Catalina de Lancáster

De Wikipedia
Catalina de Lancáster
reina consorte


rexenta


pretendiente al trono de Castilla (es) Traducir

Vida
Nacimientu Hertford[1]31 de marzu de 1373
Nacionalidá Bandera de Inglaterra Reinu d'Inglaterra
Muerte Valladolid[2]2 de xunu de 1418 (45 años)
Sepultura capilla de los Reyes Nuevos (es) Traducir
Familia
Padre Juan de Gante
Madre Constanza de Castilla
Casada con Enrique III de Castiella (1388, 1388 (Gregorianu)m. 1406)[3]
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Casa de Lancaster (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes castellanu[6]
Oficiu reina consorte de Castilla y León (español) (es) Traducir
Creencies
Relixón catolicismu
Cambiar los datos en Wikidata

Catalina de Lancáster (Hertford, 31 de marzu de 1373Valladolid, 2 de xunu de 1418), fía de Xuan de Gante y de la so segunda esposa, Constanza de Castiella y reina consorte de Castiella pol so matrimoniu col rei Enrique III de Castiella.

Oríxenes familiares[editar | editar la fonte]

Foi fía de Xuan de Gante y de la so segunda esposa, Constanza de Castiella. Per parte paterna fueron los sos güelos el rei Eduardu III d'Inglaterra y la so esposa Felipa de Henao. Per parte materna fueron los sos güelos el rei Pedru I de Castiella y la so esposa María de Padilla.

Foi hermana del rei Enrique IV d'Inglaterra y güela de Sabela la Católica.

Biografía[editar | editar la fonte]

Como nieta del depuestu rei Pedru I de Castiella, Catalina foi educada na so propia casa como heredera y entró na política castellana cuando'l so padre, Xuan de Gante, reclamó'l tronu en nome de la so esposa Constanza y de la so fía, entamando una espedición con ayuda de Ricardu II d'Inglaterra que desembarcó en La Coruña en 1386.

Pa resolver el conflictu, en virtú del tratáu de Bayona, Catalina de Lancáster contraxo esponsales el 17 de setiembre de 1388, na Catedral de San Antolín de Palencia, col so primu Enrique de Trastámara. Enrique yera miembru de la Casa de Trastámara, caña bastarda de la Casa de Borgoña. Al so maríu Enrique foi-y otorgáu'l títulu de príncipe d'Asturies, siendo dende entós dichu títulu usáu pol herederu de la corona castellana y, darréu, pol herederu de la corona española.

Esti enllaz punxo fin al conflictu dinásticu ente los descendientes de Pedru I de Castiella y Enrique II de Castiella, afitándose la Casa de Trastámara, y estableciendo la paz ente Inglaterra y la Corona de Castiella.

El matrimoniu formal ente Catalina de Lancáster y el so maríu celebrar na villa de Madrid en 1393, siendo yá Enrique III, rei de Castiella.

Rexencia mientres la minoría d'edá de Xuan II[editar | editar la fonte]

Al morrer Enrique III de Castiella, el día 25 d'avientu de 1406, a los 27 años d'edá, Catalina de Láncaster, xunto col so cuñáu Fernando d'Antequera, futuru rei d'Aragón, exerció la rexencia del reinu mientres la minoría d'edá del so fíu Xuan II, d'apenes un añu d'edá.

Catalina coordinó, xunto con un conseyu de nobles, eclesiásticos y autoridaes municipales de delles ciudaes, l'alministración de los actuales territorios de Galicia, Asturies, Cantabria, País Vascu, Castiella la Vieya, Lleón y partes de Castiella la Nueva, ente que Fernando d'Antequera, l'hermanu d'Enrique III, alministraba les zones d'Estremadura y los reinos cristianos d'Andalucía, Xaén, Córdoba y Sevilla. Les tierres d'Almería, Granada y Málaga inda formaben parte del Reinu Nazarí de Granada.

Mientres la rexencia, la reina participó viviegamente na política esterior del reinu, calteniendo contactos con Inglaterra y Portugal, que facilitaron la firma de paces y aseguraron los contactos comerciales con dambos reinos.

En 1412, l'infante castellanu Fernando de Trastámara convertir en Fernandu I d'Aragón, según lo alcordao polos magnates aragoneses nel Compromisu de Caspe. Pa ello, recibió'l sofitu formal y económico de Castiella, que subvencionó la so candidatura al tronu aragonés, ya inclusive la corona. Pa faer frente a la rexencia castellana dende Aragón, Fernando utilizó a los sos conseyeros más próximos, ente ellos al arzobispu Sancho de Rojas, según la influencia de la so esposa, Lleonor de Alburquerque, gran propietaria en Castiella, y de los sos fíos, los Infantes d'Aragón. Una vegada fináu, en 1416, Catalina pudo asumir otros aspeutos del gobiernu castellanu como la diplomacia con Granada o los tratos coles órdenes militares qu'hasta entós fueren prerrogativa de Fernando.

