Sabela de Portugal (santa)

De Wikipedia
Sabela de Portugal
Reina consorte de Portugal (es) Traducir

11 febreru 1282 - 7 xineru 1325
Beatriz de Castiella - Beatriz de Castiella
Vida
Nacimientu Palacio de la Aljafería (es) Traducir[1]4 de xineru de 1271
Nacionalidá Corona d'Aragón
Reinu de Portugal
Muerte Estremoz4 de xunetu de 1336 (65 años)
Sepultura Monasterio de Santa Clara-a-Nova (es) Traducir
Familia
Padre Pedro III de Aragón
Madre Constanza II de Sicilia
Casada con Dionisio I de Portugal (es) Traducir (1282 (Gregorianu)m. 1325 (Gregorianu))[2]
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Casa de Barcelona (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu política
Santoral
4 de xunetu
Creencies
Relixón cristianismu
Orde relixosa Tercer Orde de San Franciscu
Cambiar los datos en Wikidata

Sabela de Portugal (Zaragoza, 1271[3] - Estremoz, Portugal 1336), o Isabel d'Aragón, foi reina de Portugal ente 1282 y 1325, declarada santa pola Ilesia católica. Fía del rei Pedro III d'Aragón y de Constanza II de Sicilia, púnxose-y el nome d'Isabel n'honor a la so tía güela, Isabel d'Hungría.

Vida[editar | editar la fonte]

Muyer bien devota dende la niñez, casóse'l 24 de xunu de 1282 col rei Dionisio I de Portugal, que yera violentu ya infiel. Del so matrimoniu nacieron dos fíos:

  • l'infante Alfonso (futuru Alfonso IV de Portugal).
  • la infanta Constanza de Portugal, esposa de Fernandu IV de Castiella y madre y rexente d'Alfonso XI de Castiella.

La reina dedicó parte del so tiempu llibre a atender a los enfermos, vieyos y méndigos, pa los qu'ella mesma iguaba ropa. Mientres el so reináu ordenó construyir hospitales, escueles gratuites y abellugos pa güérfanos. Ordenó la construcción d'un bon númberu de conventos. A pesar de la poca moral católica del rei Dionisio, ésti sentía tanta almiración por Isabel que la dexaba llevar la so vida cristiana de forma llibre, hasta'l puntu de que la reina distribuyía de forma regular les monedes de l'Ayalga Real ente los más probes. Isabel siguió estrechamente l'exemplu del so ancestru Santa Isabel d'Hungría, adoptando la so filosofía de vida cristiana hasta tal puntu que la lleenda popular portuguesa adoptó l'episodiu del tresformamientu del pan en roses de la princesa húngara, asitiando como personaxes principales al rei Dionisio y a la so esposa.

En diverses ocasiones treslladar hasta'l campu de batalla p'acabar coles disputes ente'l so home y el so fíu Alfonso. #Asitiar ente los dos y rezaba por que la engarradiella rematara.

En 1325 Isabel enviudó del so maríu y pocu dempués realizó un viaxe de pelegrinación a Santiago de Compostela, ingresando a la so vuelta nel conventu de Santa Clara-a-Velha en Coimbra, qu'ella mesma fundara, onde tomó l'hábitu de les clarises, pero ensin faer los votos de la orde, lo que-y dexaba caltener l'alministración de la so fortuna, que dedicó a les obres de caridá.

Yá retirada, tuvo que volver mediar, esta vegada ente'l so fíu Alfonso y el so nietu Alfonso XI de Castiella. Empecipió un viaxe escontra'l campu de batalla de Castiella pa poner paz ente los dos familiares. Al so regresu atopóse indispuesta y morrió en Estremoz el 4 de xunetu de 1336. Los sos restos fueron soterraos nel so conventu de Santa Clara-a-Velha; pero al resultar ésti progresivamente anubiertu peles agües del ríu Mondego hubieron de ser treslladaos nel sieglu XVII al nuevu conventu de Santa Clara-a-Nova.

En 2009, publicóse La rosa de Coimbra (en Portugal Memórias da Rainha Santa) de la escritora española María Pilar Queralt del Fierro, biografía novelada d'esti personaxe.

Festividá[editar | editar la fonte]

Santa Sabela de Portugal, Muséu Colonial de San Francisco (Santiago, Chile).

Tres la so muerte dizse que se producieron milagros. Foi beatificada en 1526 y canonizada pol Papa Urbanu VIII en 1625.[4] La so festividá foi introducida nel santoral católicu, celebrándose'l 4 de xunetu, día de la so muerte. Darréu, en 1694 el Papa Inocencio XII movió la fiesta al día 8 de xunetu, de cuenta que nun coincidiera cola celebración de la Octava de los santos Pedro y Pablo (del 29 de xunu al 6 de xunetu).[5] En 1955, Pío XII abolió la octava. El misal romanu de 1962 camudó la categoría llitúrxica de la festividá de santa Sabela de Portugal de "Doble" a "Tercer clase". La reforma de 1969 del calendariu clasificó la festividá como "memoria llibre" y #devolver al 4 de xunetu.

Patronalgu[editar | editar la fonte]

Dende la creación en 1819 de la Diócesis de San Cristóbal de La Laguna (#Islles Canaries), Santa Sabela de Portugal ye copatrona de la mesma y de la catedral diocesana por Bulda del Papa Pío VII.[6]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

  • Patiu de Santa Isabel del palaciu de la Aljafería.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Antonio Sánchez Moguel. «La reina Santa de Portugal (Estudio sobre la fecha y el lugar de su nacimiento)» (castellanu). Consultáu'l 7 setiembre 2007.
  2. Identificador de persona en The Peerage: p11336.htm#i113355. Data de consulta: 7 agostu 2020.
  3. Antonio Sánchez Moguel. «La reina Santa de Portugal (Estudio sobre la fecha y el lugar de su nacimiento)» (castellanu). Consultáu'l 9 d'agostu de 2007.
  4. Ott, Michael T., «Pope Urban VIII», Pope Urban VIII, XV, New York: Robert Appleton Company, http://www.newadvent.org/cathen/15218b.htm, consultáu'l 7 de setiembre de 2007 
  5. "Calendarium Romanum" (Libreria Editrice Vaticana, 1969), p. 96
  6. Patrimonio e historia de la antigua Catedral de La Laguna. Ver: páxina 110.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]