Picardía

Coordenaes: 49°30′00″N 2°50′00″E / 49.5°N 2.8333333333333°E / 49.5; 2.8333333333333
De Wikipedia
Picardía
Alministración
PaísBandera de Francia Francia
ISO 3166-2 FR-S
Tipu d'entidá rexón de Francia
Capital Amiens
Nome oficial Picardie (fr)
Nome llocal Picardie (fr)
División
Xeografía
Coordenaes 49°30′00″N 2°50′00″E / 49.5°N 2.8333333333333°E / 49.5; 2.8333333333333
Superficie 19399 km²
Llenda con Islla de Francia, Alta Normandía (es) Traducir, Norte-Paso de Calais, Champaña-Ardenes y Hainaut
Demografía
Población 1 927 142 hab. (2013)
Densidá 99,34 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00 y UTC+02:00
Fundación 4 xunu 1960
Cambiar los datos en Wikidata

Picardía[1] (francés: Picardie) foi una rexón de Francia, allugada na zona Septentrional Boreal (Norte) del país. Picardía partía coles rexones franceses del Norte-Pasu de Calais, Champaña-Ardenas, Islla de Francia y Alta Normandía. Al nordeste partía con Bélxica. En 2016, les rexones de Picardía y Norte-Pasu de Calais fundir na nueva rexón d'Altos de Francia.

La rexón ta ocupada, en gran parte, pola llanura picarda de terrenes cretáceos bien nivelaos, con un aspeutu uniforme y nos que les escases elevaciones nun superen los 200 m. Namái los valles actuales, productu d'una erosión recién, representen un elementu distintu del paisaxe con un aspeutu de llargu corredor rellenáu por una trupa capa d'alteria.

Consta de 3 departamentos:

Tien una población de 1.875.000 habitantes.

Amiens ye la ciudá principal. El 25 de marzu de 1802 roblar nesta ciudá'l tratáu de paz conocíu como Tratáu de Amiens pol que se punxo fin a la guerra ente Gran Bretaña y Francia más los sos aliaos. El tratáu dexó ensin solucionar cuestiones bien importantes, polo que la paz duró tan solo un añu.

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

El topónimu Picardía tien los sos oríxenes na xeografía y historia de la rexón asitiada al norte de París. Atestiguáu per primer vegada en 1248, derivar de la pallabra picard, esto ye, picador (= llabrador). Los parisinos llamaben picards a tolos llabradores que vivíen al norte de les zones forestales de Senlis y el Valois (que los sos habitantes yeren lleñadores), y n'el mesmu norte llamábase picards a toos aquellos que nun falaben el flamencu. Arres, Boulogne, Calais, Tournai pertenecíen a les villes picardas; los sos estudiantes formaben, en París y Orleans la Nación Picarda».

Economía[editar | editar la fonte]

L'agricultura de la rexón ta bien racionalizada, con un altu grau de mecanización y usu d'abonos: trigu, maíz, remolacha d'azucre y hortolices, son los sos productos principales. La esplotación ganadera, bovina y porcina ye provisora de la cercana rexón parisina. Son tradicionales la industria testil y metalúrxico, amontaes güei pola descentralización del área parisina. Esisten otros sectores, como les construcciones mecániques (Beauvais, Amiens), aparatos llétricos (Amiens, Beauvais, Saint-Quentin, Soissons), vidriu y material de construcción, cauchu sintéticu. L'actividá terciaria produzse, especialmente, nos principales centros urbanos, como Amiens, Beauvais, Saint-Quentin, Soissons, Laon, Compiègne y Abbeville, anque la proximidá de París y Reims llinden l'área d'influencia.

Llingua[editar | editar la fonte]

Fálase, sacante na parte sur de la rexón, una llingua rexonal llamada picarda. El picardu, que forma parte de les llingües d'oïl, tuvo la so puxanza nel sieglu XIII. Nesta dómina falaba picardu en tola Picardía actual (a esceición del sur de los departamentos del Oisne y Aisne), nos departamentos del Norte (sacante la ciudá de Dunkerque y Pasu de Calais) y nuna parte de la provincia belga de Henao.

