó la so posición ensin retrasos nel encruz de Marchienne (a los nueve de la mañana), atopar colos destacamentos de Ziethen, qu'opunxeron tal resistencia que nun fueron desallugaos hasta'l mediudía.

De tal manera, a pesar de los retrasos y dellos inconvenientes, mientres la tarde del 15 de xunu práuticamente toles tropes franceses ocupaben yá les sos posiciones prefijadas.

A Wellington sorprendiéron-y estos fechos cuando taba nun baille xunto con otros oficiales en Bruxeles. Un mensaxeru dio-y la noticia de la invasión de Napoleón y rápido tuvo qu'axuntar a los sos oficiales y colar al campu de batalla.

Quatre Bras y Ligny[editar | editar la fonte]

Na aldega de Quatre Bras prodúcense les primeres esfriegues ente les tropes de Wellington y les del mariscal Ney. Esta llocalidá taba comunicada per una carretera cola aldega de Ligny a la qu'allegaron los prusianos, con Blücher a la cabeza. La resultancia de dambos combates saldar con una retirada de los ingleses en Quatre Bras y una retirada prusiana de Ligny.

Coles mesmes, les órdenes ambigues de Napoleón el 17 de xunu al so subordináu'l mariscal Grouchy d'escorrer a los prusianos con 30 000 homes contribuyeron finalmente a la derrota de Napoleón. Grouchy, nun siendo un madrugador, empezó la persecución tarde'l 17 y el 18. El 18, cola ala derecha del Exércitu del Norte reforzaa con un cuerpu de caballería, ignoró'l conseyu de Gérard de «colar escontra onde s'oyía los cañoneo» en Waterloo y enfrentóse a la retaguardia prusiana sol mandu del teniente xeneral barón von Thielmann na batalla de Wavre.

Na nueche del 17 al 18, l'exércitu prusianu foi reforzáu cola llegada del IV Cuerpu al mandu del teniente xeneral Bülow von Dennewitz, que nun había tao presente en Ligny.

Dempués de la derrota prusiana en Ligny, la posición de Wellington en Quatre Bras habíase vueltu insostenible. Nun lluviosu día 17, Wellington retiró'l so exércitu a la posición primeramente reconocida de Waterloo, siguíu pela ala izquierda del Exércitu Francés del Norte sol mandu del mariscal Ney. Napoleón xunir a Ney cola mayoría del Exércitu de Reserva que (cola ala derecha del Exércitu del Norte) ganara a los prusianos en Ligny.

Waterloo y Wavre[editar | editar la fonte]

Reconstrucción de 2011 onde se ve a un coracero francés xunto con infantería imperial.

La última fase de la batalla empecipiar a les 11:30 del día 18, cerca de Waterloo, onde Wellington respuende al ataque fronteru de Napoleón, mientres espera a los prusianos, qu'avancen lentos por causa de l'agua. Mientres esa decisiva mañana los dos comandantes principales dieron arengues a los suyos y partieron xinebra, galletes y carne, casu de Wellington, y coñá, casu de Napoleón, que taba en mala traza por una cistitis. Per otra parte, a les 16:00, en Wavre, Grouchy escuerre a los prusianos que fuxeren y nun puede socorrer a les abrasaes fuercies de Napoleón.

En Waterloo, Wellington tenía la granxa fortificada de Hougoumont fondiando'l so lladral derechu, y delles otres granxes a la so izquierda. Napoleón notó esti gran problema antes inclusive de que la batalla empezara. Ensin tar seguru de la situación del exércitu prusianu dende la llucha en Ligny dos díes antes, Napoleón taba totalmente convencíu de la necesidá d'empezar l'asaltu a les posiciones de Wellington col arma más tarrecida de la dómina, l'artillería de campu francés. La so entrada en fueu foi retrasada per unes hores hasta que'l suelu papáu pola nube de la nueche anterior ensugárase lo suficiente pa soportar el pesu de les armes. La folla tamién estorbó a la infantería y la caballería mientres s'asitiaben en posición. Cuando finalmente l'artillería francés abrió fueu sobre les posiciones de Wellington a les 11:35, l'esperáu impautu nes tropes aliaes foi embrivíu pel terrén enllamorgáu y blandiu qu'absorbía l'impautu de munches de les dañibles bales de cañón. Amás, Wellington esplegara a la mayoría del exércitu aliáu detrás del visu, pa protexer a les sos tropes de la esperada cortina de fueu.