Lleonor López de Córdoba foi conseyera íntima de la reina Catalina de Lancáster. Lleonor yera una noble cordobesa, fía de Martín López de Córdoba, Maestre de la Orde d'Alcántara, quien fuera axusticiáu por orde d'Enrique II de Castiella por ser proteutor, tres les muralles de Carmona, de los fíos güérfanos del rei Pedru I de Castiella.

Sol influxu del obispu Pablo de Santa María, quien s'encargó de la educación del rei Xuan II de Castiella, lo mesmo que de les idees del predicador Vicente Ferrer, publicóse l'ordenamientu de Valladolid, nel que s'establecieron les primeres lleis d'apartamientu de xudíos y mudéxares nes ciudaes del reinu, según otres midíes destinaes a menguar la so participación na vida social del reinu. L'ordenamientu solo pudo aplicase a delles ciudaes, ante les quexes de los afeutaos, que recurrieron a los sos fueros antiguos pa rebatirlo.

Una semeya que fai de Catalina de Lancáster Fernán Pérez de Guzmán describir como de semblante enfermizu y daqué tullida, pero tamién cola veracidá de les traces que l'heriedu angevina y borgoñona que del so padre, el duque de Lancáster y del so güelu, el rei Pedru I, heredó. Siendo ella de gran estatura, bien rubia y sonrosada y de gran fortaleza corporal, mayor que la de munchos homes pero cargada yá de sobrepesu pola edá, pero más pol ser bien dada a comer y beber en demasía. De personalidá llena de virtúes y bien arrogante, pero cola debilidá de dexase influyir polos menesterosos de la Corte, de tala forma que delles vegaes tuvo qu'espulsar de la Corte castellana al personal encargáu del so serviciu.

La reina Catalina de Lancáster finó na ciudá de Valladolid el día 2 de xunu de 1418, a los 45 años d'edá, de "perllesía" según les fontes. El so fíu tomó darréu'l poder, ensin siguise la rexencia.

Sepultura[editar | editar la fonte]

Dempués del so fallecimientu, el cadabre de la reina Catalina de Lancáster foi treslladáu a la ciudá de Toledo, onde recibió sepultura na Capiya de los Reis Nuevos de la Catedral de Toledo, na que los sos restos mortales reposen anguaño. El sepulcru de la reina ta asitiáu nel llau del Evanxeliu y xunto al altar de San Hermenegildo. Dos ánxeles sostienen la cartela na qu'apaez esculpíu l'epitafiu de la reina:[7]

Sepulcru de Catalina de Lancáster
AQUI YACE LA MUI CATHOLICA Y ESCLARECIDA SEÑORA REINA DOÑA CATALINA DE CASTILLA E LEON MUGER DEL MUI TEMIDO REI DON ENRIQUE MADRE DEL MUI PODEROSO REI DON JUAN TUTORA E REGIDORA DE SUS REINOS HIJA DEL MUI NOBLE PRINCIPE DON JUAN PRIMOGENITO DEL REI DE INGLATERRA DUQUE DE GUILANA Y ALENCASTRE E DE LA INFANTA DOÑA CONTANÇA PRIMOGENITA Y HEREDERA DE LOS REINOS DE CASTILLA DUQUESA DE ALENCASTRE NIETA DE LOS JUSTICIEROS REYES DEL REI DON PEDRO DE CASTILLA POR LA QUAL ES PAZ Y CONCORDIA PREVISTA PARA SIEMPRE ESTA SEÑORA FINO EN BALLADOLID A 2 DIAS DE JUNIO DE 1418 AÑOS FUE TRASLADADA AQUI DOMINGO 10 DIAS DE DICIEMBRE AÑO DE 1419.

Ye un sepulcru adosáu d'estilu platerescu. La reina apaez vistida con túnica y mantu, afatáu esti postreru con flores. Les manes de la reina tán asitiaes sobre'l pechu, y la manzorga suxeta un devocionariu. La cabeza de la reina, que fuelga sobre trés almohadones recamados, ta cubierta por una toca, y cinxe el so frente una corona real.

Matrimoniu y descendencia[editar | editar la fonte]

Catalina de Lancáster casóse en 1388 con Enrique III de Castiella. La ceremonia relixosa tuvo llugar na Catedral de Palencia. Frutu del so matrimoniu nacieron trés fíos:

Ancestros[editar | editar la fonte]

.



Predecesor:
Beatriz de Portugal
Reina consorte de la Corona de Castiella
13931406
Socesor:
María d'Aragón

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 12 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Afirmao en: Diccionario biográfico español. Identificador DBE: 6644/enrique-iii. Data de consulta: 20 mayu 2020. Editorial: Real Academia de la Historia. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 2011.
  4. 4,0 4,1 Afirmao en: Kindred Britain.
  5. Afirmao en: The Peerage. Llingua de la obra o nome: inglés. Autor: Darryl Lundy.
  6. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 5 marzu 2020.
  7. Elorza, 1990, p. 66.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]