A principios del sieglu XIX, yá nun se falaba picardu nes árees meridionales de la rexón: Beauvais, Noyon y Vervins, y el picardu quedó llindáu a les zones rurales.

Anguaño'l picardu ye solo una llingua falada y nun s'enseña nos colexos, sacante por delles iniciatives non oficiales. Con too y con eso, ye oxetu d'estudios y analises nes facultaes de Lletres de Lille y Amiens. Por cuenta de la movilidá de la población y de la presencia mayoritaria de la llingua francesa nos medios de comunicación, les distintes variedaes dialeutales del picardu tienden a uniformarse. Cada vez queden menos habitantes de Picardía que sían capaces de falar esta llingua, según los que la utilicen como llingua materna.

Historia[editar | editar la fonte]

Foi integrada na Gallia Belgica na dómina romana, más tarde foi apoderada por diversu nobles feudales. Nel sieglu XII créanse distintes comuñes y Felipe II de Francia estremar en 1185 en dos bailías, Amiens y Vermandois, a les que, progresivamente, va integrando nel so dominiu. Apostada por Francia a Inglaterra mientres la Guerra de los Cien Años, Francia dexó una parte al ducáu de Borgoña (tratáu d'Arres, 1435; ratificáu pol de Conflans, 1465); pero tres la muerte de Carlos I de Borgoña (1477) y el segundu tratáu d'Arres (1482) —ente Lluis XI de Francia y Maximiliano I d'Austria— incorporaron el país a la corona francesa.

Dempués del Tratáu de Madrid (1526) queda como territoriu fronterizu ente'l Reinu de Francia y los Países Baxos Españoles. En 1557, Felipe II d'España derrota a los franceses na Batalla de San Quintín, pero'l tratáu de Cateau-Cambrésis (1559) devuélve-yos los llugares ocupaos. Foi escenariu de la guerra ente Reinu de Francia y España y, en 1654 pasó, definitivamente, a Francia.

Tamién se robló'l Tratáu de Amiens, que tuvo por consecuencia la paz ente Inglaterra y L'Imperiu Napoleónicu.

Política[editar | editar la fonte]

El presidente d'esta rexón ye'l socialista Claude Gewerc, qu'ocupa esti cargu dende les eleiciones rexonales de 2004 nes cualos la esquierda llogró la mayoría absoluta nel Conseyu rexonal de Picardía. L'anterior presidente rexonal Charles Baur, de la UMP, nun se presentó a la reelección.

La coalición de dereches formada pola UMP y la Unión pa la Democracia Francesa (UDF) nun pudo caltener el gobiernu d'esta rexón magar ser la llista más votada na primer vuelta de les eleiciones. Na segunda vuelta esta coalición llogró'l 35.94 % de los votos y 15 de los 57 escaños en xuegu.

La esquierda, sicasí, presentóse estremada na primer vuelta. Per un sitiu el Partíu Socialista Francés, Los Verdes y el Partíu Radical d'Izquierda, y pol otru'l Partíu Comunista Francés. Dambos partíos fundir na segunda vuelta y consiguieron el 45.39 % de los votos y 34 escaños.

El Frente Nacional foi la llista menos votada na segunda vuelta col 18.66 % de los votos y 8 escaños.

Educación[editar | editar la fonte]

La universidá pública de Picardía ye la Universidá de Picardía Jules Verne (en francés: Université de Picardie Jules Verne), que depende direutamente de l'Academia de Amiens, que tien 12 facultaes y 6 institutos d'educación cimera alcontraos en distintes ciudaes de la rexón.

Deporte[editar | editar la fonte]

El Saint-Quentin ye un equipu profesional de baloncestu de la rexón. Picardía cunta con delles carreres de ciclismu en ruta, ente elles el Tour de Picardie y La Côte Picarde.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]