Un elementu crucial del plan de batalla francés yera atraer a la reserva de Wellington al lladral derechu en defensa de Hougoumont, pero los ataques a la granxa nun tuvieron ésitu, anque nun puntu rompieron la defensa esterior d'ésta antes de ser refugaos. Hougoumont convertir nuna batalla dientro d'otra, y a lo llargo del día los so defensa siguió atrayendo miles de pervalibles tropes franceses a un ataque ensin frutos, mientres cuasi toles reserves de Wellington siguíen nel so centru.

Mapa de la campaña de Waterloo

A les 13:30, Napoleón ordenó al mariscal Ney unviar a la infantería de d'Erlon alantre contra'l centru izquierda de Wellington, pasando al este de la granxa de La Haye Sainte. L'ataque centrar na 1ª brigada belga-holandesa, comandada pol mayor xeneral Willem Frederik van Bylandt, que yera una de les poques unidaes asitiaes na parte delantera de les llombes. Jerome Bonaparte, hermanu de Napoleón, tamién tuvo presente nel ataque. Dempués de sufrir un intensu bombardéu d'artillería ya intercambiar descargues colos elementos avanzaos de d'Erlon mientres nueve minutos, los soldaos de van Bylandt -n'inferioridá numbérica- fueron forzaos a retirase al otru llau de la llomba, ente les llinies de la división del teniente xeneral Thomas Picton. La división de Picton incluyía unidaes veteranes de la campaña na península ibérica, ente les que s'atopaben los reximientos Highland, dalgunos de los pocos que yeren curtidos en combate y que permanecíen col contingente británicu de Wellington en Waterloo. La división de Picton avanzó sobre'l visu de la llomba pa enfrentase a d'Erlon. Los británicos fueron estrozaos por descargues y contraataques, pero los soldaos de Picton permanecieron firmes, desfaciendo l'ataque. L'asaltu francés foi finalmente refugáu pola caballería pesada británica comandada por lord Uxbridge y la famosa carga de los Scots Greys. Tan espectacular eventu tuvo un costu tan alto pa la caballería pesada que, colectivamente y daqué tremaos, xugaron un pequeñu papel mientres el restu de la batalla. Picton nun llevaba l'equipaxe militar puestu al tresmanase y lluchó con ropa de civil y usó como espada un paragües; morrió nesti enfrentamientu. Colin Hackett, dempués de recibir dellos balazos, siguió garrando la bandera del so reximientu hasta que morrió.

Cuando Napoleón dexó inesperadamente el campu de batalla a les primeres hores de la tarde, Ney, el llugarteniente de los franceses, confundió una maniobra aliada pa reposicionar les sos tropes más tres de les llombes con una retirada xeneral. Ensin consultar, ordenó avanzar a un reximientu, depués a otru, depués a otru, hasta qu'un masivu asaltu d'unos 5000 efeutivos de caballería atronaba xubiendo la rimada. Los ataques fueron repelidos doce veces polos sólidos cuadro d'infantería aliaos (cuatro files de fondura cola bayoneta calada, vulnerables a l'artillería o a la infantería, pero mortales pa la caballería), el rápidu fueu de l'artillería británico obligó a la caballería francesa a recular pa reagrupase y los decisivos contraataques de los reximientos de la Caballería Llixera británica y la Brigada de Caballería pesada holandesa acabaron per esbaratar la desordenada ofensiva imperial.

Última fase de la batalla y retirada francesa[editar | editar la fonte]

Arthur Wellesley comandando a los británicos en Waterloo, por Robert Alexander Hillingford.

Dempués de numberosos ataques a la llomba, la caballería francesa foi efeutivamente estrozada. Los prusianos taben enfrentándose yá al lladral derechu del Exércitu Imperial cuando La Haye Sainte cayó ante los franceses de primeres de la tarde. Col centru de Wellington espuestu, Napoleón empeñó la so última reserva, la invencible Guardia Imperial. Dempués de colar al traviés d'una borrina de bales y metralla, paecíen confiaos en machucar a Wellington. Pero ensin sabelo, 1500 Guardias británicos, sol mandu del mayor xeneral Pelegrine Maitland, taben cuerpu a tierra pa protexese de l'artillería francés. Llevantándose toos a una, afararon a la sorprendida Guardia Imperial con descargues de fueu a espetaperru y dempués cargaron. La Guardia Imperial, per primer vegada na so historia, reculó en desorde y caos. Wellington, xulgando que la retirada de la Guardia Imperial amurniara a tolos soldaos francés que lu habíen vistu, espoleó al so caballu Copenhagen y ondeó el so sombreru al aire como señal pa una meyora xeneral.

Dempués del fracasáu ataque de la Guardia al centru británicu, la Guardia Imperial francesa corrió poles sos reserves de tres regimiento (delles fontes menten cuatro) al sur de La Haye Sainte pa una última resistencia frente a los hanoveranos (King's German Legion). Una carga de la brigada del mayor xeneral Frederick Adam y una segunda división anglu-aliada, al mandu del teniente xeneral sir Henry Clinton, llevó al tracamundiu: aquellos que permanecíen n'unidaes semicoherentes llucharon y retiráronse escontra La Belle Alliance. Foi nesti momentu cuando'l coronel Hugh Halkett aceptó la rindición del xeneral Pierre Cambronne.

L'ataque prusianu en Plancenoit, por Adolph Northen.

Cuasi coles mesmes, los prusianos, dempués d'una batalla que durara una hora, finalmente refundiaron a los franceses fuera del pueblu de Plancenoit, que taba nel estremu (británicu) esquierdu del campu de batalla. La última unidá en recular foi la Vieya Guardia de la Guardia Imperial, aparcada na ilesia y el campusantu de Plancenoit.

Tol frente francés empezó entós a desintegrarse so la meyora xeneral del exércitu anglu-aliáu y l'exércitu prusianu que siguió a la captura de Plancenoit. La última fuercia francés coherente fueron reximientos de la Guardia Imperial aparcaos alredor de La Belle Alliance. Yeren una reserva final y una guardia personal de Napoleón. Mientres un momentu Napoleón confió en que si se calteníen firmes, l'exércitu francés siguiríalos. Pero cuando la retirada convertir nuna fuga, viéronse forzaos a formar cuadros como proteición frente a los elementos avanzaos de la caballería aliada. Formaron en dos cuadros, unu a cada llau de La Belle Alliance. Hasta que foi persuadíu de que la batalla habíase perdíu y que tendría de partir, Napoleón comandó el cuadru que se formó nel terrén eleváu a la derecha (británica) de la La Belle Alliance. Los prusianos enfrentar al cuadru de la izquierda y la brigada del xeneral Adams cargó contra'l cuadru de la derecha forzando la retirada. Según cayía la escuridá, dambos cuadros retirar de la batalla escontra Francia en relativu bon orde, pero l'artillería francés y tou lo demás cayeron nes manes de los británicos y los prusianos y viéronse arrodiaos per miles de franceses que nun formaben parte de nenguna unidá coherente. La caballería británica y aliada escorrieron a los franceses hasta les 23:00, los prusianos, relativamente frescos tres una curtia batalla, escorrieron a los restos del exércitu francés mientres tola nueche.

Desenllaz[editar | editar la fonte]

La coraza d'un carabineru a caballu francés, Antoine Fauveau, furada por una bala de cañón en Waterloo. Muséu del Exércitu, París.

Aproximao a les 21:00, Wellington y Blücher atopar nel qu'enantes fuera cuartel de Napoleón La Belle Alliance, prindando al mariscal Guillermo conde de la Colonialé, significando'l fin de la batalla. A les 21:30, Wellington empieza a redactar el so informe sobre la batalla. Les baxes fueron graves nos dos bandos, lo que fizo pronunciar a Wellington a la fin de la llucha, al ver el campu de batalla llaráu de cuerpos inertes: "Al marxe d'una batalla perdida, nun hai namás deprimente qu'una batalla ganada".

Consecuencies[editar | editar la fonte]

Tres la victoria en Waterloo les tropes aliaes enfusar en Francia en busca de Napoleón. El 1 de xunetu, Von Blücher ocupa Versalles, el 8 de xunetu restaura la corona de Lluis XVIII y dos díes más tarde, el 10 de xunetu, Napoleón ríndese. Va Ser exiliáu el 26 de xunetu na islla de Santa Elena, asitiada na metá del Atlánticu, onde va morrer seis años dempués.

El suañu de Napoleón morría definitivamente, les fronteres restauráronse volviendo al estáu anterior. Pero'l pasu de la Grande Armée pol continente dexó una doble buelga, qu'en dellos casos, como'l d'España, tardaría solo 5 años n'esplotar (cola revolución de 1820), y fueron les idees del lliberalismu políticu y, de la mesma, d'un sentimientu nacionalista surdíu como reacción a la ocupación francesa en diverses zones del continente.

Tropes esplegaes nes batalles de la campaña de 1815[editar | editar la fonte]

Mientres los combates de Ligny a lo llargo d'un frente d'once quilómetros, participaron nel bandu francés 80 000 soldaos y 210 cañones; les baxes envaloraes fueron de 11 500 (14 %). Los prusianos esplegaron 84 000 soldaos y 224 cañones, envalorándose les baxes en cerca de 25 000 (30 %).[1]

En Quatre Bras, un frente d'unos cinco quilómetros, el bandu francés cuntaba con 24 000 soldaos y ente 60 y 92 cañones y, les baxes envaloraes fueron de 4000 (17 %). Les tropes aliaes que participaron nos combates fueron 36 000 soldaos y 42 cañones, de los cualos calcúlase un total de 4800 baxes (13,3 %).

Mientres la xornada de Mt. Saint Jean (Waterloo), nun frente d'unos ocho quilómetros, los franceses cuntaben con 72 000 homes y 246 cañones y envalórase un total de 41 000 baxes (57 %). Nel bandu aliáu participaron hasta 140 000 (primeramente 68 000) soldaos y 200 cañones (primeramente 156) y, les baxes envaloraes fueron 22 000 (16 %). En Wavre, un frente d'unos cinco quilómetros, les tropes franceses componer de 33 000 soldaos y 80 cañones y les baxes envaloraes fueron de 2500 (7,5 %). Les fuercies prusianes disponíen de 17 000 soldaos y 48 cañones y les baxes fueron unes 2500 (14,5 %).

El total de tropes que participaron foi de 122 721 y 366 cañones per parte de los franceses; 117 000 prusianos y 296 cañones, más 110 000 aliaos y 222 cañones. Les baxes totales (incluyendo desertores, prisioneros y mancaos graves) fueron pa los franceses d'unes 60 000 y pa los aliaos unes 55 000.

Fuercies de Napoleón: Armée du Nord (Exércitu del Norte)[editar | editar la fonte]

Napoleón Bonaparte.

La organización inicial (según David Chandler) del Armée du Nord mientres la campaña de Waterloo (total 122 721 homes: infantería 89.000; caballería 22 100; 9090 artilleros con 366 cañones; inxenieros, etc. 1978 y 553 nel Estáu Mayor) foi la siguiente:

Exércitu del mariscal Blücher[editar | editar la fonte]

L'exércitu prusianu entamar de la siguiente forma:

Amás, el Teniente Xeneral Friedrich von Kleist comandaba una fuercia de 25 000 prusianos cerca del Mosela.

Exércitu de Wellington (Exércitu Aliáu)[editar | editar la fonte]

El exércitu de Wellington, una fuercia multinacional de 68 000 homes (25 000 británicos, 17 000 belgues y holandeses, 10 000 hanoverianos, 7000 homes de Brunswick, 6000 homes de la King's German Legion –Lexón Real Alemana– y 3000 homes de Nasáu. La distribución por armes yera: más de 50 000 infantes, 11 000 caballeros y 6000 artilleros con 150 cañones), y taba entamáu de la siguiente manera:

  • Primer cuerpu: Príncipe Guillermu VII d'Orange –futuru Guillermu II de los Países Baxos– (dos divisiones britániques, una belga y otra holandesa).
  • Segundu cuerpu: Teniente xeneral lord Rowland Hill (dos divisiones britániques, una aliada, más una brigada adicional belga-holandesa).
  • Reserva: Duque de Wellington (dos divisiones britániques, el cuerpu de Brunswick y el contingente de Nassau).
  • Contingente adicional: Henry William Paget, 1er marqués de Anglesey, lord Uxbridge (una unidá de caballería pesada y d'artillería).

Los protagonistes[editar | editar la fonte]

Napoleón Bonaparte[editar | editar la fonte]

Napoleón I Bonaparte (1769-1821). El mesmu Wellington dicía que la presencia de Napoleón nel campu de batalla equivalía a 40 000 soldaos. Esti xeniu militar y la so enorme capacidá p'actuar contundentemente y albidrar lo que l'enemigu diba faer, que yá ganara a exércitos más numberosos, nun pudo esi 18 de xunu na aldega belga de Mont-Saint-Jean, cerca de Waterloo, volver realizar la mesma fazaña. Cúntase que se caltuvo alloñáu de la llinia de batalla por tar enfermu. Con too y con eso, l'exércitu francés tuvo a puntu d'alzase cola victoria. Namái nos momentos finales de la batalla, cuando Blücher algamó les posiciones de Napoleón, decidióse la suerte de Waterloo.

Wellington[editar | editar la fonte]

Arthur Wellesley, duque de Wellington. Obra de Francisco de Goya, Galería Nacional de Londres.

Arthur Wellesley, primer duque de Wellington (1760-1852), tenía de mancomún con Napoleón esi amiestu de militar y políticu, ganóse los sos méritos lluchando contra les tropes napoleóniques n'España, pero tamién consiguió rocees na península, pos-y consideraben demasiao defensivu. Nun ye casualidá que la mayoría de les sos victories consiguir gracies a táctiques defensives. Avezáu, o pocu atrevíu como diiríen los sos detractores, a nun llanzase al ataque ensin tar seguru de nun perder, en Waterloo volvió amosase defensivu, motivu pol cual tardó en tomar la decisión d'atacar poniendo en peligru a los prusianos y a tola batalla. Aun así supo esperar el so momentu pa llograr la victoria.

Von Blücher[editar | editar la fonte]

Gebhard Leberecht von Blücher.

Gebhard Leberecht von Blücher (1742-1819), xeneral prusianu, veteranu de 72 años, almiráu "soldáu ente soldaos", que nun tarrecía tar na llinia de fueu. Resultó mancáu y cuasi prindáu polos franceses tres la última carga en Ligny, pero nun agambó'l so enfotu hasta ver entrar a les sos tropes en París.

Bandu Aliáu[editar | editar la fonte]

Rebecque

L'holandés Jean Victor de Constant Rebecque (1773-1850), yera xefe del Estáu Mayor del Exércitu Real de los Países Baxos y exoficial de Napoleón. Nun momentu críticu del 16 de xunu, antes de los enfrentamientos de la batalla de Quatre Bras, decidió desobedecer les órdenes de Wellington de retirase del encruz estratéxicu de Quatre Bras que comunicaba a dambos exércitos. D'obedecer, la ocupación d'esti encruz per parte de les tropes franceses seique pudiérase realizar y probablemente dexara'l refuerzu per parte de Ney a Napoleón en Ligny llevando a la derrota total de Blücher como pretendía Napoleón.

Gneisenau

August Wilhem Anton Graf Neidhasrdt Gneisenau (1760-1832), teniente xeneral del exércitu prusianu, tomó la crucial decisión de caltener a les sos tropes en contautu coles tropes anglu-aliaes a pesar del fracasu de Ligny. A pesar de que nunca se fio de les intenciones de Wellington, siguió siendo fiel a la idea de caltenese xuníos.

Zieten

Wieprecht Hans Karl Friedrich Ernst Heinrich Graf von Zieten (1770-1848), xeneral prusianu, comandó el primer cuerpu del Exércitu prusianu, destacar mientres les xornaes clave del 15 y del 18 de xunu. Esti postreru, contradiciendo les órdenes de Blücher decidió sofitar el desmoronado lladral esquierdu de Wellington.

Bülow

Xeneral Fiedrich Wilhelm Graf von Bülow (1755-1816), xunto colos sos homes fueron los primeros prusianos, a pesar de cuntar con escases fuercies, n'ayudar a les tropes de Wellington mientres el combate del 18 en Waterloo. A pesar de la so falta d'efeutivos, por orde de Von Blücher quien-y prometió refuerzu, movilizóse rápido.

Bandu francés[editar | editar la fonte]

El mariscal Ney, obra de François Gérard.

Grouchy

Emmanuel de Grouchy, mariscal de campu que comandaba l'ala derecha del Exércitu, recibió la orde d'escorrer a los prusianos tres el combate en Ligny. Anque-yos algamó'l 18 de xunu y venciólos, quitó a Napoleón de 30 000 soldaos. A pesar d'ello nun pudo evitar la unión del exércitu prusianu a les tropes de Wellington.

Ney

El mariscal Michel Ney (1769-1815) lideró a les fuercies franceses en Quatre Bras y comandó l'ala izquierda del Exércitu. Mientres el combate en Waterloo pidió más tropes a Napoleón, pero ésti retrucó-y diciéndo-y que sacantes que les fabricara, d'ónde esperaba que les sacara. Ney foi fusiláu en París, tres el regresu de Lluis XVIII.

Nome de la batalla[editar | editar la fonte]

La Llomba del Lleón, monumentu llevantáu nel campu de batalla de Waterloo.

La batalla foi bautizada pol duque de Wellington. Tres la victoria, al atopase col mariscal Gebhard Leberecht von Blücher no que fuera'l cuartel xeneral de Napoleón, Blücher suxurió da-y el nome de dichu campamentu, la Belle Alliance, pero'l duque aportunó en caltener la so propia tradición: les batalles teníen de llevar el nome del llugar onde él pasara la vixilia, y esti llugar yera Waterloo. Los franceses utilizaron nun principiu l'apellativu de Mont Saint Jean pa referise a la batalla. Finalmente, el fechu de que Waterloo fuera más pronunciable pa los anglosaxones y l'hexemonía política británica posterior determinaron qu'esi fuera'l nome col que pasó a la posteridá.

Referencies lliteraries[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Tolos datos tán sacaos de la obra de David Chandler, The Campaigns of Napoleon - 1966. Estos datos discrepen de los apurríos por Mark Adkin en The Complete Waterloo Companion (2001).

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Adkin, Mark. The Waterloo Companion, The complete guide to history's most famous battle. ed. Aurum Press, London (2001)
  • Barbero, Alessandro (2004). La batalla: historia de Waterloo. Barcelona: Círculu de Llectores/Destino. ISBN 978-84-672-2711-6.
  • Chandler, David. «The campaigns of Napoleón» (1966). Traducción de Carlos Fernández-Vitorio y Francisco Fernández-Vitorio en Les campañes de Napoleón, La esfera de llibros S. L. (2005)
  • Hofschröer, Peter. Waterloo (2005). Traducción d'Albert Sasot Mateus en ed. Ariel.
  • Mercer, Alexander Cavalié. Journal of the Waterloo campaign / kept throughout the campaign of 1815 (con una introducción de Michael Glover). Perter Davies. London (1969)
  • Wellington. Despachos de Wellington (19 de xunu de 1815)
  • Wootten, Geoffrey. Waterloo 1815 birth of the modern Europe. Osprey. London (1992)
  • Zweig, Stefan. Momentos estelares de la humanidá. ed. Cantil, Barcelona (2002)

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]